BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: iljitsch op 20 October 2024, 15:42:50

Titel: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
Bericht door: iljitsch op 20 October 2024, 15:42:50
Zoals ik in "algemeen" postte ben ik van plan een stuurstand-rijtuig aan te schaffen. Hierbij heb ik de Piko 40610 "Wittenberger kop(f)" in gedachten. Deze heeft een Next18-aansluiting om de lichten te kunnen bedienen.

Net als in een echt stuurstandrijtuig  ;D zit hier geen motor in. Ik zou dus een ESU Lokpilot Fx micro kunnen aanschaffen: identiek aan de ESU Lokpilot micro in de locomotief die dit alles gaat duwen, behalve dat die Fx een functiedecoder is zonder motoraansluitingen.

Maar: voor iets van vier euro meer kan ik ook een gewone decoder kopen, die natuurlijk ook die lichten kan aansturen maar aanzienlijk breder inzetbaar is.

(Bijvoorbeeld, als de decoder in de locomotief kapot gaat kan ik die uit de stuurstand naar de locomotief verplaatsen en kan ik weer rijden.)

Vraag: gaat er iets mis als ik een decoder in dat rijtuig bouw en geen motor aansluit? Ik zie in de handleiding niks dat zegt dat dit niet kan, maar ook niks dat het wel kan. Normaliter blaas je een voedingsbron niet op door die voeding niet af te nemen... of kan dit toch wel degelijk misgaan?
Titel: Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
Bericht door: bellejt op 20 October 2024, 16:20:36
zal dan normaal niet te programmeren zijn maar anders op de motoruitgang een weerstand 150 ohm 3 watt aansluiten en in de settings het motorvermogen volledig naar beneden zetten.Zo heb ik het gedaan in mijn TEE set omdat er toen geen FX voorradig was hier.
Titel: Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 October 2024, 16:29:06
Is wel te programmeren, maar je krijgt er geen melding van.
Als je een CV wijzigt en die wijziging wordt geaccepteerd, dat wordt de motor kort ingeschakeld. Dat veroorzaakt een stroomstootje waardoor de centrale weet dat de wijziging gelukt is. Als er geen motor is, dan krijg je de melding niet en moet je op een andere manier vaststellen dat de CV is aangepast.
Titel: Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
Bericht door: ArjanB op 20 October 2024, 16:34:50
Hoi,

Simpel gezegd een decoder die gemaakt is om een motortje aan te sturen heeft een motortje nodig om geprogrammeerd te worden. Je zou kunnen proberen eerst de next18 in een lokomotief of met een programmer te kunnen programmeren en dan in de stuurstand te plaatsen en kijken of het werkt.

Als je ooit een kapotte decoder hebt zou je in principe toch een nieuwe moeten kopen dus wat maakt het dan nog uit of er een functie decoder in de stuurstand zit.....

Arjan
Edit zie ook voorgaande post
Titel: Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
Bericht door: iljitsch op 20 October 2024, 16:43:23
Zoals ik het begrijp is het als volgt:

Met "standaard" DCC kan je in principe altijd communiceren van buiten naar de decoder. Aan het gedrag van de decoder kan je dan meestal wel zien of dat gewerkt heeft. (Bijvoorbeeld dat de lichten inderdaad reageren op commando's op het geselecteerde DCC-adres.)

Als je data wilt uitlezen uit de decoder kan de decoder korte pulsen aan de motor te geven. Duurt erg lang...

Maar tegenwoordig hebben we RailCom en als dat werkt kan je heel snel data volledig digitaal uitlezen.

(Dit alles op de moeilijke manier geleerd met de Decoder Pro software op mijn computer.)

