BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: claudius op 30 March 2024, 14:45:07
-
Als voorzitter van de modelspoorvereniging TTNederland ( TT = 1:120) maar vooral als redacteur van ons verenigingsblad Kontakt schrijf ik regelmatig artikelen over een TT model en de 1 op 1 versie. Dit keer de twee assige ketelwagens, om het artikel een beetje te beperken heb ik gekozen voor de ESSO modellen. Daarbij hoort ook altijd een stukje geschiedenis. De voorloper van de ESSO ( Nu EXXON MOBIL) is de American Petroleum Company en Standard Oil. In de voorbereiding van het artikel ben ik op bezoek geweest in het ESSO archief. Heel wat wijzer geworden, maar natuurlijk ook nog meer vragen. Zo kreeg ik daar twee afbeeldingen in handen van een ketelwagen van de APC, bij de ene opname zien we dat er vaten met vermoedelijk benzeen te zien zijn met het opschrift vh van Meurs Delft. Appeltje eitje, dan moet dat wel ergens terug te vinden zijn waar en wanneer de opname is gemaakt. Helaas, zelfs het archief in Delft kon mij niet verder helpen.
Op de tweede opname wordt petroleum verder met paard en wagen getransporteerd, hier geen aanknopingspunt van waar en wanneer. Maar misschien is er iemand binnen Beneluxspoor die mij verder kan helpen.
Claudius
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Esso-Delft-6608162334db2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Esso-Delft-6608162334db2.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/paard-en-wagen-660816d5c6241.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/paard-en-wagen-660816d5c6241.jpg)
-
Wat een prachtige scherpe foto's voor die tijd! De tekst op de vaten zijn goed leesbaar. :-*
Als ik foto 1 uitvergroot lijkt daar op het onderstel geheel rechts van de HSM ketelwagen, het revisiejaar 1874 te staan.
Mocht dat inderdaad zo zijn dan zou de opname tussen 1871 en 1874 geschoten kunnen zijn. Lastig om dit te kunnen vaststellen.
Jeroen
-
Ah leuk, meer aandacht voor APC / Standard Oil / Esso. Ik heb nog niet zo lang geleden een rijtje ketelwagens van de APC vervaardigd in H0, varierend van zwaar omkatten tot spuien/decals plakken:
(https://live.staticflickr.com/65535/51605707743_d8c3e006ec_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2mCdJZM)
8 x APC, waarvan 2 omgeschilderde Fleischmanns met MK opschriften, 3 stuks vroege MK gietsels met Sachsenmodelle onderstellen, 1 Trix en nog 2 bijelkaar geraapt uit de rommelbak. Maarrrr, ze kloppen met de voorbije reailteit, op basis van tekeningen uit het Utrechts Archief. En oh ja, uiterst links een ketelwagen van de BIM voor Shell, Fleischmann standaard.
-
... het revisiejaar 1874 te staan
... dan zou de opname tussen 1871 en 1874 geschoten kunnen zijn
Dan is de foto ouder dan het revisiejaar. Hadden ze toen al een Tardis, of bedoel je iets anders?
-
https://www.mkmodelbouwstudio.nl/goed-ketelw-mij.htm
Thowra is iets te enthousiast met de datering. Mogelijk staat er 1894. Afgaande op de kleding zeg ik 1900-1910, als datering.
Edit: net een ingezoomde scan gezien, revisiedatum is 3/9 99. JB Meurs voorheen JHW vd Polder zat sinds 1895 aan de Paralelweg.
-
Aan de parallelweg, in Delft neem ik aan. Heb je de informatie ook nog ergens vandaan, zodat ik daar eventueel weer verder mee kan met mijn zoektocht?
groet
Claudius
-
Mooi de zelfbouw ketelwagens, voor TT is zelfbouw of ombouw naar een APC ketelwagen de enige optie.
De 1:87 modelspoorders boffen maar. een aantal APC ketelwagens zijn wel in het assortiment te vinden.
De enige Nederlandse ketelwagen met opschrift Esso is ooit door PSK modelbouw uit Haarlem uitgebracht.
-
HSM 502132 werd NS 500052. De wagen maakte deel uit van de HSM-serie 502132-139 (NS 500052-059), anno 1897. Rs 3,5 lob 7,8 m.
-
Goede middag,
APC was een Benelux-onderneming (avant la lettre), aangestuurd door Rockefeller van het toen nog ongesplitste Standard Oil (SO). Zie raffinaderij op Antwerpen-Zuid (de Petrol) + opslag en verwerking ten oosten van Charlois. Er reden honderden 2-assige ketelwagentjes héén/wéér tussen de 2 havens. Zie ook de beruchte brand van de 'Petrol' A°1903. Je vindt wel wat foto's hieromtrent.
