BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Marctje op 02 August 2023, 20:16:44
-
Dag iedereen
Op het Belgisch modelspoorforum heb ik dit reeds gepost dus sommige onder jullie kennen dit al, aan de andere vraag ik hen mening over volgend banenplan voor een nieuwe Amerikaanse baan die ik in België; in de lokalen van de Westmalse treinclub; aan het bouwen ben Dit wordt een baan met een schaduwstation onderin en cm hoger de eigenlijke baan met Oakland als referentie stad De baan is ongeveer 4 meter 80 lang op 3 meter 50 breed en is gevormd als een U baan met een been in het midden.
Bekijk de plannen onderaan en geef gerust jullie gedacht hierover.
dit is het schaduwstation
(https://live.staticflickr.com/65535/52955454331_40e22f751f_o.jpg) (https://flic.kr/p/2oFuxCF)te gebruiken grondvlak club niveau 0 enkel stijgspoor goed plan lichte platen (https://flic.kr/p/2oFuxCF) by Marc De Groulard (https://www.flickr.com/photos/marctje/), on Flickr
en dit dus de boven baan
(https://live.staticflickr.com/65535/53084375849_94e6ac6422_o.jpg) (https://flic.kr/p/2oSTivt)uitgewerkt aangepast plan bovenbaan met papierfabriek in het midden aangepast diesel facility en nieuwe yard (https://flic.kr/p/2oSTivt) by Marc De Groulard (https://www.flickr.com/photos/marctje/), on Flickr
-
Marc,
Hoe denk je over het volgende?
Het gaat om je schaduw station. Geheel rechts zou je ook een spoor tussen de keerlus en het spoor dat achteraan omhoog loopt naar je boven baan. Dit geeft de mogelijkheid om de trein eens extra lang te laten lopen.
-
Marc,
Bij het schaduwstation de linker poot, als je daar bovenaan vanuit die gebogen wissel eerst een stuk rechtuit gaat en dan met linker wissels je opstelsporen maakt dan zijn deze sporen meteen een stuk langer en ben je ook die rare slinger kwijt.
Misschien kijk ik niet goed maar ik begrijp niet hoe het dalen naar het schaduwstation gaat plaatsvinden. Over hetzelfde stijgspoor?
Groeten,
Bert
-
Marc,
Hoe denk je over het volgende?
Het gaat om je schaduw station. Geheel rechts zou je ook een spoor tussen de keerlus en het spoor dat achteraan omhoog loopt naar je boven baan. Dit geeft de mogelijkheid om de trein eens extra lang te laten lopen.
Je idee is goed maar waar zou dan dat spoor op laten aansluiten. Ik had voor deze optie gekozen om overal nog steeds aan te kunnen want de hoogte tussen de twee banen is 16 cm
.
-
Marc,
Bij het schaduwstation de linker poot, als je daar bovenaan vanuit die gebogen wissel eerst een stuk rechtuit gaat en dan met linker wissels je opstelsporen maakt dan zijn deze sporen meteen een stuk langer en ben je ook die rare slinger kwijt.
Misschien kijk ik niet goed maar ik begrijp niet hoe het dalen naar het schaduwstation gaat plaatsvinden. Over hetzelfde stijgspoor?
Groeten,
Bert
Dag Bert
Het idee van de wissel kan ik eens uittekenen (spaart weer wat euro’s uit voor een gewone wissel) en inderdaad Daal- en stijgspoor zijn hetzelfde om zo meer ruimte te krijgen op de bovenbaas om scenery te plaatsen
-
Interessant baanplan met veel mogelijkheden lijkt me.
Ben wel benieuwd naar het bouwverslag. Komt deze in plaats van jullie h0 baan, of heb je een aparte ruimte voor deze plannen?
Groeten,
Jelmer
-
Het daal- en stijgspoor tussen de twee niveaus vind ik een sterk punt van dit ontwerp. Het kost weinig ruimte en ziet er natuurlijker uit dan een spiraal.
-
Nou, bijv. zo. Dit baanstuk (zwart) ligt dan op 0-niveau van je benedenbaan/schaduwstation.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/52955454331-40e22f751f-o-64cb833090083.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/52955454331-40e22f751f-o-64cb833090083.jpg)
-
Interessant baanplan met veel mogelijkheden lijkt me.
