BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: mmhajvth op 09 June 2006, 23:37:26

Titel: Bochten?
Bericht door: mmhajvth op 09 June 2006, 23:37:26
Ik heb een vraag over bochten.
Wellich  denkt u... Hoe kan je nou een vraag hebben over bochten.

Wel dat zit zo:
Ik wil heel graag een zo realistisch mogelijk baanplan opzetten in een redelijk beperkte ruimte.
Dus wil ik graag weten wat Nederlands schrepste bocht in het echt is.

Een voorbeeld kan zijn de bochten tussen A'dam Amstel en A'dam CS
Maar is er iemand die nog scherpere bochten in Nederland weet te vinden waar reguliere diensten gereden worden?

Schroom niet, en roep!

Alvast bedankt voor alle tips en andwoorden!

Met vriendelijke groet,

Mark

Titel: Re: Bochten?
Bericht door: Floris Dilz op 09 June 2006, 23:41:33
Of die boog scherper is dan bij Amsterdam weet ik niet, ik ben bang van niet, maar bij harderwijk ligt ook een stevige, waar ze echter wel flink hard doorheen jakkeren (vrij veel verkanting ook)
grtz
Floris
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: Hans van de Burgt op 09 June 2006, 23:48:12
Beste @Mark,

Daar past maar één antwoord op... Bouw geen Nederlandse bogen na.
Voor de kleinste realistische boogstraal heb je een complete bouwloods nodig.

Kun je dan helemaal niet realistisch bouwen naar Nerlands voorbeeld?
Zeker wel!.... Maar verberg de bogen dan zoveel mogelijk.

Wil je meer weten over dit thema kijk dan eens even op onze encyclopedie. (rubriek 810 - Coulissen en verdwijnpunten).
Deze staat nog in de oude huisstijl, maar we konden niet alles tegelijkertijd aanpakken...

Klik op:  http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec60/sec121

groetjes,

Hans van de Burgt
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: m.v.wesstein op 09 June 2006, 23:51:11
Bocht is niet te zuipen :P ::)

Kleinste boogstraal is 150m, daar mogen de meeste treinen nog stapvoets doorheen...
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: mmhajvth op 10 June 2006, 00:05:25
Beste Haagse meester

Een straal van 150m? welke bocht bedoel je dan?
Ik gok op den Haag tussen CS en Hollandspoor  ;)

ff voor allemaal ik rijd schaal N dus dat scheelt. En de ruimte die ik op het oog heb is 7 bij 10 meter. (deze ruimte is nog niet vrij maar dat regel ik nog wel  ;)) Maar omdat ik weet dat bochten nogal groot zijn gaf ik al aan een beperkte ruimte te hebben (voor het realistisch na bouwen van zo'n bocht dan uiteraard)

Weet verder nog iemand scherpe bochten te liggen?

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: m.v.wesstein op 10 June 2006, 00:18:33
Dat zijn sporen op de wpl Ldd. Tot voor enkele jaren lag er in Rtd de zgn Groenteboog: Rtkw->Rtn. Max 30 km/h, totáál niet overzichtelijk maar wel een goede 300m boogstraal.
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 June 2006, 00:28:56
De boog bij Harderwijk heeft een straal van ongeveer 700 meter, dat is in H0 toch altijd nog 8 meter.
De boog in een standaard 1:9 wissel kan variëren tussen 180 en 200 meter boogstraal, zo'n 2 meter in model.
Conclusie: wil je realistische bogen bouwen dan is een gymzaal eigenlijk nog te klein.
Zelf ga ik niet kleiner dan 70 cm, dat is ook de minimum eis bij HobbyTrak modules. Is ook veel te klein vergeleken met het grootbedrijf, maar ziet er een stuk acceptabeler uit dan de R2 van de meeste fabrikanten.
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: ewout op 10 June 2006, 10:18:51
De krapste boog voor intercitytreinen was meende ik aan de zuidzijde van station Dordrecht CS richting Moerdijk dus. Ik heb nog niet nagemeten hoeveel het is...
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: Olav op 10 June 2006, 11:26:40
De krapste die ik gezien heb is de Nootdorpboog. Alhoewel dit een spoor is naar de werkplaats Leidschendam is deze behoorlijk krap. Vooral grappig om te zien hoe dicht de bovenleidingsmasten bij elkaar staan.

