BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Piet Meijer op 04 March 2024, 20:56:47
-
Met de ontwikkelingen op het gebied van Internet of things (IoT) vraag ik mij af of hier al optimaal gebruik wordt gemaakt van m.n. de mogelijkheden van het gebruik van microcontrollers. Naast de Arduino 3 wordt in een rap tempo de omvang van die controllerbordjes steeds kleiner. Zo ben ik op dit moment bezig met het gebruik van een 'ESP32-C3 super mini' te verwerken in schaal N tractiematerieel.
Uiteindelijk met de bedoeling als een "echte" machinist als eerste - geheel afzonderlijk van allerlei systemen - bijvoorbeeld het frontsein, sluitsein (alsmede de rangeerseinen en eventuele zwaailamp) correct in te stellen alvorens te vertrekken...
Ik begin met de aanpassing van twee 22/2300 locs die in een klompentrein zijn opgenomen. Voorop lopende loc L-frontsein, sluitsein uit en bij de achterop lopende loc alleen het sluitsein aan; geen zwaailicht. Bovendien moet de achterop lopende loc meteen stoppen op het moment dat de vooroplopende loc stopt (voor bijvoorbeeld een sein of anderszins).
Ik ben e.e.a. op dit moment aan het uitwerken op een breadboard. Voor het derde licht in het frontsein maak ik gebruik van een bicolor LED (Smd Led 0605 Bi-Kleur Rood/Wit).
Je kunt dan met je smartphone/tablet/laptop/pc via je wifi netwerk de zaken instellen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat deze verlichting automatisch correct wordt ingeschakeld zodra de rijrichting bekend is. Hierna zijn m'n Hippeltjes (Graham Farish) aan de beurt. Wat zijn de meningen in deze? Ik hoor graag de meningen...
-
Heb er helemaal niets mee dat IOT, zie het vaak meer in kader van met de hype meelopen maar de voordelen wegen vaak niet op tegen kosten en nadelen.
Dus nee, ga er geen tijd aan besteden. Maar ook voor deze geldt: vindt je het leuk dan vooral doen (Ps niet cynisch bedoeld voordat dat gedacht wordt 8))
-
Ik sluit me helemaal bij Frank aan. Ik heb helemaal niets met IoT, zeker niet als maloten als Marc Zuckerberg en Elon Musk zich ermee bemoeien. Ik ben wat dat betreft erg op mijn privacy gesteld.
Maar als je het leuk vindt, zeker lekker mee bezig gaan.
-
Zelf heb ik ook niet echt iets met IoT als in ik ga het niet toepassen in de nabije toekomst, maar ik vind het wel interessant.
Je krijgt dus ditte in een N-schaal model? :o Een traxx geloof ik, maar ik denk dat een bakkie wel lastig wordt.
(https://i.ebayimg.com/images/g/MJUAAOSw-Zhk1KsV/s-l1600.jpg)
Hij zou opzich nog wel kleiner kunnen. Die castellated holes kunnen uitgevoerd worden als soldeerpads op de achterzijde. En dan met minder pads misschien? je kan ook een mini-USB (= goedkoop) met die boot knop op een breakaway tap zetten. Dan moet je dus 1x goed programmeren en dan breek je de USB af. Anders kan je nog wat doen met pogopins om te programmeren. Dat is natuurlijk goedkoper. Dat reset knopje is overbodig. Ik denk dat 10x10mm misschien wel haalbaar is?
Maar eh don't look at me voor het komende half jaar hier voor ::).
Kan je, wat je wilt, niet oplossen in de centrale kant? icm een normale DCC decoder? Als je een arduino aansluit op Lnet/Xnet dan kan je die programmeren om al die handelingen te verwerken en dan kan je wellicht een normale esu micro decoder met functie mapping zo ver krijgen om te doen wat je wilt.
Mvg,
Bas
-
Ieder zijn ding. Ben zelf veel bezig met klein spul zoals nano’s, esp mini’s ( daar zit standaard wifi op) en eigen ontwikkelingen zoals een eigenbouw car systeem. Maar daar kom ik ” niet verder dan” remote aansturen met IR ( en noord en zuidpool magneten)
De basis is toch DCC gestuurd.
Dus wel Things maar weinig I.
Wel leuk dit te volgen.
-
IoT in locomotieven ben ik nog niet tegengekomen, wel als het gaat om wissel-/seindecoders/schakelpanelen e.d.
Een uitgebreid en doordacht systeem is ontwikkeld door Hans Tanner, zie zijn Youtube kanaal https://www.youtube.com/@IoTT (Internet of Toy Trains)
-
Ik denk dat 10x10mm misschien wel haalbaar is?
