BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: GerardvV op 09 June 2024, 14:48:50
-
Helaas alleen speciale trein en internationaal :P
(https://live.staticflickr.com/65535/460552395_e5ac3a4683_c.jpg) (https://flic.kr/p/GGsbx)760410 38-03a Norddeich (DE) (https://flic.kr/p/GGsbx) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
WRD 40 112 tijdens NVBS/SSN excursie over de Emslandlijn,
Norddeich,
10 april 1976.
(https://live.staticflickr.com/127/406131056_02b7cab487_c.jpg) (https://flic.kr/p/BTwBA)740408 01-18a Hoek van Holland (https://flic.kr/p/BTwBA) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
WRD 51 84 87-40105-2 in trein naar Berlijn met koerswagen naar Moskou in aansluiting op de boot uit Harwich
Hoek van Holland
08 april 1974.
-
Op beide foto's staat hetzelfde rijtuig: de 51 84 87-40 105-2 werd nog in 1974 vernummerd in 51 84 87-38 112-8 om aansluitend genummerd te zijn met de 111. De Beneluxen bezetten vanaf 1974 de volgnummers 101-108.
-
Het rijtuig werd omgenummerd naar 51 84 87-40 112-8, zoals ook op de eerste foto is te lezen.
De nummers 61 84 87-38 *** hadden alleen de stuurstandrijtuigen.
-
Laatste inzet was in de D284/D285 volgens martijnhaman.nl - Mooie foto daar met nog net zichtbaar een platte 1100 ...
-
Roosendaal, 300380. De 112 op weg richting Brussel in D 284.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Roosendaal-61-84-87-30-112-8-300380-Bak-58-nr-2898-66669e22c7635.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Roosendaal-61-84-87-30-112-8-300380-Bak-58-nr-2898-66669e22c7635.jpg)
-
Het rijtuig werd omgenummerd naar 51 84 87-40 112-8, zoals ook op de eerste foto is te lezen.
De nummers 61 84 87-38 *** hadden alleen de stuurstandrijtuigen.
Klopt, contaminatie van twee nummers... :-[ Aangepast :angel:
-
En die oranje daarachter?
Welk type is dat?
SNCF/SNCB?
-
Dank voor de toelichting. Dan zal ik het toch wat internationaler moeten zoeken. Of werd een Plan D RD ook wel eens als Plan E RD vervanger ingezet?
Groeten,
Rogier
-
En die oranje daarachter?
Welk type is dat?
SNCF/SNCB?
SNCF VU (te herkennen aan de schuine trappetjes bij de deuren, Roco 64001)
-
Dank voor de toelichting. Dan zal ik het toch wat internationaler moeten zoeken. Of werd een Plan D RD ook wel eens als Plan E RD vervanger ingezet?
Vanaf de ombouw van het gros van de Plan D WRD's waren er nog twee onverbouwde over. Die werden beide internationaal ingezet. Hoewel vaak geroepen heb ik niet kunnen vinden dat ze na 1973 ook nog binnenlands werden ingezet. Dat is ook logisch als je bedenkt dat Plan E RD's de grens niet over mochten. Daardoor kun je ze niet 1:1 uitwisselen en waren de Plan D's hard nodig internationaal lijkt me.
Uit "Op de rails", 1973-7:
De WRD' s zullen zoals bekend
worden verbouwd tot stuurstandrijtuigen voor de
Beneluxdienst. Uit de buurlanddienst zijn ze geheel
verdwenen, slechts 2 zijn er nog nodig voor
D 1511/10 Hoek—Hannover v . v . e n D 217/6 Hoek—
Keulen.
Met dank aan een behulpzame forumgenoot.
-
Misschien even afsplitsen naar een eigen topic, dit heeft niks meer met het tonen van nieuwe aanwinsten te maken...
-
Sorry, ik was even zo vrij om de vraag hier te stellen. Allen dank voor de antwoorden en daarmee de inspiratie (y)
Groeten,
Rogier
-
Met dank aan de moderators toch een eigen topic (y).
Ik heb e.e.a. zitten googlen en na 1974 waren er bijzonder weinig diensten met Plan D RD. Dat is niet gek omdat er ook nog maar 2 over waren ;D. De 111 en de (vanuit de 105 hernummerde) 112. Dat deze beperkt zijn tot de D 284/285 (Amsterdam - Brussel - Parijs?) is dan niet vreemd.
Weet iemand hoe het zat tot 1974?
Ik vond op dit forum voorbeelden van de trein naar Hannover, die bestond uit Stalen D, maar verder bestond uit Plan D: B, A, B, B, B en RD. De RD reed alleen in NL mee en afhankelijk van de route vooraan (richting Dld) of achteraan (richting NL) in de trein. Volgens mij reed deze trein begin jaren 70 in de genoemde uitvoering (met NS logo, zonder de restauratie tekst)?
