BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Beurzen => Topic gestart door: Bor de Wolf op 10 June 2024, 17:27:58
-
Het laatste bericht van de organisator stamt alweer van 21 januari 2023, waarin hij liet weten dat er dat jaar geen editie van Eurospoor zou plaatsvinden:
https://eurospoor.nl/nl/bezoekers/beursinfo/ook-in-2023-helaas-geen-eurospoor/
Inmiddels zijn we zowat anderhalf jaar verder en geen teken van leven. De kans op een gezellig dagje met treinenvrienden naar de Jaarbeurs wordt nu wel erg klein.
Wie weet meer? Is de organisator er eigenlijk mee gestopt of komt er mogelijk toch nog een doorstart?
Bor
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105897.msg3222368186#msg3222368186
Je merkt het vanzelf als Leo er weer brood in ziet.
-
Geen reactie van hemzelf toen je via de webpagina een berichtje stuurde?
-
Van mij mag het weer terugkeren op de kalender. Supergezellig op de BNLS stand!
-
BNLS feestjes kunnen we ook op andere plekken organiseren.
- Koffiezetapparaat,
- Een paar bakken,
- Een flinke 230V aansluiting,
- En een beschutte ruimte.
Als ik t lijstje zo bekijk, is het koekhappen in Houten al aardig onderweg. ;D
Ik denk dat er zeker ruimte is voor een beurs (met BNLS aanwezigheid) in oktober, als start van het modeltrein-seizoen. Dan zijn de NMD t midden, en is er voor Rail/Goes nog ruimte om t seizoen in stijl af te sluiten.
Ontrax laat ik er bewust even buiten, naast 'eenzame' hoogte van de banen, is dat niet echt een beurs waar je banen tegen komt die, bereikbaar zijn voor Jan-en-alle-man. Alhoewel het demokasteel wel elke keer naar 'meer' smaakt. (y)
Jan-Peter
-
Geen reactie van hemzelf toen je via de webpagina een berichtje stuurde?
Een bericht sturen via een website die al anderhalf jaar niet meer geüpdatet is?
Nou, dan heb ik meer vertrouwen in de kennis hier.
Maar het blijft jammer. Ik zou het toejuichen als er ergens anders iets georganiseerd wordt, Jan-Peter.
Bor
-
Wie weet meer? Is de organisator er eigenlijk mee gestopt of komt er mogelijk toch nog een doorstart?
Waarom vraag je hier? Vraag het Leo zelf :) Volgens mij is hij de pensioengerechtigde leeftijd inmiddels gepasseerd. Dat samen met de enorme kosten van bv een jaarbeurs icm met de wetenschap dat je zomaar zonder bezoekers kunt komen te zitten (zie Covid) zou maar zo kunnen maken dat hij er de brui aan gegeven heeft. Vergis je niet, een jaarbeurs kan zomaar 1,5 ton kosten voor 4 dagen (1 opbouw, 3 dagen beurs). Plus alle bijkomende kosten en je schiet zo richting de 2 ton. Dat is een behoorlijk bedrag met bijbehorend risico. En waar hij vroeger 30.000 bezoekers trok is dat tegenwoordig wss ergens rond de 10.000. Tel maar uit :)
-
Zulke bedragen heb ik ook gehoord.
Als iemand borg wil staan voor een ton, dan durft Leo het misschien nog een keer aan.
-
Zulke bedragen heb ik ook gehoord.
Als iemand borg wil staan voor een ton, dan durft Leo het misschien nog een keer aan.
Klaas wie houd je tegen ???
-
Mijn spaarrekening. 8)
-
Mijn spaarrekening. 8)
haal die oude sok maar eens onder je matras vandaan (y)
-
Op de flyers van de beurzen in Joure en Zaanstad (worden georganiseerd door Leo) staan altijd nog een stukje tekst over 'Beleef Eurospoor!'.
overigens nog steeds met de vermelding dat er geen Eurospoor in 2023 is. ???
-
Een bericht sturen via een website die al anderhalf jaar niet meer geüpdatet is?
Dat zegt niets, misschien krijgt hij per mail wel een notificatie dat iemand, jij dus, een contactformulier op de website heeft ingevuld.
-
Een bericht sturen via een website die al anderhalf jaar niet meer geüpdatet is?
Nou, dan heb ik meer vertrouwen in de kennis hier.
Stuur eens een persoonlijk bericht naar Leo (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=201) hier op het forum. Hij is hier laatst nog actief geweest.
-
Stuur eens een persoonlijk bericht naar Leo (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=201) hier op het forum.
Oké, gedaan. We gaan het zien.
Bor
-
Ben benieuwd :o
-
Ik ook.
Maar ik denk dat het een verloren zaak is. ::)
Kees.
-
Ja, de bedragen van de investeringen zijn niet meer op te brengen.
om een modelbeurs te organiseren in Nederland, kijk maar naar de toegangsprijzen.
Mvg Bert
-
Die vallen toch wel mee? Rijswijk weet ik zo niet maar volgens mij rond de 12 of 13 euro? Spoorwegmuseum 16 of 17? (krijg je een museum gratis bij je OntraXS ticket). Wij als US Convention zaten op 13 en dan kreeg je bijna 30 modelbanen! Dus dat valt wel mee denk ik.
Eurospoor is een heel ander verhaal met enorme kosten voor hal huur. De anderen hebben dat minder (Rijswijk eigen locatie, NSM idem) lees geen/lagere kosten.
-
Als het allemaal zo duur is, is het wellicht dan niet eens tijd voor een nieuwe (goedkopere) locatie, dan die (dure) Jaarbeurs hallen...?!
Gr. Menno(1846)
-
Breng er maar 1 ;) Centraal gelegen is er bijna niks en wat er is kost een vermogen. Geloof mij, gefundeerd op feiten en niet op aannames :)
Goedkoop is de plaatselijke sporthal en daar laat je geen 25 modelbanen, 100 verkoopstands en 10.000 bezoekers ;D
-
Er zijn ook wat grotere tentoonstellingen op andere locaties, alleen niet Eurospoor.