Soms met antieke, geniete ketelwagens...
-
Mooi de zelfbouw ketelwagens, voor TT is zelfbouw of ombouw naar een APC ketelwagen de enige optie.
De 1:87 modelspoorders boffen maar. een aantal APC ketelwagens zijn wel in het assortiment te vinden.
De enige Nederlandse ketelwagen met opschrift Esso is ooit door PSK modelbouw uit Haarlem uitgebracht.
Voor H0 ook hoor, als je tenminste ketelwagens wilt die kloppen met het grote voorbeeld. Geen van mijn ketelwagens is klaarkoop-met-APC-opschrift. Gelukje is dat één ketelwagentype wat door de APC werd gebruikt in model te vinden is. Voor H0 ééntje van Fleischmann, voor TT lijkt deze er nogal op:
(https://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/images/4/412754_c.jpg)
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Goederenwagen/Ketelwagon/Tillig-95873/nl/modell_412754.html (https://www.modellbahnshop-lippe.com/Goederenwagen/Ketelwagon/Tillig-95873/nl/modell_412754.html)
Dan is het een kwestie van Maykel Kasteleyn's website raadplegen voor nummers en kleuren en zijn decals op de juiste schaal zien te vinden:
(https://www.mkmodelbouwstudio.nl/images/tek-k30p1.gif)
en
(https://www.mkmodelbouwstudio.nl/images/t40p15.jpg)
Plaatjes van Maykel's site
-
Hallo Claudius,
Op de ESSO raffinaderij in de Rotterdam Botlek is er een museum over de hele geschiedenis van ESSO, misschien kan je daar nog meer info inwinnen, het museum is onder beheer van de Hr. E. Citroen.
-
Goede avond,
". . . Esso/ExxonMobil-museum, Botlek + de heer E. Citroen . . ."
Mag 'k voorzichtig vragen, is dit effectieve, actuele info ? A°2024 ?
-
Deze info is oud maar dit museum bestaat nog steeds en de Hr. Citroën is de beheerder en zeer aktief in het museum. Ik ken hem persoonlijk goed.
-
[ u heeft van me een forum PB ]
-
Ja het Museum bestaat nog steeds. Ik ben ook op bezoek geweest bij dhr Citroen, van hem heb ik ook de afbeeldingen. Maar hij kon ook niet terugvinden waar en wanneer de foto's gemaakt zijn. In het museum veel informatie, vooral ook schepen die onder de vlag van Esso hebben gevaren. Museum is niet zomaar te bezoeken. ligt op het EXXON Mobil terrein, je moet aangemeld zijn. Is ook niet alle dagen open. Ben je geïnteresseerd, dan is een gewone brief schrijven naar het ESSO Archief de enige oplossing. Er is uit veiligheid geen e-mailadres te vinden op het web.
Claudius
-
Goede namiddag,
(ver)oude(rde) info: https://www.aukevisser.nl/esso/id245.htm
-
De eerste foto lijkt me overtuigend gemaakt in Delft. Inhoud van de ketelwagen wordt overgeladen in kleine vaatjes, vaatjes liggen op handkarren, dus er lijkt maar een kleine afstand te zijn naar waar de betreffende oliehandel zat. Geen idee trouwens waar, ik ben niet bekend in Delft. Op sporenplan.nl is een tekening van de sporen in Delft te vinden, misschien een aftakking naar het zuiden richting Rotterdam. Daar liijkt een oliehandel een spooraansluiting gehad te hebben:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/gvc1-660aa6407eb76.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/gvc1-660aa6407eb76.jpg)
Zoals gezegd zal de foto ook rond 1910 genomen zijn.
Foto twee kan ik geen locatie op plakken, maar waarschijnlijk ook genomen rond 1910.
Ik zal even kijken of ik contactgegevens door mag geven van iemand die mogelijk meer weet.
Eelco
-
Dit sporenplan heb je niets aan, want dat dateert (1965) van na de grote ombouw van het emplacement, inclusief een volkomen andere aansluiting van de WSM. Dat geheel was in 1959 gereed.
De tweede foto kan ik niet plaatsen in Delft.
-
Ik was er al bang voor, maar van 1910 kan ik alleen de Staatsspoor sporenplannen vinden op stationsweb. Ook het grote HIJSM boek biedt geen uitkomst.
-
Zoals gezegd zal de foto ook rond 1910 genomen zijn.
