BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: MOVisser op 26 December 2023, 13:04:36
-
Mij is gevraagd het VAMgebouw van Zandvoort te realiseren.
Niet 1 stuks, maar 2 maal hetzelfde gebouw.
Het betreft het vervangen van een al gebouwd model op één van de BNLS modulen, en een model op een nog maken Zandvoort spoorterrein.
En dat komt dus niet overeen met de titel van dit topic.
Dat klopt.
Gaande weg werd mij gevraagd ook de goederenloods samen te stellen en te bouwen.
Ook 2 stuks.
Ja, dat kan ik wel, uiteraard, maar dan is het zoeken naar info.
Er was totaal niets. Had ik maar een foto....
Op dit moment wordt een gebouw (bouwpakket) gereed gemaakt van het Hembrugterrein te Zaandam.
Hier was helemaal geen info van, alleen wat foto's op google etc.
Maar met mijn civiele achtergrond is er een heel mooi moedermodel uit voortgekomen.
En dat gaat dan ook vast wel lukken voor deze goederenloods.
De eerste info, die ik binnen kreeg was van een wand in hout.
Geen koek van te bakken, en helemaal niet doordat het hout was.
Na onderzoek bleek dat het een doorsnede was van een verbouwing van de loods: het aanbrengen van een scheidingswand.
Er werd een speciaal douane deel ingericht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/houten-wand-658abc1e3acf2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/houten-wand-658abc1e3acf2.jpg)
Op een gegeven moment kwam er een foto van een zijkant en ook info van een tekening.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Zvt-2-zandvoort-658abc9b70c7d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Zvt-2-zandvoort-658abc9b70c7d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/goederenloods-658abe6d7f8b4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/goederenloods-658abe6d7f8b4.jpg)
Gelukkig stonden er geen maten op aangegeven.
Dus de afmetingen zijn afgerond 19 meter lang en 7 meter breed.
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
Zaandam
https://www.facebook.com/ALSACAST/posts/pfbid02WeLstk1TyiZ4fXwsPMxF6GaQKrX7E224bc11w4af5yoexdvoZYQJM1yq5iMtzWXl?notif_id=1703344517518238¬if_t=feedback_reaction_generic&ref=notif
-
Met die rails er naast kan je een redelijke inschatting maken hoe breed de loods is
Dan kom ik op 10mtr breed
Cor
-
Ik zie in de doorsnede wel een paar maatlijnen staan. Aan de hand hiervan moet de rest wel uit te rekenen zijn.
-
Als een van de afnemers ga ik dit uiteraard volgen, Ronald.
Goed te zien dat er nu schot in komt (y) (y)
-
Even de tekening in CAD geladen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Schermafbeelding-2023-12-26-om-14-05-23-658acfb943c70.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Schermafbeelding-2023-12-26-om-14-05-23-658acfb943c70.png)
Als ik hiermee verder reken is de loods 22 meter lang.
-
Leuk loodsje zeg. Heb ik ook wel interesse in. Het zal ook eens niet....
-
Dit gaat zoals altijd weer een heel fraai model worden (y)
-
Leuk die reacties.
Dank voor het mee-denken.
Muurdikten ca 22 of 30 cm (wel of geen spouw) etc geven ook voldoende houvast.
Weet ook dat we aan het extrapoleren zijn.
Een korte afgelezen maat van tekening en dat vemenigvuldigen geeft een grotere fout marge.
Een hoe dik is de lijn?
Van tekening nooit afmeten werd altijd gezegd.
Met het kopieeren over een rol (wie kent de amonium stank niet :angel:) kan er altijd 1 cm verschil zitten over een lengte van een A0.
Soms kan het inderdaad niet anders.
Volgens mij was een loopperron naast een dergelijk gebouw 1,50 m
Daar heb ik me een beetje op gericht evenals op de muurdikte.
Uiteraard is de spoorwijdte/breedte/afstand ook een goede maat.
Een hoogte is aangegeven op de schets van het stalen schuine luifel.
Bovenste punt is zeer moeilijk te ontcijferen 5.65 m +P (ik neem aan +BS of vloer, maar hier is het MV )
Op de dwarsdoorsnede staat een maat bij de "nok" en er zijn houtmaten gegeven.
Allemaal zaken waarmee een model te "ontwerpen" is.
Het zijn dus compromissen, tenzij iemand een werkelijke maat kan aangeven.
GDH ik ga ermee aan de gang.
Hoe groter de loods, des te minder plaats er is op een treintafel........
(Nou zeg ik niet dat je schaal Z op een H0 baan moet gaan zetten.)
Ronald Visser
-
Ik ben ook nog even aan het neuzen in de bouwdossiers (https://bouwdossier.zandvoort.nl) van Zandvoort. Kijken of ik nog wat naders kan vinden.
Op basis van de berekening van Geert kom ik op een grondvlak in H0 van ≈ 251 x 91 mm, excl. luifels. Dat kan ik wel kwijt :)
-
Tja, soms moet je wel van tekening afmeten als er verder geen gegevens zijn.
Als er een foutmarge in komt omdat het op calque is getekend, ga ik er maar van uit dit voor de gehele tekening geldt.
Eén maatlijn geeft dan wel houvast. ik heb als controlemaat nog even de spoorbreedte gemeten.
Uiteindelijk is het modelbouw, Een paar werkelijke centimeters mis zul je niet snel waarnemen.
Zou voor het peil in dit geval niet de bovenkant van het spoor aangehouden zijn?
-
Ik heb nu een betere versie van de bouwtekeningen. Dit is een uitsnede van de plattegrond.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Scherm-afbeelding-2023-12-26-om-16-50-11-658af6852f0bc.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Scherm-afbeelding-2023-12-26-om-16-50-11-658af6852f0bc.png)
De maten van de muren (buitenkant), dus ook excl. de luifels, zijn 22,00 meter bij 8,00 meter.
@Ronald, ik stuur je de pdf even apart op in je mail. Staan ook andere interessante bouwsels op ;D
-
Leuk loodsje zeg. Heb ik ook wel interesse in. Het zal ook eens niet....
Heb ik nou ook. Zandvoort is toch al een favoriet.......
-
Op basis van de gegevens een lijnen tekening samengesteld.
GPH heeft een CAD tekenpakket gebruikt en dat had ik ook al gedaan.
Inderdaad terugrekenend kom ik op 250 mm lang en 92 mm breed.
Echter het loopgedeelte komt er nog bij (= 17 mm x 2)
Ik gebruik een zeer oud pakket van Coreldraw, dat nog steeds voldoende is voor wat ik doe.
Daarnaast worden nog eens vele andere pakketten gebruikt.
De bouwtekening opgenomen als achtergrond en op de maat van 1:87 ingesteld
De maten uitgezet en de ramen en deuren erin aangebracht.
