BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Arjen52 op 03 July 2023, 20:34:12
-
Trenitalia heeft nieuwe BLEUS trihybride treinen in gebruik genomen:
- Spoorpro.nl (https://www.spoorpro.nl/innovatie/2023/06/30/eerste-tribide-trein-van-europa-in-gebruik-genomen-op-het-italiaanse-spoor/) (achter betaalmuur)
- euro.eseuro.com (https://euro.eseuro.com/business/567655.html) (Engels)
-
Ik lees het volgende: "In Italië heeft de nationale operator Trenitalia de eerste Europese tribride treinen in gebruik genomen. Een tribride trein is een diesel-elektrische trein die een batterij als aanvulling heeft waardoor de treinen dus op drie manieren kunnen rijden."
Als ik het goed begrijp kan die trein op diesel rijden en op batterijen. Wat is de derde manier dan?
Bor
-
In het Engelstalige artikel staat dat de derde manier via bovenleiding is
Diesel-elektrisch is in die zin wat ongelukkig gekozen, had men beter "en" tussen kunnen zetten.
-
Op diesel, op batterijen en op rails 8) Maar ff serieus: denken ze misschien dat een diesel-elektrische trein al hybride is? Ah, Quinzeedied was me voor, had ik maar niet zo'n flauwe grap moeten maken...
-
Er staat: op elektriciteit, batterijen en diesel.
Op batterijen is blijkbaar niet elektrisch.
-
Ik ga ervan uit dat de aandrijving sowieso elektrisch is, maar dat de stroombron een dieselgenerator, de bovenleiding en/of een batterij is.
-
Daar ga ik ook van uit, maar zo staat het er niet.
-
Bijzonder: als je dan op de website van Hitachi zelf gaat zoeken op trihybrid is het resultaat:
Did you mean "triggered" ?
No results have been found.
Nergens een plaatje om te checken of er stroomafnemers op die treinstellen zitten.
Bor
-
Even verder lezen en het staat er letterlijk:
A combination of battery and diesel will be used on regional routes without electrified lines. In addition, the train can use pantographs to run on electrified routes. The battery bank can also be recharged while the train is in motion.
-
Ik heb even het engelse artikel snel gelezen maar het riekt meer naar een marketing verhaaltje dan een werkelijk technische innovatie.
He Masaccio Single Deck can be configured with two, four or lithium-ion batteries
Wat zijn die twee en vier dan ??? Wat is het bereik op accu's ???
Volgens mij kunnen die hybride bakken hier ook een paar meter op accu's rijden, maar dat zou ik moeten checken.
-
Is het ook, want dergelijke treinen zijn er al langer, al zou het nieuwtje best kunnen zijn dat dit de eerste reizigerstrein is waar voor dit soort systemen gekozen is, terwijl de andere toepassingen alleen goederen en rangeerwerk betroffen.
Het bereik op accu's zal niet geweldig zijn, maar zal vooral een besparing opleveren wat betreft het dieselgebruik bij optrekken. Dan wordt eerst het accu-vermogen gebruikt en daarna overgenomen door de dieselgenerator of bovenleiding. Bij afremmen wordt de accu opgeladen met rem-energie.
Aan de andere kant zou het me niets verbazen als het bereik al weer flink is toegenomen: de accu-technologie gaat hard de laatste jaren en hier wordt, bij wegwerkzaamheden voor de deur, zelfs al een volledig electrische shovel gebruikt. Dat was 10 jaar geleden nog toekomstmuziek en zelfs een elektrische bus was toen nog bijzonder. Nu zie je die werkelijk overal en zeker in en rondom Amsterdam is het nu bijzonder aan het worden nog een bus met verbrandingsmotor te treffen.
Ik gok dat die twee en vier het aantal accu-pakketten betreft.
