BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 12 July 2023, 12:15:57
-
Veel te veel gevaarlijke stoffen over het spoor in Twente, veiligheidsregio bezorgd
Er gaan in delen van Overijssel veel meer gevaarlijke stoffen over het spoor dan is toegestaan. Dat meldt RTV Oost op basis van cijfers van Rijkswaterstaat.
Uit de cijfers blijkt dat vorig jaar 1449 ketelwagens met 'brandbaar gas' reden tussen Deventer en Hengelo, terwijl jaarlijks 210 wagens zijn toegestaan. Ook de hoeveelheid 'zeer brandbare vloeistof' werd fors overschreden, namelijk 2153 ketelwagens waar er duizend zijn toegestaan.
"De toename van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor in combinatie met de ontwikkelingen rondom het spoor, baart ons zorgen", aldus Roelof Bleker, burgemeester van Enschede en voorzitter van de Veiligheidsregio Twente. Hij wijst erop dat er soms vlak bij het spoor woningen zijn gebouwd of zijn gepland en wil daarover met de gemeenten in gesprek.
De rest vind je hier: https://nos.nl/artikel/2482493-veel-te-veel-gevaarlijke-stoffen-over-het-spoor-in-twente-veiligheidsregio-bezorgd
-
Gauw overhevelen naar het wegvervoer dan! Veel veiliger... ::) Ik snap Bleker wel, hij is burgemeester van een gemeente waar het ooit enorm fout ging met vuurwerk, maar het is weer mikken op de meest zichtbare.
Ah, ik had al zo'n deja vu gevoel: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=55299.msg3221400130#msg3221400130
-
1449 wagons zijn omgerekend denk ik zo'n 2800 vrachtwagens met hetzelfde spul. Dat is ook een risico. Een ongeluk met zo'n trein is dramatisch, maar met een vrachtwagen niet minder, erger nog, je hebt als vrachtwagenchauffeur te maken met factoren waar je geen directe invloed op hebt. Een machinist stopt doorgaans voor een rood sein, zeker met zo'n lading aan de haak, veel automobilisten halen capriolen uit waar een vrachtwagenchauffeur ad hoc op moet reageren. De kans dat het fout gaat is met een vrachtwagen veel groter. Dat dit niet vaak gebeurt is in de eerste plaats te danken aan oplettende vrachtwagenchauffeurs, maar niet minder omdat het via het spoor wordt vervoerd en dat daar de kans op fouten veel kleiner is. Maar wel aanwezig.
De discussie is al zo oud als de weg naar Botlek, eh Kralingen. Geboren en getogen in Hengelooooo heb ik veel discussies hierover meegemaakt, ook als "wereldverbeteraar op het schoolplein".
En dan nog maar niet te spreken over "het Zout"*. Daar ging ook wel eens wat mis.
We zouden ook kunnen stoppen met dit soort vervoer, maar dan moeten we onze economie anders inrichten.
* het Zout is een ingeburgerd begrip over de zoutindustrie in Boekelo en later in Hengelo, voor niet Twentenaren beter bekend als AKZO-chemie.
-
Ik woon aan een rivier.
Je wilt niet weten wat daar aan potentiële bommen doorheen dobbert.
Groeten
Hendrik Jan
-
@Joop,
Een bekend probleem. Hier in Brabant hebben we er ook last van. Over de “Brabantroute” tussen Breda en Limburg, en tussen Breda en Venlo rijden verschrikkelijk veel treinen met zeer gevaarlijke en ontplofbare stoffen. Deze passeren zeer druk bebouwde gebieden. Sterker nog, het lijkt er op dat de schamele nieuwbouw vooral naast of over het spoor gebouwd wordt, of gepland is. En dat terwijl de capaciteit over de Betuwelijn onbenut is. ProRail zou de vervoerders naar eigen zeggen niet kunnen dwingen om gebruik te maken van een andere route.
Wel gek, want het vrachtverkeer wordt zowel in Oostenrijk als Zwitserland op sommige trajecten verplicht tot vervoer per trein.
Was dit maar alles. Over de A67 denderen zoveel vrachtwagens met gevaarlijke spullen tussen Antwerpen en Duitsland heen en weer, dat je er met een privé auto nauwelijks tussen kan komen. De weg slipt dan ook regelmatig dicht door files en/of ongevallen.
Gr, Hans
-
1449 wagons a 30 wagons per trein dat zijn maar 48 treinen.
Nog niet eens 1 trein per week ???
Volgens mij gaat er nog wel meer langs.