Groeten

Olav
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: Rick op 10 June 2006, 11:52:55
Ik heb hier R4 en R5 van Roco liggen als bogen en dat ziet er goed uit, maar gezien de ruimte die je hebt kan je ook wel R7 en R8 gebruiken.
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: Robbert op 10 June 2006, 13:00:53
hoi allemaal

ik weet een bocht die nog kleiner is maar die is alleen voor de light rail tussen Gouda en Leiden. zo'n 1,2 km na het station Gouda begint de bocht.


robbert ;)
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: m.v.wesstein op 10 June 2006, 14:12:38
Die is bepaald niet klein ::) Mag er met 80 doorheen, straal is minstens een kilometer. :P
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: mmhajvth op 10 June 2006, 19:32:06
Haagse meester
Heeft u een schematje waar de afkortingen van de plaatsen in staan dan kan ik zoeken naar de groente boog (Ik kom zelf ook niet uit Rotterdam dus vandaar)

De andere bogen ga ik wel vinden,
Ik zoek intussen naar plattegronden en dat gaat me best aardig af om zo de exacte straal op te meten.

Mochten er nog meer scherpe bochten zijn, hoor ik het graag!!

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: m.v.wesstein op 10 June 2006, 19:38:44
http://www.sporenplan.nl/
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: nscargo op 10 June 2006, 21:39:36
Wat is de kleinst mogelijke diameter in HO.? Ik bedoel dan een bocht waar alle treinen en treinstellen zonder problemen doorheen kunnen rijden.
Ik probeer het gebruik van R1 bochten zoveel mogelijk te vermijden, alleen hooguit op het rangeerterrein.
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: Christoph op 10 June 2006, 21:45:23
Ik gebruik minimaal 700mm radius, dit om ook de grote stoomlocomotieven (BR01) door de bogen te laten rijden.
Tevens spaar ik de wagon modellen die in lengte 1:87 zijn (303mm). Deze gaan erg overhangen bij krappere bogen.
Ik rijd europees, wellicht is dit bij amerikaans of chinees nog te klein.

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: nscargo op 10 June 2006, 21:57:24
Ik rijdt nederlands in H0. Als ik bochten ga aanleggen met een radius van 700 mm, dan krijg ik een diameter van 1400mm. Voor mij zou dat betekenen  dat ik een stukje uit de muur van ons huis moet slijpen want zo'n diameter raak ik niet kwijt. Heeft iemand nog een tip voor een kleinere diameter?
Harm
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: mmhajvth op 10 June 2006, 23:14:30
Ja je zou kunnen afwijken van realisme (niet aan mij besteed overigens) Of een op industriele basis gebouwde baan kiezen. Een baan bouwen dus met een indistrie thema. Want in de industrie heeft men vaker bochten en die zijn ook nog eens vaak voorzien van let wel relatief kleinere radius bochten.

Dus bouw een stukje hoogovens of rotterdamse havens na. dan heb je een unike baan met veel trein bewegingen en realistisch en dat alles is mogelijk te maken voor relatief kleine ruimtes.

Zelf rijd ik schaal N en dat is toch wel een uitkomst hoor  ;)

m.v.g.

Mark

PS: De bochten die ik nu allemaal gemeten heb, hebben een minimale straal van +/- 400 meter. Het gaat dan wel alleen om bochten waar dagelijks gereden word door NSR. In schaal N komt dat neer op een straal van 2.5 meter en dat is voor mij haalbaar. (Ik maak namelijk een kwart ronde bocht, dus van 90 graden.) 
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: Olav op 10 June 2006, 23:49:10
Ik probeer in ieder geval de bogen uit het zicht te houden. Uiteraard niet de bogen met flexrail. Die zijn van een hele flauwe straal.

In principe lukt dit als je je baanplan zo maakt in combinatie met het landschap. En de ruimte hebben natuurlijk.

Groeten

Olav
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 June 2006, 14:52:10
Als ik bochten ga aanleggen met een radius van 700 mm, dan krijg ik een diameter van 1400mm.
Dat hangt er maar helemaal vanaf wat voor sporenplan je hebt. Als je een opstelling hebt langs de wanden dan kun je over het algemeen bogen met een grotere straal leggen. Je hoeft niet meteen een draai van 180 graden te maken, in het grootbedrijf doen ze dat ook maar zelden.

