BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Gerard op 29 January 2024, 16:38:41
-
Best Forumleden,
Ongetwijfeld zullen velen van jullie gebruik maken van iTrain en hebben ook een Schaduwstation.
Mijn vraag: wat zijn de mogelijkheden en met name welke praktijk ervaringen hebben jullie met iTrain.
Enkele gegevens van mijn Schaduwstation ; deze bestaat uit 7 sporen.
- Spoor 1 is een doorrijspoor, lengte 460cm incl. 30cm stopsectie.
- Spoor 2 t/m 6 zijn opgedeeld in 2 blokken/secties, ieder met een bloklengte van 200cm incl. 30cm stopsectie.
- Spoor 7 is opgedeeld in 3 blokken/secties, ieder met een bloklengte van133cm incl 30cm stopsectie.
Ik verneem graag jullie suggesties, bij voorbaat dank.
Gerard.
-
Misschien op het iTrain forum je vraag stellen ?
-
Werkt prima en opties zijn divers. Alleen doorschuiven bij achter elkaar gelegen opstelsporen heeft iTrain nog geen goede oplossing voor (althans, ik heb deze, ook na vraag op iTrain forum, nog niet kunnen vinden).
Instelingen (wacht functies, aantal treinen dat mag vertrekken) kun je per schaduwstation instellen.
Dus wat zou je willen ?
-
MartinRT,
Dit heb ik overwogen maar je moet altijd je baanplan bijvoegen en dat lukt mij niet, vandaar.
Groet Gerard
-
Misschien op het iTrain forum je vraag stellen ?
Och, ik vind dit een stuk interessanter dan dat oeverloos geleuter over een nog niet bestaande hardware oplossing voor een schaduwstation.
grtz Rob
-
Werkt prima en opties zijn divers. Alleen doorschuiven bij achter elkaar gelegen opstelsporen heeft iTrain nog geen goede oplossing voor
Dat doorschuiven is tamelijk essentieel dus dat prima werken snap ik niet helemaal.
-
Och, ik vind dit een stuk interessanter dan dat oeverloos geleuter over een nog niet bestaande hardware oplossing voor een schaduwstation.
Leuke mening. Maar gelukkig denkt degene die de vraag gesteld heeft daar blijkbaar héél anders over, zie onderstaand deel uit citaat:
Re: Hoe een schaduwstation automatiseren
« Reactie #129 Gepost op: 04 februari 2024, 23:18:05 »
Hoi Bas
Bedankt voor een oplossing te bedenken voor mijn probleem.
Mvg steve
-
En om nog even verder te borduren:
is een combinatie van doorschuiven met ABC en iTrain mogelijk ?
Met ABC: ja. Maar hoe gaat iTrain hier mee om ?
Misschien de achterste blokken op ABC laten werken, doorschuiven naar het voorste blok en alleen het voorste blok door iTrain te detecteren ?
iTrain deskundigen ?
En Gerard: baanplan bijvoegen kan toch geen groot probleem zijn ? Dat kan iemand op dat forum jou toch wel uitleggen ?
-
"is een combinatie van doorschuiven met ABC en iTrain mogelijk ?
Met ABC: ja. Maar hoe gaat iTrain hier mee om ?"
Waarschijnlijk op dezelfde manier als Koploper, en daarmee is het supereenvoudig en tegen geringe kosten te realiseren.
-
- Spoor 1 is een doorrijspoor, lengte 460cm incl. 30cm stopsectie.
- Spoor 2 t/m 6 zijn opgedeeld in 2 blokken/secties, ieder met een bloklengte van 200cm incl. 30cm stopsectie.
- Spoor 7 is opgedeeld in 3 blokken/secties, ieder met een bloklengte van133cm incl 30cm stopsectie.
In combinatie met mijn vorige opmerking even per spoor bekijken.
Spoo1: iTrain direct regelbaar neem ik aan, geen belemmeringen
Spoor 2 t/m 6: iTrain kent de treinlengtes, dus weet dat alle treinen korter dan de maximale lengte hier in mogen rijden
Spoor 7: ,, ,, ,, ,, , dus weet dat alleen de kortere treinen hier in mogen rijden.
M.a.w. de ingang van het schaduwstation is gecontroleerd.
Als ik er dan van uit ga, dat iTrain ook de uitgang regelt, dan is dus de vraag of het voor iTrain nodig is om precies te weten wat er in het schaduwstation zelf gebeurt.
Dat weet ik niet, maar op het op een leuke manier te zeggen: iTrain, bemoei je alleen met wat je wèl goed kunyt en doet.
Want iTrain kent toch ook ongedetecteerde stukken ?
-
Frank 123 en borotof: blijkbaar een verschil van inzicht.
Overigens lijkt het mij ook vreemd dat iTrain hier geen (simpel en met geringe kosten) antwoord op zou hebben.
Maar wie heeft het verlossende woord ?
