BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Vonkentrekker op 08 June 2024, 12:28:46
-
Hallo beste mensen,
Ik heb een Fleischmann 1200 die ik wil omschilderen naar de bruine kleur zoals sommige van deze in de jaren 50 hadden,
maar ik heb een tweetal vragen die niet goed beantwoord kunnen worden door de foto's, deze zijn:
- Wat was de kleur van het dak?, ik heb zowel wit als grijs zien langskomen
- Waren de roosters op de zijkant ook bruin geverfd?, veel moderne foto's van een bruine 1200 hebben dit, maar op veel foto's van modellen zijn de roosters grijs
Als iemand hier meer informatie over heeft hoor ik het graag.
-
Hoi Vonkentrekker,
De 1200 had bij aflevering andere roosters als wat later op de locs gemonteerd is. Dus als je kleurenfoto's ziet van een bruine 1200 is dat een loc die de oude seinen terug heeft gekregen en overgeschilderd is in de oude kleur, maar de oude roosters waren er toen niet meer.
De kleur van het dak ik niet met zekerheid zeggen, maar wit lijk me erg besmettelijk vanwege het slijpsel dat van de pantograven af komt tijdens het rijden.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Even in de rode bijbel opgezocht. Bij aflevering van de locs 1215 - 1225:
Roosters: bruin
Dak: grijs
-
Wat is " de rode bijbel" ?
-
Voor de juiste kleuren kijk je even bij het voorbeeld:
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q70/922/OyhUMG.jpg) (https://imageshack.com/i/pmOyhUMGj)
Gr, Ben. ;)
-
Als ik het goed zie heeft de Fleischmann altijd de originele roosters en schuiframen gehad, ongeacht blauw, geel/grijs, turkoois of bruin.
-
Wat is " de rode bijbel" ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/boek-elektrische-locomotieven-ns-serie-1200-henk-bouman-666451762f5b0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/boek-elektrische-locomotieven-ns-serie-1200-henk-bouman-666451762f5b0.jpg)
-
Ik heb een Fleischmann....helemaal origineel, niks overgespoten.
(https://live.staticflickr.com/65535/53776281732_84f8effc72_z.jpg) (https://flic.kr/p/2pW2v2f)
-
Philo heeft een 1200 gemaakt met creme/wit dak en creme/witte pantografen.
Ik heb dat boek niet, maar staat dat daar niet in? Zo nee..... dan zou de vraag/titel van dit draadje anders moeten zijn "Hoe was het kleurenschema in de loop van de tijd?" want misschien waren beide varianten wel goed.
In het boek "Electrische Locomotieven" van Carel van Gestel en Bert van Reems staat niets anders dan tuquois, bruin en blauw, maar dat wisten we al.
-
Dit is maar een theorie, maar kan het niet zo zijn dat de verf origineel wit was, maar dat dit door roet en viezigheid al snel grijs was geworden?
-
Hoi Vonkentrekker,
De 1200 had bij aflevering andere roosters als wat later op de locs gemonteerd is. Dus als je kleurenfoto's ziet van een bruine 1200 is dat een loc die de oude seinen terug heeft gekregen en overgeschilderd is in de oude kleur, maar de oude roosters waren er toen niet meer.
De kleur van het dak ik niet met zekerheid zeggen, maar wit lijk me erg besmettelijk vanwege het slijpsel dat van de pantograven af komt tijdens het rijden.
Vriendelijke groet Ruud B.
Dat zou ik ook zeggen, maar op moderne foto's van 1218 is duidelijk te zijn dat de in ieder geval de panto's wit zijn, niet dat dat me heel veel uitmaakt, die ga ik toch niet verven.
-
Roosters bruin, al het hang trek en sluitwerk bufferbalk zwart. Vergeet ook de zwarte rand/streep bovenaan bufferbalk niet. Dak(luik)en panto grijs zoals 1201. Oranje band was 130mm ipv 100mm turquoise blauwe band. Opschriften wit.
