BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: PkAlfisti op 26 August 2023, 22:40:33
-
Goedenavond, ben al 'dagen' bezig een irritant probleem uit de wereld te helpen. Rij met Märklin K-rail i.c.m. een Ecos2 en iTrain. Ik heb 4 'oude' schakelkastjes DR4018 die de wissels bedienen (werken 100%), maar door uitbreiding van rail het nieuwe merk YaMoRC aangeschaft en aangesloten. Stroomtoeval schakelkasten apart op een Viesmann trafo. De Digikeijs-kastje qua stroomtoevoer door verbonden met elkaar en dus naar de trafo. Signaal input op de rails. Ook alle instellingen in iTrain op DCC gezet. Volgens de handleiding de YaMoRC geprogrammeerd, ging vlot en staan opeenvolgende nummers 33 t/m 40. Ik heb over de hele baan afwisselend de wat oudere K-rail wissels, maar ook de nieuwe met losse/insteek aandrijving. Alle wissels werken goed als ik ze bedien, MAAR heel afwisselend de laatste 8 dus niet. Ik heb ze al onderling verwisseld, maakt niet uit. (Dus ik vertrouw er op dat de YaMoRc ook gewoon werkt)
Overigens het ledje van de DR4018 blijft zoals gebruikelijk op groen staan maar het ledje van de YaMoRC knippert groen en brandt dus niet constant (neem aan dat dit zo hoort in deze nieuwe uitvoering)
Met bedienen bedoel ik dat de wissels via het programma iTrain worden geschakeld met een muisklik. Maar ook indien ik de Ecos2 hiervoor inzet ervaar ik hetzelfde euvel. Regelmatig klikken geeft een afwisselend resultaat, soms wel, soms niet. Maakt niet uit, nieuwe of oudere K-railwissel....
Word er gek van. Wat kan het probleem zijn? Iemand een goed tip?
Bij voorbaat dank!
-
Zit er een diode schakeling tussen yamorc kastje en ecos?
Ik neem aan dat je hier bedoelt dat je de stroomtoevoer van de de decoders op je trafo heb aangesloten?
Stroomtoeval schakelkasten apart op een Viesmann trafo
Mvg,
Bas
-
Klopt, dat bedoel ik idd.
Ik heb de Power-aansluiting van de YaMoRc verbonden met de laatste DR4018 -power- (en die is opeenvolgend de vierde in de rij DR4018's. Alles is dus gewoon doorgelust, als ware het 5 DR4018's op een rij. De eerste hiervan is dan direct aangesloten op de Viesmann trafo. (Dank alvast voor het meedenken!)
-
Slag in de lucht. Staat in de ECOS Railcom geactiveerd? Zo ja, uitzetten en nog eens testen.
mvg spock
-
MAAR heel afwisselend de laatste 8 dus niet. Ik heb ze al onderling verwisseld, maakt niet uit. (Dus ik vertrouw er op dat de YaMoRc ook gewoon werkt)
Om concreet te zijn. Je hebt dus een DR4018 fysiek van plaats verwisseld met de Yamorc en alle wissels ombekabeld? Verhuist het probleem dan mee, bleef de Yamorc nog steeds soms wel/soms niet werken? Of deed de Yamorc het na de 'verhuizing' wel goed en liet de DR4018 het afweten?
(Dus ik vertrouw er op dat de YaMoRc ook gewoon werkt)
Ik vertrouw de maker, maar ik weet niet of elk laatste kastje ook 100% feilloos is. In printplaat wereld, komen er soms half defecte printen uit de machines rollen. Het gebeurt en alleen Karst kan vertellen of elke kastje getest wordt of niet. Dus vertrouwen is natuurlijk niet slecht, het zijn immers goede als niet de beste producten. Maar zeker weten is altijd beter :police:
Alles is dus gewoon doorgelust, als ware het 5 DR4018's op een rij.
Gewoon om dingen uit te sluiten. Ik neem aan dat je ze gewoon parallel heb aangesloten en niet in serie? :police:
Het zou overigens helpen als je een tekening kan geven van hoe je dingen heb aangesloten. MS paint kan je daarbij helpen ;). De meest waarschijnlijke fout zit vermoedelijk in de bekabeling ergens. Als ik het stukje "afwisselend" lees.
MAAR heel afwisselend de laatste 8 dus niet
Zou je ook nog kunnen uitleggen wat je bedoelt met "niet werken". Hoor je wel wissels geluidjes maken, maar klappen ze niet helemaal om of hoor je echt helemaal niks terwijl je dat wel zou moeten horen?
@Spock
Als ik heel eerlijk ben, geloof ik niet dat Karst deze reeds bekende issue er in heeft weten te programmeren. Ik ben er vrij zeker van dat die yamorc dingen niet negatief beinvloed kunnen worden door Railcom ::) Dat gezegd hebbende, +1 uitzetten die hap! het kan natuurlijk geen kwaad. Ik zou mFx ook uitzetten als je dat niet gebruikt., wie weet ???
Mvg,
Bas
-
Ja, alle „kastjes“ worden individueel getest.
Ik vermoed, omdat je K-wissels gebruikt, de pulstijd in de YD8008 naar 100ms moet zetten.
En ja, ze zijn RailCom “resistent” ;)
Groet,
Karst
-
Als ik het goed begrijp is de Yamorc de laatste in de keten van de voeding. Kan het zijn dat je door de langere bedrading daar meer spanningsval hebt waardoor de wissels het net niet doen?
-
'Wij' gaan dit zeker later vandaag proberen!
-
Daar heb ik ook aan gedacht (gisteravond laat :-)
Zal de zaak eens even losmaken en omzetten. Kijken wat dit doet.
-
Je hebt gelijk, en tekeningetje zou helpen om de vraagstelling te beantwoorden. Misschien ligt het probleem mogelijk wel bij de bekabeling. Ik ga er later vandaag weer mee aan de slag. Keep your guys posted. Het meedenken wordt ten zeerste gewaardeerd!!
-
Mijn vermoeden is dat de standaard pulsduur van 30 ms in de YD8008 te kort is voor de K-Rail.
In de 4018 staat die veel hoger, maar eigenlijk weer te hoog dan de spoelen lief zijn. Zet de pulsduur in de YD8008 eens op 50 of zoals Karst zei 100 ms.
Groetjes
-
Ok, gaan wij ook uit proberen. Kort vraagje hierover: dit kan gewoon via een van de iTrain instellingen, toch?
