BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: A.J. op 19 October 2023, 16:57:30
-
Tijdens ‘Houten op Rails’ afgelopen februari was ik eens een keer mooi op tijd binnen. Bij de stand van Artitec was het zoals gewoonlijk al erg druk. Terwijl men elkaar aan de ene kant van de stand letterlijk stond te verdringen en ondertussen flink aan het graaien was in de bakken met aanbod, had ik het geluk aan de andere (rustige) kant te stuiten op een complete kap van een rode DE1 (inclusief verlichting).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DE1-Artotec-kap-653142a92cf29.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DE1-Artotec-kap-653142a92cf29.jpg)
Na enig zoeken op internet lukte het mij om een bijpassend onderstel te scoren. En bij Artitec kon ik vervolgens de neusschorten aanschaffen. Dus ik beschik inmiddels over een bijna complete DE1. De uitdaging is nu om hem rijdend te krijgen, want een motor ontbreekt nog...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DE1-Artotec-kap-onderstel-653142b40c169.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DE1-Artotec-kap-onderstel-653142b40c169.jpg)
Voor mij inderdaad een uitdaging, want met het (ver)bouwen van modeltreinen heb ik 0,0 ervaring. In mijn tienerjaren veel uren besteed aan modelbouw en het lezen erover. Toen ik uit huis ging werd de modelbaan afgebroken en bij mijn ouders op zolder opgeborgen. Tijdens corona begon het te kriebelen en heb ik – na 25 jaar – de hobby opnieuw opgepakt. Sindsdien ook lid van het BNLS-forum. Niet heel erg actief, want het echte bouwen beperkt zich voor mij op dit moment vooral tot het in schaal 1:87 nabouwen van herkenbare gebouwen uit mijn jeugd en andere scenery (en de aanschaf van modeltreinen 😊…). Maar ik lees graag de ervaringen van anderen, waar ik veel van leer.
Al enige tijd ligt het project DE1 te wachten, maar mijn gebrek aan ervaring en kennis weerhoudt mij ervan om het aan te pakken. Daarom nu maar mijn eerste echte vraag hier op het forum. Ik hoop dat de enorme hoeveelheid kennis en ervaring hier mij verder kan helpen.
Hoe pak ik dit aan? Heeft iemand van jullie ervaring met het vervangen of inbouwen van een motor in een Artitec DE1 (bijvoorbeeld in een dummy-model)? Welke motor is het meest geschikt voor dit project?
Ik hoor graag van jullie!
Een vriendelijke groet,
Albert Jan Holsappel
-
Mooie score!
Eerste vraag: zitten er tandwielen in het aangedreven draaistel? Is het alleen maar een kwestie van een motor, cardanas en bedrading?
-
Dank voor je reactie, Paul.
Aangedreven draaistel is compleet, dus het is inderdaad een kwestie van motor, cardanas en bedrading. Andere draaistel is voorzien van stroomafnemers.
Bedrading betreft dan het motor-gedeelte, kap is voorzien van verlichting inclusief bedrading.
-
Kijk, dat is overzichtelijk. Je hebt dus een motor, een cardanas en bedrading nodig.. afhankelijk van digitaal of analoog een decoderprint, eventueel met dummystekker.
Je hebt niet perse een origineel artitec motortje nodig. Een cardan die past is voldoende. Ik neem aan dat je alle ombouw - en verbeterdraadjes van Artitec DE1/2 al hebt uitgespeld? Dat lijkt mij een aardige voorbereiding.
-
Origineel hoort er een Mashima motortje in. Die fabrikant is gestopt. Ik las hier een tijdje terug iets over vijf polige motortjes met vliegwiel van AliExpress met dezelfde hoofdafmetingen. Dat zou ideaal zijn om hiervoor te gebruiken. Ik ga naar dat topic zoeken
-
Ik heb toevallig wat plaatjes van de bedrading in de bodemplaat. De bovenste is van de allereerste versie met Mashimamotor. De tweede van een latere versie met Chinees motortje.
Er is telkens een hulpprintje waarop stroomafname en motoraansluiting zijn aangesloten. De bovenste heeft acht draden naar de hoofdprint, omdat de stroomafname van beide draaistellen pas op de hoofdprint samenkomt. Bij de onderste versie gebeurt dat al op het hulpprintje en dan gaan er zes draden naar de hoofdprint. Twee draden zijn voor het motortje. Twee voor de eventuele luidspreker en twee of vier voor de stroomafname. Er zijn dus ook meerdere versies van de hoofdprint in ieder geval van de aansluitstekker. Maar ik denk dat je altijd de stroomafname al op de bodemplaat kan samenbrengen en dat je dan zonder luidspreker altijd aan vier draden genoeg hebt.