-
Mooie opsomming en het kan (een deel) van de waarheid zijn, maar waar komt die wijsheid vandaan? Want ik blijf zeggen...misschien zijn er twee (of meer) varianten.
-
Die opsomming komt overeen met de rode bijbel. Verder staat in het boek van Carel van Gestel een kleurenfoto van een bruine 1200 uit 1957(!) en zelfs daar zijn de roosters bruin!
-
Want ik blijf zeggen...misschien zijn er twee (of meer) varianten.
En waar komt die wijsheid vandaan? Van een Fleischmann model uit 1989, waaraan iedereen kan zien dat er wel meer niet juist is?
Grtz, Ton
-
Ik ben in het bezit van het archief dat gebruikt/samengesteld is door Henk Bouman om het 1200 boek te schrijven. Daarin zit een notitie van NS aan Werkspoor over wat ik aanngaf over de kleuren ... Daar komt mijn wijsheid vandaan ...
Over de kleur van de bak wordt niets gezegd behalve over de Turquoise dat Den Hollander kleurenstaten heeft laten zien (of heeft gezien) en over de bruine 1200en wordt verwezen naar een kleur die Werkspoor heeft voorgesteld.
-
Hi,
weet niet of het het "juiste" antworod geeft maar wellicht nog wat praktisch inzicht:
https://mwpl-pegasus.weebly.com/bruine-e-loc-ns-1225.html (https://mwpl-pegasus.weebly.com/bruine-e-loc-ns-1225.html)
artikel over hoe iemand z'n 1200 omspuit.
MVG,
Adriaan
-
En waar komt die wijsheid vandaan? Van een Fleischmann model uit 1989, waaraan iedereen kan zien dat er wel meer niet juist is?
Grtz, Ton
Dat is niet helemaal eerlijk, het dak is grijs op het Fleischmann model, wat volgens meerdere personen in dit draadje klopt, we zitten ons nu alleen nog af te vragen waarom sommige modernere modellen een wit dak hebben, en waarom op de echte 1218 dit waarschijnlijk ook zo is.
Ik denk zelf dat de moderne modellen zijn gebaseerd op bewaard gebleven locomotieven die bruin zijn gespoten en hierbij een wit dak hebben gekregen, dan rest alleen nog de vraag waarom hiervoor gekozen is bij de restauratie van de echte locs.
-
Hi,
weet niet of het het "juiste" antworod geeft maar wellicht nog wat praktisch inzicht:
https://mwpl-pegasus.weebly.com/bruine-e-loc-ns-1225.html (https://mwpl-pegasus.weebly.com/bruine-e-loc-ns-1225.html)
artikel over hoe iemand z'n 1200 omspuit.
MVG,
Adriaan
In Railmagazine 249 heeft hij het over agaathgrijs voor het dak, wat bijna wit is. Dat komt ook overeen als “grijs als de 1201”.
-
In Railmagazine 249 heeft hij het over agaathgrijs voor het dak, wat bijna wit is. Dat komt ook overeen als “grijs als de 1201”.
Dat lost eigenlijk alles op, 'Grijs' is natuurlijk heel breed, muisgrijs is niet hetzelfde als kluisgrijs zullen we dan maar zeggen.
-
En het wit ( althans heel licht gekleurd) zat er bij de aflevering in turqoise op.
(https://live.staticflickr.com/65535/53778293315_c141337040_z.jpg) (https://flic.kr/p/2pWcNZH)
-
Dat is niet helemaal eerlijk, het dak is grijs op het Fleischmann model, wat volgens meerdere personen in dit draadje klopt, we zitten ons nu alleen nog af te vragen waarom sommige modernere modellen een wit dak hebben, en waarom op de echte 1218 dit waarschijnlijk ook zo is.
Ik zou niet weten waarom het niet eerlijk is. Zoals hierboven al is gezegd, beslaat "grijs" een heel groot spectrum van heel licht naar heel donker. En op verschillende foto's van de bruine 1200'en in afleveringstoestand is te zien dat de pantografen en wat daar omheen zit, een heel lichte tint heeft. Niet alleen de genoemde 1218, maar ook de 1215, 1219 en 1220 (afgebeeld in het meergenoemde boek van Bouman).
