BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: spoorijzer op 12 August 2024, 12:37:43
-
Hoi allemaal,
Ik ben in het bezit van enkele bloktreinen, maar zoek nu inspiratie voor een gemende (bonte) goederentrein in de jaren 80/90. Ik wil deze (kunnen) laten rijden met een 1100, 2200 of 2400 in de jaren 80 en/of 90. Ik had eerder wat bij elkaar "geraapt" maar dat materieel ontbrak nem-schachten en mogelijk wat realisme, dus dat heb ik grotendeels van de hand gedaan. Nu zoek ik dus iets meer realisme ;D.
Onderstaande foto toont wat ik al heb, (Hbis (Beneluxrail/spoor versie ;) ), zeilwagon welke tussen de Hoogovens en Deventer (TDV) reed (staal) en een open staalwagon ), als voorbeeld met een 2200 of 2400:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Begin-goederentrein-66b9e524c9aed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Begin-goederentrein-66b9e524c9aed.jpg)
Gevoelsmatig ontbreekt een "Etje", en minimaal een rongenwagen. Maar wat nog meer? Uitbreiden tot een stuk of 7 lijkt mij een mooi stammetje waarmee je leuk kan rangeren etc.
Iemand tips? Via Google/Flickr etc kan ik weinig echt vinden.
Groeten,
Rogier
-
Zie draadje over buurtsupers: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=59608.0
Ook nuttig: "buurtgoederentrein" intoetsen en dan afbeeldingen.
-
Aangaande de 2200 en 2400 staan er in het boek van Sicco en Davy ook een hoop foto’s met diverse treinsamenstellingen, ook korte.
Overigens als je het strikt neemt qua samenstelling, dan kunnen jouw twee diesels eigenlijk niet samen op de baan. De 2433 kreeg in april 1982 derde frontseinen, de 2246 in oktober 1982. Eerstgenoemde werd in december van dat jaar afgevoerd.
-
Beperk je vooral niet tot NS materieel.
Het merendeel van de goederenwagens dat in die jaren rondreed was buitenlands.
Neem dus gerust een E en/of Gs van de DB, SNCF, FS, ...
-
Allen,
Dank voor de tips. Ik had gezocht op bonte goederentrein, en unit cargo (maar die term was te modern). Buurtgoederentrein geeft inderdaad al wat meer links.
Ik weet dat beide locs niet echt goed samen kunnen, de 2400 (ook ivm blauw zwaailicht) zal meer jaren 70/begin jaren 80 zijn, de 2200 is jaren 80/90. Ik heb ook diverse 1100en (Blauw A sein, geel grijs zonder neus, maar ook geel grijs met neus) of bv een 1600. Ik zoek een trein die ik wat breed kan inzetten, afhankelijk van de loc ervoor. Mijn doel is een kopstation te maken waar binnenkomende treinen worden overgenomen. Dus eigelijk moet een trein passen in een breed tijdperk.
"Vroegah" keek ik vooral naar NS materieel, hoewel ik bv Duits en Franse container/huckepack wagonnen heb. Zoeken naar andere vervoerders is zeker een goed idee, om het geloofwaardiger te maken. En, dat maakt het zoeken ook makkelijker!
Zelf vind ik een afwisselende trein (kleurtjes (y)) leuk om te zien. Ik had 2 NS koelwagens van Kleinbahn, die hadden geen kk mechaniek en heb ik om die reden verkocht. Weet iemand welke modelkoelwagens het meest realistisch zijn voor Nederlandse inzet?
Groeten,
Rogier
-
Maar als je zelf het kopstation ontwerpt, kan je toch zelf bepalen welke trein je kunt inzetten..? Kwestie van geloofwaardige aansluitingen en klanten :)
PS Flickr: "korte goederentrein NS" levert niet zoveel, maar wel leuke plaatje op!
-
Dat geloofwaardige vind ik dus een lastige, dus daarom zoek ik wat hulp. :angel:
Dank voor je tip!
Groeten,
Rogier
-
De zesassige staalwagen lijkt me niet op zijn plaats in een buurtgoederentrein al kan het natuurlijk wel. Je kan nog denken aan een zelflosser, container- of ketelwagen in de trein, voor de kleurvariatie is een VAM-wagon ook mogelijk:
https://www.flickr.com/photos/58305311@N06/7351389808/
https://www.flickr.com/photos/superbock/52886725917/
https://www.flickr.com/photos/railtrash/6842218881/
https://www.flickr.com/photos/58305311@N06/16425059364/
https://www.flickr.com/photos/58305311@N06/26042119580/
https://www.flickr.com/photos/150617593@N04/52806712647/
https://www.flickr.com/photos/p760/51778967449/
voor de verandering open wagens met tractoren: https://www.flickr.com/photos/ahrend01/8085628586/
-
Of kies een kant en klaar voorbeeld: Kampen of Harlingen :)
https://www.hetkamperlijntje.nl/historie-van-kampen-naar-zwolle/goederenvervoer-1865-1900/1900-1997
https://www.frieslandrail.nl/goederentreinen/
-
Hallo,
Op mijn website www.blokpost9.nl staan veel fotos en wagenlijsten van buurtgoedewentreinen op apeldoorn-heerde . Al is dit wel rond 1970.
