BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Simon Stenneberg op 19 October 2024, 06:55:30

Titel: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: Simon Stenneberg op 19 October 2024, 06:55:30

Zojuist las ik dit artikel, over dat de stichting 2453crew stil staat. Omdat de samenwerking met een partner die aan de veiligheidseisen voldoet is geëindigd:
https://www.martijnvanvulpen.nl/nieuws/materieel-2454-crew-voorlopig-van-de-baan/

Deze week was ook de laatste vlucht van de Dakota omdat ze niet meer langer aan de geldende veiligheids- en milieueisen kunnen voldoen.

Wat betekent dit voor de toekomst van de museumspoorlijnen?

Zoals genoemd in het artikel werken o.a. de VSM en de SSN hard om hieraan te kunnen voldoen om op het hoofdnet te kunnen blijven rijden.

De ZLSM wil graag weer doorrijden naar Valkenburg, maar dat is ook hoofdnet.
De lijn van de STAR is in beeld - als Nedersaksenlijn - om weer hoofdnet te worden.
Ook de VSM-lijn is daarvoor in beeld.
Hoe gaan de museumlijnen zich dan aan de daarbij horende eisen kunnen houden?

En wanneer gaan de regels zo worden dat ze ook voor niet-hoofdnet gaan gelden, zoals de overige museumspoorlijnen?

Ik maak me zelf wel zorgen over de toekomst…
Titel: Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: Simon Stenneberg op 19 October 2024, 07:51:19

Nu kan dit draadje snel ontsporen in een discussie over de regels, of regels in het algemeen, maar ik ben meer benieuwd hoe ermee omgegaan kan worden.

Misschien hebben we hier kennis en ervaring zitten die mee kunnen denken?
Titel: Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: henk op 19 October 2024, 09:23:52
Over de ZLSM die niet meer naar Valkenburg mocht doorrijden ging het al in dit draadje.
 https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73465.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73465.0)

Het kan best met museummateriaal over een hoofdlijn rijden, maar dan is een attest van een andere vervoerder nodig en er moet ook een heuse machinist van die vervoerder aanwezig zijn. Voor zo nu en dan een ritje is dat goed te doen. Voor min of meer permanent op een hoofdlijn rijden, zal het museumbedrijf zelf de nodige papieren en bevoegde machinisten moeten hebben. Lastig misschien, maar ik vind het niet raar.
Titel: Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: R1954 op 19 October 2024, 09:30:12
Ik maak me zelf wel zorgen over de toekomst…

 :)
Gewoon adem halen!

Ik denk dat de vergrijzing van vrijwilligers een groot probleem is.

Vandaag viert msv Schiespoor in Schiedam 40 jarig bestaan, maar zij verwacht niet dat het vijftigjarig jubileum gehaald wordt vanwege vergrijzing... :(
Titel: Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: Marcel112 op 19 October 2024, 11:12:26
Elders al gelezen dat er wat meer aan de hand is dan zo op het eerste oog valt te zien....

Speculeren daarover heeft geen enkele zin. Omdat ik het ook niet exact weet.

SSN laat zien dat er ook op hoofdlijnen zeker nog wel toekomst is voor museum materieel.

VSM doet daar regelmatig ook op de hoofdlijnen aan mee.

Plannen zijn nog geen besluiten. Daarbij zouden altijd afspraken gemaakt moeten kunnen worden.
Zowel de ZLSM als VSM zijn voor de regio mooie publiekstrekkers.
Titel: Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: MaraNCS op 19 October 2024, 11:35:25
Het is makkelijk om vanaf de zijlijn (hoe toepasselijk) te reageren.
Zolang je met publiek gaat rijden zijn strenge veiligheidseisen helemaal niet slecht.
Je moet er niet aan denken dat er iets ernstig gebeurd.
Als vrijwilliger bij verschillende museumclubs heb ik minimaal 3 "bijna" ongelukken meegemaakt.
Die kwamen vast niet in het logboek voor, maar mij opende het de ogen dat je met zware machines werkt.
Een mat 46 of een stoomloc is geen speelgoed.