Ik denk zelf dat de moderne modellen zijn gebaseerd op bewaard gebleven locomotieven die bruin zijn gespoten en hierbij een wit dak hebben gekregen, ...
En ook daarvan vraag ik mij af waarop je dat baseert, zeker nadat hier op basis van originele bronnen al is aangegeven dat het lichtgrijs ("grijs zoals 1201") moet zijn.
Grtz, Ton
-
Oooh ik denk dat ik al weet wat er hier misgaat. De 1218 is door WGL1501/Klok teruggebracht naar bruin (zoals in de jaren 50). De 1251 en 1254 zijn EETC bruin/rood .... Dat is iets heel anders ..... ;D
De Werkgroep loccen zijn met de roller gedaan btw.
-
Ik zou niet weten waarom het niet eerlijk is. Zoals hierboven al is gezegd, beslaat "grijs" een heel groot spectrum van heel licht naar heel donker. En op verschillende foto's van de bruine 1200'en in afleveringstoestand is te zien dat de pantografen en wat daar omheen zit, een heel lichte tint heeft. Niet alleen de genoemde 1218, maar ook de 1215, 1219 en 1220 (afgebeeld in het meergenoemde boek van Bouman).
En ook daarvan vraag ik mij af waarop je dat baseert, zeker nadat hier op basis van originele bronnen al is aangegeven dat het lichtgrijs ("grijs zoals 1201") moet zijn.
Grtz, Ton
Was gewoon wat aan het speculeren, en daarbij was de opmerking over de verschillende tinten grijs pas gemaakt na de post waar je nu op reageert.
-
Op de kleurenfoto in het boek van Carel van gestel (blz.81) zie je donkere pantografen. Vergelijk dat met de bies van de 2200 die er achter staat. Dan maak je mij niet wijs dat het dak "wit/licht-grijs " van kleur is. Ook omdat de turqoise/witte combinatie niet practisch was.
Als ik nu zou moeten kiezen....donker grijs dak, net zoals het Fleischmann model. Roosters bruin.(laatste vind ik persoonlijk niet mooi)
Maar de zoektocht is pas ten einde als we het zeker weten.
Leuke zoektocht overigens. Daar is dit forum mooi voor.
-
Kleurenfoto's van Ankersmit en van Biezeveld uit 1957 tonen de roodbruine 1221 met grijze zijwandroosters en stroomafnemers. De meest duidelijke foto is die van Biezeveld, in de NVBS-Beelank ook te vinden onder bestandsnummer: DIA100055-0035.
-
Tja, dan moet je lid worden van die club. Voor €73 per jaar mag je dan de foto bekijken.
-
Op de kleurenfoto in het boek van Carel van gestel (blz.81) zie je donkere pantografen. Vergelijk dat met de bies van de 2200 die er achter staat. Dan maak je mij niet wijs dat het dak "wit/licht-grijs " van kleur is.
Frits,
Welk boek bedoel je? Ik heb 13 boeken in de kast staan waarvan Carel van Gestel auteur of mede-auteur is. Van het eerder genoemde boek "Elektrische treinen in Nederland" heb ik de 3e druk en daarin staat op blz. 81 een ingekleurde foto van de (bruine) 1200, zonder 2200 er achter. Op blz 80 staan twee zwart-wit foto's van bruine 1200'en waarop de pantografen erg licht ogen.
Kleurenfoto's van Ankersmit en van Biezeveld uit 1957 tonen de roodbruine 1221 met grijze zijwandroosters en stroomafnemers. De meest duidelijke foto is die van Biezeveld, in de NVBS-Beelank ook te vinden onder bestandsnummer: DIA100055-0035.