De wagens uit die tijd reden nog wel langer rond. Die kunnen dus best in jouw tijd.
En zoeken via google. Kijk ook bv op bentheimer eisenbahn. Die zit ook in Coevorden
succes jandcargo
-
Heren,
Dank voor jullie meedenken en links.
@Jan: je website over de spoorlijn Apeldoorn - Heerde is zeker een inspiratie. Qua sfeer wil ik ook tzt zoiets gaan opzetten (lijkend op station Epe, alleen dan echter een fictief kopstation in Harderwijk). Voor die bediening zoek ik dus een leuke buurtgoederentrein, zodat ik kan rangeren.
@ Vincent en Rick. Mijn overige goederentreinen (coil, Vam en container) zijn bloktreinen, maar zo te zien kan ik daar best af en toe een wagon uit lenen, te zien aan de links (y).
Mijn huidige wensenlijstje is als volgt:
1. rongenwagen (liefst 2 assig).
2. "E" wagen, misschien wel een Europ variant.
3. Toch weer 1 of enkele koelwagens, alleen dan wel met kk mechaniek itt de Kleinbahn wagens die ik heb verkocht.
4. Een onderlossen (bruin of wit) kan ook een leuke afwisseling zijn.
Dank voor het meedenken!
Groeten,
Rogier
-
huidige wensenlijstje:
1. rongenwagen (liefst 2 assig).
Google eens op Roco 46306. Er zijn meer varianten, gaat even om het model. Duitse wagens waren het meeste van, kans dat je een Duitse wagen op Nederlands grondgebied zag was dan ook groot. Rongen zijn steekrongen, je kunt met of zonder rijden. De NS-wagen had deze ook overigens, en lijkt dan ook sterk op de Duitse.
2. "E" wagen, misschien wel een Europ variant.
Wat vind je van dit setje? https://modellbahninfo.org/modelle-20200127-01/ (foto's klikbaar)
3. Toch weer 1 of enkele koelwagens, alleen dan wel met kk mechaniek itt de Kleinbahn wagens die ik heb verkocht.
Wat vind je van dit setje? https://modellbahninfo.org/?s=76040 (foto's klikbaar)
4. Een onderlosser (bruin of wit) kan ook een leuke afwisseling zijn.
Zoiets? https://marnan.eu/mm44214-roco-46134-h0-ns-zelflosser-met-grint
Groeten, Arjan
-
1. rongenwagen (liefst 2 assig).
Roco 46306 ea. Zoals door Arjan aangegeven vaak DB versie. De NS'ers waren in de minderheid.
FS en SNCF hadden wagens met draairongen en kwamen hier ook.
De meeste rongenwagens van Roco zijn echter van sterk verouderende kunststof gemaakt. Het insteken van de rongen (ook de draairongen moet je eenmalig insteken) gaat regelmatig gepaard met het totaal versplinteren van je model :(
2. "E" wagen, misschien wel een Europ variant.
Ook hier zijn de DB varianten in de meerderheid. Behalve de bekende UIC wagens (E035/039/040, Es045/049/050) waren er ook wagens met wanden van gebogen staalplaten (E037).
Modellen van Roco, Märklin, Brawa, Klein Modellbahn (niet Kleinbahn), alle met kortkoppeling. De KMB hebben gebubbelde wanden en worden nu ook door Roco gemaakt.
3. Toch weer 1 of enkele koelwagens, alleen dan wel met kk mechaniek itt de Kleinbahn wagens die ik heb verkocht.
De koelwagens die hier kwamen waren vaak van Italiaanse herkomst (FS). Franse wagens (SNCF, STEF) kwamen ook regelmatig. Vaak ook met Interfrigo opschrift.
Mooie modellen zijn verkrijgbaar van Brawa UIC type (zoals de Kleinbahn, maar dan veel mooier en met kk) of modernere types bij ACME of evt Märklin (laatste wat hoog op de poten).
4. Een onderlosser (bruin of wit) kan ook een leuke afwisseling zijn.
Ik neem aan dat je dan gaat voor de 2-assers. De 4-assers reden vooral in bloktreinen en kwamen 'los' zelden voor.
Ook hier zijn DB wagens vaak in de meerderheid. Niet zo verwonderlijk DB had er meer dan 10000, NS een paar honderd.
Modellen van Roco, Märklin, Brawa. Een ouder type (met ronde sparing tussen losgoten) is er van Piko.
Witte onderlossers waren niet zo talrijk, tenminste in nieuwstaat. Door de belading werden ze echter vaak 'vanzelf' wit.
De NS hadden donkerblauwe onderlossers met dak, een welkome kleurvariant. Maar ook deze werden na verloop van tijd wit.
