BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: iron666maiden op 13 July 2023, 14:51:08
-
Ik merk in deze topic dat velen niet goed weten hoe te starten met het ontwerp van een modelspoorbaan, waarbij me dan ook vraagt aan derden om hun baan te ontwerpen. Wat meestal geweigerd wordt, wat ik grotendeels ook kan begrijpen. Wij zijn vroeger ook van nul moeten starten, maar derhalve moet ik erbij vermelden dat ik na mijn verhuis echter herstart ben uitgaande van mijn startmodule märklin 29000 en dan van daaruit mijn (voorlopige) testbaan heb uitgewerkt.
Vanaf deze module teken ik nu volop aan een volledig nieuw ontwerp, wat ook bij mij gebeurd met vallen en opstaan. Ik denk niet dat er van alle modelspoorders één iemands is die van bij het begin een volledige 100% passende en werkende spoorbaan heeft uitgewerkt. Zoiets vraagt van de ontwerper onnoemelijk veel geduld.
Voor beginners raad ik de volgende site aan "https://dermodellbahnblog.de/maerklin-katalog-pdf-download.html". Je vindt er heel veel, o.a. märklin katalogen met baanontwerpen vanaf 1911 tot en met 1999. Ook andere topics zijn er te vinden onder het Menu RSS Feed.
Heb je een startontwerp klaar en kan je moeilijk verder, kun je nog altijd de hulp inroepen via deze topic van gevorderde spoorbaanbouwers. Maar dan heb je tenminste al iets!
Hoop dat er tenminste enkelen met bovengenoemde aan de slag kunnen gaan en weldra zullen genieten van hun (eerste) modelspoorbaan.
Groetjes Yves
-
Kijk, dat is nou een stap in de goede richting. Zo kunnen beginners dan wel starters veel kennis op doen uit de feiten die Yves aangeeft. Bijna iedere modelspoorder is ooit begonnen met de rails te leggen in een rondje of een ovaal. Later uit te breiden met een wissel en een zijspoortje of ook wel rangeerspoortje genoemd. Heel belangrijk is van te voren te kiezen of het Duits of Nederlands gaat worden en of het een kleine of grote baan gaat worden. Hoe dan ook: maken van een schets met plannen is geen overbodige luxe. Komt men er niet uit is het altijd mogelijk de vragen aan te geven op dit forum. Aldaar zitten een aantal mede hobbyisten die bereid zijn de vragen te beantwoorden. Alle starters dan wel beginners: Veel succes.
Vriendelijke groet.
Bruntendijk Friesland.
Kees.
-
hier nog eentje met veel info : https://www.nsesoftware.nl/mtdb/marklin/
-
Ik merk in deze topic dat velen niet goed weten hoe te starten met het ontwerp van een modelspoorbaan, waarbij me dan ook vraagt aan derden om hun baan te ontwerpen. Wat meestal geweigerd wordt, wat ik grotendeels ook kan begrijpen.
Uiteraard wordt dat dan geweigerd of kan men aan die verwachtingen niet voldoen. Je zul eerst je "givers and druthers" (John Armstrong, https://www.google.nl/search?q=john+armstrong+model+railroader&source=lmns&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwiU46eI6ouAAxXz7bsIHRYjDc0Q_AUoAHoECAEQAA) moeten bepalen dus wat wil je en wat kun je en wat heb je. Daarvoor heb je een hele lijst nodig van die dingen en meestal is het hier: "ik heb 2 x 5 meter, hebben jullie een baanplan?" Nee dus, zo werkt dat niet ;)
Dus eerst weten wat je wilt is de allerbelangrijkste stap.
-
Zelfs een aanduiding als: "ik heb 2x5 meter " is niet genoeg. Je moet er ook bij vertellen hoe die gesitueerd is. Is dat de hele kamer, en waar zit dan de deur? Is het een deel van een kamer, en hoe staat die oppervlakte daar dan in? Kun je er omheen lopen? Staat het tegen een muur, of tegen 2 muren, of tegen 3 muren?
En dan nog wat Ronald zegt: je moet een idee hebben wat je wil, en het liefst zelf een voorzet geven.
-
Ja, dat vind ik zeker wel :) Er is nooit een kant en klaar ontwerp te vinden dat direct aan ieders wensen voldoet. Daar moet je als vraagsteller dan ook zeker aan denken.