-
Mensen op het iTrain forum? :angel:
-
Wat wordt bedoeld met doorschuiven van treinen?
In iTrain is het belangrijk hoe meer je kan detecteren hoe beter. Ik zou je opstelsporen van drie meldmunten voorzien zoals bij een gewoon blok. Dan kan je de wissels ongedetecteerd laten.
-
Werkt prima en opties zijn divers. Alleen doorschuiven bij achter elkaar gelegen opstelsporen heeft iTrain nog geen goede oplossing voor (althans, ik heb deze, ook na vraag op iTrain forum, nog niet kunnen vinden
Net als Ben snap ik dit niet. Automatisch rijden is in de kern van blok naar blok schuiven. Je brengt er variatie en natuurgetrouwheid in door wachttijden, routes en rijrichting en zo, maar zonder die variatie wordt het vanzelf van blok naar blok schuiven.
Puur praktisch. Een opstelspoor is verdeeld in drie blokken. Je begint een route altijd in het laatste blok van het opstelspoor en laat het eindigen in het laatste blok van het opstelspoor. Al de trein een route bijna heeft voltooid en het opstelspoor oprijdt, zal het achteraan aansluiten. Rijdt een andere trein weg van het spoor, dan schuift de boel op net zolang totdat de trein het laatste blok van het opstelspoor weer heeft bereikt. Daar pas eindigt de route immers en daar wacht de trein dan op een instructie om een nieuwe route te gaan rijden.
-
Best Forumleden,
Ongetwijfeld zullen velen van jullie gebruik maken van iTrain en hebben ook een Schaduwstation.
Mijn vraag: wat zijn de mogelijkheden en met name welke praktijk ervaringen hebben jullie met iTrain.
Enkele gegevens van mijn Schaduwstation ; deze bestaat uit 7 sporen.
- Spoor 1 is een doorrijspoor, lengte 460cm incl. 30cm stopsectie.
- Spoor 2 t/m 6 zijn opgedeeld in 2 blokken/secties, ieder met een bloklengte van 200cm incl. 30cm stopsectie.
- Spoor 7 is opgedeeld in 3 blokken/secties, ieder met een bloklengte van133cm incl 30cm stopsectie.
Ik verneem graag jullie suggesties, bij voorbaat dank.
Gerard.
Ik ken itrain helaas niet, dus weet niet zeker hoe die dit oplost. Maar misschien kun je het daar regelen op een zelfde soort manier als in koploper.
Van die schaduwstationsporen wordt alleen het laatste blok een stopblok/schaduwstationblok. De andere worden normale blokken zoals op de rest van de baan. Hier stopt een treijn dus alleen als het blok er voor bezet is. Maar gaat gelijk weer rijden als het blok er voor vrij komt.
Dan laat je een binnen komende trein in het blok voor het scahduwstation kiezen tussen eerst spoor 7, maar daarin mag je alleen rijden als je max 133cm lang bent.
Daarna kies je voor spoor 2 t/m 6 als volgorde, waar je alleen in mag als je max 200cm lang bent. En als die allemaal vol zijn of je bent langer kies je voor blok 1.
Hij zal dus eerst spoor 7 opvullen, daarna spoor 2 t/m 6 in de volgorde die je aangegeven hebt. En bij een vol schaduw station rijd de trein door.
voor de laatste blokken geef je aan na hoe veel tijd ze weer mogen vertrekken. De volgende in lijn schruift dan door en wacht daarna ook weer zo lang.
Eventueel kun je dan nog instellen dat er ook langere treinen in mogen die beide blokken bezet houden, maar weet niet of dat ook de bedoeling is.
Deze manier gebruik ik nu, en zou bij itrain ook op zoek gaan naar iets op die manier.
Kan je abc modules dat doorschuiven laten regelen, tuurlijk kan dat. Maar als je toch aanstuurd met itrain dan kun je dat geld voor die modules beter besparen en de software dat laten oplossen. itrain moet wel heel veel beperkingen hebben wil dit niet gewoon opgelost kunnen worden in itrain.
Groet,
Roelco
-
OK, dan zou ik jou sporenplan wel eens willen zien, in iTrain kan er maar 1 trein in een blok, met rangeren kun je er 2 regelen, maar 3?? en als de eerste weg gereden is zou je mss met een actie de 2e laten doorschuiven, maar 3 treinen in een blok is volgens mijn bescheiden kennis niet mogelijk. En als je voor elk spoor dit moet organiseren, en dan hebben we nog de pijpenkop. Maar laat jou plan eens zien, ik ben heel nieuwgierig, ik ga dat onmiddellijk eens bekijken hoe jij eea oplost.
mvg
Dirk
-
Dirk, er kunnen in iTrain wel degelijk meer treinen in een blok staan, bij mij staan er ook drie in een van de schaduwstationsporen. ik moet ze dan alleen wel handmatig toevoegen omdat ik maar 1 melder in dat blok heb zitten en iTrain uit zichzelf er dus geen 2e of 3e trein in gaat sturen.
