BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Rick op 15 June 2023, 15:33:24
-
Zoals in de titel staat gaat de Koninklijke trein met pensioen (https://nieuws.ns.nl/koninklijke-trein-met-pensioen/). De SR10 zal aan het NSM worden aangeboden.
-
Een gemiste kans vind ik om invulling te geven aan een voorbeeldfunctie om met zorg voor het klimaat te reizen.
Watermanagement, waterstof fabriek, eigen elektrische auto ten spijt.. :(
Voor de liefhebber, bij mij blijft ie in dienst.. (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80468.msg3222390266#msg3222390266)
Groeten,
Jelmer
-
Het is niet gezegd dat ZKH, HKH en de prinsessen zich voortaan alleen maar met vliegtuig gaan verplaatsen. Er wordt gestopt met het achter de hand houden van een dedicated rijtuig. Uit efficiency overwegingen niet zo gek. En wanneer het vliegtuig op de korte en middellange afstand wordt vervangen door hogesnelheidstreinen heb je niets aan een ICR rijtuig. Dat hobbelt vast niet lekker mee :)
-
Dat is idd een gemiste kans....
-
Zeker een gemiste kans. Maar goed, wat mij betreft hoort de monarchie ook in een museum, dus de Sr 10 staat daar alvast prima.
Overigens was er reeds in 1848 een koninklijk rijtuig gebouwd, de HSM A14. Dus een 175 jarige traditie.
-
En al die koninklijke rijtuigen bewaren in het NSM. Tja, het is erfgoed en allemaal in nieuwstaat, maar het creert m.i. ook onbalans ten aanzien van de rest van de collectie. Van de hele serie mat'40 is nog geen draaistel bewaard gebleven, maar elk koninklijk rijtuig staat daar ruimte in te nemen. ;)
-
Helemaal eens met de 1e post van Paul; je moet het niet gelijk negatief benaderen.
Je kan het ook spiegelen aan de maatschappelijke discussie over de kosten van het Koninklijk Huis. En dan tot de conclusie komen dat het te duur en niet meer van deze tijd is om een aparte koninklijke trein in de vaart te houden.
En daarbij is het helemaal niet gezegd dat ons staatshoofd nu minder milieuvriendelijk gaat reizen; Jelmer noemde al de elektrische auto. Maar misschien gaat er in de toekomst ook wel een gewoon 1e klasse rijtuig worden ingezet om ZMdeK te vervoeren.
Grtz, Ton
-
Het is niet gezegd dat ZKH, HKH en de prinsessen zich voortaan alleen maar met vliegtuig gaan verplaatsen. Er wordt gestopt met het achter de hand houden van een dedicated rijtuig. Uit efficiency overwegingen niet zo gek. En wanneer het vliegtuig op de korte en middellange afstand wordt vervangen door hogesnelheidstreinen heb je niets aan een ICR rijtuig. Dat hobbelt vast niet lekker mee :)
:)
En de koninklijke streekbus blijft wel in de vaart?
-
Volgens mij staat die gewoon in de Koninklijke stallen
-
Nou, dan mogen ze die ook weleens vervangen door meer groene variant.
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=107668.msg3222399414;topicseen (http://[url=https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=107668.msg3222399414;topicseen)
Hier staat dat de koning voortaan met een regulier trein reist.
-
Volgens mij staat die gewoon in de Koninklijke stallen
@Paul,
Nope, deze staat te pronken in het DAF Museum in Eindhoven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6327-648b3a6ee793d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6327-648b3a6ee793d.jpg)
Gr, Hans
-
Op de radio werd er vanmiddag bij gezegd dat de koninklijke familie er regelmatig gebruik van maakt.
Huh?
Dan zou het forum toch vol moeten staan met foto's?
Ofwel... wat is regelmatig... ik weet niet beter dat het een doodenkele keer is.
Groet, Victor
-
Elke tien jaar wel eens volgens mij....
-
Putin reist ook graag met de trein dus het kan prima. Dat er geen opvolging is, dat is een gemis.