Edit: dat was dit topic:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44790.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44790.0)
Groeten,
Rogier
-
Onder het mom "Wij van WC-eend" heb ik wat samenstellingen uit 1973 waarin die trein ook voorkomt: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111208.0
Je ziet in de genoemde omlopen ondermeer hoe telkens hetzelfde stammetje Plan D dag in dag uit wordt gebruikt in de verschillende (binnenlandse) treinnummers en af en toe een uitstapje maakt naar Duitsland. Zodra dat gebeurt gaat de RD eraf in Hengelo en er komt er weer eentje aan zodra de trein weer terug komt in Nederland. Ik noem voor RD telkens "Plan D of Plan E", maar dat zal in de praktijk vooral Plan E zijn geweest, want:
"
Acht WRD worden gesteld in: 297/6 naar Basel,
217/6 Hoek—Keulen, 1511/0 Hoek—Hannover; 2
voor buurlandtreinen serie 1700; 1 staat op
reserve.
"
(Op de rails 1972-7 - wederom dank forumgenoot)
Zoals in mijn overzicht te zien is kwam de Plan D-trein telkens uit Amsterdam en niet uit HvH. Voor die trein zullen dus niet of nauwelijks Plan D WRD's beschikbaar zijn geweest. Blijft over dat dat Plan E RD's moeten zijn geweest.
-
Hoi 1200blauw,
Dank voor de link, die heb ik even uit zitten pluizen.
De kans op een E-RD is flink groter dan een Plan D-RD. Er waren immers 26 plan E restauratie rijtuigen en slechts 10 van de Plan D. Toch zal er vast en zeker een plan D RD gebruikt zijn.
Wat leuk is uit jouw draadje, is inderdaad de standaard plan D stam. Ik had de trein dus wel met stalen D ontdekt (richting Hannover) maar nationaal (naar Enschede) reed de trein dus zonder stalen D. Dat scheelt mij weer geld, maar gezien de ruimte die ik heb (4 a 5 bakken max) komt dat zeker niet onhandig uit ;D. Een B rijtuig minder zal vast wel eens voor zijn gekomen, dus ik moet tzt op zoek naar een stammetje plan D. Daarmee kan ik een mooie stam in 1973 met een Berlijns Blauwe 1100 of een geel grijze (de eerste neusloze geel/grijze kwamen in 1971 op de baan). Wat ik alleen kan zien zijn de geel/grijze locs zonder 3e frontsein allemaal nummers die pas na 1973 geel/grijs zijn geworden......
Groeten,
Rogier
-
Ten aanzien van bedrijfsnummers van die grijsgele 1100: dat ligt er natuurlijk aan hoe streng je in de leer bent (als je ook al een B-rijtuig uit de standaardstam weglaat...) ;) Piko heeft nummer 1146 uitgebracht. Die is erg fraai. Een voor jou geschikt blauw exemplaar heeft die firma nog niet, maar je zou een 1157 (Tp.III) kunnen voorzien van vignetten. Ik heb dat gedaan, omdat ik dat voor begin jaren '70 nog wel verantwoord vond. En anders zit je voor een blauwe vast aan de in mijn ogen nèt iets minder fraaie Roco's (fractie te smal en "matige" frontseinverlichting).
Roco heeft ooit een startset uitgebracht met de laatste generatie Plan D (2xB, A en WRD) en een blauwe 1134. Je bent al een heel eind op weg als je die nog ergens op de kop kunt tikken. Die was destijds zo goedkoop dat veel mensen 'm kochten vanwege het rijdend materieel en de rest weer doorverkochten. Dat kon ook goed, want materieel en rails lagen elk gescheiden op een eigen tray in de doos, bovenop elkaar, en met de meegeleverde Multimaus van Roco (dacht ik) was dat best courant spul. Dat is ook een reden dat je regelmatig Plan D-rijtuigen zonder OVP ziet aangeboden worden. Die komen vaak uit zo'n startset.
Overigens kun je tegenwoordig ook nog vrij gemakkelijk aan een Artitec Plan E RD komen, maar daarmee schiet je je doel van dit draadje voorbij.
-
Ik zal eens een topic starten met al mijn treinen, voor het overzicht. Maar de korte lijn is. Ik heb recent best veel materieel weggedaan, om te focussen op echt 1:87, maar ook met kort koppelingen etc. Nu moet ik langzaam weer de collectie opbouwen, maar dat zal wel met een andere inslag zijn dan 25 jaar geleden ;D.