Of moet ik hiervoor de 8008 via het internet 'updaten/aanpassen'. (Daar heb ik nog geen ervaring mee...;-(
-
Dat doe je via de YD8008 software. Die kan via een LN module vB YaMoRC. Of via de YD9100 USB configuratie tool.
Als je die niet hebt is het slim die eenmalig aan te schaffen. Kan je alle YD modules mee programmeren.
-
OK, ik heb nu eerst alles losgekoppeld en enkel en allen de YaMoRc aangesloten op de trafo van Viesmann. Daarmee is de weg het kortst. Helaas nog steeds hetzelfde effect. Dus aan een verkeerde aansluiting ligt het niet. De spanning van de trafo (is ook gemeten) en die is goed.
Terug nu naar de opmerking (ook door Martin van DTS geplaatst) over de schakeltijd. Hier zou het dus eveneens aan kunnen liggen. Die instelling schijnt te moeten kunnen met een aanvullende tool. Beetje jammer, want die heb ik niet en deze moet dus weer worden aangeschaft (voor slechts één kastje ter aanvulling op de vier DR4018) en Houten was gisteren ;-(
Wordt dus allemaal weer wat duurder, ter vervanging/aanvullend schakelkastje van een DR4018
Maar goed, als dat 'op zeker' het euvel is -dan bestel ik deze USB-tool wel erbij...
Btw: Moet het ledje van de 8008 nu wel of niet knipperen na installatie, of moet dus ook constant groen blijven branden (vraag het maar, misschien zit hier iets niet goed)
-
Heb je het product gisteren bij ons gekocht? Of bij een van onze collega's?
Als het om 1 kastje gaat kan je er ook even mee langskomen. Dan stel ik hem voor je in. Is kleine moeite in de winkel.
Maar ik denk dat onze collega's die optie misschien ook bieden.
Je denkwijze over vervanging is alleen niet correct. De YD8008 is niet ter vervanging van de DR4018. Het is een heel nieuw product en lijkt ook qua werking niet op de 4018. Hij heeft dus ook een hele andere werkwijze waarbij het dus niet heel handig is om ervan uit te gaan dat hij op dezelfde manier werkt.
Op de website van YaMoRC vind je de Nederlandse handleiding, lees die even door. Dat beantwoord vele vragen ;)
-
Idd, bij jullie gekocht. Afgelopen dinsdag per post gearriveerd. Snel levering, en daarna direct onder de baan gelegen voor 'drie' dagen. Heb momenteel vrij en wilde met dit weer verder bouwen. Maar helaas, even langskomen (Rotterdam, ook niet echt handig) Via 'Marcel' mail contact gehad, overigens. De handleiding had ik al gevonden, maar helaas ...lost het mijn probleem niet op.
Dacht juist wel dat het een vervanging van, aanvulling op de DR4018 was...(Wat via de mailwisseling wel werd bevestigd 16/08 jl.)
Maar goed, ik ga nu eerst alle bedrading per wissel nog eens goed nalopen. Je weet het maar nooit. Voor het moment het enige wat ik vandaag kan doen.
-
Tnxs voor de feedback, ik denk dat er een spraakverwarring is ontstaan tussen vervanging en vervanger. Zal dit ook even opnemen in de helpdesk.
De YD9100 aanschaffen is overigens geen slechte investering.
-
Bij deze dan toch nog maar even een schema, hopelijk duidelijke genoeg om wat meer inzicht te krijgen in de probleemstelling. Nog niet opgelost...:-(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Schema-schakelkast-64eb74611e17b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Schema-schakelkast-64eb74611e17b.jpg)
Btw: Hopelijk komt het plaatje goed over ;-)
-
misschien proberen om de signaal/dcc rechtstreeks vanuit de ecos te betrekken
vriendelijke groet Gerard
-
Helaas Gerard,dat helpt ook niet. Dank voor je tip!!! Wilde dat het had gewerkt. Ik weet niet wat het is. Denk ook niet dat het aan het instellen van de juiste miliseconden is. Ook al geprobeerd op de Ecos en in iTrain. (Maar naar het schijnt kun je dit waarschijnlijk toch enkel en alleen instellen via een additionele USB device van YaMoRc. Maar ja zo blijf je geld uitgeven, zonder de zekerheid op voorhand te hebben)
I'm lost... het meest frustrerende is, dat ik tijd heb verloren met bouwen in mijn vrije tijd (doordeweekse dagen om even een inhaalslag te maken met mijn baan) Helaas, pindakaas vooralsnog! We zoeken verder...
-
In software of centrale kan je alleen de schakeltijd instellen, de tijd tussen elke schakelcommando. De duur van de puls doe je in de decoder zelf.
Je mag de module ook opsturen, ben je alleen wat verzendkosten kwijt.
Je kan ook nog zoeken in de infrastructuur.
- wat zijn de afstanden
- cluster of ringleiding.
- massieve draad of soepel draad gebruikt
-
- massieve draad of soepel draad gebruikt
Wat is daar het verschil? Als de doorsnede gelijk is maakt dat toch niks uit?
Overigens neig ik er steeds meer naar dat je het moet zoeken in de pulslengte. Alleen wel raar dat je daar weer extra spullen voor nodig hebt om dat in te stellen.
-
Die opmerking is dus meer voorbij gekomen. Denk dat ik die USB stick maar bestel, weinig andere keus (na deze aanschaf) Had war extra tijd, en die is nu verloren. Beetje frustrerend wel. Over en weer terug/opsturen kost ook weer 3/4 dagen en ben ik weer een week verder. Als het uiteindelijk ook de pulsindicatie niet is, ga ik over naar een ESU Switch3Plus...Over de ESU componenten op mijn baan, ben ik zeer tevreden. Maar ik was ooit begonnen met de schakelkastjes van Digikeijs en dat werkte gewoon. Anyway, dank voor het meedenken.
-
Martin, ik a zo'n USB device nu (aanvullend) bestellen via jouw webshop. Hopelijk weer zo'n snelle levering en kan ik wel of niet mijn probleem aankomende woensdag tackelen (dagje ingepland voor onze fijne hobby, want dat is en blijft het!)
-
Ik ga morgen weer verzenden ;)
Heb je een mini USB kabel? Die ook bij Digikeijs DR5000 werd geleverd. Zo niet bestel die dan gelijk mee, meestal hebben mensen die standaard wel liggen. Daarom word die niet bij default meegeleverd.
Als je er nou woensdag niet uitkomt, installeer dan even Anydesk of Teamviewer op je computer en bel me even. Dan help ik je van afstand met het instellen.
Wat is daar het verschil? Als de doorsnede gelijk is maakt dat toch niks uit?