-
Ik kan mij een enkele reis Denemarken herinneren toen de PH-GOV het niet deed....
-
Er was toen toch iets met een vulkaan op IJsland?
-
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vulkaanuitbarsting_onder_de_Eyjafjallajökull_2010 (https://nl.wikipedia.org/wiki/Vulkaanuitbarsting_onder_de_Eyjafjallajökull_2010)
Bor
-
De Sr 10 was net in het Spoorwegmuseum gezet voor de tentoonstelling Royal Class, toen Bea 'm idd nodig had voor haar reis naar DK.
-
Aha! Wat een geheugens hier.... :)
-
@Paul,
Nope, deze staat te pronken in het DAF Museum in Eindhoven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6327-648b3a6ee793d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6327-648b3a6ee793d.jpg)
Gr, Hans
Ik meende ook dat de familie het nog met deze blauwe streekbus deed, maar nee, er is allang een nieuwe, waarvan ik nooit eerder een afbeelding heb gezien.
Ik geef toe, dat de "bladen" en "blauw bloed" aan mij voorbijgaan.
-
Aha! Wat een geheugens hier.... :)
En dan glashard ontkennen dat ze nooit naar blauw bloed kijken ;D
-
Dat is dan ook een dubbele ontkenning Joop :D
-
Ik kan mij een enkele reis Denemarken herinneren toen de PH-GOV het niet deed....
Dat was de PH-KBX maar dat terzijde ;)
Ik heb mij altijd afgevraagd waar de SR10 gestald stond ???
Ik zie het bordje in het NSM al voor mij... altijd binnen gestaan... zo goed als nieuw :P ;D
Groetjes Martijn
-
Geheugen🤔In mijn beleving bestaat de actuele Koninklijke Trein buiten de SR10 ook nog uit twee aangepaste voormalige 1e klas rijtuigen in dezelfde Koninklijke blauwe kleurstelling.
Gaan die weer terug in de reguliere dienstvoorraad?
-
Dat is dan ook een dubbele ontkenning Joop :D
Ging van de week al eerder de mist in, toch?
-
En dan glashard ontkennen dat ze nooit naar blauw bloed kijken ;D
Ik werk in de ouderenzorg.
Daar kijken we enkel naar Blauw Bloed, André Rieu en Rail Away.
Groeten
Hendrik Jan
-
Geheugen🤔In mijn beleving bestaat de actuele Koninklijke Trein buiten de SR10 ook nog uit twee aangepaste voormalige 1e klas rijtuigen in dezelfde Koninklijke blauwe kleurstelling.
Gaan die weer terug in de reguliere dienstvoorraad?
Die gaan ook buitendienst.
-
Het wordt tijd dat dit koninklijk rijtuig eens in de juiste lengtemaat , 1/87 , wordt uitgebracht
door een van de bekende fabrikanten, hopelijk wordt het nog eens door PB models uitgebracht.
Gr. Harry
-
De Sr 10 was net in het Spoorwegmuseum gezet voor de tentoonstelling Royal Class, toen Bea 'm idd nodig had voor haar reis naar DK.
Inderdaad... ben ik nog bij geweest toen die tentoonstelling geopend werd. Was wel een mooie :)
Ik werk in de ouderenzorg.
Daar kijken we enkel naar Blauw Bloed, André Rieu en Rail Away.
;D
-
Het wordt tijd dat dit koninklijk rijtuig eens in de juiste lengtemaat , 1/87 , wordt uitgebracht
door een van de bekende fabrikanten, hopelijk wordt het nog eens door PB models uitgebracht.
Gr. Harry
Kom, ik waag een gokje. Ik denk dat Piko er als eerste mee gaat komen. Waarom? Gewoon een gevoel, niks meer en niks minder…. ;D.
-
En als je haast hebt, dan koop je een 1e klasse rijtuig en dat geef je een ander verfje.