Eigenlijk horen er nog een of meer Gs'en en/of Gbs'en bij. Zie ook de fotolinks van Rick.
Van Roco (ex Röwa) zijn er al sinds jaar en dag verschillende varianten Gs verkrijgbaar (geweest).
Sinds enkele jaren zijn daar de actuele modellen van Brawa en Exacttrain bij gekomen.
Gbs'en zijn er bij Roco en Exacttrain.
-
In Harderwijk kwamen vier-assige CFR koelwagens over de havenspoorlijn bij Beemsterboer met een 2400. Vermoedelijk 70-80-er jaren dus mogelijk wat te vroeg.
-
Dank voor de reacties! Erg nuttig dit topic. Ik hoop op bv Houten (een keer) of 2e hands in een modeltreinwinkel wat leuke koopjes te vinden die aan het plaatje voldoen. Marktplaats kan ook. Het hoeft niet in 1x af, maar wel goed om te weten waar ik naar zoek:
Rongenwagen:
Een Roco 46306 etc aan mijn plaatje. DB versie lijkt mij het meest logisch. Dank voor de tip over de breekbaarheid van het kunststof!
E-z
De bedoelde NS set (Roco 76062) is erg leuk en 1 zo'n NS E-z had ik van Roco, maar zonder kk. Misschien dan toch maar weer op zoek naar een nieuw exemplaar (met kk) en/of enkele buitenlandse varianten, want alleen NL is wat onrealistisch.
Koelwagens
De aangehaalde Roco set met Interfrigo (Roco 76040 / 76034) zien er fraai uit. (y) en zouden in het Harderwijkse thema goed passen. De aangehaalde 4 assige CFL wagens (er zijn ook Roemeense wagens geweest rond de eeuwwisseling) heb ik nog niet in model kunnen vinden.
Onderlosser:
Inderdaad, een 2 asser voor een ouderwetse kolenboer (jaren 70, kan dat nog?) of voor algemeen ander gebruik. Is dat een Tds? Ik had eerder een Fccpps, maar die was wel erg specifiek voor ballastwerk en heb ik als eenling ook verkocht. Ik had eens van iemand een witte onderlosser overgenomen, maar die kan ik nergens meer vinden :-[.
Gs/Gbs:
de Hbis is wel erg alleen als bruine wagen, enkele Roco Gs'en zijn inderdaad ook een goede toevoeging. Zijn de Roco modellen een beetje ok? Of is dan toch Brawa/Exacttrain veel beter?
Ik ga bovenstaande samenvatting even opslaan, hartelijk dank voor het meedenken!
Groeten,
Rogier
-
Vergeet Artitec niet, De hebben ook een mooi setje als buurtsupper. Kolenbak, koelwagen, zandwagen enz (y)
-
Oppassen, want de (fraaie!) Artitec kolenbakken zijn GTU's en die waren in 1980 zo'n beetje allemaal verdwenen. Datzelfde geldt voor hun type koelwagen. En de draadjestarter heeft het over tachtiger/negentiger jaren.
-
....dan zijn er toch nog ander die ook in de 80-90 nog reden van Artitec ;D
-
Wellicht is 1 van de klanten bij het eindstation een schrootboer? Kan je blauwe Ea(n)os'en inzetten, en van tijd tot tijd een slooptransport.
-
E-z
De bedoelde NS set (Roco 76062) is erg leuk en 1 zo'n NS E-z had ik van Roco, maar zonder kk. Misschien dan toch maar weer op zoek naar een nieuw exemplaar (met kk) en/of enkele buitenlandse varianten, want alleen NL is wat onrealistisch.
De wagens zonder kk zijn gebaseerd op een oeroud model en zijn dus slechts een look-alike. Daar zijn echter ook versies met kk van. Al deze wagens hebben zgn 'gebombeerde' zijwanden.
De latere versies met vlakke zijwanden zijn iets langer en wel goed. Maar ook deze zijn soms erg breekbaar. Gelukkig hoeven hier geen rongen oid te worden gemonteerd. ;)
Koelwagens
De aangehaalde Roco set met Interfrigo (Roco 76040 / 76034) zien er fraai uit. (y) en zouden in het Harderwijkse thema goed passen. De aangehaalde 4 assige CFL wagens (er zijn ook Roemeense wagens geweest rond de eeuwwisseling) heb ik nog niet in model kunnen vinden.
Volgens mij worden hier CFL (Luxemburg) en CFR (Roemenië) door elkaar gebruikt. Ik weet echter niet waar de koelwagens vandaan kwamen. Er kwamen wel Roemeense vierassers (CFR) met stro naar NL. Ik heb wel eens een foto gezien, ooit™, ergens™... (ms bij jandcargo?)
Model is er van Brawa.
Onderlosser:
Inderdaad, een 2 asser voor een ouderwetse kolenboer (jaren 70, kan dat nog?) of voor algemeen ander gebruik. Is dat een Tds? Ik had eerder een Fccpps, maar die was wel erg specifiek voor ballastwerk en heb ik als eenling ook verkocht. Ik had eens van iemand een witte onderlosser overgenomen, maar die kan ik nergens meer vinden :-[.
