BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Rubbi86 op 14 November 2024, 20:14:12
-
Goedeavond,
Ik heb een vraag! Ik heb nu sinds een maand een m baan van 200x100. Nu vind ik al die draadjes met de seinen en die oude travo eigenlijk maar niks. Nu heb ik wel 4 mooie locomotieven. Een kleine stoomlocomotief de NS 1200 en een 1139 en een V200 allemaal analoog. Nu kwam ik startset 29475 tegen voor €130 euro. Deze is digitaal met een mobile station 1. Zou dit wat kunnen zijn? Ook lijkt met me leuk meerdere treinen te laten rijden zonder gedoe! Ik ben niet heel erg technisch… ik hoor het graag
-
Er vanuitgaande dat je marklin rijder bent...
Voor dat geld vind ik het een zeer goede keuze. Ik heb zelf ook een MS1 en vond het altijd wel een simpel handig ding om trein mee te rijden. Ik vind het zelf alleen een gedoe om oudere marklin treinen te digitaliseren omdat je de motor ook altijd moet ombouwen met een permanente magneet. Ik vond het altijd makkelijker om een 2-rail model van een sleper te voorzien en die digitaal om te bouwen.
Als je geen marklinist ben, dan zou ik aan raden om een multimaus met booster te nemen. Dit vanwege het DCC protocol wat er in zit.
Wat wissels en seinen betreft. Die kan je niet digitaal aansturen met een MS1, wel met een multimaus of een MS2, maar dat is een crime om te doen. Dan moet je zoveel nadenken over welke knoppen in te drukken dat de lol er af gaat. Dus ik zou je seinen en wissels lekker analoog blijven bedienen.
Mvg,
Bas
-
Digitaal wil niet speciaal zeggen dat je veel minder draadjes hebt dan bij analoog.
"Ook lijkt met me leuk meerdere treinen te laten rijden zonder gedoe!" Dit is een beetje afhankelijk van wat je verstaat onder zonder gedoe. Je kan op de bediening namelijk maar 1 trein tegelijk bedienen, dus je blijft er tussen wisselen.
-
Wil je graag met je oude locomotieven rijden, dan is er wat voor te zeggen analoog te blijven besturen. Maak je een dubbelsporig ovaal met stroomonderbreking tussen de sporen, dan kun je toch twee treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden.
Toch zou ik zelf voor digitaal gaan. Dat heb ik zelf gedaan na jarenlang analoog te hebben gereden. Bij mij begon het ook met een startset. Ik vind het nog altijd prettig met twee draadjes te kunnen volstaan. Als je meer wilt met seinen ed komt er wel meer bedrading bij kijken.
Een ander en doorslaggevend voordeel van digitaal vind ik dat de locs veel fijner zijn te besturen. En je kunt per loc de instellingen aanpassen. Tegenwoordig hebben de locomotieven ook analoog al veel fijnere rijeigenschappen.
Je oudere locs zullen nooit zo rijden als de nieuwere.
Bij het kiezen van een startset zou ik er overigens op letten dat er een trein bij zit die je graag wilt hebben.
Hoe gaat het trouwens met de baanplannen?
-
Nog niet genoemd volgens mij (of ik lees slecht): je kunt in digitaal bedrijf niet zondermeer de bestaande locs gebruiken. Die moet je eerst voorzien van een decoder. Meestal is dat de moeite niet waard, omdat de rijeigenschappen er niet door verbeteren. Ervan uitgaand dat je geen hele dikke beurs heb raad ik je daarom aan analoog te blijven rijden als je je locs wilt blijven gebruiken.
Je zou ook eens bij de buren (https://forum.3rail.nl/) kunnen gaan kijken. Daar rijden meer mensen analoog Märklin.
-
Meestal is dat de moeite niet waard, omdat de rijeigenschappen er niet door verbeteren.
Dat ben ik niet met je eens . . .
Ik heb een aantal oude M-Locs (30+) omgebouwd naar DCC (ESU LP) en daarbij de veldspoel vervangen door een permanent magneet.
En de rijeigenschappen verbeterden wel degelijk, je kon ze letterlijk laten kruipen en de motor liep veel mooier.
Ik heb er één voorzien van een 5p anker, maar dat verschil was minimaal en de investering niet waard.
-
Ik vind het zelf alleen een gedoe om oudere marklin treinen te digitaliseren omdat je de motor ook altijd moet ombouwen met een permanente magneet.
Hoewel de ombouw naar een DC motor zeker voordelen biedt, is dat geen must.
Uhlenbrock lever Motorola decoders voor de originele M veldspoel motoren.
-
Marklin zelf ook tegenwoordig.
-
Nu heb ik wel 4 mooie locomotieven.