Knappe jonge die dat doet, het Espressif ic is al groter ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/ESP32-C3-65e631afd9bc0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/ESP32-C3-65e631afd9bc0.jpg)
-
Als oud ITer, die zich nog goed herinnerd hoe we voor het eerst (rond 1985) een 10mbit ethernet installeerden met het IP protocol. Die al vanaf 1990 toegang tot het Internet had en de hele opkomst van het WWW vanaf '94 meegemaakt heeft, inclusief hackers en steeds verdere maatregelen om je zelf te beschermen, komt het IOT bij mij niet in huis. Mocht er toch noodgedwongen in de toekomst iets in huis komen met IOT, dan zal ik alles in het werk stellen om de toegang van buiten te blokkeren.
Groet Meino
-
Het is mij niet duidelijk of je dit bij Analoog of Digitaal bedrijf wilt gaan toepassen?
Hoe ga je in Analoog bedrijf zorgen dat de processor altijd spanning krijgt om je verlichting te gaan bedienen?
Voor wat betreft Digitaal bedrijf zie ik niet zo in wat dit toe gaat voegen t.o.v. de huidige DCC decoders waar alle bedienings mogelijkheden al in zitten en tevens de mogelijkheid tot dubbeltractie.
Het ESP32-C3 super mini bordje heeft alleen basis I/O (goed om een Ledje aan te sturen) maar als je de dubbeltractie wilt gaan besturen, de achterste loc moet gaan stoppen, zoals je beschrijft komt daar nog wat electronica bij zoals: - transistors/mosfets
- weerstandjes
- condensatortjes
Dat betekent nog een printje in een N-spoor Loc en daar is al nauwelijks plaats voor je ESP32-C3 super mini bordje.
Ik zie eigenlijk alleen maar de lol van het uitzoeken van hetgeen je beschreven hebt en daar is natuurlijk niets mis mee!
Wat wel leuk is dat je iemand aan de andere kant van de wereld de verlichting in je loc kan laten aanzetten, maar als je dit eenmaal gezien hebt is de lol er snel vanaf en blijft het leer effect over.
Mvg,
Peter
Edit van "tractie" "dubbeltractie" gemaakt.
-
'ESP32-C3 super mini
Die is interessant! Klein is belangrijk voor inbouw in (vracht) wagens voor me en hopelijk kleiner.
Heb onlangs een esp mini getest met standaard wifi. Daar liep ik tegen een timer probleem aan en daarom terug gegaan naar een ( te grote) Nano.
Weet je hoeveel timers de kleinste super mini heeft. Kan het zo niet vinden.
Edit, toch gevonden: Timer Initialization
The two ESP32-C3 timer groups, with two timers in each, provide the total of four individual timers for use.
Dat moet ok zijn, heb er een paar besteld
-
Knappe jonge die dat doet, het Espressif ic is al groter ;D
Ik had dat bakding niet op de achterkant gezien ::), never mind, 10x10 wordt zo wel erg onmogelijk.
Voor wat betreft Digitaal bedrijf zie ik niet zo in wat dit toe gaat voegen t.o.v. de huidige DCC decoders waar alle bedienings mogelijkheden
Ik denk 3 punten.
A). Het feit dat je deze simpelweg zelf programmeert, geeft je al meer flexibiliteit dan dat een LoPi je ooit kan geven met function mapping. Maar je raist wel een valid point. Het is makkelijker om zelf een DCC decoder te maken. En die kan je dan custom programming geven.
B). De feedback. Nu bestaat er welliswaar railcom, maar of je daar nu gelukkig van moet worden voor dit soort dingen? Idk, Je kan natuurlijk zelf een railcom detector (te vinden op WWW) bouwen en je eigen DCC decoder met railcom uitvoeren. Dan kan je daarin wellicht nog zelf een protocolletje verwerken naar de centrale arduino. En dat in combinatie met de Xnet/Lnet arduino aan de centrale kant, moet je alle flexibiliteit geven die je maar wilt.
Alleen C). daar komt een soort van veel elektronica en meer werk bij kijken. WiFi heeft dan opzich wel voordelen in dat het makkelijker is. En je kan ook meteen iets leuks met een browser of een app of een ander ESP boardje doen. Ik snap zo wel de voordelen van WiFi.
[offtopic]
Ik heb helemaal niets met IoT, zeker niet als maloten als Marc Zuckerberg en Elon Musk zich ermee bemoeien.
maatregelen om je zelf te beschermen, komt het IOT bij mij niet in huis.
Zijn jullie nou allemaal daadwerkelijk bang dat jullie bank gegevens via een WiFi trein gejat kunnen worden ofzo? ;D
@Bert, Uit nieuwsgierigheid hoeveel timers heb je nu nodig voor je toepassing? Met 2 moet je volgens mij ver komen toch? Dan heb servo bediening en met de andere kan je dan processen timertje.
[/offtopic]
Bas
-
Over die bankgegevens: er is een keer een bedrijf grondig gehackt waarbij de initial acces tot stand kwam via een digitale aquariumpomp van de fishtank in de lobby die toevallig aan internet hing ;D. Alles kan. Of het waarschijnlijk is dat is vers twee.