In de jaren 70/80 waren er nog geen Fccpps, dus ook het ballasten gebeurde met 'normale' of de afgezaagde (Linne) Fcs.
Gs/Gbs:
de Hbis is wel erg alleen als bruine wagen, enkele Roco Gs'en zijn inderdaad ook een goede toevoeging. Zijn de Roco modellen een beetje ok? Of is dan toch Brawa/Exacttrain veel beter?
De Roco wagen is m.i. prima te gebruiken. Het onderstel is vrij breed, omdat het model lang geleden is ontwikkeld voor oa Trix-Express.
De Brawa en Exacttrain zijn mooier, maar wel veel duurder.
-
De meeste rongenwagens van Roco zijn echter van sterk verouderende kunststof gemaakt. Het insteken van de rongen (ook de draairongen moet je eenmalig insteken) gaat regelmatig gepaard met het totaal versplinteren van je model :(
Heb ik vaak gelezen op DSO, zelf nog nooit meegemaakt bij de stuk of 12 exemplaren die ik door de jaren heen had en heb. Beetje passend maken soms, verder niet.
-
Ik spreek helaas ook uit eigen ervaring.
Minstens drie exemplaren zijn bij mij getroffen, de andere rijden noodgedwongen zonder rongen.
De voorlopers van Roco (4378) en Röwa met separaat onderstel houden zich wel goed.
-
Dus als ik het goed begrijp zijn deze NS E-z's niet juist:
https://marnan.eu/roco-46045-h0-ns-hoge-bakwagen-bieten-open-wagen-23394
Dit is dus een Duitse wagen?
De door Arjan aangehaalde set is dus wel juist NL/NS?
Wat betreft de koelwagens in Harderwijk, deze foto's kan ik vinden van volgens mij 2 assers:
https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/5909004057/in/photostream/ (https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/5909004057/in/photostream/)
https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/35911285013/in/photostream/ (https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/35911285013/in/photostream/)
De 4 assige wagens heb ik volgens mij eens op de foto gezien, maar waar weet ik niet meer.
Groeten,
Rogier
-
grossraumwagen heeft het over CFL koelwagens die met CFR wagens door elkaar zouden worden gebruikt.
Mocht je een CFL koelwagen hebben dan is dat pure fantasie. De CFL heeft nooit koelwagens gehad.
-
Dit zijn volgens mij de CFR (Căile Ferate Române) of Roemeense koelwagens: https://www.flickr.com/photos/44293295@N02/7748474490
Eerste is overigens de generatorwagen, en van beide is overigens geen h0 model.
Dat de CFL nooit koelwagens heeft gehad.. Weer wat geleerd :)
PS herstel: http://www.kuehlwaggon.de/modellbahn/h0/index.html
http://www.kuehlwaggon.de/images/kehizc9.jpg Lucky bastard als je deze nog vindt ;D
-
En de CFR wagens kwamen met personeel, dus zet er eventueel een paar poppetjes bij.
-
grossraumwagen heeft het over CFL koelwagens die met CFR wagens door elkaar zouden worden gebruikt.
Grossraumwagen bedoelt dat de afkortingen CFL en CFR door elkaar worden gebruikt, niet de al dan niet bestaande wagons.
In de jaren 70/80 waren er nog geen Fccpps, dus ook het ballasten gebeurde met 'normale' of de afgezaagde (Linne) Fcs.
De Fccpps werden begin jaren '80 afgeleverd dus een exemplaar zou prima passen.
-
Dus als ik het goed begrijp zijn deze NS E-z's niet juist:
https://marnan.eu/roco-46045-h0-ns-hoge-bakwagen-bieten-open-wagen-23394
Dat is inderdaad de oude versie, volgens mij ooit een Frans model. In eerste instantie zonder NEM-schacht, de laterehadden dat wel.
De 76062 en de bietenwagens zijn de recentste modellen, zoals grossraumwagen aangaf. We hadden ergens een draadje hier op dit forum, zal later eens zoeken.
-
Er kwamen wel Roemeense vierassers (CFR) met stro naar NL. Ik heb wel eens een foto gezien, ooit™, ergens™... (ms bij jandcargo?)
Model is er van Brawa.
Wel benieuwd welke je hier bedoeld; volgens mij heeft Brawa niets wat er ook maar op lijkt, maar ik laat mij graag verrassen.
-
Ik bedoelde daarmee de 4assers met stro, dus geen koelwagens.
Volgens mij waren dat deze, of iig iets dat erop lijkt:
https://www.brawa.de/produkte/spur-h0/wagen/gueterwagen/50409-gedeckter-gueterwagen-gas-der-cfr (https://www.brawa.de/produkte/spur-h0/wagen/gueterwagen/50409-gedeckter-gueterwagen-gas-der-cfr)
Toevoeging: niet hetzelfde type wagen, maar wel een gesloten 4asser van de CFR:
https://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=eerbeek&num=20 (https://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=eerbeek&num=20)
-
Geen stro, maar riet ;D en ander type wagon:
https://www.blokpost9.nl/index.php/apeldoorn-heerde?start=5
-
Rietvervoer, dat bedoelde ik. (y)
De wagen in Heerde is een CSD wagen, helaas niet in model.