Volgens mij zie ik ook de stroomafnemers in de draaistellen zitten. Daar kan je een draadje aan solderen. Hoewel Artitec dat bij het loopdraaistel anders had gedaan. Gaat dit draadje over.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1140.msg3222217948#msg3222217948 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1140.msg3222217948#msg3222217948)
Helaas geen beeld van de Cardanas aan de andere kant van de motor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/de1print1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/de1print2.jpg)
-
Dat ziet er goed uit Henk. Ik heb het motor topic gevonden (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96793.15). Gaat alleen over Roco motoren en geen Mashima, maar dat lijkt me geen punt. Het blijven twee assige vijfpolige motoren met een dubbel vliegwiel. Voor de montage moet er sowieso een bedje worden gemaakt om het netjes passend te krijgen.
-
Moet er niet ook een gewicht bij, het onderstel lijkt me wat leeg zo? Is het enige extra gewicht bij de DE1 het motoromhulsel?
Een beetje massa is wel zo fijn om trekkracht te hebben...
-
Trekkracht voor wat? :)
Het enige gewicht is inderdaad dat motoromhulsel. Dat zit dan ook op een goede plek naast het aangedreven draaistel. Meer is niet nodig, omdat de de1 immers alleen zichzelf hoeft voort te slepen. Sterker de de1 werd om die reden altijd zonder asb geleverd. Geen idee of dat bij hellingen een nadeel is. Op mijn vrijwel vlakke baan rijdt het model prima.
Maar goed bij motorinbouw toch wel wat gewicht plaatsen. Plakje lood op de bodem en daarop een motortje?
-
Plakje lood op verschillende plekken op de bodem en dan het motoromhulsel netjes namaken van stukjes styreen. En dan zal het wel rollen. Een stukje gaatjesprint kan de rol van het hulpprintje op zich nemen
-
Super bedankt voor het delen van jullie kennis, ervaring en ideeën!
Ook delen van de detailfoto's wordt erg gewaardeerd, Henk!
Heel fijn, dit forum (y) (gift is onderweg...)
Ik denk het aan te durven ;)
Als ik het goed begrepen heb, raden jullie deze motor aan:
https://nl.aliexpress.com/item/32956389667.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.584255f9FI7QqK&algo_pvid=ec5d293f-7893-4059-9c76-e7bc2b8d70d1&algo_expid=ec5d293f-7893-4059-9c76-e7bc2b8d70d1-45&btsid=0b0a01f816110831451008890e40e2&ws_ab_test=searchweb0_0%2Csearchweb201602_%2Csearchweb201603_&gatewayAdapt=glo2nld
Dan ga ik die dit weekend eerst maar 'ns bestellen.
Het printplaatje (te zien op de bovenste foto van Henk) zit aan de kap, die ik bij Artitec heb gekocht (daaraan is de bedrading voor de verlichting bevestigd).
Als ik verder ga knutselen, meld ik mij weer. Voor nu in ieder geval: hartelijk dank!
-
Als je de motoren alleen per vier kan bestellen doe ik wel mee voor 1 exemplaar. Dat scheelt toch weer in de kosten. Misschien vind je nog wel een vrijwilliger!
-
Ps: waar woon je? Misschien kunnen we eens samen naar die Frankenstein DE1 gaan kijken :D
-
Dat motortje lijkt me wel bruikbaar. Het lijkt me iets groter dan het motortje in de de1. Mogelijk moet je wat ruimte maken, met name in het interieur. Ik heb het motortje in de de1 niet gemeten. Iemand?
Ik zou een stuk daklood op maat maken voor op de bodem van het 'motorcompartiment' en de motor daarop kleven met dubbelzijdig plakband of gewoon lijmen, als dat allemaal past. Extra gewicht alleen als dat nodig is en dat denk ik niet. De Artitec de1 is opvallend licht van gewicht.