-
Ik heb een andere pagina gevonden van Hitachi die iets vollediger lijkt.
https://www.hitachirail.com/products-and-solutions/battery-powered-trains/battery-commuter-trains/ (https://www.hitachirail.com/products-and-solutions/battery-powered-trains/battery-commuter-trains/)
The Masaccio Single Deck can be configured with two, four or full battery packs with flexible and scalable battery capacity, installed underframe, and with cooling systems in the roof.
en over het bereik op accu
https://edition.cnn.com/travel/article/italy-battery-powered-trains-hitachi/index.html (https://edition.cnn.com/travel/article/italy-battery-powered-trains-hitachi/index.html)
The trains have a short range of up to 15 kilometers (about 10 miles) on battery alone, but can recharge as they go, using the pantograph (the apparatus on top of the train which connects it to a power line) or by braking, meaning it can recharge multiple times during a journey
En de stroomafnemer:
In dit YT-filmpie vrijwel direct aan het begin:
https://www.youtube.com/watch?v=NPKeeMlnZ4c&ab_channel=Tom%C3%A1%C5%A1Pelech (https://www.youtube.com/watch?v=NPKeeMlnZ4c&ab_channel=Tom%C3%A1%C5%A1Pelech)
-
Oh, maar niet de eerste hoor! Die Trimodale bakken rijden al een tijdje in de vorm van WINK treinstellen hier in het noorden rond.
HVO, Batterij en Elektrisch.
En ja, er wordt zo nu en dan eens gebruik gemaakt van de pantograaf, op het emplacement van Leeuwarden. Lange afstanden helaas nog niet. Wellicht ooit een keer op de spoorlijn tussen Leeuwarden en Groningen. Maar goed... Dat is meer een politieke (keuze) kwestie geworden :-X
Gr. Menno(1846)
-
Oh, maar niet de eerste hoor! Die Trimodale bakken rijden al een tijdje in de vorm van WINK treinstellen hier in het noorden rond.
HVO, Batterij en Elektrisch.
En ja, er wordt zo nu en dan eens gebruik gemaakt van de pantograaf, op het emplacement van Leeuwarden. Lange afstanden helaas nog niet. Wellicht ooit een keer op de spoorlijn tussen Leeuwarden en Groningen. Maar goed... Dat is meer een politieke (keuze) kwestie geworden :-X
Gr. Menno(1846)
Hm accutreinen kennen de Duitsers al sinds jaar en dag, ook in gebieden met heuvels. Is het niet een kwestie om bij begin- en eindstations een laadinstallatie te plaatsen, voor mij part een stuk bovenleiding? Dan hoeft de hele lijn niet onder de draad. Dus in Harlingen en Stavoren een stukje bovenleiding. We bulken van de energie die we niet kwijt kunnen omdat de infrastructuur daar niet op ingericht is.
Hartelijke groet,
Joop
-
Hoi Joop,
Je bedoelt waarschijnlijk " dan hoeft niet de hele lijn onder de draad "
Dat is iets anders als " de hele lijn niet "
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Accutreinen bestaan al heel lang. Ik heb het gezien in Zwitserland, in Zürich Hbf om precies te zijn.
Treinstel kwam binnen, accu zat in een soort kist die onder het rijtuig hing. Die kist werd er opzij onderuit getrokken en een kist met een volle accu er onder geschoven. Treinstel kon meteen weer terug zonder op het laden te hoeven wachten.
-
Je vraagt je af waarom dat nooit voor personenauto's is bedacht?
Bor
-
Dat is er al wel door Nio:
https://www.drivingelectric.com/your-questions-answered/41384/electric-car-battery-swap-nio-network-explained (https://www.drivingelectric.com/your-questions-answered/41384/electric-car-battery-swap-nio-network-explained)
-
Dat met die auto-accu's snap ik ook niet. Er zijn wel modellen waar de accu snel is te wisselen. Maar bij de meeste komt er een boel sleutelwerk aan te pas. Ik heb eens gelezen dat er een automerk is waar twee monteurs een hele werkdag nodig hebben om een accu uit te bouwen en een nieuwe in te bouwen. Als ik zo iets zie dan denk ik maar één ding: dat doet die fabrikant opzettelijk.