In Eerbeek is wel een CFR wagen, maar een ander type.
Wat deze wagen heeft gebracht of komt ophalen weet ik niet.
Ik vermoed iets voor de papierfabrieken aldaar.
-
Mijn duit in het zakje:
Een enkele gesloten vierassige wagen uit Roemenië, zo’n typisch blikken Oostblokding, kwam begin jaren 90 nog naar de losweg van Aalten met glasproducten voor Kaemingk, de plaatselijke groothandel voor kerstversieringsartikelen.
Ook naar Aalten, naar de landbouwcoöperatie, in dezelfde periode grote Franse vierassige wagens voor het vervoer van granen. Ik ben niet zeker van de opschriften, maar ‘Transcéreales’ komt aardig in de buurt.
Dit waren eigen waarnemingen. Ik werkte in die plaats tussen 1990 en 2001.
Ook een eigen waarneming, uit april 1984: een 2400 met een losse silowagen (bollenwagen), onderweg van Onnen richting Hoogezand-Sappemeer of verder.
Verder natuurlijk de nodige schuifwandwagens voor tabaksfabrikant Niemeijer in Groningen, tot ongeveer 1982, een enkele Interfrigo-koelwagen en een Italiaanse gesloten puntdakwagen met remmershuisje bij de groenteveiling aan de Peizerweg in Groningen, ook tot ongeveer die tijd.
Verder kwamen tot begin jaren 80 nog VAM-wagens mee met de buurtgoederentrein uit Harlingen, getrokken door een Duitse 216 via Leeuwarden en Groningen naar Onnen.
Er is dus keuze genoeg.
Succes en groet,
Wolter
-
Dank weer voor alle tips, leuk! (y) (y)
Ik ga mij denk ik niet aan het Roemeense spul wagen, maar zou dan eerder voor de (Franse) Interfrigo wagens gaan.
-
Italiaans! :) https://www.reisezugwagen.eu/?p=22021
PS is geen correctie, maar een suggestie :angel:
-
Frans! :
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/HUA-170909-Afbeelding_van_een_tentoonstellingstrein_van_NS_met_links_een_koelwagen_van_Interfrigo.jpg
http://lestrainsjouef.free.fr/en/zoom/pages/hj6/hj6005.html
https://gibitrains.fr/en/train/wagon_couvert_ibbehs_interfrigo-roco.htm
of dit gedrocht: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/ff/Iaghps.jpg :-X
De door Arjan aangehaalde set is dus wel juist NL/NS?
Die met de oranje deuren? Ja, al reden die niet meer in de jaren '90. De gewone bruine versie werd toen ook al zeldzaam.
Wat betreft de koelwagens in Harderwijk, deze foto's kan ik vinden van volgens mij 2 assers:
https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/5909004057/in/photostream/ (https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/5909004057/in/photostream/)
https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/35911285013/in/photostream/ (https://www.flickr.com/photos/11087887@N03/35911285013/in/photostream/)
De 4 assige wagens heb ik volgens mij eens op de foto gezien, maar waar weet ik niet meer.
Dat zijn inderdaad twee-assers, de vier-asser:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/interfrigo_1.jpg)
-
Foto van de 4-asser is een italiaan :) maar Frans of Italiaans; om het even, nagenoeg zelfde type!
-
Dat weet ik, ik link speciaal nog naar een Franse vierasser. :'(
Het is ook niet netjes om je bericht te veranderen nadat iemand erop heeft gereageerd, die tweede zin stond er eerst niet. In een ander topic zag ik dat je dit ook al had gedaan.
-
??? Een PS toevoegen lijkt mij prima, zeker als het is om te verduidelijken dat de soep niet zo heet is als jij denkt dat tie is... :angel: oftewel: ik dacht dat jij dacht dat ik je corrigeereerde. Dan lijkt het mij totaal onschuldig om te proberen dat duidelijk te maken dat dat niet mijn bedoeling was. Ook om het allemaal beetje leuk te houden hiero. En ja, als jij dan roept dat ze Frans zijn en een foto van een italiaan plaatst... ;D
PS als ik er compleet naast zit, laat maar weten; per PB, niet hier.
PS ook een leuke korte (maar niet bonte) trein: naar Gist in Delft (y)
https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/3500608669/
PS Rick en ik zijn eruit :angel: nette PB gekregen. Conclusie: PS kan prima, ik reageerde wat kortlonterig en uiteindelijk was er alleen wat verwarring over wat er bedoeld werd.
-
Dank voor de toelichting. Gezien de lengte hebben 2 assige koelwagens mijn voorkeur. En de E-tjes blijven toch knagen..... De S versie werd gebruikt voor schoot, dus reed (volgens mij) in prinipe niet mee tussen reguliere E-tjes. Of was de S van versterkt?
