BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: Eelco Storm op 02 October 2023, 11:30:30
-
Na 18 jaar verschijnt eind november van dit jaar de nieuwste druk van 'de Waldorp', de Nederlandse stoombijbel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/9789059612747-front-651a8d0c44410.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/9789059612747-front-651a8d0c44410.jpg)
"De Nederlandse stoomlocomotieven", verwachte verschijningsdatum 23 november. Deze editie gaat zeer de moeite waard zijn. Meer zeg ik niet ;D
Eelco
-
Alle edities vanaf 1946 heb ik (eentje met de handtekening van de heer Waldorp), dus ik vrees dat deze 'moet' worden toegevoegd...
Die voorplaat ken ik trouwens van (heel) vroeger.
-
Daar zijn beide heren een enorme tijd mee bezig geweest. Het is gebaseerd op de eerder verschenen boeken van de heer Waldorp waarmee hij de basis legde voor de geschiedschrijving van de stoomlocomotieven in Nederland.
Ik hoop dat dit boek een wat betere indeling dan de vorige uitgave (18 jaar geleden) krijgt zodat gegevens wat makkelijker terug te vinden zijn. Welke uitgever heeft de eer om deze editie het levenslicht te laten zien?
Rob
-
Ik verwacht weer bij De Alk. En ik verwacht ook dat de indeling van de vorige druk gehandhaaft blijft. Maar ik zal het eens vragen.
-
En aan wie ga je dat dan vragen?......
-
Iemand die er alles van weet :)
-
De Alk geeft het boek uit volgens Bol.com.
https://www.bol.com/nl/nl/p/de-nederlandse-stoomlocomotieven/9300000161721707/?bltgh=mCgpQtPcg3HqyAAnvQlDCQ.2_6.8.ProductTitle (https://www.bol.com/nl/nl/p/de-nederlandse-stoomlocomotieven/9300000161721707/?bltgh=mCgpQtPcg3HqyAAnvQlDCQ.2_6.8.ProductTitle)
vrgr,
Arno
-
Verschijningsdatum is aangepast, wordt nu rond 31 januari.
-
Weet je al iets meer over indeling etc? Een veelgehoord commentaar bij de vorige uitgave was het ontbreken van tekeningen...
Rob
-
Nee, ik heb sinds oktober niet gemaild met de heer Statius Muller, als ik er aan toe kom zal ik er een mailtje aan wagen. Maar als ik heel eerlijk ben verwacht ik geen grote wijzigingen in de opzet, meer in het fotomateriaal.
-
datum van verschijnen.....
Iemand die er alles van weet :)
en veranderingen in de tekst natuurlijk.
-
Tsja, ik ging uit van de datum die Bertelsmann OnLine me gaf ;)
-
Klopt het dat de verschijningsdatum is uitgesteld tot nader order?
Laat maar 31 januari zie ik nu, bij BOL staat er niets over vandaar.
Komt tie bijna gelijk met het 3500II boek
Stephan.
-
Op de site van De Alk is er ook nog niets te vinden, ook geen aankondiging. Dus iedereen kan weer in de ruststand gaan…. ;D
-
Beste,
Even zoeken op de site van De Alk en je komt uit bij de aanbieding 2023 en daar staat dat het boek eind januari 2024 gaat verschijnen.
Erwin
-
Staat wel héél erg verdekt opgesteld, die aankondiging. Niet echt wervend, zeg maar. Maar je hebt gelijk.
Rob
-
Laat maar 31 januari zie ik nu, bij BOL staat er niets over vandaar.
19 januari, zegt Bol nu. Bij mijn bestelling is te lezen dat mijn bestelling nu wordt ingepakt en zsm wordt verstuurd :)
-
Mmmmm
Ik lijk dus een 7e druk Waldorp te hebben. Qua info staat er dus niet veel meer bij, maar vooral meer plaatjes?
-
In verhouding tot de 7e druk (dat is die met rode kaft en NS 8700 op de omslag toch?) is er heel veel nieuwe info verwerkt in de nieuwere drukken. En een aantal zeer bijzondere fotos.
-
Verschijningsdatum volgens de NVBS boekwinkel is nu "medio februari", dat hoop ik ten zeerste want dan ben ik in Nederland. Onder andere om dit boek op te halen... Fingers crossed.
-
Het inpakken valt denk ik wat tegen dat het langer duurt nu.
Stephan.