We hebben het hier vaker over de locatie gehad. In mijn herinnering hoorden Eurospoor en de Jaarbeurs wat Leo betreft bij elkaar, vooral vanwege de unieke locatie. Als dat niet meer ging, dan maar niet. Lijkt me ook zijn goed recht. Leo heeft zijn aandeel wel geleverd. :)
-
Precies, denk dat Eurospoor ergens anders ook gewoon niet uit de verf komt.... Denk dat we ons er bij neer moeten leggen dat het evenement niet meer terugkomt helaas.
-
Zijn de evenementenhal(len) van de voormalige werkplaats Amersfoort ook zo idioot duur, of is daar simpelweg te weinig oppervlakte voor zo'n grote beurs als Eurospoor?
Jeroen
-
Ja, die zijn idioot duur.
-
Niet te makkelijk denken... Vergeet niet, dat je voor een standje al gauw tussen de €175 en €350 per meter betaalt. Voor een gemiddelde stand van 20m2, betaal je dan al gauw zo'n €5000.- voor een "kale oppervlakte". Voor een modelbaan club (veelal non profit organisaties) een flink bedrag om op te hoesten. Een winkelier zal ook een flink bedrag moeten verdienen, om dergelijke kosten weer enigszins weer terug te verdienen. Gr. Menno(1846)
-
In Houten is ruimte genoeg, helaas is er geen OV aansluiting van enig belang. Maar dat kan je oplossen door een pendel dienst met bussen naar het station. Maar ja er gaat niets boven de sfeer in de jaarbeurs natuurlijk.
Groet Hans
-
Voor een modelbaan club (veelal non profit organisaties) een flink bedrag om op te hoesten.
Normaal krijgen modelbanen van de organisatie een onkostenvergoeding om op een beurs te mogen staan.
Vergeet niet, dat je voor een standje al gauw tussen de €175 en €350 per meter betaalt. Voor een gemiddelde stand van 20m2, betaal je dan al gauw zo'n €5000.- voor een "kale oppervlakte".
Dat is wel een hele hoge prijs die je nu rekent. Doe maar de helft van de genoemde laagste prijs en dan zit je voor kaal wel goed. En het hangt af van of je een paar m2 in de koopjeshal hebt of in de andere hal tussen de banen staat.
In Houten is ruimte genoeg,
De Expo Houten is "maar" 10.000 m2. De oude twee hallen van Eurospoor waren gezamenlijk groter. Iets van 20.000 m2 totaal. Dat is een behoorlijke oppervlakte om te vullen. Als je een evenement wil verhuizen dan spelen ook andere zaken dan alleen ruimte mee. Bij voorbeeld de voorwaarden van de locatie (kan je wel naar die locatie, zit je niet andere evenementen in de weg?) Dat soort dingen.
Groet Ronald.
-
Normaal krijgen modelbanen van de organisatie een onkostenvergoeding om op een beurs te mogen staan.
Precies. Ik heb ooit lang geleden twee uitnodigingen gehad om op een tentoonstelling te komen staan. Eén voor mezelf en één voor de club. Met het tarief er bij.
Voor mijn eigen inbreng zou ik 700 gulden moeten betalen, en voor de club zelfs 7000. Ja doei.
Ik heb ze toen maar een briefje gestuurd dat ze niet helemaal doorhadden hoe dit soort dingen werken.
-
In Houten is ruimte genoeg, helaas is er geen OV aansluiting van enig belang. Maar dat kan je oplossen door een pendel dienst met bussen naar het station. Maar ja er gaat niets boven de sfeer in de jaarbeurs natuurlijk.
En wat is die speciale sfeer dan? De hoogte van de hallen? De 'Eurospoor'-banners die overal hangen? Het rode tapijt?
De geur van foodtrucks? Toegegeven: de hoogte van de hallen kun je in Houten niet even aanpassen, maar voor de rest moet het toch allemaal wel naar Houten te transplanteren zijn? Als Leo en Hobma nou eens met elkaar zouden gaan praten, misschien is het dan toch mogelijk?
Bor
-
Gaat niet gebeuren ;)
-
Dat hele concept van groot en veel is morsdood. Doe maar wat kleiner en specifieker. Ohja en kwaliteit. Subjectief, ik weet het.
-
(y) ;)
-
Niet te makkelijk denken... Vergeet niet, dat je voor een standje al gauw tussen de €175 en €350 per meter betaalt. Voor een gemiddelde stand van 20m2, betaal je dan al gauw zo'n €5000.- voor een "kale oppervlakte". Voor een modelbaan club (veelal non profit organisaties) een flink bedrag om op te hoesten. Een winkelier zal ook een flink bedrag moeten verdienen, om dergelijke kosten weer enigszins weer terug te verdienen. Gr. Menno(1846)
Als ik dat zou moeten betalen haak ik echt af..Dat is meer de prijs die je in Nurnberg af moet tikken. Standprijzen hier in Nederland hangen tussen de 50 en de 105 euro per m2.
-
Ja, dat is een meer reële prijs.
-
Doe maar wat kleiner en specifieker.
TP1 NL? ;D
-
Dat hele concept van groot en veel is morsdood. Doe maar wat kleiner en specifieker. Ohja en kwaliteit. Subjectief, ik weet het.
Andere sector: HISWA Rai is niet meer, Boot Holland daarentegen.
Een jachtenbouwer vertelde mij eens: Op de HISWA liggen? Daar moet ik een schip voor verkopen . . . En dan praat ik over schepen van (toen, 2006) 250K . . .
-
Dat hele concept van groot en veel is morsdood.
Rijswijk zit volgens mij wel in de lift. Licht er echt helemaal aan hoe het georganiseerd wordt. De leukste expo van Nederland vind ik nog altijd de Smalspoordagen in Valkenburg, in het Smalspoormuseum. Sfeervolle omgeving, ritje in de stoomtrein en altijd een mooi aanbod van smalspoor en trambanen. En incidenteel ook normaalspoor, maar dan unieke baantjes.
