BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: LMS trains op 22 September 2024, 16:58:18
-
Mn Intellibox had vorig jaar de geest gegeven (en ik kon lezen en schrijven met dat ding) Maar mij werd dringend aangeraden de Ecos te kopen degene met het kleurenscherm omdat de IB ouderwets zou zijn.
Tot op heden heb ik er spijt van als haren op mn hoofd van de Ecos want ondanks het bekijken van You tube clips en doorlezen van de handleiding vind ik het ding erg gebruiksonvriendelijk
Ik heb nu 4 loks en een tram terug gekregen waar de laatste maanden decoders in zijn gezet, maar de Ecos leest geen van de loks of tram uit. Ik gebruik een klein testbaantje en elke keer de melding 'geen lok op de baan' Spanning gecheckt, is in orde, rijden met een trafo gaat prima, maar digitaal, niets...
Wie weet raad?
-
Je IB laten repareren bij Uhlenbrock. Dat kost waarschijnlijk een fractie van wat een nieuwe Ecos heeft gekost en de service van Uhlenbrock is buitengewoon goed. Daarnaast natuurlijk je Ecos verkopen aan iemand die ernaar op zoek is.
-
Dat werd me ten zeerste afgeraden door de Houtloods. Mn IB was uit medio 2004 en reparatie zou op meer dan 250 euro komen, excl. verzendkosten
-
Als je weet wat er defect is kan je op de site van Uhlenbrock een redelijke berekening maken van de reparatie.
-
Heb je de locs via de programmeeruitgang uitgelezen?
En rijdt er ook niks?
-
de ecos is geen wonder en verkopers hebben dat graag want die kost lekker veel.Welke decoders en hebben ze de juiste soft aan boord ? Hoe gebruik je hem en heb je de juiste gebruiksboek erbij enzovoort.Een goede handelaar had je een degelijke uitleg gegeven.
Om het adres te weten moet je eerst weten welk protocol gebruikt wordt en dan best op programmeerspoor cv1 uitlezen.
-
maar de Ecos leest geen van de loks of tram uit.
Wat bedoel je hier mee? Beschrijf eens wat je precies doet om dit te realiseren?
Om de adressen van je locomotieven uit te lezen moet je deze op een apart stuk programmeer spoor plaatsen en dan via de Ecos het adres uitlezen.
Als je locomotieven beschikken over een decoder met Railcom, dan kunnen ze zich automatisch aanmelden op de hoofdbaan als je dat op de Ecos hebt ingesteld.
-
Kennelijk heb je decoders elders laten inbouwen in je locs. Dan weet je dus welk adres ze hebben. Wat gebeurt er als je het juiste nummer invoert op je Ecos en de regelaar een stukje naar rechts draait?
Bor
-
In al de loks die de afgelopen maanden heb voorzien van decoders (door de winkelier) van ESU. Dus daar kan het niet aan liggen. De enige twee loks die de Ecos wel herkend zijn de twee die de Houtloods erin heeft gezet toen ik de ecos kocht in 2022. Vanaonod ook 5 N lokjes geprobeerd van een clublid, ook die worden niet herkend
-
Leuk, maar dat was mn vraag niet. En de IB ligt al sinds 2022 bij de vuilnisman, dus...
-
Ook geprobeerd, werkt ook niet :-[
-
Allemaal geprobeerd, ecos blijft zeggen 'geen lok op het spoor'
-
Wat bedoel je hier mee? Beschrijf eens wat je precies doet om dit te realiseren?
Om de adressen van je locomotieven uit te lezen moet je deze op een apart stuk programmeer spoor plaatsen en dan via de Ecos het adres uitlezen.
Als je locomotieven beschikken over een decoder met Railcom, dan kunnen ze zich automatisch aanmelden op de hoofdbaan als je dat op de Ecos hebt ingesteld.
@LMS trains je negeert deze vraag. En deze vraag is cruciaal. Je bent in alle waarschijnlijkheid iets verkeerds aan het doen, maar als jij niet zegt wat je precies aan het doen bent, kunnen we ook niet vertellen wat.
En wees specifiek. "Ik probeer decoder uit te lezen" dekt de lading niet.
Maak je gebruik van het programmeerspoor?
Heb je daar maar 1 lok op staan?
En welke knoppen druk je in op je ecos?
Welke menu's zie je dan?
Als je via POM probeert uit te lezen, kan je idd dit soort problemen verwachten.
En nog een tip. Zoek ergens in de settings over protocollen of baan signalen oid op en zet m4 en railcom uit op je Ecos. Als je een multiprotocol decoder heb die zelf ook mFx (=m4) spreekt, dan moet die zichzelf aanmelden. Maar als hij dat niet werkt om een of andere reden (en dit kan wel degelijk soms voorkomen) dan werkt uitlezen met DCC ook niet meer. Een decoder die mFx signalen ziet op de baan, doet DCC negeren. Daar zit een bepaalde rangorde in verwerkt.
Railcom kan handig zijn omdat je dan CV kan uitlezen via POM programmering. Maar als je een programmeerspoor heb, heb je er in de praktijk niks aan en dan je railcom net zo goed uitzetten, want ook daar kunnen soms vage problemen in schuilen.
Kennelijk heb je decoders elders laten inbouwen in je locs. Dan weet je dus welk adres ze hebben.
Deze conclusie zou ik niet trekken. Als jij 2 jaar lang een trein selecteert op basis van naam, zou je dat zo maar eens kunnen vergeten.
( + het omgekeerde is waar als je je dealer mFx decoders heb laten inbouwen, dan weet je dat juist niet :P :P :P maar dat is hier natuurlijk nvt. )
Mvg,
Bas
-
De ECoS is een heel mooi veelzijdig apparaat als je er mee overweg kunt.
Het is bekend dat de handleiding het zwaktepunt is van de ECoS.
De ECoS zelf zit best wel logisch in elkaar, met technisch inzicht kom je er wel uit.
Een goede vriend van mij had een IB voor zijn spoor N modelbaan.
Hij zag bij mij de ECoS in werking en dat leek hem wel.
Hij kocht een ECoS en ik heb hem in de basis op weg geholpen.
Daarna wilde hij zelf verder uitzoeken met de handleiding er bij.
Hij belde mij op dat hij er niet uit kwam, volgde de handleiding en kwam niet verder waar hij wezen wilde.
Hij begreep de handleiding niet en kwam er niet uit.
Nadat ik het uitgelegd had en hij het op zijn manier opgeschreven had kon hij verder.