Titel: Re: Bochten?
Bericht door: nscargo op 11 June 2006, 19:26:52
De afmetingen van de tafel waar in mn rails kan leggen is 5 X 1.2 meter, aan 3 kanten tegen de wand aan, dus kan ik er niet omheen lopen. Een echt baanplan heb ik nog niet. Ik maak ze wel en heb er ook wel een paar gebouwd, maar soms tijdens de bouw of soms als het klaar is dan kijk je er naar en denk je ....nee het is het toch niet. En volgens mij ligt het aan de bochten en de wissels. Vandaag mijn vraag, wat is straal van een redelijk bocht waar alle treinstellen door kunnen rijden. Als ik naar de site van Chris kijk dan heeft hij het mooi opgelost door de bochten te laten verdwijnen onder de stad.Maar ik niet dat hij het leuk zal vinden als ik het ook zo ga maken.
Harm
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: m.v.wesstein op 11 June 2006, 19:37:13
Wrom? Dat mag je toch zelf bepalen? Beter goed gejat dan slecht verzonnen ;) ;D
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: mmhajvth op 11 June 2006, 20:50:54
Joh als we zo redeneren dat je niet het zelfde mag maken als een ander. Zijn er duizende modelbouwers in overtreding met hun simpele ovaaltje! ;)

Dus als je het zelfde wilt bouwen moet dat toch kunnen?
En geloof me, al zou je heel zijn baanplan jatten,... wijkt jouw baan hoogstwaarscheinlijk toch af qua afwerking! Bijvoorbeeld omdat je een ander stationsgebouw wilt, of omdat je liever geen gras maar zand wilt of weet ik veel nog meer.

En misschien ziet hij het wel als een ode aan zijn werk. Als hij ziet dat andere geinspreerd raken door hem!

Kortom: doe lekker waar je zin in hebt!

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: mmhajvth op 11 June 2006, 20:53:13
Heeft iemand foto's of digitale plattegronden van werkplaats leidschendam? (het moeten wel schaal plg's anders kan ik geen straal opmeten.)

Alvast heel erg bedankt!

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: mmhajvth op 12 June 2006, 13:54:36
Citaat van: nscargo
Wat is de kleinst mogelijke diameter in HO.? Ik bedoel dan een bocht waar alle treinen en treinstellen zonder problemen doorheen kunnen rijden.
Ik probeer het gebruik van R1 bochten zoveel mogelijk te vermijden, alleen hooguit op het rangeerterrein.
In het echt is de krapste boog ongeveer 400 meter straal. je kan dan voor H0 een 4.6 meter straal en voor schaal N een 2.5 meter straal.
Maar je wilde weten wat de krapst mogelijke boog was zonder realisme aan te houden?
Ik denk dat dta van een paar dingen afhangt:
- Hoeveel je lichtste treinwaggons wegen.
- Hoelang je langste waggon is.
- En hoeveel kracht je zwakste loc heeft.
Probeer met die gegevens je meest ongelukkige trein samen te stellen en dan testen maar!
Zodra de trein de binnenbocht in getrokken word door te lange en te lichte waggons, of wanneer de loc niet vooruit komt door te veel vrijving in de bocht zit je te krap!  ;D

Sorry dat ik geen concreter antwoord kan geven.

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: m.v.wesstein op 12 June 2006, 14:28:26
Kleinste boogstraal is 150m, daar mogen de meeste treinen nog stapvoets doorheen...
In het echt is de krapste boog ongeveer 400 meter straal.
Jij hebt moeite met lezen hè?
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: henk op 12 June 2006, 14:36:10
Wrom? Dat mag je toch zelf bepalen? Beter goed gejat dan slecht verzonnen ;) ;D

Dat heet 'leren van'.  Doet Chris zelf ook niet moeilijk over. Waarom ook?
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: mmhajvth op 12 June 2006, 14:44:45
Beste Vincent, (Haagse_Meester)

Je geeft zelfs al in je citaat aan, dat een bocht met een straal van 150 meter, een bocht is met behoorlijke beperkingen.
Nscargo wilde graag de minimale straal weten voor een bocht waar je probleemloos doorheen kan rijden.
Ik heb probleemloos Geïnterpreteerd als zijnde ook met een fatsoenlijke snelheid.
Zodoende.