Ik zie het probleem niet, spoor is veiliger en minder milieu belastend dan wegverkeer.
Riekt naar politiek steekspel.
Mvg Johan
-
Ik woon in Hengelo, vlak bij het spoor ook.
Vooral in de nacht horen wij de lange vrachttreinen langskomen.
Soms trilt het huis er zelfs van, ik probeer er maar van uit te gaan dat alles goed gaat.
groeten,, Bart
-
En dat terwijl de capaciteit over de Betuwelijn onbenut is. ProRail zou de vervoerders naar eigen zeggen niet kunnen dwingen om gebruik te maken van een andere route.
Wel gek, want het vrachtverkeer wordt zowel in Oostenrijk als Zwitserland op sommige trajecten verplicht tot vervoer per trein.
Tis wel zo dat de Duitsers nog bezig zijn met hun deel. Zodra dat klaar is (wanneer?) hoop ik dat er meer verkeer via de Betuweroute gaat.
NB heb jullie al eens nagedacht wat er zou kunnen gebeuren op het stuk waar de BR naast de A15 ligt mbt gevaarlijk vervoer over weg én spoor?
-
Ja, in de zin van dat ik me erger aan vrachtwagens met gevaarlijke stoffen die als ongeleide projectielen over de snelweg denderen terwijl er daarnaast een prima spoorlijn ligt met voldoende capaciteit. Ik sta me nu bij Praest, oostelijk van Emmerich me de takke te vervelen.
Onderweg hierheen op de A50 en A12 meerdere slingerende vrachtwagens, zeker 3 chauffeurs waren met telefoon bezig. 1 daarvan was met een tankcontainer met gevaarlijke stoffen. Je ziet als passagier net iets meer ;-). En ging het gisteren en vanmorgen niet een beetje mis met vrachtwagens?
Edit: 1 daarvan was een vrachtwagen van postnl, dus mocht die crashen is ook een reden waarom je pakje zoekraakt of vertraging oploopt (zie draadje ervaringen bezorgdiensten)
-
Ik zie het probleem niet, spoor is veiliger en minder milieu belastend dan wegverkeer.
Riekt naar politiek steekspel.
Zouden ze dat in Viareggio ook gedacht hebben?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Treinramp_bij_Viareggio
-
1 ongeval van 14 jaar geleden in zuid-Europa erbij halen is nu niet echt representatief.
Hoeveel ongevallen zijn er sinds die tijd met vrachtwagens gebeurd, al dan niet met gevaarlijke stoffen?
Kan ik deze er ook wel bijhalen: https://youtu.be/jRbYWML8EO8
-
Ach ja . Vervoer van gevaarlijke stoffen . Wat vervoert een schip ? Wat vervoert een vrachtauto ? Wat vervoert een trein ? De condens , heden Frieslandcampina , ligt dicht aan het water . Containers gaan per vrachtauto naar de andere kant van de stad en vandaar per schip naar een grote zeehaven . Helaas voor de trein in die plaats . Die rijdt al jaren niet meer . Er had ook een spooraansluiting gebouwt kunnen worden . Heeft dat schip alleen containers met melkprodukten of ook containers met gevaarlijke stoffen van/naar andere bedrijven ? Een vrachtauto is moeilijker te volgen dan een trein of schip .
-
Zouden ze dat in Viareggio ook gedacht hebben?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Treinramp_bij_Viareggio
Dat is zeker helaas een flink ongeval geweest, maar wel één waarvan veel geleerd is en geleid heeft tot een Europa brede regelgeving waarin onderhoud van goederen wagens (en inmiddels ook al het andere spoorwegmaterieel) door gecertificeerde partijen beheert en uitgevoerd moet worden en waarbij de verantwoordingen daarin allemaal vast gelegd zijn.
Iets wat een ongeval als daar had kunnen voorkomen omdat daar belangen van verschillende partijen de veiligheid juist te boven gingen, en dat nu gewoon niet meer mogelijk is.
-
Ik ben vaak op symposia over externe veiligheid geweest en voor Viareggio was daar altijd het verhaal van de vervoerders "in Europa kan zoiets niet gebeuren." De risico's zijn er en het is de taak van de veiligheidsregio om ze aan te kaarten.
-
1 ongeval van 14 jaar geleden in zuid-Europa erbij halen is nu niet echt representatief.
Hoeveel ongevallen zijn er sinds die tijd met vrachtwagens gebeurd, al dan niet met gevaarlijke stoffen?