-
Geheugen🤔In mijn beleving bestaat de actuele Koninklijke Trein buiten de SR10 ook nog uit twee aangepaste voormalige 1e klas rijtuigen in dezelfde Koninklijke blauwe kleurstelling.
Gaan die weer terug in de reguliere dienstvoorraad?
Ik vermoed dat die twee rijtuigen een hoop aanpassingen missen om daar nog tussen te passen.
-
Is er werkelijk iemand die gelooft dat ze voortaan met een 'reguliere' trein gaan reizen, zoals in het persbericht staat? Dat zijn nu al bijna allemaal (hoge snelheids)treinstellen zonder afzonderlijke coupé's, waarvan je moeilijk / niet een heel rijtuig kunt afsluiten. In een 'regulier' vliegtuig worden ze ook altijd al apart gezet.
-
Ja, ik geloof dat. Desnoods houd je de hele trein apart, is nog steeds regulier materieel op die manier.
-
Dat kan ook, inderdaad. Daar heb je gelijk in, Rick. Dan is het dus een gecharterde trein, maar geen apart materieel meer.
-
En als je haast hebt, dan koop je een 1e klasse rijtuig en dat geef je een ander verfje.
Met een ander kleurtje ben je er dus echt niet, de raamindeling is aangepast, en onder de bak zijn schorten aangebracht.
kijk maar eens goed naar de foto's van de SR10. De volgrijtuigen SR 11 en 12 zijn aan de buitenzijde wel standaard ICR rijtuigen.
Groeten Arjen
-
De reden kan ook liggen bij het buitendienst gaan van de ICR’s, de voorraad reserve delen gaan ze daar niet voor bewaren en/of wordt mee verkocht met de rijtuigen. Dan blijft de SR10-SR12 een uniek treintje in de NS vloot, die duur in onderhoud wordt, waar dat voorheen nog te combineren was met de gewone ICR rijtuigen.
Groeten Edwin.
-
Met een ander kleurtje ben je er dus echt niet, de raamindeling is aangepast, en onder de bak zijn schorten aangebracht.
Dat maakt naar mijn idee de kans kleiner dat een fabrikant deze versie gaat maken.
-
Anderzijds denk ik dat de markt voor dit specifieke rijtuig vrij groot is. Maar goed, dat is onderbuikgevoel.
-
Ja, ik geloof dat. Desnoods houd je de hele trein apart, is nog steeds regulier materieel op die manier.
Freddy Heineken kocht blijkbaar ook vaak een compleet rijtuig af in de autoslaaptrein.. Dus een enkel Thalysrijtuig afhuren, moet toch ook kunnen :)
-
Onze gewaardeerde vorst moet voor het behouden van zijn vliegbrevet wel aan zijn vlieguren komen.
Alleen daarom al, zal hij regelmatig per vliegtuig reizen.
En dan wel in de cockpit natuurlijk. Rechtsvoor.
Heeft ook wel wat:
Zelf je kist besturen naar je volgende publieke optreden.
Bij Iron Maiden weten ze al jaren niet beter.
Flight 666.
Groeten
Hendrik Jan
-
alleen wordt dit wel een probleem als de KLM en Transavia over een aantal jaar volledig zijn overgeschakeld op Airbus vliegtuigen
en de boeing 737 is uitgefaseerd .
Gr. Harry
-
Dan komt er weer een trein ;D
-
Vraag me af, waarom wel een vliegbrevet en niet een machinistendiploma?!
-
alleen wordt dit wel een probleem als de KLM en Transavia over een aantal jaar volledig zijn overgeschakeld op Airbus vliegtuigen
en de boeing 737 is uitgefaseerd .
Hoezo, ook ZM De Koning kan zich toch laten omscholen?
-
Anderzijds denk ik dat de markt voor dit specifieke rijtuig vrij groot is. Maar goed, dat is onderbuikgevoel.
Dan delen we dat onderbuikgevoel Marc.
Ik denk dat ook, zeker als anderen zich aan hun uitspraken m.b.t. Sr7, Sr8, Sr9 en het plan K begeleidingsrijtuig (gaan) houden.