Uitgaande van 16 lagen steen in 1 meter hoogte de stenen etc uitgezet en ingetekend.
Het bestand wordt omgezet naar een *.ai en via diverse handelingen opgenomen in Lightburn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/corel-loods-658b0898e3c15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/corel-loods-658b0898e3c15.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/corel-loods-2-658b0898ea71a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/corel-loods-2-658b0898ea71a.jpg)
Omdat Lightburn zijn eigen brandweg kiest, en ik daar niet van gediend ben (ik wil het zelf kunnen regelen) heb ik het volgende gedaan.
De horizontale voegen zijn als lijnen in de kleur rood opgenomen.
De vertikale lijnen zijn als groen ingetekend.
(bij laser instelling is het veelal zo dat blauw is doorbranden/snijden en rood graveren)
Elke kleur kan ik een eigen laserinstelling geven en ook de volgorde is te bepalen.
Ik laat eerst rood branden en dan pas groen etc....
Zou ik dat niet doen dan gaat Lightburn willekeurig door het patroon heen en ontstaan er inbrand verschillen.
Nu gaat de laser netjes eerst de rode lijnen branden en dan pas de groene.
Ronald Visser
-
Dat ziet er al veelbelovend uit.
Ik kijk uit naar het resultaat.
(En als je nog wat tijd over hebt: ik heb ook de tekening van de het restauratiegebouwtje op het perron gevonden en een leuk klein extraatje in de vorm van een schakelhuisje.)
-
OK kunnen we eventueel aanpakken, maar er zijn nog andere lopende opdrachten.
Weet:
1 dat ik ga laseren in styreen (vergeten te melden)
2 dat mijn ontwerpen altijd nog reproduceerbaar zijn.
De bestanden zijn dus in te zetten voor volgende/nog meer modellen.
Ronald Visser
-
Styreen , ga je dat met de laser bewerken (snijden )
Cor
-
Ja ga het bewerken.
Snijden zal niet gaan. Maar zeg nooit nooit.....
Ronald Visser
-
Vandaag lekker aan het bewerken van platen styreen.
En de laser doet wat ik wil.
Eerst de horizontale lijnen inbranden en dan pas de vertikale stootvoegen.
Ik heb de snelheid relatief hoog staan evenals de kracht van de laser.
De 5,5 W die erbij zat is voor dit project vervangen door een 40 W laser kop.
Langzaam laseren verhoogd de kans op verbranden van het materiaal.
Erbij blijven en deeltjes vuil die er toch naar toe trekken (statische elctriciteit) weg halen.
Snijden doe ik (nog) niet.
Vanavond de resultaten.
De 5,5 W kop gebruik ik speciaal voor papier (kartonnen bouwplaten)
Ronald Visser
-
Ik ben benieuwd hoe het er in styreen uit gaat zien. Vanavond dus (y)
-
Daar zijn we dan.
Eerst nog andere vragen en projecten behandelen en afwerken.
(Een geprinte steiger met trappen viel bij de belgische firma in de smaak en gaat dus nog meerdere malen geprint worden).
De volgende foto laat de plaat zien zoals deze uit de laser gekomen is.
Vaag is 2-maal de voormuur te zien van de loods.
Ook is waarneembaar dat het kunststof een beetje krom getrokken is door de hitte van de straal.
Er zijn geen brandplekken waarneembaar (1 heel kleintje links). Erbij blijven en stofjes weghouden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/a-20231227-200642-658c91e4431de.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/a-20231227-200642-658c91e4431de.jpg)
De volgende foto's tonen de details van het laseren.
Ik had erg veel moeite om iets fatsoenlijks erop te krijgen, maar het is nu goed zichtbaar.
De schuwrand is mijn fototoestel, boven zonder bijlichten (lamp) en onder met bijlichten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/a-20231227-201157-658c91e4426c2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/a-20231227-201157-658c91e4426c2.jpg)
De horizontale specie voeg is een getrokken laser lijn. Best mooi gesneden.
De stootvoegen voldoen ook.
Hier hebben we te maken met het uitzoeken van de kortste weg over de lijnen/patroon van het programma.
En niet alle voegjes zitten "tussen" de lijntjes.
Dat heeft te maken met het feit dat de laser aan en uit gezet wordt (snel knippert) en ook nog wordt verplaatst.
De straal doet er miniseconden over om het smelt proces op gang te brengen. Dus zal de voeg later beginnen dan wel later eindigen of juist iets eerder.
Tijdsinstelling en sterkte van de straal zijn de knoppen om mee te spelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/a-20231227-201054-658c91e450f26.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/a-20231227-201054-658c91e450f26.jpg)
Net bij alles wat je met een vergrootglas bekijkt, aan het muurpatroon op de normale manier is niets te zien.
Ik heb wel gezien dat er op een paar plaatsen wel voegen zijn getekend, maar geen stootvoegen zijn gelaserd.
Waarom?? Geen idee. Dat wordt handwerk.
Dat brengt dus de levendigheid in het model.
Ronald Visser
1130
-
Gaat mooi worden Ronald (y)
-
Dat ziet er niet verkeerd uit. Ik zie inderdaad kleine oneffenheden, maar altijd nog mijlen beter dan ik met handwerk zou kunnen bereiken. En je hebt gelijk, dat je op een foto altijd meer ziet, dan wanneer het op de baan staat.
Heel benieuwd naar het vervolg. (y)
Zou je nog eens kunnen uitleggen, waarom je voor styreen gekozen hebt. Voor zover ik weet - maar op het gebied van laserwerk ben ik een absolute nitwit - is dat niet heel erg gangbaar.
-
Je hebt gelijk.
Ik heb een plaat gevonden met een stikker erop: polystyrol is de tekst.
Ik noemde het verkeerd en altijd styreen.
Het is het gangbare materiaal dat bij de hobbywinkels te vinden is.
Wellicht heb ik styreen vroeger in handen gehad.
Voordeel met laseren is dat je je eigen steenpatroon kan maken en gelijk de metselbogen en lateien kan inbrengen.
Snijden is heel goed met de "hand" te doen.
Ook de ramen in het centrum van wanden.
Ronald Visser
-
Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit. De
Slaters platen zijn ook niet altijd geheel perfect. (y)
-
polystyrol is de tekst.
Ik noemde het verkeerd en altijd styreen.
Ach, blijkbaar nog niet zo verkeerd…
Polystyrol zeggen ze in Duitsland, de meeste Nederlanders zeggen polystyreen, afgekort ps en daar wordt mee bedoeld de ongeschuimde / ongeëxpandeerde vorm*, dus platen, strips etc. Hier op de BNLS noemt men het steevast styreen.
* de andere vormen zijn eps en xps
Vraagje, waarom in polystyrol / styreen? Waarom niet bv karton?