Ben wel benieuwd naar het bouwverslag. Komt deze in plaats van jullie h0 baan, of heb je een aparte ruimte voor deze plannen?
Groeten,
Jelmer
De baan wordt in een aparte ruimte gebouwd en is een Prive project los van de clubnaam die ook de moeite is
-
Nou, bijv. zo. Dit baanstuk (zwart) ligt dan op 0-niveau van je benedenbaan/schaduwstation.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/52955454331-40e22f751f-o-64cb833090083.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/52955454331-40e22f751f-o-64cb833090083.jpg)
Het idee op zich vind ik niet slecht maar zie het dan toch iets anders, ga dit weekend nog eens zien naar de plannen
-
Hier zijn al een paar eerste foto's van de nieuwe baan in opbouw
Het kader
(https://live.staticflickr.com/65535/52991648428_b8b2a04d44_o.jpg) (https://flic.kr/p/2oJG3SQ)overzicht panorama (https://flic.kr/p/2oJG3SQ) by Marc De Groulard (https://www.flickr.com/photos/marctje/), on Flickr
Toekomstige werkbureau
(https://live.staticflickr.com/65535/52990593037_1499d00101_o.jpg) (https://flic.kr/p/2oJAD9r)workdesk (https://flic.kr/p/2oJAD9r) by Marc De Groulard (https://www.flickr.com/photos/marctje/), on Flickr
Linkerkant en middenstuk dichtgemaakt
(https://live.staticflickr.com/65535/53096020833_285f60ae7e_o.jpg) (https://flic.kr/p/2oTUZa4)onderbaan gesloten links en midden (https://flic.kr/p/2oTUZa4) by Marc De Groulard (https://www.flickr.com/photos/marctje/), on Flickr
Rechterzijde dichtgemaakt, nog niet opgeruimt
(https://live.staticflickr.com/65535/53095528321_2cc95dd802_o.jpg) (https://flic.kr/p/2oTSsKt)onderbaan gesloten work in progress (https://flic.kr/p/2oTSsKt) by Marc De Groulard (https://www.flickr.com/photos/marctje/), on Flickr
Eerste mok-up van de linkse schaduw yard
(https://live.staticflickr.com/65535/53095928495_c2b06329c9_o.jpg) (https://flic.kr/p/2oTUvH2)eerste mok up linkse yard schaduwstation (https://flic.kr/p/2oTUvH2) by Marc De Groulard (https://www.flickr.com/photos/marctje/), on Flickr
Er komen nog updates
-
Hallo Marc,
Op je baanplan zie ik twee onderbochten met een wat krappe radius. Voor Amerikaans materieel wordt een radius van 22 inch (=55 cm) aanbevolen. Red je dat?
Rian
-
Gaaf: volgen! :) En doet mij beetje aan deze denken:
https://youtu.be/soCbx8oNazw
-
Leuk!
Welk tijdperk / wat voor materieel?
-
Als ik zo kijk lijken sommige bogen mij erg krap voor Amerikaans materieel, dit vraagt vaak wel iets ruimere radiussen dan ons Europese materieel.
-
Als ik zo kijk lijken sommige bogen mij erg krap voor Amerikaans materieel, dit vraagt vaak wel iets ruimere radiussen dan ons Europese materieel.
Hallo Marc,
Op je baanplan zie ik twee onderbochten met een wat krappe radius. Voor Amerikaans materieel wordt een radius van 22 inch (=55 cm) aanbevolen. Red je dat?
Rian
Hey Arjen en Rian
Ik beantwoord jullie beide vragen in 1 keer (zelfde vraag), de bogen die ik gebruik zijn Piko A rail zonder bedding en de kleinste radius is 3, de andere zijn 4 en tegenboog wissel 9
-
Leuk!
Welk tijdperk / wat voor materieel?
Dag Rody
De baan situeert zich in Californië, tijdperk 1975 tot heden met voornamelijk Amtrak en Metrolink passagier, met hier en daar een Union Pacific passagier trein en goederen voornamelijk Union Pacific, later komt daar BNSF bij.
tevens kan ik ook met Sante Fe en Southern Pacific wegkomen.