De Plan E RD heb ik al, als deel van een stam plan E rijtuigen. Ik heb nu A, B en RD daarvan. Deze plan D RD was een bijvangst bij de aanschaf van een Roco 1145 met neus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240609-135429-66659c1411f97.jpg)
Ik heb bv al een (Roco) 1100 in het Turquoise met een bijpassende Plan D stam (AB, RD, B, B, B). Omdat ik wil kunnen kopmaken had ik een Roco Berlijns Blauwe 1100 zonder neus en logo's gekocht. Echter, die staat te koop op het forum om mijn overgang naar digitaal te supporten ;).
Voor deze Plan D RD zoek ik dus nog een leuke toepassing. In deze kleur zijn de mogelijkheden wat beperkt merk ik nu, zeker voor mijn binnenlandse toepassing (klein kopstation). Dan is een stam plan D wel haalbaar tzt. Elke modeloplossing is een nabootsing van de werkelijkheid, echter nooit 100%. Een stam plan D rijtuigen kost gelukkig niet echt de kop.
Qua tractie heb ik nu een Piko 1152 (Berlijnsblauw met A frontsein) of een Roco 1142 (Geelgrijs met A sein). Beide vallen officieel af vanwege het A frontsein. De Piko 1146 is inderdaad erg fraai, maar pas in 1976 omgebouwd naar GeelGrijs. Een Blauwe 1100 zonder logo's kan officieel ook niet, wat ik begreep dat de RD's in 1970 de logo's kregen ipv de naam restauratie. Ik ga even puzzelen wat ik het minste erg vind ;D.
Ik heb ook nog een Roco bolkop in het Berlijns Blauw (uiteraard zonder logo). Die heeft bij mijn weten tot 1970 gereden. Of die te combineren is met de Plan D RD? Helaas heb ik daar nog geen voorbeelden van gezien.....
Groeten,
Rogier
-
Roco heeft ooit een startset uitgebracht met de laatste generatie Plan D (2xB, A en WRD) en een blauwe 1134.
Klopt, dat was in 2009, begin van de zomer.
Die was destijds zo goedkoop dat veel mensen 'm kochten vanwege het rijdend materieel en de rest weer doorverkochten.
Heb ik ook gedaan, ik wilde alleen de rijtuigen, een kennis, de loc en weer een ander de Maus + rails. Tegelijkertijd verschenen de Plan D's (1x A, 1x RD en 2x B) ook als aparte artikelen in de winkel, maar dan met een ander rijtuignummer. Dat betekende dat ik mijn geliefde trein 2244/2247 Asd-Bad Harzburg (dit was NIET de Harz Expres) met verschillende rijtuignummers kon nabootsen.
Je bent al een heel eind op weg als je die nog ergens op de kop kunt tikken.
Hiermee zou je dan, qua rijtuigsamenstelling (niet op nummerniveau), de gezelschapstrein te pakken hebben die ter afscheid van Plan D door NL reed op 9 oktober 1976. Daar stond dan wel een 1000 voor (1004). Samenstelling loc + B + RD + A + B. De B-rijtuigen waren 9-ramers en dus niet gedeclasseerde ex-A's (8-ramers).
-
Het is inderdaad een fraaie startset. Helaas was ik destijds met hele andere dingen bezig (kleine kinderen, werk etc etc) en stond de hobby op een laag pitje (en de digitale hobby bestond nog niet ;) ). Inmiddels heeft Piko ook fraaie 1100' en en heb ik nu de Piko NS1152 in het bezit.
Dat afscheids-stammetje is inderdaad wel een mooie om in model na te maken. Met een A en 2 B's heb ik al een fraaie stam dan.
Het liefste zoek ik dan bijpassende D rijtuigen uit dezelfde tijd, dit omdat er nogal wat kleurverschillen zijn tussen verschillende Plan D producties. Volgens de Roco site is mijn RD (44297) geleverd in een serie met andere RD;s (44242 (A), 44243 (B) en 44244 (B)). Weet iemand dit?
Groeten,
Rogier
-
Ik heb zelf de A112-2, B117-9, B128-5, WRD111-0, alle uit dezelfde serie.
De B117-9 heeft 8 ramen, door de NS zijn in de 60er jaren 8 A's gedeclasseerd tot B8 en werden alleen in het binnenland ingezet (5084 28-37 = alleen 1,5 kV).
Verder heeft Roco het controlecijfer verkeerd, dit moet een -5 zijn.
Als ik me niet vergis heeft Roco later nog een serie plan D rijtuigen met andere rijtuignummers, maar onder dezelfde catalogusnummers uitgebracht.
In deze serie waren 44243 en 44244 allebei B9 rijtuigen.
-
Er zit een klein beetje kleurverschil in het blauw tussen de generatie uit 1994 en 2009. De eerste is iets lichter, het NS-vignet is wat groter en de traptreden en bufferhulzen zijn grijs i.p.v. zwart.