-
Beste modelspoorders,
Bedankt voor de interesse in Eurospoor. Hieronder geven we inzicht in de ontwikkelingen die de laatste jaren hebben plaatsgevonden waardoor het op dit moment geen goed idee is om een grootschalig modelspoorevenement te houden. Daarbij moet je voor ogen houden dat wij (Leo en Chitra) organiseren voor eigen rekening en risico. Wij werken niet voor een evenementenlokatie, maar huren zelf hallen in die lokatie (derdenhuurders) en zijn hoofdelijk aansprakelijk voor alle kosten die dat met zich meebrengt. Dat feit zorgt voor extra voorzichtigheid.
Eurospoor is 27 keer gehouden vanaf 1993 en wij hebben enorm genoten van dit jaarlijks terugkerend festival. Maar de laatste jaren liepen de bezoekersaantallen wel terug. Niet sterk maar wel een glijdende schaal. Wij investeerden ook steeds meer in buitenlandse clubs en bijzondere items om de belangstelling vast te houden. Daardoor lopen de kosten natuurlijk flink op omdat je deze clubs ook in hotels moet onderbrengen. Dat is natuurlijk allemaal geen probleem zolang de inkomsten dat mogelijk maken. Dat betekent voldoende bezoekers en deelnemers, want dat zijn de enigste twee inkomstenbronnen. Eurospoor is vanaf het begin gedacht voor 20-30.000 bezoekers. Dat betekent grote hallen, brede looppaden (6 meter) en daarin 1 kilometer aan markt, en minimaal 50 modelbanen en tientallen andere exposanten op een oppervlakte van 20.000 vierkante meter.
In de 90-er jaren laaide de belangstelling voor modelspoor zodanig op dat zelfs Rail en Eurospoor (1 maand later) naast elkaar konden bestaan met elk minimaal 30.000 bezoekers! Maar na 2000 (internet bubble knapte) liepen de bezoekersaantallen gemiddeld genomen jaar op jaar terug richting 10.000 bezoekers. Het klinkt aanmatigend, maar voor Eurospoor is dat eigenlijk te weinig.
In 2020 moesten we een reeds voorbereid evenement wegens Coronamaatregelen afzeggen. Het woord "afzeggen" kwam tot op dat moment in ons woordenboek niet voor. Je weet dat er risico's zijn en probeert die te beheersen, maar er zijn nu eenmaal zaken waar je geen vat op hebt. Te denken valt aan: stakingen bij de NS, overlijden van belangrijk lid koninklijke familie, zware storm waarbij wordt aangeraden binnen te blijven, etc. Dan heb je minder bezoekers maar afzeggen, nee. Het evenement duurt drie dagen, dus altijd kans dat de andere dagen de verliesdag geheel of gedeeltelijk goedmaken. Maar bij verplicht het hele evenement annuleren heb je die kans natuurlijk niet.
In 2021 was het tot op het laatst onduidelijk of we wegens Corona in oktober ons evenement wel konden houden. We zaten een evenement voor te bereiden waarvan we niet wisten of het wel echt zou plaatsvinden. In afwachting van duidelijkheid daarover stortte de line-up van de 6 geboekte (hele goede) Engelse clubs in. Nederland stond niet op de 'groene lijst' van veilige landen en de onzekerheid van deelname deed deze clubs afhaken. Intussen kregen we ook afzeggingen van enkele Nederlandse clubs met veel oudere leden. Angst en kwetsbaarheid voor Corona waren de boosdoeners. De hele zomer zijn we bezig geweest om de afgevallen clubs te vervangen door andere binnen- en buitenlandse clubs (wel van het vasteland). 2021 was dan ook het eerste jaar dat we het doen moesten zonder Engelse clubs.
Het evenement mocht uiteindelijk in oktober 2021 plaatsvinden, maar alleen op vertoon van de QR code. Dit vertoon kon alleen voorkomen worden door EUROSPOOR als doorstroom evenement te kwalificeren, wat zou betekenen dat bezoekers 1,5 meter afstand moesten houden en als ze van de catering gebruik wensten te maken, wel een QR-code moesten tonen.
Doordat wij in 2019 een pauze ingelast hadden en in 2020 Eurospoor vanwege overheidsmaatregelen door Corona niet mocht doorgaan was het inmiddels 3 jaar geleden dat het laatste Eurospoorevenement (in 2018) gehouden werd. Voor ons stond als een paal boven water dat het evenement gehouden moest worden, maar met zo min mogelijk gezondheidsrisico's voor iedereen. Als je duizenden mensen in 1 ruimte samenbrengt is het risico van besmetting levensgroot aanwezig en dat wil je als organisator niet op je geweten hebben. Waar mensen samendrommen voor modelbanen en dicht op elkaar staan is het onzin om te denken dat de 1,5 meterregel toegepast kan worden. Daarom kozen we voor toegang op vertoon van de QR-CODE. Hierdoor konden bezoekers zich vrijelijk bewegen zoals gebruikelijk op een Eurospoor evenement en hoefden geen 1.5 afstand te houden. Het leverde overigens wel een aantal haatmails op waarin ons discriminatie werd verweten of werd toegezegd hierdoor ons evenement nooit meer te bezoeken.
Het vermoeden bestond bij ons overigens wel dat deze mails niet alleen van kandidaat bezoekers afkwamen, maar ook van lieden die nooit op het evenement geweest waren en organisatoren die de QR code toepasten naar de hel verwezen. Duidelijk was wel dat deze onverwachte tweespalt ertoe zou leiden dat we er sterk rekening mee moesten houden dat we minder bezoekers zouden ontvangen dan normaal. En dat gebeurde ook, maar we waren dankbaar en blij dat het evenement verder zonder noemenswaardige problemen goed verlopen was. Dat we door het oog van de naald waren gekropen bleek twee weken later toen Rutte op vrijdag 12 november verzwarende Corona-maatregelen aankondigde hetgeen de Jaarbeurs deed besluiten om de op dat moment in opbouw zijnde beurs, Mega platen en CD beurs, af te gelasten. https://denuk.nl/grootste-platenbeurs-ter-wereld-verruilt-utrecht-voor-den-bosch/. De nietsvermoedende organisator en deelnemers die de beurs aan het opbouwen waren verbijsterd achterlatend. Dat had ons dus ook kunnen gebeuren! Op dat moment lijkt het organiseren van een grote beurs meer op het spelen in een casino.