-
Het voormalige station Hulshorst heb ik beschikbaar (afgelopen weken 2 x besteld) in gelaserd karton. (y)
Verschillende dikten.
Het Vam gebouw aanwezig op één van de BNLS modules is gemaakt van karton/mdf.
Na een tijdje blijkt toch dat de stenen er af vallen. Het gaat dan wel om het bovenste laagje, maar toch....
Vandaar de vraag om het gebouw van kunststof te maken.
Daar zijn de wanden ook al van gelaserd omdat dergelijke oppervlakken in plaat sporadisch voorhanden zijn.
En om nu willkeurig ergens dilatatie voegen aan te brengen.... :angel:
Maar eerst de loods.
Ronald Visser
-
De onderdelen zoals de ramen en de dakuithouders zullen worden geprint.
Ik ben alvast begonnen ze uit te tekenen.
Er zijn verschillende programma's beschikbaar om 3d voorwerpen te tekenen en voor te bereiden voor het printen.
Hans vd Burgt laat bv zien wat je allemaal kan met het programma Onshape.
Voor de hierna getoonde onderdelen zijn de volgende programma's gebruikt:
omdat het gaat om zeer eenvoudige rechthoeken; een basis in ketchup SketchUp.
omzetten naar *.stl via Meshlab (kunnen er gelijk fouten uitgehaald worden of de bestanden drastisch verkleind worden, bv poppetjes)
inlezen in Blender: verkleinen/vergroten en voor eventuele sculpting en aanbrengen verdere details (maar ook de beweging voor poppetjes)
voor het waterdicht maken (manifold) en/of controle daarop: Repetier-Host.
Ieder heeft zo zijn eigen gewoonte. Maar ook Revit, Fusion 360 e.d gebruik ik naar behoefte.
De onderdelen ingeladen in het slicingsprogramma van Anycubic dit keer.
Handmatig voorzien van ondersteuning vanwege het schuin printen. Het aantal erop gepast, goed voor 2 gebouwen.
Wordt vervolgd
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/print-658d7ce4b3b6c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/print-658d7ce4b3b6c.jpg)
-
Je bent goed op dreef (y) (y)
De opsomming van jouw hulpmiddelen sterkt me wel in mijn keuze om laseren en 3D-printen niet zelf te doen. Er zijn genoeg andere onderdelen van de modelbouwhobby om mijn dagen geheel (en meer dan dat) te vullen….
-
Daarbij: het is ZEER gevaarlijk. ;)
niet in de laserstraal kijken.
niet met je blote handen aan het resin
etc.....
Maar weet ook, dat een afbreekmesje ook heel gevaarlijk kan zijn.
Op het doosje reservemesjes staat dan ook: PAS OP Breekbaar... :angel:
Ronald Visser
-
Ja, onze hobby is heel risicovol. Het is een wonder dat zovelen van ons nog een redelijk hoge leeftijd bereiken :angel:
-
Je gelazerd styreen ziet er best goed uit. Hoe diep is de voeg geworden?
-
Oei, mijn schuifmaat gaat dat niet meten.
Maar is zeker geen mm en is ook zeker niet 0.
Waarschijnlijk tussen 0,3 en 0,6 mm.
Dat vraag je om te kunnen voegen?
Ronald Visser
-
Inderdaad. Ik print mijn muurdelen en om te voegen (in schaal 0) is het mooiste resultaat een diepte van +/- 0,4 mm diepte of iets meer. Dan kun je nog uitstekend tamponneren zonder dat de voeg direct dichtloopt.
-
Misschien de laatste domme vraag van dit jaar, wat is "tamponneren"? Ken ik niet of nog niet. ???
Eric
-
OK maar dan wel een grotere schaal.
Alweer opweg naar het nieuwe jaar.
Ook dit jaar zal het weer een heel "rustige"overgang worden. ;)
Zo, verder maar, ondanks dat "er is altijd wat te doen"......... jumbooooo
De gelaserde muurdelen heb ik uitgesneden.
Ik gebruik daarbij de lijnen die om het object staan uitgewerkt.
Eerst voorzichtig met niet al te veel druk de lijn verder insnijden.
Voor de eerste paar keer leg ik er wel een stalen lineaal naast.
Om te voorkomen dat ik uitschiet en over de stenen een insnede ga maken.
Voordeel is dat je op een gegeven moment de plaat kan breken.
Heel erg diep snijden is dan niet nodig.
Als de muur eruit is komen de "gaten" aan de beurt.
De deuren snij ik aan de driezijden in.
De twee zijden die uitkomen op de onderrand worden wel helemaal doorgesneden.
De bovenzijde slechts gedeeltleijk.
Krak.... en eruit is de deur
Het raam gaat op dezelfde manier.
Een middenkruis wel helemaal doorsnijden. en dan per zijde de driehoekjes er uit halen.
Kan ook met een figuurzaag oid.
Bijwerken moet je altijd nog om een mooie gevormde opening te krijgen.
Ronald Visser
(de scherpte van het mesje hebben de foto's niet...) :P
1830
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/a-20231228-214551-658e8e1f6bf85.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/a-20231228-214551-658e8e1f6bf85.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/a-658e8e1f76eff.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/a-658e8e1f76eff.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/a-20231228-215454-658e8e1f680cf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/a-20231228-215454-658e8e1f680cf.jpg)
-
Domme vragen bestaan niet. (y)
zoek op google daar is heel veel info voorhanden :angel:
Ronald Visser
-
Gevonden, dank voor den tip, sponzen noemen wij dat.
Eric
-
Sponzen is wassen hier, tamponeren meer deppen.
-
Ik zelf zou het inderdaad meer inwassen noemen.
Ronald Visser
-
Vandaag 2 dames op bezoek.
Eerst maar eens Juffrouw Braaksel bekeken in de bios.
Printen gaat wel door ook zonder mij.......
Ronald Visser
-
Pas maar op dat je niet misselijk wordt ;D ;D
-
Dank je
Interesant dat laseren van styreen, geeft wel opties
Ik denk met wat verf over een muur dat je gelijk veel beter ziet hoe het er uit ziet
Cor
-
Hadden we het de vorige keer over printen?
Inmiddels zijn er de diverse prints gemaakt.
Het tekenen van de ramen is beschreven en ook het opnemen van de delen op de printplaat.
Het duurt dan een paar uur en dan heb je een resultaat.
Altijd maar weer afwachten of hetgeen je bedacht ook klopt.
Hieronder de foto van één resultaten van de prints.
Nu nog curen als nabewerking.
Ronald Visser
2420
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/print-659300a930d43.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/print-659300a930d43.jpg)
-
(y) (y)
Is dat hetzelfde spul als waarvan de fietsen gemaakt zijn?