De industrie is fictief maar een beetje naar het voorbeeld van Oakland, met aan het station laag bouw (Amerikaanse laagbouw wil zeggen 2 tot 3 verdiepingen) en een stuk Street running
-
Gaaf: volgen! :) En doet mij beetje aan deze denken:
https://youtu.be/soCbx8oNazw
Bedankt voor het filmpje
-
....de bogen die ik gebruik zijn Piko A rail zonder bedding en de kleinste radius is 3, de andere zijn 4 en tegenboog wissel 9
Handiger om meteen de maten er bij te zetten. R3 en R4 zegt niet veel.
Ik heb het even opgezocht, R3 is 48 cm, R4 is 54 cm. Ik vind 48 cm wel het minimum, liever zou ik iets groter kiezen.
-
Marc ik zie nu pas je topic.
Deze ga ik met veel belangstelling volgen omdat ik bezig ben met een US diorama.
-
Handiger om meteen de maten er bij te zetten. R3 en R4 zegt niet veel.
Ik heb het even opgezocht, R3 is 48 cm, R4 is 54 cm. Ik vind 48 cm wel het minimum, liever zou ik iets groter kiezen.
Wat wel kan maar ervaringen leren anders ;) 55 cm radius is eigenlijk voor de grotere locs zoals 6-assers het minimum. 60 cm is wat men eigenlijk altijd adviseert. En als je Marc's ruimte ziet zou ikzelf daar zeker voor kiezen :)
Hoe staat het met de bouw?
-
Eens met Ronald. Als je een Amerikaanse baan met een hoofdspoor wilt en je hebt de ruimte, doe als de Amerikanen. Ruime bogen, slanke wissels, lage profielen en dat het liefst met railmateriaal dat ook op Amerikaans spoor is gebaseerd. Een wissel ziet er daar echt anders uit dan hier, kijk maar eens naar de dwarsliggers. Peco heeft een geschikt assortiment dat hier goed verkrijgbaar is.
-
En met 60cm is het nog steeds geen hoofdspoor... Langzaam rijden! (y)
Zie bijv ook Lance Mindheim's downtown spur: radius is ca 2ft, zegge 60cm, en dat is industriespoor.
https://lancemindheim.com/model-railroads/downtown-spur/
-
Wanneer is het wel hoofdspoor? Kijk je naar het Nederlandse grootbedrijf, dan zie je meestal bogen met een straal van minstens 1000 meter. Vertaal dat naar H0, dan zit je op 11,5 meter. Wie heeft zo'n grote zolder?
Je moet op een modelspoorbaan concessies doen, de echte wereld precies nabouwen is niet haalbaar.
-
Hangt er helemaal vanaf wat je wilt.. Krapste boog Semmering is ca 200m; ik heb zichtbare bogen van ca 6m dus zit ruim ;D
Zo lang je geen hele boog* of compleet A'dam CS zichtbaar op schaal wilt weergeven in een hele, kleine kamer, is een kopie 1:1 prima haalbaar.
PS )* = HSL :) industriespoor lukt dus makkelijk op de meeste zolders
-
Je moet op een modelspoorbaan concessies doen, de echte wereld precies nabouwen is niet haalbaar.
Uiteraard, maar in Noord-Amerika doen ze nu eenmaal andere concessies. Als je krappere bogen dan een straal van pakweg 60 cm gebruikt, dan kan je problemen krijgen met je zesassers en containerwagens. Ja, zelf geprobeerd, toen ik van een vakantie eens wat leuks meenam en moest ontdekken dat het spul niets van Roco R5 moest hebben. Kan je nagaan. Het zal met stoomlocs en nog veel meer materieel niet anders zijn, maar nooit geprobeerd. ;D
-
Klopt. En zelfs met de vaak geadviseerde 18 inch is het nog moeilijk voor US stoomlocjes. Dus blijf je maar beter veilig aan de 22 inch radius.
Rian
-
Ach, waar wil je mee rijden?
een sw1200 en 50ft materiaal komt overal wel doorheen, Amerikanen wonen ook niet allemaal op een ranche in Dalles
Al het 4 assig spul komt door de gangbare radiussen. Wat gewoon belangrijk is dat je een bocht netjes begint, flex gebruiken en dan is r600mm geen probleem, ook voor big-boys met 5 meter trein en 4 of 5 bochten. Gewoon aan de regels houden, tegen bogen, paar kar lengtes ertussen, karretjes op gewicht en trekken aan de trein niet aan de wielstellen.
Wil jij tijdperk V tot leven wekken met dubbelstacks etc, dan is een sporthal wel iets om in gedachte te houden