BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Rob Moerkerken op 22 October 2023, 11:27:43
-
Wie o wie heeft er voor mij een schets van de ligging van de leidingen op het dak van de blokkendozen Mat.'24???
Het gaat om de elektrische installatie van Westinghouse/Heemaf.
groet, Rob
-
Gaat het om de dakopbouw van de motorwagens (welke: mC, mC4D, mC5D, mABD, mCv/d) zoals bij indienststelling of gaat het om de daken zoals na de ombouw tot dienstwagen (mP, mDW)?
Rob
-
Als het om de mP gaat, dan ben ik ook geïnteresseerd. Is er dan veel veranderd bij de ombouw tot mP? Ik zie ook wel verschillen bij foto's tussen mP's van hetzelfde type. De een heeft kano's onder de stroomafnemers, de ander loopplanken.
-
Gaat het om de dakopbouw van de motorwagens (welke: mC, mC4D, mC5D, mABD, mCv/d) zoals bij indienststelling of gaat het om de daken zoals na de ombouw tot dienstwagen (mP, mDW)?
Rob
Hoi Rob,
Het gaat om de leidingen, zoals die op de daken van de motorwagens lagen zo rond 1950. Ik weet niet of de ligging van leidingen is aangepast tussen de bouw van de motorwagens en dit jaartal. Wel weet ik dat rond 1950 de leidingen soms nog op de isolatoren lagen en soms al direct op het dak waren gemonteerd. E.e.a. als gevolg van de stroomlijn plannen (vandaar ook soms kano's bij de panto's).
groeten,
Rob Moerkerken
-
Ooit heb ik van iemand op dit forum de tekening gekregen van de dakindeling van de motorposten.
Tekening komt van de hoofdwerkplaats Haarlem en dateert waarschijnlijk van 1958 (jaartal is moeilijk te lezen)
Bestaat uit 2 pdf's die elk een helft van de tekening laten zien. Moet je dus nog aan elkaar knutselen.
Ik weet niet of het precies is wat je zoekt, maar niet geschoten is altijd mis.
Wie interesse heeft, laat maar weten, dan stuur ik de bestanden per PB, als dat tenminste lukt.
-
Graag Klaas, wellicht is het bruikbaar!!!
groet, Rob
-
Even off-topic, maar wel Blokkendoos-praot:
Bij de motorwagens die tot mP of mDW zijn omgebouwd werden de hele elektrische installaties vervangen, mede vanwege het feit dat iedere pantograaf een dakzekering (vonkhoorn) kreeg. Ik ben bijna zover dat ik een paar plaatjes kan gaan plaatsen van mijn mDW en mP in wording. Wat in ieder geval een hele nuttige aanschaf is geweest, is het boek "Blokkendozen op het spoor" van Carel van Gestel (uitg. WBOOKS).
Edit: Ik heb voor deze ombouw gebruik gemaakt van een daktekening van (idd) de wph Haarlem. Ik zal 'm even moeten opzoeken, maar dan zet ik 'm hier wel neer in een groot formaat.
De tekening heeft betrekking op de dakopbouw voor de mP 9201-9213 (met als donor motorrijtuigen mC5D, zoals deze het laatst door Roco zijn uitgebracht) en op de dak van de mDW 169306-169310 (met als donor een aantal mC rijtuigen (ook door Roco uitgebracht). Je kunt dus deze daken namaken vanaf deze tekening. Er is ook nog een tekening voor de mp 9221-9228. Hiervoor werden motorwagens mB4D gebruikt, de eerste Blokkendoos motorwagens die Roco in de jaren 70 uitgebracht zijn.
Binnenkort meer hierover.
Rob
-
Ik heb ook wel interesse in de tekening van een Mp. Ligt al een poosje klaar maar nog niks mee gedaan. Heb al een donor motorwagen uit de modernere Roco serie liggen om een Jules te bakken in Mp/werkplaats motorwagen uitvoering. De echte Jules staat nog ergens te staan dacht ik.