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: henk op 12 June 2006, 14:54:10
De afmetingen van de tafel waar in mn rails kan leggen is 5 X 1.2 meter, aan 3 kanten tegen de wand aan, dus kan ik er niet omheen lopen. Een echt baanplan heb ik nog niet. Ik maak ze wel en heb er ook wel een paar gebouwd, maar soms tijdens de bouw of soms als het klaar is dan kijk je er naar en denk je ....nee het is het toch niet. En volgens mij ligt het aan de bochten en de wissels. Vandaag mijn vraag, wat is straal van een redelijk bocht waar alle treinstellen door kunnen rijden. Als ik naar de site van Chris kijk dan heeft hij het mooi opgelost door de bochten te laten verdwijnen onder de stad.Maar ik niet dat hij het leuk zal vinden als ik het ook zo ga maken.
Harm

1,20 meter is mooi hoor. Kun je gemakkelijk bogen met een straal van 50 cm gebruiken en daar rijden de gangbare modellen moeiteloos door. Met de realiteit heeft het niks te maken, maar dat had je al begrepen.
Dan kun je kiezen.
Ofwel een zichtbaar ovaal en dan maar geen doorsnede uit de werkelijkheid.
Of je verbergt alle bogen op de manier van Chris en van iedereen waar hij dat heeft afgekeken.

Je kunt natuurlijk ook afzien van een ovaal. Dan wordt het heen-en-weer rijden.
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: Felix op 12 June 2006, 15:37:15
De bocht vanaf de Brug over het galgewater bij Leiden naar Leiden Centraal is ook behoorlijk krap.
Dan heb je natuurlijk talloze frabrieksspoortjes die krap zijn:)
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: basdejong op 13 June 2006, 20:55:45
vergeet vooral de boog niet na het verlaten van dordt centraal richting sliedrecht, tussen dordt stadspolders en sliedrecht
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: Erin P. van Beveren op 14 June 2006, 01:12:28
Heeft iemand foto's of digitale plattegronden van werkplaats leidschendam? (het moeten wel schaal plg's anders kan ik geen straal opmeten.)

Alvast heel erg bedankt!

Met vriendelijke groet,

Mark

http://www.nlms.info/photos/Netherlands/Leidschendam4/2.jpg

Niet veel om te meten, maar toch een luchtfoto. Haagse Meester gaf je de radius al. Foto gekregen van Hans vd BVL
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: mmhajvth op 14 June 2006, 19:38:46
Beste Erwin,

Mag ik u heel erg danken voor uw input!
Mooie foto overigens!

Maar is het voor u mogelijk om (bijvoorbeeld met "paint") aan te geven waar ik die bocht moet zoeken?

Wederom bedankt.

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: SporenplanOnline op 15 June 2006, 19:03:28
Heb eens alles wat voorbij kwam (en wat extra's) even nagemeten in mijn gegevens:

Harderwijk: R=600
Dordrecht: R=400
Rotterdam Hillergersberg: R=240
Den Haag HS-CS: R=200
Moordrecht aansl. (naar Alphen): R=500
Barneveld aansl. (naar Dorp): R=300
Leiden (naar Goederen): R=200
Winterswijk (zijde Aalten): R=300

Leidschendam zelf is gewoon een emplacement. R=150 valt ook wel op andere plaatsen terug te vinden (Geldt ook voor Den Haag HS-CS)

Groeten,

Sven Zeegers
Webmaster Sporenplan.nl
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: mmhajvth op 16 June 2006, 09:35:07
Bedankt Sven!

Top bezig!
Ik ga meteen verder met het omrekenen van de radius naar schaal N.
Ben nu al benieuwd wat het voor consequenties het heeft op het baanplan  ;D.

Met vriendelijke groet,

Mark
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: Olav op 16 June 2006, 22:07:23
Sven, weet je ook de nootdorpboog?

Groeten

Olav
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: SporenplanOnline op 18 June 2006, 22:36:59
Sven, weet je ook de nootdorpboog?

Nee, daar heb ik nog geen gegevens van (iets te nieuw). Nootdorp boog valt eigenlijk ook bijna onder emplacement...

