BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Vonkentrekker op 09 January 2024, 19:13:01
-
Hallo forumverslaafden,
Ik heb onlangs een stam gruppe 23 Hechtwagens van Roco met Bundesbahn logo's aangeschaft, en nu vraag ik mij af wat voor loc daar eigenlijk als trekkracht voor zou moeten staan.
Ik gebruik nu meestal een 01 of een V200.
Alvast bedankt.
-
V200 en 01 zouden goed kunnen, ik ken een foto van een V200 in Nijmegen voor Hechtwagens die als militaire trein naar Nijmegen kwam (via Arnhem) tbv de Vierdaagse.
Verder denk ik dat je keuzevrijheid groot is en dat zo'n beetje alle DB loctypes voor die rijtuigen te zetten zijn.
-
Hier is een voorbeeld:
Dass der im Sommer 1958 eingeführte schnelle D-Zug „Glückauf“ nicht an jeder Milchkanne hielt, war das Motto des ersten Artikels über den „Glückauf“. Der folgende Zugreihungsplan verrät auch noch nichts über die Besonderheit dieses Zuges:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/D1203-Gluckauf-Munchen-Dortmund-ZpAR-I-So58-355-659d91eb8dafa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/D1203-Gluckauf-Munchen-Dortmund-ZpAR-I-So58-355-659d91eb8dafa.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/D1204-Gluckauf-Dortmund-Munchen-ZpAR-I-So58-355-659d92220b6d3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/D1204-Gluckauf-Dortmund-Munchen-ZpAR-I-So58-355-659d92220b6d3.jpg)
Der Zugreihungsplan bringt es dann aber an den Tag: Dortmund Hbf hielt danach zwei komplette Zuggarnituren mit Gruppe-23-Wagen (Hechte) bereit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Umlauf-155-Gluckauf-D1203-Dortmund-ZpAU-So58-013-659d9293476d7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Umlauf-155-Gluckauf-D1203-Dortmund-ZpAU-So58-013-659d9293476d7.jpg)
Bron:
https://db58.de/2011/06/20/fahrplan-d1203-d1204-glueckauf/
https://db58.de/2011/06/24/zugbildung-d-1203-d-1204-glueckauf/
Laut Bespannungsübersicht für den Sommer 1958 bespannte zwischen Koblenz und München auf Hin- und Rückweg eine Stuttgarter E 10.1 den Zug, zwischen Koblenz und Dortmund eine BR 01 des Bw Koblenz-Mosel und zwischen Dortmund und Koblenz eine BR 01 des Bw Köln Bbf
-
Interessante trein!
Bij de Gruppe 23 zaten voor zover ik weet meerdere soorten rijtuigen met een snoekvorm (Hecht).
Behalve de rijtuigen uit 1921-23 (Roco) waren er ook nog de langere versies met doorlopend dak uit 1926 (Lima/Rivarossi) en vooral een grote groep ex PKP-rijtuigen (Brawa).
Welke rijtuigen er specifiek in de "Glückauf" meereden, kan ik hieruit niet achterhalen.
Ik heb ooit eens een overzicht gevonden waaruit blijkt dat er in 1958 van de "Rocoversie" nog 3 A's (ex A), 75 B's (ex 45x AB, 5x B en 25x C) en 3 bagagerijtuigen waren.
De AB4üe werden na afschaffen van de 3e klasse eerst een volledige 1e klasse (A4üe), rond 1958 werden ze gedeclasseerd tot B4üwe. De versie die Roco jarenlang heeft gehad met 2 coupés 1e klasse in het midden met een gele of beige streep erboven heeft in werkelijkheid nooit bestaan.
Vanaf eind jaren 50 reden ze vooral als versterking mee in Nahverkehr- en Eilzüge, met Silberlinge, Umbau- of andere Altbaurijtuigen en zelden in een trein met alleen maar Hechte.
De Glückauf is echt een uitzondering.
-
Voor een antwoord op de vraag van Vonkentrekker doet het er niet toe, maar de tabellen die Ronald laat zien zijn nogal cryptisch. Wat zijn die laatste vier kolommen? (1204 1204 Esn 155)
Geeft de vermelding “- 23 -“ aan dat alle rijtuigen van de Gruppe 23 zijn?
-
Voor een antwoord op de vraag van Vonkentrekker doet het er niet toe, maar de tabellen die Ronald laat zien zijn nogal cryptisch. Wat zijn die laatste vier kolommen? (1204 1204 Esn 155)
Geeft de vermelding “- 23 -“ aan dat alle rijtuigen van de Gruppe 23 zijn?
Denk dat 1204 de treinserie is, Esn staat misschien voor Essen, de 155 kan ik ook niet echt plaatsen.