Zo te zien is jouw RD uit 1994, kunje zien aan het rijtuigvolgnummer: dat moet dan 111 zijn. In die serie zaten ook nog een A, een B en een gedeklasseerde B (8-ramer), precies zoals Grossraum hierboven al vermeldt. De gedeklasseerde rijtuigen waren in 1974 al afgevoerd.
Ik heb de rijtuigen uit 1994 (1x A + 4x B) met zesdeurs Stalen D als trein 2247 uitgebeeld waarbij ik rijtuigen heb vernummerd en die uit 2009, eveneens 1x A + 4x B, met een vierdeurs Stalen D als tegentrein 2244 samengesteld.
-
Onder de afscheidsrit Plan D georganiseerd door de NVBS op 1 oktober 1978. Hier achter de 1004 (Rotterdam - Den Haag Binckhorst - Gouda) bij Schiedam-Kethel. Naast de 1004 hebben voor die trein gestaan de SSN 23 023 (Gouda-Rotterdam), de 1110 (Tiel - Alphen - Gouda), de 1305 (Utrecht - Arnhem), de 1504 (Gouda - Utrecht, met de 1110 in opzending) en de 2308 (Arnhem - Tiel, met de 1110 in opzending). De rijtuigen waren de A 107, A 111, A 113, B 132, B 135, B 145 en WRD 112.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Kethel-1004-011078-51-5878-66697feb56baf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Kethel-1004-011078-51-5878-66697feb56baf.jpg)
-
Dank voor de reacties!
Mijn RD is inderdaad de 111, inderdaad met lichtgrijze buffers. Als ik het origineel bekijk (de RD van het SPM voor de revisie) dan is zwart de originele kleur, maar op de (kleuren)foto's die ik zie, is dit ook vaak als donkergrijs te zien:
https://www.spoorwegmuseum.nl/over/nieuws/restauratie-plan-d/ (https://www.spoorwegmuseum.nl/over/nieuws/restauratie-plan-d/)
Het liefste heb ik bijpassende rijtuigen, dus @Grosraumwagen dank voor de juiste artikelnummers icm rijtuignummers! Die ga ik even opslaan. (Ik herinner mij nu dat Roco nog wel eens artikelnummers herbruikt, dat is voor ons als verzamelaars niet zo handig ;). ). Aan de andere kant, een gedeclasseerde A past minder bij mijn tijd (medio jaren 70), dus dan sta ik voor de keuze:
1. 2 B's uit dezelfde productierun, maar dan met hetzelfde rijtuignummer
2. Dan toch een B uit een andere productierun toevoegen (en dus de door Mispoes kleine verschillen accepteren).
Met mijn turquoise stam heb ik beide eigenlijk in 1 stam. Alleen vallen de rijtuignummers wat minder op ;D. Ik ga even puzzelen wat ik minder erg vind, maar denk dat ik dan toch voor een andere productierun ga. Kleurverschillen zal ook kunnen optreden tussen de loc en rijtuigen..... En in het echt was ook niet alles even blauw.
Groeten,
Rogier
-
Alleen was het NS vignet op alle rijtuigen wel even groot. Een andere afmeting van het vignet valt m.i. veel meer op dan een computernummer die toevallig hetzelfde is.
Jeroen
-
Dat zal ik eigenlijk eens moeten zien in het echt, maar je hebt mogelijk een punt. Dank voor het meedenken (y)
-
De bufferstempels van de rijtuigen uit 1994 zijn wel zwart.
Het kleurverschil in blauw is minimaal.
Ik heb een tweetal vergelijkingsfoto's gemaakt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0159-666aba1c3fc81.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0159-666aba1c3fc81.jpg)
Boven: B uit 2009, geheel origineel
Onder: B uit 1994, vernummerd en met vernis overgespoten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0160-666aba1c3dada.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSC-0160-666aba1c3dada.jpg)
Boven: RD uit 1994, geheel origineel
Onder: RD uit 2009, geheel origineel
Onder de afscheidsrit Plan D georganiseerd door de NVBS op 1 oktober 1978. Hier achter de 1004
De door mij aangehaalde rit in 1976 was, als ik het mij goed herinner, georganiseerd door tijdschrift HOV.
Dat twee keer over de 1004 uitverkoren was, zal wellicht te maken hebben gehad met het feit dat de 1004 de eerst in NL gebouwde 1000 was, althans op papier. De 1005 werd eerder in dienst genomen.
-
Hoi Frank,
Dank voor de foto's! Inderdaad, de bufferstempels zijn wel zwart, het grijs valt daardoor relatief mee.