Kan ik deze er ook wel bijhalen: https://youtu.be/jRbYWML8EO8
Kun je doen, maar die is dan weer niet relevant irt de stoffen die de veiligheidsregio aanhaalt. Filmpje is van een tankwagen benzine, heeft een veel minder groot effect dan een tankwagen LPG, waar het in de openingspost over gaat. Effectgebied bij benzine is ca. 30 meter, een explosie met LPG ca. 160 meter. Ramp bij Viareggio was ook zo groot omdat het om meerdere tankwagens LPG ging, met dominoeffect.
Overigens wil ik niet zeggen dat er maar geen vervoer van gevaarlijke stoffen over spoor moet zijn. Het punt van de veiligheidsregio is dat er landelijk afspraken gemaakt zijn over vervoer, en dat die niet worden nagekomen.
Edit: in OP spreekt de veiligheidsregio ook over brandbare stoffen. Vanuit bestrijdbaarheid is dat een veel minder groot risico (of eigenlijk: effect) dan brandbare gassen. Ook in de ruimtelijke ordening levert dat veel minder beperkingen op.
-
Het is verkiezingstijd.
Als je wilt scoren met rampscenario's kun je dat mooi nu doen.
Een groot deel van het electoraat snapt weinig van statistiek.
Een groot deel van de geëlecteerden evenmin trouwens.
Groeten
Hendrik Jan
-
Niet helemaal wat ik bedoel, Arjan.
In het extreem uitzonderlijke geval dat er op hetzelfde moment een ongeluk plaatsvindt op de A15 met meerdere vrachtwagens met gevaarlijke goederen en ook dat er een ketelwagentrein ontspoort met lekkende/brandende wagons en dat naast elkaar.
-
Het is verkiezingstijd.
Als je wilt scoren met rampscenario's kun je dat mooi nu doen.
Een groot deel van het electoraat snapt weinig van statistiek.
Een groot deel van de geëlecteerden evenmin trouwens.
Groeten
Hendrik Jan
Dat heb ik wel eens gehoord: 20% is voor, 30% is tegen en 50% heeft geen mening: ergo 70% is niet tegen. ???
-
Kun je doen, etc etc etc
Jij reageerde op een post waarin (terecht) werd gesteld dat spoorvervoer veiliger is dan wegvervoer, ik reageerde daar weer op. De soort gevaarlijke stof was in deze irrelevant en werd ook niet genoemd. Je refereert nu aan de stoffen die de veiligheidsregio aanhaalt, daar ging het alleen niet om, wel over rail versus asfalt.
"Overigens wil ik niet zeggen dat er maar geen vervoer van gevaarlijke stoffen over spoor moet zijn" > Gelukkig maar. Spoorvervoer is immers bewezen veiliger dan wegvoer. Dus als je iets wilt uitbannen...
-
In het extreem uitzonderlijke geval dat er op hetzelfde moment een ongeluk plaatsvindt op de A15 met meerdere vrachtwagens met gevaarlijke goederen en ook dat er een ketelwagentrein ontspoort met lekkende/brandende wagons en dat naast elkaar.
Wist je dat er ook vliegtuigen over de A15 vliegen?
-
Gelukkig maar. Spoorvervoer is immers bewezen veiliger dan wegvoer.
Zie de foto op de NOS site, de laatste ketelwagen heeft overbuffering beveiliging. (de leek weet toch niet wat dat is)
Mvg, Johan
-
Interessant, ik zou ook graag de cijfers zien over hoeveel vrachtwagens er meer dan toegestaan passeren in die regio.
Kun je doen, maar die is dan weer niet relevant irt de stoffen die de veiligheidsregio aanhaalt. Filmpje is van een tankwagen benzine, heeft een veel minder groot effect dan een tankwagen LPG, waar het in de openingspost over gaat. Effectgebied bij benzine is ca. 30 meter, een explosie met LPG ca. 160 meter. Ramp bij Viareggio was ook zo groot omdat het om meerdere tankwagens LPG ging, met dominoeffect.
En een wagen met appels, hoever komt dat?
-
Ik ben vaak op symposia over externe veiligheid geweest en voor Viareggio was daar altijd het verhaal van de vervoerders "in Europa kan zoiets niet gebeuren." De risico's zijn er en het is de taak van de veiligheidsregio om ze aan te kaarten.
De oorzaak van de treinramp in Viareggio was dat vervoerder noch de eigenaar zich bekommerde om het onderhoud van de wagens in de trein waardoor deze rondreed met een legio gebreken waarmee de wagens allang niet meer ingezet hadden mogen worden.