-
Het blijft voor mij ook altijd een beetje gissen, maar laat ik een poging doen.
D1203 en D1204 zijn de betreffende treinnummers (links boven in vet).
In de samenstelling zie je dan bv bij D1203 twee kolommen met 1204. Volgens mij betekent dit dat het rijtuig in het vertrekpunt afkomstig is uit trein 1204 en na aankomst weer overgaat naar (de volgende) trein 1204. Omgekeerd bij D1204 zie je juist twee kolommen met 1203. De stammen reden dus steeds heen en weer in de zelfde twee treinen.
Nummer 155 is denk ik de stam met rijtuigen die het kleine tabelletje staan.
-23- is het wagentype (Gruppe).
Esn is Bundesbahndirektion (BD) Essen. (750) zou het treingewicht kunnen zijn.
Mijn eerdere toelichting mbt de Gruppe 23 laat slechts zien dat de genoemde treinstam dus niet per se uit "Rocohechte" betond, maar even goed (en mss zelfs waarschijnlijker) uit de Poolse varianten zou hebben kunnen bestaan. (daar waren er veel meer van bij de DB, ik dacht tussen de 150-200 exemplaren).
-
Vanaf eind jaren 50 reden ze vooral als versterking mee in Nahverkehr- en Eilzüge, met Silberlinge, Umbau- of andere Altbaurijtuigen en zelden in een trein met alleen maar Hechte.
Zo dus:
(https://static.maerklin.de/damcontent/63/f4/63f4d667bd2d8ad09e8d41eea8e561671434538639.jpg)
Bron (https://www.marklin.nl/producten/details/article/42269)
-
Umbau rijtuigen heb ik wel, moet inderdaad eens een stam silberlingen zien te krijgen, maar ik vind het in model vaak niet zo mooi om rijtuigen door elkaar in een stam te gebruiken, al is dat wel prototypisch.
-
Hecht wagens behoorden voor de oorlog tot de hoogwaardige klasse van rijtuigen. Er waren 2 typen: met doorlopend dak boven de entree' s en met een opgetild dak boven de entree' s. Reden zowel in D-treinen maar tenslotte ook in sneltreinen en boemeltjes.
De Duitse spoorwegen probeerden voor de hoogwaardige treinen, samenstellingen van 1 type wagen te laten rijden. Door vermenging van diverse treinstammen op de route was dit treinbeeld niet continu. Van de Hechtwagen ontbrak de restauratie uitvoering. Er was wel een MITROPA/DSG slaapwagen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/images-659e95c7192ce.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/images-659e95c7192ce.jpg)
Afhankelijk van het tijdperk kun je (sneltrein)stoomlocomotieven inzetten.
tijdperk III: Stoom: de series 01 en 03, 18 serie's, 17, 38 en 39. Elektrisch: 104, 116, 117,118 en 119. Diesel: V200
tijdperk IV: Stoom: 01, 03, 18, 50 en 38. Elektrisch: 110, 141, 145, 116, 118. Diesel V200, V160. Bij het afbouwen (sloop) van de Hechte serie kwamen deze ook in lokaalverkeer terecht. Tussen silberlingen, umbauwagens en met andere vooroorlogse wagentypen. Bij het bovenstaande lijstje tractie kwam toen ook de tractie voor lokaalvervoer erbij zoals de V100 en railbussen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/37729574kp-659e95f02cf1b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/37729574kp-659e95f02cf1b.jpg)
Hechtwagen kwamen ook met regelmaat in ons land dus een NS trekkracht is dus ook mogelijk. Tijdperk was wel de kleurstelling Berlijnsblauw en daarvoor nog in het NS groen. De huidige kakelbonte felle kleuren van de NS kunnen niet met deze wagens in een trein worden geplaatst.
gr
Brutus
-
De wagens op de beide foto's tonen de zgn "Poolse Hechte" (model Brawa). Deze waren ook in de Gruppe 23 ingedeeld, maar waren moderner (einde jaren 30) dan de Duitse varianten uit begin tot midden jaren 20.
De ex Poolse Hechte hebben nog tot begin jaren 80 gereden. In 1981 ben ik er in de Eifel nog een tegengekomen in een militaire trein (Büe 371).
Theoretisch is een (toevallige) ontmoeting met een ICR van de NS dus nog net mogelijk geweest. Of dit daadwerkelijk is gebeurd valt te betwijfelen.
De "Roco-Hechte" zijn al in de jaren 60 buiten dienst gegaan, de laatste 2 in 1968. UIC-computernummers hebben de rijtuigen niet meer gehad.
Voor een voorbeeldgetrouwe inzet dus alleen nog tijdperk 3, BR23, 41, 50 passen ook, de BR17 waren al weg (max. tot 1952).
