BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 11 October 2024, 12:21:50
-
Het treinverkeer tussen Utrecht en Leiden is tot zeker 16.00 uur ernstig ontregeld. Dat komt doordat een schip geladen met grind op de rivier de Gouwe vanmorgen tegen een spoorbrug in Alphen aan den Rijn voer. Tussen Alphen aan den Rijn en Bodegraven rijden geen treinen.
Tijdens het ongeluk, dat rond 07.00 uur gebeurde, stond de brug open, en dat is nog steeds het geval. Het spoor is daarbij beschadigd. Er wordt nu gewerkt om het schip weg te krijgen, daarna.....
De rest vind je hier: https://nos.nl/artikel/2540372-schip-vaart-tegen-spoorbrug-bij-alphen-aan-den-rijn-nog-uren-geen-treinverkeer
-
Doorgaans wordt er in Nederland rechts gevaren, wat doet dit schip dan in het linker doorvaart gedeelte?
Er staat notabene een bord, gelijkende op dat van het wegverkeer, niet rond maar voor het scheepvaartverkeer vierkant: rood met een horizontale witte balk.
-
Ik heb zo'n vermoeden dat dat nou precies is wat ILT wil onderzoeken ::)
Misschien een motorstoring, defect roer, onwel worden van de schipper, etc.
Zijn zo een paar redenen op te noemen waarom een schip aan de verkeerde kant van de vaarroute kan terecht komen.
-
De treinen rijden weer over de brug.
-
Ik heb zo'n vermoeden dat dat nou precies is wat ILT wil onderzoeken ::)
Misschien een motorstoring, defect roer, onwel worden van de schipper, etc.
Zijn zo een paar redenen op te noemen waarom een schip aan de verkeerde kant van de vaarroute kan terecht komen.
Je vergeet nog eentje die tegenwoordig best relevant kan zijn: tiktok filmpjes kijken achter het roer
-
O ja?
-
Mensen kijken overal op hun telefoon. Ik zeg niet dat het hier het euvel was, maar ik zou het zeker niet uitsluiten
-
Het is niet dat je dan filmpjes aan het kijken bent en ondertussen met 140 km/u door het landschap scheurt met een schip hè...
-
Nee, maar als je je roer te laat omgooit, dan gaat het ook met lage snelheid BOEM!
-
https://www.ad.nl/alphen-aan-den-rijn/hoe-kon-schip-brug-rammen-in-alphen-johan-sprak-met-de-schipper-hoorden-hem-vloeken-en-schelden~ac34771c/
De schipper claimt dat het groene licht plots op rood ging
-
Dan zat vast en zeker de brugwachter TikTok filmpjes te kijken.
-
Als die brug volledig opengedraaid was , was het toch onmogelijk om er tegen te varen, of het nu links of rechts was ?
want dan lag ze boven het eiland.
-
https://www.ad.nl/alphen-aan-den-rijn/hoe-kon-schip-brug-rammen-in-alphen-johan-sprak-met-de-schipper-hoorden-hem-vloeken-en-schelden~ac34771c/
De schipper claimt dat het groene licht plots op rood ging
Dat is wel een beetje een vaste eigenschap van seinen en stoplichten: dat ze ineens van kleur veranderen:)
-
Dan zat vast en zeker de brugwachter TikTok filmpjes te kijken.
Zou niet best zijn, vanuit een centrale post nog geen 100 meter verder worden heel veel bruggen op afstand bediend.
-
Dat is wel een beetje een vaste eigenschap van seinen en stoplichten: dat ze ineens van kleur veranderen:)
Ja dat zei ik ook tegen de agent maar hij ging er niet in mee :angel:
-
De openingstijd rond zeven uur vanmorgen, ik citeer:
Feestdagen, maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, tussen 06:56h en 07:01h
Maar volgens andere bron:
dagelijks 06:54-07:04
-
netto & bruto?
liep de klok die de schipper gebruikte achter? of liep de klok van de bedieningsautomaat voor? 🙄
bij het bekijken van de beelden dacht ik: die brug wordt dichtgedraaid…
de brug wordt samen met 23 andere bediend vanuit een “centrale bedieningspost” vlakbij de hefbrug Gouwesluis
(het schip heet trouwens “Mordicus” zoals in “Mordicus Tegen” 🙄 😇)
mvg,
—-Peter.