Titel: Re: Bochten?
Bericht door: Jeroni op 04 July 2006, 02:12:27
mmhajvth,

ik rijd zelf ook spoor N, en hecht ook (veel) waarde aan realistische bogen waar dat nodig is, realistisch gezien.  ;)

Zegt fleischmann:"daar kan je doorheen rijden met whatever trein. Ok, testen die hap, en dat is je mim radius op verborgen trajecten. Voor mij"

voor bogen in het zicht hanteer ik geen radius, geen nabouw blabla. Ik zet er een trein neer met lange IC wagons, en ik kijk wat ik acceptabel vind. "Overhangen" van rijtuigen in de bochten vind ik persoonlijk uit den boze bijvoorbeeld. Als de trein "om jou heen rijdt", dan kan je m evt iets scherper maken, omdat de afstanden tussen de buffers effectief verkleint. Kan handig zijn. Als je de boog ook verkant, dan biedt dat ook veel realisme. Ik ben er achtergekomen dat een plan (2D) iets heel anders is dan het daadwerkelijk aanleggen. (Goh, wat een ontdekking,zullen de meeste mensen hopelijk [niet] denken, maar het zelf zien van de trein maakt het, of kraakt het).

Ik ben benieuwd!!!

Gr

J
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: mmhajvth op 04 July 2006, 11:56:47
Je hebt gelijk als je zegt dat testen meestal de meest directe en makkelijke manier is om te zien of wat je wilt maken ook werkelijk mooi is.
Maar ik wilde een voorstudie doen naar de echte zaken, zodat als ik afwijk van de werkelijkheid (Wat ik dus liever niet doe) ik in iedere geval weer waar ik ben afgeweken en wat de verchillen zijn.
Maar ik moet zeggen dat ik alleen afijken wil als het in de verste verte niet passen gaat anders of wanneer het echt echt spuug lelijk is maar met name dat laatste komt weinig voor  ;D.

De radius is makkelijk om eeen idee te krijgen bij een voorstudie en bij het uittekenen in 3D dat ik overigens graag en nog al vaak doe.

Zo zien we dat we allemaal onze eigen aanpake hebben  ;)

Met vriendelijke groet,

Mark


 
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: Jeroni op 04 July 2006, 12:20:05
Tja,

ik weet niet hoeveel ruimte je tot je beschikking hebt, maar zoals besproken is het geen nieuws dat je qua radius ueberhaupt al concessies aan de werkelijkheid doen moet, want niemand heeft de welbekende en felbegeerde sporthal in de tuin staan...... :)

Als je nou een proefstukje maakt, en kijkt wat je mooi vindt, dan kun je zo je optimale (of minimale) radius bepalen. Meet je dat op, en kun je dan gaan tekenen.

Titel: Re: Bochten?
Bericht door: Hans Reints op 06 July 2006, 18:39:45
Heren,

Bochten zitten in wegen, rivieren en kanalen!
Bogen alleen bij het poor :'(

SK
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: Hans Reints op 06 July 2006, 18:42:15
Sorry tikfout,  poor moet natuurlijk SPOOR zijn

SK
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: Peter Korsten op 06 July 2006, 19:01:13
Sowieso is het weinig constructief om anderen proberen je jargon aan te praten...

- Peter
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: Jeroni op 06 July 2006, 19:24:01
Heren,

Bochten zitten in wegen, rivieren en kanalen!
Bogen alleen bij het poor :'(

SK

www.tienvoortaal.nl

 Ik hoop dat je de essentie van het verhaal in ieder geval begrijpt.

Groeten,

J
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 July 2006, 19:45:22
Sowieso is het weinig constructief om anderen proberen je jargon aan te praten...
sorry Peter, maar hier moet ik Hans Sobat Kras toch bijvallen.
Hij probeert niet om iemand zijn jargon aan te praten. Hij vertelt alleen maar wat officiëel de juiste term is.
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: Peter Korsten op 06 July 2006, 20:21:20
Het blijft toch jargon. Dat een bocht in spoorwegjargon een boog heet, neemt niet weg dat het een bocht is: een buiging in een verkeersader.

Wanneer er sprake is van een situatie waar een precieze definitie belangrijk is (zoals bij de straal en de doorsnede van een draad) is het belangrijk om de juiste termen aan te houden, maar daar is hier geen sprake van.

