BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Zindelsteins Heuvelland op 20 October 2024, 17:55:28
-
goededag ik heb een GTW van Piko die al 6 jaar over mijn baan rijd. maar Sind kort loop ze vast maar dit gebeurd alleen als ze vooruit rijd. ik heb vandaag het wormwiel vervangen maar dit lijkt het probleem niet te hebben opgelost. weet iemand wat de oorzaak van dit probleem is? alvast bedankt voor jullie antwoord
-
Is er een stroomafnemer bij de wielen losgeschoten en blokkeert daarom een wiel?
-
Waarom heb je het wormwiel vervangen? Was er iets mis mee?
-
bij het in elkaar zetten controleer ik de stroomafnemers altijd dus ik ben er zeker van dat dit niet het probleem is
-
ik heb het wormwiel vervangen omdat ik dacht dat dit de oorzaak was. na het test rijden liep ze wel beter maar na een half uurtje kwam het zelfde probleem weer terug.
-
En de rest van het draaistel? Heb je de wielassen al bekeken? Daar kan een gescheurd tandwiel op zitten.
-
ik heb geen scheuren in de tandwielen gevonden
-
Koolborstels?
(je rijdt er tenslotte al 6 jaar mee) ;) :P
-
de motor heeft recent (vanwege dit zelfde probleem) ook een controle gehad hier waren geen defecten gevonden
-
Probeer eens de motoras met de hand rond te draaien. Voel je dan ergens iets haperen?
Ik heb de onderdelenlijst opgezocht en daar ontdekte ik een klassieke benamingsfout. Wat jij wormwiel noemt heet daar ook wormwiel, maar dat is niet correct. Het is de worm. Het wormwiel is het tandwiel wat door de worm wordt aangedreven. En dat vind ik daar niet als afzonderlijk verkrijgbaar onderdeel.
-
is dat de as met het vliegwiel?
-
ik heb even aan de motor as (vliegwiel) gedraaid en ik voel geen haperingen.
-
Al eens aan de motor gevoeld als deze net stilgevallen is? of deze heet is
Marc
-
al eens een keer gedaan maar de blijft proberen te draaien
-
Dat vastslaan gebeurt altijd op dezelfde plek op de baan?
Gebeurt dit alleen op de baan of ook als hij op je werkplek ligt bijv bij het schoonmaken en je wat draadjes aan de wielen houdt?
-
nee het gebeurd alleen als ze vooruit rijd
-
Ik heb mijn vorige post wat aangepast. Zou je er nog een keer naar willen kijken, aub?
Vooruitrijden bij een treinstel is wat ongedefinieerd.
-
met vooruit bedoel ik het rijtuig met de motor van het model vooraan
-
Vooruitrijden bij een treinstel is wat ongedefinieerd.
Dat is juist heel goed gedefinieerd. De fabrikant van een treinstel (en ook van een locomotief) geeft altijd duidelijk aan wat cabine 1 en wat cabine 2 is. Als het goed is moet dat bij een model terug te vinden zijn.
-
Bij dit soort wat raadselachtige fouten is het mogelijk de oorzaak te vinden door een rollenbank-test of
- indien niet bij de hand- een simpele test met een gelijkstroomtrafo en twee draadjes.
Leg de trein op een zachte ondergrond op de kant of op de kop en test of ie voor- en achteruit kan
"rijden" door de twee trafodraden tegen de linker en rechter wielen te houden van de motorwagen.
Eventueel kun je de test "analoog" herhalen met een dummyplug om een decoderdefect uit te sluiten.
of zelfs door twee stroomdraden te prikken in de oranje en grijze decoder-stekkeraansluiting.
Eerder merkte ik bij de Piko GTW dat de decoderstekker of dummyplug soms niet helemaal goed
verbinding had met de printplaat, dus deze goed aandrukken !
Succes met zoeken en vinden van de oplossing voor je probleem met deze trein!
François
-
mijn excuses voor de lange tijd van mijn antwoord. na een aantal testen met een geïmproviseerd systeem om de motor the testen gezien ik geen functionele analoge trafo heb heb ik een mogelijk defect in de decoder en motor kunnen uitsluiten en begin ik het vermoeden te krijgen dat het wordt veroorzaakt door vuil of een defect tandwiel in de tandwiel kast. echter heb ik bij het controleren van de decoderstekker op het moederbord een gebarsten condensator gevonden welke in de onderstaande foto zichtbaar zal zijn, ik vermoed dat deze condensator als sinds aankoop in deze staat is gezien er tot nu toe geen moederbord gerelateerde storingen zijn voorgekomen. (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5262-671631a4d4194.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5262-671631a4d4194.jpg)
-
Bij dat omcirkelde ding staat L2.
L is de aanduiding voor een spoel, dus geen condensator.
Even meten of die spoel onderbroken is. Eventueel kun je hem vervangen door een doorverbinding.