Zelf ben ik een verstokte analoog–rijder, maar dat komt omdat ik erg gehecht ben aan de oude treinen uit mijn jeugd - zie de Wohnzimmer Rbf materieelshow (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105264.0). Nu lees ik dat je pas sinds een maand een modelspoorbaan hebt. Betekent dat dat je de locomotieven die je noemt ook nog maar pas hebt? Dan ben je er misschien niet zo aan gehecht, wat het het makkelijker maakt ze weg te doen en over te stappen naar nieuwe digitale treinen.
Ook lijkt met me leuk meerdere treinen te laten rijden zonder gedoe! Ik ben niet heel erg technisch… ik hoor het graag
Als analoog-rijder heb ik er zelf geen ervaring mee. Maar als ik het zo lees hier op het forum, wordt het met digitaal niet per se eenvoudiger. CV-waarden van je locomotieven programmeren, allerlei soorten decoders en protocollen, en niet per se minder draadjes. Ook een digitaal bediend wissel of sein moet ergens mee verbonden worden…
Het zou mij waarschijnlijk niet afschrikken als ik vandaag instapte in de hobby, en misschien is het ook wel eenvoudig te houden.
-
Marklin zelf ook tegenwoordig.
Ik had toen nog delta decoders gekocht..ondingen voor 40€ 20j terug
-
Delta, ja daar noem je wat. Tegenwoordig heb je deze : https://www.modellbahnshop-lippe.com/Digitaal/Decoder+zonder+geluid/M%C3%A4rklin-60906/nl/modell_312306.html[/ (https://www.modellbahnshop-lippe.com/Digitaal/Decoder+zonder+geluid/M%C3%A4rklin-60906/nl/modell_312306.html)
-
Mijn treindealer zei vroeger tegen mij dat dat de werking van de cruisecontrol zou verstoren van een decoder. Je zou opmerkelijk beter rijgedrag kunnen verwachten met een permanente magneet. Ik was 15 en ik wist niet of het waar was of niet.
Mvg,
Bas
-
Raar advies, het is onzin en gewoon niet waar.
De stelligheid waarmee je beweert dat iets onzin is kennen we nu wel. Vaak heb je gelijk, maar soms ook niet. Ik heb een jaar of tien geleden twee locjes laten ombouwen, door de reparatieafdeling va een winkelier. De resultaten daarvan vielen me tegen, zowel digitaal als analoog rijdend, dus ik ben ermee gestopt. Daarop is mijn advies gebaseerd.
Dat ben ik niet met je eens . . .
Ik heb een aantal oude M-Locs (30+) omgebouwd naar DCC (ESU LP) en daarbij de veldspoel vervangen door een permanent magneet.
En de rijeigenschappen verbeterden wel degelijk, je kon ze letterlijk laten kruipen en de motor liep veel mooier.
Ik heb er één voorzien van een 5p anker, maar dat verschil was minimaal en de investering niet waard.
Fair enough. Tegenwoordig zijn de mogelijkheden kennelijk verbeterd. Dat laatste is inderdaad bij mijn bovengenoemde locs gebeurd.
-
Twee dioden volstaan om de veldspoel motor aan te sluiten op een DCC decoder.
Raar advies, het is onzin
Nou ja, je zegt het zelf al. Ja. het kan en het werkt maar dan heeft 1200blauw wel degelijk gelijk. de rij eigenschappen van een dergelijk aangepaste lok verbeteren voor geen millimeter. Een veldspoelmotor levert geen tegen EMK en kan daardoor ook geen lastregeling toepassen. En dat is nu net wat de rijeigenschappen van een lok met LoPi aansturing zo goed maakt. En wanneer je dan de CV instellingen voor de diverse motoren in de tabel van de ESU handleiding overneemt heb je een hele sterke basis om een perfect rijdende lok te krijgen. Van daaruit kun je dan finetunen, als je tenminste weet wat de diverse CV's precies met je motor doen. Weet je dat niet sta je als een blinde om je heen te zwaaien zoekend naar de juiste richting.
-
veldspoel v.v. voor magneet is niet ingewikkelder dan rails aan elkaar schuiven.
en ruimte voor decoder inbouwen is bij de meeste marklin locs ook niet zo een issue.
mijn advies, ga naar digitaal, kies voor dcc en daar komt die, minder bedrading is helaas wel onzin.
( het rijdt 99% van de gevallen gewoon mooier en fijner.)
-
En wanneer je dan de CV instellingen voor de diverse motoren in de tabel van de ESU handleiding overneemt heb je een hele sterke basis om een perfect rijdende lok te krijgen.
Ik gebruik de "Auto tune" van ESU
Dat doe ik 5x, lees telkens de resulterende waarden uit en neem vervolgens daar het gemiddelde van.
-
Als je simpel met meer treinen wilt rijden dan zijn 2 draden voldoende. Verder kan je het natuurlijk zo ingewikkeld maken als je zelf wilt met wissels en seinen. Maar die hoeven niet digitaal!
Mijn wissels gaan nog ouderwetsch met den hand. En seinen doe ik (nog) niet aan.