-
Het is inderdaad de resin die verhard wordt door UV licht.
Ronald Visser
-
Het/De zwarte resin geeft naar bevinding tot nu toe wel de beste details.
Echter elke keer is het inschatten hoeveel belichtingstijd gewenst zou zijn.
Voor de fietsen ligt deze vast op 5 seconden.
Vandaar voor de ramen (iets meer dikte gewenst) op 6 seconden gezet.
Op de voorgaande foto is dat niet goed te zien, maar de print is goed gelukt.
Ook de maatvoering wil nog wel eens door te veel belichten af gaan wijken (groter worden).
Dat moet uiteraard voorkomen worden.
De muurdelen bewerkt door de raam en deur openingen vrij te maken.
Door de ingelaserde lijnen is het volgen van de lijn met het mesje goed te doen.
Wel er een stalen liniaal bij aanwezig gehouden.
De geprinte ramen van de printplaat verwijderd. In dit geval heb ik ze onder een hoek erop geplaatst.
Zou ik dat niet doen (verhoogd vlak leggen) dan blijft er tijdens het printen resin op de achterkant aanwezig dat er niet af kan lopen.
Geeft veel gewicht zodat mogelijk de deeltjes van de "hangdraden" af kunnen vallen.
De ramen direct op de printplaat leggen kan ook, maar een "olifantspoot" effect is dan het gevolg en mogelijk breuk van de spijlen tijdens het verwijderen.
Het poot effect treedt dan niet alleen op aan de randen van het raam, maar ook de spijlen worden voorzien.
Met gevolg dat alle raamvakken dichtlopen en bijgeschuurd zouden moeten worden.
Ook de houten luifel ondersteuning is schuin opgenomen.
Na curen was het toch nog nodig de achterzijde van de ramen ietwat vlak te schuren.
De brede ramen van de voorgevel pasten vrijwel direct in de hun sponning.
Het smalle raam van de achterzijde paste niet direct.
Ik had daar te ruw de opening gemaakt. Vijlen maar.
De uithouder ook maar even gepast.
Wordt vervolgd (uiteraard)
Ronald Visser
2660
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240102-171148-65944141dbc30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240102-171148-65944141dbc30.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240102-171511-65944141db181.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240102-171511-65944141db181.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-raam-6594414237118.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-raam-6594414237118.jpg)
-
Ik ben vandaag de gehele dag op de Vrije-markt in Wamel geweest.
Dat doe ik nu voor het derde jaar.
Daar heb ik elke 1e woensdag van de maand twee kraampjes voor de verkoop van kartonnen Bouwplaten.
Maar daar ben ik uiteraard ook te benaderen voor andere zaken zoals het 3d printen en laseren etc.
Voor diegene die een vaste standplaats heeft en er staat met modeltreinen en materialen (ja, ja ), wel is waar tweedehands,
maar soms ook nieuw, print ik onderdelen zoals buffers, dommen, leuningen etc.
Om treinen en wagons weer compleet te maken.
Ik heb dan ook nog wel tijd om te ontwerpen.
Vandaar dat nu de deuren etc. van de loods getekend zijn en dus de komende dagen gelaserd kunnen worden.
Ronald Visser
-
Naam van Diegene = Humphry :angel:
Ronald Visser
-
Niemand verder die reageert.
Geeft niet, alleen lezen is ook een tijdsverdrijf.....
Aan de loods wordt gewerkt.
Op de foto is het volgende te zien.
Aan de bovenzijde het omgedraaide houten bordes.
Hieronder zijn strippen geplakt om de fundering van het gebouw weer te geven.
Het gehele bordes komt daarmee boven maaiveldniveau.
Op de reep tussen fundering en buitenzijde worden nog de dragende balken aangebracht die het bordes dragen.
Op deze balken zijn de planken van het bordes getimmerd.
Daaronder een stalen haak.
Hiermee worden de wanden mooi vertikaal gesteld.
Niet goed te zien is dat de hoeken van de muren onder 45 graden zijn afgeschuind.
Dit in tegenstelling tot de fundering (koud en haaks op elkaar).
Door het laseren en het uitsnijden zou anders een vlak te zien zijn waarbij het stenen-patroon niet door zou lopen.
Het lijm proces is "doordacht".
Stap 1 is het aanbrengen van een heel klein druppeltje lijm in een hoek van de ondergrond. Daarop de voorzijde muur plaatsen en vertikaal haaks op de ondergrond afstellen. Wachten tot de lijm droog is.
Stap 2 in de hoek van de zijwand op de ondergrond een klein beetje lijm aanbrengen, evenals 1 cm boven de ondergrond op de zijwand.
De zijmuur plaatsen en afstellen. Eventueel met plakband de wanden aan de bovenzijde verbinden.
Wachten tot de lijm droog is.
Stap 3 plakband weghalen en aan de bovenzijde in de hoek van de wanden een ietsje lijm aanbrengen. Eventueel in het midden van de muren tapen.
Wachten tot de lijm droog is.
Voldoet de wandverbinding? Zit ie haaks en sluiten de hoeken mooi? Dan door naar de andere hoek van de lange wand.
Hier hetzelfde proces. Is daar de hoekverbinding goed en mooi?
Dan de achterzijde lange wand en dan de zijwand.
Nu is het gehele model te bekijken.
Voldoet het niet?
Doordat alleen stipsgewijze gelijmd is, kan gemakkelijk een onderdeel/onderdelen losgemaakt worden.
Weer druppelherstellen tot ......
Dan de wanden aan elkaar lijmen: druppel aan de bovenzijde in de binnenhoek en naar beneden laten lopen, eventueel nog wat meer lijm.
Daarna de onderzijde van de wanden op de ondergrond vast lijmen.
Schuinhouden en ook een druppel aan de binnenzijde laten "lopen" of met het pijpje van de lijmpot lijm aanbrengen.
(zet lijnen ofzoals bij dit model gebruik de smeltlijnen om de wanden zo strak en recht mogelijk te plaatsen)
Wordt vervolgd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/aa-20240106-173607-6599898c5d0f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/aa-20240106-173607-6599898c5d0f2.jpg)
-
Wij zitten allemaal in spanning te wachten op het eind resultaat. :angel:
En Durven je niet te storen..
-
Kijk, nu wordt het leuk.
-
Meer in afwachting tot er verf op gaat
Denk dat dan het laserwerk pas goed te zien is hoe het er uit ziet
De techniek en gebruik van de laser boeit mij zeer,
Cor
-
Je gaat heel nauwgezet te werk, Ronald (y) (y)
Word alleen maar benieuwder naar het resultaat. Ook hoe het er met kleur uit gaat zien. Bij mijn weten is er geen kleurenfoto, dus dat wordt dan een best guess.
-
Kleur?
Het is net wat je zegt: zwart-wit...