- Peter
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: Harry op 06 July 2006, 23:15:26
Een klein zegje.

Ik merk bij mij op het werk dat het gebruik van verschillende woorden voor het zelfde ding verwarrend kan werken. En ik ga er vanuit dat het niet bedoeld is als 'hard' commentaar. Ik zie het als een toelichting. Een volgende keer, als er iemand de term boog gebruikt, weet iedereen die dit draadje heeft gevolgd, dat het om een bocht in een verkeersader gaat. Zo leer je elke dag nog weer.

Groeten Harry
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: Hielco op 09 July 2006, 16:30:49
Beste Mark,

De kleinste radius die in het grootspoor wordt gebruikt wordt bepaald door het materiaal dat daaroverheen moet rijden. Een gemiddelde 4-assige lok meet zo'n 18 á 20 meter in lengte en kan meestal een radius van minimaal 75 meter aan. Zo ook de meeste 4-assige goederen wagons. Een rijtuig van zo'n 26 á 27 meter heeft daar dus al wel een probleem, en zal vermoedelijk uit de rail lopen. De snelheid in zo'n boog is natuurlijk uiterst gering.

Verder wordt de radius van een boog bepaald door de maximale snelheid waarmee gereden moet worden en de maximale verkanting die toegepast kan worden.

Ook in het grootbedrijf keert men de zaken wel eens om, en wordt de maximale snelheid in een boog bepaald door de boogstraal, de (max) verkanting en de ondergrond van de ballast (nog een variabele)

Een voorbeeld in Nederland van een "krappe" boog is die bij Harderwijk waar een max mogelijk is van 115 km/h i.v.m. de boogstraal van 700m en de verkanting van 17 cm! Deze verkanting passen we ook toe in HO bij een boog van 36 cm radius. Ik bedoel maar ...

Zien we naar het buitenland dan worden en werden er wel kleinere boogstralen toegepast. Bijvoorbeeld op de Semmering pas (Oostenrijk) is de kleinste boogstraal 180 meter! Hier is de maximale snelheid <80 km/h en wordt de maximale verkanting gebruikt.

Ook de Gotthard-lijn is hier een voorbeeld van met een kleinste radius van 200 meter en een maximale snelheid van 80 km/h. Deze wordt daar overigens niet alleen bepaald door de bochten, maar meer door het stijgingspercentage en de duur van de stijging. Hier is het meer een behoud van het materiaal.

Eén en ander is uiteraard allemaal terug te voeren naar en te implementeren op de modelbaan, maar velen hebben het al gezegd: de ruimte is de beperking. De ontsnappings clausule is dat de grootstmogelijke boogstraal de beste is.

Een voorbeeldje: een boogstraal van 36 cm radius lijkt veel beter bij HOe dan HO. Oorzaak: de lengte van het materiaal wat er overheen rolt!

Voor jou is nu denk ik de vraag van het materiaal en tijdperk gekomen. De vroegere periodes staan dus kleinere boogstralen toe dan de moderne tijden met hun langere locs en rijtuigen.

Veel succes bij je besluitvorming en speurtocht op beurzen en internet naar nog meer leesvoer over de BOCHT.

Groetjes,

Hielco
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: dancer op 25 October 2007, 15:12:01
HEllo,

Op mijn toekomstige zwitserse baan in HO wil ik zeker en vast ook bochten hebben die zichtbaar zijn: voor de hoofdbaan is de diameter ongeveer  3 m, en voor de nevenbaan (kortere treinen die ook trager rijden ) ongeveer 1m20 lang....
Bovendien om het mooier te maken wens ik er verkanting bij..

Probeer fotos te vinden op internet van bochten, dan kun je een beetje vergelijken en meer ideeën krijgen...

Vergeet ook niet: een bocht begint altijd met een faluwe bocht, waarna dan de bocht scherper wordt (realistischer als je dit op de baan doet)..
Titel: Re: Bochten?
Bericht door: Wim Romijn op 25 October 2007, 16:15:51
De kleinste bocht die ik ooit gezien heb is in de lijn Durango Silverton.

In deze lijn zit een kompleet hoefijzer en zittend in de laatste wagon zie je de lok aan de andere kant van het ravijn verschijnen.
Het is wel smalspoor.