-
Ik heb zelf geen Att DE1 meer (was niets aan te verklooien, supersaai). Op foto's lijkt het motortje plus assen precies zo lang als drie passagierscoupe's
-
Nog wat tips voor een smalle motor:
https://nl.aliexpress.com/item/1005001323339344.html?spm=a2g0o.cart.0.0.714c61d7BRtNy1&gps-id=shoppingCartRecommend&scm=1007.13440.311564.0&scm_id=1007.13440.311564.0&scm-url=1007.13440.311564.0&pvid=9cea9168-18f4-4d65-abf0-c949e5c28e39&_t=gps-id:shoppingCartRecommend,scm-url:1007.13440.311564.0,pvid:9cea9168-18f4-4d65-abf0-c949e5c28e39,tpp_buckets:668%232846%238116%232002&pdp_npi=4%40dis%21EUR%214.75%214.28%21%21%214.91%21%21%40211b423d16977945087532830e1407%2112000028535893691%21rec%21NL%21794823184%21 (https://nl.aliexpress.com/item/1005001323339344.html?spm=a2g0o.cart.0.0.714c61d7BRtNy1&gps-id=shoppingCartRecommend&scm=1007.13440.311564.0&scm_id=1007.13440.311564.0&scm-url=1007.13440.311564.0&pvid=9cea9168-18f4-4d65-abf0-c949e5c28e39&_t=gps-id:shoppingCartRecommend,scm-url:1007.13440.311564.0,pvid:9cea9168-18f4-4d65-abf0-c949e5c28e39,tpp_buckets:668%232846%238116%232002&pdp_npi=4%40dis%21EUR%214.75%214.28%21%21%214.91%21%21%40211b423d16977945087532830e1407%2112000028535893691%21rec%21NL%21794823184%21)
https://nl.aliexpress.com/item/1005004254999095.html?gps-id=pcStoreJustForYou&scm=1007.23125.137358.0&scm_id=1007.23125.137358.0&scm-url=1007.23125.137358.0&pvid=58600f91-7afe-4786-9dcb-81c40e31ec95&_t=gps-id%3ApcStoreJustForYou%2Cscm-url%3A1007.23125.137358.0%2Cpvid%3A58600f91-7afe-4786-9dcb-81c40e31ec95%2Ctpp_buckets%3A668%232846%238116%232002&pdp_npi=4%40dis%21EUR%216.89%216.2%21%21%2152.19%21%21%40211b600816977954839977462e18d9%2112000028536550308%21rec%21NL%21794823184%21&spm=a2g0o.store_pc_home.smartJustForYou_2006272705732.11&gatewayAdapt=glo2nld
https://nl.aliexpress.com/item/1005002351382456.html?gps-id=pcStoreJustForYou&scm=1007.23125.137358.0&scm_id=1007.23125.137358.0&scm-url=1007.23125.137358.0&pvid=58600f91-7afe-4786-9dcb-81c40e31ec95&_t=gps-id%3ApcStoreJustForYou%2Cscm-url%3A1007.23125.137358.0%2Cpvid%3A58600f91-7afe-4786-9dcb-81c40e31ec95%2Ctpp_buckets%3A668%232846%238116%232002&pdp_npi=4%40dis%21EUR%215.26%214.73%21%21%2139.81%21%21%40211b600816977954839977462e18d9%2112000028539464623%21rec%21NL%21794823184%21&spm=a2g0o.store_pc_home.smartJustForYou_2006272705732.13&gatewayAdapt=glo2nld
(Ben zeer tevreden over de kwaliteit hiervan :)).
-
Ps: waar woon je? Misschien kunnen we eens samen naar die Frankenstein DE1 gaan kijken :D
Mooi aanbod! Ik woon in Nijverdal, maar kan uiteraard ook jouw kant op komen...
Eerst maar eens de juiste motor bestellen.
Als het gaat om het door jullie getipte motortje: in de lengte is er voldoende speling, volgens mij. In breedte ook, lijkt me. Het meest spannende is de hoogte. Maar als de op de website aangegeven afmetingen kloppen (12.7 +/- 0.1 mm), dan zou dat moeten passen.
-
Nijverdal! Kom ik niet meer dagelijks. Als kind wel de nodige rode en gele DE2'en door het ravijn zien rausen.
Allemachtig Roy, dat is een beeldvullend lange link! :D
-
Nog wat tips voor een smalle motor:
(Ben zeer tevreden over de kwaliteit hiervan :)).
Dankjewel, Roy, voor de tip en het delen van je ervaring!
-
Toevallig heb ik hier een motortje uit de eerste versies van de Roco 2400 liggen. Die zou identiek moeten zijn. Het motorhuis is 12,7 bij 16,3 mm. Dat zal wel geen problemen geven. De lengte over het motorhuis is 38 mm en over de vliegwielen 58 mm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-7412-653259f0b0857.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-7412-653259f0b0857.jpg)
-
Ja, het Ravijn... Da's een herkenbaar stukje spoor...
Ik woon er nog maar 4 jaar, dus DE1's en DE2's heb ik er zelf niet meer zien rijden. Heb wel een kleine verzameling zwart-wit-ansichtkaarten van dat beeld...