-
@Bas,
Had al een edit op mijn post, zie boven.
Mijn geheugen is soms last in first out, dus precies weet ik het niet hoeveel timers ik nodig ben, liep in ieder geval vast met de esp mini.
Delays heb ik verbannen, gebruik veel millis in mijn coding.
De mini gebruikt zijn timer voor wifi.
-
Bert,
Ik heb 'ns gekeken hoe het zit met mijn timers. ik kom er n.l.nooit tekort. Voor de ESP32 was je er al achter dat deze 4 hardware timers heeft. ik heb daarnaast nog 16 andere zie,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/ESP-timers-65e6de9656ae7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/ESP-timers-65e6de9656ae7.jpg)
Nu werken jullie met code en daarmee heb ik geen ervaring mee en gebruik ze zelden. die plemp ik er voor de simpeltimer er ook maar bij. en staat 'n <SimpleTimer.h> bij dus dat zal wel 'n lib zijn!
#include <SimpleTimer.h>
SimpleTimer timer;
void Simple_timer_16() {
}
void setup(){
timer.setInterval(2222L, Simple_timer_16);
}
void loop(){
timer.run();
}
Hint,
er zijn ESP32 mini's met batterijlader (3,7V) aan board! Leuk voor auto, vrachtwagentjes en wagonnetjes. kun je d.m.v. WiFi direct diverse lichtjes en motortjes bedienen. Er is 'n wemos D serie geloof ik waarbij ook passende schields te verkrijgen zijn.
Suc6
-
Bedankt voor de info Cas.
Met de weimo esp liep ik vast op de hardware timers, wellicht dat ik het op kon lossen met sw timers maar dat is me te complex.
Dus gaat het met de 4 timer versie wel.
Simple timer moet ik even induiken.
Die van de hint gaat het niet worden, ik wil naast de witmoos post beginnen met een car system post, dan wordt het duidelijker waarom.
-
[offtopic]
Zijn jullie nou allemaal daadwerkelijk bang dat jullie bank gegevens via een WiFi trein gejat kunnen worden ofzo? ;D
Ja
Het grootste probleem met hacking is om een startpunt binnen een afgeschermd en beveilgd netwerk te krijgen. Dus ieder systeem dat een open poort naar de buitenwereld heeft, is een zwakke plek. Meestal is de enige bescherming een eventueel wachtwoord om via die poort toegang te krijgen. Dat is een notoir zwakke bescherming en mag eigenlijk niet meer gebruikt worden. Vandaar 2staps beveiliging die tegenwoordig min of meer verplicht is op openbare diensten. De meeste van deze systeempjes draaien een versie van Linux. Linux heeft alle gereedschappen aan boord om het interne netwerk in kaart te brengen en de lokale systemen te selecteren om aan te vallen. Meestal is de beveiliging van de systemen binnen de beveiligingsmuur een stuk zwakker (vaak op vertrouwen gebaseerd).
Kortom al deze naïviteit creëert een hemel voor hackers. Op zich zelf interesseert mij het feit dat een of andere naïve gebruiker gehacked wordt en zijn geld kwijt raakt niet (eigen schuld dikke bult). Het echte probleem is het feit dat al die gehackte systemen verhandeld worden om bijv. DDOS aanvallen mee uit te voeren of om de hackers te mogelijkheid geven om andere doelen in alle anonimiteit te kunnen aanvallen.
Groet Meino
-
Nee, niet bang dat mijn baan gehackt wordt maar zie absoluut geen voordeel in iot in relatie tot modelspoor (en veel andere gebruiksvoorwerpen).
-
(y)
-
[...] Ik heb helemaal niets met IoT, zeker niet als maloten als Marc Zuckerberg en Elon Musk zich ermee bemoeien. Ik ben wat dat betreft erg op mijn privacy gesteld.
[...]
Waar komen die dan om de hoek kijken in jouw eigen wifi thuis?? Je kunt toch een privé wifi netwerk opzetten, desnoods met een tweede router die zelf helemaal niet aan de wereld hangt?
Mag ik je reactie in deze als wat krap door de bocht aanmerken?
-
Internet of things (Iot) beschrijft juist de situatie dat allerlei slimme apparaten (Deurbellen, camera's, thermostaten etc) vanuit de Void (buiten je prive afgeschermde netwerk) benaderbaar zijn, zodat je bijv. je thermostaat alvast hoger kunt zetten, dat je de inhoud van je koelkast kunt checken als je bij Appiehein staat, enz. Ik heb thuis ook een netwerk met van alles, diverse computers, printers, Raid units. Maar dat zie ik niet als Internet of things.
Groet Meino
-
Meino,
Binnen de rocRail gemeenschap is de MQTT toepassing van IoT al gerealiseerd lijkt het en geïntegreerd.