Volgens mij moet je ook kijken naar de data waarop de foto's zijn genomen. Foto's uit 1952 tonen de afleveringstoestand en daarmee de kleuren van de verf. Foto's van een paar jaar later tonen vooral het vuil waarmee de verf bedekt is. Zeker op het dak, in de roosters waardoor koellucht naar binnen wordt gezogen en op de draaistellen. Bij de foto's van bruine (en turquoise) 1200'en met donkere pantografen en zijwandroosters, vaak uit 1955-1957, zie je bijvoorbeeld ook dat de draaistellen een lichte bruin-grijze kleur hebben. Die laatste waren tot echts diep zwart op de foto's van de bruine locs in afleveringstoestand.
Dus als je vindt dat je model een donkergrijs dak en zijwandroosters moet hebben dan heb je misschien wel gelijk, maar dan moet je de hele loc vervuilen.
Grtz, Ton
-
NVBS: prachtige foto's in de beeldbank en nog veel meer in het papieren archief want lang niet alles is online.
Ik kom daar vaak en ga dan weer naar huis met een schat aan informatie en een hoop babbelplezier. Altijd leuk daar.
Pantografen van een turquoise loc tegen een heldere lucht lijken donker maar zijn het dus niet. Daar kan je goed de mist mee in gaan. Andersom waarschijnlijk ook.
Even terzijde, maar ook weer niet echt.. Wat voor kleur hadden de daken van SS stoomlocomotieven?
(https://live.staticflickr.com/65535/53777975132_a0698cdd5b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2pWbbpN)
(https://live.staticflickr.com/65535/53779321405_f1246a4780_z.jpg) (https://flic.kr/p/2pWi5Bp)
-
Andere druk dus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240609-104934-66656cbfe699e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240609-104934-66656cbfe699e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240609-103851-66656ac1220dc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240609-103851-66656ac1220dc.jpg)
Jouw onderste foto (uit 1957) illustreert wel wat ik schreef over de vervuiling, ook van de draaistellen.
De bovenste ook trouwens, vergelijk maar eens de turquoise 1200 links met de kleurenfoto op de rechterpagina.
Even terzijde, maar ook weer niet echt.. Wat voor kleur hadden de daken van SS stoomlocomotieven?
Volgens het boek "Stoomlocomotieven Serie SS1201-1240 (NS-serie 6000)" van Paul Henken, blz 42 was de bovenzijde dak van het machinistenhuis zwart geschilderd
Grtz, Ton.
-
Volgens het boek "Stoomlocomotieven Serie SS1201-1240 (NS-serie 6000)" van Paul Henken, blz 42 was de bovenzijde dak van het machinistenhuis zwart geschilderd.
Grtz, Ton.
Ja, dat boek ken ik, heb ik aan meegewerkt. Anders gezegd, dat boek kwam er omdat ik het model ging maken en welk project inmiddels zo goed als afgerond is. (in serie in Spoor-0 en Spoor-1). Zie andere draadjes hier op BNLS.
En ik ben het dus grondig oneens met Paul wat dat dak betreft. Kijk maar naar tekeningen/plaatjes (destijds met kleurpotlood ingekleurd) en vele modellen. NS daken waren zwart, maar SS ..... Precies zo'n zelfde geval als bij de bruine 1200 Eloc.
Ik heb de stelregel: het moet "smoelen" en wit op bruin, nee.
Ook zoiets met de Maffei-tramloc (latere NS-61) in okergeel en ......groen. Ja, welke teint groen?. Dat was Triall and Error waarvan ik vermoed dat men dat vroeger precies zo deed. Verf mengen en smeren en kijken of het smoelt.
-
Ik heb de stelregel: het moet "smoelen" en wit op bruin, nee.
Maar of iets wel of niet smoelt, is een kwestie van smaak. Jij vindt wit (lichtgrijs) op bruin niks, ik vind het wel chique. Over smaak valt niet te twisten.
Dus als iemand mij vraagt welke kleur het dak van de bruine 1200 had dan probeer ik een zo goed mogelijk antwoord te geven, op basis van de bronnen die ik kan vinden.
Als aan de andere kant iemand zegt dat hij op zijn model een oranje dak mooier vindt, dan moet hij vooral zijn gang gaan. Zolang hij maar niet zonder onderbouwing gaat beweren dat oranje historisch correct is.