Ronald Visser
-
;D
-
Hierbij de eerste zwart-wit gekleurde beelden.
Ik ga uit van een standaard bouwwijze van NS.
Muurtjes als fundering van het bordes.
Daarop een I profiel , mat dwars erop de balken.
Hierop worden de planken gespijkerd.
Mestelwerk muren met de openingen als deuren en ramen.
Dak afdekking van planken gespijkerd op de spanten.
Kleurstelling:
muren bruin tot donkerbruin.
deuren en dergelijk houtwerk donkergroen.
kozijnen en ramen wit/geelwit
zichtbaar spantwerk en latten werk (bv de luifels) wit
ijzerwerk meestal zwart.
dakbedekking mastiek.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/aaa-20240108-185006-659c3af570819.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/aaa-20240108-185006-659c3af570819.jpg)
-
Hmmm, ik krijg de raampjes heel wat filigraner met mijn el cheapo fdm printer, zal morgen wat plaatjes maken.
grtz rob
-
Is een kwestie van het volgen van de tekening.
Ronald Visser
-
Rob, dit is de tekening. De verticale spijlen zijn ongeveer 1/5-de van de breedte van de ramen. Als ik het nameet op de tekening kom ik op ramen van 250 mm breed en spijlen van 50 mm breed. Oftewel 2,87 mm resp. 0,57 mm in H0.
Ronald heeft het ongetwijfeld nog preciezer geijkt, maar als ik de onderdelen zo op zijn foto bekijk komen die aardig in de buurt (voor zover ik het op de foto kan beoordelen).
Het is natuurlijk wel een werkgebouw van begin vorige eeuw. Dat zal zeker robuust zijn uitgevoerd. In ieder geval zijn de spijlen breder dan bij mij thuis :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0100-659c803b71404.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0100-659c803b71404.jpg)
-
En kijk eens naar de ronde hoeken van het kozijn.
Dat wordt in hout niet/nooit uitgevoerd. :angel:
Het zijn m.i. betonnen raamwerken.
Die zijn altijd wat robuster dan houten... ;)
Ronald Visser
3800
-
Ik betwijfel of de kozijnen van beton waren. Volgens deze bron (https://www.boei.nl/mensen-vertellen/boei-blog-vensters-kozijnen-en-ramen/) wordt beton pas toegepast voor kozijnen na de uitvinding van schokbeton, zo tegen 1940. De bouwtekening is uit 1908.
-
Rondingen in de kozijnen? Waar?
-
Aan het model te zien lijken het houten kozijnen met houten ramen te zijn.
Voor de roeden zou ik uitgaan van ca. 30mm.
Even ondervinden tot hoe fijn dit in model is te benaderen.
-
Van één van de gebouwen de wanden geverfd en een dag later gevoegd.
Geeft nu nog een witte waas.
Vooraf de wand ingesprayed met vernis.
Daarmee voorkom ik dat de onderlaag met het verwijderen/tamponeren van de voeg wordt aangetast.
Ook de houten omloop in een basis verfkleur gezet.
Kozijnen en deuren even tijdelijk geplaatst.
Wel al bij één model de houten dakdragers aangebracht.
Het dak moet mooi in één helling/afschot doorlopen.
Morgen nog een dag voor de beurs in Rijswijk.
Dat lukt me dus niet om het model/modellen gereed te hebben.
Ook mijn A4 wedstrijd module gaat zaterdag ingeleverd worden.
Ronald Visser
4035
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240111-212244-65a0534505620.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240111-212244-65a0534505620.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240111-212451-65a0534505a45.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240111-212451-65a0534505a45.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240111-212723-65a053460fdcd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240111-212723-65a053460fdcd.jpg)
-
Wel jammer dat de goederenloods niet mee naar Rijswijk kan. Maar er komen gelukkig nog mee beurzen.
-
Het gaat er heel mooi uitzien! Wel vraag ik me af, of de horizontale delen van de dakdragers niet wat te ver uitsteken. Kan natuurlijk ook door de foto komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0101-65a0594b1f34c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0101-65a0594b1f34c.jpg)
-
Alles heeft zijn reden.
Bedoeld om in te korten........... ;)
Ronald Visser
-
(y) :)
-
De uithouders aan de laagste zijde van het gebouw (niet rail zijde) ondersteunen mede het dak.
Volgens tekening is het afschot over de gehele lengte gelijk.
Daarom is bij het ontwerp van de uithouders al rekening gehouden met dat verloop.
Om niet al direct van het duurdere styreen uitsneden te gaan maken,
heb ik dik papier gebruikt om een en ander te controleren,
maar ook wat betreft maatvoering precies te kunnen werken.
Als dak dus een stuk papier aangebracht en dat later met het luifel deel aangevuld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240111-212222-65a2be0446c29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240111-212222-65a2be0446c29.jpg)
Omdat ik veelal niet direct uitga van tekening-maten tijdens vergevorderde samenstellling van modellen, bouw ik voorzieningen in.
Styreen plaat heeft een dikte en er ontstaan bij de bouw altijd maatafwijkingen.
En welke dikte is nog net wel te gebruiken en welke net niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240112-131643-65a2be0448fc8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240112-131643-65a2be0448fc8.jpg)
Daarom zijn de uithouders langer gemaakt dan noodzakelijk.
Op het model kan ik nu bepalen: waar stopt het dak? Hoe breed wordt de goot die er nog aan zit, welke dikte materiaal, is het dan te realiseren, oogt het dan? etc. Te dun materiaal dan zakt de goot door, te dik dat is mogelijk geen gezicht.
Ronald Visser
4320
-
Ik ben ook al begonnen de dragers aan de voorzijde van de loods aan te brengen.
Start punt is:
1 de hoogte bepalen
2 de afstand van de buitenste dragers tov de muur
Middels een strip is de hoogte van de tussenliggende dragers exact in één lijn te krijgen.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/aaa-65a3b7c786778.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/aaa-65a3b7c786778.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Thonis-044-65a3f17836ac7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Thonis-044-65a3f17836ac7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Thonis-045-65a3f178cb27f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Thonis-045-65a3f178cb27f.jpg)
Hier nog twee plaatjes uit de laatste dagen van de loods. Misschien zijn ze nog van nut.
-
Dank je wel.
Komt altijd van pas.
Geeft wel weer inzicht hoe het in een later stadium/werkelijk gerealiseerd is.
Roldeuren aan de voorzijde, terwijl op de tekening de constructie volgens de zijkant is getekend.
Ronald Visser
-
Met die scheuren in de muren zou je je haast in Groningen wanen…. :-\
-
Eerlijk gezegd zie ik op de tekening wel roldeuren aan de spoorzijde. Aan de achterzijde lijk ik uit de tekening ook roldeuren op te kunnen maken, maar dan met het rolmechanisme aan de binnenzijde van de loods. Op de zijgevel zie ik geen aanwijzingen voor een rolmechanisme.