-
Hoezo, ook ZM De Koning kan zich toch laten omscholen?
Dat kan ,maar dan moet er ook een nieuw regeringstoestel worden aangeschaft, terwijl het regeringsvliegtuig
waar men nu mee vliegt dan nog niet zo oud zal zijn dat het vervangen moet worden.
Omdat de KLM niet meert met Fokker vliegtuigen vloog moest het vervangen worden door een 737 omdat de KLM daar mee vliegt .
Het Fokker regeringsvliegtuig had nog makkelijk jaren meegekund , is alleen vervangen omdat de KLM niet meer met Fokker vliegtuigen vloog.
Gr . Harry
-
Hoezo, ook ZM De Koning kan zich toch laten omscholen?
En wie zal dat betalen?
Z.L Gerritje.
-
Wij. Maar ik hoor een ondertoon..? :)
-
Onze gewaardeerde vorst moet voor het behouden van zijn vliegbrevet wel aan zijn vlieguren komen.
Alleen daarom al, zal hij regelmatig per vliegtuig reizen.
En dan wel in de cockpit natuurlijk. Rechtsvoor.
Heeft ook wel wat:
Zelf je kist besturen naar je volgende publieke optreden.
Bij Iron Maiden weten ze al jaren niet beter.
Flight 666.
Groeten
Hendrik Jan
Heb wel eens achterin een KLM kist gezeten met copiloot van Oranje. Best bijzonder, en eigenlijk ook helemaal weer niet.
Walter
-
Heeft ook wel wat:
Zelf je kist besturen naar je volgende publieke optreden.
Bij Iron Maiden weten ze al jaren niet beter.
Flight 666.
Doen ze niet meer dacht ik? Ofschoon Bruce Dickinson een uitstekende piloot is.
-
Tot juni 2016, daarna ontdaan van livrei. De voormalige "Ed Force One" vloog nog voor wat andere maatschappijen en staat nu op Kemble/Cotswold Airport, waarschijnlijk in afwachting sloop.
Heb nog foto's van deze kist op Schiphol, 6 juni 2016. Helaas niet zelf gemaakt, gelukkig was er een bevoegde in de buurt ;D
-
Kijk, dat :) Nog wel als model van Revell verkrijgbaar tegen absurde prijzen op Ebay en anders nog gewoon van Herpa :)
-
Dat maakt naar mijn idee de kans kleiner dat een fabrikant deze versie gaat maken.
Inderdaad: veel werk aan een andere mal.
-
En wie zal dat betalen?
Z.L Gerritje.
Kan zijne majesteit toch zelf wel betalen? Voor zover ik weet is de man niet armlastig. En anders verkoopt hij de modeltreintjes van zijn vader.
-
Had Claus een treinbaantje op zolder?
-
Ik meende ook dat de familie het nog met deze blauwe streekbus deed, maar nee, er is allang een nieuwe, waarvan ik nooit eerder een afbeelding heb gezien.
Ik geef toe, dat de "bladen" en "blauw bloed" aan mij voorbijgaan.
De Den Oudsten Alliance hier op de foto, is al een tijd terug vervangen door een VDL Diplomat.
Ik vermoed dat die twee rijtuigen een hoop aanpassingen missen om daar nog tussen te passen.
Dat is correct, die rijtuigen hebben nooit de wijzigingen gehad die nodig zijn voor inzet op de HSL en zij daar dus ook niet toegelaten.
Daarnaast zijn de eerste stammen ICR al terzijde gesteld omdat ze uit gefaseerd worden gaat men dan natuurlijk niet nog een paar ton steken om een paar rijtuigen om te bouwen naar een type wat men al overcompleet heeft staan :)
-
Dan delen we dat onderbuikgevoel Marc.
Ik denk dat ook, zeker als anderen zich aan hun uitspraken m.b.t. Sr7, Sr8, Sr9 en het plan K begeleidingsrijtuig (gaan) houden.