Na het, gezien de omstandigheden, toch succesvol gehouden EUROSPOOR2021, maar met een dieptepunt aan bezoekers, bleek bij de besprekingen met de Jaarbeurs voor EUROSPOOR2022 dat de tarieven een flinke aanpassing naar boven hadden gemaakt. Niet logisch om dat zo vlak na de coronajaren te doen want dat betekent voor ons als organisator nog meer risico na de zwakke jaren 2020 en 2021. De Jaarbeurs had een plan ontwikkeld waarbij alle hallen gesloopt zouden worden en inplaats daarvan hallen ondergronds zouden gaan. Dit leverde dan het minste overlast voor bewoners op en op de vrijgekomen ruimte zouden dan appartementen worden gebouwd, zo was met de gemeente overeengekomen. De ondergrondse hallen zouden tesamen echter half zo groot worden als de huidige Jaarbeurshallen. Het zou kunnen dat Jaarbeurs in aanloop naar deze metamorfose en gelet op de minder grote oppervlakte van de nieuwe hallen alvast een schifting tussen de beurzen maakte. Alleen de beurzen waar de Jaarbeurs het meest aan verdient blijven dan over. Naar ik begrepen heb is het plan inmiddels afgeblazen, maar het kwaad is al geschied.
Behalve de tariefstijgingen van de Jaarbeurs was er ook een opwaartse ontwikkeling in de energietarieven. Die werd nog veel erger in februari toen de oorlog in Oekraine startte. Op dat moment schoten de prijzen door het dak en tja, onze beurs is voor oktober geprogrammeerd en dan moeten de hallen verwarmd worden. Die hallen hebben een oppervlakte van minimaal 15.000m2, maar zijn wel 10 meter hoog. We hebben het dan over het in oktober verwarmen van 150.000 m3 tegen onbekende tarieven. Benzine steeg tot boven de € 2,00. En dat heeft natuurlijk ook impact voor de (door ons te betalen) transportvergoedingen voor de binnen- en buitenlandse clubs.
We werden eigenlijk overspoeld met een Tsunami aan tariefstijgingen die natuurlijk door te berekenen zijn in de prijs van het toegangskaartje, maar komen er dan nog bezoekers? Natuurlijk hebben we een vaste groep van 'die-hards' die alle edities hebben meegemaakt en ongeacht de prijs van de toegangskaart gewoon komen. Als je uit het buitenland komt is de prijs van de toegangskaart een relatief klein onderdeel van de kosten. Maar wij willen dat EUROSPOOR voor jong en oud, rijk of arm, toegankelijk moet zijn. Ook willen wij niet ons hoofd op het hakblok leggen en 1 jaar van tevoren contracten tekenen voor een evenement waarvan je niet weet, of zelfs maar kan inschatten, wat uiteindelijk de rekening gaat worden. Wat we ook niet willen is om kleiner te gaan want dan kan je het geen Eurospoor meer noemen. In de afgelopen periode ontvingen we van diverse meedenkers (waarvoor dank) voorstellen voor hallen waar Eurospoor zou kunnen plaatsvinden, maar daarbij wordt niet beseft hoe groot een oppervlakte van 15-20.000 vierkante meter eigenlijk is. Je moet denken aan 2 a 3 voetbalvelden en er zijn niet zo veel gelegenheden die dat bieden. Je komt al spoedig uit op het bekende rijtje Brabanthallen, RAI, Jaarbeurs, Ahoyhallen. Daarnaast moeten de hallen natuurlijk goed bereikbaar zijn (liefst ook met openbaar vervoer) voor binnen- en buitenlands publiek en betaalbare parkeerfaciliteiten hebben.
Op dit moment zijn de onzekerheden gewoon te groot en de tarieven voor van alles te hoog (geworden). Wij vinden dat het nu niet het moment is om succesvol een grootschalig modelspoorevenement te organiseren. En zolang zullen we het moeten doen met de foto's en video's.
Zien we weer kansen, dan laten we dat hier zeker weten.
Groeten van Leo en Chitra
EUROSPOOR
-
Leo en Chitra,
Dank je wel voor deze verheldering en voor al die jaren dat jullie dit evenement zo fantastisch hebben georganiseerd.
Rob
-
Dank Leo voor de uitgebreide en duidelijke reactie! (y)
-
Dank Leo, helder uitgelegd en dat kan alleen maar door de jarenlange betrokkenheid, inzet, passie en ervaring van jullie allebei.
-
Kijk, dat is een duidelijke uitleg. Bedankt Leo, fijn dat je het zelf even toelicht (y)
Hopelijk in de nabije toekomst weer een Eurospoor :)
-
Duidelijk en eerlijk verhaal.
Laten we hopen dat het tij nog een keertje keert en we weer kunnen genieten van een mooi Eurospoor.
Was altijd een mooi moment om naar uit te kijken.
-
Bedankt voor de info Leo (y)
-
Duidelijk verhaal, alhoewel ik het afzeggen van Engels clubs door corona wat in twijfel trek, hun Brexit is daar vermoedelijk wat meer debet aan.
Maar als ik het verhaal zo lees zit er een nieuw Eurospoor niet echt meer in aangezien je niet verwacht dat de tarieven oftewel de kosten weer gaan dalen. De peut is nog steeds vrij prijzig en dat heeft ook invloed op de onkosten voor banen.
-
Duidelijk verhaal, en in essentie wat ik verwachtte. Het financieel risico is te groot.
Dus het blijft wachten op die weldoener die garant staat voor de verliezen.
-
Bedankt voor de uitleg.