Nee. De wagen heeft als revisieopschrift 3-9-1899. De foto zal maximaal circa 2 jaar later zijn gemaakt. Dus 1900 - 1901.
-
Want een wagen krijgt om de twee jaar een revisie?
-
Inmiddels ben ik erachter dat J.B. Meurs een depot had aan het Noordeinde te Delft. De vermelding in het telefoonboek van 1915: 244 Meurs, J.B., Amer. Petroleum Cy., Depôt, Noordeinde.
-
Hi,
Ik heb redelijk wat jaren in Delft gewoond. Dus met de informatie hierboven wil ik een andere hyopthese starten.
Noordeinde in Delft had geen trein aansluiting maar wel een tramaansluiting van de HTM.
Topotijdreis toont in 1908 in het verlengde van het huidige noordeinde een oliemaatschappij. (momenteel is dit stuk de nieuwe plantage tegenover de gist)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-04-01-19-49-19-Window-660af3e07aaa0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-04-01-19-49-19-Window-660af3e07aaa0.jpg)
Dus dit is mijn gok :)
MVG,
Adriaan
-
Nee. De wagen heeft als revisieopschrift 3-9-1899. De foto zal maximaal circa 2 jaar later zijn gemaakt. Dus 1900 - 1901.
Top! Ik had blijkbaar mijn verkeerde bril op mijn snufferd gezet. 8) ;D
Jeroen
-
Want een wagen krijgt om de twee jaar een revisie?
"Revisie" is wel een groot woord, maar wel een controle waarbij de opgeschilderde datum werd aangepast. Twee jaar was in die tijd wel het maximum voor wagens zonder luchtrem. Met luchtrem korter.
-
Top! Ik had blijkbaar mijn verkeerde bril op mijn snufferd gezet. 8) ;D
Zo'n bril heb ik ook niet, maar Eelco Storm had die datum op een andere foto gelezen. En die revisiedatum kwam overeen met een melding uit 1901 die ik hier had liggen, dus ik ga er maar vanuit dat die datum juist is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240401-204451-002-Aangepast-660b037b87672.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240401-204451-002-Aangepast-660b037b87672.jpg)
Blijkbaar had wagen 502132 (de onderste melding) op 11 januari 1901 te Arnhem een warmgelopen glijlager. Die lagers kregen indertijd, buiten de eerder genoemde "revisie" van de wagen, een jaarlijkse controlebeurt maar die werd niet op de wagen aangegeven. En al die korte controletermijnen waren blijkbaar nog niet altijd voldoende om warmlopers te voorkomen....
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/paard-en-wagen-660816d5c6241.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/paard-en-wagen-660816d5c6241.jpg)
Volgens mij is de loods in de achtergrond de oude NRS-loods in Utrecht (op damlust terrein), na 1890 overgenomen door de Staatsspoorwegen. De foto zou dan oostelijk genomen zijn van de loods aan de andere kant van de dwarsvaart. Komt overeen met de weg, het spoortje en gebouwtje links (zie link voor tekening, nabij wisselnr. 92), maar nog geen bevestiging kunnen vinden met bouwtekeningen loods of foto's. Het zal dan in ieder geval voor 1906 zijn geweest, voor aanleg van wissel 92 en de verbinding naar de loods. Morgen eens verder zoeken
De NRS-loods: https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/94BC62B9475359F2B57973165A039B3E (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/94BC62B9475359F2B57973165A039B3E)
Tekening emplacement Utrecht 1906: http://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_schaal-ss/drawing.html?image=../../../../../../../figuren/tekeningen/ns_schaal-ss/Ut_Utrecht_1906.jpg%20&title=Ut%20Utrecht%20(1906) (http://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_schaal-ss/drawing.html?image=../../../../../../../figuren/tekeningen/ns_schaal-ss/Ut_Utrecht_1906.jpg%20&title=Ut%20Utrecht%20(1906))
Luchtfoto van latere datum: https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/DF52FAFCEA445D748585BFE89AA7B554 (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/DF52FAFCEA445D748585BFE89AA7B554)
Groet, Laurence
-
Dat gebouw op Damlust had ramen met een boog, dat is op deze foto niet te zien. Ook had het gebouw op Damlust twee grote ramen in de zijwand. Deze foto laat er meer eentje zien. Dit gebouw oogt kleiner dan het gebouw op Damlust.
Een vriendelijke vriend schrijft mij dat het Den Hoorn zou kunnen zijn, bij de WSM. Maar ik heb hier geen Google maps ter beschikking, dus ik kan het niet checken...
-
Dat gebouw op Damlust had ramen met een boog, dat is op deze foto niet te zien. Ook had het gebouw op Damlust twee grote ramen in de zijwand. Deze foto laat er meer eentje zien. Dit gebouw oogt kleiner dan het gebouw op Damlust.