-
Het boek verschijnt over een paar weken ............ en misschien blijft dat nog een tijd zo ;D
Grtz, Ton
-
Van de website van de NVBS:
"Binnenkort verschijnt de negende editie van dit standaardwerk over de Nederlandse stoomlocomotieven. De eerste editie, door H. Waldorp, stamt uit 1932. Het boek is geschreven door Remmo Statius Muller en Guus Veenendaal. Zij schrijven:
“Een liefhebber van de stoomlocomotief die de aankondiging van het verschijnen van dit boek leest, zal zich misschien afvragen of dit nu wel nodig was. Beide auteurs hebben toch al een dergelijk boek geschreven met gebruikmaking van het materiaal van wijlen Herman Waldorp? En moet ik deze nieuwe versie nu wel aanschaffen als ik de oude al heb? Het antwoord is ja. De 8e editie verscheen tenslotte al 19 jaar geleden en sindsdien is er wel het een en ander aan kennis bijgekomen op het gebied van de Nederlandse locomotiefgeschiedenis. Deze nieuwe editie is ook heel anders opgebouwd dan die 8e uit 2005, meer historisch verantwoord maar tegelijk met veel meer technische bijzonderheden.
De tekst is geheel vernieuwd, wel met gebruikmaking van de informatie uit de oude tekst, maar vooral veel opnieuw ingedeeld, herschreven en uitgebreid. Onjuistheden zijn rechtgezet en witte plekken in de locomotiefgeschiedenis zo veel mogelijk opgevuld. Er is veel nieuw onderzoek gedaan, en de bestaande en sinds 2005 verschenen nieuwe literatuur is uitgebreid geraadpleegd. Vergelijkingen met buitenlandse locomotieven zijn, waar zinvol, gemaakt en er is meer informatie over de verschillende fabrieken die aan Nederland hebben geleverd en over de chefs van Tractie van de verschillende Nederlandse spoorwegmaatschappijen. Het fotomateriaal is vernieuwd en veel nieuwe foto’s zijn opgedoken, ook van machines waarvan tot nu toe geen opname bekend was. Een heel bijzondere is wel een foto uit 1856 van een ex-Rijnspoor-breedspoormachine in dienst bij de Hollandse Spoor, misschien fototechnisch niet al te goed, maar door zijn leeftijd uniek. De machinist heeft echt een wit jasje aan!”"
Op 2 maart is er een signeersessie in NVBS Centraal.
-
Het lijkt wel of jij dat boek hebt geschreven, wat een enthousiasme.
-
Onjuistheden zijn rechtgezet en witte plekken in de locomotiefgeschiedenis zo veel mogelijk opgevuld.
Wat mij nou veel leuker zou lijken is een door AI geschreven en geïllustreerd boek vol met nooit bestaand hebbende locomotiefklasses inclusief fictieve levensloop, verbouwingen en ongelukken :D
-
Het lijkt wel of jij dat boek hebt geschreven, wat een enthousiasme.
Ik ben een groot fan, sinds de laatste druk. En ik verheug me op de bijzondere foto's.
-
Je hebt vast voorkennis... ;D
-
Van een paar foto's idd, maar nu er ook een opname uit 1856 is opgedoken, maakt dat het nog leuker wat mij betreft.
-
1856?
Breedspoor?
-
Yes:
Een heel bijzondere is wel een foto uit 1856 van een ex-Rijnspoor-breedspoormachine in dienst bij de Hollandse Spoor, misschien fototechnisch niet al te goed, maar door zijn leeftijd uniek. De machinist heeft echt een wit jasje aan!”"
En dat is heel bijzonder want tot nu toe was er maar 1 foto bekend met een breedspoorloc.
-
Verklap nu niet alles...........eerst 2 maart.
-
Ik verklap niks, dat doen Remmo en Guus. Dit is hun tekst zoals die te lezen is op de website van de NVBS.
-
Klopt dat nog steeds, die signeersessie van dit boek in Amersfoort?
Want op de site van De Alk zelf staat nog steeds dat het boek over een poosje pas verwacht wordt (zonder datum).
-
https://www.nvbs.com/product/de-nederlandse-stoomlocomotieven/
-
Gisteren Remmo nog aan de mail gehad en afgesproken voor zaterdag 2 maart in Amersfoort, dus…
-
dus......
Jij boft dan maar weer.
