BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Martijn193 op 12 May 2024, 14:19:18
-
Hi hi
Ik heb genoemd rijtuig in het bezit, maar zoek even naar een goede samenstelling in NL.
Ik kan alleen iets vinden over de nightjet. Nu heb ik laatst reeds de volledige Nightjet inclusief Vectron op de kop kunnen tikken, dus weet niet of deze nu wil houden.
Iemand een idee?
Martijn
Edit: Ik zie dat ze ook in CNL's hebben gereden.... beter zoeken
-
2 stammen hebben ook gereden in de benelux dienst tijdelijk.
In mijn tijd als machinist bij Locon,had ik de eer om van 2 stammen er 1 in orde te maken/ rangeren voor vertrek terug naar Oostenrijk.
Groet chris
-
Hi hi
Ik heb genoemd rijtuig in het bezit, maar zoek even naar een goede samenstelling in NL.
Ik kan alleen iets vinden over de nightjet. Nu heb ik laatst reeds de volledige Nightjet inclusief Vectron op de kop kunnen tikken, dus weet niet of deze nu wil houden.
Iemand een idee?
Martijn
Edit: Ik zie dat ze ook in CNL's hebben gereden.... beter zoeken
De ÖBB hebben nog altijd een handjevol Bbmvz in hun bestand, inmiddels bestickerd in NJ-kleuren, maar sinds de terugkeer van de nachttrein 420/421 naar Oostenrijk heb ik daar nooit een Bbmvz in gezien. Rond 2008 liepen deze wagens wel kortstondig in de rood/grijze "upgrade"-kleuren in CNL-/NZ-treinpaar 300/301, maar dat is dus al ongeveer 15 jaar geleden.
-
2 stammen hebben ook gereden in de benelux dienst tijdelijk.
In mijn tijd als machinist bij Locon,had ik de eer om van 2 stammen er 1 in orde te maken/ rangeren voor vertrek terug naar Oostenrijk.
Groet chris
Zeker, maar dan niet deze toch? Ik heb de 4 rijtuigen van ACME hiervan, maar dat zijn er maar vier. Kan ik hem met deze uitbreiden?
-
De ÖBB hebben nog altijd een handjevol Bbmvz in hun bestand, inmiddels bestickerd in NJ-kleuren, maar sinds de terugkeer van de nachttrein 420/421 naar Oostenrijk heb ik daar nooit een Bbmvz in gezien. Rond 2008 liepen deze wagens wel kortstondig in de rood/grijze "upgrade"-kleuren in CNL-/NZ-treinpaar 300/301, maar dat is dus al ongeveer 15 jaar geleden.
Ja dat dus, misschien wel leuk om die CNL als uitgangspunt te nemen.
-
Interessant onderwerp, juist omdat ik de ÖBB als hoofdinteresse heb.
Ik heb niet kunnen vaststellen uit welk type wagen deze Bbmvz's ooit omgebouwd zijn. Redenen voor mijn vermoeden van ombouw; Ze lopen op "SGP VS RIC" draaistellen, het zijn wagens volgens UIC Z1 normen, het zijn er maar relatief weinig, mogelijk dat er ooit max. 15 geweest zijn? Realistisch lijkt me dat er in " 'n treinsamenstelling" maar één gesteld was door het invalide toilet, die relatief veel ruimte nodig heeft. Maar zeker geen vier stuks!
ACME heeft er ooit 2 (en niet meer) in het grijs/rood (upgrade) in model uitgebracht die ik wel aangeschaft heb, maar de functie in een trein is me nu pas duidelijk geworden.
52648: 61 81 28-91 105-3
52649: 61 81 28-91 102-0
Aanwezigheid in CNL treinen is moeilijk aan te tonen, alleen foto's van rijtuigen op andere locaties gevonden:
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/A/OeBB_Bbmvz-2891-1.php?lang=en
https://www.vagonweb.cz/popisy/mista/vuz.php?c=15&v=%C3%96BB%3ABbmvz%3A61%3Anj&r=2023&m=1&lang=en
In Nightjet kleuren zijn ze ooit aangekondigd in de ACME/Memoba sets 24210 en 24211. Verschenen (?), bij Memoba staan ze nu (nog) als aankondiging.
-
Zeker, maar dan niet deze toch? Ik heb de 4 rijtuigen van ACME hiervan, maar dat zijn er maar vier. Kan ik hem met deze uitbreiden?
Als je de realiteit van destijds geen geweld aan wilt doen niet.
Ik heb niet kunnen vaststellen uit welk type wagen deze Bbmvz's ooit omgebouwd zijn. Redenen voor mijn vermoeden van ombouw; Ze lopen op "SGP VS RIC" draaistellen, het zijn wagens volgens UIC Z1 normen, het zijn er maar relatief weinig, mogelijk dat er ooit max. 15 geweest zijn?
12 stuks omgebouwd uit SGP Amz, als multifunctioneel rijtuig. WC en ligcoupé geschikt voor minder validen, fietsenruimte en een aantal ruime 2e klasse coupés.
-
In Nightjet kleuren zijn ze ooit aangekondigd in de ACME/Memoba sets 24210 en 24211. Verschenen (?), bij Memoba staan ze nu (nog) als aankondiging.
Nee, volgens mij nog steeds niet. Ik wacht ook al bijna anderhalf jaar op de inmiddels 2x aangekondigde ACME set MB24212 (exclusief Memoba).
-
De 24210 is jaren geleden wel uitgeleverd. Daar heb ik een set van thuis liggen.
-
..............................wacht ook al bijna anderhalf jaar op de inmiddels 2x aangekondigde ACME set MB24212 (exclusief Memoba).
Daar zit het onderwerp van dit draadje, de Bbvmz niet in.
De 24210 is jaren geleden wel uitgeleverd. Daar heb ik een set van thuis liggen.
Goed om te weten, bedankt voor info.
-
Maar de ook al een paar jaar aangekondigde 24211 (ook exclusief Memoba) heeft hem wel.
Ik heb ook een 24210, naast mijn 52649, en hoop stiekem ook op een Bbcmvz vanuit ACME of LSM, alhoewel ik eigenlijk ACME de meeste kans geef. Maarja, ACME is niet zo vlug.
Treindienst waarvoor ik mijn 52649 gekocht had, was de EN420/421 toen ie nog vanaf Düsseldorf liep met enkel 5-6 rijtuigen (planmatig een WLABmz 75-71, 2x Bcmz Modularwagen, 1x Bbmvz en een Bmz 61. Alhoewel ik hem zelf heb meegemaakt dat ie met 2 Bmz's liep.
Was ook mijn eerste aanraking met zitrijtuig niet zijnde Ruhesessel. En de laatste keer in een slaaptrein dat ik een zitrijtuig nam.
Op zich is de 52649 best lang te gebruiken, de Bbmvz's volgens mij redelijk laat omgekleurd.