BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: MadhouseNL op 28 November 2023, 17:30:18
-
Beste mede modelbouw Junkies ,
Ik zit met een vraagstuk waar ik niet helemaal uit kom , ik heb nu al de nodige treinen en trams voorzien van een decoder maar dit was vooral roco en fleischmann . Nu heb ik een lokpilot 5 basic in een Piko BR 189 geplaatst . Maar hoe vaak ik ook met verschillende cv’s klooi ik kom er maar niet uit . De loc blijft maar stotterend rijden op lage snelheid . Ook heb ik de CV54 + f1 truc al geprobeerd maar dit geeft nauwelijks verbetering . Ik lees ook dat Piko graag condensatoren rond de motor gebruikt maar wil deze eigenlijk gewoon laten zitten . Voordat ik decoder ga aanschaffen welke Piko zelf aanraad is de vraag is er nog een gouden tip om deze lok toch goed rijdend te krijgen met deze decoder ?
-
Ik lees ook dat Piko graag condensatoren rond de motor gebruikt maar wil deze eigenlijk gewoon laten zitten .
Waarom? Knippen die hap. Je hebt ze echt niet nodig ::)
Uit mn hoofd dacht ik dat het meestal C4 betrof maar ik zou een foto moeten zien.
Bas
-
http://moppe.dk/PIKOC4.html
-
De 189 heeft nog een oud printje zonder C4. Wel zitten er twee ontstoorcondensatoren op naar massa. Die zou je eens kunnen verwijderen (in de rode cirkel). De twee smoorspoelen in de groene vakjes en condensator in het groene cirkeltje kan je laten zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Piko-Br189-65662535569c0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Piko-Br189-65662535569c0.jpg)
foto van Groterdam
-
Een basic decoder heeft niet de CV 54 truc.
Daarvoor heb je toch de normale lokpilot nodig.
Ik heb ze ook met het verwijderen van de condensatoren maar heel moeilijk goed kunnen laten rijden met een ESU.
Heb er toen maar een Uhlenbrock in gezet, die deed het direct wel goed.
-
Een basic decoder heeft niet de CV 54 truc.
Daarvoor heb je toch de normale lokpilot nodig.
Ik heb ze ook met het verwijderen van de condensatoren maar heel moeilijk goed kunnen laten rijden met een ESU.
Heb er toen maar een Uhlenbrock in gezet, die deed het direct wel goed.
Toch lijkt de 5 basic dit toch te hebben , toen ik CV54 had verandert naar 0 en F1 inschakelde ging de lok er als een raket vandoor en had hij werkelijk de CV's aangepast , wellicht dat de vorige versies van de basic dit niet hadden?
-
Bedankt voor alles adviezen en tips ! hier kan ik wat mee
-
Heb hetzelfde probleem gehad met de 1e bruine 2200 van Piko: met een Piko of Esu decoder reed deze beroerd, maar met een Zimo super.....
-
Een nette decoder voor deze Piko lok is de 74320: https://www.modeltreinexpress.nl/webshop2/article/1932981/Uhlenbrock%2074320
Gr, Ben.
-
in de pikos die ik heb zit gewoon een esu V4 in en die lopen perfekt.Wel de C4 los geknipt en trukje toegepast.Hikken ze dan ff nog wat cv aanpassen maar wat een trekkracht hebben die .Makkelijk 9 personenwagons erachter
-
..esu V4 ..
Die V4s hebben ook formidabel rijgedrag voor zover ik heb meegemaakt. Die V5 basic range daarentegen is een ander verhaal. Zelf heb ik er 2 en de kwaliteit is om te huilen. Ik lees het hier vaker dat ze veel meer instellingen en fine tuning behoeven voordat ze ook maar in de buurt komen van de good ol' V4. Voordat ik een v5 in mijn handen had, heb ik nog nooit een decoder hoeven te tunen, my luck.
Mvg,
Bas
-
en 20% zijn defect van fabriek af.Updaten en programmeren zou volgens hun eigen forum enkel veilig zijn met versie 5.3 van de programmer. Heb er op de 10 ook al 4 moeten terugsturen via handelaar. Plots zijn ze niet meer te benaderen of herkenbaar.Vooral de soundversie en die is lekker duur
-
zou volgens hun eigen forum enkel veilig zijn met versie 5.3 van de programmer.
Ja, maar versie 5.3 is er niet volgens de ESU site, hoogste is 5.2.5
Koos Jabaaij.