Een vriendelijke vriend schrijft mij dat het Den Hoorn zou kunnen zijn, bij de WSM. Maar ik heb hier geen Google maps ter beschikking, dus ik kan het niet checken...
Den Hoorn is het zeker niet (de WSM reed daar ook pas in 1912), maar ik ga mee met de optie Utrecht. Je ziet een deel van loods R12, die bestond uit twee lage delen met elk drie sporen en een centraal, hoger deel met één spoor. het kenmerkende ronde raam in het lage deel is goed te zien en het hoge deel klopt m.i. ook. Op de tekening van het emplacement staat op deze plek ook iets van petroleum. Eelco, ik denk dat jij bij het Damlust gebouw denkt aan het oude Staatsspoorstation, dat inderdaad die boogramen had en later in gebruik kwam als 'Lijngebouw', te zien rechtsonder op de luchtfoto.
-
Heb je een foto?
Want dit is waar ik aan denk en dat is niet het zelfde gebouw als op de foto met de ketelwagen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/moore-7113-660bbff9020e7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/moore-7113-660bbff9020e7.jpg)
Edit: okay, misschien toch wel. Maar de zijkant van het middengebouw lijkt op de oude foto toch maar een raam te hebben. Of is het misschien de hoek waarin de foto genomen is?
-
Pagina 56 van het boek Locomotiefloodsen en tractieterreinen. De ramen van het hoge gebouw lijken ook te kloppen en zijn ook niet recht.
-
Ik ben benieuwd. Fijn dat er zo meegedacht wordt.
-
Op de tekening van het emplacement staat op deze plek ook iets van petroleum.
Ja dat lijkt wel te kloppen, het woord erachter zou bergplt kunnen zijn als afkorting van bergplaats. Zie ook: https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C77704C4642E0534701000A17FD (https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C77704C4642E0534701000A17FD)
Ik zocht onderstaande foto nog, ooit eens tegenkomen op dit forum.
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/6ACB2872A08B5ED790C4C43F57DF530A (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/6ACB2872A08B5ED790C4C43F57DF530A)
De beschrijving zegt: Gezicht op (vermoedelijk) de opslagplaats voor petroleum van de American Petrol Company bij het Centraal Station (Stationsplein) te Utrecht, met links een ketelwagen met remmershuis. met tijdsaanduiding 1890-1892.
Het dak en de zijmuur (m.u.v. het raam) lijkt aardig op de bergplaats van de tweede foto uit de openingspost, bij het stationsplein was geen vergelijkbare situatie met brandstoffenloods. Dus ik denk dat het om hetzelfde gebouw gaat. Rechts is ook nog een spoor te zien, wat overeen komt de plattegrond. Op de tweede foto van de openingspost lijkt ook een ophaalbrug of iets van een kraan te zien tussen de ketelwagen en paard en wagen.
Hier de bergplaats op de achtergrond: https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/E1F4322B793C53599E1600EA532D6604 (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/E1F4322B793C53599E1600EA532D6604)
Een luchtfoto van 1921: https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/B68229A036285438A0484C9C9362A988 (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/B68229A036285438A0484C9C9362A988)
Op de luchtfoto is de bomenrij van de achtergrond niet te zien, maar kan niet vinden wanneer het gebouw links langs het water gebouwd is. Dat zou kunnen helpen bij het vaststellen van het jaar van de foto.
Of is het misschien de hoek waarin de foto genomen is?
Ik denk het wel, op de foto uit jouw bericht zie je een verspringing in de gevel en een verdikking tussen de ramen. De kijkhoek kan het achterste raam net uit het zicht onttrekken, maar helaas geen duidelijke luchtfoto gevonden die de situatie kan bevestigen.
-
Over de ex NRS-loods: vanuit de plattegrond en de luchtfoto lijken de beide uiteinden van dit gebouw ongeveer gelijk zijn; zowel de locloods-kant (de foto die door Eelco is gedeeld) als de andere, oostelijke kant. De oorspronkelijke foto zou dan aan de oostelijke kant zijn genomen. Maar op de luchtfoto zie ik dat de zijkant van het hoge gebouw niet één, maar zelfs drie ramen heeft. Dus of het is niet dezelfde locatie, of er is flink verbouwd.
Dat de hoek van de foto nog een rol zou spelen lijkt mij sterk, want op de oorspronkelijke foto is wel de goot van het achterliggende schuine dak te zien.
