BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: René 4312 op 22 November 2023, 20:19:44
-
Was deze al voorbij gekomen?
https://www.rtvoost.nl/amp/nieuws/2286246/nieuw-model-intercity-verliest-onderdeel-geen-treinverkeer-tussen-meppel-en-steenwijk
Ik kon hem niet vinden, zoekfunctie werkte niet goed.
Als je de kop leest, valt het treinstel uit elkaar. Lijkt mij meer een geval van "ringsteken" na het stroomloze stuk op de brug.
-
Misschien het klassieke probleem dat in Belgische de bovenleiding hoger hangt en de stroomafnemer dus te hoog kwam.
Op de HLE 25.5 zat een nokje dat op 1500V de stroomafnemer niet zo hoog kon komen. Maar het is wel eens voorgekomen dat een loc op de 3KV stand stond en het nokje niet actief was en dat de bovenleiding tussen Den Haag en Leiden naar beneden trok.
Groeten,
Lolke
-
Lees ik hier ‚het Belgische model‘?
Ik zeg niks……… ;D
-
Als je de kop leest, valt het treinstel uit elkaar.
Ik lees in de kop dat er een onderdeel van de trein gevallen is.
-
'het was stel ICNG-B 3111 die tijdens zijn test rijd zijn pantograaf heeft verloren
-
Komt blijkbaar vaker voor met nieuw materieel.
Daar let je dan toch op?
Vorig jaar was het ook al raak op de ringvaartbrug nabij Buitenkaag, ook pantograaf verspeeld doordat die te hoog kon.
Die beelden van de bovenleiding komen aardig overeen met deze die hier bij getoond worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/69bcc441-bdea-4ab9-a01c-85b6fb518db0-655f191023e62.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/69bcc441-bdea-4ab9-a01c-85b6fb518db0-655f191023e62.jpg)
Foto van 15-11-2022, gemaakt door medewerker ProRail. Op de kaagbrug.
-
Als ik het artikel lees dan valt mij het volgende op . Als hij proefrijd in nederland op 1500 V = dan zit er een schakeling in , die er voor zorgt dat de hoogspanings instalatie op 3000 v of 1500 volt geschakeld wordt . Hierin is ook opgenomem de beveiliging op de pantograaf ( stuit ) die de hoogte begrensd . De oudere treinstellen ( benelux en Lok type 11 ) hadden 2 stroomafnemers . De lok's type 15 en 25.5 hadden een door luchtbediende aanslag . Als er een lok defect op de baan stond dan konden wij als storingsmonteurs deze nog verwijderen , door de tractie op 3000 v te schakelen , MAAR OP STROOMLOZE STUKKEN MOEST DE STROOMAFNEMER NEER GE LATEN WORDEN .
-
Had de machinist de stroomafnemer niet moeten laten zakken?
Aangezien het om de Belgische variant gaat stond de stuit waarschijnlijk hoger.
Hetzelfde zie je in Zeeland bij de Vlakebrug. Nederlandse treinstellen laten de stroomafnemer op staan, die wordt aan het eind van de onderbreking keurig gevangen.
Goederentreinen worden vaak getrokken door een loc die ook in het buitenland rijdt, en die moet de stroomafnemer laten zakken omdat de stuit hoger staat.
-
Als het om een Belgische ICNG-B gaat en hij rijdt proef op een Nederlands baanvak ,Voor de toelating , dan is de begrenzer al aan wezig . Volgens mij is er in het stroomafnemer circuit een storing opgetreden .
-
Had de machinist de stroomafnemer niet moeten laten zakken?
Aangezien het om de Belgische variant gaat stond de stuit waarschijnlijk hoger.
Hetzelfde zie je in Zeeland bij de Vlakebrug. Nederlandse treinstellen laten de stroomafnemer op staan, die wordt aan het eind van de onderbreking keurig gevangen.
Goederentreinen worden vaak getrokken door een loc die ook in het buitenland rijdt, en die moet de stroomafnemer laten zakken omdat de stuit hoger staat.
Er zit een 'stuit' op die stellen de stroomafnemer in maximale hoogte begrenst, en in dit geval word die beperkende stuit ingeschakeld onder 1500 Volt bedrijf, en onder 3000 volt bedrijf ontgrendeld waardoor de stroomafnemer hoger komt voor België.
Uit onderzoek zal nogwel blijken of dat de stuit hier niet gewerkt heeft, of dat er per ongeluk een verkeerde afstelling toegepast is.
-
Als het om een Belgische ICNG-B gaat en hij rijdt proef op een Nederlands baanvak ,Voor de toelating , dan is de begrenzer al aan wezig . Volgens mij is er in het stroomafnemer circuit een storing opgetreden .
Is het niet gewoon een Nederlandse (NS) ICNG die toegelaten is om in België te rijden?
Of betaald België ook daadwerkelijk voor deze trein?
-
Had de machinist de stroomafnemer niet moeten laten zakken?
Aangezien het om de Belgische variant gaat stond de stuit waarschijnlijk hoger.
Hetzelfde zie je in Zeeland bij de Vlakebrug. Nederlandse treinstellen laten de stroomafnemer op staan, die wordt aan het eind van de onderbreking keurig gevangen.