Vriendelijke groet,
Robert
-
Yep, in Amersfoort aan de openbare weg. Je kunt er zo een meetlint langs leggen. Alleen dat dak... :-\
Ben zelf ook met een mP-project bezig. Leuke klus, maar die vervloekte klinknageltjes... Overigens mist mijn donor op een van de hoeken naast de balkons de verticale rij klinknagels, die op de andere drie hoeken wel aanwezig zijn. Foutje van Roco, maar ik heb er nog nooit iemand over gehoord.
-
Even off-topic, maar wel Blokkendoos-praot:
Bij de motorwagens die tot mP of mDW zijn omgebouwd werden de hele elektrische installaties vervangen, mede vanwege het feit dat iedere pantograaf een dakzekering (vonkhoorn) kreeg. Ik ben bijna zover dat ik een paar plaatjes kan gaan plaatsen van mijn mDW en mP in wording. Wat in ieder geval een hele nuttige aanschaf is geweest, is het boek "Blokkendozen op het spoor" van Carel van Gestel (uitg. WBOOKS).
Rob
Uiteraard heb ik dat boek ook, naast natuurlijk "van Stoom tot Stroom" en "Elektische treinen in Nederland, deel 1" Deze drie boeken zijn super handig voor het superen, verbouwen e.d van blokkendoos rijtuigen.
Ik hou me aanbevolen Rob!
-
Yep, in Amersfoort aan de openbare weg. Je kunt er zo een meetlint langs leggen. Alleen dat dak... :-\
Ben zelf ook met een mP-project bezig. Leuke klus, maar die vervloekte klinknageltjes... Overigens mist mijn donor op een van de hoeken naast de balkons de verticale rij klinknagels, die op de andere drie hoeken wel aanwezig zijn. Foutje van Roco, maar ik heb er nog nooit iemand over gehoord.
Voor de klinknageltjes zou je gebruik kunnen maken van transfer vellen met klinknagels, handig en gemakkelijk in gebruik!
Voor de waterwagens bij de slijpwagen gebruik ik dat ook! (y)
Karst Drenth heeft ze ook gebruikt bij de bouw van zijn "warme stoof"
-
(y) Thnx Rob
-
naast natuurlijk "van Stoom tot Stroom" en "Elektische treinen in Nederland, deel 1" Deze drie boeken zijn super handig voor het superen, verbouwen e.d van blokkendoos rijtuigen.
Deze 2 boeken waren destijds (2010) voor mij ook de belangrijkste leidraad. Veel, maar niet alles, is daar te vinden. En er zijn verschillende uitvoeringen geweest en de dakindelingen van de mC de mABd en de mCv zijn in elk geval oorspronkelijk anders. Niet alleen dat er van 1 pantograaf naar 2 per bak is gegaan, maar de installaties zelf en de ligging van de leidingen zijn voor zover ik weet meerdere keren aangepast..
Ik heb in 2010 een draadje over de Blokkendozen in oorspronkelijke uitvoering geschreven hier. Daar heb ik veel waardevolle bijdragen gekregen van meerdere gebruikers van Beneluxspoor. Ik weet niet meer alles wat daar in staat, maar misschien staat er hierover ook nog nuttige info daar.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=24277.0 Slechts 32 pagina's puzzelen.
Succes
-
Even over de Jules die in Amf staat weg te rotten: ik heb begin dit jaar, met het oog op mijn klussen in het verschiet, een ladder tegen die bak aangezet om in ieder geval de kano’s op te meten. Er stonden nog wel wat attributen op het dak maar alle leidingen waren verdwenen. Het hele dak is ingepakt met bitumen met leislag. Dus stel je daar niet te veel van voor. Ik heb wel de kano’s kunnen opmeten en daar zijn door Ronald Visser en mij (maar met name Ronald met zijn het digitale teken- en 3D spuitwerk) na de nodige proef-exemplaren, inmiddels goed toepasbare kano’s uit voort gekomen die ik ook nu op mijn bijna spuitgereed zijnde mP heb gezet. Paar kleine naadjes nog wegwerken en durf ik ‘m wel aan de buitenwereld te laten zien. Met het oog op de oorspronkelijke vraag van Rob Moerkerken denk ik dat ik er een apart draadje over begin.