Grtz, Ton
-
Voor degene(n) die er de contributie er blijkbaar niet voor over hebben; de NVBS-beeldbank is ook voor niet-leden te raadplegen. Maar dan wel even een loep bij de hand houden ;D
Maar er zijn ook andere publiekelijk toegankelijke bronnen, zoals HUA. Kijk dus ook eens naar de afleveringsfoto's van NS, zoals https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/BEA89BF3F094563F97258166826310EF Dan krijg je antwoorden.
-
Ik ben er wel uit denk ik, roosters worden bruin (dit vooral om het makkelijker te maken) en dak word dus heel licht grijs.
Heb voor de precieze kleuren onderstaande site gevonden:
https://www.phildie.nl/Phildie/verf-kleurenschema.htm#NSeloc (https://www.phildie.nl/Phildie/verf-kleurenschema.htm#NSeloc)
-
Waarom zou er voor de 1200 een andere kleur bruin dan bij een 2200 gebruikt zijn? Ik zie hier de logica niet van in. Phildie bruin is veel te licht vind ik. Daarom vloekt het ook zo met het dak (waar ik gewoon achaatgrijs RAL7038) voor gebruikt heb op mijn turkuoise 1200.
Ziet er overtuigend uit. Witgrijs tot vrijwel wit naar gelang hoeveel zon er op staat.
Bart
-
Bart,
Dat jij Phildie bruin veel te licht vindt, is natuurlijk jouw goed recht. Ik schreef al eerder in dit draadje: over smaak valt niet te twisten.
Maar om de adviezen voor Vonkentrekker iets meer objectief te maken en gebaseerd op feiten, hieronder een foto van een CHDG die ik heb gespoten met Phildie kleurnummer 443 (door Phildie aangegeven als de juiste kleur voor de 1200) samen met een 2200 van Piko. Oordeel zelf maar of het Phildie bruin echt te licht is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240610-112547-6666c73f58b57.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240610-112547-6666c73f58b57.jpg)
Grtz, Ton
-
Een 2200 was bruin-bruin, niet zo iroodachtig zoals een 2400.
Oftewel; piko klopt niks van. ;D
De kleur wan het wagentje zou ik ook niet op een 1200 willen. Het is me te paars..... Maar aan de hand van een foto beoordelen gaat natuurlijk niet echt.
Om een kleur op een foto te beoordelen moet het object niet in het directe licht staan :police:
Bart
-
Allemaal waar, maar het ging er niet om of de kleur van Piko klopt en ook niet of jij de kleur van het wagentje op een 1200 zou willen.
Het ging over de vraag of Phildie bruin 443 wel of niet veel te licht is.
En omdat zowel de 2200 als de CHDG op dezelfde foto staan, in hetzelfde licht, denk ik dat die vergelijking best te maken is op basis van de foto.
In ieder geval kan Vonkentrekker op basis van deze foto een beter idee krijgen of Phildie bruin veel te licht is, dan op basis van de stelling "ik vind dat".
Grtz, Ton
-
Laat ik het anders stellen. Ik vind het bruin van phildie niet realistisch. Niet op een lok en niet op een wagen. Fantasiekleurtje.
Bart
-
De kleuren van Phildie zijn overgenomen van Philotrain, die ze in het grijze verleden weer heeft samengesteld op basis van kleurmonsters van toen en de ‘hearsay’ van NS’s en deskundigen die er toen bij waren en mee gewerkt hadden. Spoorliefhebbers die het materieel destijds allemaal live hebben meegemaakt zullen bij de kleurbeleving ongetwijfeld een andere mening hebben dan zij die in die periodes niet langs de lijn te vinden waren of deel uitmaakten van de ‘familie Spoor’….
Rob
-
Ik weet niet, maar in mijn perceptie wordt tegenwoordig alles veel te rood gemaakt.
Plan U vond ik ook altijd meer bruin dan het "felle" rood dat ze er tegenwoordig opgesmeerd hebben.
