BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Johan Simons op 03 February 2024, 15:39:29
-
Al enkele jaren ben ik een spoorbaan aan het uitbouwen. In 2021 heb ik voor deze baan 2 rosoft Xtrme keerlus modules aangekocht die naar alle tevredenheid werken.
Nu wil ikechter een uitbreiding maken van m'n baan en het ziet er naar uit dat ik nog 2 van deze modules nodig zou hebben. Jammer genoeg is Rosoft verleden tijd.
Wie weet er een goed alternatief. ik heb zelf al gekeken naar de Roco 10797 maar ik weet niet of deze OK is. De module wordt in gebouwd in een recht stuk waar uiteindelijk +/- gewisseld toekomen, dus niet aan een keerlus met een wissel zoals bij hun in de aansluitschema's getoond wordt.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
-
DTS schijnt er één te hebben, heb ik recentelijk geleerd. Keerplus3
-
En dat was waarschijnlijk door dit draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110078.0
-
U bent de gelukkig winnaar van de geheel onverzorgde voetreis naar Rome. ;D 8) :angel:
-
Alvast bedankt. Ik zie wel dat het aansluiten anders is als bij de rosoft xtreme. Bij rosoft lijk me dit meer in fazes ( Blokken A, B, D en E ), terwijl bij de DTS gelijktijdig in twee blokken gebeurt ( zie afbeelding ).
Iemand ervaring ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Keerlus-65be6163cd1ae.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Keerlus-65be6163cd1ae.jpg)
-
Het komt op hetzelfde neer hoor, B en D polen ook mee om. Het verschil is als je stopt op de stopmelder, je trein staat bij DTS dan stil en overbrugd de tweede secties. Bij Rosoft is dat niet zo, de trein staat stil op de stopmelder B of D afhankelijk waar je vandaan komt. Da's net wat slimmer maar de bedenker heet dan ook Karst Drenth. :)
Bij de DTS module moet de langste trein in de middensectie passen. Bij de Rosoft module moet de langste trein in B + C1 passen als je van links komt en in D + C1 als je van rechts komt.
Gr, Ben.
-
Dan heeft Yamorc vast ook een goed alternatief ;)
Ik vindt het ook jammer, bij mij hangt er ook veel Rosoft naar volle tevredenheid.
Hopelijk bedenkt Wim zich ooit :-*
-
YaMoRC kan niet alles tegelijk maar wie weet......
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110395.0
-
Hoi Ben,
Wat bedoel je met "de trein staat stil".
Ik heb tijdens de modelspoordagen met de DTS mogen spelen, maar dit komt mij niet bekend voor.
Mvg spock
-
Precies als wat ik schrijf: als de trein stopt op de stopmelder (bij het uitrijden dus) en stil staat heeft de trein beide secties overbrugd.
-
En wat is daar dan het probleem?
Ter info. In de documentatie van de DTS staat zeer gedetailleerd hoe de module werkt. Lees hem eens door.
Mvg spock
-
In Vraag en Aanbod worden 2 keerlusmodules van Littfinski aangeboden.
-
En om toch nog maar eens iets anders te berde te brengen, mijn favoriet: de Lenz LK200.
2 draadjes aan ringleiding of spoorstaven, 2 draadjes aan het "keerlus" baanvak.
-
Met z'n prijs van €80 kun je dat nauwelijks een alternatief noemen. Bovendien is de LK200 op basis van kortsluiting, geen detectie en geen terugmelding.
-
De LK200 werkt inderdaad op basis van kortsluiting. Maar in die categorie toch wel de beste. Schakelt ongeveer 1000 keer sneller dan andere keerlusmodules die op kortsluitdetectie werken.
-
Raken de (oudere) decoders daardoor niet gemakkelijk ontregeld?
Ik heb nog een aantal Tams-functiedecoders die bij het minste of geringste spontaan van adres veranderen.
Groet, Bas
-
Bovendien is de LK200 op basis van kortsluiting, geen detectie en geen terugmelding.
Detectie en terugmelding zijn te installeren.
Raken de (oudere) decoders daardoor niet gemakkelijk ontregeld?
Ik heb nog een aantal Tams-functiedecoders die bij het minste of geringste spontaan van adres veranderen.
Je kunt in mijn ogen een blijkbaar algemeen optredend euvel aan bepaalde decoders niet neerleggen bij een prima (mijn mening) functionerend ander apparaat.
Het leuke is ook te zien, in diversere oudere items hier op BNLS, dat zelfs heel fervente tegenstanders van de detectie op basis van kortsluiting, maar al te gauw de LK200 als mogelijkheid opperen wanneer het gaat om een draaischijf.
Dus het mag nooit, behalve als .......
Als je ergens met een keerlusachtig iets te maken hebt, heb je alle ruimte voor de detectie-secties, wil je meervoudig detecteren (bezetmelden), dan lijkt mij een andere de aangewezen weg. Dat zou ik ook doen.
Heb je minder ruimte of te weinig ruimte, heb je een draaischijf, is meervoudige bezetmelding niet nodig, en wil je zo min mogelijk bedrading, dan kun je in ieder geval ook de LK200 overwegen.
-
Klaas heeft in het verleden uitgezocht dat de LK200 binnen enkele microseconden reageert. Dat is zo snel dat de kortsluitstroom niet schadelijk hoog kan worden.
-
Geruststellende geluiden over de LK200 :)
Ben voornemens om 'm aan te schaffen (ondanks de prijs. Namelijk tevreden over m'n spullen van Lenz. Soort merkentrouw).
Groet, Bas
-
Aan iedereen die gereageerd heeft bedankt.
Ondertussen heeft iemand twee rosoft xtreme modules aangeboden die ik dan ook aanvaard heb. Hopelijk zijn ze van dezelfde generatie ( vergeten te vragen ;D ).
Nog ff afwachten tot ze verzonden worden, en dan kunnen we weer verder.
-
Ik heb nog een aantal Tams-functiedecoders die bij het minste of geringste spontaan van adres veranderen.
van Lenz. Soort merkentrouw).
Merkentrouw (y).
Maar gezien veel gedoe over RailCom (ik weet niet of je daarvoor een centrale hebt), misschien kunnen die oude decoders daar niet tegen ? Nakijken en zo nodig uitzetten in de centrale ? Geen idee of het kan helpen, maar kan niks misgaan.
-
De topicstarter heeft z'n modules.
De interessante nieuwe ontwikkeling van Bas heb ik even afgesplitst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110444.0). (En wat afsplitsverzoekberichtjes verwijderd voor de overzichtelijkheid).
Reinout-als-moderator
-
Hallo Johan, groeten uit Engeland. Ik lees net jouw bericht. In 2017 heb ik 2 extreme keerlussen van Wim Ros zelf gekocht op de Eurospoor(?) in Utrecht. Mijn baan was al afgebroken voor wederopbouw in Spanje. Helaas ging dit voor mij niet door. (Wel voor m’n ex!! 😁).
Deze ongebruikte!!! modules mogen weg voor een habbekrats en zitten nog in de originele plastic zakjes. Als je ze wilt hebben stuur mij dan een PB aub.
M vr gr. Arie Smit
-
Precies als wat ik schrijf: als de trein stopt op de stopmelder (bij het uitrijden dus) en stil staat heeft de trein beide secties overbrugd.
Hij hoeft niet te stoppen, hij mag ook doorrijden. Zolang de drie sectie opvolgend worden bereden is dat geen probleem.
Wij doen in feite hetzelfde als de Rosoft alleen met maar 3 secties in plaats van 5.
YaMoRC zal ook op die manier gaan werken, en zal meer mogelijkheden kennen als de KeerPlus3. Zodra de YaMoRC module er is zullen we de KP3 ook niet meer produceren. Dat is dan ook niet heel zinvol meer als er een betere module komt. Ook niet qua prijs, de KP3 zal bij herproductie geen 45 euro kosten maar al snel 60 euro.
Groetjes
-
Dat laatste over de KP3 geloof ik helemaal niets van. ;)
-
Ze worden kant en klaar in Europa geassembleerd en getest geleverd. Dus geen Chinese kwaliteit

En ja, de snoepjes en productieprocessen zijn sinds de laatste productie 2 jaar geleden flink gestegen
-
Merkentrouw (y).
Maar gezien veel gedoe over RailCom (ik weet niet of je daarvoor een centrale hebt), misschien kunnen die oude decoders daar niet tegen ? Nakijken en zo nodig uitzetten in de centrale ? Geen idee of het kan helpen, maar kan niks misgaan.
Nee, 't helpt niet.
Maar wel dank voor je reactie.
Groet, Bas