@ Rob Moerkerken: Edwin Langeveld van Kleinspoor heeft in het verleden een ombouwset geleverd om de oude Blokkendoos motorwagen mB4D aan te passen (schuifdeur ipv klapdeuren en een aangepaste dakopbouw(!!). Ik zal kijken of ik de tekening van die dakopbouw nog heb, anders zou je hem kunnen mailen of hij misschien etc…….
Edit: als je de tekeningen gaat vergelijken met foto’s van de betreffende dakopbouwen van de mP’s en de mDW’s zul je merken dat er het nodige niet 1:1 overeenkomt… ik heb me daar bij neergelegd. So be it ;)
Rob
-
@ Rob Moerkerken: net even de zolder opgedoken en gaan graven...: de mB4D van Roco/ombouw Kleinspoor had een elektrische installatie van Vickers zag ik net, dus die beantwoordt in geval niet aan jouw vraag. Het wordt dus nog even verder zoeken naar die Westinghouse installatie op het dak.
Rob
-
Naar aanleiding van mijn aanbod om de daktekening op te sturen hebben enkele mensen gereageerd.
Maar ik loop tegen een probleem aan, ik zie geen mogelijkheid om de pdf's als bijlage in een PB te krijgen.
Iemand die weet hoe dat moet? Anders moet het via gewone e-mail.
-
Klaas, kun je die pdf's converteren naar jpg? Dan moet het zeker lukken...
Rob
-
Rob, daar heb ik aan zitten denken. Maar die pdf's zijn hoger dan mijn beeldscherm. Dus als ik ze via een screenshot naar jpg wil omzetten moet ik ze in tweeën knippen. Dat levert dan totaal 4 bestanden op.
Of kent iemand een rechtstreekse manier om een pdf naar jpg te converteren?
-
PDF via mail is wat mij betreft helemaal prima. Dan is er geen verlies en gedoe. Ik stuur Klaas een PM met mijn mail adres.
Mvg,
Robert
-
Rob Ellerman is inmiddels voorzien via de e-mail.
Het is me intussen ook gelukt om de pdf's om te zetten naar jpg. Adobe blijkt daar een voorziening voor te hebben.
De eerst lukte, maar bij het downloaden bleek de jpg ingepakt in winRAR. Waarom doen ze nou niet gewoon wat ze beloven? ik wordt soms een beetje gek van die dingen.
Bij de tweede pdf moest ik eerst een account openen. Daar had ik geen zin in, dus uitgeweken naar een andere website die de boel wel zonder morren omzette naar jpg.
Ik heb ze nu dus zowel in pdf als in jpg. Eens kijken of ik die jpg's in een PB krijg.
-
Dpc Fo en /biesje zijn ook voorzien.
Er is nog 1 gegadigde waar ik geen e-mailadres van heb. Dus geprobeerd om dat via PB te doen. Ik krijg alleen geen bijlage in een PB. Kennelijk zie ik iets over het hoofd. Iemand die me even op weg helpt?
-
De PDF uploaden als een plaatje in de upload en dan de link per PB versturen.
-
Rick, dat laatste bedacht ik ook toen ik net in mijn bed lag. Ik heb al veel plaatjes hier geplaatst via de upload, maar ik had er totaal niet aan gedacht dat het met een plaatje in een PB net zo werkt. Is intussen gelukt.
Intussen is iedereen voorzien. Mocht ik je overgeslagen hebben, laat even weten.
-
Volgens mij is de uitleg niet duidelijk overgekomen: je kan in de upload ook een PDF uploaden, je hoeft het niet als afbeelding te doen.
-
Bij de verzending via PB heb ik de versie in jpg gebruikt. Dacht dat pdf niet kon. In de handleiding bij de upload zie ik ook nergens welk type bestanden zijn toegestaan.