Mijn eigen herinneringen aan de treinstellen gaat terug naar mijn school-/studietijd: het lijntje Mariënberg-Almelo, waar ze het nog lang hebben volgehouden...
Als ik zover ben, neem ik contact met je op, Paul.
-
Nou Henk, dat is toch wel heel mooi.
Kan ik 'm van je overnemen?
Stuur maar 'n PB, als je wilt.
-
Nee, ik bewaar het motortje liever als reserve voor mijn 2400’en. Het is een originele Roco en die dingen zijn nogal prijzig.
-
Uiteraard helemaal prima, Henk.
Fijn dat je het hebt uitgezocht en nagemeten.
Dan weten we in ieder geval nu wel dat de afmetingen kloppen met de gegevens op de website.
Ik ga die Chinese motortjes bestellen...
-
Originele motortje was een Mashima 1020, volgens mij betekent dat 10 mm breed en 20 mm lang. Die Roco 2400 motoren zijn veel groter en dikker en dan moet je flink hakken in het interieur :( Die links die Roy gaf komen denk ik beter in de buurt van de originele afmetingen waardoor er meer van het interieur over zal blijven. Heb je er interieur bij gekregen? ik zie volgens mij wel wat zitten in de kap.
Zoals al eerder opgemerkt: de DE1 hoeft niks te trekken dus een mega dikke joekeloeris van een motor is niet echt nodig. Tenzij je er een dummy aan wil hangen of een Pec of zo. maar ik dacht dat Pecs niet vaak achter een DE1 werden gehangen. En dan nog zal het motortje het wel redden, het is dan meer de wielen zonder ASB die het dan niet kunnen, in combinatie met het lage gewicht.
Succes en veel plezier met je mooie DE1 (y)
Mvg,
Robert
-
Als de originele motor inderdaad een Mashima 1020 is zoals Biesje schrijft (en ik heb geen reden om daaraan te twijfelen), dan zou ik kiezen voor een vervangingsmotor van De Tramfabriek (http://tramfabriek.co.uk/motors.html) of van Micromotor.eu (https://www.micromotor.eu/Motors/1020-DH-25800/).
Niks hakken of breken in het interieur, hooguit aan de zijkanten een beetje opvullen. En het zijn klokankermotoren, dus doorgaans een mooie loop.
Grtz, Ton
-
Alles op een rijtje zettend is het toch een order bij de Tramfabriek geworden...
Iedereen dank voor het meedenken.
Ik ben weer een stuk wijzer geworden (denk ik)
-
Coreless is mooi! Iets ingewikkelder met monteren omdat ze altijd helemaal rond zijn (geen stukje dubbelzijdig tape op de rechte kant), maar dat komt heus wel goed!
-
Nijverdal! Kom ik niet meer dagelijks. Als kind wel de nodige rode en gele DE2'en door het ravijn zien rausen.
Allemachtig Roy, dat is een beeldvullend lange link! :D
Ja, sorry ;D Was een beetje in de haast en niet in de gelegenheid het even te hyperlinken ;D
Dankjewel, Roy, voor de tip en het delen van je ervaring!
Graag gedaan (y)
-
Enigszins in het verlengde van hierboven: ik heb bij de Artitec DE2 motorproblemen.
Ik heb in 2012 de DE2 nieuw gekocht. Hoe het toen precies reed weet ik niet meer goed, maar het zal acceptabel geweest zijn. Nu viel mij de laatste ca.5 jaar op dat het treinstel steeds moeizamer op gang kwam na een tijdje stilstand. Regelaar wagenwijd open en dan kroop het treinstel letterlijk vooruit. Na vele rondjes warmlopen van de motor reed het dan wel redelijk. Maar na een dag stilstand speelde het probleem opnieuw.
Onlangs heb ik de aandrijving volledig uit elkaar gehaald. Alle tandwielen, tandwielkast, wielen etc. schoongemaakt. Ook gecheckt of stroomafnemers niet te hard tegen wielen aan duwen. Daarna alles weer in elkaar gezet en nieuw ingevet en geolied. Nu loopt het wel beter, maar helemaal tevreden ben ik er nog niet over. Ook merk je duidelijk dat de motor nog steeds even warm moet draaien, voordat het treinstel op gang komt. Het kruipt in het begin niet meer zoals hiervoor, maar helemaal ok is het m.i. niet. Tegelijkertijd wordt de motor loeiheet; je kunt hem niet eens vastpakken. Kennelijk moet hij flink wat kracht leveren om de boel op gang te krijgen en te houden.