Mijn advies zou ook zijn om meteen digitaal te beginnen. (y)
En als je bij een club gaat dan kan je de andere leden lastig vallen vragen om je te helpen met eventuele instellingen :) Of je kan dat hier vragen natuurlijk, dan schrijven we nog een paar pagina's. We zijn hier om te helpen ;D
Mvg,
Robert
-
Gewetens vraag; analoog of digitaal........
Zelf ben ik zo'n 30 jaar geleden overgestapt naar digitaal (toen nog h0). Het was wat gepriegel om de toenmalige Lenz decoders in te bouwen. Vooral bij het NS bakkie van Roco. Toen kon je alleen nog maar 14 of 28 snelheidsstappen maken en dat maakte, vooral het rangeren, op zijn zachtst gezegd lastig (waarschijnlijk is dat het commentaar over slechte rij eigenschappen). Met wat instellingen kon je dit nog wel verbeteren maar toch.
Nu is alles 128 stappen, met geluid en een heleboel kanalen om licht aan te sturen. Je kan het zo dol niet maken.
Ja, je moet je verdiepen in de "programmering" van de decoders, maar daar is ook (gratis) software voor om dat te doen zonder dat je computer programmering cursus moet volgen.
Ik zou zeggen, gewoon digitaal doen! Tenslotte wie wil er nu zijn mobieltje nog inruilen voor een oude PTT telefoon met draaischijf of zijn flatscreen TV voor een oude beeldbuis, toch......????
-
Nou, zo’n mooie draaischijf telefoon lijkt me nog wel wat…….
Maar zou inderdaad voor digitaal gaan.
Ga er alleen wel vanuit dat als je wat meer wilt je echt niet met 2 draadjes klaar bent.
-
Goed lezen wat ik schrijf Henk........ ;)
Je schrijft dat het onzin is. Maar het is geen onzin. In het schema wat je laat zien is het nog steeds een seriemotor. Als er geen stroom door de veldspoel loopt kan het anker geen tegen-EMK leveren en zal de cruise-control niet of gebrekkig werken.
Volgens mij zijn er ook decoders (geweest) waarbij de veldspoel op een vaste spanning werd gezet. Die gedraagt zich dan als een permanente magneet.
-
Nou, zo’n mooie draaischijf telefoon lijkt me nog wel wat…….
Ik heb er 2 van gekocht bij de kringloop afgelopen jaar. Af en toe ff langs bij noppes in de pauze. Op marktplaats vond ik ze te duur. Maar ik heb dus 2x ptt t65 een witte en een groene. Daar wil een intercom setje mee maken ;D
Mijn wissels gaan nog ouderwetsch met den hand. En seinen doe ik (nog) niet aan.
Ik ben zelf nog voorstander van analoog rijden. Ik heb een bucketload aan die engelse analoge treintjes waar geen decoder in zit. De wissels, seinen en voor analoog ook de relais (om je sporen mee af te schakelen) daarintegen wil ik dan weer digitaal aansturen om al die draden weg te werken. Daartoe ben ik af en toe bezig met een simpele DCC centrale waarop je alleen schakelaars en lampjes aan kan sluiten. En die kan je dan gebruiken met een vier-draadssysteem (DCC+voeding) om elke wissel, sein en relais decoder aan te kunnen sturen. Dan heb je ook meteen de mogelijkheid tot rijwegen waarbij je ook je relais en seinen kan opnemen. Dan kan je met minder knopjes indrukken dan op een multimaus een andere trein 'selecteren'.
Om kleine dingen te automatiseren zonder PC vind ik analoog ook veel makkelijker te doen. Of een bloksysteem te maken en dat soort grut. Analoog heeft dan z'n voordelen.
Mvg,
Bas
-
Je schrijft dat het onzin is. Maar het is geen onzin. In het schema wat je laat zien is het nog steeds een seriemotor. Als er geen stroom door de veldspoel loopt kan het anker geen tegen-EMK leveren en zal de cruise-control niet of gebrekkig werken.
Volgens mij zijn er ook decoders (geweest) waarbij de veldspoel op een vaste spanning werd gezet. Die gedraagt zich dan als een permanente magneet.
Dan zou het dus goed moeten gaan als je de veldspoel loskoppelt en rechtstreeks op de baanspanning aansluit ? Experimentje waard.
-
Dan kan je nog maar 1 kant op rijden. Ik zou dan eerder zelf een miniatuur relais inbouwen die met je verlichting meeschakelt. De decoder+ en decoder- kan je dan gebruiken om je veldspoel te polariseren en constante spanning te geven.
Maar dit allemaal is weer het extreme omslachtigste en moeilijk doen om het moeilijk doen. Iets met mug en olifant kanon... Het moet ook ook nog werken op het einde van de rit, het is veel werk en je moet weten wat je aan het doen bent. En je moet alsnog geld lappen voor een decoder, dat hebben we al vast gesteld.