Ook de optie rangeren helpt daarbij niet omdat ik geen aparte begin melder heb; als ik ooit nog eens wat tijd heb ga ik dat wel aanpakken maar dat is echt nog toekomstmuziek. Ik kan het dus niet uitproberen maar heb wel over dat mogelijk doorschuiven gedacht en volgens mij zou het ook in iTrain moeten werken als je alleen het laatste blok van elk spoor als station definieert en het voorafgaande blok (wat dus eigenlijk ook een deel van het schaduwstation is) gewoon vrije baan laat. Je routes eindigen in het station en als zeg maar op spoor 1 het laatste blok bezet is (het "stationsspoor" dus) en het blok daarvoor niet dan zal iTrain de trein in dat vrije blok laten stoppen en laten wachten tot de trein ervoor vertrokken is. Zodra die weg is laat iTrain de trein dan het "stationsspoor" binnenlopen en de route beëindigen.
Als ik het goed begrepen heb precies zo als Koploper dat volgens Roelco doet.
Groeten,
Bert
-
Gebruik minimaal twee melders, liever drie als je meer treinen in een blok wilt schuiven. De optie "sta rangeren in bezet blok toe", moet aangevinkt zijn.
Maar als je soms drie treinen in een blok wilt, waarom dan niet dat blok in drie delen met drie melders. Een langere trein neemt dat gewoon twee of drie blokjes in beslag. Ik weet niet wat iTrain doet als trein 1 vertrekt of dan de achterliggende treinen automatisch doorschuiven, zelf werk ik niet zo. De dynamische oplossing zoals bij Koploper (met een lichtsluis) werkt niet in iTrain. Ook RocRail heeft uitsluitend de mogelijkheid om met meerdere melders te werken bij een dergelijk blok
-
Meerder treinen in blok heb ik geen ervaring mee. Heb in mijn schaduwstation wel aantal sporen die opgedeeld zijn in 2 blokken.
Als je al deze blokken toevoegt aan het station werkt het doorschuiven niet lekker. Zeker niet als je de boel afsluit als er een trein nog in het achterste blok staat.
Rocrail heeft hier speciaal bloktype voor (een stag als ik het goed heb) waarbij een trein altijd doorgaat naar voorste vrije blok in de Stag. Ook als deze trein niet actief is.
Heb het nu opgelost door alleen voorste blokken onderdeel van station te maken. Maar dan nog steeds zul je de achterliggende trein moeten activeren om hem naar voorste blok te laten gaaam als deze leeg komt.
Volgens iTrain forum heeft iTrain de Stag functie (nog) niet.
-
Waarom zo moeilijk doen, ook al heet het schaduwstation, dat wil toch nog niet zeggen dat je ze als stationsblok moet definieren ?
-
Waarom zo moeilijk doen, ook al heet het schaduwstation, dat wil toch nog niet zeggen dat je ze als stationsblok moet definieren ?
Alleen het/de spoor/sporen naar de uitgang naar de paradebaan. Dan kun je de treinenloop makkelijker reguleren.
-
ITrain moet stations hebben om de treinen automatisch te laten rijden. Dus ja, dat moet.
-
Heb het nu opgelost door alleen voorste blokken onderdeel van station te maken. Maar dan nog steeds zul je de achterliggende trein moeten activeren om hem naar voorste blok te laten gaaam als deze leeg komt.
Wat bedoel je met activeren?
Als het stationsblok het doel is van een route (heet dat zo in Itrain?) dan zou je denken dat het opschuiven vanzelf gaat.
-
In iTrain moet je een trein "aanzetten" bij opstarten van de boel, als je deze trein op wilt nemen in de automatische treinenloop. Dus als je wilt beginnen met automatisch rijden na opstarten van het programma, en je zet de trein niet in automatische modus terwijl deze in blok 1 staat, zal deze niet uit zichzelf naar blok 1 rijden.
Wat misschien wel kan is per combinatie Blokken een route maken (opschuiven van 1 naar 2) , en op bepaalde tijden en frequenties deze acties laten uitvoeren.
-
Doorschuiven in een schaduwstation met iTrain is redelijk eenvoudig.
Situatie:
Je hebt 5 opstelsporen opgedeeld in 3 blokken per spoor.
Oplossing:
In iTrain maak je van de voorste 5 blokken een station met wachttijd en de blokken geef je het type opstelspoor. De 2e en 3e serie van 5 blokken laat je buiten dat station. Die kan je het type opstelspoor of vrije baan geven.
iTrain kiest altijd een van de 5 stationsblokken en zal dan wanneer deze al bezet is de trein erachter laten wachten tot dat blok vrij komt. En zo schuift het circus telkens door.