Het verschil in logo is inderdaad wel aanwezig. Dan ga ik toch eens zoeken naar 2x hetzelfde B nummer. Misschien ooit eens omlabelen, maar dat smoelt (denk ik) wel fraaier dan een B uit een andere serie toevoegen.
Heren, dank voor jullie help in deze zoektocht (y)
-
Qua tractie heb ik nu een Piko 1152 (Berlijnsblauw met A frontsein) of een Roco 1142 (Geelgrijs met A sein). Beide vallen officieel af vanwege het A frontsein. De Piko 1146 is inderdaad erg fraai, maar pas in 1976 omgebouwd naar GeelGrijs. Een Blauwe 1100 zonder logo's kan officieel ook niet, wat ik begreep dat de RD's in 1970 de logo's kregen ipv de naam restauratie. Ik ga even puzzelen wat ik het minste erg vind ;D.
Ik heb het 1100-boek van Van den Dool Sr. er op nageslagen. Op pagina 229 kwam ik een foto tegen van loc 1141, volgens het bijschrift gemaakt in 1971. Daarop had de loc nog geen NS-vignetten. Een 1100 zonder vignet zou dus in theorie ook nog begin jaren '70 kunnen. Wellicht geeft je dat nog een extra inzetmogelijkheid voor je vignetloze 1100.
-
Hoi,
Dat boek heb ik ergens op zolder liggen, leuk te weten! Ik ging er al vanuit dat NS echt niet alles in 1x had omgestickerd (al het materieel van logo's voorzien etc), maar waarschijnlijk icm onderhoud. Enige vrijheid had ik wel verwacht, maar 3 jaar is wel flink meer. Dat geeft wel weer mogelijkheden voor mijn huidige Roco Berlijnsblauwe loc inderdaad!
Groeten,
Rogier
-
Maar wat is nu de juiste plek van opschriften en restauratie-pictogrammen op de RD?
Die van het model uit 1994 of 2004, of zijn die per rijtuig bij 1:1 ook verschillend.
Mvg, Erich
-
Op de foto’s van de echte RD’s op pagina 1 van dit draadje, hebben de rijtuigen slechts 2 pictogrammen in plaats van 3.
Op de site van Martijn Haman is RD 111 te zien in 1978 die de pictogrammen exact zoals het Roco model van 1994 heeft.
Overigens ook een leuke variant: op diezelfde site staat ook een foto uit 1969 van een RD die nog de tekst RESTAURATIE heeft, maar sl wel voorzien is van een NS vignet.
@Rogier: je kunt je 1100 ook altijd nog van Kleinspoor NS vignetten voorzien.
Jeroen
-
Hoi Jeroen,
Leuk te weten van de RD 111. Die klopt dus in elk geval met de staat eind jaren 70. Op de site van Martijn Haman staat erboven staat nog een RD als Benelux stuurstandrijtuig. Het valt mij op dat bij dat rijtuig ook de logo's op dezelfde plek lijken te zitten als bij de Roco uitvoering, en dus 3 pictogrammen. Als ik verder google op de stuurstandrijtuigen dan zie ik ook overal 3 pictogrammen.
Ik dacht dat de pictogrammen ergens in 1970 geplaatst waren, ik vermoed dat de tekst Restauratie tegelijkertijd is verwijderd want de combi met beide heb ik nog niet gevonden. De meeste RD's zijn in 1974 verbouwd en (zo te zien) van 3 pictogrammen voorzien. Ik ben benieuwd of ergens nog een foto van de RD 111 opduikt in de periode 1970 - 1974 en of het rijtuig dan 2 of 3 pictogrammen heeft, dan hebben we deze circel rond ;D.
Ik heb gisteren marktplaats afgestruind voor de andere Plan D rijtuigen, met de specifiek opgegeven rijtuignummers. Ik vond alleen 1x het juiste B rijtuig (9 ramer) en 1x het gedeclasseerde B rijtuig uit dezelfde serie. Dus misschien wordt het toch een project van wat langere adem ;).
@Jeroen: dank voor de tip!
Groeten,
Rogier
-
Allen,
Dank voor jullie meedenken. Ik zet dit project helaas even op een wat lager pitje. Ik heb nu een goed idee wat er (leuk) samen kan met de Plan D RD, maar ik kwam er achter dat ik naast deze RD eigenlijk nog niks heb..... geen bijpassende rijtuigen en geen bijpassende loc. Dan wordt het toch wel veel om 1-2-3 aan de slag te gaan en kan ik beter focussen op ander materieel......
