BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Jan Bennink op 30 July 2024, 19:29:13

Titel: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
Bericht door: Jan Bennink op 30 July 2024, 19:29:13
Beste allemaal,

Ik ben nog steeds druk bezig met de voorbereiding van een modeltrambaan(tje). Die moet geautomatiseerd worden. Maar waarmee?
Ik had al 23 jaar het Lenz systeem met bezetmelders. Bij het trambaantje moet gewerkt worden met scherp (voor)gebogen flexrail. Ik zag isolatielassen daarin niet zitten. Dus dacht ik in eerste instantie aan reedcontacten en magneetjes. Terugmelding via S88 op de IB 2neo.
Nu kreeg ik vandaag van Menno 6 bogen R1 opgestuurd, dat betekent 2 halve cirkels geen flexrail buigen. Nu kan ik de rails zo indelen dat ik geen isolatielasjes in flexrailaansluitingen meer krijg. En dan komt de vraag:

Doorgaan met het plan voor reedcontacten of toch weer stroomdetectie via loconet op de IB 2? Ik kom er niet uit!
Koploper reageert zo goed op de stroomdetectie, dat heeft voor mij een voorkeur.
De baan omschakelen om een analoog trammetje uit te proberen is weer makkelijker zonder isolaties.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen, vooral onder de trambestuurders onder ons  ;) Wat zou ik over het hoofd kunnen zien?

Bij voorbaat dank,

Jan
Titel: Re: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
Bericht door: RhB-Mikey op 30 July 2024, 20:57:03
Hallo Jan

Op mijn nieuwe N baantje Stugl Stuls heb ik een analoge automatische schaduwstation gemaakt met reedcontacten, relais en ABC rem printjes omdat ik geen computer wilde gebruiken zo wisselt 2 treinen in beide richtingen zich af dat kan je eventueel ook doen met trams die dan achter elkaar aan rijden. En omdat de wagens van Kato voorbereid zijn op binnenverlichting heb ik er voor gekozen om de magneet onder de laaste wagen te plakken en reed contaten aan het begin van het blok geplaats. Met de Lenz LH100 gaat het voor mij prima.
Titel: Re: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
Bericht door: martijn v m op 30 July 2024, 21:01:34
Reed contacten of stroomdetectie maakt voor koploper niet uit.

Zijn gewoon bezetmeldingen.

Verder. 

Bij reed contacten moet je iedere tram van Magneet voorzien.

Bij stroomdetectie niet.

Titel: Re: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 July 2024, 21:07:42
Een stroomdetector die werkt op beide stroomrichtingen staat op mijn webstek (klik op wereldbolletje).
Bij de bonte verzameling, schakelingen 3 en 3a.
Zijn gebaseerd op de Twin-T detector, al een halve eeuw geleden uitgevonden door Linn Westcot, redacteur van Model Railroader.
Titel: Re: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
Bericht door: bask185 op 30 July 2024, 21:14:05
Je hebt ook S88 melders met stroomdetectie. Dat hoeft niet perse loconet te zijn.

Citaat
De baan omschakelen om een analoog trammetje uit te proberen is weer makkelijker zonder isolaties.
Dit doet er niet toe. Je isolaties zijn toch aangesloten op stroomdetecties en die laten gewoon stroom door naar de trams. Het enige wat je hoeft te doen, is je ringleiding uit je IB te trekken en in je trafo te steken.

Citaat
Koploper reageert zo goed op de stroomdetectie...
Koploper reageert goed op terugmelders. Of dat reed contacten of stroomdetecties maakt weinig uit.

Wel heb je met stroomdetectie langer gedetecteerde stukken. Dan kan je al bij opstarten op koploper zien waar trams staan. Als een tram precies tussen reedcontacten zit en koploper vergeet waar die was. Dan kan dat onhandig zijn. Maar als je gewoon 'normaal' doet, hoeft dit geen probleem te zijn.

En je kan ook door elkaar gebruiken. Je kan prima een paar S88 met stroomdetecties en een paar S88 zonder stroom detecties krijgen. Alleen moet je dan alsnog magneten op je trams plakken.

Ik zelf zou eigenlijk om die laatste reden eigenlijk naar stroomdetectie neigen. Ik weet niet hoe goed die trams gaan met magneetjes.

Citaat
Ik zag isolatielassen daarin niet zitten. Dus dacht ik in eerste instantie aan reedcontacten en magneetjes.
Ik heb daar een soort van oplossing voor. Ik heb hem nog niet getest. Ik heb van die soldeerbielzen gemaakt
(https://train-science.com/wp-content/uploads/2024/02/afbeelding-3.png?w=1024)
Wat je daarmee kan, is de flexrails vast solderen. En dan doorslijpen. Dan blijft de rails zitten. Die specifieke bielzen van het plaatje kunnen dit weer niet omdat ze van onder naar boven doorgemetaliseerd zijn. Ik kan evt nieuwe maken, mocht je graag in flexrails zaagsnedes willen zetten...  ::)

Mvg,

Titel: Re: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
Bericht door: Jan Bennink op 30 July 2024, 21:51:00
Je isolaties zijn toch aangesloten op stroomdetecties en die laten gewoon stroom door naar de trams. Het enige wat je hoeft te doen, is je ringleiding uit je IB te trekken en in je trafo te steken.