Je hebt natuurlijk gelijk dat als er iets kapot gaat je in principe het toch door iets dat hetzelfde doet moet/wilt vervangen. Aan de andere kant, met dat minimale prijsverschil is het wel interessant om op één type decoder te standaardiseren in plaats van steeds precies die te kopen die precies de gewenste functie kan uitvoeren.
Titel: Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
Bericht door: Montanbahn op 21 October 2024, 08:54:58
Dat laatste klink verstanding maar gaat in de praktijk niet lukken, tenzij je nu een voorraad decoders aanlegd (waaarbij de connector altijd een gok blijft). Ook bij het aanleggen van een voorraad zou ik voor de stuurstand een functiedecoder kopen.
Titel: Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
Bericht door: 008200 op 21 October 2024, 09:45:20
Overweeg  deze  (https://etecmo.nu/producten.html#!/products/functie-decoder/variant/665013) functiedecoder:
Voor €7,50 + postzegel ben je toch flink goedkoper uit dan met een "gewone" decoder.
Als er een (8polige) stekkeraansluiting in je stuurstand zit moet daar nog een losse 8polige stekker ( of een uit de rommelbak)
bij voor de juiste verbinding. De oranje en grijze draad kunnen weggelaten worden want: geen motor.
François  (ik heb geen aandelen in Etecmo!)
Titel: Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
Bericht door: henk op 21 October 2024, 10:25:35
Topistarter wil graag van de Nextaansluiting in de stuurstand gebruik maken. Dit is een functiedeocder met next, helaas ook met draadjes die je ook weer kwijt moet, maar wel een stuk goedkoper dan ESU of Zimo.
https://www.modeltreinhuis.nl/a-73498842/train-o-matic-functie-decoders/train-o-matic-02010111-micro-next-18-nem-658-functiedecoder/ (https://www.modeltreinhuis.nl/a-73498842/train-o-matic-functie-decoders/train-o-matic-02010111-micro-next-18-nem-658-functiedecoder/)

Wat betreft de feitelijke vraag heeft Klaas het duidelijkst het juiste antwoord gegeven.
Titel: Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
Bericht door: iljitsch op 21 October 2024, 12:19:47
Overweeg  deze  (https://etecmo.nu/producten.html#!/products/functie-decoder/variant/665013) functiedecoder:
Voor €7,50 + postzegel ben je toch flink goedkoper uit dan met een "gewone" decoder.

Ja, dat is inderdaad lekker goedkoop. Maar dan wordt inbouwen wel erg lastig denk ik. Maar dit zou een optie kunnen zijn om bedienbaar licht in te bouwen in losse wagons.

Ik heb besloten om voor de ESU functiedecoder te gaan. Reden voor ESU is dat die ook in de locomotief zit dus de grootste kans dat alles goed gaat samenwerken.

Nog even over de opmerkingen van Klaas eerder: als er beperkingen zijn met DCC als je geen motor op de decoder aansluit, heb je dan niet hetzelfde probleem met een functiedecoder? Natuurlijk met als verschil dat je een gewone decoder tijdelijk wel met motor kan aansluiten en dan de juiste instellingen programmeren.

Ik laat weten hoe het allemaal afloopt.
Titel: Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
Bericht door: ArjanB op 21 October 2024, 15:50:38

"eb je dan niet hetzelfde probleem met een functiedecoder?"

Nee want het ding is gemaakt om zonder motor te werken en programmeert gewoon als elke ander decoder
Titel: Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
Bericht door: Remunj op 21 October 2024, 16:02:25
Ik heb besloten om voor de ESU functiedecoder te gaan. Reden voor ESU is dat die ook in de locomotief zit dus de grootste kans dat alles goed gaat samenwerken.
De loc en stuurstand kennen elkaar niet. Er is ook helemaal geen kwestie van samenwerken. Beide voeren gewoon de commando's uit die ze van de centrale krijgen. Al gebruik je 10 merken door elkaar, zolang ze allemaal de commando's van de centrale begrijpen zullen ze werken.
Maar om niet verschillende programmers in huis te moeten hebben is het makkelijker om zoveel mogelijk op een merk te standaardiseren.