Skineffect. Dit heeft wel degelijk invloed bij gebruik van massieve draden en de frequentie van DCC. Die discussie is al wel meer gevoerd. Echter heeft Karst hier goed onderzoek naar gedaan en heb en we in de praktijk de nadelige effecten vaak genoeg meegemaakt.
Overigens neig ik er steeds meer naar dat je het moet zoeken in de pulslengte. Alleen wel raar dat je daar weer extra spullen voor nodig hebt om dat in te stellen.
Hier heeft @Karst op.zoch best wel goede redenen voor. Die kan hij zelf goed toelichten.
-
Martin, ik heb zojuist besteld en betaald. De USB module, de Patch Cable en de YD6902 ES-EXT. Hopelijk gaat deze investering zich terugverdienen, zodat alle wissels (combi DR4018 + YaMoRc8008) zich naar behoren laten schakelen.
-
Ik werk overigens met Apple producten, dus ook een MacBookPro (neem aan dat dit geen probleem is)
-
Ik werk overigens met Apple producten, dus ook een MacBookPro (neem aan dat dit geen probleem is)
Jawel, de software werkt nog niet op Apple. Dat komt pas zodra de gehele webserver is uitgerold. Echter heeft die ontwikkeling door het faillissement van DK ernstige vertraging opgelopen.
Je hebt dus een Windows emulator nodig of een apart laptopje met Windows.
Overigens geld dit voor alle software van elke fabrikant.
-
Skineffect. Dit heeft wel degelijk invloed bij gebruik van massieve draden en de frequentie van DCC. Die discussie is al wel meer gevoerd. Echter heeft Karst hier goed onderzoek naar gedaan en heb en we in de praktijk de nadelige effecten vaak genoeg meegemaakt.
Kan me nauwelijks voorstellen dat het in dit geval iets uitmaakt.
-
Jawel hoor, heb het zelf al diverse malen ondervonden, en verholpen. Wel merk ik dat het pas is gaan spelen in de afgelopen 10 jaar, nu er steeds meer fijngevoeligheid technieken worden toegepast. De link van veel onverklaarbare storingen werden dankzij onderzoek van Karst gelinkt aan Skineffect. Het heeft zelfs bij een klant ruim 7 schakeldecoders gekost omdat de kortsluiting zijn EcoS2 niet op tijd bereikte.
Theorie is leuk voor in de boeken, we werken in de praktijk (y)
-
Er zullen best situaties zijn waar het verschil maakt. Maar in dit geval zou het wel vreemd zijn dat vier modules goed werken en de vijfde ineens niet vanwege het skineffect.
We weten trouwens niet wat voor draad Pk gebruikt.
-
Overigens geld dit voor alle software van elke fabrikant.
Er was toch ook spul wat via een web browser ingesteld kon worden of is dat alleen die centrale en YD9101?
Alleen wel raar dat je daar weer extra spullen voor nodig hebt om dat in te stellen.
Het voordeel is dat je een gebruikersvriendelijk programma kan gebruiken op je computer. Dat maakt het proces super makkelijk en begrijpelijk voor veel mensen.
Nadelen zijn, dat je dus een windows PC nodig in je treinkamer en zoals je opnoemt meer spul moet bijkopen. Ik kan me bedenken dat het wat omslachtig kan zijn als je een reeds ingebouwde decoder moet aanpassen. Dan kan je of een hele lange kabel kabel trekken, of al je draadjes losschroeven.
De YD9101 maakt dit allemaal wel wat makkelijker daar die dit draadloos kan via Wifi. Dan kan je al je kastjes op je smartphone met browser naar keuze inleren, maar die kost dan meteen weer €70+.
Ik vind de manier van config knopje indrukken gevolgd door een wisseladres die dan overeenkomt met je gewenste pulslengte wel makkelijk...
Mvg,
Bas
P.S.
Het heeft zelfs bij een klant ruim 7 schakeldecoders gekost omdat de kortsluiting zijn EcoS2 niet op tijd bereikte.
Hoe the F kan een kortsluiting 7 decoders om zeep helpen :o. Was dat geen blikseminslag ofzo ::)
-
Ik gebruik de standaard Brawa draad 0.15 en/of 0,25. Heb zelf ook 'glad' draad gebruikt om de zaak te testen. Daar ligt het naar mijn idee beslist niet aan. Ik hoop dat de pulsinstelling de boosdoener is, zoals in dit forum het afgelopen weekend meerdere malen is aan gegeven. ik heb net de aanvullende zaken besteld om dit te kunnen ervaren...
(Vond ook geen echte informatie op het internet om te beseffen, dat je dit voor Märklin K-wissel moet doen en dus op voorhand de aanvullende zaken zou moeten hebben bestellen)
Maar goed, zo draagt ieder zijn steentje bij. Voor alles is een oplossing, maar soms word je geïrriteerd door iets wat je niet helemaal in de eigen hand hebt. We gaan het zien woensdag :-)
Het is en blijft een hobby :-)
-
Om de decoders te voeden? Daarvoor is dit eigenlijk wel veel te dun. Ik zou daar minimaal 0,5 mm2 voor nemen.
En dan niet doorlussen, maar een centraal verdeelpunt maken nabij de modules.
-
Ok, gaan we ook nog even realiseren. Draad is aanwezig en verdeel punten eveneens. Komt voor de bakker.
-
Het probleem waar Pk tegenaan loopt komt vaker voor. Ik heb eerder een 3railer met Marklin aandrijvingen op het goede spoor gezet door de schakeltijd te verhogen. Ook dealers hebben naar bleek niet altijd die kennis. Ik zou YaMoRC/Karst willen adviseren dit ergens te vermelden in de handleiding of in de FAQ bij het product 8008. Het scheelt heel veel gezoek en frustratie.
Gr, Ben.
-
Standaard puls lengte op 100ms zetten ipv 30ms?
-
Goed idee. De meeste decoders staan standaard op 100 of 200 ms. Langer is zinloos voor spoelenaandrijvingen. Als die na 200 ms nog niet om zijn, gebeurt het ook niet meer.
-
Het probleem waar Pk tegenaan loopt komt vaker voor. Ik heb eerder een 3railer met Marklin aandrijvingen op het goede spoor gezet door de schakeltijd te verhogen. Ook dealers hebben naar bleek niet altijd die kennis. Ik zou YaMoRC/Karst willen adviseren dit ergens te vermelden in de handleiding of in de FAQ bij het product 8008. Het scheelt heel veel gezoek en frustratie.
Gr, Ben.
