BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Bierwagen op 29 September 2024, 14:25:31
-
Beste mede-spoorliefhebbers:
Al heel lang kamp ik met een mysterie, waarvoor ik nu toch maar eens jullie hulp in wil roepen.
In mijn baan heb ik tientallen wisselaandrijvingen van FLM. Nog modelrails, maar het werkt nog steeds. Alleen die wisselaandrijvingen laten het af en toe afweten, veelal door die vervelende veertjes en als je dan net als ik met KOPLOPER rijdt, dan ontstaan er steeds heel vervelende problemen. Tot op heden ook vaak opgelost door vervanging, omdat ik nogal wat aandrijvingen "op voorraad " had / heb. Maar ik ben het beu.
Veertje eruit en de twee eilandjes met een dun draadjes solderen aan het " zwarte " punt. Prima, maar heel vaak werkt het dan nog niet. Wissel gaat dan maar een kant op. Gisteren weer een wisselaandrijving onder handen genomen en die WERKT ineens naar behoren. Ik doe toch echt telkens hetzelfde. MYSTERIE?? Wat kan er toch steeds fout gaan en een enkele keer wel goed ( tot nu toe 2 keer ) Uw hulp wordt zoals altijd zeer op prijs gesteld.
Vriendelijke groeten.
Marius alias Bierwagen
-
Hoi:
Op mijn zoektocht naar oplossingen kom ik tegen, dat ikzelf de vraagstelling ook al eerder op dit forum gedaan heb. Sorry, maar het probleem is nog steeds niet opgelost.
m.vr.gr.
Marius
-
Heel voorzichtig; misschien die oude aandrijvingen eruit gooien en op zoek gaan naar een alternatief? Deze dingen blinken niet uit in betrouwbaarheid en zijn inmiddels ook al behoorlijk oud ;)
-
hallo
probleem bekent. ook na het draadje solderen en veel gezoek, ben ik vroeger overgestapt naar servo,s. ik had de laatst serie rails van fleischmann en er zaten ook kleine veertjes onder de rails voor het "denkende wissel " heeft bij mij meerdere wissels doen vast branden. En rij nu een ander merk rail en nog steeds servo,s. de servo,s hebben bij mij nog nooit dienst geweigerd. de servo,s hebben ook meer kracht.
ronald
-
In het algemeen zijn er twee problemen met de Fleischmann wisselaandrijvingen.
Het eerst zijn de veertjes. Die kun je rustig verwijderen als je digitaal rijdt en dan de aansluitingen doorverbinden met een draadstukje. Ik heb daar een handleiding voor, die ik kan opsturen.
Het tweede probleem is het feit dat de wisselaandrijvingen nogal wat vermogen vragen. Ik heb ze op een aparte 18 V ~ 7 A ringleiding staan en dan gaat het redelijk goed, al blijft er af en toe nog wel eens eentje hangen.
Als je echt van de problemen af wilt, is ombouwen naar servo-aansturing de beste oplossing.
-
Dank allemaal voor de aandacht.
Beste Dirk:
Ik hou me zeer aanbevolen voor jouw schema. Alle wissels zijn aangesloten op DIGIKEIJS 4018 schakeldecoders en die krijgen power via een aparte ringleiding, welke aangesloten is op een FLM transformator, welke 50 VA levert. ( Zat vroeger bij de ROCO 10764 en rode MAUS ) genoeg vermogen dunkt mij.
DANK en ik zie het wel verschijnen.
Marius
-
het vervangen voor Servo's zie ik niet zitten, om dezelfde reden waarom ik nog steeds Fleischmann modelrails gebruik. Totale vervanging inclusief wissels e.d. gaat een godsvermogen kosten en als ik links en rechts af en toe wat rails vervang marcheert het geheel behoorlijk, al krijgt het nooit de schoonheidsprijs. Ik ben verder tevreden met mijn speelplezier, waar af en toe best een vloekje bij hoort :-)
groet,
Marius
-
Ik heb / had dat probleem ook
Ik ben eens begonnen om de geleiding van het metalen staafje in de spoel schoon te maken
Dit heeft voor 80 % de problemen verminderd
-
NA schoonmaken een klein beetje WD40 met PTFE (https://wd40.nl/product/droogsmeerspray-met-ptfe/) en je kunt weer jaren verder. Wel goed de spoel weer afsluiten, anders wordt het erger door stof.
-
niets erop/erin
gewoon schoon en droog het staafje erin
-
en zo is dat
-
Hallo Marius,
Over het sturen van de handleiding heb ik je een PB gestuurd. Een Fleischmann trafo van 50 Watt is volgens mij niet voldoende. Hij levert 16 V en dat is te weinig voor het goed aansturen van de wisselaandrijvingen. Daar moet toch wat meer vermogen op, zoals gezegd werkt 18 V 7 A goed.