Als die uhlenbrock decoders out-of-the-box al werken met een good ol' marklin motor, waarom dan nog moeilijke discussie voeren?
Bas
-
Maar er zijn/waren dus decoders die dat regelen. Die van Uhlenbrock is er eentje van. Tams had er ook één. In het verleden beide decoders weleens voor iemand ingebouwd. Ze werden gekenmerkt door een matig resultaat en een hoge defectenstand.
Ombouw van een veldspoelmotor met een permanent magneet en een goede decoder geeft echt sterk verbeterde rijeigenschappen. Dat was al zo met de oude hoogvernogenombouwsetjes (magneet en vijfpolig anker) en is ook zo voor de ESU-setjes van magneet en decoder.
Het inbouwen van de magneet is ook heel eenvoudig.
-
Dan kan je nog maar 1 kant op rijden.
Bas
Waarom ? Is bij een permanente magneet toch ook niet zo ?
-
Bij een permanente magneet is de polarisatie altijd hetzelfde en wisselt de baanspanning alleen de andere spoelen.
Als zowel de veldspoel als de rest van de motor wisselt, dan gaan je weer dezelfde kant op. (2x min is plus)
-
Alles goed en wel, maar wat was ook alweer de vraag van Rubbi86? Bedenk even dat hij schreef dat hij niet zo technisch is…
-
Digitaal of analoog is onderhand hetzelfde als gelijk- en wisselstroom: Het levert op fora (soms vermakelijke) discussies op, alleen de originele vraag sneeuwt weer onder.
-
Bij een permanente magneet is de polarisatie altijd hetzelfde en wisselt de baanspanning alleen de andere spoelen.
Als zowel de veldspoel als de rest van de motor wisselt, dan gaan je weer dezelfde kant op. (2x min is plus)
Polarisatie ligt vast vanwege de wikkelrichting van de spoel en gebruik van een wisselspanning.
-
Zelf ben ik een verstokte analoogrijder. Dat komt omdat ik elektrotechnische kennis heb en daardoor veel dingen zelf kan bouwen en herstellen.
Maar Rubbi zegt dat hij niet zo technisch is. In zijn geval adviseer ik digitaal. Hij heeft Märklin en dan ontkom je niet meer aan digitaal. Zelfs de andere fabrikanten leveren geen analoge 3-rail modellen meer.
-
Ik ben niet van de felle reacties, even jammer, misschien heb ik wat gemist en/of ontbreekt ervaring.
Begrijp niet hoe de rijeigenschappen verbeteren door alleen! een decoder in te bouwen?
Snelheid beter te regelen?
-
Begrijp niet hoe de rijeigenschappen verbeteren door alleen! een decoder in te bouwen?
Doordat de decoder de motor aanstuurt met een PWM spanning. Dat is een blokgolf waarvan de hoogte altijd de volle spanning is (de puls) of helemaal niets. De lengte van de puls t.o.v. de tijd tussen twee pulsen bepaalt de gemiddelde spanning en daarmee de snelheid van de motor.
Bij een analoge spanning betekent langzaam rijden dat je een lage spanning moet gebruiken. Met een lage spanning is het moeilijk de motor in beweging te krijgen en om die regelmatig te laten draaien.
Doordat bij PWM de motor altijd de volle spanning krijgt bestaat het probleem niet dat je met een analoge spanning wel hebt. Voor langzaam rijden worden er korte, snelle pulsjes gegeven met een ruime tussentijd. Om de snelheid te verhogen kunnen de pulsen verlengd worden en de tussentijd kan verkort worden.
Daarom zijn er ook PWM snelheidsregelaars voor mensen die wel dit voordeel willen maar niet over willen stappen op digitaal. De Weistra regelaar is een in modelspoorkringen bekend voorbeeld van een analoge PWM besturing.
Een ander voordeel is dat decoders de reactie van de motor op de aangeboden PWM spanning kunnen meten en vervolgens de pulsbreedte kunnen aanpassen op die reactie. Dat heet Cruise Control en zorgt ook voor een regelmatige snelheid.
-
Hi Bert, vergeet even de oorlog tussen een aantal beterweters.
Ik ben een beetje een leek op het gebied van wisselstroom maar bij gelijkstroom geeft de decoder geen gelijkmatige spanning maar zet daar een puls op. Dat kan zelfs tot 40.000 hrz. Dat houdt in dat elke micro seconde de elektromotoren een push krijgt om te draaien. Dat verbeterd al menigeen elektromotor in performance.
Het tweede element is dat de decoder naar de belasting kijkt en spanning en frequentie aanpast aan de belasting.
Simpel gezegd is dat de decoder de aansturing vele malen beter doet als gelijkstroom en/of 60 hz wisselstroom. Daarom kun je loks met decoders langzamer laten rijden onder andere.
Neemt niet weg dat een lok die uit de doos al slecht rijdt nooit optimaal gaat rijden met een decoder.
-
Dirk, Bart, dank voor de inhoudelijke reactie in begrijpelijke taal.