Voor mijn lering: bedoel je deze Ben:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106227.msg3222374318#msg3222374318
-
Ik heb geen idee wat het default verhogen doet met het stroombuffer (daar is vast over nagedacht door YaMoRC) maar de oude Marklin k-rail aandrijving doet het prima op 75ms.
-
Normaal is 30 ms lang genoeg voor spoelen.
Echter de spoelen van Marklin werken beter met 50 ms pulsduur. Althans de C-Rail spoelen. Ga er vanuit dat de K spoelen dit ook liever hebben.
Alles boven de 100 ms is zinloos inderdaad, gaan ze alleen maar stuk van.
-
Ik heb geen idee wat het default verhogen doet met het stroombuffer (daar is vast over nagedacht door YaMoRC) maar de oude Marklin k-rail aandrijving doet het prima op 75ms.
De buffer zal enkel meer leeglopen verwacht ik, waardoor de oplaadtijd een paar ms langer zal zijn. Als je de schakeltijd in de software tussen de 250 en 500 ms hebt staan is dat geen enkel probleem.
-
Heren, toch nog even de tijd genomen om de bekabeling -op advies- aan te passen vanochtend. Helaas geen verbeterd resultaat...Dat blijkt het dus ook niet te zijn.
Het enige wat nu overblijft is de instelling van de YaMoRC8008 naar een andere pulsinstelling en daar moet ik nog even voor wachten. Wordt vervolgd...
-
De buffer zal enkel meer leeglopen verwacht ik
Die marklins hebben eindafschakelaars dus zolang de puls maar lang genoeg is, zal de duur niet zo veel uitmaken.
-
Echter de spoelen van Marklin werken beter met 50 ms pulsduur. Althans de C-Rail spoelen. Ga er vanuit dat de K spoelen dit ook liever hebben.
Martin: heus echt, voor k-rail is 50 te weinig is mijn ervaring en dat is ook wat Karst schrijft. ;)
-
staat hier op 250 ms en alle aandrijvingen doen het prima want eindafschakelaars eruit gehaald en nog nooit een verbrande gehad.
-
Die marklins hebben eindafschakelaars dus zolang de puls maar lang genoeg is, zal de duur niet zo veel uitmaken.
Eindafschakelaars worden vaak uit de Märklinaandrijvingen gesloopt, omdat ze niet al te betrouwbaar zijn. Nu heb ik ooit proefondervindelijk vastgesteld dat een spoel echt wel enkele seconden stroom moet krijgen voor rookontwikkeling. 😁 Blijt het feit dat langer dan 100 of 200 ms zinloos is.
-
Ik voel een nieuw draadje aankomen, wat is de perfecte pulstijd voor een marklin wisselaandrijving ;D ;D ;D
-
Dat geloof ik ook...nieuw draadje en 'velen gaan zich mengen' :-)
Maar ik hoop toch, dat mijn Märklin K-wisseltjes het overmorgen (na de post met aanvullende artikelen om de 8008 in te stellen) het mogen gaan doen.
Btw: Overigens, ik werk met MacBook -hoop niet dat ik nu weer een laptop aan moet schaffen of moet gaan lenen...:-(
-
Om te testen of het aan de pulsduur ligt zou je op een 4018 een uitgang op een kortere pulsduur kunnen zetten.
In de CV-lijst in de handleiding staat dat de pulsduur default op 128 staat. Maar ik kan niet vinden of dat millisecondes zijn.
-
De 4018 staat standaard op 800 ms dacht ik.
-
Dat kan haast niet waar zijn :o dat is meer dan 5x een eeuwigheid (150ms) voor een wisselspoel.
-
Toch is het zo. Bij de eerste versies van de 4018 kon het nog een interessant neveneffect hebben. ;D
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=63101.msg3221541154#msg3221541154 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=63101.msg3221541154#msg3221541154)
-
Die marklins hebben eindafschakelaars dus zolang de puls maar lang genoeg is, zal de duur niet zo veel uitmaken.
Elke keer als de eindafschakeling word getriggerd heb je een vonk. Op den duur bakken die vast en gaan de spoelen defect. Dit is naast defect raken ook zichtbaar als "stuiteren"
Met de YD8008 heb ik een test beschikbaar waarbij we een Marklin spoel met eindafschakeling intact zwaar mishandelen. Hij mist geen commando en gaat netjes om. Word zelfs niet warm, omdat de eindafschakeling niet getriggerd word.
Martin: heus echt, voor k-rail is 50 te weinig is mijn ervaring en dat is ook wat Karst schrijft. ;)
Bij de 74491 niet, heb in april een Marklin baan opgeleverd met 46 wissels. Alle spoelen staan op 50 ms en tot op heden is er geen enkel gemiste commando gemeld. Bij 30 ms was dit met regelmaat wel het geval.
https://domburgtrainsupport.nl/plottenstein-h0-3-rail/
100 ms kan nog steeds geen kwaad, maar 50 is zeker voldoende.
Btw: Overigens, ik werk met MacBook -hoop niet dat ik nu weer een laptop aan moet schaffen of moet gaan lenen...:-(
Het antwoord hierop is een pagina terug al gegeven, Ja je hebt een Windows laptop nodig of een emulator waarop je Windows kunt draaien. Dit geld ook voor andere fabrikanten! Digikeijs softwaredeed het ook niet op Mac.
Pakketje is meegegeven aan de post ;D
Om te testen of het aan de pulsduur ligt zou je op een 4018 een uitgang op een kortere pulsduur kunnen zetten.
In de CV-lijst in de handleiding staat dat de pulsduur default op 128 staat. Maar ik kan niet vinden of dat millisecondes zijn.
Voordat de YD8008 er was kon je alleen lager dan 130 ms (ESU SwitchPilot 3) met de OC32.
Toch is het zo. Bij de eerste versies van de 4018 kon het nog een interessant neveneffect hebben. ;D
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=63101.msg3221541154#msg3221541154 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=63101.msg3221541154#msg3221541154)
Yep, was heftig
Ik voel een nieuw draadje aankomen, wat is de perfecte pulstijd voor een marklin wisselaandrijving ;D ;D ;D
Op modelspoorforum.nl staan deze weetjes voor de YD producten vermeld in de YaMoRC gebruikersgroep.
-
Toch is het zo. Bij de eerste versies van de 4018 kon het nog een interessant neveneffect hebben. ;D
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=63101.msg3221541154#msg3221541154 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=63101.msg3221541154#msg3221541154)
Dat was eh... 'interessant' te lezen, dankjewel Henk ;)
-
Bij de 74491 niet, heb in april een Marklin baan opgeleverd met 46 wissels. Alle spoelen staan op 50 ms en tot op heden is er geen enkel gemiste commando gemeld. Bij 30 ms was dit met regelmaat wel het geval.