Zeker, maar Exact Train laat nog even op zich wachten…
Het blijft eeuwig zonde dat er niks bewaard kon blijven van de koninklijke trein van 1902. Die zou ik best ook nog in model willen hebben.
-
Hoe zou een (fictieve) nieuwe Koninklijke Trein eruitzien?
Hij moet toegelaten zijn in (grote delen van) Europa.
Een koninklijke flirt?
Een koninklijke ICE?
Mijn handen jeuken al.
So many trains, so little time.
Hendrik Jan
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/wimmax-648c93ba384ee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/wimmax-648c93ba384ee.jpg)
-
Er worden toch ook nieuwe rijtuigen gebouwd voor de nightjet, dus kan ook weer een rijtuig zijn.
Groeten Edwin.
-
Met de wintersport gaan ze naar Lech. Dan kan een Nightjetrijtuig mooi als koninklijk vervoer dienen.
-
Er worden toch ook nieuwe rijtuigen gebouwd voor de nightjet, dus kan ook weer een rijtuig zijn.
Groeten Edwin.
De nieuwe Nightjettreinen van Siemens zijn soort van treinstammen, waar je niet even een rijtuig bij aan kan plakken. Net als de Railjet die ze al hebben, met een Taurus als trek/duwkracht.
-
Hoe zou een (fictieve) nieuwe Koninklijke Trein eruitzien?
Hij moet toegelaten zijn in (grote delen van) Europa.
Een koninklijke flirt?
Een koninklijke ICE?
Mijn handen jeuken al.
So many trains, so little time.
Hendrik Jan
Koninklijke tram is er al, met kroon ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/2023-05-19-Den-Haag-Tournooiveld-R-Net-5046-op-lijn-15-648cb3ac4d21d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/2023-05-19-Den-Haag-Tournooiveld-R-Net-5046-op-lijn-15-648cb3ac4d21d.jpg)
vr. gr., Twinkie
-
De nieuwe Nightjettreinen van Siemens zijn soort van treinstammen, waar je niet even een rijtuig bij aan kan plakken. Net als de Railjet die ze al hebben, met een Taurus als trek/duwkracht.
Er zit normaal trek/stootwerk aan, dus een wagon kunnen ze er zo achter hangen als t moet lijkt me.
-
Er worden toch ook nieuwe rijtuigen gebouwd voor de nightjet, dus kan ook weer een rijtuig zijn.
Groeten Edwin.
Punt is ook dat NS binnenkort gewoon geen lokken meer heeft.
ICR en de Traxx'en gaan aan de kant, de ICB worden vaste treinstammen en de Nightjet ook.
-
Wie zegt dat de NS het moet doen..? Kan toch ook een aanbesteding worden? Gewoon een private partij met 'n vectron inhuren die ze als hofleverancier dan uiteraard oranje mogen verven :)
-
De Koninklijke familie doet zelf nooit iets met de kleur oranje. Hoogstens subtiele accenten. Prins Bernhard sr. heeft de kleur ooit zelfs van het koninklijke menu laten verwijderen. Een oranje trein is meer iets voor de voetbalsfeer.
-
Ze gaan ook niet uit zichzelf met de trein, dus dan doen ze het maar voor hun fans... (y) Maar die lok mag ook een sjiek blauw jasje met een kroontje hebben. Ging mij erom dat als je 'm niet achter een night jet wilt hangen, het niet perse NS en nog steeds met lok kan zijn.
-
Die Koninklijke treinen waren in ieder geval nooit saai. Meest bonte versie: toen Beatrix "haar" rijtuig naar het NSM bracht voor de tentoonstelling over Koninklijke treinen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8727-Middel-648d84ba96082.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8727-Middel-648d84ba96082.jpg)
En "gewoon" achter een Alpenexpres was in 2013 héél gewoon, hier bij terugkeer uit Lech te Lunetten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0242-Gemiddeld-648d861b727d7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0242-Gemiddeld-648d861b727d7.jpg)
Groet, Raymond van den Hoven, zal de treinen en de conditieritten gaan missen...