Ben (werkwoord ;D) zelf electronicus van opleiding. Pwm had ik wel ingeschat maar “ cruise control” niet.
Denk dan wel: indien een decoder toegevoegd wordt vervang dan ook de motor.
-
Heren, ga vooral door met jullie vetes en gebash. Ik leer evenwel nieuwe dingen (als verstokt tegen beter weten in analoog rijder) in dit draadje. De ontsporende discussie was te verwachten dat gaat nu eenmaal altijd zo dat zijn we wel gewend en daar lezen we gewoon tussendoor. (y)
Bedankt voor de informatie. (y)
-
Was al bijna klaar moet tikken.. dat ik Barts reactie zag.
Begrijp niet hoe de rijeigenschappen verbeteren door alleen! een decoder in te bouwen?
Snelheid beter te regelen?
Terugkoppeling. Een decoder doet periodiek de motor kortstondig niet aansturen. De decoder kan dan de motor spanning meten. En die spanning is recht evenredig met de rotatie snelheid. En als de decoder dan merkt dat de motor niet met de juiste snelheid draait dan regelt de decoder bij.
De hoge frequenties die decoders gebruiken werken eigenlijk averechts wat rijgedrag betreft. Lagere frequenties tussen 20Hz en 100Hz zijn veel efficiënter. De reden waarom decoders alsnog zulke hoge frequenties gebruiken, is om de motoren stiller te maken. En met de cruisecontrol maakt het niet uit dat de hogere frequenties niet super efficiënt zijn.
Er bestaan ook PWM regelaars die dit kunnen waardoor je bijna evengoed rijgedrag kan krijgen bij analoge treinen als bij digitaal.
Analoog kan je echter niet makkelijk een powerpack inbouwen. Dat is wel een voordeel van digitaal rijden. En natuurlijk is de constante verlichting en extraatjes zoals telex koppelingen ook wel een pro.
Vind dit een hele rare reactie van Bask.....kan echt niet
Bro ik hoor en begrijp wat je zegt. Maar ik vind het niet kunnen dat een forum gebruiker het woord 'onzin' inzet tegen een andere. Onzin is een keihard trigger woord. Het is equivalent aan je middelvinger opsteken.
Als diegene die nu jammert dat het draadje vernaggeld is het woord 'onzin' had vervangen door "nee, dat klopt niet helemaal wat je zegt, want...." dan was dit hele probleem niet ontstaan in de eerste plaats.
Wat ik ook niet vond kunnen meneer zei ooit dat je een Märklin mobile Station niet als een handregelaar in een andere centrale kon gebruiken. Ik antwoordde daarop op een dood normale manier dat dat niet klopt en dat ik minstens 5 centrales kon opnoemen waarbij dit wel kan.
En daarom kreeg ik terug. "Ik probeer alleen te helpen en niet om alles beter te weten". Ik had mijn bericht maar gerapporteerd met de tekst: "laat ook maar zitten, ik had beter moeten weten en ik moet ook gewoon niet tegen ... praten". En toen ging ik iets leuks doen, kwenie meer wat precies.
Ik maak me totaal niet meer druk om wat anderen op internet doen. Ik heb betere dingen te doen dan maar druk over te maken. Waar ik nu een beetje over viel, is dat het weer eens voor de zoveelste keer gebeurt en bij iemand anders. En dat is wat het draadje 'vernaggelde' Ga maar de berichten teruglezen, je kan zo zien waar het mis ging.
Anyways ik moet tech support leveren en m'n wijn bijvullen. Dus ik wens jullie een zeer fijne avond.
Mvg,
Bas
-
Denk dan wel: indien een decoder toegevoegd wordt vervang dan ook de motor.
In de praktijk heb ik dat zelden nodig gevonden. Lima en Fleischmann met een ouderwetse pannenkoek motor doen het goed met een fatsoenlijke decoder. Bij de Lima's doe ik wel wat om het anker te balanceren en de tandwielen te verbeteren.
Alleen als er een snaar overbrenging wordt gebruikt vervang ik de aandrijving en meestal ook de motor.
-
Maar het draadje begon met een 3railer die nog enkele modellen met veldspoelmotor heeft. Het is mogelijk een veldspoelmotor met een decoder aan te sturen. Maar die modellen gaan in de regel wel beter rijden als de veldspoel wordt vervangen door een permanentmagneet.
En wat betreft analoog of digitaal rijden. De vuistregel is dat je digitaal hetzelfde kan bereiken met wat minder bedrading dan analoog. Het duidelijkste voorbeeld is de locjes apart besturen. Digitaal kan dat echt met twee draadjes. Analoog komt daar een berg schakelaars en draden aan te pas en dan nog is het niet echt onafhankelijke treinbesturing. Echt onafhankelijke besturing is het wezenskenmerk van digitaal.