De regelgeving 'ECM' (Entity in Charge of Maintenance) heeft heeft gezorgd dat er verplicht een gecertificeerde partij aangesteld moet worden (vastgelegd in een Europees register) die voor het beheer van het onderhoud (dus het organiseren daarvan, niet het uitvoeren zelf) en het vrijgeven van de wagens verantwoordelijk is.
Tevens is daar ook in vastgelegd ook dat elke onderhoudspartij gecertificeerd moet zijn waardoor de kwaliteit van zijn werk geborgd is.
-
Wist je dat er ook vliegtuigen over de A15 vliegen?
Zo lang ze er over vliegen.......( en dus niet erop neer komen )
-
Interessant, ik zou ook graag de cijfers zien over hoeveel vrachtwagens er meer dan toegestaan passeren in die regio.
Tja, daar trekken die bestuurders zich dan weer niets van aan.
Treinen worden bijna per keteltje geteld om het maar zo schrikbarend groot genoeg cijfer te kirijgen.
Maar ondertussen razen de vrachtwagen achter hun rug continue voorbij....
Als ik zie wat er hier over de A15 uit de haven voorbij komt (en vaak ook nog lang genoeg stilstaat voor Gorinchem), moet je er niet aan denken dat er iets mis gaat.
Maar die treinen op de speciaal aangelegde en beveiligde Betuweroute(! de lijn is het fijne QBuzzzzzz boemelke), tja, daar moet ieder wagentje geteld.
En dan gaan Brabant en Gelderland klagen dat het op die route moet. Tja, Duitsland is - nog steeds!! - aan het verbouwen.
Maar worden wij hier er zo blij van dat er inderdaad iedere paar minuten een trein voorbij komt, dat wordt niet gevraagd...
(p.s. persoonlijk vind ik t wel een cool gezicht, dus mij heb je er niet mee ;) ).
Mvgr,
René
-
Die wagens worden niet fysiek geteld voor zo'n onderzoek als dit, maar elke wagen met gevaarlijke stoffen is simpelweg bekend in het systeem van Prorail (juist voor het geval er een incident plaats vind) en daar is met een druk op de knop dus simpelweg een totaal stand van voor handen.
Dat is natuurlijk iets waar men op Nederlands wegen geen enkel idee van heeft en dus ook niet zo makkelijk is om concreet te maken.
-
Ik woon in Hengelo, vlak bij het spoor ook.
Vooral in de nacht horen wij de lange vrachttreinen langskomen.
Soms trilt het huis er zelfs van, ik probeer er maar van uit te gaan dat alles goed gaat.
groeten,, Bart
Woon in Borne, zit een 250 meter van de spoorlijn en merk er eerlijk gezegd niet veel van. Totdat ze wat wagons in het weiland dichtbij parkeren.
Maar goed, ik wil ook liever het tonnage van die 1400 plus wagons niet over de weg zien gaan, de snelweg is ook niet zover van mijn huis. En vermoedelijk zit een ongelukje op de weg er sneller in dan een op het spoor.
-
Je hoeft slechts "ongeluk vrachtwagen 14 juli" in te toetsen op Google en ziedaar:
Rijkswaterstaat Verkeersinformatie
14 jul. 2023
@RWSverkeersinfo
Op de #A50 staan vlak voor knp. Ewijk meerdere hulpdiensten op de vlucht- en rechterrijstrook na een ongeval tussen twee vrachtwagens. Richting het zuiden begint de vertraging al op de A12 en is nu meer dan een uur. Vanwege drukte op andere wegen kunnen we niet omleiden.
en:
https://www.transport-online.nl/site/156450/vrachtwagen-verliest-flink-wat-brandstof-na-aanrijding-in-veenendaal-fotos/
En volgens mij geen gevaarlijke stoffen als lading overigens.
En er is vast wel meer gebeurd in Europa dan alleen dit, en ja hoor:
Beginn: 14.07.2023 15:56
A3 Nürnberg Richtung Würzburg
zwischen Erlangen-Tennenlohe und Kreuz Fürth/Erlangen
Unfall mit LKW, Standstreifen blockiert
Beginn: 14.07.2023 16:31
A3 Frankfurt Richtung Köln
zwischen Rösrath und Königsforst
Unfall mit LKW, Gasse für Rettungs- und Einsatzfahrzeuge bilden
En vast nog wel meer, maar omdat ik wordt geacht te koken vandaag en het bovendien geen verkeerssite is hiero laat ik het hierbij ;-)