Een andere vriend van mij wilde ook een ECoS, heb ik bij hem geïnstalleerd en op weg geholpen.
Zelf heeft hij zonder mijn hulp de ECoS verder geïnstalleerd zoals hij het hebben wilde.
Best ? ? ? ? ? ? ? (heb jook een naam?)
Ik wil je best wel op weg helpen, je bent hier (Nijkerk) van harte welkom.
Via het forum uitleggen gaat niet, je moet het zien dan is het een appel en een ei.
Mvg, Johan
-
Een hele goede tip is al langsgekomen maar ik herhaal hem ook nog maar eens: Het is ook mijn ervaring dat het gebruik van een apart programmeerspoor (aangesloten op de 'program' uitgang van de Ecos!) vele uitlees-/programmeerproblemen voorkomt! Dat als eerste doen zou ik zeggen.
Zelf ben ik een tevreden Ecos-gebruiker, maar je moet er de nodige tijd in steken.
-
In al de loks die de afgelopen maanden heb voorzien van decoders (door de winkelier) van ESU. Dus daar kan het niet aan liggen. De enige twee loks die de Ecos wel herkend zijn de twee die de Houtloods erin heeft gezet toen ik de ecos kocht in 2022. Vanaonod ook 5 N lokjes geprobeerd van een clublid, ook die worden niet herkend
Leuk, maar dat was mn vraag niet. En de IB ligt al sinds 2022 bij de vuilnisman, dus...
Ook geprobeerd, werkt ook niet :-[
Allemaal geprobeerd, ecos blijft zeggen 'geen lok op het spoor'
Zet die berichten nou gewoon in 1 bericht en niet in 4... dan blijft het leesbaar.
Best ? ? ? ? ? ? ? (heb jook een naam?)
Ik wil je best wel op weg helpen, je bent hier (Nijkerk) van harte welkom.
Via het forum uitleggen gaat niet, je moet het zien dan is het een appel en een ei.
Ik zou dit aanbod snel aannemen als ik jou was ;)
-
@Topicstarter: als je het lastig vindt om uit te leggen wat je precies doet, maak dan even een filmpje en zet dat op YouTube. Dan kunnen wij zien waar het mis gaat.
Bor
-
Je schrijft dat je locomotieven zijn voorzien van ESU decoders. Als Railcom op de decoder en in de Ecos aanstaat melden ze zichzelf aan.
Dus controleer als eerste of Railcom in de Ecos aan staat en of de optie Automatisch aanmelden ook aan staat, zie de handleiding.
Als dit aan staat en de locs melden zich niet aan dan staat het uit op de decoder. En om dat te wijzigen moet je de loc op een programmeerspoor zetten. Om dit aan te zetten wijzig je CV29 door bit 3 aan te zetten.
Ik hoop wel dat je de transformator waarmee je analoog rijdt losgekoppeld hebt van de baan voordat je met de Ecos aan de slag gaat.
-
Als Railcom op de decoder en in de Ecos aanstaat melden ze zichzelf aan
vzik heet dit Railcom plus. Railcom zelf doet dit niet. Railcom zelf doet alleen berichten acken, CV uitlezen via POM en adres, snelheid en richting terug sturen naar de terugmelders.
-
Ik zal het probleem proberen uit te leggen.
Afgelopen vrijdag een aantal loks en trams binnen gekregen, vervolgens op een testbaan gezet. Spanning erop en de ECOS aangesloten. trein 1 op de baan gezet. De Ecos geeft aan"geen strein op het spoor'Lok 2, zelfde resultaat, trein 3, zegde resultaat, trein 4, hetzelfde
Vervolgens het geprobeerd via het programmeerspoor. Opnieuw hetzelfde verhaal. Spanning op de programameerstrook en rij strook getest, alles werkt. Bij een vriend een Intellibox geleend en die las al mn treinen een trams gewoon uit.
Decoders: in al mijn treinen worden ESU decoder gezet, die normaal direct herkend worden als je ze op de baan zet. Bij mijn Ecos dus niet. En de decoders uitlezen of herprogrammeren gaat dus niet want de Ecos ziet de treinen niet.
Dus wat doe ik verkeerd? Wat ik wel weet dat ik baal van de aanschaf beter weer een nieuwe IB had kunnen kopen. Nooit problemen mee gehad
-
Dus wat doe ik verkeerd? Wat ik wel weet dat ik baal van de aanschaf beter weer een nieuwe IB had kunnen kopen. Nooit problemen mee gehad
Wat je verkeerd doet weet ik niet, wat ik wel weet is dat als het bij je vriend werkt het op je Ecos ook moet werken. Ik gok dus op een verkeerde instelling van de centrale.
-
Bij mij staan de locomotieven allemaal in de bibliotheek.
Als de locomotief zich zelf niet aanmeld dan deed ik dat handmatig. Heb zelf nog locomotieven met decoders zonder
railcom.
-
Snap dat je baalt dat die van jou niet werkt maar: als je een geleende ecos hebt staan die wel werkt is de logische stap toch om de 2 centrales naast elkaar te zetten, een kop koffie te pakken en vervolgens alle instellingen te vergelijken?
Heb geen ervaring met de ecos maar zoals Ronald al aangeeft zit hier waarschijnlijk de oplossing. Mochten alle instellingen gelijk zijn zou ik eens terug gaan naar de leverancier en hem de ecos laten controleren.
-
Welke decoders van ESU zijn het exact? Want ESU levert decoders die puur dcc zijn en multiprotocol zijn. En op welke protocollen is de Ecos dan ingesteld?
Wat je omschrijft klinkt alsof daar een probleem zit, als de Ecos kaduuk is zou je ook je oude treinen niet moeten kunnen aansturen.
-
Snap dat je baalt dat die van jou niet werkt maar: als je een geleende ecos hebt staan die wel werkt is de logische stap toch om de 2 centrales naast elkaar te zetten, een kop koffie te pakken en vervolgens alle instellingen te vergelijken?
Dat :)
-
Ik krijg de indruk dat de centrale niet goed op de rails is aangesloten.
Als je handmatig een loc + adres + protocol invoert dan moet die gewoon rijden.
Als je een loc op het programmeerspoor zet dan wordt de decoder gelezen en geschreven.
-
Dat lijkt mij ook, òf het apparaat is stuk, òf er gaat iets mis in de bediening. In alle gevallen is het wel handig dat LMS even precies opschrijft wat hij achtereenvolgens doet nadat een trein op de rails is gezet. Zolang we dat niet weten blijft het allemaal gissen. In dat kader heb ik ook niet zoveel aan de melding "geen trein op het spoor", omdat we niet weten wat daaraan vooraf ging.