Maar goed, iedereen die er om heeft gevraagd heeft die tekening nu. Dus nu kan de discussie verder gaan over de vraag in hoeverre die van toepassing is in het geval waar dit draadje mee begon.
-
@ Rob Moerkerken: net even de zolder opgedoken en gaan graven...: de mB4D van Roco/ombouw Kleinspoor had een elektrische installatie van Vickers zag ik net, dus die beantwoordt in geval niet aan jouw vraag. Het wordt dus nog even verder zoeken naar die Westinghouse installatie op het dak.
Rob
Volgens mijn gegevens waren alle mB4D's (nrs.9151-9161) voorzien van een elektrische installatie van Vickers. Voor een vergelijking met de elektrische installatie van Westinghouse/Heemaf is het natuurlijk wel interressant.
Overigens waren dit ook de eerste rijtuigen met stalen daken en de 'nieuwe' draaistellen type W.
-
Naar aanleiding van mijn aanbod om de daktekening op te sturen hebben enkele mensen gereageerd.
Maar ik loop tegen een probleem aan, ik zie geen mogelijkheid om de pdf's als bijlage in een PB te krijgen.
Iemand die weet hoe dat moet? Anders moet het via gewone e-mail.
Hoi Klaas,
Je mag wat mij betreft de pdf's ook rechtstreeks via de mail sturen: rob.moerkerken(apestaartje)me.com
Alvast bedankt!
groet, Rob
-
Even over de Jules die in Amf staat weg te rotten: ik heb begin dit jaar, met het oog op mijn klussen in het verschiet, een ladder tegen die bak aangezet om in ieder geval de kano’s op te meten. Er stonden nog wel wat attributen op het dak maar alle leidingen waren verdwenen. Het hele dak is ingepakt met bitumen met leislag. Dus stel je daar niet te veel van voor. Ik heb wel de kano’s kunnen opmeten en daar zijn door Ronald Visser en mij (maar met name Ronald met zijn het digitale teken- en 3D spuitwerk) na de nodige proef-exemplaren, inmiddels goed toepasbare kano’s uit voort gekomen die ik ook nu op mijn bijna spuitgereed zijnde mP heb gezet. Paar kleine naadjes nog wegwerken en durf ik ‘m wel aan de buitenwereld te laten zien. Met het oog op de oorspronkelijke vraag van Rob Moerkerken denk ik dat ik er een apart draadje over begin.
@ Rob Moerkerken: Edwin Langeveld van Kleinspoor heeft in het verleden een ombouwset geleverd om de oude Blokkendoos motorwagen mB4D aan te passen (schuifdeur ipv klapdeuren en een aangepaste dakopbouw(!!). Ik zal kijken of ik de tekening van die dakopbouw nog heb, anders zou je hem kunnen mailen of hij misschien etc…….
Edit: als je de tekeningen gaat vergelijken met foto’s van de betreffende dakopbouwen van de mP’s en de mDW’s zul je merken dat er het nodige niet 1:1 overeenkomt… ik heb me daar bij neergelegd. So be it ;)
Rob
Die door jouw genoemde kano's zijn ook interessant, temeer omdat ik één van mijn blokkendozen zo veel mogelijk in een gestroomlijnde versie wil ombouwen.
En wellicht maak ik ooit nog eens een motordienstwagen of een motorpost, wie weet ...
-
Ik heb inderdaad ook de pdf’s gehad van Klaas. Bij bestudering hiervan blijk ik deze tekening ook te hebben, maar dan in één geheel. Het is de tekening van de dakopbouw voor de mP9201-9221 en de mDW 169306-310. Meest opvallend daarbij dat iedere pantograaf een eigen dakzekering (vonkhoorn). Het dak van de motorwagen van het museumstuk heeft ook deze opbouw. Ik heb ‘m een tijdje geleden gekregen van Peter-Paul de Winter van het Spoorwegmuseum. Ik zal ‘m, om deze draad van Rob Moerkerken over de Westinghouse dakopbouw verder niet te vervuilen, in een aparte draad mP/mDW zetten.