Autotron een mogelijkheid? (Autotrein.... Eurotrein)
Of anders een heel andere opzet.
Clubs benaderen en daar in de buurt dan gedurende het jaar een bijeenkomst?
Moet niet bijten met andere evenementen.
Veel meer het bouwen laten uitvoeren en betaalde workshops in plaats van een georganiseerde baan?
Jeugd betrekken dus in de vakantie enkele weken een tent......
Ronald Visser
-
Oké, duidelijk. Gelukkig hebben we de foto's nog.
Bor
-
alhoewel ik het afzeggen van Engels clubs door corona wat in twijfel trek, hun Brexit is daar vermoedelijk wat meer debet aan.
Martin,
Je blijkt er er meer van te weten dan Leo. Vertel!
Groet
Fred
-
Fred, dat is toch duidelijk? Het transporteren van een modelbaan naar en vanuit Engeland is een soort van crime geworden sinds de Brexit. Veel administrateve rompslomp die voorheen niet was. We wilden een Engelse club hebben op onze 1e US Convention in Aalten 2022 en op het laatst toen ze alles voor elkaar hadden en klaar waren voor de komst moest er nog even 600 euro gelapt worden voor een papiertje dat de douane in Engeland nog graag wilde zien. Waar denk je dat die kosten naartoe gaan? ;)
I rest my case ;D :)
-
Grappig. Leo vertelt iets, Martin maakt daar een opmerking over, Fred stelt daar een vraag over en Ronald gaat antwoord geven over iets uit Leo zijn verhaal, maar niet over het coronadeel.
Is hier verdorie net een forum ;D
-
Martin,
Je blijkt er er meer van te weten dan Leo. Vertel!
Groet
Fred
In het geval van Eurospoor weet ik er niet meer van, maar met de ervaring als organisator van OntraXS! weet ik dat de Brexit voor veel UK banen en clubs een grote barriere heeft neer gezet voor deelname aan shows op het vaste land.
Grappig. Leo vertelt iets, Martin maakt daar een opmerking over, Fred stelt daar een vraag over en Ronald gaat antwoord geven over iets uit Leo zijn verhaal, maar niet over het coronadeel.
Is hier verdorie net een forum ;D
Ronald geeft als organisator van de US convention antwoord op mijn opmerking dat ik het afhaken van UK clubs niet onder het corona excuus wil gooien. En bevestigd daarmee wat ik denk.
-
Precies, dat bedoelde ik ;) Geen Corona maar echt Brexit.
-
Geloof het ook wel hoor, was gewoon grappig.
-
Duidelijk verhaal, Eurospoor gaat het niet meer worden! Leo bedankt!
Groet Hans
-
Even terug naar het verhaal van Leo.
@Leo en Chitra, ik ken jullie niet en omgekeerd zal het ook zo zijn. Maar vanuit jullie hele verhaal spreekt voor mij een ontzettende passie voor dit evenement. Ik vind het echt super dat jullie zo op deze manier antwoord geven met een ongekende openheid.
Wens jullie alle goeds! En hopelijk dat de onzekere tijden gekeerd kunnen worden, maar eerlijk gezegd ben ik bang dat bijvoorbeeld de energiekosten en brandstofkosten de komende 10+ jaar ons nog steeds bezig zullen houden. Nu zien we dat de ECB de rente verlaagd omdat de inflatie onderhand naar 2.5% gaat. Ja ten opzichte van vorig jaar. Dus die 10+% van het jaar daarvoor zit dus in ons aller beurs te vissen...
Groeten,
Jelmer
-
Uit het verhaal van Leo concludeer ik dat het teruglopende bezoekersaantal ook een grote invloed heeft.
Als je 20.000 bezoekers nodig hebt om financieel rond te komen, en er blijven 10.000 weg, dan mis je zo maar 150.000 euro. Dat is geen klein zakgeld.
Rail is in 2020 voor het laatst geweest en er zijn geen tekenen van een opleving. Zullen met hetzelfde probleem kampen.
-
Uit het verhaal van Leo concludeer ik dat het teruglopende bezoekersaantal ook een grote invloed heeft.
Zeker als de kosten steeds meer omhoog gaan.
Rail is in 2020 voor het laatst geweest en er zijn geen tekenen van een opleving. Zullen met hetzelfde probleem kampen.
Andere zaken die niet helemaal lekker gingen. Na de Brexit zijn er heel weinig Engelse banen naar deze kant van het kanaal geweest. Rail had altijd een grotere afvaarding van Engelse banen. Als dat niet echt meer gaat dan is een deel van je vijver gedempt. Denk niet dat het goed te vergelijken is met de situatie van Eurospoor.
-
Rail is in 2020 voor het laatst geweest en er zijn geen tekenen van een opleving. Zullen met hetzelfde probleem kampen.
Rail werd in Houten nog min of meer opgevolgd door de pseudo-beurs Rail(s) op Houten. Dat was naar mijn mening echt een aanfluiting. En ik was vermoedelijk niet de enige die dat vond, want dat evenement is ook ter ziele.
Overigens is ook de gewone Houtense beurs niet meer wat het ooit was: minder standhouders dan voor corona en nu ook minder keer per jaar. De januaribeurs is dit jaar al geschrapt en de beurs van volgende week is meteen de laatste keer in juni. Volgend jaar nog maar zeven keer in plaats van negen.
Bor
-
Ik moet regelmatig met mijn vrouw naar een knutselbeurs en zit me dan stierlijk te vervelen. Zou mooi zijn als wat beurzen bij elkaar trekken die voor het hele gezin leuk zijn.
Heb ik ooit wel eens meegemaakt in Ahoy, was alleen een kleintje.
Volgens mij was er ooit een combi van eurospoor met kreadoe?
Misschien ondanks wat te nemen hindernissen een idee?
Groet
Jan
-
Ik moet regelmatig met mijn vrouw naar een knutselbeurs en zit me dan stierlijk te vervelen.
Hoezo moet ::)
Kan ze niet alleen?