-
Ah, accu treinstellen bestaan immers al een tijdje (DB BR 515 etc.) Punt is echter, dat er nooit op voortgeborduurd is (diesel/benzine lobby) Erg jammer.
Nu moet het allemaal maar weer even, en met opmerkelijk lagere actieradius nu, dan eerdaags het geval was. En dat deden de machines ook nog eens zonder pantograaf. Daar waar de treinstellen eerdaags een 350-450Km haalden op 1 acculading, halen ze tegenwoordig nog, of eigenlijk sléchts 150-250Km op één acculading.
Overigens: de mening van de zwakkere lijntjes niet elektrificeren is klinkklare onzin natuurlijk! Een lijn als Harlingen Haven - Leeuwarden - Groningen - (Bad) Nieuweschans - Leer/Bremen, is prima te oormerken als een internationale spoorverbinding. Komt de lijn geheid in aanmerking voor elektrificatie en volledig spoorverdubbeling van deze oude Staatsspoorlijn B.
And besides: Zie ook eens naar de keuzes die de Provincies Drenthe en Overijssel hebben gemaakt: Elektrificatie ging zelfs boven de Batterijentreinen optie ;)
Gr. Menno(1846)
-
Dat met die auto-accu's snap ik ook niet. Er zijn wel modellen waar de accu snel is te wisselen. Maar bij de meeste komt er een boel sleutelwerk aan te pas. Ik heb eens gelezen dat er een automerk is waar twee monteurs een hele werkdag nodig hebben om een accu uit te bouwen en een nieuwe in te bouwen. Als ik zo iets zie dan denk ik maar één ding: dat doet die fabrikant opzettelijk.
Dat komt omdat een accupakket van een elektrische auto iets heel anders is dan een normale accu van een auto of bv. een fietsaccu. Er worden wel zogenaamde "battery swap" systemen ontwikkeld maar dat is nog veel te zwaar en log om in een beetje leuk model auto in te bouwen. Je wil ook geen auto met een hele grote batterijklep aan de achterkant ;D
-
Wisselaccu's zijn welicht vooral een goede oplosing voor vrachtverkeer, bij laden/lossen wordt de accu verwisseld en daarna kan je meteen weer verder. De oude accu vervolgens wordt opgeladen voor de volgende. Maar dan moet de boel wel goed gestandaardiseerd zijn natuurlijk...
Accutreinstellen zijn er overigens al veel langer dan de genoemde ETA150, de Pruisische spoorwegen hadden die al in 1907, de latere ETA 177. Die konden destijds al 100 kilometer (en latere deelseries nog meer) op een accu rijden:
https://de.wikipedia.org/wiki/Wittfeld-Akkumulatortriebwagen (https://de.wikipedia.org/wiki/Wittfeld-Akkumulatortriebwagen)
Begin 20e eeuw was het aandeel accu-auto's ook behoorlijk groot, maar met de massale productie benzine-auto's die op gegeven moment op gang kwam (met name sinds de T-Ford), en de soms beperkte toegang tot elektriciteit, verloren die al snel terrrein
-
Zou ze haast vergeten, maar inderdaad ja, die zaten er immers ook nog voor...
-
Je vraagt je af waarom dat nooit voor personenauto's is bedacht?
Bor
https://www.taxipro.nl/innovatie/2012/09/03/accuwisselstation-schiphol-alleen-open-voor-elektrische-taxis/?gdpr=accept
Ach, in Nederland pas een jaar of 10. Geen idee of het nog in gebruik is.
-
Ik weet het niet hoor, maar als ik een treinmaatschappij was zou ik voorlopig geen treinen meer in Italië bestellen, hoe mooi het ook klinkt... ::)