Aan de andere kant is het cultureel erfgoed, dat hoort te rijden... 100% beroepskrachten zijn voor museumorganisaties niet op te brengen.
Ik hoop het beste ervan.
Titel: Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: spoorzeven op 19 October 2024, 13:39:07
Is de grootste 'bedreiging' niet ERTMS? Of is de combi ERTMS en museummaterieel (incl. stoom) wél mogelijk?
Titel: Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: C-rails op 19 October 2024, 13:52:01
Ik weet niet of ERTMS de grootste bedreiging is. Hier (https://www.ertms.nl/over-ertms/wat-is-ertms/default.aspx) kun je lezen wat het is en in mijn ogen goed inpasbaar. Maar een (onoverkomelijk) struikelblok kunnen de kosten weleens zijn
Titel: Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: Eelco Storm op 19 October 2024, 13:58:57
Elders al gelezen dat er wat meer aan de hand is dan zo op het eerste oog valt te zien....

Speculeren daarover heeft geen enkele zin. Omdat ik het ook niet exact weet.

Toch is die eerste zin al een duidelijke speculatie van jouw kant. Er zou namelijk meer aan de hand zijn. Als je niet wil speculeren, moet je dat helemaal niet schrijven...
Titel: Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: Marcel112 op 19 October 2024, 14:30:39
Eelco,

Ik citeer daar een bericht dat ik elders heb gelezen.

Weet niet waar die schrijver zijn wijsheid vandaan gehaald heeft en of dat waar is.

Dáárover heeft speculeren geen enkele zin.

Het is aan de partijen zelf om daarover al dan niet duidelijkheid te gaan geven.
Of en wanneer wie die als forum gaan krijgen valt daarin nog te bezien.
Aangezien in het door mij gelezen artikel al behoorlijk met een vinger werd gewezen....  :-\
Titel: Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: Jeronimos op 19 October 2024, 14:54:54
Marcel,


Kun je een link plaatsen naar waar je dat gelezen hebt?

Titel: Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: Marcel112 op 19 October 2024, 15:06:17
Op FB, als reactie op het ook hier vermelde bericht.

FB kennende is dat met heel veel zoeken niet terug te vinden.

Dan nog, ook hier hoeven de niet daarna met vingertjes te gaan wijzen over waarom de samenwerking is beëindigd.

Ik mag hopen dat het materieel van de Crew namelijk snel weer kan worden ingezet met een weer geldig attest.
Titel: Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: R.C.Grootveld op 19 October 2024, 16:06:38
Is de grootste 'bedreiging' niet ERTMS? Of is de combi ERTMS en museummaterieel (incl. stoom) wél mogelijk?
Mijn Frans is niet perfect, maar als ik hier (https://www.patrimoine-ferroviaire.fr/sncf-vapeur-141-r-568/) kijk is de (ex) SNCF 141R568 (nu in CH) al voorzien van ETCS, wat me niet zou verbazen.
Titel: Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: spoorzeven op 19 October 2024, 16:17:48
Ja, dat staat er inderdaad. Mooi, het kan dus blijkbaar.
Titel: Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: Rick op 19 October 2024, 20:23:40
Wat betekent dit voor de toekomst van de museumspoorlijnen?

En wanneer gaan de regels zo worden dat ze ook voor niet-hoofdnet gaan gelden, zoals de overige museumspoorlijnen?
De VSM, STAR en ZLSM rijden niet op het hoofdnet dus gelden de regels niet voor hun. Mochten die lijnen dat ooit weer worden dan vrees ik dat er geen ruimte meer is voor museumtreinen daar.

Het kan best met museummateriaal over een hoofdlijn rijden, maar dan is een attest van een andere vervoerder nodig en er moet ook een heuse machinist van die vervoerder aanwezig zijn.
En dus een ECM-certificaat, daarom heeft het Spoorwegmuseum ook een tijd geen ritten uitgevoerd.