Digitaal nodigt daarnaast uit om verder te gaan, bijvoorbeeld automatiseren, met als resultaat dat een digitale baan al gauw ook een bos draden onder de treintafels heeft. ;D
-
Het ergste geruzie heb ik even opgeschoond.
Voordeel van analoog: er is ruimte voor nuance en geleidelijkheid. Het is niet zo 1/0 ja/nee goed/fout als digitaal :D
Reinout-als-moderator
-
Maar het draadje begon met een 3railer die nog enkele modellen met veldspoelmotor heeft. Het is mogelijk een veldspoelmotor met een decoder aan te sturen. Maar die modellen gaan in de regel wel beter rijden als de veldspoel wordt vervangen door een permanentmagneet.
Eens, maar daarmee hoeft nog niet de volledige motor worden vervangen. Een losse ESU magneet bijvoorbeeld, maakt al een wereld van verschil. Persoonlijk heb ik bij de door mij omgebouwde oude Märklin locs geen noemswaardige verbetering gezien met de 5 polige rotor ten opzichte van de 3 polige. De in de decoder gebouwde PWM regeling (zie discussies hierboven), compenseert ruim voldoende.
-
Heren, ga vooral door met jullie vetes en gebash. Ik leer evenwel nieuwe dingen (als verstokt tegen beter weten in analoog rijder) in dit draadje.
Naar mijn mening is er helemaal niets mis met analoog rijden. Zo ben ik als kind begonnen en ik zal een minder technisch onderlegd persoon ook gewoon analoog rijden aanraden als diegene daarvoor nog nooit iets met modeltreinen gedaan heeft.
Het met meerdere treinen kunnen rijden zonder stukken spoor zonder spanning te moeten schakelen trok mij ook het meeste als kind: in 1999 of zo kocht ik, na veel sparen en een bijdrage van m'n ouders die ik weer terug moest betalen, een systeem van Conrad (C-digital). Het licht in treinen bleef branden als ze stilstonden en ik kon gewoon met een andere trein gaan rijden.
Na een aantal jaar niets begon het weer te kriebelen, maar dat C-digital systeem was defect (een schakelaar was afgebroken), dus keek ik uit naar iets nieuws. Maar dat C-digital systeem zat totaal anders in elkaar dan wat Motorola en Lenz toen al een decennia of 2 op de markt brachten en de mogelijkheden waren inmiddels zo enorm toegenomen dat ik besloot tot aankoop van een startset. Dan kon ik rustig op m'n gemak de mogelijkheden ontdekken en daarna verder uitbreiden, wat uiteindelijk leidde tot de aankoop van een Multimaus. Leuk ding, maar wissels schakelen wil ik er niet mee doen.
Wat ik zo jammer vind is dat het digitale gebeuren voor m'n gevoel nog altijd meteen in 1 adem genoemd wordt met computergestuurd rijden, terwijl dat helemaal niet nodig is. Als de baan klein genoeg is, je toch nooit met meer dan 1 trein tegelijk rijdt of veilig twee treinen op gescheiden circuits of zo kunt laten rijden, kun je dat prima met de hand op blijven lossen.
Ook vind ik het gewoon leuk om zelf wissels en seinen om te zetten, een overweg te sluiten, de straatverlichting in te schakelen en zo, dus ik wil ook niets met de computer.
Echter, ik heb hetzelfde als de topicstarter: al die draadjes vind ik niets. Per digitale besturing kun je heel veel oplossen, maar commercieel verkrijgbare oplossingen om met gewone schakelaars en knopjes zaken te regelen, waren er naar mijn mening maar heel weinig.
Ik heb nu sinds een paar maanden een Yamorc systeem liggen en had het zonder handleiding meteen voor elkaar: schakelaartje aan de ingangsmodule, sein aan de schakelmodule. De ingangsmodule is eigenlijk gewoon een bezetmeld-module, die op basis van het schakelaartje wat 'ie uitleest de schakelmodule bedient (na het programmeren van die schakelmodule natuurlijk, die moet wel weten welke uitgang op welke schakelaar moet reageren).
En zo kan ik min of meer 'hybride' werken: digitaal rijden en wissels en seinen schakelen, maar die wissels en seinen worden dan wel met 'ouderwetse' fysieke schakelaars op een schakelpaneel in de juiste stand gezet.
-
Wat ik zo jammer vind is dat het digitale gebeuren voor m'n gevoel nog altijd meteen in 1 adem genoemd wordt met computergestuurd rijden, terwijl dat helemaal niet nodig is. Als de baan klein genoeg is, je toch nooit met meer dan 1 trein tegelijk rijdt of veilig twee treinen op gescheiden circuits of zo kunt laten rijden, kun je dat prima met de hand op blijven lossen.