Wij zijn ooit samen een keer naar een modelspoorbeurs geweest. Misschien zelfs wel Eurospoor. Was de eerste en laatste keer ;D
Ik moest maar lekker alleen gaan. Had ik veel meer aan. ;D
-
Kan Eurospoor niet samen gelijktijdig georganiseerd worden met de KreaDoe? De vrouwen (en evt. kinderen) naar de KreaDoe en de mannen met evt. kinderen naar Eurospoor. 2 vliegen in 1 klap ;D
Mvg,
Matthijs
-
Kan Eurospoor niet samen gelijktijdig georganiseerd worden met de KreaDoe? De vrouwen (en evt. kinderen) naar de KreaDoe en de mannen met evt. kinderen naar Eurospoor. 2 vliegen in 1 klap
Was een jaar of wat zo.... Zelfde als met "Legoworld".
Of met de Kamasutra. Hebben we gelijk wat spanning in het veld :D
Was een aantal jaar inderdaad tegelijk. Of op zaterdagavond een houseevenement. Op zondagochtend was het nog gezellig in de parkeergarage over het water ;D Ook een paar jaar :)
-
Inderdaad, hebben we al eens gehad. Vond t een leuke combi. Wat betreft Kamasutra; alle 3 samen lijkt mij wel wat ;D ;D
-
Ik denk dat de huishoudbeurs een betere match is.
2024: 100000 bezoekers in 8 dagen :)
-
Eurospoor dan ook 8 dagen (y)
Mvg Johan
-
Of met de Kamasutra. Hebben we gelijk wat spanning in het veld :D
Was in de jaren '90 ook jarenlang gebruikelijk... Ik heb dat altijd wel grappig gevonden, en dan vooral omdat je zo vaak kinderen aan pa hoorde vragen wat dat dan was...
Ik denk dat ze weer eens Eurospel erbij moeten betrekken zoals ze dat (eenmalig?) in 1999/2000? of zo deden: een enorme tweede hal was toen het domein van spelletjesfabrikanten en ander modelbouwgeweld. Je kon daar naar binnen met je Eurospoorkaartje. Daar hebben mijn zus en ik toen Rolit gespeeld, in een speciale grote beurs-uitvoering. Doordat we het konden uitproberen hebben we het daarna ook aangeschaft.
Naast spelletjesfabrikanten weet ik ook nog het circuit waar met enorme RC-trucks race-wedstrijden gehouden werden. Ik gok dat dat iets als schaal 1:10 was, ze gingen bloedsnel en een van de spotters die bij botsingen de boel weer overeind moest zetten kreeg zo'n ding tegen een van z'n voeten aan toen 'ie in moest grijpen. Hij hinkte weer terug naar z'n plek en er zat overduidelijk flink wat massa achter die dingen.
-
Eurospoor dan ook 8 dagen (y)
Mvg Johan
Haha ;)
Twintig jaar geleden twintigduizend Eurospoorders..
2025: dat zijn er dus 3000 per dag, minus de oma's die naar hun expo gaan.
-
..... Ik denk dat ze weer eens Eurospel erbij moeten betrekken zoals ze dat (eenmalig?) in 1999/2000? of zo deden: .....
Rond die tijd kreeg het www de overhand en werden al die bordspellen naar de kast thuis verbannen.... Anno nu zou je een hal moeten inrichten als gamehal ... ;D
-
;)
En denk je dat daar op af zou komen?
Jeugd????
Die lezen al decennia niet en iets korter hebben ze niets met techniek.
Zie je weleens medelanders bij spoorse evenementen?
-
Kom je wel eens op de beurs in Rèswèk?
Groettuh
Hendrik Jan
-
Bakkerij HUS!? :)
-
Waar hebben we het hier nog over? Het draadje ging toch over het wel/niet doorgaan van Eurospoor en niet over andere menselijke geneugten.
Jep, het gaat inderdaad over het niet door gaan... Sommige mensen denken een goede suggestie (of een wilde fantasie) te hebben om te combineren met andere beurzen in de Jaarbeurs. Terwijl dit al lang heeft plaatsgevonden. Misschien waren sommigen destijds nog niet eens uit de luiers of vrij om te gaan om daar besef van te hebben.
Goed, op korte termijn zal Eurospoor niet terugkomen. Zulke grotere beursevenementen hebben last van alle prijsstijgingen en het teruglopende aantal bezoekers. Dat is altijd een balans vinden tussen wat vraag je de bezoeker, de handelaar en wat kan je de modelbaanbouwer bieden / betalen. In dat opzicht zijn modelspoor- en modelbouwbeurzen een beetje apart omdat de beursorganisatie vaak betaald om demogevers en modelbanen op de beurs te mogen hebben. Een koopbeurs alla Houten of Zutphen heeft dat niet want daar betaalt de handelaar zijn staangeld,
Met een vier grotere beurzen (Eurospoor, Rail, Modelspoordagen, OnTraXS!) en tig kleinere modelspoorbeurzen (zoals de modelspoorshow Goes) was / is Nederland goed bedeeld ten opzichte van de buurlanden. Nu houden we twee beurzen over met "eigen locatie". Die hebben minder kosten met betrekking tot de huur van de benodigde ruimte. Met het verdwijnen en/of minder beurzen ontstaat ook ruimte voor nieuwe initiatieven zoals de beurs Dutch US Convention te organiseren.
-
In de regio zijn het hele jaar door leuke, minder grootschalige beurzen. Veendam, Joure, Zutphen, modelspoor bij de VSM tijdens Terug Naar Toen, de US coonvention, om er maar enkele hier in het Oosten en Noorden te noemen.
Vaak zijn die wat kleinere beurzen heel gezellig en is de sfeer.veel meer ontspannen dan een grote beurs. Niet alle banen zullen hoogstandjes zijn, maar dat was op Eurospoor ook niet het geval. En dat hoeft ook niet.
Als je modelspoor toegankelijk wilt maken, moet je juist laten zien dat het niet enkel door specialisten bedreven wordt, maar ook door gewone mensen. Op een betaalbare manier. Clubbanen als de RCU, of modulebanen, vervullen in dat opzicht een belangrijke functie.