Ook de toen moderne en minder moderne elocs en diesellocs kun je ervoor zetten: E10, E40, E41, E44, V100, V160 (Lollo).
Nog een paar fotolinkjes toegevoegd.
Als "bijvangst" zijn hier een paar Hechte (Roco-type) te zien:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9467072,9467072#msg-9467072 (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9467072,9467072#msg-9467072)
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9480406,9480406#msg-9480406 (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9480406,9480406#msg-9480406)
-
Voor een voorbeeldgetrouwe inzet dus alleen nog tijdperk 3, BR23, 41, 50 passen ook, de BR17 waren al weg (max. tot 1952).
Ook de toen moderne en minder moderne elocs en diesellocs kun je ervoor zetten: E10, E40, E41, E44, V100, V160 (Lollo).
De BR 41 en 50 zijn toch goederen locomotieven?
-
Voor een antwoord op de vraag van Vonkentrekker doet het er niet toe, maar de tabellen die Ronald laat zien zijn nogal cryptisch. Wat zijn die laatste vier kolommen? (1204 1204 Esn 155)
Geeft de vermelding “- 23 -“ aan dat alle rijtuigen van de Gruppe 23 zijn?
Ik heb een uitleg voor de umlaufpläne:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Uitleg-rijtuigomloop-659ea95a148a8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Uitleg-rijtuigomloop-659ea95a148a8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/D1203-Gluckauf-Munchen-Dortmund-ZpAR-I-So58-355-659eaff286684.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/D1203-Gluckauf-Munchen-Dortmund-ZpAR-I-So58-355-659eaff286684.jpg)
De getoonde Zügbildungsplan en Umlaufplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/D1204-Gluckauf-Dortmund-Munchen-ZpAR-I-So58-355-659eaeab3aac9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/D1204-Gluckauf-Dortmund-Munchen-ZpAR-I-So58-355-659eaeab3aac9.jpg)
Betekenis:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Sommerfahrplan-659eabb846d39.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Sommerfahrplan-659eabb846d39.jpg)= Sommerfahrplanabschnitt trein D 1204 en treinnaam.
1,2 = Klasse van de rijtuigen
West = regio.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Bliksemschicht-659eaefb5f6f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Bliksemschicht-659eaefb5f6f2.jpg)= elektrische tractie en hier vanaf Koblenz.
** = snelheid van de trein(hier: Zug hat eine Höchstgeschwindigkeit von 121-140 km/h)
107% = rempercentage ?
500t = gewicht van de trein
1204 = nr. van de terugtrein.
Esn 155 = Umlaufplan(zie onder)
DSG 6320 = omloopplan restauratierijtuig van de DSG
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Umlauf-155-Gluckauf-D1203-Dortmund-ZpAU-So58-013-659eaa169aebe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Umlauf-155-Gluckauf-D1203-Dortmund-ZpAU-So58-013-659eaa169aebe.jpg)
betekenis:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Sommerfahrplan-659eabb846d39.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Sommerfahrplan-659eabb846d39.jpg)= Sommerfahrplanabschnitt
155 = Umlauf-155-Glückauf-D1203-Dortmund-ZpAU-So58-013.
(Glückauf = naam van de D trein met nr., Dortmund levert deze wagens, Zp = Zügbildungsplan, AU = ???, So58 = Sommer '58, 013 = pagina nr.
-23- = Gr. 23 rijtuigen
(750) = aantal gereden kilometers van deze serie.
61 = 611vertrektijd D 1204 uit Dortmund
211 = 2111 aankomst D 1203 in Dortmund.
1 A4ü = 1 x 1. Klasse rijtuig
2 = Daarom waren er 2 wagons nodig voor dit tweedaagse circulatieplan.
9 B4ü = 9 x 2. Klasse rijtuig.
162 = aankomst 1621 D 1204 in München.
111 = vertrek 1111 D 1203 uit München
2 B4ü(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Vorbehaltwagen-659eb31eeb33f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Vorbehaltwagen-659eb31eeb33f.jpg) = zouden incidentele versterkingsrijtuigen kunnen zijn.
-
De BR 41 en 50 zijn toch goederen locomotieven?
Ja en nee. Zij hebben met enige regelmaat diverse reizigerstreinen gereden. Met name vanuit Großenbrode Kai richting Hamburg was de 41er voor de reizigerstreinen te zien.
-
Ik heb een uitleg voor de umlaufpläne: (…)
Bedankt!
-
De BR 41 en 50 zijn toch goederen locomotieven?
Officieel wel, maar ze werden ook vaak voor personentreinen ingezet.
De BR41 kon 90 km/u halen en werd zelfs voor Eilzüge ingezet om wat meer geaccidenteerde lijnen.