De 74491 is niet voor K-rail maar voor C-rail.
-
Het zou me verbazen als een merk als Marklin ervoor kiest om niet dezelfde spoel te gebruiken.
-
Pk heeft k-wissels met vaste spoelen, die komen kwa ontwerp uit de tijd dat er nog helemaal geen decoders waren.
-
Ok, Martin - dus nu moet ik opa ook naar een Windows bak...
Ik heb nooit wat aan de DR4018's iets hoeven te veranderen, terecht of niet. We gaan het zien, maar bij mij bekruipt mij het gevoel dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt en 'veel' geld heb uitgegeven. Betwijfel steeds meer of het allemaal in orde komt, als ik alle draadjes de revue laat passeren. Morgen een drukke werkdag, woensdag meer tijd om aandacht aan het probleem te geven.
Mijn vraag dus nu: op welke schakeltijd stel ik -na binnenkomst- van het materiaal nu de 8008 in via een te lenen laptop? Hoeveel ms??Ik heb dus oudere en nieuwe versies van de K-rail wissels op mijn baan (en tot op heden tot volle tevredenheid) Lees het graag! Avondgroet, Paul
-
Gewoon 100 ms, zit je altijd goed. Meer is zinloos en minder gaat je dus problemen geven met de oude spoelen.
Overigens heb ik een beetje het gevoel dat je YaMoRc (of ons) het kwalijk neemt dat je nu telkens voor verrassingen komt te staan. Althans je toon is nu niet bepaald optimistisch. Vriendelijke tip voor de volgende keer, alvorens je iets aanschaft eerst even informeren met de juiste vragen en informatie. In je initiële ticket vroeg je enkel of de YD8008 kunt gebruiken naast je DR4018 i.c.m. met iTrain en EcoS 2. En of je die op dezelfde wijze kunt aansluiten.
Daarop is het antwoord gewoon ja, conform het antwoord die je van Marcel hebt gekregen. Wij zijn helaas nog steeds niet bij machte van helderziendheid om tussen de zinnen door te lezen dat je met een Apple werkt of voorzien dat jouw spoelen problemen geven. Je vraag was ook niet of deze spoelen goed functioneren op de modules. Met ruim 20-30 tickets soms per dag kan het ook maar zo gebeuren dat wij niet de helderziende lichtbron in de bovenhoek zien branden om jouw zelf die vraag te stellen.
Echter in de handleiding van de YD8008 kan je lezen dat je de adressen met een knopje kunt programmeren en de resterende instellingen via software gedaan worden. Er staan nergens CV's vermeld of iets. Ook is het algemeen goed dat fabrikanten geen multiplatform software ontwikkelen want is duur, en het merendeel gebruikt Windows.
Nu is Karst de eerste die vind dat de producten ook multiplatform moet kunne, echter door het faillissement van DK schuift die ontwikkeling op tot daar ruimte voor is.
Ik vind het oprecht vervelend voor je, maar wij kunnen er vind ik althans niets aan doen, en dat geld vind ik ook voor Karst. het enige wat we je kunnen bieden is support op afstand via teamviewer of Anydesk bij het programmeren.
Veel plezier in ieder geval met de programmer, voordat je de vraag hier gaat stellen:
Hier vind je de software: http://yamorc.de/products/?singleproduct=1261
Groetjes Martin
-
Hallo Paul/Pk en alle anderen,
Ik heb de discussie al een tijdje gevolgd maar het echte "probleem" is mij niet helemaal duidelijk.
Als ik het goed begrijp schakelen de wissels via de DR4018 zonder problemen maar schakelen de wissels via de YD8008 blijkbaar niet altijd wanneer er een schakelopdracht wordt gegeven.
Of is het soms zo dat de wissels niet altijd direct reageren op een gegeven schakelopdracht?
Even een herhaling van een deel van de eerste melding:
...
Alle wissels werken goed als ik ze bedien, MAAR heel afwisselend de laatste 8 dus niet. Ik heb ze al onderling verwisseld, maakt niet uit. (Dus ik vertrouw er op dat de YaMoRc ook gewoon werkt)
Overigens het ledje van de DR4018 blijft zoals gebruikelijk op groen staan maar het ledje van de YaMoRC knippert groen en brandt dus niet constant (neem aan dat dit zo hoort in deze nieuwe uitvoering)
Met bedienen bedoel ik dat de wissels via het programma iTrain worden geschakeld met een muisklik. Maar ook indien ik de Ecos2 hiervoor inzet ervaar ik hetzelfde euvel. Regelmatig klikken geeft een afwisselend resultaat, soms wel, soms niet. Maakt niet uit, nieuwe of oudere K-railwissel....
De YD8008 is wat werking betreft afwijkend van de DR4018: de YD8008 heeft een CDU die er voor zorgt dat de wisselspoel met vermogen geschakeld wordt. Na elke schakeling zal de volgende schakelopdracht pas worden uitgevoerd wanneer de CDU weer volledig opgeladen is: bij "stroomvretende" spoelen kan het dus voorkomen dat er een vertraging tussen de afhandeling van de schakelopdrachten optreedt waardoor het lijkt alsof een wissel niet geschakeld wordt. Maar uiteindelijk worden alle wissels netjes geschakeld, althans dat heb ik bij mijn testopstelling met PECO spoelen (echte stroomvreters) kunnen vaststellen.
Het groene ledje van de YD8008 knippert wanneer de CDU volledig is opgeladen en brandt constant (met toenemende helderheid) gedurende het opladen van de CDU. Elke schakelopdracht voor de betreffende YD8008 wordt gebufferd en wordt pas uitgevoerd wanneer de CDU voldoende vermogen heeft opgebouwd. Het kan dus voorkomen dat bij het schakelen zelf enige vertraging ten opzichte van de "muisklikken" in iTrain wordt geconstateerd, iets wat bij de DR4018 niet het geval is.
De vraag blijft dan ook welk "euvel" bij de YD8008 wordt geconstateerd: worden schakelopdrachten gemist (dus staan er wissels na het schakelen in een onjuiste stand) of worden de schakelopdrachten met enige vertraging uitgevoerd?
Groeten,
Bert
-
Pk schrijft zelf dat groene ledje knippert. Dat zou er op wijzen dat de CDU opgeladen is.
En al zou de CDU tussentijds moeten opladen, dat zal toch niet langer duren dan 1 seconde?