-
Misschien kan TS dit ook eens voorleggen op het 3Railforum? Wat ik daar de afgelopen tijd aan gigantische banen ben tegen gekomen van voornamelijk starters of herstarters. Zelfs 3 lagen is niet genoeg en de rest van de tafel helemaal volgeplempt met rails.
https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1511892
https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1502452
https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1503572
Etc, etc,..
-
Op mijn baantje van 2.5 x 1m stikt ook van de railstaven maar holy moly dat laatste vbtje van Ronald wil ik ook wel eens bouwen maar dan als achtbaan ;D ;D Toch een knap stukje software dat het zo strak in elkaar past allemaal.
Overigens is mijn "thema" fantasie of eigenlijk is het meer lekker aanklooien dus ik helemaal geen keuze NL of DB of tijdperk etc. Daarnaast ben ik gewoon begonnen met het schaduwstation met in het achterhoofd dat het baantje in delen door het trapgat moet kunnen. Vervolgens af en toe wat gekriebel op papier maar vooral ook in gedachten en dan maar uitproberen .... dan kom je er vanzelf achter dat alles rondom je rails meer ruimte vraagt dan je dacht en dat tijd je grootste vijand/valkuil is.
-
Mijn baan is al af ;D maar dat idee van “Givens and Druthers” vind ik wel interessant.
De link van Ronald Halma levert veel informatie over John Armstrong, maar handiger is om te zoeken naar bovenstaande term. Dan kom je in eerste instantie lijsten tegen die ervaren modelspoorders hebben opgesteld voor hun super-modelspoorbanen (https://lkorailroad.com/givens-druthers/). Die lijken me nogal intimiderend voor een beginner; je moet al heel wat weten om zo’n enorme lijst op te kunnen stellen.
Ik kom ook formulieren (https://bigbluetrains.com/archive/index.php?thread-436.html) tegen, gebaseerd op Johns idee. Die kun je gebruiken als een soort vragenlijst, waarmee je kunt bedenken wat jouw “Givens and Druthers” zijn.
-
De grootste valkuil voor starters is een te grootschalig eerste ontwerp zonder enig concept.
Er zijn zoals door Ronald69 geplaatste links ontwerpen met eindeloos veel rails waarvan het meeste onzichtbaar en onbereikbaar zijn.
Vooral bij die laatste link is er totaal geen concept te ontdekken, zijn sporen als een achtbaan neergelegd etc,en mijn voorspelling is dat zelfs na een bouwtijd van enkele jaren dat project nooit tot een bevredigend einde komt.
Je kunt nog zoveel rails neerleggen als de treinen doelloos rondrijden is het ontwerp gewoon niet goed.
In het echt rijdt een trein niet zonder doel rond maar brengt personen of goederen van A naar B en omgekeerd.
Daarom geeft een simpel baantje met een aantal fabrieksaansluitingen of een kopstation met een fiddleyard oid meestal meer voldoening dan een gigantische spaghettibaan.
Ik ben zelf bezig met een P2P-baan en daar heb ik mijn handen al aan vol.
Voor mijn modelspoorbaan zie:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=12572&sid=113688b996222af7bb34d2813fa1bff9
-
Eens met eitreb . .
Velen maken de fout om niet eerst na te denken over wat wil ik nu eigenlijk.
Ik verbaas mij ook met enige regelmaat over de ontwerpen die vaak neerkomen op "hoe plemp ik zoveel mogelijk standaard uit de doos rails op zo min mogelijk ruimte".
En dus zie je fantasieloze banen die vaak neerkomen op de VS in het midden van de vorige eeuw:
3, soms meer sporen naast elkaar, keurig in het gelid in parallelbogen die zo uit de doos komen en waarop bottom line alleen maar rondjes gereden kan worden.
Ieder zijn ding en als je treinen rondjes wilt zien rijden is zoiets prima, maar ik denk dat je daar snel op uitgekeken bent.
Maar we maken allemaal ontwikkelingen door, een mooie uitbeelding hiervan is Homo Mibaticus . . .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Homo-Mibaticus-64edc44e162d3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Homo-Mibaticus-64edc44e162d3.jpg)
-
Heel toepasselijk dat plaatje!
Ik heb dat hele stripje ook doorlopen gedurende de bijna 50 jaar modelspoorhobby en inderdaad uiteindelijk bij het laatste plaatje uitgekomen. ;D ;D
-
Maar we maken allemaal ontwikkelingen door, een mooie uitbeelding hiervan is Homo Mibaticus . . .
waarbij het meest fraaie is, dat deze alleen maar denkt. Je ziet hem nergens concreet zijn en dus bouwen ;)
Groet,
michel
-
Een armchair modeller, dus. Overigens de goedkoopste manier van hobby bedrijven. Dromen mag.