Kijk maar eens op https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=rocrailini-service-en (https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=rocrailini-service-en)
Even doorscrollen naar MQTT Service
Eric
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-8583-65e83a9f31c8e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-8583-65e83a9f31c8e.jpg)
Volgens mij werken nog al wat hobbyisten hier met een vorm van IoT. Immers de moderne centrales communiceren via wifi met een Roco multimouse of Z21 app op hun telefoon. De stap om de communicatie naar de DCC decoder niet via de rails/bedrading naar de locs en accessoires maar via Wifi te regelen is m.i. niet zo principieel. Je zou verwachten dat decoderbouwers daar al lang in hadden voorzien.
Zo heeft Hornby een nieuw systeem uitgebracht, waarbij gebruik gemaakt van Bluetooth decoders.
Gr, Hans
-
En dat voor een goeie 7 tientjes. Sound uploaden zonder dure decodertool maar met een app. Het proberen waard.
-
@Borotof,
Bluetooth is natuurlijk nog geen wifi, dus niet echt IoT. Wil je dit systeem van Hornby inzetten, dan is er ook een soort conversie/systeem voor je “oude” DCC infrastructuur. Een Bluetooth kastje waarmee je de DCC centrale aan de rails verbindt. Daarmee kun je locs met normale DCC decoders én locs met die Bluetooth decoders besturen.
Gr, Hans
-
Zoals ik het heb begrepen heb je dat kastje alleen nodig als je geen dcc centrale hebt om de lok van spanning te voorzien. Ik heb zelf overigens absoluut geen behoefte aan een bluetooth besturing op mijn koploperbaan, maar de mogelijkheid van programmeren/updaten zonder centrale/decoderprogrammer is wel een heel mooie.
-
Nee dat kastje is een XpressNet bluetooth 'dongle'. Hij verbindt met je phone via bluetooth zoals met die bluetooth decoders. En dan stuurt de dongle via Xnet je centrale aan.
De app kan dan behalve je bluetooth decoders zo ook alle andere decoders(DCC) aansturen. Dan hoef je niet van app meer te wisselen.
Opzich wel een interessante draadloze alternatief voor een router en of z21 freischaltcode. En je kan die dongle aan je Roco boosters hangen.
Bas
Bas
-
@Borotof,
Bluetooth is natuurlijk nog geen wifi, dus niet echt IoT. Wil je dit systeem van Hornby inzetten, dan is er ook een soort conversie/systeem voor je “oude” DCC infrastructuur. Een Bluetooth kastje waarmee je de DCC centrale aan de rails verbindt. Daarmee kun je locs met normale DCC decoders én locs met die Bluetooth decoders besturen.
Gr, Hans
is WiFi dan wel IoT?
IoT is volgens mij dat zaken met internet verbonden zijn. Ik zie niet het nut van mijn decoders met Internet verbinden.
WiFi is mijn interne draadloze netwerk, maar als ik de verbinding van mijn modem met internet er uit trekt dan heb ik geen internet, maar wel een verbinding tussen mijn apparaten binnen in mijn huis.
Ik kan dan altijd nog print opdrachten sturen, of locale games spelen, data oversturen. allemaal via WiFi, maar zonder verbinding met Internet. Dus iets dat werkt via WiFi zegt nog niets over IoT.
Roelco
-
Ik zie niet het nut van mijn decoders met Internet verbinden.
Echt niet? Het is echt heel simpel. Je hebt geen DCC centrale nodig. Je hebt alleen iets van spanning nodig. Je kan elke random AC of DC voeding/trafo pakken (mits de spanningen binnen tolleranties vallen ;)) en dat aan je spoor hangen. Heb je nog een losse 12V adapter? Dan pak je die. Geen probleem voor de Hornby decoders.
En je kan digitale treinen tussen je analoge treinen laten rijden. Je zet je analoge treinen uit op de daartoe bestemde afschakelbare secties, draait de regelknop open en je kan met je digitale sound loks een rondje rijden met de app. En needless to say, dan kan je ook nog eens meelopen met de trein op je analoge baan. (of je dat nodig heb/wil, is een andere vraag. Maar het kan :police: )
Bas
-
Maar dat zijn nog steeds geen voordelen van een internet verbinding...
-
+1
-
Echt niet?
Nee echt niet!!!
Echt niet? Het is echt heel simpel. Je hebt geen DCC centrale nodig. Je hebt alleen iets van spanning nodig. Je kan elke random AC of DC voeding/trafo pakken (mits de spanningen binnen tolleranties vallen ;)) en dat aan je spoor hangen. Heb je nog een losse 12V adapter? Dan pak je die. Geen probleem voor de Hornby decoders.
Heb nog een mooie DCC centrale liggen, kan ik die er ook aan hangen? O dat heb ik al, dus waarom zou ik die weggooien :).
En je hebt nog steeds iets van een centrale nodig. Wat is een centrale, die stuurt commando's naar je decoders. Dat blijft dus gewoon, je blijft commando's naar je decoder sturen. Hoe je die decoder van voeding voorziet staat daar los van. De huidige centrales combineren het voeden van de decoder met het sturen van de commando's Dit is blijkbaar iets dat los van de voeding de signalen stuurt.