BR50 had een lage asdruk en kon daardoor ook op nevenlijnen nog behoorlijk uit de voeten, vmax=80 km/u was dan geen probleem.
Beroemd voorbeeld zijn de zgn "Heckeneilzüge", vrij vertaald met achtertuintreinen. Deze treinen reden over vrij grote afstanden over een aaneenschakeling van minder belangrijke hoofdlijnen en doorgaande nevenlijnen buiten de grote steden om, om zo ook de dunner bevolkte delen van het land te bedienen. Juist in dit soort treinen kun je goed de Hechtwagens inzetten, samen met andere Altbaurijtuigen, zoals de diverse vooroorlogse Eilzugwagens met dubbele einddeuren, maar ook oudere sneltreinrijtuigen. Eea aangevuld met Silberlinge, Umbauwagens en middeninstaprijtuigen type 4ym.
-
Officieel wel, maar ze werden ook vaak voor personentreinen ingezet.
De BR41 kon 90 km/u halen en werd zelfs voor Eilzüge ingezet om wat meer geaccidenteerde lijnen.
BR50 had een lage asdruk en kon daardoor ook op nevenlijnen nog behoorlijk uit de voeten, vmax=80 km/u was dan geen probleem.
Beroemd voorbeeld zijn de zgn "Heckeneilzüge", vrij vertaald met achtertuintreinen. Deze treinen reden over vrij grote afstanden over een aaneenschakeling van minder belangrijke hoofdlijnen en doorgaande nevenlijnen buiten de grote steden om, om zo ook de dunner bevolkte delen van het land te bedienen. Juist in dit soort treinen kun je goed de Hechtwagens inzetten, samen met andere Altbaurijtuigen, zoals de diverse vooroorlogse Eilzugwagens met dubbele einddeuren, maar ook oudere sneltreinrijtuigen. Eea aangevuld met Silberlinge, Umbauwagens en middeninstaprijtuigen type 4ym.
Bedankt, ik kon inderdaad wat foto's vinden van de br 41 met een stammetje Umbau rijtuigen, ziet er wel grappig uit, zo'n grote loc voor zo'n klein stammetje rijtuigen.
-
Nog wat meer voorbeelden met een 41er:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Ausfahrt-des-P-1886-nach-Bebra-mit-41-199-in-Gottingen-1961-Foto-Detlev-Luckmann-659ffb63c3187.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Ausfahrt-des-P-1886-nach-Bebra-mit-41-199-in-Gottingen-1961-Foto-Detlev-Luckmann-659ffb63c3187.jpg)
Ausfahrt des P-1886 nach Bebra mit 41 199 in Gottingen (1961)Foto:Detlev-Luckmann
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/41-106-Bw-Kassel-fuhrt-einen-Reiseburo-Sonderzug-Hannover-Genua-bei-Frankfurt-Bonames-14-09-1958-Foto-Brian-Bittner-659ffb63c7b35.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/41-106-Bw-Kassel-fuhrt-einen-Reiseburo-Sonderzug-Hannover-Genua-bei-Frankfurt-Bonames-14-09-1958-Foto-Brian-Bittner-659ffb63c7b35.jpg)
41 106(Bw-Kassel) fuhrt einen Reiseburo-Sonderzug Hannover-Genua bei Frankfurt Bonames. (14.09.1958)Foto:Brian-Bittner
Rijtuigen achter de lok zijn: Bc4ümg-54 Liegewagen Scharnow/Hummel Reise Lima 309198(303 mm)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/41-156-Bw-Limburg-wartet-im-Bahnhof-Frankfurt-Hochst-vor-E-2423-nach-Limburg-Lahn-auf-die-Abfahrt-Der-Heizer-hat-schon-kraftig-aufgelegt-27-04-1967-Foto-Theodor-Horn-659ffb642cf40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/41-156-Bw-Limburg-wartet-im-Bahnhof-Frankfurt-Hochst-vor-E-2423-nach-Limburg-Lahn-auf-die-Abfahrt-Der-Heizer-hat-schon-kraftig-aufgelegt-27-04-1967-Foto-Theodor-Horn-659ffb642cf40.jpg)
41 156(Bw-Limburg) wartet im Bahnhof Frankfurt Hochst vor E 2423 nach Limburg(Lahn) auf die Abfahrt. Der Heizer hat schon kraftig aufgelegt. (27.04.1967)Foto:Theodor Horn
-
Een van de eerste stoomtreinen van de DB die ik ooit gezien heb, in het voorjaar van 1971, bestond uit een BR 50 met 2 drie-assige Umbaurijtuigen.
'n Zeer modelbaanvriendelijke samenstelling...