BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: peterha op 07 January 2024, 21:52:50
-
Bij de bouw van mijn stoomloc wil ik nu de krukas op de as van de drijfwielen bevestigen, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit bij een werkelijke stoomloc zit.
Ik weet dat de drijfwielen gekwarteerd moeten worden, maar nu de krukas zelf. De 2 delen van de krukas waar de drijfstangen in gemonteerd zitten, izijn ook gekwarteerd ten opzichte van elkaar dus hoe zit die gemonteerd t.o.v. de drijfwielen en de stand van de koppelstangen?
Een boek met dit soort technische informatie heb ik niet, maar ook via internet word ik niet veel wijzer. Het zal voor een modelloc niet veel uitmaken, maar ik zou het leuk vinden om te weten.
-
neem aan dat t om een viercilinderloc gaat? dan binnen en buitencilinder aan elke kant tegen elkaar in, dwz staat links binnen bovenaan, dan links buiten bovenaan. Zo balanceren ze elkaar mooi uit en loopt de loc rustiger. Bovendien kun je bij enkelvoudige expansie bezuinigen op de stoomverdeling, bij de NS 3900 en 6300 zie je goed dat de schuif voor de buitencilinder wordt aangedreven door de schuif van de binnencilinder, via een omkeerhefboom.
-
Sorry, het gaat om de NS6000.
-
Peter, ik begrijp helemaal niks van je verhaal. Ik heb het idee dat je de onderdelen verkeerd benoemt.
Misschien kun je aan de hand van foto's aangeven over welke onderdelen het gaat.
-
Als de rechterkoppelstang naar voren staat wijst de rechterkruk naar achteren, de linkerkruk naar beneden en de linkerkoppelstang naar boven (in rijrichting gezien).
Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk
-
@ Floris
Het betreft de NS 6000 waar ik mee bezig ben en die heeft 2 binnenliggende cilinders.
Ik had de vraag misschien beter binnen mijn bouwdraadje kunnen stellen, maar ik heb 't hier gezet omdat ik dacht dat het misschien in z'n algemeenheid en voor elke stoomloc zou gelden.
@Klaas
Het gaat om dit onderdeel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSCN5919-659bb85ac76c2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSCN5919-659bb85ac76c2.jpg)
...De 2 delen van de krukas waar de drijfstangen in gemonteerd zitten..
Het is me nu duidelijk dat deze delen die op de as zitten de kruk heten, vandaar de naam krukas ::) :angel:
Het was mij niet duidelijk hoe de krukas op de as bevestigd moest worden t.o.v. het bevestigingspunt in het wiel voor de koppelas.
Met de beschrijving van Henk is het me duidelijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSCN5925-659bb85ac4124.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/DSCN5925-659bb85ac4124.jpg)
Hier de losse krukas en het wiel. Heb ze zo gepositioneerd zoals Henk beschrijft en daarmee moet het lukken.
@Henk
Duidelijk.
-
Wat Henk beschrijft is de positie van de buitenliggende krukken ten opzichte van elkaar.
Hoe de binnenliggende krukken staan ten opzichte van de buitenliggende, dat weet ik niet. Zou ik zelf ook moeten uitzoeken.
-
Als de krukas zo vastgezet wordt, staan de buitenliggende krukken goed. De binnenliggende krukken hebben een vaste positie t.o.v. de buitenliggende. Ook al zou ik de krukas omdraaien, dan blijven de binnenliggende goed staan.
Het ging mij vooral om de stand van de kruk t.o.v. het bevestigingspunt van de koppelstang.
-
Wat ik opvallender vind is dat jouw drijfwiel geen balanceergewicht heeft... ??? Op foto's van de 6000 zie ik die wel. Aangezien de krukas een eigen balanceergewicht heeft, vermoed ik dat de stand van deze tov de wielen eerder kan worden afgeleid uit positie gewichten; gewicht op krukas compenseert drijfstang, gewicht op wielen compenseert koppelstang. Voorste drijfwiel heeft gewicht echter aan zelfde zijde als as koppelstang; denk dat je t daaruit kan afleiden.
-
Ik vind de NS 6000 en prachtige lok om te zien. Doet me een beetje denken aan de Duitse BR 78.