-
Klopt Klaas, maar als je via iTrain met muisklikken hetzelde wissel voor functionele controle snel heen en weer schakelt volgt het schakelen van het wissel de muisklik niet meer synchroon zoals je zou (kunnen) verwachten: er kan een tijdvertraging optreden...
Het lijkt dan net of het wissel onregelmatig schakelt.
-
Oké, dan zou Pk dat ook kunnen testen. Eén keer klikken en wachten of het wissel ook klikt.
Zelf denk ik nog steeds dat de pulstijd te kort is.
-
Vandaar mijn eerdere vraag aan Pk wat het door hem geconstateerde "euvel" ten opzichte van de DR4018 is... ;)
worden schakelopdrachten gemist (dus staan er wissels na het schakelen in een onjuiste stand) of worden de schakelopdrachten met enige vertraging uitgevoerd?
Ben benieuwd....
-
Aan allen. Im stel de discussie zeer op prijs (wat heeft mijn draadje teweeg gebracht...-was niet echt de bedoeling, maar het bewijst eens te meer dat onze hobby leeft! Vandaag een lange en drukke werkdag achter de rug, en die is nog niet helemaal ten eind. Ik heb ook nog niet de aanvullende tools via de post mogen ontvangen, dus hopelijk morgen meer nieuws van het front :-)
Btw: nog even het 'euvel' omschrijven: wel of niet geladen in de buffer, de wissel gaat vaak genoeg niet om. Soms wel, vaak niet. Ledje knippert ook constant.
Hopelijk heb ik morgen in de loop van de dag meer tijd om de vragen te beantwoorden. Wordt vervolgd. En nogmaals dank voor alle goede adviezen. Op deze manier leren wij allemaal weer het e.e.a....
-
Hi Martin,
Krijg net een berichtje dat de Post.nl morgen gaat leveren. Vandaag een drukke en lange dag achter de rug, morgen hopelijk meer tijd in de (na)middag. Kom nog terug op jouw uitgebreide mail. Er komt ongetwijfeld een oplossing voor mijn euvel.
Btw: je hebt een heel mooi bedrijf opgebouwd, dat heb ik namelijk een beetje gevolgd. Het enthousiasme spat er van af! En je service is eveneens van een hoog gehalte. Geen twijfel over mogelijk. Maar soms komt de emotie een beetje los (bij de klant), omdat het zo'n mooie hobby is en dan wil je misschien wel eens te snel 'doorpakken'.
Genoeg voor nu: moet nog het e.e.a. zakelijk voorbereiden vanavond; bureauwerk (geen hobby avond derhalve :-(
-
Hallo allemaal,
Aangezien ik wel in het bezit ben van een YD8008 maar zelf geen Märklin K wissels tot mijn beschikking had heb ik nog geen vergelijkbare test kunnen doen om het al of niet correct functioneren van de YD8008 in combinatie met deze Märklin wissels te verifiëren.
Vandaag heb ik echter een Märklin K wissel kunnen bemachtigen en daarmee wat kunnen testen.
De YD8008 met zowel Power als Signal aangesloten op de DCC Track uitgang van mijn YD7001 centrale en de YD8008 schakeltijd op de defaultwaarde van 30 mSek laten staan. Het omschakelen van het wissel via zowel Multimaus als PIKO Smart Control (LocoNet aansluiting) functioneerde bij mij zonder problemen, zelfs na het verlagen van de YD8008 schakeltijd naar 10 mSek schakelde het wissel probleemloos om. Ook bij meerdere malen herhaaldelijk heen en weer schakelen werden er geen schakelingen gemist.
Tot zover mijn bevindingen. Uiteraard blijf ik benieuwd naar de bevindingen van Pk/Paul wat betreft zijn verdere testen.
Groeten,
Bert
-
Beste Bert. Dank voor je test, stel het zeer op prijs. Vanmiddag met de post de aanvullende artikelen ontvangen, en uiteraard direct 'naar boven'. De handleiding opgezocht en uitgeprint en even rustig gelezen.
Ik had al als 'proef', de bekabeling naar 0,50 mm2 gebracht. Dat is dus nu ook in orde.
Nog even voor alle duidelijk: de stroom wordt verzorg door een Viesmann trafo, en voor deze test heb ik enkel en alleen de YD8008 aangesloten. Geen stroomverlies dus.
Firmware updates uitgevoerd, en zoals Martin aangaf op de YD8008 de Pulse time naar 100ms gebracht. (In twee poging ook op 250ms gezet)
Op diverse K-wissels getest, zowel oud als nieuw. Telkens één wissel op één poort per keer. Tja...en toen: helaas, pindakaas! He euvel blijft daar. Of ik nu snel probeer te schakelen, of gewoon met rustige tussenpauzes. Het helpt niets...ergo: bij 100ms én bij 250ms geen verschil in beleving.
Kan mij toch niet voorstellen dat het aan een Viesmann trafo - output stroom ligt. En dat het enkel met de onderlinge YaMoRC apparatuur werkt.
(Zou dat alleen kunnen testen, als ik iemand in de buurt van Rotterdam zo'n complete set heeft staan. Anyway: nu even eten en vanavond weer 'trial & error...:-) Kan eventueel de booster nog uitzetten en de zaak/signal input direct aansluiten op de stroom van de Ecos2.
BTW: Dit weekend waarschijnlijk een DR4018 in huis. Dat wordt dan de ultiem test!!
-
Hallo Paul,
...
En dat het enkel met de onderlinge YaMoRC apparatuur werkt.
...
Dat zal ook echt niet zo zijn. Ik zal de test morgen nog een keer herhalen met mijn witte z21 Start. 😉
Kan mij toch niet voorstellen dat het aan een Viesmann trafo - output stroom ligt.
Dat kun je eenvoudig testen door de Power van de YD8008 van de Viessmann trafo los te koppelen en op de DCC baanspanning aan te sluiten...
Groeten,
Bert
-
Helder! Ga straks nog wel even naar de zolder om de proef op de som te nemen, in deze.
-
Helaas, alles wat ik probeer maakt geen verschil. Dit weekend test waarschijnlijk de optie om met een nieuwe bijna op de kop getikte DR4018. Dan zal de uitslag toch wel zwart/wit zijn.
Morgen en overmorgen geen tijd voor de hobby. Kan er wel nog over nadenken :-)
Nogmaals dank voor alle adviezen. Vroeg of laat kom ik er wel achter, waar de fout zit.
-
Nee de kastjes hebben niet door dat er een ander merk aangesloten is. Enkel de taal is belangrijk, in dit geval DCC.