Groeten,
Rogier
-
In 1986 en 1987 Paar korte goederentreintjes gefotografeerd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1124-1654281185-66bc53f2aacba.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1124-1654281185-66bc53f2aacba.jpg)
Buurtgoederentrein van Enschede naar Hengelo
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2450-1654281117-66bc53f00eefe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2450-1654281117-66bc53f00eefe.jpg)
2450 met kleine goederentrein naar Bad Bentheim (en waarschijnlijk verder) bij Oldenzaal op 05-05-1986
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2470-1654281297-66bc53f5da7f0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2470-1654281297-66bc53f5da7f0.jpg)
Buurtgoederentrein van het Oldenzaalse industrieterrein naar Hengelo.
-
Dank voor de toelichting. Gezien de lengte hebben 2 assige koelwagens mijn voorkeur. En de E-tjes blijven toch knagen..... De S versie werd gebruikt voor schoot, dus reed (volgens mij) in prinipe niet mee tussen reguliere E-tjes. Of was de S van versterkt?
Groeten,
Rogier
Nee, er waren maar een paar van dergelijke wagens en de S stond voor speciaal vervoer, bijna uitsluitend voor Steinweg te Rotterdam. Schroot ging in gewone kolenbakken, vaak dus geen NS wagens. Hier de dagelijkse buurtgoederentrein uit Uithoorn op 040480, met zowel direct achter de loc als verderop in de trein wagens schroot van Pothuizen te Amstelhoek. De loc heeft daar net die eerste twee wagens nog opgepikt, de spooraansluiting lag net achter de achterste wagen van de trein. Die eerste twee wagens zijn DB-wagens. Verderop in de trein nog vijf wagens schroot, waarvan er maar eentje van NS is. Ook de gesloten wagens zijn geen NS-wagens, maar DB. Verkijk je overigens niet op de lengte van de trein: de zelflossers waren voor het vervoer van ballast naar het allereerste deel van de Schiphollijn. Dat stukje was bij het Jollenpad in Amsterdam aangesloten op de Haarlemmermeerspoorlijn (waarvan dit stuk dus niet in de Haarlemmermeer liep) Amsterdam - Uithoorn - Nieuwersluis.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Amstelhoek-2482-040480-Bak-10-nr-485-66bc52ff4fc22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Amstelhoek-2482-040480-Bak-10-nr-485-66bc52ff4fc22.jpg)
-
Dank voor de toelichting. Gezien de lengte hebben 2 assige koelwagens mijn voorkeur. En de E-tjes blijven toch knagen..... De S versie werd gebruikt voor schoot, dus reed (volgens mij) in prinipe niet mee tussen reguliere E-tjes. Of was de S van versterkt?
Groeten,
Rogier
De S is van Speciaal vervoer, serie van 152 wagens. De E-tjes moesten schoon blijven, wagens die voor bietenvervoer werden gebruikt konden niet voor speciaal vervoer worden gebruikt. Niet alle wagens kregen de oranje deuren en S-opschrift, wel hoeken op de wagens en extra opschriften. 1e helft van de jaren 90 was het wel voorbij, dus met 2200 en 2400 goed inzetbaar. Onder werden er alu-broodjes van Steinweg in vervoerd, naar diverse (internationale) bestemmingen.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/gtow2_schroot.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/gtow2_schrootb.jpg
https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/38e632e1-e203-5f23-b079-1e6bf2782303
EDIT: Frank (Spoorzeven) maakte in Dordrecht de volgende foto, een S en een wagen met extra opschriften:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dordrecht___Etje_met_oranje_S.jpg
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/28-12-1983-334-met-schroottrein-66bc5c1a2483f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/28-12-1983-334-met-schroottrein-66bc5c1a2483f.jpg)
334 met schroottrein (o.a. knipgoed van Koek) te Mijdrecht op 28-12-1983. De Sik trok deze buurtgoederentrein, slechts drie NS E'tjes, tot Vinkeveen, daarna nam een 2400 de trein over.
-
Of raadpleeg de literatuur, bijv : "de jaren tachtig bij de NS in kleur" pag 127: bruine 2501, bollenwagen, gesloten 2-asser en twee interfrigo 2-asser's, in 1989 (y)
Paar paginas verderop: geel-grijze 2400 met paat tiphook 4-assers en 2-assige ketelwagons.
Pagina 154: 3x 2200, en 1200 in opzending, met een sleep van 5 gemengde goederenwagons :D
-
Leuk die FS Gbs met metalen deuren, toch eens kijken of ik daar ruimte voor heb.