Snap dat je baalt dat die van jou niet werkt maar: als je een geleende ecos hebt staan die wel werkt is de logische stap toch om de 2 centrales naast elkaar te zetten, een kop koffie te pakken en vervolgens alle instellingen te vergelijken?
Heeft hij dat dan? Volgens mij niet. Hij heeft een IB van een vriend ter beschikking gehad die wèl werkte naar tevredenheid.
-
in de handleiding staat hoe alle protocollen te activeren.Mss staat daar iets mis en het normaal en programmeerspoor zijn 2 verschillend uitgangen .Zeg eerst eens welke decoders erin zitten van esu maar als railcom aanstaat dan zouden ze zich moeten aanmelden maar kan tijdje duren.Je ziet de vooruitgang linksboven normaal als balkje dat groen wordt
-
Ik krijg de indruk dat de centrale niet goed op de rails is aangesloten.
Als je handmatig een loc + adres + protocol invoert dan moet die gewoon rijden.
Als je een loc op het programmeerspoor zet dan wordt de decoder gelezen en geschreven.
Daarom deed ik de suggestie voor een filmpje. Of desnoods foto's. Maar die suggestie wordt gewoon genegeerd.
Wel krijgen we weer een vage omschrijving van de situatie. Het lijkt haast alsof de topicstarter de problemen koestert...
Bor
-
Misschien iets "stom" van mij dan. ;D Zitten er chargeerbare batterijkes in? ???
Dit is ook het enigste dat ik weet over dienen ECOS.
Eric.
-
maakt voor de werking niet uit.Enkel voor het geheugen bij uitschakeling
-
Dank, zo ben ik ook weer wat slimmer geworden. (y)
Eric
-
Het apparaat werkt inderdaad ook zonder die batterijen normaal. Topicstarter heeft vrijwel zeker iets niet goed aangesloten.
Maar dat krijgen we niet te zien. Dus wordt er nog een paar dagen heen en weer gepingpongd in dit draadje en dan horen we niets meer...
Bor
-
Rustig aan, niet iedereen zit 24/7 op dit forum
-
Handmatig aanmelden lukt dus niet, want Ecos ziet de treinen niet (geen trein op het spoor)
-
mss je topic eens aandachtig doorlezen en kijken wat er staat en toepassen.Dat hij geen trein ziet ligt aan een slechte connectie of verkeerde instelling.
-
Probeer eens één locomotief op het programmeerspoor uit te lezen zoals in de volgende afbeelding getoond wordt.
Dan kan je manueel de loc op dit adres aanmaken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/ESU-Ecos-2-CV-s-uitlezen-en-programmeren-66f2d06635e7e.jpg)[/url]
-
Handmatig aanmelden lukt dus niet, want Ecos ziet de treinen niet (geen trein op het spoor)
Maar als je met een trein wilt rijden, geeft EcoS deze melding nooit.
“Geen loc op spoor” is alleen als je wat gaat uitlezen/programmeren.
Heb je de gebruiksaanwijzing gelezen?
-
Ja hoor, en you tube afgestruind. Hij leest in beide gevallen (programmeer en rijden) de treinen niet uit. Ik ga ermee terug naar de winkel, want ik heb alles geprobeerd en ben heus wel thuis in de digitale werled omdat ik jaren met een Intellibox heb gewerkt. Maar ik geef het nu op. Ik ga voorstellen dat ramepnding in te ruilen en een andere centrale kopen :(
-
Nou een "rampending" is het bepaald niet.
Even terug naar de basis. Die melding van je, "geen trein op het spoor", intrigeert me wel. Die heb ik namelijk nog nooit gezien. Zou het "geen trein geselecteerd" kunnen zijn? Ik dat geval heb je gewoon geen trein geselecteerd uit de loclijst om onder één van je regelaars te zetten. Druk op "selecteer ", kies je loc en kijk eens of er iets magisch gebeurt?
Juist omdat je de IB gewend bent ken je een dergelijke feature wellicht niet?
-
Dat zou tamelijk hilarisch zijn. In dat geval gaat die winkelier dat dus laten zien.
Maar iets zegt me dat we dat nooit zullen horen. Tenzij de bewuste winkelier hier toevallig meeleest.
Bor
-
ik zelf vindt de ecos een fijn apparaat. maak eens een filmpje wat je doet ? kan ik wel helpen.
het apparaat is super simpel en ja de handleiding laat te wensen over. er wordt volgens mij iets over het hoofd gezien.
ronald
-
ik zelf vindt de ecos een fijn apparaat. maak eens een filmpje wat je doet ? kan ik wel helpen.
het apparaat is super simpel en ja de handleiding laat te wensen over. er wordt volgens mij iets over het hoofd gezien.
Dat weet ik bijna zeker ;)
-
Ja hoor, en you tube afgestruind. Hij leest in beide gevallen (programmeer en rijden) de treinen niet uit. Ik ga ermee terug naar de winkel, want ik heb alles geprobeerd en ben heus wel thuis in de digitale werled omdat ik jaren met een Intellibox heb gewerkt. Maar ik geef het nu op. Ik ga voorstellen dat ramepnding in te ruilen en een andere centrale kopen :(
Dus ik schrijf het nog een keer.
Als je gaat rijden hoef je niks uit te lezen.
Wanneer je dan de melding “ geen loc” krijgt ben je dus aan het programmeren en niet aan het rijden.
Het lijkt meer een gevalletje RTFM dan dat het een rampending is.
-
Ik ga voorstellen dat ramepnding in te ruilen en een andere centrale kopen :(
In februari dit jaar schreef je dat je de Ecos al een paar maanden in huis hebt en nu dus zo'n beetje een jaar oud is. Ben je niet bang dat de winkelier zal zeggen dat de Ecos gebruikt is en dus niet meer is in te ruilen?
Het beste advies is hulp inroepen: zoek iemand die je ter plekke wil helpen de Ecos eigen te maken.
Gr, Ben.
-
Verstandig.
Het is volgens mij ook vergelijkbaar met het (na jaren) overstappen van een Apple mobiel naar een Android. Dat vind je in het begin ook niets, maar het blijkt dan toch te werken. Even de hobbel over...