Wat betreft het onderwerp, ik mis het tegengewicht op het wiel (zie ook bijdrage van Vincent - hij was net wat sneller dan ik). Op foto's van de NS 6000 is te zien dat dat gewicht zo'n 40 graden (geschat) gedraaid is ten opzichte van het aangrijppunt van de koppelstang (https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_6000#/media/Bestand:S.S._1210_NS_6010.jpg). Dat tegengewicht is, voor zover ik het begrijp, bedoeld om de onbalans van de binnenliggende aandrijving weg te nemen, c.q. op te vangen. Kan de plaats van het tegengewicht niet worden gebruikt voor het bepalen hoe de "krukas" op de as moet worden bevestigd?
Verder zie ik verschil in het aantal spaken (20 op de foto van Peter tegen 18 op de foto van Wikipedia). Klopt dat?
Bovenstaande is van een niet-deskundige op het gebied van Nederlandse stoomlocomotieven.
Succes met de verdere bouw.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Ik snap nu de verwarring. Door het bericht van Floris Dilz ging ik ervan uit dat het om een viercilinder ging. Maar toen ik naar foto's ging kijken zag ik dat deze loc alleen maar 2 binnenliggende cilinders heeft, uitwendig zijn er alleen maar koppelstangen.
Typisch Britse constructie, bij modellen in kleinere schalen hoef je daarom het drijfwerk niet na te bootsen want dat ziet toch niemand.
Overigens zijn de aangrijpingspunten van de koppelstangen ook krukken.
-
Verder zie ik verschil in het aantal spaken (20 op de foto van Peter tegen 18 op de foto van Wikipedia). Klopt dat?
Bovenstaande is van een niet-deskundige op het gebied van Nederlandse stoomlocomotieven.
Succes met de verdere bouw.
Met vriendelijke groet,
Wies.
Dit klopt de wielen zijn eind jaren 20 begin jaren 30 vervangen , van 18 naar 20 spaaks
-
@Vincent,
Dat klopt, dit zijn standaard Slater's wielen en de gewichten moet ik er later nog op aanbrengen
-
Ah, ok.. Zoals gezegd; denk dat de positie krukas zich verraad door de afwijkende positie van het gewicht op de voorste drijfwielen; weet alleen niet zo snel hoe :D Ik vermoed dat de drijfstang tegenover het gewicht en as koppelstang liggen; efficienter om met een klein gewicht op (de grotere omtrek van) het wiel te plaatsen, dan die te compenseren in het binnenwerk, dicht op de krukas.
Kijk anders ook hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61685.msg3222336634#msg3222336634
-
Peter, je zou eens in het spoorwegmuseum kunnen kijken. Aan de ingang van de grote hal staat daar de NRS 107 op een stalen constructie. Dat is ook een loc met binnenliggende cilinders en aan de buitenkant alleen koppelstangen.
Je kunt er onderdoor lopen en dan kun je waarschijnlijk ook zien hoe de verschillende krukken ten opzicht van elkaar staan.
-
Dit staat toch al helemaal uitgewerkt in de bouwbeschrijving op de 84 (of was het toch 83 en een beetje?) graden van Henk na ;D, maar hij heeft dan ook een speciale unieke krukas aangemeten gekregen. Let wel, de 90 graden (messing) versie werkt in het model ook goed.
Ik heb wel een (halve) index gemaakt, maar die bleek te lang van formaat om op BNLS te zetten en heb ik niet afgemaakt.
In Excell: spoorwijdte, auteur, item en berichtnummer
-
Peter,
Biji een 2-cilinder machine met binnenliggende cilinders staat de kruk van de krukas en dus de "big-end" van de drijfstang aan beide kanten gelijk aan de kruk van de koppelstang. Volgens mij laat je op je foto wat anders zien.
Groet
Fred
-
Biji een 2-cilinder machine met binnenliggende cilinders staat de kruk van de krukas en dus de "big-end" van de drijfstang aan beide kanten gelijk aan de kruk van de koppelstang.
Dan gaat er wel heel veel massa dezelfde kant op...?
-
Niet veel anders dan bij een locomotief met buitenliggende cilinders ;)
Groet
Fred
-
Toch niet; bij de 6000 zit het balanceergewicht op het drijfwiel aan dezelfde zijde als de koppelstang. Doet mij vermoeden dat krukas en drijfstang juist tegenover zijn gepositioneerd.
PS nu ik m wat vaker bekijk; die 6000 is wel een mooie lok trouwens!
-
Fred,
Als je kijkt naar de tekening in het draadje van Frits (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105347.105.html) reactie #117 dan zie je de tekening van het rechter drijfwiel van de buitenkant gezien,
(https://live.staticflickr.com/65535/52765675292_d653ebcea1_z.jpg) (https://flic.kr/p/2ooHSWh)
waarbij de 4 punten van de bevestiging van de 2 drijfstangen en de 2 koppelstangen alle 4 een kwart versprongen liggen ten opzichte van elkaar. Dit is de fabriekstekening van de 1200/6000. Hier staat dus -naar mijn mening- niets aan beide kanten gelijk.