-
Hier nog twee plaatjes uit de laatste dagen van de loods. Misschien zijn ze nog van nut.
Interessante aanvullende foto’s; kende ze nog niet. Waar heb je deze vandaan en zijn daar wellicht meer foto’s van het emplacement en station te vinden?
-
Zou het kunnen zijn dat in de zijgevel roldeuren zitten die aan de binnenkant rollen? Ik meen bovenin de deuren verticale reeksjes bouten te zien die zouden kunnen corresponderen met verticale ophangijzers.
-
De deuren aan de achterkant (niet spoorzijde) rollen aan de binnenkant. De deuren aan de spoorzijde rollen aan de buitenkant. Voor de zijdeuren heb ik geen aanwijzingen voor een rolmechanisme, maar wel voor uitslaande deuren. Het midden, in het rood omcirkelde deel, laat volgens mij de aansluiting tussen twee deuren zien - die dus samen een dubbele deur vormen.
Maar het is inderdaad wel een optie, dat de twee halve deuren ieder naar de eigen kant openrollen. Op basis van de foto zou je dat kunnen aannemen. De tekening geeft geen aanwijzing.
Eerste tekening detail van de deur aan de spoorzijde, tweede van de deur aan de zijkant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0102-65a58ddb9c8c1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0102-65a58ddb9c8c1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0103-65a58ed046f92.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-0103-65a58ed046f92.jpg)
-
Van de tweede afbeelding vermoed ik dat het twee schuif/roldeuren zijn aan de binnenzijde net als het op de foto ook lijkt te zijn.
zijn die moeren met platen in de gevel op de foto niet t.b.v. de rail aan de binnenzijde?
mogelijk geeft de plattegrond uitsluitsel.
-
Zeer veel dank voor de aanvullende info.
Op basis van de nieuwe foto's concludeer ik ook dat de spoorzijde aan de buiten-zijde rolt, maar dan de hele deur één kant op
Ik ben uitgegaan van een rol/wiel voor de deuren aan de binnenzijde met inderdaad bevestiging vanaf buiten. Twee zijdig rollend voor al de deuren.
Voor de volgers:
weet dat ik me gebaseerd heb op eerder verkregen info. Als ik mijn tekening nu bekijk, zijn het binnen éénzijdig rollende deuren aan de achterzijde van het gebouw
Peter heeft nu zeer gedetailleerde tekeningen aangeleverd, die ik toen nog niet had.
Ik heb me dan ook op mijn civiele kennis laten voortgaan.
Onderdelen van het gebouw worden uiteraard aangepast.
Leuk, samen staan we sterk.
Wordt vervolgd
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/detail-65a5aaeb683b7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/detail-65a5aaeb683b7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/detail-2-65a5acc113c59.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/detail-2-65a5acc113c59.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deur-65a5aaeb6ba2c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deur-65a5aaeb6ba2c.jpg)
-
Top, Ronald.
Wat ik ook nog leuk zou vinden, is het kantoor van de ladingmeester. Als ik dan een deur open heb staan, kun je dat misschien ook net zien. En anders is het leuk te weten, dat het er wel is, ook al zie je het alleen als je door het raam loert. In de opstelling op mijn baan staat de achterkant trouwens naar de kijker toe. Dus die is voor mij wel heel belangrijk. :)
-
Het verder aankleden van de luifel is de volgende stap.
Eerst dus de plaats bepaling van de 2 buitenste houders en daarna de binnenste aanbrengen.
De witte strip heb ik gebruikt om de houders mooi in 1 horizontale lijn te kunnen plaatsen.
Omdat de luifel omhoog georienteerd is kijk je tegen de onderzijde aan.
Vandaar dat ik voor de detaillering ook de profielen ga aanbrengen, volgens de tekening.
Ik heb daarvoor I profiel genomen van 1,5 mm hoog. (2 mm)
Een profiel aangebracht op het uiterste puntje van de 2 houders en vastgelijmd met 1 sec lijm.
Daarna het 2e profiel aangebracht.
Intussen heb ik ook al de plaats van de tussenliggende houders bepaald.
Eerst die 2 die tussen de ramen komen te zitten. Op het oog en in het midden van de muur.
De afstand opgemeten en die uitgezet voor de beide overblijvende houders.
Daarna een controle of de onderlinge houderafstand klopt.
Die voor de beide overblijvende iets bijgesteld, maar dat was meer het gevoel dat ik kreeg bij het "zien".
Ja wat is dan de volgende stap?
Lijmen van de houders. (y)
Tijdens de drogingstijd het dak uitgetekend op 1 mm styreen en uitgesneden.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240112-135822-65a64255edb81.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240112-135822-65a64255edb81.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240112-135814-65a642561f6d7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240112-135814-65a642561f6d7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240112-142449-65a642560d0b0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240112-142449-65a642560d0b0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a20240112-144247-65a642561ef73.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a20240112-144247-65a642561ef73.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a20240112-145403-65a642562dc88.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a20240112-145403-65a642562dc88.jpg)
-
(y) (y)
-
Behalve de beide profielen is er nog een derde profiel aangebracht.
Deze sluit het dak af en vormt tevens zijkant van de goot.
Ik heb een smalle strip gesneden van 0,5 mm styreen, die op de uithouders en tegen de muur aangebracht gaat worden.
Het omhoog lopende dak wordt ook 0,5 mm styreen en ligt dus op de drie profielen.
De profielen zijn inmiddels mat zwart geschilderd evenals de uithouders.
Het dak wordt aan de onderzijde wit en aan de bovenzijde mastiek kleur.
De staaldraden? Styreen of messing? Ga ik later wel aanbrengen.....
Nu eerst de aanpassing aan de beide voordeuren.
Wordt vervolgd
Ronald Visser
5345
-
Tussendoor nog even een plakwerkje voor een derde.
Kan de vrager volgende week gaan verven.....
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/kuijper-65a7bce15a13a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/kuijper-65a7bce15a13a.jpg)
-
Bekende winkel :)
-
Inmiddels kan ik aan een derde model beginnen.
Wordt een deel van de loods waarbij de hoge muur en de rechter hoek aan de zichtzijde van het publiek komt.
De achterzijde is daar minder van belang.
Ronald Visser
-
Hoi hoi! De foto´s van de loods in de laatste dagen heb ik zelf gemaakt. Ik heb nog wat foto´s, maar die blijken te groot voor deze site.
-
Die foto's zijn altijd te versturen.