-
Een schipper vaart niet met zijn ogen dicht blind op de klok door een brug heen hoor... ::)
En wat Paul op de pagina hiervoor schrijft dat stoplichten nu eenmaal weleens van kleur veranderen is leuk, maar het werkt op het water wel iets anders dan op de weg.
Een beroepsschipper van een schip als deze heeft sowieso vooraf al contact met de brugwachter voor een verzoek tot openen van de brug, want het liefste zal de schipper zonder te wachten door willen varen als ie bij de brug aankomt.
De brugwachter verteld daarbij wel of de brug direct bediend kan worden, of dat er nog afgewacht moet worden op bijvoorbeeld verkeer of een trein, en hoelang dat dan vervolgens nog duurt.
Volgens zal wanneer de brug daadwerkelijk bediend gaat worden de lichten van de brug eerst van rood veranderen in rood+groen, wat aangeeft dat de brug aanstonds geopend zal worden en vanaf die zijde de brug ook het eerst gepasseerd mag worden. Wanneer de brug volledig geopend is, zal dat licht veranderen is louter groen.
(Als er er aan twee kanten schepen liggen, zal de kant die geen voorrang krijgt gewoon rood blijven zien, tot alle schepen in de tegenrichting gepasseerd zijn, en dan zal voor hem het licht op groen gaan.)
Bij rood+groen zal een schipper alvast voorbereiden en aanvangen de brug te passeren, enerzijds om zelf vlot door te kunnen varen, maar ook om de hinder van het wachtende verkeer zo kort mogelijk te houden.
Daarbij is niet zomaar te verwachten dat een brug die al groen toont en doorvaart toestaat ineens nog weer terug valt op enkel rood... Een schip wat net op gang is, ligt dan ook niet ineens zomaar weer stil, ondanks dat zo'n schip 10-15 km/u vaart op zo'n kanaal.
-
Beetje offtopic maar wel gerelateerd: lees net in het lokale nieuws dat de brug medio 2026 compleet vervangen gaat worden. Daardoor 9 maanden geen treinverkeer over de brug.
Geplande oplevering nieuwe brug zomer 2027.
Ben benieuwd of ze de nieuwe brug geschikt houden voor dubbelspoor. Is de huidige namelijk wel ook al ligt 2e spoor er al heel lang niet meer.
-
Thom heeft mijn opmerking niet helemaal begrepen, de schipper verwachtte mogelijk niet dat de brug voor zijn neus dicht zou gaan, gelet op de tijd.
-
Het is niet zo dat op die voorgeschreven tijden de brug altijd open is, dat zijn de tijden waarop de brug geopend kán worden wanneer er daar vraag toe is.
-
Een schipper vaart niet met zijn ogen dicht blind op de klok door een brug heen hoor... ::)
En wat Paul op de pagina hiervoor schrijft dat stoplichten nu eenmaal weleens van kleur veranderen is leuk, maar het werkt op het water wel iets anders dan op de weg.
Een beroepsschipper van een schip als deze heeft sowieso vooraf al contact met de brugwachter voor een verzoek tot openen van de brug, want het liefste zal de schipper zonder te wachten door willen varen als ie bij de brug aankomt.
De brugwachter verteld daarbij wel of de brug direct bediend kan worden, of dat er nog afgewacht moet worden op bijvoorbeeld verkeer of een trein, en hoelang dat dan vervolgens nog duurt.
Volgens zal wanneer de brug daadwerkelijk bediend gaat worden de lichten van de brug eerst van rood veranderen in rood+groen, wat aangeeft dat de brug aanstonds geopend zal worden en vanaf die zijde de brug ook het eerst gepasseerd mag worden. Wanneer de brug volledig geopend is, zal dat licht veranderen is louter groen.
(Als er er aan twee kanten schepen liggen, zal de kant die geen voorrang krijgt gewoon rood blijven zien, tot alle schepen in de tegenrichting gepasseerd zijn, en dan zal voor hem het licht op groen gaan.)