Rob
-
Klaas dank voor die tekening. Kan ik eens controleren of ik de foto's goed heb geinterpreteerd toen ik mijn mP's van karton bouwde; was hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=26772.msg408796#msg408796
-
Ik had in mijn foto verzameling nog deze zitten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/NL-HlmNHA-1478-NN003BD03-01-6536be75d444b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/NL-HlmNHA-1478-NN003BD03-01-6536be75d444b.jpg)
NHA Beeldbank de Boer (https://hdl.handle.net/21.12102/dcf290e8-6235-cbdd-1253-82af16ef79d0)
Je ziet een blokkendoos trein rijden tussen Haarlem en Zandvoort. Het is denk ik omstreeks 1950 want een spoor is weer herlegd, het tweede moet nog worden gedaan, de rails liggen al klaar. De achterste motorwagen is een mCd 9425/47 met stalen dak, bouwjaar 1930-1931. De dakindeling is hier goed zichtbaar.
-
Mooie plaat. Maar op de een of andere manier krijg ik het idee dat de foto gespiegeld is, vanwege de luchtleidingen naar de pantografen die hier op aan de linker kant zitten. Dat is voor het eerst dat ik dit zie. En als ik inzoom op de mBD zie ik ze niet aan de linker kant. En dat is ook vreemd, dat sterkt me in deze gedachte. Maar correct me of I’m wrong…
Dus ik heb even de vrijheid genomen om ‘m te spiegelen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-1099-6536d9c384eaf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-1099-6536d9c384eaf.jpg)
Rob
-
Je hebt helemaal gelijk, de foto is gespiegeld. Ik heb hem ontspiegeld en nu kan je op het klasse bord lezen dat het een 3e klasse is
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/NL-HlmNHA-1478-NN003BD03-02-6536db6738ac4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/NL-HlmNHA-1478-NN003BD03-02-6536db6738ac4.jpg)
Maar het blijft een hele mooie foto van een dak van een mCd en aan het andere kant een mB4D waar je ook kan zien de kano's
Rob
-
Klopt. In het midden van de foto zie je het nog steeds bestaande koepeltje bij Overveen wat als oriëntatiepunt kan dienen. De foto is dan gemaakt vanaf het viaduct in de Brouwerskolkweg. Als de foto vanaf de andere kant van het koepeltje zou zijn gemaakt, dan zou je nog iets van de brug over de Zanderijvaart moeten zien en dat is niet het geval. Rechts tussen de bomen zie je ook vaag een huis, dat op Google Earth wel terug te vinden is. De vegetatie links is behoorlijk opgeschoten sinds het maken van de foto.
-
Toen ik gisteravond laat nog even op mijn telefoon keek of er nog nieuwe bijdragen waren, zag ik de foto voor het eerst. Ook ik had gelijk zo iets van 'hé de leidingen zitten aan de andere zijde, de foto is gespiegeld'. Dat blijkt dus inderdaad te kloppen. Het is wel een mooie foto om eens goed het leiding verloop op het dak te zien liggen, zo veel goede foto's van de daken zijn er niet.
Volgens de bijgevoegde tekst gaat het om een mCd (later mCv) uit de serie 9425 - 9447. Deze serie is afgeleverd in 1931 en zijn rijtuigen met een stalen dak en type W draaistellen.
De gehele serie was voorzien van een elektrische installatie van Heemaf.
Op de foto is te zien dat het rijtuig is voorzien van stroomlijn beplating langs de stelbalk en kano's bij de pantografen.
Alleen jammer dat we niet weten wat het nummer van het rijtuig is...
-
Ben nog steeds op zoek naar tekeningen en/of meer fotos van de leidingen op de daken van de Blokkendozen.
groet, Rob
-
Rob,
Ik heb je een pb gestuurd.
Groeten,
Rob
-
(y) (y) (y)