-
En dat meenemen in een reguliere trein was van alle tijden.
Zo ook op 7 juni 1917, toen een trein met daarin opgenomen 2 koninklijke rijtuigen waarin o.a. H.M. Koningin Wilhelmina ontspoorde ter hoogte van Houten (https://spoorwegongeluk.oudhouten.nl/).
-
Wie zegt dat de NS het moet doen..? Kan toch ook een aanbesteding worden? Gewoon een private partij met 'n vectron inhuren die ze als hofleverancier dan uiteraard oranje mogen verven :)
Nou, de Koninklijke rijtuigen zijn eigendom van NS en die biedt ze aan aan de regering ter gebruik, niet andersom ;)
Het is gewoon veel goedkoper om een normaal treinstel aparte nemen en een keer grondig te reiniging en dan voor het koningshuis te gebruiken, dan dit circus met deze 3 rijtuigen in stand houden wat gewoon elk jaar een flink kapitaal kost ;)
-
Dat de rijtuigen niet van de koning zijn, is bij nader inzien inderdaad logisch... :angel: en dat de huidige opzet te duur wordt mag duidelijk zijn. Vandaar ook de aanbesteding, met logischerwijs regulier materieel: van mijn part gaan ze met een grondig gereinigde Flixxtrein ;D
-
Tijdtafel Kon. Trein op 20-06 en verder
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Kon-Trein-648ee71e70e1a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Kon-Trein-648ee71e70e1a.jpg)
-
Vandaag dus voor het laatst 8)
https://www.nu.nl/301095/video/koningspaar-stapt-voor-het-laatst-uit-koninklijke-trein.html
Groet, Victor
-
Ze komen donderdag volgens mij ook nog terug.
-
Dat de rijtuigen niet van de koning zijn, is bij nader inzien inderdaad logisch... :angel: en dat de huidige opzet te duur wordt mag duidelijk zijn. Vandaar ook de aanbesteding, met logischerwijs regulier materieel: van mijn part gaan ze met een grondig gereinigde Flixxtrein ;D
Sterker nog:
Het kan zelfs als ze eigendom zijn van het NSM.
Jos
-
Ze komen donderdag volgens mij ook nog terug.
Klopt.
-
Sterker nog: Het kan zelfs als ze eigendom zijn van het NSM.
Helemaal waar. Om kosten te dekken zouden ze dan wel tussendoor verhuurd moeten worden voor kinderpartijtjes, diners en congressen.... :)
-
Jaaaa! Voor de helft van de tijd wordt het een rijdende ballenbak (y)
-
:D :D :D
-
Vandaag werden de koninklijke rijtuigen opgehaald bij NSTM Haarlem, waar deze te bewonderen waren tijdens de familiedag voor personeel van NSTM. Helaas kreeg ik het geheel niet totaal op de foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231009-094159-6523ce4c19432.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231009-094159-6523ce4c19432.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231009-093752-6523ce4c49ed8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231009-093752-6523ce4c49ed8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231009-093825-6523ce4d2fdc2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231009-093825-6523ce4d2fdc2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231009-094155-6523ce4d503f1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231009-094155-6523ce4d503f1.jpg)
-
Zoals in de titel staat gaat de Koninklijke trein met pensioen (https://nieuws.ns.nl/koninklijke-trein-met-pensioen/). De SR10 zal aan het NSM worden aangeboden.
En het NSM heeft de SR10 geaccepteerd (https://www.spoorwegmuseum.nl/over/nieuws/koninklijk-rijtuig-sr10-komt-naar-museum/), ook de SR12 wordt in de collectie opgenomen.
-
Ik vind het mooi dat het rijtuig is gebruikt tijdens dit event.
Daarna werd de trein gebruikt bij diverse officiële gelegenheden, o.a. in 1997 bij de opening van de Stromvloedkering in de Nieuwe Waterweg, tijdens Koninginnedag.