Ik citeer daar een bericht dat ik elders heb gelezen.
Maar je citeert niets.
Titel: Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: Thom op 19 October 2024, 23:57:24
Klein detail, de VSM komt met regelmaat ook op de hoofdbaan en heeft daar ook de benodigde onderhouds licentie voor.

Dat geldt overigens ook voor de SSN, Het Spoorwegmuseum en de SHM.
Titel: Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: WesleyMunnik op 19 October 2024, 23:59:25

Deze week was ook de laatste vlucht van de Dakota omdat ze niet meer langer aan de geldende veiligheids- en milieueisen kunnen voldoen.


Dat met de Dakota heeft andere redenen waarom de DDA stopt met vliegen, het bestuur daar heeft al vele jaren de regel als we komend jaar de begroting om te vliegen ( +/- 0,5 miljoen ) niet rond krijgen ze zouden stoppen. En dat is helaas nu het geval. Wel zal de Dakota in Nederland blijven bij het Aviodrome in de vliegende collectie alleen veel minder vliegen dan de 120 tot 150 uur per jaar bij de DDA.
Titel: Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: 1200blauw op 20 October 2024, 21:23:08
De tegenwoordige trend is wel dat "jongeren" (<40-50 jaar) over het algemeen niet zoveel op hebben met historie. Daar gaat het meer over bezit en status (het nieuwste van het nieuwste bezitten, "die oude meuk" weggooien) of gemak (iets moet realiseerbaar zijn zonder er veel moeite voor te doen). In beide categorieën past historisch erfgoed niet, dus dat gaat teloor als de oudere generatie er niet meer is. De spijt komt doorgaans pas als alles weg is. Hopelijk maken we dat niet meer mee.

Dat met de Dakota heeft andere redenen waarom de DDA stopt met vliegen, het bestuur daar heeft al vele jaren de regel als we komend jaar de begroting om te vliegen ( +/- 0,5 miljoen ) niet rond krijgen ze zouden stoppen. En dat is helaas nu het geval. Wel zal de Dakota in Nederland blijven bij het Aviodrome in de vliegende collectie alleen veel minder vliegen dan de 120 tot 150 uur per jaar bij de DDA.

Ik ben wel benieuwd naar je bron. De redenen die je aanvoert om te stoppen vind ik nergens terug. Dat die kist naar het Aviodrome gaat is speculatie. Dat is nog allesbehalve zeker. De vliegende collectie van het Aviodrome is bovendien een wassen neus. Tot die collectie behoren ook de DC2 en de Constellation. Die hebben zoals we weten al jaren niet meer gevlogen. Dat zou je natuurlijk òòk kunnen definiëren als "veel minder", dat is waar.
Titel: Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: Simon Stenneberg op 20 October 2024, 22:12:17

De Dakota blijft inderdaad doorvliegen bij het Aviodrome, is gisteren bekend gemaakt:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/401305/historische-dakota-krijgt-lelystad-airport-en-aviodrome-als-nieuwe-thuisbasis

Terug naar het museumspoor: ik vind het knap dat het een aantal organisaties lukt om op het hoofdnet te verschijnen. De expertise en investering die nodig is tegenwoordig lijkt mij steeds uitdagender te worden.
Ik hoop dat ze dat ook nog heel lang kunnen en mogen volhouden.


Titel: Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: WesleyMunnik op 20 October 2024, 22:49:11
Ik ben wel benieuwd naar je bron. De redenen die je aanvoert om te stoppen vind ik nergens terug. Dat die kist naar het Aviodrome gaat is speculatie. Dat is nog allesbehalve zeker. De vliegende collectie van het Aviodrome is bovendien een wassen neus. Tot die collectie behoren ook de DC2 en de Constellation. Die hebben zoals we weten al jaren niet meer gevlogen. Dat zou je natuurlijk òòk kunnen definiëren als "veel minder", dat is waar.