Goederentreinen worden vaak getrokken door een loc die ook in het buitenland rijdt, en die moet de stroomafnemer laten zakken omdat de stuit hoger staat.
Treinen die in Nederland zijn toegelaten, moeten een bij de Nederlandse bovenleiding passende hoogtebegrenzing hebben (5m86). Dat geldt ook voor meersysteemlocomotieven. Dat ze hem soms laten zakken is waarschijnlijk omdat het te vaak gebeurt dat ie niet werkt of slecht is ingesteld. Iets met ervaring...
-
Is dat zo?
Bij een aantal bruggen hangt een onderbord “B” omdat de Belgische locs hier de stroomafnemer moeten laten zakken, ipv alleen tractie uitschakelen
-
Goederentreinen worden vaak getrokken door een loc die ook in het buitenland rijdt, en die moet de stroomafnemer laten zakken omdat de stuit hoger staat.
Dat klopt volgens mij niet, de loc heeft een stroomafnemer voor 1500V en voor andere spanningen wordt een andere gebruikt (zoals er ook verschillende stroomafnemers zijn voor Zwitserland en de andere 15kV landen). Met de verkeerde stroomafnemer rijden is niet mogelijk.
Is het niet gewoon een Nederlandse (NS) ICNG die toegelaten is om in België te rijden?
Of betaald België ook daadwerkelijk voor deze trein?
Dat eerste, de NMBS heeft geen ICNG.
-
Rick je zit verkeerd . Door de moderne techniek is het niet meer nodig dat er meerdere stroomafnemers op de krachtvoertuigen of treinstellen gebruikt worden . Het enige kritiek punt is de omgrenzingsprofielen . Deze verschillen nog al eens per spoorwegmaatschappij .
Op Wikipedia staat dat er van de 99 ICNG's er 76 bestemd zijn voor NS ; 21 bestemd voor de HSL , dus ook voor SNCB ( België ) ; tevens 2 stuks voor verkeer naar de DB .
-
En door de verschillende omgrenzingsprofielen kom je uit op meerdere stroomafnemers waaronder dus eentje voor 1500V, ook het aantal schuitjes en de breedte is anders dan bij de stroomafnemers voor wisselstroom. Zie ook de foto's hier: http://www.mp-produktie.nl/2015-02-10_NS_TRAXX-loc_van_Bombardier_in_Close-up.html
Nu ik er verder over nadenk klopt de post van Klaas natuurlijk wel, de bij Traxx, Vectron en 189 zijn de binnenste stroomafnemers ook voor België nodig.
De bewering over 21 stellen voor de NMBS is fout, het zijn allemaal NS stellen waar de NMBS niet aan betaalt. Of zijn de Duitsland geschikte stellen soms ook eigendom van de DB?
-
Hi,
Wat natuurlijk ook een mogelijkheid is, de beugel beschadigd ergens in het land door een of andere oorzaak.
En dan is het wachten op een hoop ellende :-\
Mvg Marcel
-
Rick je zit verkeerd . Door de moderne techniek is het niet meer nodig dat er meerdere stroomafnemers op de krachtvoertuigen of treinstellen gebruikt worden . Het enige kritiek punt is de omgrenzingsprofielen . Deze verschillen nog al eens per spoorwegmaatschappij .
Op Wikipedia staat dat er van de 99 ICNG's er 76 bestemd zijn voor NS ; 21 bestemd voor de HSL , dus ook voor SNCB ( België ) ; tevens 2 stuks voor verkeer naar de DB .
Die moderne techniek laat stroomafnemer schuitjes ineens krimpen en groeien afhankelijk van aan welk omgrenzingsprofiel te voldoen is? ::)
Natuurlijk niet, en daarom zijn er dus meerdere typen stroomafnemers toegepast, simpelweg omdat het gewoon niet met één type overal afkan.
Dat treinen bedoeld zijn voor een inzet naar Belgie of Duitsland, maakt niet ineens NMBS of DB ineens mede eigenaar van die treinstellen.
En als ik dan de wikipedia pagina waar je naar refereert erbij pakt;
NS deed al vroeg een aanvullende bestelling voor twee Coradia's geschikt voor het Belgische spoornet (ICNG-B),[36] omdat het in gebruik zijnde treinmaterieel voor de verbinding Amsterdam – Brussel in 2025 aan vervanging toe is.
...
De eerste vervolgorder voor achttien treinstellen is echter al sneller geplaatst, ruim voordat de eerste stellen in dienst zijn gekomen, zodat er vanaf 2025 (2 + 18 =) 20 treinstellen voor de dienst naar België beschikbaar komen.
Begin 2022 is fabrikant Alstom gestart met het ontwikkelen van een versie die op het Duitse spoornet kan rijden onder 15 kV wisselspanning. Twee prototypes zijn besteld door NS, een definitieve bestelling moet nog geplaatst worden.
Er staat duidelijk te lezen dat het NS is die de stellen besteld heeft voor de inzet naar Belgie en Duitsland, en niet besteld één van die landen zelf of spoorwegmaatschappijen aldaar.
-
DB Fernverkehr gaat je uitlachen als je met een ICNG aan kom zetten, ding is daar hooguit geschikt als RegionalExpress. Zelfs een DB IC2 is comfortabeler.