Rian
(Een tevreden Ecos gebruiker)
-
De melding "geen trein op het spoor" houd in feite gewoon in dat de ecos geen stroomverbruiker kan
vinden. Heb dat ook eens gehad met een kof van trix met een esu-decoder erin de oplossing was toen om
een lampje op het programmeerspoor aan te sluiten tijdens het programmeren
met vriendelijke grt Alex
ps de melding geen trein wil niet zeggen dat de ecos niet programmeert
-
Ik heb geen lok op mijn spoor staan.
Ik laat met de ecos nu lok 56 rijden. (die heb ik niet en staat niet op mijn spoor)
De ecos geeft geen melding. Nergens wordt mij verteld dat er geen lok op het spoor staat.
Is mijn Ecos nu ook stuk? Hij doet het verder prima hoor :-\
-
de ecos weet dat niet en geeft dus ook niks aan. Enkel als je gaat uitlezen krijg je deze melding
-
ik lees nergens dan de meneer met Ecos perikelen een lok wil uit lezen. Ik lees alleen maar dat de lok niet wil rijden en dat Ecos een "geen decoder" melding geeft.
Bij het gewoon rijden, boeit het de centrale echt niet, of er een trein op de rails staat.
de TS zal zijn lok nummers toch wel weten?
-
Dat schrijft hij toch echt in het allereerste bericht:
Ik heb nu 4 loks en een tram terug gekregen waar de laatste maanden decoders in zijn gezet, maar de Ecos leest geen van de loks of tram uit.
-
Bij het gewoon rijden, boeit het de centrale echt niet, of er een trein op de rails staat.
de TS zal zijn lok nummers toch wel weten?
Dat is dus maar de vraag. Aangezien hij maar blijft beweren dat de Ecos de locs niet herkent, zou het me onderhand niet verbazen als hij de decoderadressen niet kent.
Maar we zullen het nooit weten, want foto's - of beter nog: een video - om zijn probleem te tonen, krijgen we niet te zien.
Bor
-
en geen degelijk antwoord op onze vragen ook.Als er een protocol niet aanstaat in de ecos mag hij tot juttemis proberen en als die decoders DCC zijn en railcom staat uit enzovoort blijven we verder zeveren.Best dat hij gewoon naar de winkel vraagt en eens goed laat uitleggen hoe het werkt.Voor een goede winkelier mag dat geen probleem zijn zeker als die de loks heeft omgebouwd.
-
Het is allemaal al eens genoemd maar voor de TS even samen gevat in 1 post:
De melding dat een lok niet wordt gevonden in de ECoS kan zowel tijdens normaal gebruik als in de programmeermodus verschijnen. Hier zijn enkele details:
- **Normaal gebruik**: Als je de lok probeert aan te sturen en de melding verschijnt, kan dit wijzen op een probleem met de communicatie tussen de ECoS en de lok. Dit kan te maken hebben met de instellingen van het protocol, adresconflicten, of een probleem met de decoder.
- **Programmeermodus**: Tijdens het programmeren van een nieuwe lok of het wijzigen van instellingen kan dezelfde melding verschijnen als de ECoS de lok niet kan detecteren. Dit kan gebeuren als de programmeerspoor niet goed is aangesloten of als er een probleem is met de decoder.
Het is belangrijk om beide scenario's te controleren om de oorzaak van het probleem te achterhalen. Heb je specifieke stappen ondernomen of instellingen gewijzigd voordat de melding verscheen? Dat kan helpen om het probleem sneller op te lossen.
Hier zijn enkele mogelijke redenen en oplossingen:
1. **Protocolinstellingen**: Controleer of de juiste protocollen zijn ingeschakeld. De ECoS ondersteunt verschillende protocollen zoals DCC, Motorola, en MFX. Als je lok bijvoorbeeld is ingesteld op het Motorola-protocol, zorg dan dat dit protocol is ingeschakeld in de ECoS.
2. **Decoderproblemen**: Soms kan de decoder in de lok niet goed communiceren met de ECoS. Dit kan gebeuren als de decoder niet correct is geprogrammeerd of als er een conflict is met RailCom. Probeer RailCom uit te schakelen in de decoderinstellingen.
3. **Adresconflict**: De lok kan een adres hebben dat al in gebruik is door een andere lok. Controleer of het adres uniek is en wijzig het indien nodig.
4. **Firmware-updates**: Zorg ervoor dat de ECoS de nieuwste firmware heeft. Soms kunnen updates problemen oplossen die eerder niet werden herkend.
5. **Handmatige invoer**: Als de automatische detectie niet werkt, probeer dan de lok handmatig in te voeren met het juiste adres en protocol.
-
- **Normaal gebruik**: Als je de lok probeert aan te sturen en de melding verschijnt, kan dit wijzen op een probleem met de communicatie tussen de ECoS en de lok. Dit kan te maken hebben met de instellingen van het protocol, adresconflicten, of een probleem met de decoder.
Dat is dus niet waar, als je een loc aanstuurt die niet op de baan staat op er geen reactie komt of wat dan ook krijg je deze melding niet.
De “geen loc” melding kan je alleen krijgen bij programmeren….
-
Ok, wel uitlezen dus.
Dat lukt alleen op het programmeer spoor. Als je daar geen lok opzet, dan zal de ecos geen decoder vinden.
Heeft de ts de stekker van baan naar prog spoor al eens gewisseld?
Een lok op de baan hè. Geen wissel decoders ::)
-
Ik heb 4 foto's gemaakt zodat je kunt zien dat ik in mijn beleving niets fout doe maar ik kan ze niet toevoegen, als ik in de balk de icoon bijlage/fot aanklik krijg ik twee keer img-img te zien
-
Je moet die foto eerst ergens uploaden. Bijvoorbeeld hier. Zie linkerkolom, Plaatje uploaden.
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52398.0.html (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52398.0.html)
-
Ik heb de reacties even snel doorgelezen, maar staat je voltage juist ingesteld?
Aan de zijkant van de voeding zit een zwart stelschroefje waarmee je het voltage kunt aanpassen.
Voor een H0 baan zou dit rond de 19V moeten zijn.
Voltage kun je in het display van je ECoS zien.
Ik heb zelf al een kleine 20 jaar een ECoS en zou niets anders willen.
Mvg,
Peter Degeluidsman
-
Dat zal wel, andere loks doen het wel
-
Ik begreep dat er ooit maar twee loc’s zichzelf aanmelden, als het voltage te laag staat ingesteld werkt het aanmelden slecht is mijn ervaring.