Hier een trein met vierassige zelflossers:
https://www.flickr.com/photos/141594386@N03/53394839426/
de blauwe huifwagen kwam laatst op het forum voorbij:
https://www.flickr.com/photos/p760/49894455201/
en met een enkele Interfrigo, zelflossers, platte en gesloten wagens:
https://www.flickr.com/photos/ahrend01/52523291383/
-
Die 4-assige zelflossers zijn waarschijnlijk wagens die een defect hadden opgelopen na belading als de trein onderweg is naar Delfzijl. Regulier gingen deze Belgische wagens in bloktrein vanuit de Andenne-vallei naar Akzo (Nobel) met kalksteen.
-
de blauwe huifwagen kwam laatst op het forum voorbij:
https://www.flickr.com/photos/p760/49894455201/
De muur is gevallen, de lichtrode is een Gbgs van de CSD, ook de andere Gbs/Gbgs'en zijn Oosteuropees.
en met een enkele Interfrigo, zelflossers, platte en gesloten wagens:
https://www.flickr.com/photos/ahrend01/52523291383/
De tweede wagen is wrs een Roemeense wagen.
-
Leuk die FS Gbs met metalen deuren, toch eens kijken of ik daar ruimte voor heb.
Volgens mij is dat een bekend setje van OS.Kar, voorbeeld van enkele wagon: https://marnan.eu/os-kar-4204-1-h0-fs-gbs-gesloten-wagenset-
-
Moet Rick ze heet wassen om ze in schaal N te krijgen.
Setje van Os.Kar heb ik gehad, niet de beste kwaliteit.
-
Moet Rick ze heet wassen om ze in schaal N te krijgen.
Maar dit is toch allemaal voor Rogier, en h0...? En heb meerdere van die setjes; weinig problemen mee.
PS wacht; opmerking kwam van Rick. Duidelijk.
-
Geen idee uit welk jaar de foto komt, maar wel mooi. Een foto van Kees van de Meene uit de Gelderlander.
Nóg twee weekenden minder treinen tussen Tiel en Utrecht | Foto | gelderlander.nl (https://www.gelderlander.nl/rivierenland/nog-twee-weekenden-minder-treinen-tussen-tiel-en-utrecht~ae665c8b/223897262/)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-4718-66bcfed238036.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-4718-66bcfed238036.jpg)
Cargo te Bentheim staat gereed voor vertrek naar Kijkfhoek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-4751-66bcfed23a027.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-4751-66bcfed23a027.jpg)
Cargo van Bentheim naar Kijfhoek bij doorkomst Assel.
Beide treinen in augustus slappe tijd voor cargo.
Mvg, Johan
-
Wat ben ik toch blij met het forum! Wat een mooie voorbeelden,en zeker ook met 1100'en, dat is helemaal top! Dank hiervoor allemaal (y) (y)
@Vincent: het jaren 80 boek heb ik (helaas?) 10 jaar terug verkocht in een poging mijn verzameling wat in te dammen. Het 1100 boek heb ik wel (duh ;D), maar daar kwam ik helaas weinig sprekende voorbeelden tegen. Zeker uit de beginjaren, omdat goederentreinen echt 's nachts reden?
Als ik het goed begrijp is het Gbs type dus een redelijke (Europ?) standaard geweest die bij diverse maatschappijen gebruikt werd? Zijn er specifieke merken die deze (fraai) in model maken?
Ondertussen heb ik via het forum wel het door Arjan aangehaalde setje E-z (E-tjes) aangeboden gekregen. Als het goed is, komen die binnenkort mijn kant op. Dus, de eerste uitbreiding is een feit! Ja, wel Nederlands en met een S versie. Aan de andere kant zag ik een voorbeeld foto van een gewone en S versie samen. En.... ik kan prima wisselen. O ja, en ik heb een zwak voor die dingen ;D.
Groeten,
Rogier
-
"Als ik het goed begrijp is het Gbs type dus een redelijke (Europ?) standaard geweest die bij diverse maatschappijen gebruikt werd? Zijn er specifieke merken die deze (fraai) in model maken?"
Ja. De meest voorkomende variant was de Duitse, de Gbs254. Roco heeft hier een model van, alleen al wat ouder. Wel met KK. Een nieuwere versie is er van Exacttrain.
De Roco's zijn voor weinig wel te scoren, hebben meerdere versies gemaakt. Ander kleur dak, of zonder langsdrager (Gbs252)
https://www.catawiki.com/nl/l/85123975-roco-h0-o-a-46408-46407-44324-modeltrein-goederenwagon-7-7x-2-assige-gesloten-goederenwagens-db
https://exacttrain.eu/site/programmah0/groep/14/items/24/
https://exacttrain.eu/site/programmah0/groep/14/items/41/
-
Ok, dank voor het uitzoeken (y)
-
Die 4-assige zelflossers zijn waarschijnlijk wagens die een defect hadden opgelopen na belading als de trein onderweg is naar Delfzijl. Regulier gingen deze Belgische wagens in bloktrein vanuit de Andenne-vallei naar Akzo (Nobel) met kalksteen.
Dat zou best kunnen, het overbrengen van defecte wagens is in ieder geval een goed excuus om ze buiten een bloktrein in te zetten.
Maar dit is toch allemaal voor Rogier, en h0...? En heb meerdere van die setjes; weinig problemen mee.