-
Dirk, in die tijd ging dat op 16 V wisselstroom, eigen trafo's van Fleischmann.... dat moet dan toch genoeg zijn?
-
Ik gebruik een spanning van 20 volt en voldoende vermogen (ca 6 ampere trafo). Puls is dermate kort dat dat volgens mij geen kwaad kan (niet digitaal aangestuurd). Hoe lang de wissels dat uithouden zie ik dan wel. Tot nu toe weinig problemen. Succes.
Wim
-
Bij problemen is de eerste remedie het veertje eruit halen en er een draadje overheen solderen.
Er is echt niet een hele grote trafo nodig om deze spoelen goed te laten werken, dat gaat prima met de standaard Fleischmann trafo.
Wat ook wel eens wil helpen is een CDU plaatsen, dan ben je ook direct van de spanningsdips af als een wissel schakelt. Ik pas dit toe op een klein baantje waar wissels en verlichting dezelfde voeding gebruiken.
Vandaag trouwens nog een wissel gereanimeerd met het solderen van een draadje en CDU, werkt weer prima nu. Kan ook met digitale wissels.
https://www.talkingelectronics.com/projects/CDU-2/CDU-2.html
Ik maak zelf versie IIb op strokenprinten.
-
Dirk, in die tijd ging dat op 16 V wisselstroom, eigen trafo's van Fleischmann.... dat moet dan toch genoeg zijn?
14 volt zelfs. Een wat hogere spanning heeft wel als voordeel dat het stroomverbruik wat lager wordt. Overigens zou het stroomverbruik van de Fleischmannaandrijvingen volgens de encyclopedie wel meevallen. Nog geen 1A bij 16 volt.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Wisselaansturing_met_reed-contacten (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Wisselaansturing_met_reed-contacten)
Bij mechanische of extra electrische weerstand schiet het stroomverbruik wel omhoog. Die problemen zou ik inderdaad eerst aanpakken: overbruggen en als de aandrijving dan toch open is gelijk schoonmaken.
-
14 volt zelfs. Een wat hogere spanning heeft wel als voordeel dat het stroomverbruik wat lager wordt.
Dat dacht ik niet. Hogere spanning is hogere stroom. En dat moet ook, want het is de stroom die het werk doet, niet de spanning.
-
Okay, dan heb ik de waarden in de encyclopedie verkeerd geïntepreteerd. In ieder geval lijken de Fleischmannaandrijvingen geen stroomslurpers.
-
Welke waarden in de ency?
-
Zie link in mijn post hierboven.
-
Sorry, ik had over die link heen gekeken.
Het gaat in dat tabelletje over twee verschillende typen aandrijvingen. De ene trekt iets meer stroom dan de andere.
Maar uit dat tabelletje blijkt dan de Fleischmann aandrijvingen matige stroomverbruikers zijn.
-
Beste allemaal:
Ik denk ook niet dat die transformator de boosdoener is. Ik heb ca 45 wisselaandrijvingen in bedrijf en die functioneren eigenlijk allemaal al heel lang goed op een enkeling na, die er plots de brui aan geeft en dan gaat het veertje eruit en draadje erin, maar dan gaat er toch iets verkeerd. De wissels schakelen niet allemaal tegelijk, dus zoveel stroom wordt er toch niet in een keer weggetrokken. Ik memoreerde al dat het af en toe goed gaat met het draadje en dat was de reden, waarom ik het een mysterie noem. Vroeger ( voor digitaal zijn intrede deed ) schakelde ik de wissels via de groene trafo's en bijbehorende groene "doosjes " van Fleischmann en toen was het altijd bal / verkeerd. ( heel weinig VA ) Ik ga het schema van Dirk nog eens goed bekijken.
Allemaal veel dank voor het meedenken.
vr.gr.Marius
-
O ja intern worden de wissels schoongehouden met zo'n "glasvezel pen " De baantjes blinken je tegemoet.
-
Als je zo'n glasvezelpotlood gebruikt , breken er altijd vezeltjes af.
Dan zouden die kleine vezeltjes van het glasvezelpotlood wel eens de boosdoener kunnen zijn, als deze tussen de bewegende delen geraken en de boel gaan blokkeren.
-
Hmmm. In theorie zou je gelijk kunnen hebben, maar met de hand loopt alles heel soepel en ik zie verder geen vuil. het gaat volgens mij echt om de aansluitingen, want bij blokkeren voel je dat en hoor je een brom; hou maar eens zo'n aandrijving tegen.
Dank je voor de suggestie
Marius