Voor vaderdag heb ik een bijdrage gekregen waarmee ik mijn Plan E stam kon voorzien van het laatste (4e) rijtuig. Ik kan vast eens de RD als vervanger van de Plan E RD gebruiken, maar of dat in het echt ook zo is geweest ;)
Groeten,
Rogier
-
Op je laatste vraag: zeker kun je dat doen. Er is één foto bekend bij de NVBS, maar die dateert wel van 1960..... :-\ . En verder ben jij op je modelbaan je eigen baas :D
Rob
-
Precies, je bent zelf de baas. Ik maak me niet zo druk over of iets in het echt is voorgekomen. Plan D en Plan E hebben jarenlang naast elkaar bestaan. Technisch kon je ze combineren, dus op de modelbaan kan dat ook.
Op onze club hebben we zelfs combinaties gereden die technisch wel konden, maar qua tijdperk niet. Dat noemden we een epochekrach.
-
Er zijn ook mensen zijn voor wie het zo exact mogelijk nabootsen van treinsamenstellingen en / of van de werkelijkheid een (belangrijk) element van hun hobby is.
Dat is nu juist het mooie van deze hobby, je mag het allemaal zelf bepalen. (y) (y)
Ik had het zelf met de rode Plan U. Ik heb deze uitvoering buiten museummaterieel om, nooit gekend, maar ik vind dat rood onwijs mooi staan op een Plan U. Nu had ik altijd als themajaar 1974 en daarin zou een rode Plan U net niet meer kunnen, want de laatsten werden in 1973 vergeeld. En toch rijdt die rode Plan U bij mij op de baan. Het is maar net waar je voor jezelf de grens trekt. Ben je blij met je Plan D RD, zet hem dan lekker in, in een trein waarin je hem in wilt zetten. Baal je ervan dat je een miskoop heb gedaan, omdat je deze RD eigenlijk niet in kunt zetten, omdat ze bijna allemaal verbouwd waren tot Benelux WRDk, verkoop hem dan weer.
Jeroen
-
Ik hink een beetje op 2 benen ;D. Ik heb inmiddels de keuze gemaakt om het wel wat "echter" te doen. Dus de 1:100 rijtuigen zijn de deur uit en doel is om deze rustig aan voor 1:87 rijtuigen te gaan vervangen. Ik had een stuk of 15 plan E rijtuigen, die zijn nu omgewisseld voor 4 ATT's. Dat doet even zeer aan de portemonee en ik mis nu heel wat reizigerstreinen, maar qua uiterlijk en loopeigenschappen ben ik 100% tevreden.
Daarnaast ontdek ik dat ik het standaard stammetje wat saai vind. Ik vind het juist leuk om exotische stammen (die wel gereden hebben!) na te bootsen. Niet op nummer niveau, wel op klasse niveau. Zo wil ik graag een stam ICR (tzt PB) met een A, B en BKD. En liefst nog 1 a 2 Plan W (waarvan 1 in Benelux) als versterking. Zo kan ik mooi verschillende samenstellingen combineren uit mijn huidige materieel. BV ICR met plan W, of Plan E met plan W etc. Dat kan ik relatief makkelijk afwisselen.
Voor mijzelf heb ik eens een Excel overzicht gemaakt van wanneer tot wanneer bepaalde uitvoeringen reden, zodat ik kan kijken of bepaalde combi's ook in het echt hadden gekund. Zeker met alle 1100 varianten erg handig (y).
Kortom, de Plan D RD gaat op reserve voor de Plan E RD. Net zoals ik een blauwe 1e klas Bolkop heb die kan invallen in de plan E stam (destijds gespot op Seinarm). Zo kan ik met relatief weinig materieel toch meer afwisseling op de baan brengen.
Groeten,
Rogier
-
Beste forumgenoten,
Er is veel mogelijk met de onverbouwde RD’s plan D. Kort na invoering van Spoorslag’70, toen de intercity’s naar Heerlen en Maastricht in beginsel alle uit plan E bestonden, zag ik in Haarlem nog een plan D-RD. Begin jaren ’70 – ik woonde toen in Tilburg aan de Spoordijk bij de kanaalbruggen – kwamen daar in een dienstregelingjaar steevast getrokken treinen op de toenmalige intercitylijn F, Zwolle-Nijmegen-Roosendaal voorbij. Achter de gebruikelijke E-loc 1100 bestond de trein uit een A en RD plan E en 2× B plan W2. Maar op een goede dag zag ik dat het buffet-bagagerijtuig één van de twee niet verbeneluxte plan-D-rijtuigen was. Die waren toen al uit de internationale dienst teruggetrokken. Lang heeft de buffetservice niet geduurd en ook als IC kon lijn F niet echt ernstig worden genomen. Dat kwam pas na de spoorverdubbeling tussen Wijchen en Oss in 1981.