Ik vraag me alleen af waar de "Stromvloedkering" is ? :angel:
Kees.
-
De stormvloedkering ligt bij Hoek van Holland in de mond van de Waterweg en heet MAESLANDKERING .
-
Kees bedoelt dat de schrijver het verkeerd gespeld heeft in het artikel. Wie werkt maakt fouten, wie veel werkt maakt veel fouten. Ik ken ook iemand die nooit fouten maakt. Dat is de directeur ;)
-
Het is overigens Maeslantkering ;D
-
Ik vraag me af hoe kan het rijtuig al einde levensduur zijn, het rijtuig heeft in vergelijking met een normale ICR uit de NS vloot veel minder km gelopen toch?
-
Het rijtuig is financieel aan het einde van zijn levens duur.
Daar in tegen is het te kostbaar om het weer op te knappen.
Dus schrijven we het af en gaat het naar een museum.
Kees.
-
ICR gaat binnenkort terzijde, dan is het erg kostbaar om alleen voor de koninklijke trein de reserve delen voorraad op pijl te houden. Belastingcentjes mogen wat mij betreft naar betaalbare huizen en betaalbaar openbaar vervoer. De koning huurt maar een ICNG ofzo.
Groeten Edwin.
-
Vrijdag 12 juli wordt de SR10 met de E loc 1768 naar het spoorwegmuseum overgebracht. De aankomst in het museum zal zijn om 11.29 uur en daar zal de overdracht plaatsvinden.
Wilfred
-
Ik vraag me af hoe kan het rijtuig al einde levensduur zijn, het rijtuig heeft in vergelijking met een normale ICR uit de NS vloot veel minder km gelopen toch?
Minder kilometers inderdaad, maar voor alle revisie delen is er ook een standttijd.
Of anders gezegd, een wielstel is bijvoorbeeld aan revisie toe bij 500.000 afgelegde km's, of bij het verstrijken van 8 jaar na de laatste revisie.
En daardoor zul je toch regelmatig wat dure uitgaven moeten om het rijtuig op de baan te houden, en dan is het NS de vraag of hun dat waard is, voor een rijtuig wat maar bar weinig gebruikt word uiteindelijk.
-
ICR is natuurlijk ook uitlopend bij NS, als ze over enkele jaren alle kennis en spullen alleen voor de 3 koninklijke rijtuigen in de benen moeten houden dan wordt het wel een hele dure grap.
-
Bovendien, wat moet ervoor? Volgens mij heeft NS, na het uit dienst nemen van de 1700'en, geen eigen locs meer? De locs die nu nog rijden zijn toch van (gehuurd door) NSI?
Groeten,
Rogier
-
NS international rijdt inderdaad met geleasde Vectrons, maar ook nog aardig wat Traxx'en waarmee de Koninklijke trein al een paar inzetten eerder mee reed :)
-
Wordt dit rijtuig dan een statisch object in het museum?
Want als het rijvaardig gehouden wordt, dan gaan alle 'revisie is te duur' argumenten niet echt op. Hooguit dat het uit een ander potje moet komen en door vrijwilligers gedaan wordt. Maar die onderdelen zijn dan nog steeds een probleem.
-
Onderhoud door vrijwilligers is toch qua kosten heel iets anders dan onderhoud met betaalde krachten?
Groeten,
Rogier
-
Onderhoud door vrijwilligers is toch qua kosten heel iets anders dan onderhoud met betaalde krachten?
Vrijwilligers zijn nog schaarser dan betaalde krachten. Hebben wel wat beters te doen schat ik zo in.
Van mij hoeft het rijtuig niet in de fik of naar de sloop. Nu een paar maanden laten staan en dan ergens achterin stallen in die loods in Blerick. Het historisch belang is gering gezien de zeer beperkte inzet de afgelopen 40 jaar.