Wolter
-
Dromen van grote banen heb ik idd veel gedaan.
Al vanaf mijn kindertijd min of meer met de treinbaan bezig.
Door praktische dingen die ontbreken zoals ruimte, tijd en geld is er van bouwen niet veel terechtgekomen.
Ook werk en gezinsleven eisen aandacht.
Meestal was het in de incomplete bouwfase door allerlei redenen (o.a. verhuizingen) al einde verhaal.
Nu ik uiteindelijk gesettled ben met een eenvoudig baanplan bezig dat inmiddels rijtechnisch bijna klaar is.
(ik zit momenteel in de testfase)
Dit is de eerste baan waar ik ook met de scenery aan de gang ga.
-
waarbij het meest fraaie is, dat deze alleen maar denkt. Je ziet hem nergens concreet zijn en dus bouwen ;)
Een armchair modeller, dus. Overigens de goedkoopste manier van hobby bedrijven. Dromen mag.
Dat je niet mag dromen wilde ik niet beweren, maar het is zo jammer als het daarbij blijft of als je daardoor strandt.
groet,
michel
-
@Ronald69
Inderdaad kansloze ontwerpen.
Vooral het derde ontwerp is onnavolgbaar met totaal onbereikbare schaduwstations.
Ik bekijk toch heel wat baanontwerpen maar dit is waanzin.
Het vreemde is dat de ontwerpers op een forum rondstruinen en allerlei banen bekijken en dan uiteindelijk bij dit soort gedrochten uitkomen.
Het tegengas wat ze krijgen van andere forumleden is ook wel een beetje matig.
-
Het tegengas wat ze krijgen van andere forumleden is ook wel een beetje matig.
Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen, als je iets teveel tegengas geeft, net dat beetje te 'negatief' over iets wat een compleet waardeloos plan is, zo slecht dat het geen kans van slagen heeft. Dan gaat je kop er af... Kritiek is risky buisness. Gebruik het met mate, zou ik zegen :police:
Bas
EDIT: ik kon me een tweetal woorden herinneren waarop ik een google search kon doen, namelijk "onnozele commentaar" (wat naar mij was gericht). En dat "ene draadje" (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97943.0) stond meteen bovenaan.... En er was in geveegd...
-
Je hebt gelijk Bas dat je met negatieve reacties omzichtig om moet gaan.
Aan de andere kant: als men iets ter beoordeling plaatst kan men ook een iets minder positieve reactie verwachten.
Ik geef regelmatig commentaar op ontwerpen zowel hier als op het n-spoorforum maar dan wel altijd opbouwend met evt. een plaatje met aanpassingen of aanvullingen.
Zonder meer iets helemaal afkraken zal ik niet doen.
Op dat laatste linkje van Ronald zou ik op dat forum denk ik helemaal niet gereageerd hebben domweg omdat ik daar geen tijd in wil steken.
Deze heb ik proberen te snappen maar ben halverwege gestopt het sporenplan te volgen.
-
Het tegengas wat ze krijgen van andere forumleden is ook wel een beetje matig.
Klopt, maar ik denk dat de oorzaak daarvan meerledig is:
- Sommigen komen met ideeën die gevoelens opwekken van "waar begin je aan"?
- De ervaring heeft geleerd dat sommigen alleen maar een bevestiging zoeken van hun ontwerp (ook al barst dat van de valkuilen) en vervolgens pissig worden als je ze daar op attendeert.
- Velen beginnen al gelijk met een 'tekenprogramma' terwijl ze nog niet eens weten wat ze eigenlijk willen
- Etc
En dat neemt bij velen de moed weg om commentaar te leveren.
Ik ben ook herintreder . . .
Ik heb voor de lol mijn archief met ontwerpen er eens op nageslagen (ik heb alle varianten bewaard) en tussen het eerste idee en het definitieve zat (schrik niet) meer dan een jaar...
-
Het probleem in dat draadje toen. Het was N.B. niet eens de TS die voor mijn hoofd ging maar andere forumgebruikers... TS was misschien wel dankbaar voor mn 45m werk in anyrail?
-
Ik ben wel selectief in de ontwerpen waar ik op reageer.
Ik beoordeel het e.e.a. voor mezelf bij voorbaat wel op haalbaarheid, concept e.d.