-
Goede middag,
Wel rare of bijzondere APC-olievaten op de Delftse foto's, met die forse, buitenliggende 'spanten' ...
Had zulke houten kuipen nog nooit op oude foto's opgemerkt. Wel de gladde, buikige houten tonnen.
Zie bijvoorbeeld deze geweldige foto :
https://www.exxonmobil.be/company/who-we-are/our-history (foto ExxonMobil-History)
Achteraan links (voor de wagen) en links op de schuit tevens rechtopstaande blikken oliekannen (voor distributie, petroleumventers).
Op het vaartuig ook (reeds) enkele metalen vaten, zo lijkt het.
Als er een tijdsspanne zou zijn in opnamejaartal tussen de Delftse en Exxon-foto, hoeveel ?
De Delftse foto's zouden volgens de berichten hierboven gedateerd zijn in de jaren 1870/'80. 1901/2
Maar, kuipen met metalen spanringen, zijn 'eeuwenoud'.
(op de foto's van de brand A°1904 bij APC-Antwerpen-Zuid, zie ik tot nader order geen houten vaten, wegens misschien opgebrand )
-
Ik denk gezien de uiteinden ( zie de deuken) dat de vaten wel degelijk van metaal zijn, maar dat er houten bekleding aan is toegevoegd om bij verrollen van de vaten geen schade op te lopen. In die tijd waren er weinig heftrucks, dus verplaatsen moest met handkracht gebeuren. En dan is rollen het makkelijkst, maar ook het meest risicovol. Eén steentje en je vat is lek en de kostbare petroleum stroomt weg.
-
Very fascinating ;)
https://www.google.com/search?q=Oilbarrels+history&sca_esv=5b98a6ebe0c52b0a&rlz=1C1GCEA_enBE916BE916&sxsrf=ACQVn0-lPjp0Vown2jqW9uQIedbXgoSQcA%3A1712225109298&ei=VXsOZrnlEZGL
"Standard Oil will introduce a steel version of the 42-gallon oil barrel in 1902 with the same traditional bilged, cask-like appearance"
(bilge-sided = buikige wand, dwz. nog niet gewoon cilindervormig zoals latere metalen olievaten)
(kuiper = cooper, mogelijk uit het Nederlands zoals meerdere (scheepvaart-)termen)
https://whysteeldrums.org/about-isdi/history/#:~:text=Advent%20of%20Steel,and%20still%20not%20leak%2Dproof.
" A°1902 ...the bilge-sided (steel) barrels with riveted seams were clumsy, expensive and still not leak-proof "
Tot nader order (nog geen) verdere info over antieke metalen olievaten met houten ommanteling.
Als de Delftse foto gedateerd is A°1901/1902, dan zouden het heel erg prille metalen vaten zijn. Interessant. Het verhaal over het
Standard Oil metalen 42-gallon vat A°1902, gaat misschien over de standardisering. Mogelijk waren er reeds voordien niet-gestandardiseerde metalen olietonnen, in de overgangsperiode van houten naar metalen 'barrels' .
-
https://whysteeldrums.org/about-isdi/history/#:~:text=Advent%20of%20Steel,and%20still%20not%20leak%2Dproof.
" A°1902 ...the bilge-sided (steel) barrels with riveted seams were clumsy, expensive and still not leak-proof "
Yep, zie de Delftse foto, de boven/onderzijden van de vaten zijn erin geklonken. Ik heb elders op het net van een ras-Rotterdammer met kennis van de APC/Standard Oil inzage gekregen in een uitsnede van deze foto waar het vat op de handkar rechts (JBMeurs) een langsnaad vertoont, met klinknagels. Deze is daar te korrelig voor. Maar je ziet het dus ook aan de boven/onderzijden van de vaten.
-
goede voormiddag,
Heb zojuist via gccgle ingetikt: " bilge-sided steel barrels with riveted seams ", en . . . :) (buikige metalen vaten met geniete naden)
Zoals sommigen modeltreintjes verzamelen, zijn er blijkbaar ook 'drum'-verzamelaars (in de USA)
Maar, nog niks over een extra houten ommanteling van de metalen tonnen (weggerot of opgestookt waarschijnlijk)
https://www.collectorsweekly.com/stories/300778-unique-antique-barrel--looking-for-deta?in=comments
De vulopening zit hier wel bovenaan ipv. in de zijkant, maar dit is alleszins een antieke "steel barrel" of "drum" , met convexe flank .
"return to SOCO (Cal) " en het "stinkt binnenin naar petroleum" ...