En je kan digitale treinen tussen je analoge treinen laten rijden. Je zet je analoge treinen uit op de daartoe bestemde afschakelbare secties, draait de regelknop open en je kan met je digitale sound loks een rondje rijden met de app. En needless to say, dan kan je ook nog eens meelopen met de trein op je analoge baan. (of je dat nodig heb/wil, is een andere vraag. Maar het kan :police: )
Kan nu ook een analoge trein op mijn baan zetten en dat werkt ook. Lenz had die mogelijkheid al jaren geleden. Maar hoeveel analoge treinen hebben de mensen tegenwoordig nog? Zeker zij die helemaal van de nieuwe technieken zijn hebben er weinig van rond rijden denk ik zo.
En zoals al wel meer hier besproken, er zijn verschillende mensen die echt geen programma op een computer willen om hun treinen te sturen ( en dat is een app!: een programma, die ergens op moet draaien, een telefoon of tablet of laptop, maar eigenlijk allemaal computers, stukje hardware met een processor. )
En het blijft dus een digitale baan, want je stuurt digitale commando's naar je treinen, en alleen treinen met een decoder snappen die commandos.
Ik kan ook in de sloot springen, maar dat doe ik ook echt niet elke keer dat ik een sloot tegenkom. Alles wat kan is niet altijd even gezond voor je hoor.
Maar belangrijkste misschien nog wel, wat heeft dit alles te maken met het koppelen van mijn lok decoders met internet? Als ik op vakantie ben in zuid europa hoef ik echt niet via mijn app en internet mijn treinen te kunnen besturen.
Roelco
-
Mijn indruk is dat er hier wat verwarring is over de term IoT.
Als ik het bericht van TS (Piet Meijer) (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110789.msg3222457683#msg3222457683) lees gaat het hem vooral om gebruik maken van moderne draadloze controllers zoals de ESP32-C3 super mini in de modelspoortechniek. Zijn doel is dan zoiets als
Je kunt dan met je smartphone/tablet/laptop/pc via je wifi netwerk de zaken instellen.
De I(nternet) in IoT is hierbij helemaal niet aan de orde en zie ik in zijn post ook verder niet terug. Dat er gebruik gemaakt wordt van componenten die ook bij IoT gebruikt worden, maakt het nog geen IoT. Daarmee is wat mij betreft IoT hier een verwarrende term want dat gaat stappen verder dan wat Piet beschrijft. Het past wel in het plaatje dat er heel wat mensen zijn die niet weten van het verschil tussen een LAN aansluiting en internet.
-
Spijker op de kop!
Het gaat mij natuurlijk helemaal niet om 'treinen besturen vanaf de andere kant van de globe'. Ik heb met dit topic bedoeld dat er vele ontwikkelingen zijn op het gebied van IoT (minimalisatie van ontwerp). Ik gebruik de term IoT even om aan te geven waar ik mogelijkheden zie op lokaal wifi niveau... (y)
-
De I(nternet) in IoT is hierbij helemaal niet aan de orde.....
In dit geval slaat de I niet op Internet maar op Intranet.
-
Maar goed Piet, de voorbeelden uit je eerste post gaan over het correct instellen van verlichting. Hoe maakt wifi, laat staan het IoT, dat beter/gemakkelijker?
Het draadje lijkt praktisch vooral te gaan over draadloze verzending van instructies in plaats van via de rails. Ook boeiend natuurlijk.
-
Het was mij (nog) niet bekend dat je de front- en sluitseinen apart kon instellen met de huidige centrales. Als je ziet hoe makkelijk twee ESP's32 met elkaar kunnen communiceren via wifi dan leek het mij een leuk topic om over na te denken.
Voorbeeld: als beide locs in een klompentrein een ESP32 bevat en je stelt deze in als server op poort 80. Elke keer dat een client (zoals de andere ESP32) verbinding maakt met de server, wordt de status van Locomotief 1 gecontroleerd en wordt deze informatie naar de client verzonden via de WiFi-verbinding. Dit werkt met de juiste code ook omgekeerd.
Hiermee bereik je dat de achterop lopende loc (2) terstond stopt zodra de voorop lopende loc (1) stopt.
Ik heb niet het idee dat je zoiets kunt regelen via bestaande centrales; correct me if I'm wrong. ???
-
Volgens mij is dit een vrij standaard faciliteit van DCC decoders en bestaat al heel lang, dat heet consist. Je kunt meerdere locs een zelfde consist adres geven, dan reageren ze als een eenheid. Daar heb je dus verder niks voor nodig. Ik gebruik het niet, dus de exacte details ken ik niet, maar kom het in de beschrijving van iedere decoder die ik gebruik, tegen.
Groet Meino
-
Ja psies, DCC Klompentreintje......