1 Op het scherm vertonen. Dan foto maken en deze opsturen. Lage kwaliteit?
2 Op het scherm tonen. Dan een print screen (afdruk scherm) en deze opsturen. (bv in word document en dan knippen en plakken)
3 Via we transfer opsturen naar één van ons (bv info@modelbouwvisser.nl ) https://wetransfer.com/
4 Op een usb stick zetten en aan één van ons opsturen (via pb adres)
5 Op een usb stick zetten en meenemen naar de beurs op 24 feb. (kopieer ik ze)
6 gewoon afdrukken en afgeven of opsturen.
Dank alvast voor de moeite.
Ronald Visser
-
Digitaal uitwisselen (sturen) lijkt me toch het handigst. Wetransfer is inderdaad geschikt voor grote bestanden.
De methode met print screen zou kunnen, maar daar hoef je Word toch niet voor te gebruiken? Ik weet even niet meer hoe dat in Windows werkt, maar op de Mac levert een screenprint gelijk een afbeeldingsbestand op.
Verder hangt het ervan af, welke programma’s je tot je beschikking hebt, of je gemakkelijk een kleinere kopie kan opslaan en die vervolgens deelt.
-
Ik stuur ze met we transfer.
-
Ik heb de foto's gekregen, veel dank.
Er is een grote kans dat ze vanavond hier geplaatst worden.. :D
Ronald Visser
-
Het was net als de kans met Toto of Lotto. Dus heel klein.
Nu dan.
Ronald Visser
(net terug uit Zoetermeer, meeting kartonnen bouwplaten)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-2-65abffff298fe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-2-65abffff298fe.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-1-65abffff76f7c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-1-65abffff76f7c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-3-65abffff95e13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-3-65abffff95e13.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-4-65abffffaccb8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-4-65abffffaccb8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-5-65abffffc68f4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-5-65abffffc68f4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-6-65ac0000179e8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-6-65ac0000179e8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-8-65ac00003ed60.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-8-65ac00003ed60.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-7-65ac00000e8cf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-7-65ac00000e8cf.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-9-65ac000074f7f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-9-65ac000074f7f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-10-65ac00007d0d7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-10-65ac00007d0d7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-11-65ac00009d48c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-11-65ac00009d48c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-13-65ac0000c028d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-13-65ac0000c028d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-12-65ac0000bd879.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-12-65ac0000bd879.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-14-65ac0000e18dd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-14-65ac0000e18dd.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-15-65ac0000ebbb4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/thonis-15-65ac0000ebbb4.jpg)
-
Vrouw is huis uitgevlucht na een hele grote massa spuitwerk........ ::)
:angel:
Ronald Visser
(nee hoor valt wel mee, we drinken samen thee....) (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240121-115535-65ad1fad3a642.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240121-115535-65ad1fad3a642.jpg)
-
Moet er geen raket bij die brandstftank? 🤭
-
Ik moet je vrouw wel gelijk geven Ronald ;D
-
Er zijn er nog meer... :P
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240121-115546-65ad3ac48b9bf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240121-115546-65ad3ac48b9bf.jpg)
-
Nu dan, ON-topic.....
Na het lijmen van de uithouders zijn de drie I profielen aangebracht.
Alle drie zijn alleen aan de buitenste houders in de uitsparingen van de uithouders met sec lijm bevestigd.
Ik had namelijk een kromming naar binnen in de voormuur (bij beide modellen).
Het idee dat de 3 profielen de muur weer recht konden trekken na bevestiging, was te ver gedacht.
Zou ik ze vastlijmen, dan had ik een krom verloop in de profielen.
Daarom is achter de muur op de hoogte van de uithouders een strip aangebracht van styreen 3 mm dik en 12 mm breed en dan over de gehele lengte.
Dat hielp wel, maar was toch nog net niet genoeg.
Toen maar een dwarsverband aangebracht tussen de voor en achtermuur.
De strip proefondervindelijk op lengte gemaakt (eerste te lang en dan steeks korter).
Dit om te voorkomen dat beide muren naar buiten krom zouden gaan staan.
Na bevestiging van de profielen, zijn ze zwart geschilderd.
De afdekking van 0,5 mm styreen op maat gemaakt en de onderzijde wit geschilderd.
Ronald Visser
6265
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240116-113639-65ad60f1467a4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240116-113639-65ad60f1467a4.jpg)
-
Denk je, dat die kromming veroorzaakt is door het laseren van de voegen in het styreen?
-
Misschien een aluminium of messing strip/profiel aanbrengen. Doe ik ook vaak met kromgetrokken plastic.
-
Dank.
Ik heb het "probleem" al getackeld.
Komt door warm koud etc op de zolder.
Ik had ook kunnen verwarmen en dan rechttrekken, maar dat niet gedaan.
Dan komt het probleem laten misschien weer terug en krijg je te veel spanningen in het model.
De luifel is daar een te dun onderdeel voor en dient mooi strak te blijven.
Amlumilium inderdaad ook kunnen toepassen.
Ronald Visser
-
Allen,
het lijkt of er niets aan de loods(en) gedaan is de laatste dagen (week).
En dat is ook zo..... :angel:
Komende week weer updates.
Ronald Visser
(oa. bezig met opknappen en berijdbaar maken van een module, incl digitale aansturing)
6875
-
Aan MOVisser foto 6032 de eerste foto met het VAM laadstation . Links op de foto staat een VW bestelbus . Links van deze bus een stenen gebouwtje en daarnaast heel vaag de zwarte uitlaat pijp van de NS regio Noord West atoom bunker . Deze was bedoeld voor het regio district team ,voor ingeval van oorlog .
-
"leuk" detail.
Vraag ik me af wat de datum zou kunnen zijn van de foto-opname.
Volgens mij wel ruim na de oorlog (gebasseerd op het busje...)....
Ronald Visser
edit
van na 1967 en geen spijl in de voorruit... ?
in 1949 bouw van de VAM....
-
Leuk die foto's.
Die loods, waar dit topic over begon heb ik nooit zien staan. Die foto's zijn van voor 1975
Dat seinhuis is ook voor mijn tijd.
Die kolen loodsen hebben tot ongeveer 1990 gestaan.
Opening Bouwes Palace in 1965
pellikaanhal, situatie daar is na 1972
Zal wat vragen om mij heen.
-
Laatste reactie was van 3 feb.
Vandaag alweer 4 april.
En ik maar zoeken naar dat ene uur. Nee, echt verdwenen.
"Wat (ver)vliegt de tijd".....
De bouw wordt weer opgepakt.
Komt ook doordat ik aan het wachten ben op een nieuw LCD-scherm voor mijn printer...
Maar vandaag eerst maar eens het werkblad vrijmaken.
Ronald Visser
7980
-
Ronald, zijn er toevallig ook nog een of meerdere foto’s van die twee CHD goederenwagens op de kopstoten waar dat Blokkendoosrijtuig ook staat?
Rob
-
Ik heb verder geen foto's meer.