En hier zowaar een Standard Oil - barrel :
https://www.collectorsweekly.com/stories/118007-early-1900s-standard-oil-co-oil-drum
-
APC - spoormaterieel eeuwwisseling 19/20:
op deze postkaart van de APC-brand (Antw.-Zuid) zie je aan de rechtkant een omgekiepte wagen met (nog) een 'afgeplatte', niet cilindervormige ketel.
En omdat APC Rotterdams-Antwerps was, reden zulke wagens wellicht ook naar/in Nederland toentertijd.
https://www.industrieelerfgoed.be/sites/default/files/PetroleumZuid001.JPG
(een (afge)platte cilinder heet naar verluidt een elliptische cilinder)
-
Hervé, zou S.O.co (Cal) niet gewoon Standard Oil kunnen betekenen ;D ? IIG een vat van voor 1911, want toen werd Standard Oil California omgedoopt in Chevron zegt internet.
Mooie vangst, maar gezien de gefelsde verbinding tussen top en zijkanten lijkt het me al een doorontwikkeling van de rondom geklonken vaten. Iets nieuwer dus. En de losse houten duigen eromheen zullen de tijd niet overleefd hebben.
En ketelwagens konden gerust worden geklonken, die werden niet over de grond gerold. Het materiaal was natuurlijk dikker en er kon meer aandacht besteed worden aan de vloeistofdichtheid van de naden.
-
Omdat het dus APC-Rotterdam-Antwerpen was, deze leerrijke zwart/wit- foto's, voor de modelspoorbouwer(s) :
Foto's 5 tem 9: erg hooggestapelde APC-petr. vaten + vintage APC- geniete ketelwagens met en zonder spanbanden
https://oudedokken.gilbertus.com/documents/fotoszien.php?id=Amerikadok&aantal=45 (Gilbertus/Felix-archief)
(het Amerika-dok was tot 1903 petrol. haven , daarna verhuisde APC naar Petrol-Zuid, met daar meteen de brand in 1904)
Als de modelbouwer(s) zo'n vatenkarren (zie Delft-foto) willen nabouwen: dit lijken solide varianten van de "brouwerswagen"
(zie bijv. Karrenmuseum, B-Essen)
-
Gaat de heer Claudius (TS) eerlang met APC aan de slag in model ?
-
Hervé
Of ik in model iets ga doen mbt de APC? Altijd een gevaarlijke vraag. Eerst het artikel schrijven voor ons clubblad van TT Nederland. Maar wanneer ik de twee foto's zie waar ik het forum om hulp en informatie heb gevraagd kriebelt het wel om zo'n sfeer neer te zetten in TT ( 1:120 ) Misschien een diorama. Dus wie weet.
-
Beste allemaal
Ben dankzij jullie allemaal alweer een stuk wijzer geworden. Heb ik nog een opname van APC via het archief, waar ook niet aangegeven staat waar en wanneer de opname gemaakt is. Dus ben ik benieuwd wie er meer weet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/anvers-kiel-6617da0ddcd2e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/anvers-kiel-6617da0ddcd2e.jpg)
-
Antwerpen-Kiel (opstel/rangeerterrein) was/is vlak naast Antwerpen-Petroleum-Zuid en liep spoorsgewijs min-of-meer in elkaar over
Er 'circuleren' enkele zwart/-wit foto's van ketelwagens met Kiel als beschrifting. Ook recenter materieel van bijvoorbeeld net na WO2.
De wagen op 'uw' foto is nog voorzien van ouderwetse metalen stroken ter bevestiging van de ketel + bijna Brits aandoende (hand)rem.
Er zijn echter weinig spoorwegliefhebbers die deze antieke toestanden tot op-het-bot kennen. Of de heer Citroen of opvolgers zo'n
specifieke spoorwagenkennis hebben is de vraag.
-
Kijk hier eens.
https://geheugen.delpher.nl/nl/geheugen/view?coll=ngvn&identifier=SFA03%3ASFA022809188
Kees.
-
MooiMooi, met in ieder geval minstens 2 verschillende types van remmershokjes .
-
Is even stil geweest, maar mede dankzij jullie reacties heb ik in het clubblad van TTN een artikel kunnen schrijven over APC Standard Oil en ESSO. Vervolg artikel met de modellen die in TT gemaakt zijn komt in een volgend nummer.
kom ik gelijk bij het volgende, in TT zijn maar weinig modellen van twee assige ketelwagens van APC en Esso op de markt gebracht door de bekende modelspoorfabrikanten. Dhr Hervé vroeg eerder al in het forum of ik zelf aan de slag zou gaan met een APC model. Ik dacht waarom ook niet, in ben geen echte zelfbouwer maar sinds een halfjaar beschik ik samen met mijn zoon over een eenvoudige 3D printer en ben met TinkerCad aan de slag gegaan, eerst geoefend met en heel eenvoudige vormen, container in TT en toen maar de stap naar een Ketelwagen, de basis is er, alles zelf getekend in 3D, kan vast allemaal beter. Als basis de fabrieksfoto van de SS 502405, en en tekening van de HSM 500060 , of het dezelfde wagen is, ik weet het niet het hekwerk is anders. Op de fabrieksfoto is er geen vrije ruimte tussen ketel en chassis, dit heb ik in model dan ook zo gemaakt. Wanneer iemand nog aanvullingen heeft dan hoor ik dat graag.