-
Ja! En dan mogen de postrijtuigen ook wel weg. Daar hebben alleen maar zakkenvullers in gewerkt. Of was het nou zakkenlegers? ;D
-
Het wordt steeds gekker hier! >:(
;D
-
Ach, de kleuterschool is weer open.
-
Rent naar de Appie voor een extra zakkie chips en een nieuwe fles cola.
Twee draadjes die om chips en cola vragen! Wat een weelde!!
-
Vrijwilligers zijn nog schaarser dan betaalde krachten
Off topic: dit ligt niet altijd aan de belangstelling. Zo heb ik mij een maand geleden opgegeven als vrijwilliger voor het HOVM via de website. Alleen leest niemand natuurlijk die inbox uit. Ja, zo blijft de schaarste bestaan. ;)
-
Zet die wagens in de paleistuinen en laten ze gebruiken als buiten verblijf of al b&b ;D
Cor
-
Off topic: dit ligt niet altijd aan de belangstelling. Zo heb ik mij een maand geleden opgegeven als vrijwilliger voor het HOVM via de website. Alleen leest niemand natuurlijk die inbox uit. Ja, zo blijft de schaarste bestaan. ;)
Nee, soms zitten de meest basale dingen in de weg..... Ik zou zeggen, probeer aan te houden of gewoon eens langs te gaan. Dat werkt vaak het beste. Veel van onze nieuwe medewerkers komen gewoon eens aan of nodigen we uit na digitaal contact.
Groeten,
Rogier
-
Wordt dit rijtuig dan een statisch object in het museum?
Want als het rijvaardig gehouden wordt, dan gaan alle 'revisie is te duur' argumenten niet echt op. Hooguit dat het uit een ander potje moet komen en door vrijwilligers gedaan wordt. Maar die onderdelen zijn dan nog steeds een probleem.
Bij het museum word een onderhoudsplan anders geschreven, dan NS hanteert.
Daar moeten treinen vele kilometers rijden met een ontzettend hoge betrouwbaarheid, dat is bij een museale inzet natuurlijk anders en daar is een onderhoudsplan ook op aangepast.
-
Nee, soms zitten de meest basale dingen in de weg..... Ik zou zeggen, probeer aan te houden of gewoon eens langs te gaan. Dat werkt vaak het beste. Veel van onze nieuwe medewerkers komen gewoon eens aan of nodigen we uit na digitaal contact.
Groeten,
Rogier
Ik ga binnenkort inderdaad maar eens langs. Dat lijkt mij praktischer. Ik wil toch de Brusselse PCC een keer van dichtbij bekijken :)
-
Goed plan en 2 vliegen in 1 klap (y).
-
En het NSM heeft de SR10 geaccepteerd (https://www.spoorwegmuseum.nl/over/nieuws/koninklijk-rijtuig-sr10-komt-naar-museum/), ook de SR12 wordt in de collectie opgenomen.
In een filmpje met mensen van het NSM werd genoemd dat de SR12 weer in de reguliere kleurstelling wordt teruggebracht, ofwel als standaard 1e klasse rijtuig zodat ook dit type in de collectie vertegenwoordigd is.
-
Is die nog in de originele toestand? Met de oranje banken.
-
Nee, deze heeft het gemoderniseerde interieur. De stuurstand van de Benelux (Bs) heeft nog het klassieke interieur met oranje banken.
-
En daarmee vult dat elkaar mooi aan :)
-
Welke ICR rijtuigen heeft het NSM nu in haar bezit?
- Bs Benelux
- Koninklijk rijtuig
- A IRCm
-?
Groeten,
Rogier
-
Volgens mij ook nog een ICRm BDs?
Jos.
-
Nee, geen BDs;
- De SR12 als gemoderniseerde A-bak
- De Bs 28.101 als ongemoderniseerde B-bak
- de SR-10 als Salon rijtuig.
-
Foutje, kan weg
-
Hoi Thom,
Dank voor de toelichting, de Bs is een Benelux variant toch?
Groeten,
Rogier
-
Ja, de Bs is de Benelux variant.