-
er is blijkbaar een cijfer van tussen gevallen bij typen : 5.0.3 .De hoogste versie geeft zeker regelmatig problemen want bij 4 soundupdates had ik lekker 3 decoders die niet meer bereikbaar waren.
-
De vraag gaat over een Piko lok toch? En Johnny, als Esu zo slecht is en 4 op 10 retour moet waarom koop je ze dan nog?
-
omdat ik alles esu heb :) en de vraagstelling gaat toch in met een esu decoder of ben ik helemaal blind geworden : Nu heb ik een lokpilot 5 basic in een Piko BR 189
Dus geven we wat info voor mensen die ook problemen hebben met de nieuwe v5 versie.De nieuwere zouden het probleem niet hebben maar dat kan ik pas binnen enkele weken beamen als ik ze binnen heb.
-
omdat ik alles esu heb :) en de vraagstelling gaat toch in met een esu decoder of ben ik helemaal blind geworden : Nu heb ik een lokpilot 5 basic in een Piko BR 189
Dus geven we wat info voor mensen die ook problemen hebben met de nieuwe v5 versie.De nieuwere zouden het probleem niet hebben maar dat kan ik pas binnen enkele weken beamen als ik ze binnen heb.
Kun je het laten weten hoe dat is afgelopen?
Ik heb vandaag een gloednieuwe BR182 gehad en daar ook de 5 basic ingehad . Jammer genoeg hetzelfde probleem heb nu maar een Uhlenbrock 74320 besteld aangezien ik niet in een hagel nieuwe lok wil gaan rommelen
-
Een nette decoder voor deze Piko lok is de 74320: https://www.modeltreinexpress.nl/webshop2/article/1932981/Uhlenbrock%2074320
Gr, Ben.
Heb deze nu besteld inderdaad
-
Ondertussen heb ik een BR 182 van Piko binnengehad en ben daar eigenlijk mee verder gegaan , deze reageert exact hetzelfde op de lokpilot. ,dus horten en stoten . Nu heb ik de uhlenbrock ook geprobeerd, met deze decoder trekken beide locs een stuk beter op echter lijkt het bij wat hogere snelheden toch weer fout te gaan de locs gaan dan ineens langzamer rijden en lijken ook ontzettend traag op de locmaus of de z21 app te reageren. Ik heb zelfs nu de piko hobby decoder geprobeerd (wat na uitlezen gewoon een uhlenbrock bleek te zijn , SUPRISE SUPRISE ! )maar zelfs deze vertoont hetzelfde gedrag , eigenlijk belachelijk als je erbij nadenkt! Morgen ga ik er toch ondanks dat het een gloednieuwe Lok is de C condensatoren eruit halen , zijn er nog bepaalde condensatoren die toch beter kunnen blijven zitten? Ik wil naast digitaal de mogelijkheid blijven houden om ook analoog te kunnen blijven rijden
-
Ook met een decoder in een lok valt er gewoon analoog te rijden.
De decoder heeft echter wel een wat hogere minimale spanning nodig om tot leven te komen te gaan rijden dan een puur analoge lok.
-
De condensatoren hebben niets met analoog of digitaal te maken. Al zou je alle condensatoren er uit slopen dan rijdt de loc met een dummystekker gewoon analoog. Alleen veroorzaakt de motor hoogfrequent radiostoring en dat is wettelijk niet toegestaan dus alle fabrikanten plaatsen een netwerk van condensatoren en veelal smoorspoelen om deze radiostoring te onderdrukken. Alleen Piko is een beetje doorgeslagen en heeft bij nieuwere locs een condensator C4 over de decoderuitgang gezet waardoor de lastregeling in de war raakt en de loc schoksgewijs gaat rijden bij lage snelheden. Dus als er in jouw 182 een C4 op de print zit kan je die verwijderen. De rest kan je in eerste instantie gewoon laten zitten. Overigens helpt een foto van het printje om je verder te helpen
-
De meeste fabrikanten zetten alleen een condenzator over de 2 motor polen en dan een smoorspoel in een draad of beide draden van de motor aansluiting. Piko zet overal een condensator tussen/aan/op/onder (meerdere "kooiwoorden" van toepassing). Goed zichtbaar bij de oudere Piko hobby loks zoals de BR 189 en Hondekoppen.