De lengtes van de blokken zijn niet heel relevant, als een trein niet in een blok past dan gebruik hij gewoon twee blokken voor die trein. Of meer als dat nodig is :)
Wat betreft het opstarten van je treinen, ook dat is eenvoudig!
Stap 1: teken op je schakelbord een actie icoon (blauwe vierkant)
Stap 2: maak een actie aan
Stap 3: voorwaarde laat je leeg, tenzij je een fysieke knop wilt gebruiken
Stap 4: uitvoering is een systeemactie zoals "start alle treinen"
Dit kan je ook doen met stop alle treinen, pauzeer, beëindig of anderen.
Groetjes
-
Waarom zo moeilijk doen, ook al heet het schaduwstation, dat wil toch nog niet zeggen dat je ze als stationsblok moet definieren ?
Ikketrein rijd van station naar station, in automatische routering. Dit hoeft geen fysiek station te zijn maar kan ook een schaduwstation zijn, of eennstrategische plek om de routering te beïnvloeden.
-
Volgens mij rijdt Itrain van blok naar blok. Ik mag aannemen dat je per blok eigenschappen/beperkingen kunt aangeven...
-
Natuurlijk rijdt iTrain van blok naar blok. Waar het om gaat is dat een bepaald blok of een paar blokken van een aantal speciale eigenschappen worden voorzien die nodig zijn voor het programma bij automatische routering. Een dergelijk blok of set van blokken krijgt in iTrain de naam "station" en zo lopen automatische routes in iTrain dus altijd van "station" naar "station".
Groeten,
Bert
-
Blijkbaar zou het dus mogelijk zijn, weliswaar niet evident maar voor de programmeurs is het te doen. Graag eens een banenplan van iemand die het gelukt is, mij lukt het niet. Dus om nog eens een knuppel in het treinenhok te gooien: als Bas een hardware oplossing zou vinden lijkt het voor "niet programmeurs" een betere oplossing. Ik zou zelfs geneigd zijn om mijn schaduwstation te verbouwen maar de 'nog niet' bestaande oplossing van Bas.
mvg
Dirk
-
Programmeurs? Niks programmeurs, je moet het een en ander instellen, het is allemaal standaard functionaliteit.
-
Precies, dat instellen heet niet programmeren maar parametreren.
-
Kortom, ervaring opdoen en proberen. Dit heeft niets met programmeurs of hardware van doen maar is een simpele functionaliteit van de software.
-
OK, dus acties zijn gewoon standaard instellingen? Nuja, ik zie dat anders maar goed. Ach, ieder zijn ding, maar parametreren en de "standaard functionaliteit" kennen is voor de geeks leuk, maar helaas voor een grote schare van treintjes liefhebbers niet zo. Dit is voor mij zoals de eerste beweringen toen digitaal opkwam in de treinen wereld, :rij digitaal, dan heb je maar enkele draadjes nodig om leuk te rijden, ....dan moet je eens onder de tafel van een digitale baan kijken, amper draadjes!!!! NOT
standaard functionaliteit.... NOT.
mvg
Dirk
-
Welkom in de wondere wereld van automatisering. Een process wat niet werkt zonder draden of software instellingen. Deze dingen zijn inherent aan elkaar, en niet alleen in modelspoor automatiseren, maar ook in alle vormen van regeltechniek zo.
Als je wilt wat je nu omschrijft, is behalve niet realistisch, dan kan je domweg niet gaan automatiseren. Maar werk je met een handregelaar en doe je zelf waarnemen en bedienen.
Digitaal is niet met een computer rijden, digitaal is de trafo vervangen door een centrale en de locs voorzien van decoder. Niets meer en niets minder. De stappen blokken, melders en dergelijken zijn het effect van de wens de modelbaan te automatiseren.
Dus wil je simpel, twee draadjes en rijden: geen software gebruiken
Wil je automatiseren: dan heb je veel draad en softwarematige instellingen nog
-
Hier ga ik Martin bijvallen.
Dirk, je bent aan het overdrijven. Dat verhaal van "twee draadjes is genoeg" geldt nog steeds. Maar dan moet de baan niet te groot zijn en je moet alles met de hand besturen. Maar zodra je gaat automatiseren moet de automaat weten waar elke trein zit en dat kost draadjes, dat weet je zelf ook wel. Je zou het via een soort GPS kunnen doen, maar dat is nog veel ingewikkelder.
Bij de baan waar het om gaat is gekozen voor Itrain, dus het lijkt me logisch dat je daarmee verder gaat. Je kan wel denken dat de benodigde functionaliteit er niet in zit, maar als de ervaringsdeskundigen hier zeggen dat het wel zo is, dan neem ik dat zonder meer aan.
Ik raak er gaande de discussie steeds meer van overtuigd dat Itrain de beste optie is om dit "probleem" aan te pakken.