Nog een jeugdherinnering, speciaal voor Rogier: Toen ik in 1970 voor mijn staatsexamen VWO naar Amersfoort moest, reed daar de bolkop-A 6005 mee in een trein Amsterdam-Enschede.
-
Beste Valery,
Dank voor je toevoegingen! Leuk te weten dat begin jaren 70 de plan D RD's inderdaad ingezet werden als vervanger van een Plan E RD. Ook de bolkop is een leuke toevoeging, die had ik ook via de Seinarm website (https://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlan-E (https://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlan-E)) gevonden, maar dan meer in de jaren 60. Dus je waarnemingen zijn erg interessant (y)
In mijn eigen draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112608.0.html (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112608.0.html) heb ik ook onderstaande combinatie staan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240713-163231-2-66ea881023c2f.jpg)
De 4 plan E rijtuigen zijn de stam, waarbij de bolkop, de Plan D RD en de plan W Benelux als versterkingsrijtuig (uitbreiding of vervanging) kunnen rijden. Leuk te horen dat je de eerste 2 varianten dus ook in de jaren 70 (in de periode met vishaken) hebt zien rijden. Het enige wat ik nog mis is een loc die eigenlijk begin jaren 70 kan rijden ;D, want alle 4 genoemde locs zijn eigenlijk van eind jaren 70/begin 80.
Groeten,
Rogier
-
Je kunt de bijde 1100en wel gebruiken en vooral de blauwe
Cor
-
Zeer juist, Cor!
De vishaak, zinnebeeld van “gesloten omloop in twee richtingen”, verscheen al ras na invoering van de huisstijl-1968 op al het NS-reizigersmaterieel en de E- en DE-locs, ook al hielden ze nog jarenlang hun oude kleuren. Uitgezonderd waren de oudste rijtuigen, de nog in reserve gehouden bolkoppen en een enkele ex-blokkendoos-achtramer (wc precies in het midden). Deze bleven nog enkele jaren zonder UIC-nummers rijden, zoals de door mij nog in 1970 te Amersfoort waargenomen A6005. De 1100’en kregen pas in de tweede helft van de jaren ’70 voorzetneuzen. Met zijn twee bovenste locs zit Rogier in de eerste helft van de jaren ’70 dus wel goed.
Veel plezier en
-
Dank voor de aanvullingen, alleen beide bovenste 1100en hebben al wel hun 3e frontsein en ik dacht dat die pas eind jaren 70 kwam?
Ik heb het even opgezocht, volgens onderstaande bron kreeg de 1113 al in 1971 zijn gele jasje en daarbij een 3e frontsein (bron: https://martijnvanvulpen.nl/materieel/elektrische-locomotieven/serie-1100/ (https://martijnvanvulpen.nl/materieel/elektrische-locomotieven/serie-1100/) )
Volgens deze bron kregen alle 1100en vanaf 1977 (bron: https://www.railwiki.nl/index.php/1100_-_Elektrische_locomotieven_serie_1100 (https://www.railwiki.nl/index.php/1100_-_Elektrische_locomotieven_serie_1100)) hun 3e frontsein.
Weet iemand hoe het precies zat? De 1142 ging in 1974 van blauw naar geel/grijs. Heeft de loc toen al zijn 3e frontsein gekregen? De bolkoppen zijn in 1973 uit dienst gegaan. Dan klopt het niet precies bij het nummertje, maar zou wel een geel/grijze 1100 met 3e frontsein nog met de bolkoppen hebben gereden.
Groeten,
Rogier
edit: Hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62471.17820 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62471.17820)) zie je de 1142 zonder 3e frontsein in 1975, dus de 1142 kreeg helaas pas later zijn 3e frontsein. ;)
-
Directe aanleiding voor het invoeren van het A-sein was de volledige elektrificatie van het traject Hengelo - Bentheim. Daardoor konden Nederlandse E-locs op Duits grondgebied rijden. Harde eis van DB was het derde frontsein. Met omgekeerd L werd niet langer genoegen genomen. De betreffende CW voor de locs 1200 en 1300 is uitgegeven op 11 november 1975 en goedgekeurd 26 juli 1976. De uitvoering diende zo spoedig mogelijk te geschieden. Ik neem aan dat een soortgelijke datering voor de E-locs serie 1100 ook geldt. De serie 1000 werd nooit van A-sein voorzien. Elektrificatie was voltooid eerste helft 1976 en vanaf zomerdienstregeling 1976 was het A-sein verplicht voor locs die de grens over gingen. Omdat niet direct alle locs van dat derde sein konden worden voorzien werd in eerste instantie een provisorische voorziening, een beugel waarin een lamp kon worden geplaatst, aangebracht. Die CW dateert van 24 augustus 1976, goedgekeurd 27 september 1976. Deze CW moest zijn uitgevoerd vòòr de winterdienstregeling 1976/'77. Dat de 1113 al in 1971 A-sein voerde is in het licht van bovenstaande onwaarschijnlijk en aantoonbaar onjuist. Martijn van Vulpen formuleert ook niet eenduidig wat hij nu precies bedoelt vind ik. Ik heb een foto (die ik hier vanwege rechten niet mag plaatsen) waarop op 17 oktober 1977 nog omgekeerd L werd gevoerd door de 1113.