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q70/922/ztsIPD.jpg) (https://imageshack.com/i/pmztsIPDj)
...of ditte, andere trein maar hetzelfde idee.....
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q70/924/bbgFIU.jpg) (https://imageshack.com/i/pobbgFIUj)
Seinen gaan uiteraard correct mee met de rijrichting.
-
Het is mij niet duidelijk of je dit bij Analoog of Digitaal bedrijf wilt gaan toepassen?
Hoe ga je in Analoog bedrijf zorgen dat de processor altijd spanning krijgt om je verlichting te gaan bedienen?
Voor wat betreft Digitaal bedrijf zie ik niet zo in wat dit toe gaat voegen t.o.v. de huidige DCC decoders waar alle bedienings mogelijkheden al in zitten en tevens de mogelijkheid tot dubbeltractie.
Het ESP32-C3 super mini bordje heeft alleen basis I/O (goed om een Ledje aan te sturen) maar als je de dubbeltractie wilt gaan besturen, de achterste loc moet gaan stoppen, zoals je beschrijft komt daar nog wat electronica bij zoals: - transistors/mosfets
- weerstandjes
- condensatortjes
Dat betekent nog een printje in een N-spoor Loc en daar is al nauwelijks plaats voor je ESP32-C3 super mini bordje.
Ik zie eigenlijk alleen maar de lol van het uitzoeken van hetgeen je beschreven hebt en daar is natuurlijk niets mis mee!
Wat wel leuk is dat je iemand aan de andere kant van de wereld de verlichting in je loc kan laten aanzetten, maar als je dit eenmaal gezien hebt is de lol er snel vanaf en blijft het leer effect over.
Mvg,
Peter
Edit van "tractie" "dubbeltractie" gemaakt.
Een en ander had ik al beschreven in Post #8.
Mvg,
Peter
-
Het draadje lijkt praktisch vooral te gaan over draadloze verzending van instructies in plaats van via de rails.
Rails heb je sowieso nodig om "vermogen" in de loks te krijgen, dus waarom zou je de data dan niet gelijk meesturen?
Ik zie echt geen voordeel erin de data apart via wifi te verzenden.
Bart
-
Ik zie er ook geen voordeel in. De rails vormen een z.g. power-databus. D.w.z. in het signaal zit zowel de voeding als de informatie. ik zie niet wat je met dat wifi signaal nog kan toevoegen.
-
Bovendien gaat het om N-spoor en daar krijg je dit nooit allemaal in gezien de ruimte die je daar hebt.
Mvg,
Peter
-
@Roelco, Ik denk niet dat het nog nodig is om jou ooit nog iets uit te leggen ;). Je weet het immers zo goed allemaal :police:.
Ik zie echt geen voordeel erin de data apart via wifi te verzenden
Ik zie er ook geen voordeel in.
... Je hebt geen DCC centrale nodig...
Laat ik het anders uitleggen. Stel je wilt dol graag je nu nog analoge trein laten bewegen op je smartphone, dit is je enige en ultieme doel. Je hebt nog geen DCC centrale in huis, wat moet je kopen?
Wat heb je nodig bij een DCC systeem?
- Je smartphone (waarschijnlijk heb je die al)
- Een lok decoder
- voeding voor centrale
- DCC centrale
- Router (tenzij de centrale Wifi intern heeft).
En wat kost nou een centrale met Wifi of met router? Al bij al zit je al snel op minstens €200? Echter een losse marktplaats z21 voor €90 (dit kostte de mijne) + WLAN package voor €45 (router + freischalt code) is het goedkoopst.
En nu telefoon rijden met het Hornby systeem. Wat heb je dan allemaal nodig?
- Je smartphone (waarschijnlijk heb je die al)
- Een BT lok decoder
- voeding voor spoor (adaptertje van allekabels.nl?)
Wat is het verschil?
Je hoeft geen Wifi centrale en/of router te kopen t.w.v. ~€200.
Als ik ooit een kleinkind met dit ultieme doel heb, dan weet mijn portemonnee nu al wat die keuze zou zijn.
Bovendien gaat het om N-spoor en daar krijg je dit nooit allemaal in gezien de ruimte die je daar hebt.
Dit is inderdaad wel een deal breakertje ;) Die Hornby dingen zijn bulky allright.
Mvg,
Bas
-
Agh ja, ESP-tje, stepper-tje, heugel-tje, batterij-tje, conducteur-tje en MK bouwpakket-je.
Zit er aan te komen, deurtje dicht ----- deurtje open .....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5087-65e99e8a8456f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-5087-65e99e8a8456f.jpg)
-
Bas, je ...(maar weggehaald om het gezellig te houden). Zoals je kunt lezen ben ik echt niet de enige die de voordelen er niet van in ziet.
Stel je wilt dol graag je nu nog analoge trein laten bewegen op je smartphone, dit is je enige en ultieme doel. Je hebt nog geen DCC centrale in huis, wat moet je kopen?
En stel dat je die ene persoon op de wereld hebt gevonden waarbij dit z'n enige ultieme doel is, dan hoeft hij helemaal niets te kopen.
Hij legt z'n smartphone op tafel, zet de analoge trein er boven op, en tilt heel voorzichtig 1 kant van de smartphone op totdat die hooggenoeg is zodat de trein begint te rollen/glijden. Jippie, je ultieme doel is bereikt, je analoge trein beweegt op je smartphone.
-
Heren, hou de treintjes svp op de rails, dit ontspoort.
-
Het lijkt me ook helemaal niet nodig elkaar af te zeiken.
Los van de vraag of je er behoefte aan hebt, vind ik het wel een interessant concept. Draadloze dataoverdracht is ook niet helemaal nieuw in de modelspoorwereld. Vroeger waren er wel systemen die met infrarood werkten. Alleen biedt de huidige technologie meer mogelijkheden.
Voor mijn begrip. Het gaat nog steeds om DCC-signalen en die worden nu door de app geproduceerd?
-
To be clear. Er wordt kenbaar gemaakt dat iemand iets niet snapt, prima dat kan. Dan ben je zo aardig om iets uit te leggen. En je uitleg wordt beloond met dat je hele verhaal onderuit getrapt wordt, hij gaat aan jou van alles en nog wat uitleggen en komt met niks anders dan kul, onzin en drogredenen. Ik doe niet meer aan die puntloze discussies en dat heb ik kenbaar gemaakt. Dat deed ik liever, want netjes van me vind ik het zeker niet. Maar ik wil ook weer niet in elk draadje weer van die willekeurige onzin tegenover me hebben. Volgens mij wordt niemand daar gelukkig van. Dus tijd voor mod intervention
Voor mijn begrip. Het gaat nog steeds om DCC-signalen en die worden nu door de app geproduceerd?
Dat moet je aan Hornby vragen hoe ze het doen. Je phone praat direct tegen de decoder maar hoe?, misschien dat ze het DCC instructie protocol hanteren misschien ook niet. Volgens mij snappen die decoders zelf ook nog DCC als je dat aanbiedt. Maakte ze multifunctioneel ::).
Bas
-
Sorry hoor maar volgens mij snap jij het niet, of lees je het niet, of lees je alleen wat je lezen wilt.
Ik heb niet geschreven dat ik iets niet snap, maar dat ik het nut er niet van zie:
IoT is volgens mij dat zaken met internet verbonden zijn. Ik zie niet het nut van mijn decoders met Internet verbinden.
vervolgens kom jij met argumenten die niets zeggen over het verbinden van je decoders met internet:
Echt niet? Het is echt heel simpel. ......
wat ook in de reacties daaronder door anderen aangegeven wordt.
ik ga daar wat uitgebreider op in, niet met kul, maar met feiten:
Nee echt niet!!!
...
Maar belangrijkste misschien nog wel, wat heeft dit alles te maken met het koppelen van mijn lok decoders met internet? Als ik op vakantie ben in zuid europa hoef ik echt niet via mijn app en internet mijn treinen te kunnen besturen.
maar belangrijkste blijft de vraag, wat het te maken heeft met lok decoders aan internet?
Waarna wat anderen mijn punt misschien beter maken en aangeven dat ze hier wel spreken over IoT, maar dat ze dat eigenlijk helemaal niet bedoelen, maar gewoon iets voor een draadloze verbinding tussen centrale en decoder, of misschien nog wel meer door TS, tussen decoders onderling. Waarbij ook anderen aangeven daar het nut niet van in te zien. Wat niet wil zeggen dat niemand het gebruiken mag. Maar je mag toch ook aangeven als je van een nieuw idee het nut niet inziet?
Daarna reageer jij weer op mijn bericht met een zeer specifiek doel:
Laat ik het anders uitleggen. Stel je wilt dol graag je nu nog analoge trein laten bewegen op je smartphone, dit is je enige en ultieme doel. Je hebt nog geen DCC centrale in huis, wat moet je kopen?
Iets wat niet door de TS als ultiem doel was aangegeven, maar wat jij uit de lucht grijpt.
Dus wie komt er dan met:
....anders dan kul, onzin en drogredenen.
Daarnaast was mijn eerste reactie niet op jouw, maar op dit statement:
Bluetooth is natuurlijk nog geen wifi, dus niet echt IoT.
wat indirect aangeeft dat wifi wel echt IoT zou zijn, en daar denk ik anders over.
-
Maar goed, TS heeft ondertussen zelf al aangegeven dat het niet om de verbinding met internet gaat, maar om draadloze informatieoverdracht via wifi, bluetooth of wat dan ook. Daar gaat de discussie sindsdien over.
Dan denk ik dat het systeem dat Hornby heeft bedacht voor een digitale beginner financieel zeker interessant kan zijn. Al wat je nodig hebt voor een eerste poging digitaal is zo'n decoder. Verder sluit je je treintrafo aan en draait hem helemaal open, download de app en rijden maar.
In GB geef ik het nog wel een kans. Digitaal is daar nog altijd minder verspreid en ze zijn dol op goedkoop. ;)
Overigens was Hornby lang geleden de eerste grotere fabrikant die met een digitaal systeem in de moderne zin van het woord kwam onder de naam Hornby Zero. Maar dit geheel terzijde. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-7533-65e9c617e473f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-7533-65e9c617e473f.jpg)
-
Overigens was Hornby lang geleden de eerste grotere fabrikant die met een digitaal systeem in de moderne zin van het woord kwam onder de naam Hornby Zero. Maar dit geheel terzijde. ;D
De naam was Zero1, vrij vertaald: nul-één. Daarmee gaven ze aan dat het een digitaal systeem is. Het systeem wordt nog steeds op de markt gebracht, nu door de firma ZTC.
-
Het is mij niet duidelijk of je dit bij Analoog of Digitaal bedrijf wilt gaan toepassen?
Hoe ga je in Analoog bedrijf zorgen dat de processor altijd spanning krijgt om je verlichting te gaan bedienen?
[...]
Het ESP32-C3 super mini bordje heeft alleen basis I/O (goed om een Ledje aan te sturen) maar als je de dubbeltractie wilt gaan besturen, de achterste loc moet gaan stoppen, zoals je beschrijft komt daar nog wat electronica bij zoals: - transistors/mosfets
- weerstandjes
- condensatortjes
Dat betekent nog een printje in een N-spoor Loc en daar is al nauwelijks plaats voor je ESP32-C3 super mini bordje.[...]
Ik ga vooralsnog uit van digitaal bedrijf juist vanwege die benodigde spanning. En inmiddels is het mij duidelijk geworden dat vele zaken via de centrale geregeld (kunnen) worden, maar je antwoord m.b.t. transistoren, weerstanden en condensatoren is niet helemaal correct: als je beide Esp's instelt als server op poort 80 en je laat ze naar elkaar 'luisteren' dan ben je met een eenvoudige html pagina klaar om opdrachten te geven via je smartphone. Vooropgesteld dat het juiste programma aanwezig is in beide microcontrollers uiteraard.
Of dit zinvol is? Wellicht niet helemaal, maar ik heb dit topic ook meer bedoeld als "denk eens wat meer buiten de bekende paden".
-
Ik ga vooralsnog uit van digitaal bedrijf juist vanwege die benodigde spanning. En inmiddels is het mij duidelijk geworden dat vele zaken via de centrale geregeld (kunnen) worden, maar je antwoord m.b.t. transistoren, weerstanden en condensatoren is niet helemaal correct: als je beide Esp's instelt als server op poort 80 en je laat ze naar elkaar 'luisteren' dan ben je met een eenvoudige html pagina klaar om opdrachten te geven via je smartphone. Vooropgesteld dat het juiste programma aanwezig is in beide microcontrollers uiteraard.
Dat je via een eenvoudige html pagina opdrachten kunt geven snap ik en daar heb je zeker geen extra electronica voor nodig. Maar ik neem aan dat je met die opdrachten ook daadwerkelijk iets wilt gaan doen.
Je had het in je eerste post over, de achterste loc die moest gaan stoppen, dat betekent dat je op een of andere manier controle wilt hebben over de motor van die achterste loc.
Die controle kun je alleen krijgen als de motor van de loc verbonden is met het ESP32-C3 super mini bordje.
Je kunt niet direct de I/O van de ESP32 met draadjes aan de motor verbinden, daar is extra electronica voor nodig in de vorm van transistoren, weerstanden en condensatoren.
Om een ledje aan en uit te zetten heb je deze electronica niet nodig, dat zal de ESP32 wel kunnen omdat een ledje minimaal stroom verbruikt, een motor is iets anders die verbruikt veel meer dan de ESP32 direct kan leveren.
@Piet
Vraagje: Hoe had jij je "het laten stoppen van de achterste loc" voorgesteld?
Mvg,
Peter
-
Er kan heel veel met een mosfetje en 1 weerstandje....
-
Ik ben heel benieuwd naar je schema om een DC-motortje links en rechts om te laten lopen en te laten stoppen met 1 mosfet en 1 weerstand.
Mvg,
Peter
-
Met een A4950 (H-brug PWM motor driver) van 4x6 mm lukt dat i.c.m. een ESP32 C3 super mini prima.
Ik heb er recent nog mee geëxperimenteerd.
-
Een paar jaar geleden dit gemaakt.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98170.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98170.0)
Alles staat eigenlijk wel in dat draadje. Behalve dat ik geen Wifi voor de besturing wil gebruiken.
Misschien voor thuis nog te doen, maar op een beurs is dat een recept voor ellende.
Er is altijd wel 1 "internet expert" die een wifi-jammer app kan starten onder de bezoekers.
mvg spock