Belangrijke vraag, weet iemand wat de kleur moet zijn van de ketel etc ? bij de andere schalen, h0 en N kan ik geen wagen van APC vinden zonder vrije ruimte tussen ketel en chassis die mij enig houvast kan geven.
Ik zal binnenkort wat afbeeldingen plaatsen.
-
de afbeeldingen van de ketelwagen;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/apc-SS-665314bbc8aa9.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/apc-SS-665314bbc8aa9.gif)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/HSM-500060-3d-6653154927185.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/HSM-500060-3d-6653154927185.gif)
-
Hoi Claudius,
Tekening van de APC SS 502405 in HUA gevonden: https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=210&miadt=39&miview=inv2&milang=nl&micode=921&minr=34151221
Kijk rechts onderaan in het witte vlak voor het wagennummer van voor de NS-tijd.
Groetjes,
David
-
Goede namiddag,
Bij de 'Duitse' Länderbahnen en het latere 'Verband' en de nog latere DR was het principe :
zwaardere petroleumfracties (zware olie, teer ...): donkere (zwarte) ketel (zonnewarmte houdt produkt vloeibaarder...)
lichtere produkten ( "weisse Ware" ) : lichter gekleurde ketel, (zilver)grijs of wit of "ondernemingskleur" , .....
Op de oudste zw/w-foto's zie je donkere ketels (teerwagens) met een witte beschrifting op de ketel
en lichtergetinte ketels met donkere letters & cijfers op de ketel ....
( zie Miba Nr. 7 Kesselwagen )
Maar zou het ook kunnen dat de fabrieksnieuwe ketelwagens in een soort "FotoAnstrich" werden geschilderd? Dat maakt het moeilijk.
Uit te zoeken hoe het was bij de Nederlandse of Belgische Staatsspoorwegen .....( APC -wagens )
-
Ik denk ook dat ze zilver van kleur waren.
Kijk maar eens naar deze van Brawa. ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/53243017930_b0cb440231_6k.jpg) (https://flic.kr/p/2p7UogL)Brawa Esso ketelwagon. (https://flic.kr/p/2p7UogL) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
Kees.
-
antieke APC - ketelwagen ( +/- 1908) >
https://www.tassignon.be/trains/PDF/Baume-Marpent_1908.pdf (pag. 43, Spoorse Zolder)
Het 'vierkante en ronde' Esso-logo op de Brawa stamt uit einde jaren 1930. Aanvang jaren 1930 was "Esso" nog in een 'cocacola-lettertype'.
(overgang van Standard Oil naar ESSO als handelsmerk ) .
De eerste versie van het ovaaltje kwam later (na 1949) ..
Duitse ketelwagens (DAPG/Standard/Esso) waren achtereenvolgens lichtgrijs, alu-tint (midden jaren 1930), donkergrijs tijdens WO2, terug alu/zilver (?), wit (eind jaren 1960) ..... Teerwagens diepzwart ...
-
Over APC gesproken: dit is een HSM exemplaar van een andere APC, namelijk de 'The Asiatic Petroleum Company' ...Deze foto ooit eens gekregen, maar ik durf niet te zeggen waar ie gemaakt is. Het lijkt me haast een fabrieksfoto of bij aankomst gemaakt op het nieuwe depot Rotterdam... Wie het weet mag het zeggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/HSM-Asiatic-Petroleum-Co-verz-R-Ellerman-small-kopie-66534fb6dc1c2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/HSM-Asiatic-Petroleum-Co-verz-R-Ellerman-small-kopie-66534fb6dc1c2.jpg)
Enjoy :)
-
Dat is een leuke ketelwagen. Wellicht leuk voor een 3D print project op basis van gangbaar ketelwagen onderstel van een serie model
Arjan
-
. . . . .Op de fabrieksfoto is er geen vrije ruimte tussen ketel en chassis , dit heb ik in model dan ook zo gemaakt. Wanneer iemand nog aanvullingen heeft dan hoor ik dat graag.
