BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Spoorloos op 27 April 2024, 17:58:50
-
Hallo allemaal,
Ik heb me nieuwe baan layout neer gelegd en ben deze nu aan het testen.
Zo ben ik er ook achtergekomen dat me wissels niet polariseert waren en deze moet vervangen naar wissels met een metalen hart stuk :). (Rij veel met kleine locs)
Het geval is dat ik ook engelse wissels gebruik en hier willen de locs ook nog wel is op blijven staan.
Vooral wanneer de "tongen" openstaan blijven de kleine locs stil staan.
Betreft de 9167 R op de foto.
(https://i.imgur.com/U5yhekx.jpeg)
Als de locs er overrijden wanneer de "tongen" dicht zijn, dus tegen de rails aan is er niks aan de hand.
(https://i.imgur.com/jG6Lk02.jpeg)
Als ik met de multimeter meet, staat er wel spanning op het midden stuk ongeacht hoe de "tongen" staan.
Hopelijk weet iemand wat het euvel kan zijn ?
Alvast bedankt
Clinten
-
Wissels bedienen en niet laten open rijden.
-
Wissels bedienen en niet laten open rijden.
Hu ??, deze engelse wissels kunnen niet open gereden worden.
Staan altijd open...
-
Nooit geweten.
-
Wissels bedienen en niet laten open rijden.
Wat een zinloze reactie, heb je Clinten's post wel gelezen?
"Tongen open" en "tongen dicht" is een omschrijving "buiten het modelspoorjargon", maar het is toch duidelijk dat hij "afbuigende stand" en rechtdoorgaande stand" van het Engelse wissel bedoelt.
@ Clinten, het ligt niet aan het Engels wissel zelf, dat is zoals het is. Al kan die van jou wel een schoonmaaktbeurtje gebruiken.
Want het heeft alles met stroomafname te maken. Bij kleine locs kan het door de onderbrekeningen (kunststof delen) kritisch worden. Alle blanke delen, ook tussen de rails, moeten schoon zijn, zodat waar nodig en waar mogelijk ook de flenzen van de wielen stroom kunnen oppikken.
Groet, Victor
-
Nooit geweten.
Kijk nou eens goed naar de foto's, hoe moet dat openrijden daar ooit gebeuren? Van welke kant je ook aan komt rijden, je rijdt altijd zo zoals het Engels wissel staat. Afbuigend of rechtdoor.
Een Engels wissel waarvan de tongen net zo bediend worden als in het grootbedrijf, ja dat kan opengereden worden. Niet zo'n simpel schaal N ding.
-
Clinten, ik heb op je plaatje wat groene strepen gezet. Als een loc van linksonder naar rechtsonder rijdt, dan zullen de wielen op de groen gemerkte stukken contact hebben met de stroomtoevoer. Maar daartussen zitten een paar grote gaten waar de wielen volgens mij niks raken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/NEngelswissel-662d4ac32d73a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/NEngelswissel-662d4ac32d73a.jpg)
-
@VictorPM
Ja schoonmaken is inderdaad geen overbodige luxe :angel:
Maar heb meerdere engelse wissels waarbij ik het zelfde probleem heb en deze zijn wel schoon.
@Klaas Zondervan
Ik denk ook dat hier het probleem zit, Helaas is het te grote afstand om het te overbruggen met de ingebouwde locbuffer.
Ik zag wel bijtoeval dat Fleischmann een nieuwe serie engelse wissels heeft uitgebracht
De 9185 / 9184 met als tekst:
" Ten opzichte van de vorige versie 9167 heeft de serie 9185 smallere wisseltongen."
En lijkt ook meer metaal te bevatten dan de oude versie.
Iemand hier toevallig ervaring mee ?
(https://i.imgur.com/V36vjBn.jpeg)
vs de oude variant
(https://i.imgur.com/U5yhekx.jpg)
-
Hallo allemaal,
Ik heb dit weekend de nieuwe types binnen gekregen de 9185 en de 9184.
Deze even neergelegd en getest met twee kleine locs en helaas hierbij ook het zelfde probleem.
Wanneer de locs langzaam rijden blijven deze stilstaan op de engelse wissels.
Hierdoor besloten dat me baan ontwerp gaat maken zonder deze wissels.
Grotere/langere locs hebben trouwens nergens last van.
-
Het lijkt wel of bij deze N-spoor kruiswissels de wisseltongen nodig zijn om de flenzen van de binnenbocht-wielen om de bocht te duwen.
Moet de trein naar links, dan wordt er op de linkerwielen van de loc geduwd, dus eigenlijk tegen de binnenkant van de wielen aan.
Was me nog niet eerder opgevallen. En het is anders dan bij gewone wissels, waar de "buitenbocht" de flens de goede kant op duwt.
Het is ook anders dan bij HO-spoor kruiswissels.
Of vergis ik me nou helemaal?
-
U heeft gelijk,
bij de N-spoor engelse wissels zijn er maar 4 tongen en bij H0 zijn dat 4-paar ( 8 tongen ) waardoor bij H0 de wielen automatisch in de goede richting worden geleid .
Bij deze N wissels moeten de tongen aan de binnenzijde van de flens drukken om het rijdende voertuig in de juiste postie te brengen.
-
Of vergis ik me nou helemaal?
Je vergist je alleen in die zin dat het geen kruiswissel is. ;)