En wat die kama sutra betreft:
Ik vond het boek beter.
Groeten
Hendrik Jan
-
Leo en Chitra, ik vind het heel jammer dat Eurospoor er niet meer in zit maar na het lezen van jullie verhaal heel begrijpelijk, dus bij deze heel hartelijk dank voor het organiseren, het ga jullie goed.
-
Alles zo lezend: Jaarbeurs, 30K bezoekers, 50 banen, bijna 1 kilometer modelspoormarkt, acceptabele ticketprijs en dito parkeerkosten zijn dus kennelijk belangrijke voorwaarden voor de Eurospoor organisatie om het te doen slagen. Daarmee is gelijk de openingsvraag beantwoord: nee, nooit meer.....
Gr, Ben.
-
Ik denk dat die conclusie redelijk juist is.
Tijden veranderen en dat is een redelijk constante in het bestaan. Het concept van Eurospoor werkt om allerlei redenen niet meer en dus komen er andere initiatieven en beurzen. Niet beter, niet slechter maar vooral anders. Vóór Eurospoor en Rails zag de wereld er ook anders uit en toen bleek de tijd opeens rijp voor grote evenementen. Nu ligt dat weer anders.
-
Ik ken een festival en evenementen organisator en die hebben ook een aantal (leuke en kleinschalige) evenementen moeten afblazen vanwege te hoge kosten en deze niet willen doorberekenen aan de bezoekers.
-
Met een vier grotere beurzen (Eurospoor, Rail, Modelspoordagen, OnTraXS!) en tig kleinere modelspoorbeurzen (zoals de modelspoorshow Goes) was / is Nederland goed bedeeld ten opzichte van de buurlanden. Nu houden we twee beurzen over met "eigen locatie". Die hebben minder kosten met betrekking tot de huur van de benodigde ruimte. Met het verdwijnen en/of minder beurzen ontstaat ook ruimte voor nieuwe initiatieven zoals de beurs Dutch US Convention te organiseren.
Nu nog 2 grote "spelers (OT en Rijswijk), plus de kleinere en gevarieerde shows (Goes/Rosmalen/Smalspoordagen/US Convention) en de plaatselijke beursjes. Dat is nog best een mooi aanbod aan modeltrein-gerelateerde shows waar we best tevreden mee mogen zijn. Met alle respect voor Leo maar zelf denk ik dat we dat kaliber gewoon niet meer terugkrijgen door alle voornoemde problemen (kosten/huur/etc). Laten we die initiatieven maar koesteren want ook die kosten serieus geld om te houden. Maar nog net op een manier die behapbaar is voor de organisaties.
-
Ideetje.
Eurospoor in het Spoorwegmuseum?
-
Hahahahaha
Ja sorry hoor.
-
;D ;D Gaat niet gebeuren :)
-
In schaal T. Weer eens een ander thema: een beurs uitbeelden
-
wel leuk al die suggesties
De kleuren veranderen die een concept maken naar andere kleuren, zorgt dat het dat concept niet meer het concept is, hoe je het ook went ook keert.
Ik zou zeggen, schrijf een nieuw concept met onderbouwing en stap naar een grote hal eigenaar en kijken of ze te porren zijn.
Als het in theorie geld opbrengt zeggen ze niet zomaar nee
Iets grootschalig op privé initiatief zie ik net meer gebeuren zonder een rijke suikeroom die de weg krijt is.
Ikzelf zie persoonlijk wel in zijn voor een terug keer van Techniek in vrije tijd, of klink ik nu heel oud ?
Zeg maar een soort Dortmund maar dan goed
-
:)
100 posts over een verdwenen evenement!
-
Ach, er is vast ook wel eens een hifi forum volgeschreven over de Firato. Ach, tijden veranderen
-
Heb Houten zelf altijd een modelspoorsupermarkt genoemd. Postitief bedoeld, je vindt verder nergens een dergelijk assortiment. Bij AH hoef ik geen entree te betalen, omdat appiehappie ter plekke zelf met handel geld verdient. De organisatie van Houten doet dat niet of nauwelijks, dus moet het geld ergens anders vandaan komen: van de kraamverhuur en de bezoekers. Voorlopig is het in de regel nog behoorlijk druk. We zien wel.
En Eurospoor is verleden tijd. Jammer, maar helaas. Bedankt Leo voor al die jaren.
-
Ach, er is vast ook wel eens een hifi forum volgeschreven over de Firato. Ach, tijden veranderen
Ik denk wel twee ;D
-
Ik moet regelmatig met mijn vrouw naar een knutselbeurs en zit me dan stierlijk te vervelen. Zou mooi zijn als wat beurzen bij elkaar trekken die voor het hele gezin leuk zijn.
Heb ik ooit wel eens meegemaakt in Ahoy, was alleen een kleintje.
Volgens mij was er ooit een combi van eurospoor met kreadoe?
Misschien ondanks wat te nemen hindernissen een idee?
Groet
Jan
:)
Een jaar of tien geleden in Bleiswijk bij toeval op zo'n beurs beland: heel veel crea - vond mijn vrouw leuk - en ook modelspoor en een groot gebeuren met miniatuur vrachtauto's. Onze Blijdorpse hobby/dhz handelaar stond er ook met gereedschap.
-
Toch leuk dat ik er een keer geweest ben, in een jaar dat het al wat terug liep. Pijnlijke lege plekken en dan bedoel ik op de looppaden. Al die moeite en dan komt er anderhalve kip. Jammer, maar ik zoek wel weer eens een beurs in het Noorden op. Houten zou ik graag wat vaker doen, maar de afstand en de drukte weerhouden mij. Het WWW is momenteel mijn - virtuele - modelspoorbeurs. Respect aan Leo.
-
Als we hier allemaal al die leuke (kleine en grote) modelbeurzen blijven bezoeken, dan steunen we in elk geval de mensen die hun nek uitsteken.
Idem met fysieke winkels.