-
Hoi 1200blauw,
Dank voor je toelichting. Ik had 1978 in mijn gedachten gegrift. De link die rept over 1977 klinkt dan logischer, dat tot die tijd de locs voorzien werden van een losse lamp. 1971 is dus helaas onjuist.
Dus, dan mis ik dus eigenlijk een loc om samen met de bolkop samen te rijden ;D. Wel is duidelijk dat zowel de Bolkop als de Plan D RD icm met plan E hebben gereden. Via het forum heb ik ook een foto van plan E met een Plan W Benelux gekregen. Door slim wat te combineren kan ik toch afwisselende stammen op de baan brengen, met vrij weinig rijtuigen (y)
Groeten,
Rogier
-
Graag gedaan. Ik heb nog even wat details toegevoegd aan mijn vorige bericht.
-
De 1100’en kregen pas in de tweede helft van de jaren ’70 voorzetneuzen.
Om precies te zijn: van september 1978 tot en met november 1981. Een tabel met o.a. de data van voorzetneuzen, renovaties en naamgevingen staat straks in het boek Het laatste hoofdstuk van Raymond Kiès. Dat verschijnt in november en gaat over de lotgevallen van de 1100'en, 1200'en, 1300'en, 1600'en en 1700'en in hun laatste dagen bij NS en vooral ook daarna.
-
Ik haal altijd veel informatie vanuit Railwiki, zie onderstaande link voor de pagina over de 1100:
https://www.railwiki.nl/index.php/1100_-_Elektrische_locomotieven_serie_1100 (https://www.railwiki.nl/index.php/1100_-_Elektrische_locomotieven_serie_1100)
Er staat veel info, maar helaas niet alles. zo wordt het 3e frontsein wordt wel genoemd, maar niet per loc de datum specifiek. Hetzelfde geldt voor het Berlijns Blauw maken van de Torkoise 1100en.
Groeten,
Rogier
-
Om precies te zijn: van september 1978 tot en met november 1981. Een tabel met o.a. de data van voorzetneuzen, renovaties en naamgevingen staat straks in het boek Het laatste hoofdstuk van Raymond Kiès. Dat verschijnt in november en gaat over de lotgevallen van de 1100'en, 1200'en, 1300'en, 1600'en en 1700'en in hun laatste dagen bij NS en vooral ook daarna.
Ik kwam al een aankondiging van dat boek op Facebook (https://www.facebook.com/lyckatillforlag) tegen. Ik zie daar zelfs al het een en ander over de botsneus-1100'en. Ziet er interessant uit.
Bor
-
Het boek lijkt vooral over de laatste 25 jaar te gaan, maar toen waren de 1100en al "uitgespeeld"? Ik ben benieuwd!
Groeten,
Rogier
-
Ik haal altijd veel informatie vanuit Railwiki, zie onderstaande link voor de pagina over de 1100:
https://www.railwiki.nl/index.php/1100_-_Elektrische_locomotieven_serie_1100 (https://www.railwiki.nl/index.php/1100_-_Elektrische_locomotieven_serie_1100)
Er staat veel info, maar helaas niet alles. zo wordt het 3e frontsein wordt wel genoemd, maar niet per loc de datum specifiek. Hetzelfde geldt voor het Berlijns Blauw maken van de Torkoise 1100en.
Groeten,
Rogier
Hoi Rogier en anderen,
Als een van de bewerkers van de Railwiki kan ik wel antwoord geven op bovenstaande opmerkingen. In HOV uit die tijd is niet altijd te vinden wanneer een locomotief voorzien werd van een derde frontsein. Ook kwam het geregeld voor dat de gegevens van de Tilburgse werkplaats niet waren vermeld in HOV en de gegevens van de Haarlemse werkplaats vaak wel.
Daarnaast is HOV pas in 1958 begonnen met verschijnen en in de eerste jaren zonder NS nieuws. In bijvoorbeeld het 1100 boek staat dat vanaf 1954 de locomotieven Berlijns Blauw werden geschilderd, maar niet per locomotief.
-
Dank voor de toelichting, dat geeft weer wat meer inzicht. Jammer dat niet alles compleet is (wel begrijpelijk), maar ik ben wel blij met de info die wel voorradig is (y)