-
Behalve bij de NS 2100 zitten de krukpennen en de koppelpennen in de wielen 180 graden tov elkaar verschoven. Het contragewicht heeft hier nauwelijks iets mee te maken want
het contragewicht op het aangedreven wiel moet ook de ronddraaiende gewichten van de 90 graden verdraaide excentrieken en de bijbehorende stangen compenseren.
Mvrgr
-
Dan zit het gewicht toch precies goed? Recht tegenover (het midden tussen) de beide drijfstangen; op tekening punt "A" en "B".
-
Fred,
Als je kijkt naar de tekening in het draadje van Frits (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105347.105.html) reactie #117 dan zie je de tekening van het rechter drijfwiel van de buitenkant gezien,
waarbij de 4 punten van de bevestiging van de 2 drijfstangen en de 2 koppelstangen alle 4 een kwart versprongen liggen ten opzichte van elkaar. Dit is de fabriekstekening van de 1200/6000. Hier staat dus -naar mijn mening- niets aan beide kanten gelijk.
Peter,
Weer een foutje van mij. Ik keek bij een van mij live steam locs met 2 binnenliggende cilinders (Pannier tank) en zag daar dat de koppelstang en kruk dezelfde positie hadden. Ik nam aan dat dat een standaard was en was te lui om nog even bij een andere te kijken en dat deed ik dus nu en daar (LNWR Precedent class) is er 180 graden tussen koppelstang en kruk. Dus er is niet één standaard zoals ik aannam :-[.
Groet
Fred
-
Hoi Peter .
Ik stuur je een PB -tje
Andere Peter
-
... zag daar dat de koppelstang en kruk dezelfde positie hadden. Ik nam aan dat dat een standaard ....
Bij deze Pannier liggen de 4 assen volgens mij wel degelijk op 90 graden verschoven... ?
https://www.steamworkshop.co.uk/portfolio/5-gwr-pannier/
-
Bij een model kun je uiteraard doen wat je wilt! In het echt heb je rekening te houden met de balancering van de wielen. Als dat niet wordt gedaan onstaat er trillingen en regelmatig klappen op de rail "hammerblow" die wielband en rail rap laten verslijten.
mvrgr
-
Dat is toch juist het punt wat ik probeer te maken... :angel: en het verbaast mij overiges wel als een live steam model dit verkeerd zou kopiëren.
-
Ach, waarom! Je hoeft maar een klein montage foutje te maken en je zit er aan vast! Het geeft geen problemen dus laat maar.
Dat model staat niet voor niks bij steamworkshop!
Mvrgr
-
We dwalen af.. ging om 1:1 :angel:
-
Ik heb begrepen ,dat Peter H wil weten hoe het zit bij een 2 cilinder lok.
Er staat een lok in het NSM ,nr 2104,langs het perron als hij niet verplaatst is.
Daar kan je aardig goed bij om te kijken.
Peter
-
Ik wil nog even wijzen op de berichten in het draadje van de Spoor-1 versie van de NS-6000.
bericht 106 blz 8 vraagstelling
bericht 117 blz 8
bericht 121 blz 9 opties
bericht 126 blz 9
bericht 137 blz 10 antwoord
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105347.msg3222382187#msg3222382187 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105347.msg3222382187#msg3222382187)
en ook daar is al gesproken over 18 en 20 spaaks wielen.
-
@Peter,
Deze tip zal ik in gedachten houden.
@Frits
Dank, maar die had ik al gevonden, genoteerd èn geraadpleegd :)
-
bericht 137 blz 10 antwoord
Gelukkig, het komt overeen met de tekening in Reactie #20 hier... :)
-
Ik heb begrepen ,dat Peter H wil weten hoe het zit bij een 2 cilinder lok.
Er staat een lok in het NSM ,nr 2104,langs het perron als hij niet verplaatst is.
Daar kan je aardig goed bij om te kijken.
Peter
DE NS 2100 is nu net een slecht voorbeeld omdat de koppelstangen 45 graden verzet zijn gemonteerd. Ze waren er indertijd al achter dat de gebruikelijke methode bij locomotieven met
binnenliggende cylinders aanleiding gaf tot scheuren in de frames. Zie NBDS/NS3500 maar ook de NS 6000. Eea is goed uitgelegd in het Handboek voor Spoorwegtechniek deel III
Mvrgr