En ik zag die dingen vroeger elke dag. Ik woonde praktisch op station Reuver.
Daarom zou ik ook een lekker donkerbruin op zo'n 1200 smeren. Met niet te veel rood erin. En dan diep van kleur, oftewel gewoon een mix van zwart en felrood en een achaatgrijs dak. Maarja..dat ben ik...die ook stug volhoudt dat de biezen van een turkuoise 1200 groen waren. ;D
Bart
-
Kleur is heel verschillend, verkleuring al helemaal door de invloed van zon, regen etc. En ons oordeel daarover maakt het nog lastiger. In mijn geval helemaal, want ik bestond niet in die tijd ;)
Ik denk dat bv de werkwijze van WG1501/KLOK diepgaand genoemd mag worden. Daar hebben ze veel moeite gedaan voor het "originele" turquoise. Ik vermoed dus ook voor het bruin van de 1218.
Groeten,
Rogier
-
Vonkentrekker...
Kan het materiaal van de kap van jouw Fleischmann wel tegen te lak van Phildie/Philo of wordt dat huilen en een kapotte lok?
-
Primer erop en spuiten maar.
-
In het boek over de 1200 staat een foto van een bruine 1200 in Utrecht en heel toevallig staat er iets verderop een 2200.
De zon schijnt een beetje op beide loks.
Toch zijn ze zeker niet met hetzelfde bruin,de 1200 is donkerder en de 2200 dus wat lichter.
Als de foto/dia verkleurd is wat heel goed kan,zijn alle bruinen evenveel veranderd ,dus de loks hadden in het echt ook andere tinten.
Hoe ,geen idee.mss is alles op de foto wat te donker geworden ?
Peter
-
Peter,
Het kan goed zijn dat de locs verschillende tinten bruin hadden. Ze komen ook uit verschillende fabrieken: de 1221 van Werkspoor, de 2273 van Allan.
Daarnaast is de 2273 een week voordat de foto werd genomen aan de NS afgeleverd; de 1221 had zijn bruine jas toen al bijna vijf jaar aan. Dus naast een mogelijke aanpassing van de kleur door NS zullen vervuiling en slijtage (bij de 1221) een rol spelen.
Grtz, Ton
-
Hallo Ton,
Ja, In vijf jaar kan de zaak flink verkleuren,
Als nu de 1200 bij aflevering net zo bruin was als de 2200 ,dan verklaart dit de meningsverschillen over de juiste kleur! ;)
Ik heb zelf wel een bruine 1200 gezien ,eentje op Rotterdam DP toen ik moest wachten op een trein die naar Dordrecht ging,wss mijn eerste treinreis alleen in 1956...58.
Peter
-
dat de verf aardig kan verkleuren kun je wel zien op deze foto's, gemaakt bij de sgb eerder dit jaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240509-140405-66674bb10a1df.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240509-140405-66674bb10a1df.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240509-135230-66674bb1b8efa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240509-135230-66674bb1b8efa.jpg)
had alleen mijn mobiel bij me dus beter dan dit wordt het niet ;)
-
Aan de kopwand bij de frontseinen kan je zien dat het andere bruin meer overeenkomt met wat het volgens mij moet zijn.
Peter
-
Vonkentrekker...
Kan het materiaal van de kap van jouw Fleischmann wel tegen te lak van Phildie/Philo of wordt dat huilen en een kapotte lok?
Geen idee, maar boeit me ook niet heel veel, ik heb 2 Fleischmann 1200en , de lok die ik wil omspuiten had de slechtste lak van deze twee.
En ik heb ook nog een Hamo 1200, dus ik kan er wel een missen.
-
bij de sgb eerder dit jaar:
Nog een ritje gemaakt met de trein?
-
Uiteraard ;) normaal doe ik altijd met mijn dochtertje sporen naar het verleden maar omdat dit nu niet was dus maar gewoon een dagje SGB ;D
-
Paar jaar geleden ook gedaan. Was wel een leuke ervaring (y)