Inderdaad..... ik rij digitaal uit gemak en voor de sound. Schakelen doe ik beide, analoog of digitaal. Het heeft allemaal voor-en nadelen. Laat een ieder lekker doen wat hij of zij zelf wil doen :) Het gaat uiteindelijk om het plezier in een ieders hobby (y)
-
Wat ik zo jammer vind is dat het digitale gebeuren voor m'n gevoel nog altijd meteen in 1 adem genoemd wordt met computergestuurd rijden, terwijl dat helemaal niet nodig is. Als de baan klein genoeg is, je toch nooit met meer dan 1 trein tegelijk rijdt of veilig twee treinen op gescheiden circuits of zo kunt laten rijden, kun je dat prima met de hand op blijven lossen.
Helemaal mee eens. Vaak wordt de aanname gedaan dat digitaal rijden moet leiden tot computergestuurd rijden. Dit is erg jammer en vertroebelt vaak de discussie.
-
Kun je nog verder doortrekken. 1 trein tegelijk of 2 treinen op gescheiden circuits, dan heb je geen digitaal nodig. Kan ook heel goed analoog.
-
Als je begint en een digitale startset koopt dan vraag je jezelf niet af of je analoog of digitaal bezig bent. Je hebt een regelaar voor vooruit of achteruit en snelheid. Klein verschil je kan lichten aan of uit zetten en er is geluid.
Als starter beveel ik digitaal aan, ook omdat het meeste wat nu op de markt is al digitaal is of voorbereid. En dat heeft helemaal niets te maken met iedereen die nog steeds analoog omarmen omdat ze al een layout hebben waar ook een heleboel werk en plezier in is gaan zitten.
Als ik niet 4x was verhuisd in de afgelopen 40 jaar dan had ik waarschijnlijk ook nog steeds analoog gereden (of niet).
-
Ik heb besloten toch bij het oude te houden dus analoog. We hebben ook maar een baan van 2 meter breed en 1 diep. Ook hebben we nu 5 treinen die anoloog zijn. En die oude treinen zijn ook goed betaalbaar. Die nieuwe digitale zijn erg prijzig. De kinderen genieter ervan en dat is het belangrijkste! Bedankt voor jullie input! (y)
-
Succes en veel plezier (y)
-
Succes en veel plezier en.... foto's
-
Hallo,
prima om analoog te rijden. Na 40 analoog een digitaal uitstapje gemaakt maar bijna weer helemaal terug naar analoog op een paar locs na. analoog is makkelijk te begrijpen. Digitaal is mooi als het het doet. Maar owee als er wat mee is. Uitgebreid gedoe gehad met nieuwe decoders en programmeren en zo voort. En dan die wijsneuzen die het zelf wel snappen maar niet kunnen begrijpen dat het jou boven de pet gaat. Om het goed te begrijpen en er vlot mee om kunnen gaan is wel wat studie noodzakelijk.
succes , komt vast goed en veel plezier
-
Tjonge, digitaal is feitelijk net zo makkelijk als analoog edoch veel meer wilt doen dan is het net zo moeilijk als analoog, maar dan anders. Net als het gebruik van een PC. Als je alleen een spreadsheet gebruikt voor optellen en eetrakken is het net zo makkelijk als een pen en kladblok maar als je spreadsheet makro's gaat maken om je calculatie te automatiseren, dan wordt het iets anders.
-
Hallo,
prima om analoog te rijden. Na 40 analoog een digitaal uitstapje gemaakt maar bijna weer helemaal terug naar analoog op een paar locs na. analoog is makkelijk te begrijpen. Digitaal is mooi als het het doet. Maar owee als er wat mee is. Uitgebreid gedoe gehad met nieuwe decoders en programmeren en zo voort. En dan die wijsneuzen die het zelf wel snappen maar niet kunnen begrijpen dat het jou boven de pet gaat. Om het goed te begrijpen en er vlot mee om kunnen gaan is wel wat studie noodzakelijk.
succes , komt vast goed en veel plezier
Jan, dat is zeker zo. Toch is het allemaal echt niet zo heel moeilijk en met enkele basics kun je heel veel.
En dan die wijsneuzen die het zelf wel snappen maar niet kunnen begrijpen dat het jou boven de pet gaat.
Valt wel mee toch? Probleem is dat die wijsneuzen er zo ver in zitten dat uitleggen aan een leek eigenlijk een mission impossible is. Ik merk dat zelf in mijn werk. Na 40 jaar papiermaken is het aan de nieuwe jonge generatie best moeilijk uitleggen wat je aan het doen bent. Omdat je er zo diep in zit is het voor jou zelf gesneden koek, echter voor de nieuweling (=leek) niet.
Desondanks is er niks mis met analoog hoor :)
Maar owee als er wat mee is.
Tja, dat is met analoog ook zo, als er iets is doen die het ook niet ;)
-
Niet helemaal Ronald. Ik krijg veel hulpvragen van beginners over "starten met digitaal" etc. en kan ze vrijwel altijd op weg helpen. Maar uitleggen is een vak apart, je moet kunnen afdalen naar een ander kennis en denk nivo.