Een onhaalbaar ontwerp beoordelen heeft niet veel zin.
Mijn conclusie is meestal dat reele opmerkingen en evt aanpassingen/aanvullingen uiteindelijk bij de meeste TS érs wel gewaardeerd worden.
De discussie ontstaat idd wel heel vaak met andere reageerders.
Daar ben ik wel heel terughoudend in.
-
Waar ik heel veel over het concept van de baan heb opgestoken is deze site:
(voor wie de duitse taal machtig is)
http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/betriebserlebnis1.htm
De rest is trouwens ook lezenswaardig.
-
Ik ben wel selectief in de ontwerpen waar ik op reageer.
Ik beoordeel het e.e.a. voor mezelf bij voorbaat wel op haalbaarheid, concept e.d.
Een onhaalbaar ontwerp beoordelen heeft niet veel zin.
Mijn conclusie is meestal dat reele opmerkingen en evt aanpassingen/aanvullingen uiteindelijk bij de meeste TS érs wel gewaardeerd worden.
De discussie ontstaat idd wel heel vaak met andere reageerders.
Daar ben ik wel heel terughoudend in.
De haalbaarheid van een modelbaan is een leerschool die begint met een zelfoverschatting van jezelf en de ruimte waarin de modelbaan geplaatst moet worden. Zelf heb ik veel baat bij het nauwkeurig aftekenen van de tafel en dan met een ontwerpprogramma (bv RailmoderlerPro) een baan te ontwerpen. Geef jezelf ook fysieke ruimte, een pad van 75 cm levert op den duur toch wat frustratie op. Hetzelfde geldt voor de grote oppervlakte waar je alleen maar bij kunt als je als een konijn in de baan tevoorschijn komt.
Overigens, zou het een idee zijn dat we een draadje als database van verschillende ontwerpen zouden aanmaken? We zijn zoveel modelspoorders met goede en minder goede ideeën. Niet dat je dat per sé moet overnemen, maar het helpt je wel je eigen ideeën te realiseren.
-
Het idee is aardig,Joop
Maar zoveel modelspoorders zoveel wensen en interesses.
Daarom is een aangeleverd sporenplan ook vaak moeilijk te beoordelen omdat je je moet verplaatsen in de gedachtenwereld van de plaatser.
De een wil een echt traject uitbeelden met de daarbij behorende bedrijfsvoering en tijdperk.
Een ander wil op een fantasiebaan met zoveel mogelijk materieel rondrijden.
Omdat ook de beoordelaar vaak een andere invalshoek heeft dan de plaatser is reageren niet altijd makkelijk.
Bijvoorbeeld voor mij is belangrijk dat de baan een herkenbaar concept heeft en daarom heb ik gekozen voor eem Point-to-point baan in een bepaalde regio en tijdperk maar dat is niet ieder zijn ding.
Dat is niet geschikt voor iemand die een simpele rondrijbaan of speelbaan ambieert.
Dat is verder prima als iemand daar plezier aan beleeft.
En daar ligt ook het probleem met het bedenken van een sporenplan.
Als ik zou reageren vanuit mijn idee van een baanplan valt waarschijnlijk 90% al af.
Waar je meer aan hebt is de ander te informeren wat de valkuilen van een ontwerp zijn.
Daarom zijn sites die hier info over geven beter dan een site met louter sporenplannen , die er al in overvloed zijn.
Zoals je bij mijn baanplan kunt zien zijn er tijdens de bouw ook nogal wat verdere aanvullingen en aanpassingen gedaan, wat vaak gebeurt gedurende de jarenlange uitwerking.
Ook inmiddels wel aan het lezen in het Blaue Buch van Otto O Kurbjuweit.
https://www.mapud-forum.de/
Dat is wel een heel stringente manier van ontwerpen en mijn baan volgt achteraf gezien wel deels maar niet alles.
Plezier staat voorop.
Voor wie geinteresseerd is in het blauwe boek:
https://www.scribd.com/document/537502992/Anlagen-Planung
-
Wat ik ook heel vaak merk is dat het baanplan voordat het goed en wel besproken is al heel snel (soms al bij de eerste reactie) ontaard in een analoog/digitaal discussie.
Terwijl het idee of concept dan naar de achtergrond verdwijnt wat op dat moment naar mijn mening het belangrijkst is.
Meestal stop ik dan met verder reageren.
Nadat je baanplan uiteindelijk is wat je wil dan pas kun je beslissen over de aansturing.