-
Bedankt voor je uitleg Martin. Stuk helderder dan de antwoorden die ik tot dusver op iTrain forum heb gekregen. In basis heb ik het nu ook opgelost zoals jij aangeeft. Alleen de acties om alle treinen te starten nog niet. Ga ik binnenkort toevoegen.
Gr Frank
-
OK, dus acties zijn gewoon standaard instellingen? Nuja, ik zie dat anders maar goed. Ach, ieder zijn ding, maar parametreren en de "standaard functionaliteit" kennen is voor de geeks leuk, maar helaas voor een grote schare van treintjes liefhebbers niet zo.
Ik ken ze, ze vragen om hulp en ik kom bij ze thuis en soms zelfs op de club. Vaak lukt het ze op het goede spoor te zetten zodat ze zelfstandig verder kunnen met automatisering. Maar soms lukt het niet: geen affiniteit dus verkeerde keuze. Dat ligt niet aan de programma's iTrain of Koploper maar aan hen zelf.
Overigens geldt dat ook voor het ABC verhaal in jou topic Dirk. Als "even op gang helpen" niet voldoende is wordt het een teleurstelling.
-
even iets recht zetten, Ik rij al van Koploper 3 digitaal met pc, terugmelders servo wissels en iTrain met de hele rimram, Ik heb ook een schaduwstation van 5keer opstelsporen van een 6 tal meter, dus ik weet wat digitaal rijden is, en ik kan een computer gebruiken, maar waar ik wit naartoe gaan, iTrain is niet simpel, en om dat als heilige koe te promoten...neen, sommigen willen dat niet, een pc in hun speelkamer, en Steve wil het niet, die zit al de hele dag voor schermen, dus computer is geen optie. En om nu te zeggen dat de pc weigeraars de verkeerde keuze hebben gemaakt vind ik niet van veel intelligentie getuigen, eerder zoiets van "ik kan het, en wie dat niet wil is verkeerd bezig". Zo'n sfeer hangt er ook op het iTrain forum. Stel een vraag en gelijk wordt je gewezen op de regels, leer de manual vanbuiten want daar staat alles in, voeg je baanplan mee, klik op de juiste pijl etc etc. Daarom ben ik blij dat er hier een oplossing geboden wordt. Maar om nu te beweren dat alles in iTrain zit, het zal wel, in een vliegtuig zit ook alles om loopings te maken, maar de meeste van ons willen passagier zijn, en niet piloot.
Dus ja, ik heb ook een licentie van iTrain, en ja, mijn baan, 250m rails en 15 treinen rijden ermee, maar dat neemt niet weg dat ik indien de hardware (uiteindelijk is deze discussie begonnen) er komt ik dat waarschijnlijk ook zou toepassen in mijn station, en dat zal ik hier waarschijnlijk vragen hoe ik deze hardware kan koppelen aan de software van mijn bestaande baanplan. Ik zou het hier vragen omdat ik et iTrain forum wel een beetje gehad heb.
mvg
Dirk
-
En om nu te zeggen dat de pc weigeraars de verkeerde keuze hebben gemaakt vind ik niet van veel intelligentie getuigen, eerder zoiets van "ik kan het, en wie dat niet wil is verkeerd bezig". Zo'n sfeer hangt er ook op het iTrain forum.
Volgens mij moet je het hele verhaal toch eens opnieuw lezen want dat zeggen de mannen niet.
-
even iets recht zetten, Ik rij al van Koploper 3 digitaal met pc, terugmelders servo wissels en iTrain met de hele rimram, Ik heb ook een schaduwstation van 5keer opstelsporen van een 6 tal meter, dus ik weet wat digitaal rijden is, en ik kan een computer gebruiken, maar waar ik wit naartoe gaan, iTrain is niet simpel,
mvg
Dirk
Nou, snel terug naar koploper dus, want daar is het wel simpel. (en nog gratis ook...)
-
Ik ken ze, ze vragen om hulp en ik kom bij ze thuis en soms zelfs op de club. Vaak lukt het ze op het goede spoor te zetten zodat ze zelfstandig verder kunnen met automatisering. Maar soms lukt het niet: geen affiniteit dus verkeerde keuze. Dat ligt niet aan de programma's iTrain of Koploper maar aan hen zelf.
Overigens geldt dat ook voor het ABC verhaal in jou topic Dirk. Als "even op gang helpen" niet voldoende is wordt het een teleurstelling.
-
OK, dan zou ik jou sporenplan wel eens willen zien, in iTrain kan er maar 1 trein in een blok, met rangeren kun je er 2 regelen, maar 3?? en als de eerste weg gereden is zou je mss met een actie de 2e laten doorschuiven, maar 3 treinen in een blok is volgens mijn bescheiden kennis niet mogelijk. En als je voor elk spoor dit moet organiseren, en dan hebben we nog de pijpenkop. Maar laat jou plan eens zien, ik ben heel nieuwgierig, ik ga dat onmiddellijk eens bekijken hoe jij eea oplost.
mvg
Dirk
MIsschien niet helemaal duidelijk geweest, meer treinen per spoor, maar niet per blok:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/schema-schaduwstation-65c4f1663d192.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/schema-schaduwstation-65c4f1663d192.png)
Dit is voor nu voldoende omdat hier het schaduwstation met 4 blokken per spoor opstaat.