-
Voor mij is de cirkel rond:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240302-152017-Gemiddeld-65e33bde3ad5c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240302-152017-Gemiddeld-65e33bde3ad5c.jpg)
Als geen overtuigend stoom-liefhebber vind ik het toch wel fijn om in 1 boek, de geschiedenis te kunnen na slaan. Dat deze versie niet te vergelijken is met "De Waldorp" is duidelijk. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik die donkere versie ook nog niet echt verslonden heb. Moet dus nog zeker uitzoeken of deze uitgave beter is dan de vorige. 400 pagina's voor 44,95 is wel waar voor je geld.
Mijn D-Day+ interesse zorgt ervoor dat ik de S100 en S160 heb opgezocht. Ik ken 2 foto's van de S160 in Nederland. En dan vind ik het jammer dat er een foto van een Poolse variant in het boek over Nederlandse locs staat. In het deel over de S100 gaat het nog erger: 3 buitenlandse foto's. Zijn er nu echt geen foto's van de S100-locos in Limburg of bij de Oranje Nassau Mijnen gemaakt? Fijn om te lezen dat JZ en China dergelijke locs hadden maar een foto van de SGB 4389 had er dan zeker wel in gemoeten.
Groet, Raymond van den Hoven
-
Guus en Remmo,
Helaas kon ik er vanwege privé omstandigheden vandaag niet bij zijn.
Ik weet dat jullie ontzettend veel werk hebben verzet en dat dit waarschijnlijk nooit meer overtroffen zal gaan worden. Dank daarvoor. En nu genieten van andere zaken in het leven.
Vanzelfsprekend kijk ik uit naar de hoofdstukken over de NS-4300 en NS-6000 want aan die achtergronden is afgelopen periode ook heel hard gesleuteld (zie ook elders op dit forum)
Frits Thies.
-
Ik kijk uit naar een bespreking, nog steeds geen idee of het boek de moeite waard is te aanzien van de vorige uitgave.
Wel al besteld bij mijn lokale boekwinkel.
-
Iemand enig idee wanneer dit boek nu uitgeleverd wordt? Ik kan er nergens meer iets over vinden.
Stephan.
-
Het is al verschenen. Besteld,ontvangen en doorgebladerd…
-
Raar, ik heb het via Bol al in oktober besteld en betaald maar het blijft stil. Wel Bol om opheldering gevraagd.
Stephan.
-
Afgelopen maandag bij de NVBS besteld en de dag erna al in huis.
(https://live.staticflickr.com/65535/53573122828_53171d9f21_z.jpg) (https://flic.kr/p/2pC5fXw)
-
@Stephan,
In oktober had ik hem ook bij Bol besteld. Betaling met creditcard, dat wordt pas afgeschreven als de bestelling is verzonden.
De laatste tijd zag ik dat bij de beschrijving van het boek stond: "Niet leverbaar". Toen mijn bestelstatus al een paar dagen op "wordt ingepakt" stond, begon ik nattigheid te voelen en heb ik de bestelling bij Bol geannuleerd.
Daarna besteld bij de NVBS-winkel en sinds gisteren in huis.
Grtz, Ton
-
Het is een dik en zwaar boek (zo'n 400 pagina's) met behoorlijk wat onbekende foto's.
Maar de kracht is volgens mij de tekst met heel veel onbekende feiten die ook gememoreerd worden.
Alles is heel leesbaar geschreven, beslist geen opsomming van droge feiten.
Het boek zelf heb ik afgelopen zaterdag in Amersfoort opgehaald.
-
@Stephan,
In oktober had ik hem ook bij Bol besteld. Betaling met creditcard, dat wordt pas afgeschreven als de bestelling is verzonden.
De laatste tijd zag ik dat bij de beschrijving van het boek stond: "Niet leverbaar". Toen mijn bestelstatus al een paar dagen op "wordt ingepakt" stond, begon ik nattigheid te voelen en heb ik de bestelling bij Bol geannuleerd.
Daarna besteld bij de NVBS-winkel en sinds gisteren in huis.
Grtz, Ton
Zelfde ervaring hier, maar betaald met cadeaubonnen, dus ik heb het nog even aangekeken. Hoewel op de site van Bol staat dat het nog niet verschenen is, en 11 maart uit komt, lag het vandaag bij mijn vader in de bus. Nog twee weken wachten en ik kan het eindelijk zelf in zien (y)
Eelco
-
Wat een gedoe.
Ik heb het bij Bol donderdag geannuleerd omdat er op de site nog steeds "niet leverbaar" stond en ze niets konden vertellen hoe en wat want er was een, blijkbaar geheime, afdeling mee bezig ofzo.
En gelijk maar bij de NVBS besteld.