Ik heb het vermoeden dat in het ontwerp van het treinstel gekozen is voor een te lichte motor. Die op het uiterste van zijn kunnen loopt, maar het niet meer aan kan als er extra wrijving ontstaat. Bijv. wat ouder geworden vet in de aandrijving. Maar ook het nemen van bochten, waarbij het treinstel flink aan vaart inlevert. Het is iets wat ik bij andere treinstellen (ook van Artitec) niet eerder ben tegengekomen.
Omdat ik sterk denk aan een vervangingsmotor. Zijn er tips voor een vervangingsmotor voor de DE2?
Ik zie hierboven in dit draadje wel tips voor vervangingsmotoren voor een DE1, maar een DE2 is toch net wat zwaarder om op gang te krijgen/houden én heeft een extra draaistel met stroomafnemers (=extra rolweerstand). Of zitten hier wel degelijk motoren tussen die krachtiger zijn dan de oorspronkelijke motor? (op het gebied van hoe sterk een motor is, heb ik geen kennis helaas) Bij voorkeur zou ik een vervangingsmotor van dezelfde grootte plaatsen, maar als dat niet mogelijk blijkt, dan maar wat groter en wat hakken en breken in het interieur.
-
Alles op een rijtje zettend is het toch een order bij de Tramfabriek geworden...
Ik ben erg blij dat er vervangingsmotoren zijn voor Att. zonder veel grof mechanisch geweld (freezen). Zoals al hierboven gememoreerd lijken de motoren van de Att DE1 en DE2 wat klein "geschapen". Hoewel bij mij ze geen regelmatige bergbeklimmingen hoeven te doen, is het fijn dat er al back-ups zijn voor het geval van uitval/beperkingen die leiden tot uitval uit de dienst. Er is niets zo frustrerend als een treinstel/Lok die je niet in kan zetten voordat je een grote aanpassing hebt gedaan ivm schade of panne, waarbij eea door "ouderdom" ontstaat (zoals bijvoorbeeld een E-motor die weer bovenaan de badkuip-kromme is gekomen) en niet door onkunde of afstraffingen door dhr. I. Newton.
-
Bij mij (ts) kwam het vervangende motortje van Tramfabriek vorige week binnen.
't Is inderdaad een snoepje...
Voorlopig nog even geen tijd om ermee aan de slag te gaan, maar zodra ik vorderingen maak - en daarbij heb ik vast weer advies nodig - meld ik mij hier weer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Motor-Tramfabriek-654ba40496b33.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Motor-Tramfabriek-654ba40496b33.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Motor-Tramfabriek-op-onderstel-654ba403a8fca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Motor-Tramfabriek-op-onderstel-654ba403a8fca.jpg)
Een vriendelijke groet,
Albert Jan
-
De standaard motor in een Artitec DE2 is in principe gewoon sterk genoeg voor een treinstel van maar 2 bakken. Er zitten bv veel kleinere motortjes in een Sikje of een Köfje, en die kunnen ook behoorlijk wat trekken (iig makkelijk 2 rijtuigen).
Ook ter vergelijking: in de BB units van GM&S zit een kleiner motortje dan in de DE2, en die BB units konden ook met gemak een tweetje aan.
Let wel: er zijn twee typen motoren gebruikt in de DE2: een gesloten Mashima uit de 10XX serie en een andere open motor van Chinese makelij. Die laatste zou ik er van verdenken dat er olie op de collector en/of de koolborstels is gekomen. Motortje loshalen en een wasbenzine badje geven kan wellicht helpen.
Mvg,
Robert
-
Let wel: er zijn twee typen motoren gebruikt in de DE2: een gesloten Mashima uit de 10XX serie en een andere open motor van Chinese makelij. Die laatste zou ik er van verdenken dat er olie op de collector en/of de koolborstels is gekomen. Motortje loshalen en een wasbenzine badje geven kan wellicht helpen.
Dank voor de tip. Het gaat bij mij inderdaad om die andere open motor van Chinese makelij. Dat kan ik (net als bij mijn tandwielen etc. van onlangs) gewoon onderdompelen in wasbenzine? Hoe lang, zonder schade etc?
-
Ja dat kan gewoon (y)
-
Het schoonmaken van de motor heeft inderdaad goed geholpen (y)
Dus na het schoonmaken en opnieuw invetten van de aandrijving/tandwielen én het schoonmaken van de motor rijdt alles weer als nieuw.
Wel bijzonder dat dit na zo'n 11 jaar bij de DE2 al nodig was. Ik heb dit bij ander materieel niet al zo snel hoeven doen (en de DE2 rijdt gemiddeld gezien ongeveer evenveel als ander materieel op mijn baan).