Er zijn al diverse topics geweest hierover. Vroeger had je natuurlijk de ouderwetsche AM en FM radio die gevoelig was voor deze storingen (en andere dingen zoals babyfoons en zo). Om de voorkomen dat je de arbeidsvitaminen van de buren verknoeit moest het speelgoed aan deze eisen voldoen. Ik heb geen idee of het motor geknetter nu de WiFi verstoord en of deze wet erg strikt word gecontroleerd. Verder was de discussie dat een eventuele digitale decoder de functie van onstoor filter over zou nemen omdat daar al condensatoren in zitten.
Mvg,
Robert
-
De verplichting voor fabrikanten om ontstoormaatregelen te nemen, zal nog best bestaan. Zal ook wel een internationale afspraak zijn. Nu was 50 jaar geleden een condensator en een enkele smoorsspoel en tegenwoordig een condensator en een spoel in beide motorleidingen kennelijk genoeg om aan de verplichtingen te voldoen. Oude Märklinlocs met veldspoelmotor hadden een extra condensator, maar nog steeds geen vier. Zou iemand Piko weleens hebben gevraagd waarom al die condensatoren. ???
De laatste tijd plaats ik trouwens decoders van TrainOmatic in Piko locs en dat levert bij de 2000 en 1100 zowaar in één keer zeer soepele rijeigenschappen op. Geen idee waarom.
Wat betreft een decoder en ontstoring. Een oude modelspoorbaan kon een geweldige bron van storing zijn. Het motortje produceerde stoorsignalen en de rails was een uitstekende antenne om die signalen de omgeving in te slingeren. Vandaar ook een condensator in aansluitrails. Een decoder verbreekt de directe verbinding tussen motor en rails. Dus geen antenne meer is de theorie.
In ieder geval is de condensator in de aansluitrail bij digitaal weg. En er rijden heel wat naar digitaal verbouwde locs rond, waarbij alle condensators en spoeltjes zijn verwijderd, zonder dat het problemen oplevert. Er zijn zelfs modellen die af fabriek de ontstoorcompenenten op de dummyplug hebben zitten. Dan verdwijnen die bij digitalisering sowieso. Kennelijk mag en kan dat.
-
Bedankt allemaal voor de tips en info . Het is me allemaal een stuk duidelijker geworden !
-
Henk, dat komt ook omdat fabrikanten in de loop der jaren ander motoren zijn gaan gebruiken.
Bijvoorbeeld de oude 3-polige klokankers van Lima, die stoorden als een gek.
Jos.
-
De meeste fabrikanten zetten alleen een condenzator over de 2 motor polen en dan een smoorspoel in een draad of beide draden van de motor aansluiting. Piko zet overal een condensator tussen/aan/op/onder (meerdere "kooiwoorden" van toepassing). Goed zichtbaar bij de oudere Piko hobby loks zoals de BR 189 en Hondekoppen.
Er zijn al diverse topics geweest hierover. Vroeger had je natuurlijk de ouderwetsche AM en FM radio die gevoelig was voor deze storingen (en andere dingen zoals babyfoons en zo). Om de voorkomen dat je de arbeidsvitaminen van de buren verknoeit moest het speelgoed aan deze eisen voldoen. Ik heb geen idee of het motor geknetter nu de WiFi verstoord en of deze wet erg strikt word gecontroleerd. Verder was de discussie dat een eventuele digitale decoder de functie van onstoor filter over zou nemen omdat daar al condensatoren in zitten.
Mvg,
Robert
Daarom dus dat vooral ESU standaard wat problemen heeft in Piko modellen.
Maar als je de decoder goed inregelt is dat voorbij.
Uhlenbrock kende dat probleem bij Piko niet.
Jos.
-
Ik ga niet mee in alle verhalen. Zowel Esu als ook Uhlenbrock of Zimo of welke merk dan ook kent CV's om het rijgedrag af te regelen. Het is me allemaal te kort door de bocht door te zeggen dat decoders "slecht" zijn, iets wat je met name rond Esu regelmatig leest.
Ook Uhlenbrock geeft in haar gebruiksaanwijzing aan condensatoren die aan locomotief massa te liggen te verwijderen, zie punt 3. Frtits schreef dat eerder.
Anleitung zum Ändern der Reglerparameter P, I, D:
Bevor Sie die Reglerparameter verändern, vergewissern Sie sich, dass
1. Das Getriebe leichtgängig ist
2. Der Kollektor des Motors nicht verschmiert ist
3. Keine Kondensatoren vom Motor zum Chassis (Masse) vorhanden sind