https://www.upinthesky.nl/2024/02/13/dda-classic-airlines-stopt-met-vliegen/
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/voorzitter-feije-jaski-over-het-einde-van-de-dda-we-kunnen-het-gewoon-niet-meer-betalen
https://www.upinthesky.nl/2024/10/20/dda-onthult-toekomstplannen-voor-dakota/

En inderdaad het aviodrome en vliegende collectie is een beetje een ruim begrip. Maar voor de PBA heb ik wel goede hoop, in het laatste artikel van Up in the Sky staat dat een groot deel van de vrijwilligers en piloten van de DDA mee gaan richting het aviodrome. Laten we hopen op een goede toekomst.

Maar inderdaad terug naar de treinen.
Titel: Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: 1200blauw op 20 October 2024, 22:49:41
De Dakota blijft inderdaad doorvliegen bij het Aviodrome, is gisteren bekend gemaakt:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/401305/historische-dakota-krijgt-lelystad-airport-en-aviodrome-als-nieuwe-thuisbasis
Dat had ik even gemist. (y)
Titel: Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: timtrein op 21 October 2024, 19:15:21
De tegenwoordige trend is wel dat "jongeren" (<40-50 jaar) over het algemeen niet zoveel op hebben met historie.
Een groot deel van de railmusea heeft een stevige aanwas van jongeren (al zijn meer handjes natuurlijk overal welkom).
Titel: Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: Eelco Storm op 21 October 2024, 19:44:30
Kijk bijvoorbeeld maar eens bij de SHM. Daar is een flinke verjonging gaande, zowel jongens als meiden nemen daar ook actief deel aan het rijdend houden van de collectie.

De tegenwoordige trend is wel dat "jongeren" (<40-50 jaar) over het algemeen niet zoveel op hebben met historie. Daar gaat het meer over bezit en status (het nieuwste van het nieuwste bezitten, "die oude meuk" weggooien) of gemak (iets moet realiseerbaar zijn zonder er veel moeite voor te doen). In beide categorieën past historisch erfgoed niet, dus dat gaat teloor als de oudere generatie er niet meer is. De spijt komt doorgaans pas als alles weg is. Hopelijk maken we dat niet meer mee.

Dit hangt aan elkaar van generalisaties. Als ik alleen al naar mijn twee kinderen kijk, herken ik jouw beschrijving absoluut niet.
Titel: Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: spoorijzer op 22 October 2024, 14:25:55
Ook bij mijn cluppie (Gelderse Smalspoor Stichting te Heteren) zijn er mensen van 16 tot 76 te vinden, ook een aardige groep jongeren. De maatschappelijke stage is erg prettig, maar vaak weten liefhebbers ons wel te vinden. Dus het beeld van vergrijzing herken ik absoluut niet. Ik als 40er, behoor tot de ouderen  (y)

Wat betreft het hoofdspoor, het is jammer dat de regels steeds strenger worden. Deels terecht ivm risico op ongeluk, maar soms slaat het ook wel door naar mijn idee. Immers, op veel (stoom)museumlocs doet sowieso al 2 man dienst. Dan heb je bv al geen aparte dodemaninrichting nodig?

Ik hoop dat er (meer) wordt gekeken naar historisch materieel. Want met bv oude auto's mag je straks ook niet meer de stad in. Ons rollend erfgoed is ook zeker wat waard!

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Strengere veiligheidseisen en museumspoor
Bericht door: Thom op 23 October 2024, 12:58:26
Persoonlijk denk ik daar wat anders over,
de huidige regelgeving waar nog wat musea tegen aan lopen op het moment is eigenlijk niet zozeer strenger dan vroeger.

Zo is het hele stuk ECM regelgeving eigenlijk alleen een wat meer uniforme eis over het beschrijven van processen, en het waarborgen van onderhoud en alles wat daarbij komt kijken.
Maar voor de ECM verordening tot stand kwam, was de verplichting al die zaken op orde te hebben er natuurlijk ook al reeds.