Ik kan het dus niet uitproberen maar heb wel over dat mogelijk doorschuiven gedacht en volgens mij zou het ook in iTrain moeten werken als je alleen het laatste blok van elk spoor als station definieert en het voorafgaande blok (wat dus eigenlijk ook een deel van het schaduwstation is) gewoon vrije baan laat. Je routes eindigen in het station en als zeg maar op spoor 1 het laatste blok bezet is (het "stationsspoor" dus) en het blok daarvoor niet dan zal iTrain de trein in dat vrije blok laten stoppen en laten wachten tot de trein ervoor vertrokken is. Zodra die weg is laat iTrain de trein dan het "stationsspoor" binnenlopen en de route beëindigen.
Als ik het goed begrepen heb precies zo als Koploper dat volgens Roelco doet.
Groeten,
Bert
Dat is inderdaad hoe ik dat ook gedaan heb, met bij binnenkomst 3 parellele blokken, 105, 106 en 107 (in tekening staat lok 44 in 105 ), wat eigenlijk gewoon 1 en hetzelfde blok op de baan is. Daar kan ik dan al een voorselectie die van treinen doen zodat ik betere controlle heb welke waar komt voor een betere opvulling.
Roelco
-
Bedankt voor je uitleg Martin. Stuk helderder dan de antwoorden die ik tot dusver op iTrain forum heb gekregen. In basis heb ik het nu ook opgelost zoals jij aangeeft. Alleen de acties om alle treinen te starten nog niet. Ga ik binnenkort toevoegen.
Gr Frank
Frank,
Indien je wilt kan ik je mijn oude baanplan van iTrain toesturen via een PB-tje. Daar heb ik ook via simpele acties en eigenschappen van het schaduwstation en blokken de treinenloop geregeld. Hiermee kon ik voorkomen in dat "boven" alles vol raakt. Niets is zo frusterend als treinen die onmiddellijk vertrekken zodra het voorliggende blok vrijkomt. Er waren meestal nooit meer dan vier of vijf rijdende treinen.
-
even iets recht zetten, Ik rij al van Koploper 3 digitaal met pc,
sommigen willen dat niet, een pc in hun speelkamer, en Steve wil het niet, die zit al de hele dag voor schermen,
Dat mensen geen PC willen is hun recht. Dat ze niet achter schermen willen is wat anders. Want de oplossing die ik voor Steve had was er 1 waarbij hij het scherm verder onder tafel kon laten staan ern alleen naar kon kijken bij opstarten en afsluiten. Maar ja, als je geen PC wil.
Zo'n sfeer hangt er ook op het iTrain forum. Stel een vraag en gelijk wordt je gewezen op de regels, leer de manual vanbuiten want daar staat alles in
Dat is ook waarom ik de eerste reactie op deze vraag zo jammer vond. Als hardware man wilde hij alle ruimte om ergens met een hele nieuwe oplossing te komen, maar software vragen worden gelijk doorverwezen, terwijl er hier kennis genoeg zit om dat hier ook op te lossen.
...
komt ik dat waarschijnlijk ook zou toepassen in mijn station, en dat zal ik hier waarschijnlijk vragen hoe ik deze hardware kan koppelen aan de software van mijn bestaande baanplan. Ik zou het hier vragen omdat ik et iTrain forum wel een beetje gehad heb.
Van mij mag je die hier stellen. En wil daarin mee denken. Snap van Steve met de eis geen PC dan nog wel dat die oplossing er moet komen. Als je alleen toch al met de software werkt, waarom laat je het die software dan niet oplossen? ja je moet het binnen het programma "programmeren/configureren" (net hoe je het noemen wilt ) en als je dat niet kunt dan heb je hulp nodig. Maar waarom wel hulp inschakelen om de hardware voor je te maken, want blijkbaar heb je ook de kennis niet om die zelf te maken als je wacht op die oplossing, maar niet de hulp inschakelen om de software dan goed te configureren?
Groet,
Roelco
-
Ik krijg het idee dat er nu twee schaduwstationdiscussies door elkaar gaan lopen.
-
Dirk is geen Steve is geen Gerard.
Ik kan het ook niet meer volgen.
Reacties gaan deels over het NIET met een programma willen werken (hier dus niet aan de orde, dat was Steve).
De vraag van Gerard is duidelijk: hoe het wel MET iTrain kan.
-
En om nu te zeggen dat de pc weigeraars de verkeerde keuze hebben gemaakt vind ik niet van veel intelligentie getuigen, eerder zoiets van "ik kan het, en wie dat niet wil is verkeerd bezig".