Nog even over de opmerkingen van Klaas eerder: als er beperkingen zijn met DCC als je geen motor op de decoder aansluit, heb je dan niet hetzelfde probleem met een functiedecoder?
Nee want functiedecoders hebben daar een ingebouwd mechanisme voor om een feedback te geven.
Titel: Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
Bericht door: Herb73 op 21 October 2024, 17:02:47
Goedemiddag,

Ik heb toevallig net vorige week een Zimo loc decoder in een stuurstandrijtuig (rangeerwagon) gezet; de MX630P16. Dat is een loc decoder. Ook alleen om aan weerszijden de front- en sluitseinen te kunnen bedienen. Dat gaat prima, ook zonder dat er een motor is aangesloten. In jouw geval lijkt me een Fx decoder passender, omdat ie hetzelfde kan voor je toepassing, maar wat goedkoper is.
Titel: Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
Bericht door: iljitsch op 21 October 2024, 18:05:36
De loc en stuurstand kennen elkaar niet. Er is ook helemaal geen kwestie van samenwerken. Beide voeren gewoon de commando's uit die ze van de centrale krijgen.

Natuurlijk. Maar één van de opties om de beide decoders aan te sturen is ze hetzelfde DCC-adres te geven. In dit geval kan hetzelfde merk een voordeel hebben omdat in principe alle CVs precies dezelfde functie hebben. (Indien van toepassing gezien het ontbreken van een motor.)

Citaat
Nee want functiedecoders hebben daar een ingebouwd mechanisme voor om een feedback te geven.

Hebben functiedecoders een feedbackmechanisme dat normale decoders niet hebben??

Zoals gezegd, in principe kan je "blind" schrijven naar een CV. Een decoder met motor kan feedback geven door de motor kort te activeren. Een functiedecoder natuurlijk niet.

Maar moderne decoders (zeker de ESU Lokpilot 5 varianten) hebben RailCom waarbij de decoder electronisch feedback kan geven en vooral ook het uitlezen van CVs onvoorstelbaar veel sneller gaat.
Titel: Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
Bericht door: Remunj op 23 October 2024, 08:39:39
Natuurlijk. Maar één van de opties om de beide decoders aan te sturen is ze hetzelfde DCC-adres te geven. In dit geval kan hetzelfde merk een voordeel hebben omdat in principe alle CVs precies dezelfde functie hebben. (Indien van toepassing gezien het ontbreken van een motor.)
Elk willekeurig merk decoders kan je op hetzelfde adres zetten. Daarvoor hoef je echt niet bij 1 merk te blijven.
Die CV's maken totaal niets uit. Die hoef je in principe maar 1 keer in te stellen. En als je voor jezelf een eigen schema maakt voor de functietoetsen maakt het daarna niet meer uit welke decoders er in een trein zitten.


Hebben functiedecoders een feedbackmechanisme dat normale decoders niet hebben??

Zoals gezegd, in principe kan je "blind" schrijven naar een CV. Een decoder met motor kan feedback geven door de motor kort te activeren. Een functiedecoder natuurlijk niet.
Functiedecoders hebben dat intern ingebouwd zodat een programmer ook een feeback terug krijgt. Hoef je je helemaal geen zorgen om te maken. En ja je kan ook blind wegschrijven en zelf teruglezen of het gelukt is, maar dat is helemaal niet nodig

Maar moderne decoders (zeker de ESU Lokpilot 5 varianten) hebben RailCom waarbij de decoder electronisch feedback kan geven en vooral ook het uitlezen van CVs onvoorstelbaar veel sneller gaat.
Met een lokprogrammer heb je een ESU decoder ook zo uitgelezen. Heb je railcom niet voor nodig.
En wil je het met andere decoders dan zal je ook een centrale moeten hebben die railcom ondersteund.
Ik heb het in iedere geval nog nooit gemist. Leuk dat het bestaat maar niet echt noodzakelijk
Titel: Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
Bericht door: iljitsch op 23 October 2024, 10:01:24
Met een lokprogrammer heb je een ESU decoder ook zo uitgelezen. Heb je railcom niet voor nodig.

Ja, maar dan moet je wel die lokprogrammer aanschaffen voor tegen de 150 euro. Enige reden om die aan te schaffen zou voor mij zijn als ik zelf aan de slag zou willen met geluiden in een decoder die dat ondersteunt programmeren.