Over analoog gesproken: heb net een Piko startsetje met zo'n analoog treinstelletje en een regelaartje. Even kijken of'tie het doet en jawel: hoe verder je de snelheid opvoert hoe feller het 3-puntsein gaat branden. Tamelijk suffe eigenschap toch..... ;) :P
Gr, Ben.
-
Zelf ben ik helemaal verslingerd aan digitaal en zou absoluut niet meer zonder kunnen, maar merk vaak om mij heen dat de overstap naar digitaal voor heel veel mensen een ( te grote stap ) blijkt te zijn: te ingewikkeld, te duur, bezitten nog een hoop oude lokomotieven en dat begrijp ik best wel.
Dan is analoog toch wel veel simpeler: stekker in het stopcontact, aan de knop draaien en waarempel, hij rijdt...... ;D
-
Zeker dat en er is ook niks mis met analoog. Gelukkig kunnen we de keuzes maken die we zelf willen. Ikzelf kan een leven voor digitaal niet meer voorstellen, er is wat dat betreft geen weg terug meer naar het begin van mijn treinen-leven :)
-
Zelf ben ik helemaal verslingerd aan digitaal en zou absoluut niet meer zonder kunnen, maar merk vaak om mij heen dat de overstap naar digitaal voor heel veel mensen een ( te grote stap ) blijkt te zijn: te ingewikkeld, te duur, bezitten nog een hoop oude lokomotieven en dat begrijp ik best wel.
Een vergelijkbare argumentatie die je kunt gebruiken voor de overstap van 3 naar 2rail ;D
-
Ja, die stap heb ik 50 jaar geleden al gedaan en nu alweer 20 jaar digitaal.......... ;D ;D ;D ;D ;D
-
Ik houd het bij 3rail en digitaal ;D
-
Weet je wat ik nou zo grappig vind aan de hele discussie? Niemand heeft het over levensduur.
Hoe vaak ik niet lees dat decoders van 15-20 jaar oud aan vervanging toe zijn, mogelijk op zijn, maar in ieder geval niet meer bij de tijd (als ze niet altijd al Alzheimer hebben gehad).
Een mens zou bijna terug in het Neandertal tijdperk willen terug stappen, als het nog bestond. Maar er waren toen nog geen treinen. Een tevreden PWM-analoog rijder.
-
Ik houd het bij 3rail en digitaal ;D
't zijn toch "twee rails en een rij pukkels"? ;)
-
Weet je wat ik nou zo grappig vind aan de hele discussie? Niemand heeft het over levensduur.
Hoe vaak ik niet lees dat decoders van 15-20 jaar oud aan vervanging toe zijn, mogelijk op zijn, maar in ieder geval niet meer bij de tijd (als ze niet altijd al Alzheimer hebben gehad).
Weet je wat nu zo leuk is? Ik hoef het allemaal niet te volgen. Er rijden op mijn baan nog wat locs rond met LokPilot1 van ruimschoots 20 jaar geleden. Qua rijeigenschappen zie je geen verschil met hedendaagse decoders (hoewel, met de LP1 was het meestal in 1 keer goed en dat kan ik met de LP5 niet zeggen) en aan vier functies heb ik in de regel ook genoeg. Een decoder die spontaan stopt wegens veroudering heb ik nog niet meegemaakt.
Maar er zijn ook mensen die veel plezier beleven aan tig geluid-, licht- en andere functies. Dan is het toch mooi dat er ontwikkeling in digitaal zit.
-
't zijn toch "twee rails en een rij pukkels"? ;)
Dat is ook wel weer waar :)
-
Niemand heeft het over levensduur.
Een mens zou bijna terug in het Neandertal tijdperk willen terug stappen,
Gemiddelde sterfte rond je 35ste ? Kon je niet eens van je inleg aan pensioen genieten. ;D
-
Hoe vaak ik niet lees dat decoders van 15-20 jaar oud aan vervanging toe zijn, mogelijk op zijn, maar in ieder geval niet meer bij de tijd (als ze niet altijd al Alzheimer hebben gehad).
Over 20 jaar ben ik 84...... Wie dan leeft; veel plezier ermee.....
Albert
-
Als je nog een oude Commodore computer hebt of iets uit de digitale oudheid dan is het enige wat versleten is het mechanisme van het toetsenbord. Ik heb hier een HP computer staan van 14 jaar maar werkt nog steeds tot morgen ochtend, dan gaat het naar de stort. De enige reden dat je het wilt vervangen (of dat het vervangen is) heeft te maken met mogelijkheden en niet zo zeer met levensduur van het product.
Moderne decoders zal je net als je USB stick of SD memory card gewoon in het water kunnen gooien. Het er over 10 of 10.000 jaar er uit kunnen halen en als het niet gecorrodeerd is zal je zien dat het weer werkt (well goed drogen).
Dus vervangen van de decoders na 15 jaar?? Ik denk dat je pickups, elektromotor en kleine onderdelen niet de leeftijd gaan halen van de decoder.