Ow ja en natuurlijke het belangrijkste dan hoeft oma hier tenminste niet in China te kopen. (gemaakt wordt het er toch meestal al).
En bovendien, wie wil er nou de gezelligheid missen van de koek van Wim en de aankopen van onze jongens hier.
-
Ikzelf zie persoonlijk wel in zijn voor een terug keer van Techniek in vrije tijd, of klink ik nu heel oud ?
Daar heb ik ook heimwee naar. Ik was nog jong en gingen met de MTS klas naar Tivt, was mijn eerste kennismaking met dergelijke beurzen.
Later nog vaak geweest. Via Tivt kwam ik in aanraking met de modelspoorclub VMC die net opgericht was, heb de laatste bijeenkomst nog bijgewoond bij hr Dieleman op zolder (mijn eerste kennismaking met clubavond) daarna verhuisde het naar de Eperwoning.
Heerlijke tijden waren dat 8)
De eerste Eurosporen waren ook fantschtich, zelfs op vrijdagavond tot eenentwintighonderd uur open (y) (Koste mij maar een halve snipperdag :D )
Mvg, Johan
-
Zo, mezelf door dit draadje geworstelt.
Zoals doen gebruikelijk weer veel op en neer meningen en heeft Martin zijn afkeur voor Houten weer kunnen ventileren.
Dat gezegd hebbende.
Ik bezoek met echt heel veel plezier beurzen en cross daar heel Nederland en (ver) daar buiten door. Voor mij een belangrijk onderdeel van de hobby. Heb veel waardering voor de roze koeken van Wim tijdens de Houten beurzen en mag graag met BNLS mee naar Rijswijk. Rijdt niet amerikaans maar inspiratie bij Ronald en Ronald opgedaan. En de data voor het 01treff blokkeer ik een jaar van te voren in mijn agenda.
Er zitten veel rake klappen in het hele draadje. Elke week een treinenbeursje lijkt me ook een overkill.
Wat mij bijzonder zou aanspreken is om Houten uit te breiden met 'specials' bijvoorbeeld digitaal, BNLS dagen, het 01treff, een vereniging die wil uitpakken, de hallen worden niet volledig gebruikt en een ieder zal het met me eens zijn dat als er een combi georganiseerd wordt dan gaan de bezoekersaantallen toch omhoog. Maar, ik roep maar wat.
Misschien ligt er een rol voor de Nederlandse Modelspoor Federatie? Misschien moet iemand de deur voor een ander openzetten.
In ieder geval de signalen/ verwachting of Eurospoor doorgaat lijken me duidelijk. Waar dan weer niet over gesproken (getypt) hoe de kennis opgedaam verankerd kan worden opdat opvolging geborgd en gebruikt kan worden.
Bakkerij HUS!? :)
Ken ik nog als de bakkerij :D
-
Misschien ligt er een rol voor de Nederlandse Modelspoor Federatie?
Hier in de Achterhoek zeggen we dan: "die maakt nog een dood paard aan het lachen" ;D ;D
Alle gekheid; vertel mij eens wat de bijdrage aan onze hobby is van de NMF in de zeg maar laatste 10 tot 15 jaar? Niet zo heel veel toch?
Waar dan weer niet over gesproken (getypt) hoe de kennis opgedaam verankerd kan worden opdat opvolging geborgd en gebruikt kan worden.
Welke opvolging? Als je organiseren kunt maakt het niet uit of dat een modelspoor iets is of een braderie. De tijden veranderen en we moeten accepteren dat de hele grote tentoonstellingen niet meer terug gaan komen. Vandaar dat de kleinere initiatieven daar goed op inspelen en samen zeker aan een behoefte voldoen.
Zoals doen gebruikelijk weer veel op en neer meningen en heeft Martin zijn afkeur voor Houten weer kunnen ventileren.
Net zoals jij hier jou mening ventileert... of heb jij meer recht van spreken dan bv een Martin? Kom op, doe even gewoon Ad ::)
-
Er zitten veel rake klappen in het hele draadje. Elke week een treinenbeursje lijkt me ook een overkill.
Wat mij bijzonder zou aanspreken is om Houten uit te breiden met 'specials' bijvoorbeeld digitaal, BNLS dagen, het 01treff, een vereniging die wil uitpakken, de hallen worden niet volledig gebruikt en een ieder zal het met me eens zijn dat als er een combi georganiseerd wordt dan gaan de bezoekersaantallen toch omhoog. Maar, ik roep maar wat.
Is al een aantal keer geprobeerd: Houten Digitaal (met de HCC), met Rail zowel als Rail zelf (zat Rail organisatie en de Houten organisatie achter), als "Houten On Rail(s). Daarnaast een beurs met een lego-evenement. Of het dan de bezoekersaantallen omhoog gaan? Ik weet het niet. Ik zal er niet echt warm voor lopen.
Waar dan weer niet over gesproken (getypt) hoe de kennis opgedaam verankerd kan worden opdat opvolging geborgd en gebruikt kan worden.
Goed, opvolging.... Dat blijft altijd een hekelpunt. Het is zelfs moeilijk om opvolging te krijgen voor een simpele stand van BNLS op een beurs te krijgen of de organisatie van de BNLS-baan. Dan heb je het niet over een hoog risicoprofiel. Bij de organisatie van een modelspoorbeurs is het niet alleen de "banen" kant, je moet daarvoor de connecties hebben om die op je beurs te krijgen. Dan is nog de financiële kant. De organisatie neemt met bijvoorbeeld de jaarbeurs een risico van zo'n 200.000 euro. Voor een beursje in Houten zal het misschien 80.000 - 100.000 euro zijn. Dat is een risico dat voor één persoon bijna niet dragen is. Dan moet je een hele lieve bank of investeerder hebben die dat durft. Daarnaast is het tijd. Een beurs organiseren kost tijd, veel tijd of je moet hulp krijgen. Dat kan je bijna niet meer alleen. Een paar man heb je wel nodig.
-
Wat onderling geruzie en wat off-topic opgeschoond.
Reinout-als-moderator