PS wacht; opmerking kwam van Rick. Duidelijk.
Haha ;D ik heb een model van Arnold gevonden die wel bij mij op de baan past.
@Vincent: het jaren 80 boek heb ik (helaas?) 10 jaar terug verkocht in een poging mijn verzameling wat in te dammen. Het 1100 boek heb ik wel (duh ;D), maar daar kwam ik helaas weinig sprekende voorbeelden tegen. Zeker uit de beginjaren, omdat goederentreinen echt 's nachts reden?
Niet zozeer 's nachts, zie de foto's in dit topic, maar de 1100'n reden meer in de reizigersdienst. In de boeken over de 2200 en 2400 zal je meer voorbeelden vinden.
Als ik het goed begrijp is het Gbs type dus een redelijke (Europ?) standaard geweest die bij diverse maatschappijen gebruikt werd?
Klopt, de NS had deze wagens (https://nl.wikipedia.org/wiki/EUROP-pool#Materieel) in de EUROP-pool die door de deelnemende landen vrij gebruikt konden worden.
Geen idee uit welk jaar de foto komt, maar wel mooi. Een foto van Kees van de Meene uit de Gelderlander.
Nóg twee weekenden minder treinen tussen Tiel en Utrecht | Foto | gelderlander.nl (https://www.gelderlander.nl/rivierenland/nog-twee-weekenden-minder-treinen-tussen-tiel-en-utrecht~ae665c8b/223897262/)
Fraaie foto, de E met afgeronde hoeken op de kop valt me op.
-
Dat zou best kunnen, het overbrengen van defecte wagens is in ieder geval een goed excuus om ze buiten een bloktrein in te zetten.
Eigenlijk heb ik dat al een beetje gedaan door de coil wagen en de TDV (Thomassen en Drijver) zeilwagen toe te voegen. Het nadeel is dan alleen dat ik alleen de Hbis wagen heb als echte buurtgoederentrein wagen ;D, Goed idee om af en toe een wagen uit een bloktrein toe te voegen (y)
Niet zozeer 's nachts, zie de foto's in dit topic, maar de 1100'n reden meer in de reizigersdienst. In de boeken over de 2200 en 2400 zal je meer voorbeelden vinden.
Ik heb het boek over de Baronnenlijn eens uit de bieb geleend, dat was helaas een iets eerdere periode (max 1973 uit mijn hoofd) maar inderdaad erg interessant. Helaas heb ik het 2200 en 2400 boek niet.....
Overigens heb ik ook via het forum een OBB rongenwagen aangekocht. Dus, als het goed is is het stammetje dadelijk een stuk langer (3x E-z en een OBB Rongenwagen). Foto's volgen tzt.
Nu ga ik even op de spaarstand, maar in de toekomst lijken koelwagens mij zeker nog een welkome toevoeging. En misschien een Gbs of Gs. (y)
Groeten,
Rogier
-
Fraaie foto, de E met afgeronde hoeken op de kop valt me op.
Dat is een Italiaanse open bak van voor de standaard E/Es.
Eigenlijk heb ik dat al een beetje gedaan door de coil wagen en de TDV (Thomassen en Drijver) zeilwagen toe te voegen.
Als de wagen defect op transport is zullen de coils er wel afgehaald zijn.
Of het is juist de vervangende wagen opdat de goederen toch enigszins op tijd bij de klant arriveren...
-
Nog een leuk kort treintje met een 1100 https://flic.kr/p/2pWR2nE
-
Nou, daar is de eerste aanwinst via het forum ;D. Een Oostenrijkse Rongenwagen. Leuke (donkerbruine) kleur, staat straks wat minder saai tussen al het NS bruin (y). En, geen NS dus een prima toevoeging lijkt mij. Ik ben tevree! De set met Roco E-z wagens komt volgende week (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1000029797-66c09da48ffa2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1000029797-66c09da48ffa2.jpg)
@ Maarten, dank! Huckepack en containerwagens heb ik, dus daar kan ik ook mee experimenteren (wel/niet toevoegen etc).
@grossrauwagen: Ja, misschien moet ik de coils eraf laten (wel wat gedoe omdat ik (nog) geen vaste baan heb, en steeds in en uit moet pakken). Of gewoon de wagen toevoegen aan mijn coil-bloktrein.
-
Ook de E-z wagonnen zijn binnen, foto geleend van de vorige eigenaar (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0467-66bc77b41a55d.jpg)
Kortom, mijn (te) korte bonte goederentrein is inmiddels gegroeid naar totaal 7 wagonnen:
1x Hbis
1x Zeilwagen Thomassen & Drijver (Deventer)
1x Coilwagen
1x Rongenwagen OBB
2x E-z speciaal vervoer
1x E-z oranje deuren
ik blijf (rustig aan ;D) zoeken naar koelwagens en misschien nog een G(b)s. Dan kan ik ook eens wat wisselen qua samenstelling (y)
Groeten,
Rogier