Belangrijke vraag, weet iemand wat de kleur moet zijn van de ketel etc ? bij de andere schalen, h0 en N kan ik geen wagen van APC vinden zonder vrije ruimte tussen ketel en chassis die mij enig houvast kan geven.
Tussen onderstel en ketel: het (ketel)zadel uit één horizontaal stuk (wieg, stut) , zowel bij de Amerikaanse PC als de Aziatische PC ketelwagen ....
Later waren deze zadels uit 2 aparte delen ....
(de AsiaticPC was blijkbaar een Shell-filiaal, ongeveer toch ...)
-
Is even stil geweest, maar mede dankzij jullie reacties heb ik in het clubblad van TTN een artikel kunnen schrijven over APC Standard Oil en ESSO. Vervolg artikel met de modellen die in TT gemaakt zijn komt in een volgend nummer.
kom ik gelijk bij het volgende, in TT zijn maar weinig modellen van twee assige ketelwagens van APC en Esso op de markt gebracht door de bekende modelspoorfabrikanten. Dhr Hervé vroeg eerder al in het forum of ik zelf aan de slag zou gaan met een APC model. Ik dacht waarom ook niet, in ben geen echte zelfbouwer maar sinds een halfjaar beschik ik samen met mijn zoon over een eenvoudige 3D printer en ben met TinkerCad aan de slag gegaan, eerst geoefend met en heel eenvoudige vormen, container in TT en toen maar de stap naar een Ketelwagen, de basis is er, alles zelf getekend in 3D, kan vast allemaal beter. Als basis de fabrieksfoto van de SS 502405, en en tekening van de HSM 500060 , of het dezelfde wagen is, ik weet het niet het hekwerk is anders. Op de fabrieksfoto is er geen vrije ruimte tussen ketel en chassis, dit heb ik in model dan ook zo gemaakt. Wanneer iemand nog aanvullingen heeft dan hoor ik dat graag.
De eerste pogingen;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/ketelwagen-2-669136d6691ab.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/ketelwagen-2-669136d6691ab.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/chassis-6691373a602c1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/chassis-6691373a602c1.jpg)
Belangrijke vraag, weet iemand wat de kleur moet zijn van de ketel etc ? bij de andere schalen, h0 en N kan ik geen wagen van APC vinden zonder vrije ruimte tussen ketel en chassis die mij enig houvast kan geven.
-
Hier nog een foto van Westwagon met de gevraagde ketelwagens.
https://arachne.dainst.org/entity/3655487/image/3655487
https://arachne.dainst.org/entity/3655561/image/3655561
https://arachne.dainst.org/entity/3655592/image/3655592
Kees.
-
Goede avond,
Dit zijn oude ketelwagens met een niet-doorlopend ketelzadel. Dit wil zeggen: met 2 aparte zadel-elementen met opening ertussen.
DAPG en APC kennen we: Deutsch Amerikanische Petroleum Geselschaft en American Petroleum Cie.
Maar wat was "A P A" ? Staat op het beschriftingspaneel rechtsonderaan de ketel, maar op de foto onleesbaar.
-
https://nl.wikipedia.org/wiki/American_Petroleum_Company#:~:text=De%20American%20Petroleum%20Company%20(APC,o%20staan%20voor%20Standard%20Oil).
Kees
-
Goede avond,
Dit is een tekst over APC.
Het is reeds laat op de avond, maar wat betekende APA op de ketelwagens in bericht #58 ?
(wellicht kijk ik ergens over)
https://arachne.dainst.org/entity/3655487/image/3655487
-
Als je op de foto pagina terug linked naar de foto tekst, rechtsboven
Beschreibung: Westwaggon: Ablieferung eines Kesselwagenzuges mit der Dampflokomotive Nr. 4. Die Kesselwagen sind 2-achsig mit Bremserhaus und Leiter. Der Zug besteht aus 4 Wagen mit den Nr.: 539 170 bis 539 173, Köln der Deutschen Reichsbahn. Auf den Kesseln befindet sich die Aufschrift: APA Dapolin Benzin. An der jeweiligen Wagenseite gibt es ein Hinweisschild mit der Aufschrift: Amerikanische Petroleum Anlagen G.m.b.H. Neuss am Rhein
APA =Amerikanische Petroleum Anlagen
Problem solved denk ik ;D
Arjan
-
Goede avond,
Dapol(in) als merk is 'bekend'. Van APA persoonlijk nog nooit gehoord of gelezen. Was blijkbaar één van de Duitse hoofdstukjes (eerste kwart van de 20ste eeuw) in het erg complexe verhaal van Standard Oil.