Maar ik denk niet dat daar het probleem zit. Als dat zo zou zijn, dan zou de trein ook niet achteruit willen.
PS: foto nog even beter bekeken. Er is alleen een stukje van het kapje afgebroken. Daaronder zie ik de spoeldraden. Waarschijnlijk functioneert die spoel nog normaal.
-
Spanning (plus en min) meten op de motor of op de decoder-uitgang. Mogelijk een verschil wat zou kunnen duiden op een defecte uitgangs transistor / mosfet of iets van dien aard.
Misschien ook te zien op de print aan een beschadigd (geblakerd) onderdeel ?
-
ik kan geen zwart geblakerd onderdeel vinden. en zoals ik eerder heb aangegeven ik heb geen functioneel analoog systeem.
-
ik heb de spanning gemeten de spoel werkt zoals hij moet werken
-
ik heb het wormwiel vervangen omdat ik dacht dat dit de oorzaak was. na het test rijden liep ze wel beter maar na een half uurtje kwam het zelfde probleem weer terug.
Toch is dit raar: je vervangt een onderdeel, dan doet de trein het en dan niet meer. Alleen dat al doet vermoeden dat
- de motor ok is
- de decoder ok is
en dus idd het euvel in de overbrenging zit. Wil hij geen cm meer vooruit of na een bepaalde afstand niet meer?
-
ik heb geen functioneel analoog systeem.
???
Je rijdt digitaal, er zit een decoder in, die geeft een of andere vorm van gelijkspanning op de motor, die je kunt meten.
Dat heeft toch niks met een analoog systeem te maken ? Of mis ik iets ?
-
Toch is dit raar: je vervangt een onderdeel, dan doet de trein het en dan niet meer.
Dat is niet juist. Al voor de vervanging trad het probleem op, de vervanging heeft alleen niet tot verbetering geleid. Zie de opening van dit draadje.
-
Bij gebrek aan een trafo (analoge test) kan je ook een 9V batterij gebruiken.
Groet, Juroen
-
De motor blijft proberen te draaien, maar wordt niet heet. Naar ik aanneem, want die vraag is gesteld maar niet beantwoord.
Mijn analyse is dan: de motor krijgt spanning maar geen vermogen.. Dat zou (kunnen) duiden op een defecte eindtrap op de decoder. En dat hoeft niet zichtbaar te zijn, maar dat zou het wel makkelijker maken.
En nou begeef ik me helemaal op glad ijs: hoe komt dat spoeltje zo beschadigd ? Te heet geworden ? Iets mee misgegaan en de bijbehorende eindtrap kapot ? Of andersom: eindtrap defect en spoeltje "te heet laten worden, totdat de eindtrap zelf kapot ging ?
-
het gebeurt als ze een tijdje vooruit heeft gereden. en als ze net kop gemaakt heeft.
-
Bij gebrek aan een trafo (analoge test) kan je ook een 9V batterij gebruiken.
Maar in godesnaam niet met de decoder er in: dan maar meteen een nieuwe decoder, want die kunnen daar niet tegen.
-
de rede dat de motor niet heet wordt komt denk ik omdat ik de baan spanning direct uitschakelt op het moment dat ze vastloopt. bij de spoel kan ik niet achterhalen hoe of waneer deze defect is gegaan gezien ik dit vandaag voor het eerst zie.
-
is het trouwens mogelijk om de tandwielen kast te openen? gezien ik vermoed dat het probleem daar zit.
-
de rede dat de motor niet heet wordt komt denk ik omdat ik de baan spanning direct uitschakelt op het moment dat ze vastloopt. bij de spoel kan ik niet achterhalen hoe of waneer deze defect is gegaan gezien ik dit vandaag voor het eerst zie.
Oh, maar dan ontstaat er dus een kortsluiting! Dan is de oorzaak wel 'electronisch' en niet mechanisch.
-
Ter verduidelijking van mij suggestie met een 9V batterij: dat zou toch moeten kunnen als je de polen van de batterij tegen de wielen houdt?
Dat is immers vergelijkbaar met rijden op een analoge baan.
De batterij direct met de motor verbinden is een slecht idee. Dat bedoelde de ik niet, maar je zou het zo wel kunnen opvatten.
Groet, Juroen
-
de frontseinen blijven ook branden en de motor blijft zoemen
-
ik heb zojuist even de tandwielenkast even handmatig gedraaid en af en toe geeft hij weerstand dus ik denk niet dat het electronisch is
-
Maar hoe kan de baanspanning uitschakelen en de verlichting/motor blijven werken dan? Dan schakelt de baanspanning toch niet af?
-
dat is als ik de baanspanning aan laat op het moment dat hij vast loopt. en de baanspaning wordt niet automatisch uitgeschakeld.
-
Ah. ik snap
-
gezien u ook een GTW bezit is het mogelijk om de tandwielen kast te open te maken?