Mijn Z21 ondersteunt Railcom en zo kan ik makkelijk de decoders instellen met de Decoder Pro-software op mijn computer. Die ESUs hebben nogal complexe instellingen om bijvoorbeeld het door mij gewenste gedrag van de lichten onder F-functies te krijgen, dan is dit wel superveel makkelijker dan met de multimaus CVs in te stellen...

Het grote voordeel van Railcom is dat je alle CVs zo uitleest en zo dus weet wat de instellingen vanuit de fabriek zijn want dat vermeldt de handleiding niet.
Titel: Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 October 2024, 10:24:59
De handleiding vermeldt wel degelijk de fabrieksinstellingen. Bijna aan het einde van de handleiding staat een lijst met alle CV's. In de laatste kolom staan de originele instellingen.
Titel: Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
Bericht door: iljitsch op 24 October 2024, 17:34:28
Ok, vandaag kwam de Wittenburger kop binnen, samen met een ESU Lokpilot 5 FX micro DCC.

Inbouwen van de decoder was geen ramp, maar ook niet heel makkelijk: de buitenkant van de trein krijg je vrij makkelijk van de onderkant door op de juiste plekken te knijpen/trekken. Er zit dan een DC-module in de Next18-connector. Dit is aan de onderkant van een lang circuit-bordje dat vlak onder de het dak loopt. Die bestaande module pluk je er dus zo uit, maar zeker 20 pogingen nodig om de daadwerkelijke decoder erin te krijgen. Nouja, beter dan mijn vorige poging waarbij een soldeerbout nodig was...

Vreemd genoeg had ik aanzienlijke problemen bij het uitlezen van de CVs in Decoder Pro. Ik vraag me af of het gaat lukken om de F-functies goed te programmeren. Heb ik vooralsnog niet geprobeerd. (Zou deze decoder lang op de plank gelegen hebben met een oude firmware-versie?)

Nadat ik uiteindelijk de buitenkant van de trein goed op de basis had ingeklikt werkten de vijf (!) lampen aan de voorkant van de stuurstand goed. Er zitten ook twee rode lichten aan de achterkant maar volgens mij is dat alleen voor de sier, geen LEDs daar.

Als de stuurstand vooruit rijdt gaan de drie witte lichten aan, achteruit de twee rode. Maar met F6 gaan er nog twee extra witte lichten aan? Ik heb duidelijk te weinig verstand van Duitse treinen.

Ook wel afwijkend: er zitten twee stel deuren, maar niet zoals bij een ICR op het balkon aan de einden van de bak, maar meer op een kwart / drie kwart. Dat is dus veel moderner dan wat we hier gewend zijn met trek-duwtreinen. Maar ja, beggers can't be choosers.

Ik maakte in de Z21 app op de iPad een "trein" aan met mijn 1848 en de nieuwe stuurstand. Maar dat werkte niet echt: rijrichting veranderen werkte wel voor het daadwerkelijke rijden en de lichten van de 1848, maar niet voor de lichten van de stuurstand.

CV 19 werkte beter. De 1848 heeft normaal adres 12 en de nieuwe stuurstand adres 13. Bij beide zette ik CV 19 op 10 en nu kon ik een virtuele trein op adres 10 aanmaken waar beiden naar luisterden. Nog even de rijrichting van de stuurstand omdraaien, en nu kan ik via adres 10 de locomotief laten rijden zoals ik wil en de stuurstand toont de juiste lichten.

Wat ik nog moet doen is zien of er nog meer lichten aangestuurd kunnen worden (cabine?) met extra instellingen van de decoder.
Titel: Re: Gewone decoder zonder motor aan te sluiten?
Bericht door: MartinRT op 24 October 2024, 18:16:24
Als de stuurstand vooruit rijdt gaan de drie witte lichten aan, achteruit de twee rode. Maar met F6 gaan er nog twee extra witte lichten aan?
VERstralers  ???