Groet Ronald Visser
-
Vandaag alweer 4 april.
En ik maar zoeken naar dat ene uur.
Herkenbaar ;D
-
Nog even geduld tot 27 oktober :)
-
De werkruimte heeft aan ruimte gewonnen.
Door de voorgaande werkzaamheden was de boel dicht geslibd.
Eigenlijk moet ik na de klus opruimen, maar dat lukt me niet altijd....
Op basis van de extra foto's hebben we geconcludeerd dat de deuren zoals eerst aangebracht een andere zetting hebben.
Die heb ik nu verwijderd evenals de stalen/betonnen geleiding boven de deur.
De deuren komen aan de buitenzijde en er komt ook een rail waaraan de roldeuren opgehangen zijn.
Intussen ook met het dak verder aan de gang gegaan.
Er weer bijgehaald de uit 1 mm styreen gesneden vorm.
Na bevestiging van deze plaat wordt daar het pannendak op gemaakt.
Bestaande plaatjes van Noch of Kibri.
Ik had als uitgangspunt mastiek bedacht, maar de foto's spreken dat tegen. :-\
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/detail-2-660fdb07c3157.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/detail-2-660fdb07c3157.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a20240112-145403-660fdb07c4b95.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a20240112-145403-660fdb07c4b95.jpg)
-
Ronald, zijn er toevallig ook nog een of meerdere foto’s van die twee CHD goederenwagens op de kopstoten waar dat Blokkendoosrijtuig ook staat?
Rob
Helaas heb ik die niet verder op de foto. Er bestaan wel foto´s van deze werkwagens volgens mij.
-
april, mei, juni, juli, aug, sept, okt.
Dat zijn inderdaad meer dan de 30 dagen dat er niet gereageerd is.
Binnen mijn planning onstaat weer wat ruimte om het model verder af te maken.
En dat ga ik dan ook doen.
Niet alleen zijn er twee modellen van de loods uit te werken, ook het VAM gebouw wordt uitgewerkt.
Ook daarvoor is styreen voorzien van bakstenen patroon.
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
10570
-
(y) (y) (y)
-
Het laatste deel waar ik aan bezig was, was het dak.
Daar vanmiddag mee doorgegaan.
Ik had daar al dakplaten voor gekocht.
Zelf vind ik ze wat strak, maar met verouderen/weatheren moet het wel lukken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/dak-1-670be7c979295.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/dak-1-670be7c979295.jpg)
De zijkanten zijn bedoeld om tegen elkaar te plakken.
Met het modelleren ervan is daar rekening mee gehouden.
En toch is er een heeeeeel klein verschil in afstand met de andere panbreedten als je ze tegen elkaar legt.
Een kritisch oog ziet dat.
Gezien het dakoppervlak zijn 3/4 dakplaten nodig.
Dan is de keuze waar leg je de spleet/overgang.
Door 1 dakplaat erop te leggen blijven kleine te bedekken stukken aan de zij- en onderkant over.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/dak-2-670be7c962c4f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/dak-2-670be7c962c4f.jpg)
Mijn keuze is een centrale vertikale sleuf en eentje nabij de onderkant van het dak.
Hierdoor zijn 4 dakplaten nodig.
Al de dakplaten zijn aan de lange zijde ontdaan van glad overschot (geen dakpannen motief erop).
Ook is gekeken of er niet ergens een verdikking aanwezig is, vanwege het gieten of ontmallen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/dak-3-670be7c962cbc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/dak-3-670be7c962cbc.jpg)
Om ze mooi te laten aansluiten zijn de zijkanten en onderkanten schuingevijld.
Alleen de bovenzijde van de zijkant van de dakplaat zal daardoor tegen elkaar vallen.
Hierdoor is een hele mooie aansluiting te realiseren.
Wordt vervolgd.
11125
-
Gaat mooi worden Ronald (y)
-
Ik doe mijn best Wim, het zijn er dan nog eens 2 tegelijk.
Intussen ook aan VAM Zandvoort begonnen.
Ronald Visser
-
Vanmorgen de platen op de witte ondergrond gelijmd.
Eerst linksboven toen rechtsboven en daarna de beide anderen.
Ik heb heel goed gelet op de plaatsing van de pannen en de doorgaande belijning.
Na droging, met mes en liniaal aan de achterzijde de dakplaten ingesneden.
Niet helemaal door en door, want dat lukt mij niet.
Wel om een mooie start te maken van een rechte rand.
Daarna ruw langs de kanten met een figuurzaag de platen verder doorgezaagd.
Het is net als met ijs: je zaagt erdoorheen en als je klaar bent zit het weer aan elkaar.
Echter de zaak is nu goed los te wrikken ook al zit het weer deels aan elkaar gesmolten.
Door dit zo te doen kan ik grote stukken dakplaat behouden voor andere projecten.
Als laatste met een schuurblok (papier p240) de randen mooi recht en strak afgewerkt.
Met verweatheren de overgangen bijwerken.
Wordt vervolgd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/dak-4-670d164b9cce9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/dak-4-670d164b9cce9.jpg)
-
Oei, alweer een jaar geleden.
Het verdwijnt niet uit de gedachten dat er nog iets aan moet gebeuren, maar ook de tijd vliegt.
Ben me nu weer aan het concentreren wat er nog verder moet gebeuren.
Inmiddels wel alle ramen van het VAM gebouw geprint.
De posities in de muur zijn bepaald en alvast opengesneden.
Nu nog bijvijlen om de ramen er uitgelijnd in te kunnen plaatsen.
Dan de loods(en) onderdelen uit al mijn verzamelde projecten zien te vissen.
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
(heb nog wel meer projecten op het netvlies, die.......) :angel:
-
Blij te lezen, dat je dit weer oppakt. Misschien helpt een deadline? Bijvoorbeeld, dat ik de goederenloods op 23 augustus in Houten op kan halen? Heb ik zelf ook meteen een stok achter de deur om de plaats waar hij moet komen bouwrijp te maken ;)
-
Al zou ik het graag doen, ik kan niets beloven.
Ik heb ook andere deadlines, die steeds verschoven zijn/worden. :angel:
Maar het was voor mijzelf wel ook al een doel, vandaar dat ik het weer opgepakt heb.
Ronald Visser
-
Mooi project Ronald.
Ook ik ben benieuwd naar de vorderingen. (y)
Kees.
-
VAM
Het printwerk van de ramen ligt er alweer een tijdje.
Vandaag de uitsneden in de muur van de onderste ramen vergroot zodat ze erin passen.
Nu nog uitlijnen.
De bovenste zijn morgen aan de beurt.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/0raam-68892a944d83d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/0raam-68892a944d83d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/0zand-68892a9457641.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/0zand-68892a9457641.jpg)
-
Wauw! Mooi strak.