Je verdraait m'n woorden want dat is niet wat ik zei. Leer eens lezen Dirk.
-
@allen
Ja, ik begrijp dat ik het draadje gekaapt heb, bij deze sorry
@Ben
Maar soms lukt het niet: geen affiniteit dus verkeerde keuze.
mvg
Dirk
-
Frank,
Indien je wilt kan ik je mijn oude baanplan van iTrain toesturen via een PB-tje. Daar heb ik ook via simpele acties en eigenschappen van het schaduwstation en blokken de treinenloop geregeld. Hiermee kon ik voorkomen in dat "boven" alles vol raakt. Niets is zo frusterend als treinen die onmiddellijk vertrekken zodra het voorliggende blok vrijkomt. Er waren meestal nooit meer dan vier of vijf rijdende treinen.
Hierop inhakend:
Er zijn binnen stations en blokken nog meer trucjes
- drempelwaarde voorkomt leegloop van opstelsporen
- in het station kan je permissies geven welke vervolgstations aangedaan mogen worden
- in de blokken kan je per richting aangeven welke standen van wissels voorkeur hebben
- maak op vrije baan blokken uit het zicht wachtstations, dan reguleert je de doorstroming van treinen op strategische punten
-
@Martin, paar van die trucs ken ik en gebruik ik al. Die van het wachtstation niet. Daar kan ik nog wel wat mee gaan doen. Bedankt 👍
-
Hierop inhakend:
Er zijn binnen stations en blokken nog meer trucjes
- drempelwaarde voorkomt leegloop van opstelsporen
- in het station kan je permissies geven welke vervolgstations aangedaan mogen worden
- in de blokken kan je per richting aangeven welke standen van wissels voorkeur hebben
- maak op vrije baan blokken uit het zicht wachtstations, dan reguleert je de doorstroming van treinen op strategische punten
Krek :) er zijn heel veel mogelijkheden, zoveel zelfs dat je soms heel veel mogelijkheden te veel hebt. iTrain biedt voor een beheerste treinenloop prima oplossingen. RoacRail ook en Koploper ook, maar bij deze laatste kreeg ik dat nooit helemaal onder de knie.
-
Klopt, software moet bij je passen. En bij de een is dat iTrain, de ander RocRail en ga zo maar door.
Daarom geloof ik ook niet in "de beste software" in het algemeen, maar meer per persoon.
-
Er is met alles geen beste oplossing... het blijft immers persoonlijk ;)
-
Doorschuiven in een schaduwstation met iTrain is redelijk eenvoudig.
Situatie:
Je hebt 5 opstelsporen opgedeeld in 3 blokken per spoor.
Oplossing:
In iTrain maak je van de voorste 5 blokken een station met wachttijd en de blokken geef je het type opstelspoor. De 2e en 3e serie van 5 blokken laat je buiten dat station. Die kan je het type opstelspoor of vrije baan geven.
iTrain kiest altijd een van de 5 stationsblokken en zal dan wanneer deze al bezet is de trein erachter laten wachten tot dat blok vrij komt. En zo schuift het circus telkens door.
De lengtes van de blokken zijn niet heel relevant, als een trein niet in een blok past dan gebruik hij gewoon twee blokken voor die trein. Of meer als dat nodig is :)
Groetjes
Hoi,
Bovenstaand las ik en dacht dat is handig om op mijn baan toe te passen. Alleen niet met 3 blokken op rij maar 2.
Om te beginnen eerst één spoor in het schaduwstation aangepast.
Ik heb elk blok voorzien van 3 melders. Blok A aangemerkt als 'opstelspoor', blok B aangemerkt als 'opstelspoor' en blok B toegevoegd in het station 'schaduwstation' in iTrain. Het gaat dus om het stuk spoor tussen de witte pijlen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/itrain1-65c8ff61e5787.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/itrain1-65c8ff61e5787.png)
De stappen die ik daarna doorloop om te testen zijn: loc neer zetten en kijken of de melders een melding geven en daarna half-automatisch een trein een route af laten leggen naar deze nieuwe blokken. Eerst naar blok A, daarna naar blok B. De melders doen hun werk.
Het lukt helaas niet om half-automatisch een trein naar het eerste blok te laten rijden vanaf een van de voorgelegen blokken. Als ik handmatig een trein naar blok A laat rijden, en vervolgens half-automatisch naar blok b gaat het wel.
Hieronder de instellingen van de blokken
A:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a2-65c8ff8aa8a97.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a2-65c8ff8aa8a97.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a1-65c8ff8aa7c93.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a1-65c8ff8aa7c93.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a3-65c8ff8acb091.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a3-65c8ff8acb091.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a4-65c8ff8ad1de0.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a4-65c8ff8ad1de0.png)
B:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/b2-65c8ffc86921d.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/b2-65c8ffc86921d.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/b1-65c8ffc86a330.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/b1-65c8ffc86a330.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/b3-65c8ffc890816.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/b3-65c8ffc890816.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/b4-65c8ffc893ff0.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/b4-65c8ffc893ff0.png)
Automatisch rijden werkt ook niet (geprobeerd door alle andere doorgaande sporen te bezetten), maar lijkt me vanzelfsprekend.