Maar kan je eens proberen met een spoel waarvan je zeker weet dat die werkt op de DR4018. Haal die los en zet die even op de YD8008.
Wat gebeurd er dan?
En het komt wel eens voor dat en de draden niet goed aanstippen of onder de kelken schroeft. Check dat ook even, bij twijfel post even foto's ervan.
-
Hallo allemaal,
Hallo Paul,
...
En dat het enkel met de onderlinge YaMoRC apparatuur werkt.
...
Dat zal ook echt niet zo zijn. Ik zal de test morgen nog een keer herhalen met mijn witte z21 Start. 😉
Nee de kastjes hebben niet door dat er een ander merk aangesloten is. Enkel de taal is belangrijk, in dit geval DCC.
@Martin: natuurlijk werken de YaMoRC kastjes ook op andere merken... ;)
Ik weet dat Karst de door hem ontwikkelde apparatuur ook test aan zijn ESU Ecos, dus het niet correct werken aan de Ecos kunnen we volgens mij ook wel uitsluiten.
Ik wilde alleen maar in de praktijk aantonen dat het correct werken van de YD8008 bij mij niet aan mijn testopstelling met de YD7001 als centrale ligt.
Een theoretische argumentatie is blijkbaar niet altijd voldoende... ;)
@Paul/Pk: zoals toegezegd, de YD8008 + Märklin K Wissel vandaag even met Power en Signal aangesloten op de DCC uitgang van mijn witte z21 Start en ook dat functioneert bij mij probleemloos.
Ik heb nog eens naar het plaatje van de aansluitingen gekeken en kom tot de conclusie dat het door Paul geplaatste plaatje de volledige aangesloten bedrading niet laat zien:
Bij deze dan toch nog maar even een schema, hopelijk duidelijke genoeg om wat meer inzicht te krijgen in de probleemstelling. Nog niet opgelost...:-(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Schema-schakelkast-64eb74611e17b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Schema-schakelkast-64eb74611e17b.jpg)
Btw: Hopelijk komt het plaatje goed over ;-)
Het is in het plaatje onduidelijk hoe de Signal bedrading is op de decoders is aangesloten: in de tekening is de Signal tussen de 4 DR4018's en de YD8008 onderling doorverbonden, terwijl boven de schakeldecoders er twee gerelateerd staan aan de Ecos2 en drie gerelateerd staan aan de Booster....
Welke decoder is wat de Signal betreft op welke uitgang van de Ecos cq. Booster aangesloten en zijn de schakeldecoders wat de Signal aansluiting betreft inderdaad allemaal onderling verbonden? Kun je daarvan alsnog een eenduidige tekening met het volledige bedradingsschema maken?
Groeten,
Bert
-
Beste Bert, bij deze ....de rode vlekjes aan de linkerkant is niet mijn 'bloed' van "bloed, zweet en tranen' :-) De stift lekte dus heel even. Maar alle gekheid op een stokje. Dit is hoe het nu is. en de bedrading is nu ook aangepast (verhoogd naar 0,50mm2)
Alle DR-4018 werken feilloos, dus ook de vierde die op de Ecos Booster is aangesloten. De YD8008 is geprogrammeerd naar de wisseladressen 33-40 met een schakeltijd van 100ms.
Hopelijk doe ik iets verkeerd want dan zijn wij er snel uit...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Schakelschema-2-64f1fbed8ff1f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Schakelschema-2-64f1fbed8ff1f.jpg)
-
De nummering klopt niet, ik zie de derde 4018 genummerd met 17 - 25 en dat moet zijn 17 - 24. Voorts moet de vierde 4018 beginnen met 25 - 32. Zoals de laatste 4018 nu is (26 - 33) zal de YD moeten beginnen op 34 lijkt me en niet op 33 want dan heb je eenzelfde adres op 2 decoders. Check dat nog eens Paul.
Gr, Ben.
-
Sorry, excuus...ik heb mij verschreven. De nummering is zoals jij zegt (in het 'echt') Staat dus fout op de tekening.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Schakelschema-2-64f20c2c0406a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Schakelschema-2-64f20c2c0406a.jpg)
-
Nu gaan we de fout in, dit is het correcte schema (durf het bijna niet meer te laten zien. Vermoeide week achter de rug. Even laten rusten misschien)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Schakelschema-2-64f20f897cc0c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Schakelschema-2-64f20f897cc0c.jpg)
-
waarom neem je die yamorc niet af van je hoofdspoor ?
-
Heren, ik ga vanavond alles nog eens HELEMAAL langs lopen. De aansluitingen (wel of niet hoofdspoor), instellingen YD8008 (inclusief) de programmering settings 100ms, etc. Maar dan ook echt grondig. Kan even duren, even uit de lucht totdat ik daadwerkelijk alles heb gecontroleerd! Maar EUREKA zal er komen...
Wordt vervolgd. Nu eerst even eten met het gezin, als gebruikelijke afsluiting van de week.
Wordt vervolgd!
-
Tip,
Probeer het eerst door alleen de YD8008 aan je centrale te hangen en niet de rest van je baan. Dus alles loskoppelen bij de centrale. En alleen de YD8008 erop aansluiten.
En gebruik spoelen die 100% getest en in orde zijn.
Dan sluit je de YD8008 direct uit van de oorzaak.
Test hem eerst via de YD8008 config en daarna via de centrale. Vervolgens in iTrain.
Als nu alles gewoon werkt dan zit het in de installatie.
Sluit de booster ook niet uit van de oorzaak.
Succes
-
de vraag is voor de booster : hoe is die gekoppeld aan de ecos ?
-
Eureka….bijna :)
Laat ik er maar een mooi stukje proza van maken….m.b.t. de ervaringen van gisteravond/vannacht. Ben uiteraard tot in de kleine uurtjes bezig geweest op de zaken op orde te krijgen. Het ‘lek’ moest boven komen, mede gezien ook alle goede adviezen en meelezende belangstellenden. Waarvoor dank, uiteraard!
Eigenlijk heb ik alles eerst gedemonteerd, maar dan ook werkelijk alles. Niet alleen de bedrading, de aansluitingen, de instellingen van de YD8008, maar ook de 8 wissels. En bij het verdere testen heb ik die zelfs onderling uitgewisseld.
Het lijkt mij de enige mogelijkheid om tot een rechtvaardige conclusie te komen. Als je bijna twee weken bezig. Om een aanvankelijk makkelijke opstelling c.q. aansluiting om te zien draaien tot een stukje ‘ergernis’. Enige oplossing: het probleem van de grond af aan aanpakken.