Vandaar dat ik het hier even meld :)
Mvg,
Peter Degeluidsman
-
Ah, ik snap
-
Ik heb 4 foto's gemaakt zodat je kunt zien dat ik in mijn beleving niets fout doe maar ik kan ze niet toevoegen, als ik in de balk de icoon bijlage/fot aanklik krijg ik twee keer img-img te zien
Je mag ze ook naar mij mailen, emailadres staat in mijn profiel dacht ik
-
Als afbeeldingen wilt toevoegen moet je dit doen via de functie plaatje uplaoden, links boven de menu balk. Niet via de afbeeldingknop in het bericht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0883-66f93e7e8ad9e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0883-66f93e7e8ad9e.jpg)
Staat daar ook een handleiding hoe dit werkt.
-
Hierbij de foto's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/FOTO-1-66f953ee7ab98.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/FOTO-1-66f953ee7ab98.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/FOTO-2-66f953f57dd3f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/FOTO-2-66f953f57dd3f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/FOTO-3-66f953fc7a637.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/FOTO-3-66f953fc7a637.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/FOTO-4-66f954029ea5a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/FOTO-4-66f954029ea5a.jpg)
-
Dat is ook niet zo gek. Als je een loc wil uitlezen moet je de rails in de PROG aansluiten stoppen (dus niet in de Main).
Dus de groene stekker een stukje 'naar beneden' laten zakken op je 2e foto....
-
hoi
je gaat via pom programmeren CV1 kan hier NIET mee uitgelzen worden of verandert worden. rest wel.
ik weet dat somige pom programmeren niet kan uitlezen. met ecos weet ik het niet. ik gebruik alleen het programmeer spoor.
wat ik uit de handleiding kan afleiden moet je eerst de lok in de lokkenlijst staan. foto 3. als je het adres weet kan je dit handmatig invoeren.
programmeer spoor : als je een decoder wilt programmeren of uitlezen moet de groen stekker op foto twee in prog.
vergeet dan niet dat op foto 4 je de functie programmeer spoor aanvinken. ff voor de zekerheid.
hier kun je wel CV1 instellen en uitlezen. bij programmeer spoor hoef je de lok niet eerst in de lokkenlijst te zetten.
-
Op de 1 na laatste foto kies je voor handmatige invoer maar ik zie geen foto's dat je dat proces ook afgemaakt hebt.
Als je kies voor handmatige invoer kom je in een vervolgscherm waar je de naam van de loc, het protocol en het adres in moet voeren. Maak dat eens af en kijk of de loc wil rijden.
Zoals hierboven al vaker opgemerkt moet je een apart stuk programmeerspoor aansluiten op de PROG aansluiting van de ECOS. Of het stekkertje omsteken maar dan wel alle locomotieven van je baan verwijderen behalve degene die je uit wilt lezen.
-
Ik gooi ‘m er voor de 3e keer in….. ;D
ALS JE WILT RIJDEN HEB JE NIKS IN DE PROGRAMMEERMODUS TE ZOEKEN
Ja ik schreeuw hahahaha
Maar even serieus en ik bedoel het goed, pak de gebruiksaanwijzing erbij en lees dat ding waar je een loc in het apparaat zet om te RIJDEN en laat het PROGRAMMEERMENU met rust.
-
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt :) ;)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1-66f98532dad98.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1-66f98532dad98.jpg)
Aansluiting van programmeerrails en naar de rails.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2-66f9853373c6b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2-66f9853373c6b.jpg)
Handmatig invoeren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/3-66f98533f2f9f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/3-66f98533f2f9f.jpg)
Deze pagina krijg je om handmatige de loc in te voeren. Invoer bevestigen door op het groene vinkje te drukken.
Loc opzoeken in de lokliste.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/4-66f98534995ca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/4-66f98534995ca.jpg)
Druk op select.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/5-66f98533149c1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/5-66f98533149c1.jpg)
Krijg ik zelf deze pagina, omdat ik daar voor gekozen heb om de loc daar op te slaan in locliste.
-
Misschien, heel misschien helpt een Nederlandstalige handleiding?
https://www.tsdbvba.be/handleidingen/ECoS-NL-2024.pdf
-
Jullie zijn goed bezig! (y) (y) Hopelijk dat de topicstarter nu verder kan mocht hij zijn Ecos al niet kapot hebben gegooid tegen de muur ;D
-
Nee hoor, ik ga ermee naar de winkel terug, want zoals ik al eerder aangaf, ik heb het eerst via de programmeer aansluiting geprobeerd, daarna pas emt de rijstekker
-
U moet doen wat u niet laten kunt (y)
Aan ons (ik praat maar even voor alle behulpzame medeforummers) heeft het niet gelegen...
ik heb het eerst via de programmeer aansluiting geprobeerd, daarna pas emt de rijstekker
Wat je daarmee precies bedoelt is mij ook niet helemaal duidelijk.
-
ik heb het eerst via de programmeer aansluiting geprobeerd, daarna pas emt de rijstekker
En 'het' is proberen te rijden? U heeft serieus gedacht dat u kon rijden via de programmeer mode?
Nee hoor, ik ga ermee naar de winkel terug
Laat ons vooral even de reactie van de winkelier weten. Dat hebben we met al onze hulpvaardigheid en geduld toch wel verdiend?
Bor
-
U heeft serieus gedacht dat u kon rijden via de programmeer mode?
Dat programmeren duurt vaak niet meer dan een paar seconde, daarna loopt het programmeerspoor weer in synch met het hoofdspoor waardoor treinen ook gewoon moeten rijden als je aan de knop draait.
-
Programmeerspoor is normaliter een apart stukje spoor, volledig geïsoleerd van de eigenlijke modelbaan. Daar ga je toch niet op rijden?
Bor
-
Hangt ervan af wat je onder "rijden" verstaat.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Het gene wat hij allemaal doet en niet doet is voor mij niet te volgen op deze manier.
Hulp is geboden op dit form.
Terug naar de winkelier en daar hulp vragen lijkt mij dan geen verkeerde oplossing.
-
Die winkelier zal dan hopelijk laten zien hoe het moet. Kans dat hij een gebruikte centrale terugneemt en de aanschafprijs volledig vergoedt lijkt mij klein.
Bor
-
De winkelier zou het terug kunnen kopen als 2e hands centrale.
-
Dan krijg je ongeveer 25% van de nieuwwaarde.
Bor
-
Da is dan de keuze die je moet maken en wat heb je er voor over.
-
Daar ga je toch niet op rijden?
Je moet je trein toch testen? Het is toch normaal om na het programmeren je loc ff te heen en weren? Dat bedoel ik met rijden.
Programmeerspoor is normaliter een apart stukje spoor, volledig geïsoleerd van de eigenlijke modelbaan.
Het is ook net hoe je het inricht. Als je weet dat je hoofdspoor en progspoor in synch zijn met elkaar (wanneer je niet aan het programmeren bent) kan je best overrijden tussen de twee. Je kan dan vanuit je opstelsporen een trein naar het prog.spoor rijden, programmeren en weer terug rijden.
Zolang je geen trein precies tussen beide sporen zet en dan gaat programmeren, gaat zoiets goed. Dat is dan niet anders dan een gemiddelde booster overgang.
Mvg,
Bas
-
Ja oké, als je het zo bedoelt, dan is het inderdaad ook rijden. Maar voor deze gebruiker lijkt het me heel erg verstandig als hij programmeerspoor en gewone baan volledig van elkaar gescheiden houdt. Daarbij komt dat hij decoders speciaal heeft laten inbouwen in zijn locs, dus die zijn dan vast al netjes geprogrammeerd door degene die ze inbouwde. Als hij nu de loc-adressen weet, is er totaal geen noodzaak om ook maar iets met de programmeer-mode te doen. Alles wat er moet gebeuren is de betreffende loc selecteren. Enfin, het is hier meermaals uitgelegd, maar dat heeft niet geholpen. Dus gaat de topic starter met de Ecos terug naar de winkel en daar legt de winkelier dan uit hoe het werkt, of hij neemt de Ecos terug voor circa 175 euro.
Bor
-
We zijn inmiddels twee weken verder. Graag horen alle mensen hier die met veel geduld hebben geprobeerd te helpen, wat de winkelier zei toen Topic Starter met zijn Ecos terug in de winkel kwam.
Hoe is dit afgelopen? Is de Eco ingeruild voor iets anders? Of heeft de winkelier laten zien hoe simpel het eigenlijk is om met een Ecos te rijden?
Bor
-
Daar sluit ik me bij aan.
Ben nu wel nieuwsgierig belangstellend wat de uitkomst is.
-
Mannen:
Laatst actief:01 October 2024, 19:18:33
Ik denk MI... Mission Impossible. Oudere man, loopt vast, wil niet veel aannemen van anderen en vlucht. Ik zou er niet al teveel moeite en tijd aan spenderen ;)
-
Betreffende persoon is niet bij de Houtloods terug geweest. (niemand met dit probleem). Ook de klacht komt niet bekend voor, is aan de Houtloods niet medegedeeld of om advies gevraagd.
Voor zover deze man nog meeleest: meld je voor een gesprek met ene Chris, die kan je alles haarfijn uitleggen.
En het is wel zo fair om de uitslag hier te vermelden, ook als het een eigen fout is geweest. Daar kunnen we allemaal van leren. Van stommetje spelen niet.
-
Betreffende persoon is niet bij de Houtloods terug geweest. (niemand met dit probleem). Ook de klacht komt niet bekend voor, is aan de Houtloods niet medegedeeld of om advies gevraagd.
Voor zover deze man nog meeleest: meld je voor een gesprek met ene Chris, die kan je alles haarfijn uitleggen.
En het is wel zo fair om de uitslag hier te vermelden, ook als het een eigen fout is geweest. Daar kunnen we allemaal van leren. Van stommetje spelen niet.
Hoe weet jij dat de Houtloods de betreffende winkel is? Als hij daar niet terug is geweest, kan dat twee dingen betekenen: 1. hij heeft het bijltje er bij neergegooid en de hobby aan de kant geschoven. 2. hij heeft het toch voor mekaar gekregen om zijn locs te laten met de Ecos.
Beide opties zijn eigenlijk nogal droevig. Als je de hobby verlaat wegens technische tegenslag, is dat gewoon jammer. Als je echter de boel wel aan de praat hebt gekregen, maar nu niks meer van je laat horen, is dat eigenlijk nogal as....al :-X
Bor
-
Mag ik jullie er aan herinneren dat bij de vorige keer dat mensen persé hun ongenoegen en ongezouten meningen moesten uiten over dat iemand langer afwezig was geweest dan hen lief was, bleek dat de beste kerel een hevige longontsteking had en daarom een tijdje niet hadden ingelogd op BNLS?
We kennen de TS niet en weten niks over zijn leven. Misschien is het waar dat die gepikeerd is, misschien is die ook ziek geworden?
Ik weet dus niet wat er speelt. En om die reden kies ik er voor om niet met een beschuldigende vinger lopen te wijzen en heel BNLS lastig vallen met mijn totaal onbelangrijke huilie huilie :'( mening.
En ook als hij gepikeerd is, zoek dan een bouwdraadje op die je wel leuk vindt en ga daar (y) (y) (y) posten. Of post iets in je eigen bouwdraadje ofzo. Dat willen we natuurlijk allemaal graag lezen.
Ik vind het oprecht heel vervelend voor jullie dat jullie gepikeerd zijn over de forumactivitieiten van een man we niet kennen, maar wat ik nog vervelender vind, is dat geheel BNLS dit nu te horen moet krijgen.
Natuurlijk moet je vooral zelf weten wat je neerplempt, maar je zou zelf voor het drukken op verzenden ook even na kunnen gaan: "zouden mensen dit willen lezen?". En indien je denkt van niet, kan je ook op het kruisje drukken rechts boven in het scherm. No internet -> no problem. Ik doe dit zelf ook wel eens. Just let it go, en ga iets leuks voor jezelf verzinnen ofzo ;)
Mvg,
Bas
-
Och, is eigen aan fora, de "slimsten" denken dat het hun persoonlijke space is. Het zijn toch niemand zijn zaken als er iemand niet reageert.
Dirk
-
Volgens mij heeft dat wel invloed op de bereidheid dan in de toekomst nog eens te helpen als iemand zich met een soortgelijk probleem meldt.
Bor
-
Hoe weet jij dat de Houtloods de betreffende winkel is?
Simpel, staat in één van zijn eigen reacties.
-
Volgens mij heeft dat wel invloed op de bereidheid dan in de toekomst nog eens te helpen als iemand zich met een soortgelijk probleem meldt.
Bor
Er is genoeg volk voor hulp. Je bent slechts 1 van de velen.
-
Ik ben nog niet naar de Houtloods geweest, moet met het OV met de centrale en alleen op vrijdag is de persoon aanwezig die er veel van weet.
Maar ik blijf bij mn standpunt, al die ronkende verhalen over de ECOS, ik ben nog niet overtuigd (als oud Intellibox gebruiker) Weg doen is in elk geval geen optie, daar was het ding te prijzig voor
-
Dankje voor de update.
Hopelijk komt er voor jou een passende oplossing.
-
Maar ik blijf bij mn standpunt, al die ronkende verhalen over de ECOS, ik ben nog niet overtuigd (als oud Intellibox gebruiker) Weg doen is in elk geval geen optie, daar was het ding te prijzig voor
Daarom is mijn advies ga eerst zelf uitzoeken wat je goed bevalt, ga niet blind op het advies van anderen af.
-
Maar hoe zou je dat willen uitzoeken zonder het apparaat zelf aan de tand te voelen?
Artikelen op internet of in tijdschriften blijven dan toch een beetje behelpen.
Bor
-
Ik heb wat mensen in m'n kennissenkring die kunnen lezen en schrijven met een Ecos maar ik snap LMS trains wel. De overstap van de simpele Intellibox (nummertje intoetsen en treintje rijden) naar een uitgebreide bling-bling centrale als de Esu Ecos of Marklin Central Station is groot.
Er zit veel in (veel te veel) wat door de doorsnee gebruiker niet wordt benut en het is best complex. Het heeft een handleiding met hele kleine lettertjes om het aantal pagina's (52!) een beetje in toom te houden met ook nog eens slecht leesbare afbeeldingen en overal gevarendriehoeken die je voor onheil moeten behoeden.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1600x1200q70/922/hvwa0C.png) (https://imageshack.com/i/pmhvwa0Cp)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1600x1200q70/924/YDPPEW.png) (https://imageshack.com/i/poYDPPEWp)
Ik vind het net als LMS trains helemaal niks maar dat hoeft ook niet. Maar goed: alles went.... ;D
-
Ik heb wat mensen in m'n kennissenkring die kunnen lezen en schrijven met een Ecos
Blindelings Ben, fijn apparaat wil niet anders.
Mij ECoS 1 van de eerste generatie doet het nog altijd.
Heeft 1x kuren gehad. ( bijna 20 jaar oud)
Als hij er mee stopt komt er een nieuwe!!!!!!!
Mvg Johan
-
Bij mijn EcoS kan ik ook gewoon nummertje intikken en rijden.
Ja, je kan ook verdwalen in de mogelijkheden, maar de basis moet via dit forum toch wel over te dragen zijn?
-
Vijf jaar geleden is mij door een detaillist de Ecos aanbevolen. Ik wilde niet met een (achterliggend) computerprogramma DCC gaan rijden. Na 40 jaar geleden met het analoge rijden te zijn gestopt was het een mooi vooruitzicht: meerdere treinen onafhankelijk op één baan laten rijden. Wie wilde dat vroeger nu niet!
Welnu, dat begin met die Ecos was een gepuzzel. Maar gewoon aandachtig de (best goede) gebruiksaanwijzing doornemen, YouTube filmpjes bekijken, dit prachtige forum raadplegen en vragen stellen aan het ook prachtige ESU forum. Dan kom je er wel uit en er gaat een wereld vol Ecos mogelijkheden voor je open.
Kortom: moeite doen.
Het kan zijn dat topichouder tegen een defecte machine is aangelopen maar zoals eerder genoemd is het meer waarschijnlijk dat er sprake is van onvoldoende kennis van de instellingen en bediening.
Ik ben benieuwd naar de uitkomst.
Rian
-
Maar hoe zou je dat willen uitzoeken zonder het apparaat zelf aan de tand te voelen?
Artikelen op internet of in tijdschriften blijven dan toch een beetje behelpen.
Bor
Of je gaat naar een winkel of specialist die alle gangbare centrales kan laten zien in werking. Andere optie is Houten Digitaal, of de Digitale Infodagen.
Internet is uiteraard een goede bron, maar wie je ook vraagt, en wat je ook leest. Een onafhankelijk advies is lastig. Iedereen die verteld of schrijft heeft altijd een voorkeur. Of dit nu op basis van ervaring is of een commercieel oogpunt. Het blijft een smaken kwestie vaak. Ook ik heb diverse smaken, en een lievelingssmaak. Dat is ook menselijk.
Een BMW rijder zal geen Mercedes promoten en andersom. Daarom moet je altijd een testrit maken en zelf bepalen welk comfort jou het beste past.
Ik weet nog goed, een oud collega maakte een wijze opmerking. Een verkoper verkoopt je spullen, een specialist verkoopt je een advies. Best toepasselijk.
Overigens geloof ik er niet in dat de Houloods foutief advies zou geven. Ze hebben ook Z21, CS3 en IB2 op de plank. Het kan natuurlijk ook zijn dat de TS door het stellen van de verkeerde vragen een verkeerd advies heeft gehad. Of met een verkeerde verwachtingspatroon de winkel is binnengestapt.
De ECOS is een prachtig apparaat, daar zal het niet aan liggen. Maar als de verwachting de aannames niet waar maken is het een echtscheiding in de maak.
-
Inmiddels vier weken verder. Mogen we weten hoe het bij de Houtloods ging?
Bor
-
Hoi,
Ook ik heb ruzie met mijn ecos. Alweer of nog steeds, geen idee. Maar ik kom niet verder met dat ding.
Ben aan het proberen om een pendel op te zetten en vervolgens komen onder andere de volgende kuren aan de orde:
- wel wordt aangegeven dat er een lok staat, maar deze rijdt niet - krijgt geen stroom;
- in de ecos kan ik met het railplan de detector niet koppelen aan een stuk rails
- pendel kan ik wel instellen, maar doet niets
- met het uitlezen van de lokomotieven, worden deze niet herkend
- vreemd - in geval ik enkel de draadjes verbindt - dus de detector los koppel, rijdt de lok wel - maar hoe dan?
Denk vervolgens slim te zijn en wil een update van software doorduwen. Echter dit schermpje/ programma krijg ik niet op mijn appletje getoverd?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Scherm-afbeelding-2024-11-20-om-17-07-54-673e098992ab4.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Scherm-afbeelding-2024-11-20-om-17-07-54-673e098992ab4.png)
Lees hier dat verkoop van dat ding misschien nog zo'n gek idee niet is. Eigenlijk krom want het moet aan mij liggen, maar hoe dan?
Groet ad
-
Verkoop zal je niet zo gek veel opleveren. Maar waarom stel je de vraag niet op het ESU-forum?
Daar zitten de specialisten, die je graag helpen.
Bor
-
Op de ecos kijk je wat het ip-adres is van de ecos. Te vinden in [ecos met steeksleutel]-IP. Je opent safari op je mac en vult daar het ip nummer in.
mvg spock
-
Bor,
Bedankt. Dat schoot mij ook binnen, nadat ik de vraag hier gesteld had.
Eerst, wat was dat wachtwoord ok al weer.
Groet Ad
-
Aangezien de TS sinds 19 oktober niet meer actief geweest is zullen we moeten gissen naar het antwoord ;D
-
Ook ik heb ruzie met mijn ecos.
Ben aan het proberen om een pendel op te zetten
Lees hier dat verkoop van dat ding misschien nog zo'n gek idee niet is. Eigenlijk krom want het moet aan mij liggen, maar hoe dan?
Ik heb een fiets in de verkoop, want die rijdt niet. Zal wel aan mij liggen. (PS ik ben lui dus ik trap niet, trappers er af gehaald).
Zo lees ik ongeveer jouw opmerkingen. ;D
Wat ik zelf in zo'n geval doe is het betreffende deel van de handleiding er bij pakken (uitgeprint werkt het makkelijkst) en aan de hand daarvan stap voor stap te werk gaan. Meestal blijkt de fout dan vanzelf (mijn fout) of ik stuur de leverancier een berichtje dat er een onvolkomenheid of onduidelijkheid in de handleiding zit.
In jouw geval mis ik bijvoorbeeld, dat in de handleiding staat, dat je een loc naar en dus daarna op het pendelstuk rijdt. Kun je best wel gedaan hebben, maar dat is zo moeilijk te beoordelen van een afstand.
En dat geldt voor alle te ondernemen stappen, zoals het kiezen van de bezetmelders/detectoren. Heb je die wel ingevoerd ? (Vraag alleen als voorbeeld).
En voor wat luttele euro's wil ik je Ecos best wel overnemen ;D
-
@ Cock,
Bedankt. Blijkbaar werkt het niet met chrome, maar wel met safari.
Op dit moment loopt het. Dat duurt even.
@Maarten,
Zie hierboven - andere browser en huppekee. Dit staat niet in de handleiding van de ecos.
En ja, ik zoek het probleem bij mezelf.
Wat je niet weet is dat we afgelopen dinsdag op de treinclub met ecos gebruikers ook gekeken hebben en tot dezelfde problemen kwamen. Dan maar hier even de vraag EN op het esu forum
Groet Ad
-
Met Chrome werkt de webserver ook hoor.
Je kan zelfs de mDNS naam invoeren met http:// ervoor.
-
Dus helemaal geen problemen met de Ecos, noch met pendelen.
Alleen maar probleem met een of andere kwebbelbox ;D
Verkopen geen goed idee meer ?
-
Maarten,
Jawel,
Problemen zijn nog niet opgelost. Maar met de ene hint wel 6 vragen - met gebruik van de handleidiing - af kunnen tikken.
Op naar het volgende.
Simpel trein rijdt wel in geval draadje gewoon van spoor naar Ecos, niet als de detector er tussen zit. Hoeven we het over pendelen nog niet te hebben, laat staan een rijweg instellen. En ja ik heb de bedrading gecontroleerd.
Groet Ad
-
een foto van de situatie/ aansluitingen mogelijk?
-
uiteraard, moet ik ff doen
-
Hi Ad,
Over welke detector (merk - type) hebben we het en hoe is deze aangesloten op de ecos en hoe is de detector aan gesloten op de rails?
mvg spock
-
En hoe is de ecos ingesteld op de detectoren. ,?
Dat was namelijk mij fout.
Ronald.
-
@ Richard,
Dat is nu juist het vreemde. Volgens collega-leden zouden de verbindingen correct dienen te zijn. De (ESU) detector standaard, is aangesloten volgens gebruiksaanwijzing en uiteraard ook gecontroleerd. Op de ESU zie ik keurig de bezetmelding op detector instelling EN op het sporenplannetje, lijkt me dat dat dus correct is.
Heb wel het idee dat ik steeds dichterbij kom, maar met name dat de locomotieven niet herkend worden vind ik vreemd.
@ Cock,
Gisteren besproken en alles zorgvuldig doorgemeten.
Met het doormeten, inderdaad fout uitgehaald. Meteen ook de bedrading netter gemaakt met draadeindverbindingen.
Vervolgens lok erop en testje. Resultaat blijft hetzelfde. Lok wordt niet uitgelezen / geen lok op het spoor, geen beweging. Ook geprobeerd met het programmeerspoor. Zelfde resultaat.
Groet Ad
Plankie dinsdag meebrengen?
-
Lijkt me een goed plan
-
@ Cock
Dit moet toch wel de mooiste autocorrectie zijn ooit ;D ;D ;D
Bas
-
@Bas,
Zonder meer, verdient Cock ook.
-
Vervolg met de Ecos centrale.
Dus wat 5 en 6en verder. Naar de helpdesk van ESU gebeld. Deze geven aan dat hij defect is, stuur maar op. Gedaan samen met de bezetmelder.
Keurig bevestiging ontvangen van ontvangst enne toen:
3 dagen later, nagekeken, geen fouten (meer?), nieuwe bezetmelder toegevoegd. Denk wel aan onze garantietermijnen want die zijn verlopen. Hierbij factuur 0,00
En het is naar je onderweg.
Nou dat is een dik compliment waard.
Groeten Ad
-
Netjes (y)
-
En weer verder met vragen.
Heb nu dus de centrale gecontroleerd retour en een nieuwe detector (ESU), mijn volgende perikelingen:
- detector zit eronder en uiteraard aansluiting 10x gecontroleerd
- in de ecos een baanplan gemaakt - simpel 2 (met onderbreking) gemaakt
- de ecos knippert indien ik vinkje "knipperen" aanzet, waarmee dan aangetoond dat de detector juist is aangesloten
- lokkie erop en bezet gedeelte word netjes rood, dus de bezetmelding werkt
Nu dus de problemen - lok rijdt niet.
Opmerking gekregen dat ik een rijweg moet instellen? Lijkt me van niet, maar toch geprobeerd.
Rijweg ingesteld MAAR vinkje wordt niet groen, dus rijweg wordt niet opgeslagen?
Gebruiksaanwijzing toont dat de omschrijving wellicht te lang kan zijn, maar het ! wordt niet getoond, tekst is "detector 1".
Verdere zoektocht in de handleiding levert mij niet echt iets op.
Iemand ideeen, meer dan welkom.
Groet Ad