Nu hebben ze het dus toch weer bij Bol ::).
Stephan.
-
Als eerste zijn de speciaalzaken voorzien van de boeken, nu ook de rest.
Ik heb mijn exemplaar net opgehaald, kwam vanmorgen binnen.
De Alk was niet erg duidelijk naar haar afnemers zoals Libris en Bruna.
Ik koop zo min mogelijk bij Bol, maar soms kom je er niet onderuit, nu gelukkig wel ;D
-
Ik ben wel fan van Bol, vooral qua historische literatuur (denk Oostromeinse rijk) en nooit problemen gehad met levering enzo.
-
Donderdagavond laat besteld bij Spoorwegboekhandel en vanochtend kwam de Post De Nederlandse Stoomlocomotiven brengen.
Groet
Fred
-
Ik ben wel fan van Bol, vooral qua historische literatuur (denk Oostromeinse rijk) en nooit problemen gehad met levering enzo.
Gaat er niet om of de service goed is, het platform zorgt er ook nog voor dat iedereen met een product makkelijker wat kan verkopen, dus er is niks mis met Bol (al verpakken ze boeken niet altijd even goed) .
Ik vind het belangrijk dat er locaal een boekwinkel blijft bestaan.
Dus het is niet alleen Bol maar ook Amazon waar ik minder snel iets zal kopen.
Heel blij met het boek, bijzonder dat er toch een herziene druk is gekomen.
-
Eindelijk het boek op kunnen halen bij mijn vader:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240327-205009-660479ade06f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240327-205009-660479ade06f2.jpg)
Nu met een pilsje erbij eens goed lezen. Van de foto's die ik ter beschikking heb gesteld voor deze uitgave, zijn er helaas geen opgenomen in dit boek. Maar goed, je kunt niet alles hebben ;D
Eelco
-
Inmiddels ook in bezit van het boek. Een vergelijk met de Waldorp is niet te maken. In beginsel is de opzet wel vergelijkbaar, echter sommige onderwerpen worden wel uitgediept en er is veel fotomateriaal aanwezig, sommige bekend maar er zijn er ook die ik nog niet eerder ben tegengekomen. Kortom een aanwinst.
Gr Hans
-
Is er commentaar van diegenen die het boek intussen hebben gelezen of doorgespit?
Mvrgr
-
Ja,
Mooi werk geleverd door Guus en Remmo.
Schoonheidsfoutjes..ok. Maakt het er niet minder om.
-
Geheel eens met FritsT.
De vorige uitgaven heb ik ook (bijna) allemaal maar deze uitgave vind ik een absolute aanrader. Veel is uiteraard wel bekend want de geschiedenis kun je niet veranderen, wel aanvullen.
-
Met veel plezier gelezen en de foto's bekeken. Onvergelijkbaar (beter leesbaar en veel mooiere platen) met de laatste versie die ik had (5e druk). Het staat nu in de kast als naslawerk.
Groet
Fred
-
Oei, het is me niet gelukt alleen dat boek te kopen bij bol.com…
-
Fraai uitgevoerd, goed geschreven, mooie foto’s, maar….
Ik heb grote moeite met de op blz 7, 262 en 371 weergeven meningen over het naar het buitenland kijken van de ingenieurs. Dat geldt vooral het ontwerp van de 3900 en 6300. De uit ca 1870 stammende schuifslag van rond 4 inch is gehandhaafd terwijl in 1924 uit engelse publicaties het voordeel van een grotere schuifslag van ca 6 inch duidelijk aan het worden was. Ook is er tot 1942/1943 geprutst aan de exhaust van de 3900, een gevolg van de te korte schoorstenen. Dat terwijl er in de publicaties van de Gruyter uit Ned. Indië uit 1935/36 het voordeel van de door hem toegepaste dubbele schoorstenen werd getoond. Op blz 371 wordt dit overigens aan de invloed van Chapelon toegekend terwijl de dubbele schoorstenen door Legein in 1926 op de Belgische serie 10 zijn toegepast, 175 km onder Utrecht!
Mvrgr
-
"Oei, het is me niet gelukt alleen dat boek te kopen bij bol.com…"
Boekhandel Douwes bij CS Den Haag heeft er meerdere liggen.
-
"Oei, het is me niet gelukt alleen dat boek te kopen bij bol.com…"
Boekhandel Douwes bij CS Den Haag heeft er meerdere liggen.
Wat ik bedoelde is dat er veel meer dan dat ene boek in m’n winkelwagentje belandde. :laugh: