BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Dave....... op 12 July 2024, 11:51:41
-
Om even de frustratie van me af te schrijven…
Wat is er toch met Roco?
Bij de lange rechte zitten de raillassen te ver op de rail geschoven, je moet ze handmatig met een tangetje iets terugtrekken.
De R5 bochten staan krom, en niet op de goede manier :-X
En nu…..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-9496-6690fc3961445.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-9496-6690fc3961445.jpg)
De tongen van de DKW sluiten niet goed aan, dus als er een trein overheen rijdt, kiest deze halverwege z’n eigen weg.
Superhinderlijk.
Dit is al de 2e de 1e had t ook.
::)
-
Dave,
Kijk eens naar de afbeelding.
Daar zie je dat de onderste tong verbogen is.
Daardoor komt de bovenste tong niet tegen de rails aan te liggen.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel
-
Ja dat zou kunnen.
Maar ik ga ( en er valt weinig) niet zelf aan t ding buigen.
-
Niet te bang zijn. Het is toch niet zo'n heksentoer om die tong weer recht te krijgen?
-
Het zit met een heel minuscuul pinnetje aan een instabiel dun plastic stelbalk.
( die was bij de vorige dus al afgebroken)
Ik ben nu de baan los aan t halen en dit gedeelte opnieuw aan t leggen zonder t ding
-
Als je dat pinnetje in de stelbalk hebt gemold, dan heb je daar te veel kracht op gezet.
Leg iets tussen de tongpunt en de aanslagrail (gele streep) en duw voorzichtig bij de pijl. Dan komt er geen kracht op de verbinding met de stelbalk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/rocodkw-669110d00ae33.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/rocodkw-669110d00ae33.jpg)
-
Bedankt voor de tip.
Denk dat ik m toch maar eruit laat.
Ik heb juist de hele baan omgegooid om dit soort zwakke plekken eruit te halen haha
-
Om even de frustratie van me af te schrijven…
Wat is er toch met Roco?
Bij de lange rechte zitten de raillassen te ver op de rail geschoven, je moet ze handmatig met een tangetje iets terugtrekken.
De R5 bochten staan krom, en niet op de goede manier :-X
En nu…..
Duidelijk een kwaliteits issue..... jammer, zou niet moeten.
Als je dat pinnetje in de stelbalk hebt gemold, dan heb je daar te veel kracht op gezet.
Leg iets tussen de tongpunt en de aanslagrail (gele streep) en duw voorzichtig bij de pijl. Dan komt er geen kracht op de verbinding met de stelbalk.
Klaas, als ik zo'n ding nieuw koop verwacht ik... nieuw. En geen zelfredzaamheid om iets recht te krijgen wat recht had moeten zijn ;)
-
Naar wat ik zie op de foto zitten bij 3 van de 4 stukken railstaaf de afschuiningen (weggefreesde delen) aan de verkeerde kant.
Van boven naar beneden: 1 = fout 2 = fout 3 = goed 4 = fout.
Alleen de derde sluit in afbuigende stand correct aan, de rest niet.
-
Klaas, als ik zo'n ding nieuw koop verwacht ik... nieuw. En geen zelfredzaamheid om iets recht te krijgen wat recht had moeten zijn ;)
daar heb je op zich gelijk in. Maar ik sta daar wat anders in.
Voor onze clubbaan ben ik wisselstraten aan het bouwen die niet in de geometrie van Roco passen. Dat betekent stukken van een wissel afzagen en stukken verbuigen. Dus van zo'n kromme tong raak ik niet in de stress.
Ik ben dat op de clubbaan overigens nog niet tegengekomen, en daar liggen toch wel meer dan 150 wissels in.
-
Ok, maar dan kies je daarvoor. En dat heeft Dave zeker niet gedaan ;)
-
Nee precies, ik ben echt niet te angstig om een rail wat af te korten o.i.d.
Maar dit ging me te ver.
Ik heb al een (ouder) DKW liggen, nooit problemen mee gehad.
En inderdaad lijkt ‘t ook wat Martin zegt.
-
Tja, bij Fleischmann HO profi-kruiswissels had ik het probleem dat het hartstuk snel aan slijtage onderhevig was. Wissels waren best wel kostbaar, maar als er ontspoorproblemen waren door middel van een versleten hartstuk, was vervangen de enige optie. Inmiddels is het hele railprogramma niet meer in de handel. Al is dit niet te wijten aan een slechte productie.
-
Naar wat ik zie op de foto zitten bij 3 van de 4 stukken railstaaf de afschuiningen (weggefreesde delen) aan de verkeerde kant.
Van boven naar beneden: 1 = fout 2 = fout 3 = goed 4 = fout.
Alleen de derde sluit in afbuigende stand correct aan, de rest niet.
Dit. Ik deel deze observatie.
-
Met die wissel is geprutst, daar kan Roco niets aan doen. De titel is dan ook misplaatst. Wij hebben sinds 2019 naar volle tevredenheid de Roco line 2.1 (zonder bedding uiteraard) in gebruik. Ongeveer 60 wissels. Het is foutloos spul. Wij zijn toen overgestapt van Profi rail en dat hadden we 10 jaar eerder moeten doen, maar dit geheel terzijde. :-)
-
Deze wissel komt net als de vorige direct, vers en nieuw uit de doos Enrico ;)
Net als de G4 met te ver ingeschoven raillassen en de R5 met kattenruggen.
Best een bijzonder vreemde opmerking van je :-X
-
Dat zie je duidelijk fout Dave, Roco werkt al sinds 2019 foutloos, dus daar kan het niet aan liggen. Jij hebt sowieso zelf die nieuwe wissel eerst zelf gesloopt, om er vervolgens over te klagen op het forum, want, laat ik het nogmaals herhalen, Roco levert al sinds 2019 de beste kwaliteit. ;D ;D ;D
Ontopic:
Eens, wat een bijzondere reactie. :-X :-X :-X
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-9496-6690fc3961445BEW-6692369f4b4bd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-9496-6690fc3961445BEW-6692369f4b4bd.jpg)
Daar zie je dat de onderste tong verbogen is.
De tong lijkt mij kaarsrecht, maar de afschuining zit aan de verkeerde kant.
(Ik druk me bewust voorzichtig uit, omdat ik de wissel niet onder ogen heb. Normaal zou ik zeggen: is kaarsrecht)
-
Nee Martin, met de tong is niets mis maar hij is een beetje krom. Klaas en Erwin gaven al aan hoe het op te lossen is.
Plaatje van Roco ter vergelijk:
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q70/922/oDdJhp.png) (https://imageshack.com/i/pmoDdJhpp)
Bovendien: als je zo'n wissel gaat leggen moet je goed uitlijnen, dat kan doordat er enige flexi zit in de spoorstaven. Pas als alle tongen in alle standen goed aanliggen het wissel vast zetten met schroefjes en dan pas kun je de sporen aansluiten. Zie een vergelijk met mijn Tillig DKW, hetzelfde idee.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q70/923/MDJQVA.jpg) (https://imageshack.com/i/pnMDJQVAj)
Gr, Ben.
-
Die tong is echt krom. Leg er maar een liniaal langs en vergelijk met de andere 3 tongen op de foto van Dave. Die zijn recht.
Die kromming is er makkelijk uit te krijgen, maar ja, daar moet je wel een beetje moed voor hebben. 8)
Wat de afschuining betreft die aan de verkeerde kant zou zitten, dat is op de foto lastig te zien. Wat wel met enige moeite te zien is, dat van de tongen aan beide kanten de voet is weg gefreesd. Dus hoe kan je dan met zekerheid zeggen dat die verkeerdom zit?
-
Bovendien: als je zo'n wissel gaat leggen moet je goed uitlijnen, dat kan doordat er enige flexi zit in de spoorstaven. Pas als alle tongen in alle standen goed aanliggen het wissel vast zetten met schroefjes en dan pas kun je de sporen aansluiten. Zie een vergelijk met mijn Tillig DKW, hetzelfde idee.
Gr, Ben.
Ben, dat Tillig is toch sowieso veel flexibeler?
-
Vegelijking met Tillig gaat inderdaad niet op. De wissels van Rocoline zijn echt star. Als je die wil buigen moet je de dammetjes tussen de dwarsliggers wegsnijden en dan nog kost het moeite om de spoorstaven te buigen.
-
Het vergelijk gaat wel op. Het Tillig DKW heeft ook vaste dammetjes tussen de dwarsliggers, slechts de gewone wissels hebben flexibele dammetjes en ook niet alle typen.
Werkwijze is hetzelfde: trek de stelbalk naar één kant en kijk of beide tongen aanliggen. Bij de tong die niet aanligt kun je de dwarsliggers een beetje verschuiven, net voldoende, en dan natuurlijk ook de andere twee controleren. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de tongen recht zijn (wat hier niet het geval is). Je kunt dit vatten onder "Roco aflever kwaliteit" en gaan klagen maar je kunt het ook even oplossen. ;)
Wat overigens ook wel gedaan wordt bij dit soort wissels is 4 aandrijvingen toepassen in plaats van twee. De stelbalk wordt dan doorgeknipt / gescheiden, de twee gaatjes zitten er al.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-9504-66925896873e1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-9504-66925896873e1.jpg)
Er valt hier bar weinig aan te schuiven hoor, de hele onderkant is een stuk plastic.
En ik hoop dat door m’n klagen iedereen Roco mailt dat ze kapot kunnen vallen met hun slechte kwaliteit : OP DE BARRICADES
En ja dat bedoel ik grappig voor we dat krijgen :-*
Maar nogmaals, eerst was het niet, m’n schaduwstations ligt Roco in.
Het valt me op dat de “kwaliteit “ van de rails dr laatste tijd Kwalitatief Uitmatend Teleurstellend is
-
Hoe dan ook: van verkeerd gefreesde of gemonteerde tongen is geen sprake, da's aan de plaat te zien. Ik zou de omgevouwen stukjes metaal rond de stelbalk nog eens controleren of ze wel strak in de sparing zitten.