Bij rood+groen zal een schipper alvast voorbereiden en aanvangen de brug te passeren, enerzijds om zelf vlot door te kunnen varen, maar ook om de hinder van het wachtende verkeer zo kort mogelijk te houden.
Daarbij is niet zomaar te verwachten dat een brug die al groen toont en doorvaart toestaat ineens nog weer terug valt op enkel rood... Een schip wat net op gang is, ligt dan ook niet ineens zomaar weer stil, ondanks dat zo'n schip 10-15 km/u vaart op zo'n kanaal.
Misschien brandde de gele lamp nog en dacht ie dat ie er nog wel onderdoor kon . . . ;D
Maar (als amateurschipper) herkenbaar verhaal.
Als zo'n schip ineens geconfronteerd wordt met 'rood' gaat ie vol in z'n achteruit en dan gaat ze driften; meerder keren meegmaakt.
-
Voor de bruggen liefhebber mooie route.
3 hefbruggen in werking.
De Gouwe Spoorbrug (https://maps.app.goo.gl/6StNYnnyj8WzYfot8).
Draaibrug Alphen, Hefbrug Alphen, Hefbrug Boskoop, Hefbrug Waddinxveen en de rest richting Gouda.
Wordt volgens mij vanaf Gouda centraal bediend.
Is een leuk routetje voor de logistiek.
Sowieso wel een modelbouwthema.
Bij Alphen nog enkele sporen naar de AEG/Electrolux. Zie sporenplan online (https://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_65/gvc.html), rechtsboven Alphen ad Rijn.
Gr. Koen.
-
Het is niet zo dat op die voorgeschreven tijden de brug altijd open is, dat zijn de tijden waarop de brug geopend kán worden wanneer er daar vraag toe is.
zullen we er maar vanuit gaan dat de schipper bediening aangevraagd heeft? ::)
-
https://nos.nl/artikel/2540471-vaarroute-bij-alphen-aan-den-rijn-blijft-dagen-gestremd-na-scheepsongeluk
waarin te lezen is:
...""Mogelijk is er iets misgegaan in de communicatie tussen de kapitein van het schip en de persoon die de brug op afstand bediende", zegt veiligheidsexpert Maurits van der Linde van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). "Bij een op afstand bestuurbare brug heeft de 'brugbediener' geen zicht op de vaarweg, waardoor een verkeerde inschatting sneller mogelijk is. Daar ligt de mogelijke oorzaak van het ongeluk", zegt Van der Linde."...
Bij de meeste op afstand bediende bruggen staan niet alleen op de brug zelf, camera's gericht. Vreemd dat hier, bij een aardig risicovolle situatie, geen camera's op de vaargeul gericht staan. Staan die er wel bij de hefbruggen??
Groet, Raymond van den Hoven (die opvallend veel aanvaringen met spoorbruggen ziet, de laatste tijd)
-
Ik weet of het daar nog zo is ,maar vroeger ,in de jaren 60 , ging er bij de spoorbrug over de Oude Maas bij Dordrecht , de zgn Grote Brug , een witte lamp knipperen als die open zou gaan draaien (Toen nog draaibrug ) en als de brug gepasseerd kon worden ging er een andere lamp aan ,of een rode ging uit.
Dat was dus duidelijk voor de scheepvaart.
Ik neem aan dat zoiets in Alphen ook nog zo gaat ,hoewel er natuurlijk allang de mobilofoon is om e..e.a. te zeggen.
Peter.
-
Voor de bruggen liefhebber mooie route.
3 hefbruggen in werking.
De Gouwe Spoorbrug (https://maps.app.goo.gl/6StNYnnyj8WzYfot8).
Draaibrug Alphen, Hefbrug Alphen, Hefbrug Boskoop, Hefbrug Waddinxveen en de rest richting Gouda.
Wordt volgens mij vanaf Gouda centraal bediend.
Is een leuk routetje voor de logistiek.
Sowieso wel een modelbouwthema.
Bij Alphen nog enkele sporen naar de AEG/Electrolux. Zie sporenplan online (https://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_65/gvc.html), rechtsboven Alphen ad Rijn.
Gr. Koen.
Dat is wel een hel oud plaatje. Bij Boskoop en Waddinxveen zijn geen lossporen meer. Bodegraven Idem en in Alphen klopt het ook niet meer.
-
https://nos.nl/artikel/2540471-vaarroute-bij-alphen-aan-den-rijn-blijft-dagen-gestremd-na-scheepsongeluk
waarin te lezen is:
...""Mogelijk is er iets misgegaan in de communicatie tussen de kapitein van het schip en de persoon die de brug op afstand bediende", zegt veiligheidsexpert Maurits van der Linde van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). "Bij een op afstand bestuurbare brug heeft de 'brugbediener' geen zicht op de vaarweg, waardoor een verkeerde inschatting sneller mogelijk is. Daar ligt de mogelijke oorzaak van het ongeluk", zegt Van der Linde."...
Bij de meeste op afstand bediende bruggen staan niet alleen op de brug zelf, camera's gericht. Vreemd dat hier, bij een aardig risicovolle situatie, geen camera's op de vaargeul gericht staan. Staan die er wel bij de hefbruggen??
Groet, Raymond van den Hoven (die opvallend veel aanvaringen met spoorbruggen ziet, de laatste tijd)
Of er camera's staan durf ik nijn hand niet voor in het vuur te steken. maar...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Schermafbeelding-2024-10-12-165354-670a8df8c3942.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Schermafbeelding-2024-10-12-165354-670a8df8c3942.png)
Links onder de brug, rechts boven het ovale gebouw is de bedieningspost.
-
Dat is wel een hel oud plaatje. Bij Boskoop en Waddinxveen zijn geen lossporen meer. Bodegraven Idem en in Alphen klopt het ook niet meer
.
Dat klopt wel maar in de modelspprwereld en themas draait het om wat er is geweest. ;)
Gr. Koen.
Overigens is er weer een tegen een stuw gevaren elders.
-
Dat is wel een hel oud plaatje. Bij Boskoop en Waddinxveen zijn geen lossporen meer. Bodegraven Idem en in Alphen klopt het ook niet meer.
De link gaat naar de situatie in 1965 ook al doet het bericht anders vermoeden.
-
Wat is daar nou het probleem van....
-
Ik weet of het daar nog zo is ,maar vroeger ,in de jaren 60 , ging er bij de spoorbrug over de Oude Maas bij Dordrecht , de zgn Grote Brug , een witte lamp knipperen als die open zou gaan draaien (Toen nog draaibrug ) en als de brug gepasseerd kon worden ging er een andere lamp aan ,of een rode ging uit.
Dat was dus duidelijk voor de scheepvaart.
Ik neem aan dat zoiets in Alphen ook nog zo gaat ,hoewel er natuurlijk allang de mobilofoon is om e..e.a. te zeggen.
Peter.
De verkeerslichten bij bruggen, ongeacht welke soort kunnen tonen:
= Rood-Rood: Doorvaart verboden, geen bediening*
= Rood: Doorvaart verboden, wel bediening*
= Rood-Groen: Klaarmaken voor doorvaart, uw zijde krijgt als eerste groen
= Rood-Groen-Groen: Klaarmaken voor doorvaart, beide zijden krijgen tegelijk groen
= Groen: Doorvaart toegestaan
Mbt contact: Niet alle spoorbruggen hebben marifoon, voor sommige moet je de ProRail VL bellen
*Soms brandt er een gele lamp aan het brugdek, in dat geval mag je er (als het kan) onderdoor, met name bedoeld voor kleine schepen.
Één gele lamp: Tegenliggers mogelijk, Twee gele lampen éénrichtingsverkeer (maar dat gaat uit dat men de regels kent en er zich aan houdt ;D)
-
De spoorbrug is weer gerepareerd!
https://nos.nl/artikel/2540833-spoorbrug-alphen-aan-den-rijn-werkt-weer-na-aanvaring-scheepvaart-hervat
-
Dan gaan we naar de volgende ...
https://www.omroepwest.nl/nieuws/4893488/schip-ramt-spoorbrug-treinverkeer-gestremd
Marc
Ook hier weer goed afgelopen
-
Volgens mij is dat de derde keer de afgelopen jaren bij deze brug bij Gouda.
-
Waarvan twee keer hetzelfde schip! ;D
-
2x :-*