De hele discussie met betrekking tot de combinatie Märklin K-wissels en de YD8008, gaat naar mijn idee verder dan een uitspraak of conclusie.
1) Allereerst heb ik toch nog een goedwerkende DR4018 aangesloten op de wissels 33-40, voordat ik de hele zaak uit elkaar haalde. De conclusie was: dit werkt.
2) Daarna de YD8008 nog één keer als plaatsvervanger van de DR4018. Conclusie: probleempjes…
3) Mijn gedachte ging toch ook uit naar de combinatie met de ECOS2. Zou het probleem hierin kunnen schuilen? Ik kan mij heel goed voorstellen dat apparaten van hetzelfde merk uitstekend met elkaar kunnen praten, en bij door ontwikkeling naar ‘huis’ vreemde apparatuur misschien hier en daar een steekje zouden kunnen laten vallen. Bewijzen kan ik het niet, want ik was niet in het bezit van een YD7100. Ik ben super tevreden over ECOS in combinatie met diverse andere schakelapparatuur en treinen van ESU. Zelfs in het meest extreme geval zou ik de zaak dus niet omgooien/inwisselen, uiteraard ook vanwege de bijgaande kosten.
4) Zoals gezegd, de hele boel ‘gesloopt’, correcte draaddiktes gebruikt -waaronder 0.50mm2-, een keer opnieuw aangesloten draaduiteinden ‘getipt’ met het soldeerapparaat, MS-instellingen via een laptop opnieuw ingezet, ECOS signalen geloosd en opnieuw ingebracht, firmware gecontroleerd, wisselinstellingen ook in iTrain geschoond en opnieuw ingesteld, Booster losgekoppeld, et cetera et cetera. Het was natuurlijk wat werk, maar ik had het er graag voor over om duidelijkheid te scheppen.
5) Ook diverse variaties uitgeprobeerd met de aanvoer van stroom, al dan niet via de ECOS, of de Viesmann trafo (en wel of niet direct aangesloten zonder dat er andere apparatuur in combinatie enige stroomtoevoer toebedeeld kregen)
6) Ook onderling de oudere en de nieuwe K-wissels uitgewisseld van plek, dus zeg maar van aansluiting op de YD8008.
7) Zal best nog wel dingen vergeten zijn, maar naar mijn beleving al het mogelijke gedaan om te kijken of het nu wel of niet ging werken.
8) Uiteindelijk heb ik bij mijn medeweten niet zo 1,2,3 iets veranderd, enkel en alleen de zaken opnieuw en grondig aangesloten. Wel de stroomvoorziening van de YD8008 apart op de trafo laten binnenkomen via een verdeelblokje)
Uiteindelijk…EUREKA …bijna dan :D
Want inderdaad de schakelingen van zes van de acht wissels gaan vooralsnog zoals zij zouden moeten schakelen. En door alle wisselingen die ik uiteindelijk heb uitgevoerd, ben ik er toch nog steeds helaas niet 100% achter waarom de functies niet optimaal werkten. Waarschijnlijk toch een combinatie van factoren. Kan haast niet anders.
Het feit is dat ik op zich nu zes van de wissels kan schakelen. De overige twee zijn een driewegwissel (moet ik nu nog correct instellen) én een wissel waarbij ik zelf een draadje per abuis lostrok van het spoeltje, ergo: moet nog gesoldeerd worden. De conclusie is uiteindelijk dat het wel werkt, maar en dit is nu mijn levenservaring gezien alle discussie die er binnen dit voor forum is geweest, denk ik toch dat het handig is om bij de handleiding extra de volgende zaken te vermelden of aan te geven. (Het leest misschien een beetje ‘kinderachtig’, maar het is gebaseerd op mijn ervaringen en je kan zaken maar tevens voor zijn.
Met andere woorden voor wat het waard is…. En uiteraard wil ik niemand tekortdoen, wat iedereen zet zijn beste beentje voor!
1) Het product YD8008, zal in geval van het combineren met Märklin K-wissels, aangeschaft moeten worden met de volgende producten YD6902ES-EXT – YD9100 en een mini USB kabel.
(Dit om zelf de, te adviseren instellingen te kunnen veranderen: 30ms naar 100ms.
(Of dus, zoals in mijn geval, zelf te kunnen experimenteren met de waarden gezien het feit dat niet iedereen de laatste nieuwe K-wissels en bijbehorende spoeltjes gebruikt en uiteraard de adviezen in een forum kan opvolgen.
2) Dit leidt natuurlijk wel tot de gedachte dat -al met al- het gebruik in combinatie met het Märklin product, het ongetwijfeld een goed schakelkastje zal zijn, maar het op deze manier een relatief dure investering is.
3) Ook het gebruik van een laptop/Windows applicatie is een must. In mijn geval moest ik die ergens op de kop tikken, gezien het feit dat ik enkel en alleen al jaren met Appleproducten werk. Ik hier waarschijnlijk iets te makkelijk over gedacht.
Naschrift (y)
Ik hoop niet dat het bovenstaande gelezen wordt als ‘spijkers op laag water zoeken’. Uiteindelijk heb ik toch de voldoening dat zes wissels nu werken en ik die overige twee ongetwijfeld ook aan de praat krijg. Wat de uiteindelijke omissie was, geen idee. Het zal wel een combinatie van factoren zijn geweest. Maar misschien nog belangrijker, ik heb weer wat geleerd.
Het is een blijft een hobby, maar ook een mooie vrijetijdsbesteding die in mijn geval de stress van het werk weghaalt. En daar is het mij voornamelijk om te doen.
Nogmaals dank voor alle adviezen! En veel leesplezier in alle bekende en onbekende fora!
(?) Wie weet vervang ik de oude kastjes t.z.t. nog wel. Zou zomaar kunnen, want zij functioneren uiteindelijk wel en zijn uiteindelijk een innovatief product in vergelijking met de oude DR4018 kastjes.
And last, but certainly not least: de rest van het weekend lekker sporten en mij met de familie bezig houden om begrijpelijke redenen!
-
Dan zal het laatste ook wel lukken. (y)
Over je 3-weg wissel: kijk nog even wat Johan daarover schreef in een eerder topic van je.
Als je goed aansluit en je schakelt van afbuigend links naar afbuigend rechts (of omgekeerd) wordt het wissel eerst recht geschakeld en dan pas afbuigend. De vreemde stand 2x afbuigend zal niet voorkomen. Er wordt altijd over recht geschakeld.
Twee aandrijvingen betekent ook 2 decoder uitgangen op je wisseldecoder.
Gr, Ben.
-
Well noted :)