Ook getest door te spelen met de vertrekdrempel maar dat verandert ook niets, diagnose scherm is leeg... Iemand een idee waar het mis gaat?
Alvast dank voor de hulp.
Gr. Chiel
-
Om automatisch te kunnen rijden heb je wel stations nodig, die zie ik niet getekend in je baanplan. Zonder stations weet iTrain niet welke routes bepaalde treintjes mogen rijden. En dan zal die aangeven dat er geen route is gevonden.
-
Hoi Martin,
Die heb ik wel aangemaakt (en blokken toegekend) maar niet d.m.v. stippellijn in het baanplan getekend. Is dat noodzakelijk?
Zou verwachten dat ik wel half-automatisch naar de Blokken A en B kan rijden. Naar de overige Blokken die ik aan het station heb toegekend werkt dat wel.
Groeten,
Chiel
-
Ja, want dan kan die de stations automatisch vullen en blokken activeren als stationselement
-
Oke ga ik dat aanpassen. Maar ik zou nu toch wel naar blok A moeten kunnen rijden (half automatisch), die behoort toch niet tot het station?
-
Chiel, heb je wel vul automatisch gedaan voor blok A? Als ik de lijst met wissels op het tabblad "vorige" zie lijkt me dat niet te kloppen.
Groeten,
Bert
-
Yes die zijn automatisch gevuld.
Ik heb het station ingetekend in het baanplan maar zonder resultaat...
-
Heb je die ook automatisch gevuld en de treintypes aangegeven die daar mogen komen, en je treinen voorzien van een treintype?
-
Ik zou om te beginnen spoor A definiëren als vrije baan en niet als opstelspoor. Volgens de handleiding is het type opstelspoor bedoeld voor een doodlopend spoor of een stuk spoor tussen twee wissels in waarin treinen geparkeerd kunnen worden. Aan beide dingen voldoet je spoor A niet.
Hoe zit het met dat stuk spoor voor de wisselstraat linksboven het blok met de DB 1614?
Groeten,
Bert
P.S. het lijkt me beter om hier een apart draadje van te maken want het wijkt nu wel af van de oorspronkelijke vraagstelling.
-
Heb je die ook automatisch gevuld en de treintypes aangegeven die daar mogen komen, en je treinen voorzien van een treintype?
Yes heb ik ook allemaal gedaan... Net nog een keer alles opnieuw geprobeerd in een verse back-up. Eerst het bestaande blok+melders en alle onderdelen uit het schakelbord verwijdert, opgeslagen, iTrain opnieuw opgestart en daarna stap voor stap de twee nieuwe blokken gemaakt maar blijf de melding krijgen dat "Route niet mogelijk is vanaf deze positie"
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/itrain2-65ca7d4b9918e.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/itrain2-65ca7d4b9918e.png)
Als ik een trein in blok A plaats, kan deze wel een half automatische route rijden naar blok B.
Ik zou om te beginnen spoor A definiëren als vrije baan en niet als opstelspoor. Volgens de handleiding is het type opstelspoor bedoeld voor een doodlopend spoor of een stuk spoor tussen twee wissels in waarin treinen geparkeerd kunnen worden. Aan beide dingen voldoet je spoor A niet.
Hoe zit het met dat stuk spoor voor de wisselstraat linksboven het blok met de DB 1614?
Groeten,
Bert
P.S. het lijkt me beter om hier een apart draadje van te maken want het wijkt nu wel af van de oorspronkelijke vraagstelling.
Ha Bert, heb met beide opties getest. Blok A als opstelspoor was een optie in de uitleg van Martin zag ik.
Het stuk linksboven is een stuk spoor wat vast zit aan het wissel. Lijkt op de tekening erg lang, maar is in werkelijkheid maar een klein stukje.
Of dit een nieuw topic moet worden mogen de moderatoren beslissen 8)
Groeten,
Chiel
-
Van blok A ook een station maken. Automatisch rijden gaat alleen van station naar station (als ik het goed heb)
-
Frank, het gaat hier over half automatisch rijden en dat moet normaal van elk willekeurig blok naar elk ander willekeurig blok kunnen. De hele bedoeling is juist dat de trein wacht in dit blok totdat het stationsblok B vrijkomt en de trein doorrijdt naar dat blok zodra dat vrijkomt en je dus effectief een opschuif systeem creëert.
Groeten,
Bert
-
Probleem opgelost. Koppelen/magneet functie in het Schakelbord was nog nodig om de blokken aan elkaar te koppelen.
Groeten,
Chiel
-
(y) (y)