Daar heb ik nooit aan gedacht!

Wat je daarmee kan, is de flexrails vast solderen. En dan doorslijpen. Dan blijft de rails zitten. Die specifieke bielzen van het plaatje kunnen dit weer niet omdat ze van onder naar boven doorgemetaliseerd zijn. Ik kan evt nieuwe maken, mocht je graag in flexrails zaagsnedes willen zetten...  ::)

Die hou ik in gedachten! Ik meld me nog wel of ik ze nodig heb, denk het wel.


Ik zelf zou eigenlijk om die laatste reden eigenlijk naar stroomdetectie neigen. Ik weet niet hoe goed die trams gaan met magneetjes.

Zo denk ik er ook over, met dank voor je reactie.
Titel: Re: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
Bericht door: GerardvV op 30 July 2024, 22:15:41
Ik zou lekker voor stroomdetectie gaan.
Al het gedoe met reedcontacten, bijbehorende zooi en afstellen van magneten is maar extra werk.  :P
Titel: Re: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
Bericht door: WeKra op 31 July 2024, 05:50:43
Ik zou eerder voorstander zijn van reedcontactjes voor de trams; Zo kun je ook allerlei extra triggerpoints inbouwen voor bijvoorbeeld die knipperlichten aan- en uitschakelen waar we het telefonisch over hadden. Of belletjes geven op specifieke plekken. ;D

De bekende trambaan van Mark van Dijk (MMTB op dit forum) werkt met reedcontacten. Misschien kan hij je het beste advies geven.

http://www.marks-modeltrambaan.nl/
Titel: Re: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
Bericht door: Klaas Zondervan op 31 July 2024, 07:52:53
Al die dingen kunnen ook met stroomdetectie
Titel: Re: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
Bericht door: Jan Bennink op 31 July 2024, 10:58:07
Zo kun je ook allerlei extra triggerpoints inbouwen voor bijvoorbeeld die knipperlichten aan- en uitschakelen ....... Of belletjes geven op specifieke plekken. ;D

Ik ben net aan het tekenen.
Ik kom er achter dat ik op het kleine baantje veel detectiepunten krijg. Het rijdt anders dan op de treinenbaan, tram wacht niet op sein, maar kan gewoon "aanschuiven". Of zie ik dat verkeerd Wes? (geregelde punten daargelaten) Tram laten wachten tot een lang blok vrij is is dan niet zo als het voorbeeld. Dus waarschijnlijk voor het kleine trambaantje bij mij 3x16 meldaansluitingen.

Al die dingen kunnen ook met stroomdetectie

En door al die punten niet iets extra nodig voor de belletjes. Want die gaan er zeker komen Wes! In Koploper is verder ook veel te programmeren. Na melding op dat punt na  x seconden y doen etc. Zoals Klaas schrijft: Alles kan.

Ook belangrijk is hoe de tram rijdend reageert op de isolatielassen, want de wieltjes zijn maar klein. Ik heb daar bij mijn RhB baan niet veel van gemerkt. Komend weekeind ga ik de proeftrams laten rijden op wissels en ook op rails met isolatielasjes op rechte en op scherp gebogen stukjes. Ben benieuwd. Daarna neem ik een besluit.
Titel: Re: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
Bericht door: R1954 op 31 July 2024, 11:12:11
Dat wachten&aanschuifprobleem manifesteert zich m.i. met name in het ondergrondse deel?
Daar zie je toch niet dat de trams onnatuurlijk moeten wachten.

Maken kleinere wielen slechter contact? Het raakvlak zal niet veel verschillen, denk ik.
Titel: Re: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
Bericht door: Dave....... op 31 July 2024, 11:21:13
Bij Koploper kan je toch dynamische blokken gebruiken?
Weet niet precies hoe ‘t werkt, maar dat zou een oplossing kunnen zijn om ‘t aantal melders te beperken.
Titel: Re: Modeltrambaan: reedcontacten of stroomdetectie?
Bericht door: Jan Bennink op 31 July 2024, 12:23:35
Dat wachten&aanschuifprobleem manifesteert zich m.i. met name in het ondergrondse deel?
Daar zie je toch niet dat de trams onnatuurlijk moeten wachten.

De haltes worden natuurlijk stopplekken. Ik maak echter ook een stopplek voor elke halte. Een achteroplopende tram hoeft dan niet in de vorige halte te wachten maar rijdt door tot vlak voor de halte waar, om wat voor reden dan ook, nog een tram staat. Zie de halte maar als "station met een inrijsein"
Zo krijg je op een kleine trambaan veel stopplekken achter elkaar. Ik heb zojuist wel enkele melders opgeschoven zodat ik met 2x16 punten toe kan.

(het ondergrondse deel krijgt drie opstelsporen met elk twee trams achter elkaar)

Maken kleinere wielen slechter contact? Het raakvlak zal niet veel verschillen, denk ik.

Met hele kleine wielen rijdt een wagen onrustiger over een oneffenheid heen dan bij grotere wielen. Isolatielassen kunnen meer oneffen zijn. Ik denk dat ik het niet zal merken, maar ik ga het wel uitproberen.

Naschrift 3 augustus: Test is geslaagd! Het wordt stroomdetectie. Met dank voor jullie reacties.