BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Pauldg op 07 April 2023, 10:38:16
-
Hoi allemaal,
Wat mij, na een aantal jaren op dit forum opvalt is de enorme verschillen tussen de verschillende modelbouwers. En dan heb ik het niet primair over kwaliteit van werk, maar over de verschillen in productiviteit. Er zijn mensen die de meest complexe projecten gestaag afmaken en een hoge output hebben en mensen waar niets uitkomt. Ik neig naar de laatste categorie. Ik begin aan van alles, maar door chaos en aandachtsproblemen komt er weinig af. De helft van de tijd ben ik mijn materialen aan het zoeken en daarna is de tijdspanne wel weer op voor een bepaald project. Daar staan mensen tegenover die een werkplaats hebben als een ASML cleanroom en al hun gereedschappen thematisch in excel hebben gestopt. Dat laatste gaat mij nooit lukken, maar een gebrek in 'executieve functies' speelt mij wel parten. Het zou mooi zijn wanneer ik wat truukjes had om, zeg 15 procent effectiever aan projecten te werken. Hoe doen andere chaoten dat? Er zijn er toch genoeg op dit forum? :)
-
Ohja herkenbaar.
Punt is ik heb al weinig tijd voor de hobby en niet altijd werkt mijn lijf mee.
Ook heb ik teveel liggen…
Ach het moet ook een hobby blijven.
Ik heb wel is met een te-doen-lijstje gewerkt, daar werd ik ik niet blij van.
M’n creatieve geest werd geremd, in het normale leven ben ik overigens wel heel gestructureerd .
-
Is het ook niet gewoon een stukje motivatie? De één vind dit leuker en de ander dat.
Verzamelen is makkelijker dan bouwen.
De één zal meer tijd hebben dan de ander.
-
Absoluut niet. Ik ben geen verzamelaar, ik vind bouwen het leukste wat er is en in principe heb ik voldoende vrije tijd tot mijn beschikking en genoeg werkruimte. Ik kan alleen geen orde houden, niet plannen en ik vind het een uitdaging om een complex project op te delen in logische blokken. Vaak is het een woest gevecht om het vinden van de benodigde spullen. Zo wil ik al een maand een motordraaistel voor mijn DE1 maken uit messingplaat, maar ik kan nergens de sleutel vinden van de verticale boorstandaard waardoor ik geen gaten kan boren.....
-
Opruimen?
Dat eindeloos zoeken herken ik erg, dus ik ben langzaam begonnen met dingen op een vaste plaats te leggen.
Gaat nog steeds wel eens mis, maar ik ben minder aan het zoeken.
Groet,
Tjalling
-
Volgens mij Paul, wonen we niet zo ver van
elkaar af. Je kunt hier gerust is komen kijken
hoe ik de structuur eenvoudig in de hand heb.
Zelden iets kwijt en geen tonnen aan projecten.
-
Ik ben bij je thuis geweest Steef en ik was diep onder de indruk van de systematiek. :)
-
Ohja herkenbaar.
Punt is ik heb al weinig tijd voor de hobby en niet altijd werkt mijn lijf mee.
Ook heb ik teveel liggen…
Ach het moet ook een hobby blijven.
Ik heb wel is met een te-doen-lijstje gewerkt, daar werd ik ik niet blij van.
M’n creatieve geest werd geremd, in het normale leven ben ik overigens wel heel gestructureerd .
Deze reactie is dan ook weer herkenbaar. Dus heb ik een lading projectjes geschrapt. Onder het mom van nu geen tijd en een lagere prioriteit, ruim ik regelmatig dit soort projectjes op via dit forum of Marktplaats. dat scheelt ook lekker in de ruimte.
En kleine bouwstappen maken uiteindelijk 1 grote. Op zondagmiddag probeer ik zeker een aantal uur te reserveren en in feestweekeinden (zoals dit) reserveer ik zelfs meer. Maar ik merk dat mijn 'grote' stappen vooral in de avonduren liggen. Ik heb elke avond 1 uur gereserveerd voor knutselen. Dit wil niet zeggen dat dit uur elke avond benut wordt, verre van dat. Maar het zorgt er wel voor dat ik zo minimaal 2 avonden een half uur tot 3 kwartier aan het knutselen ben. En daarmee maak je uiteindelijk wel een grote stap.
Maar het is ook de reden dat ik gekozen heb voor een kleine zelfstandige modelbaan. Ook daarmee maak je sneller zichtbare vorderingen en het houdt het overzichtelijk waar je mee bezig bent.
En als 1 deel af hebt, kan je altijd een tweede deel maken dat daar op aan kan sluiten, maar dat hoeft natuurlijk niet. Het kan zomaar zijn, dat ik straks met een ander project aan de slag ga. Ook goed voor mijn creativiteit.
En zo maak je wel meters, als je dat belangrijk vindt. Want het is een hobby, het gaat erom dat je lekker bezig bent. De weg er naar toe is belangrijker dan het einddoel. ;)
Groet,
michel
-
Dat laatste vooral ja. (y)
Ik val ook in de categorie slow-bouwer. Enerzijds een gevolg van de beschikbare tijd, anderzijds 'verlummel' ik ook nog wel eens tijd aan het zoeken naar goede oplossingen voor wat ik wil maken. Of schetsen maken van toekomstige (n)ooit te bouwen projecten. Het helpt wel als het idee dan op papier staat en daarmee mijn hoofd kan verlaten. Ook daar geldt echter dat het om de reis gaat en niet zozeer om iets af te hebben.
Ik switch wel tussen (deel)projecten omdat ik soms ergens vastloop of tegenaan hik. Een paar maanden later dient zich een oplossing of een work-around aan en gaat het weer verder.
Verder is enige focus in aantal en omvang van de projecten ook wel goed voor mij. Teveel versnipperde aandacht werkt de productiviteit ook niet in de hand. En verder heb ik geaccepteerd dat ik ook niet super geordend ben. Spullen liggen wel op een vaste plaats maar als ik bezig ben hoopt dat ook weer op, en de kleuren verf staan ook niet op RAL-code geschikt. Ik kan met bewondering kijken naar mensen die dat wel hebben maar ik heb de conclusie getrokken dat ik dat niet nodig heb. Veel mensen hebben die orde nodig omdat het anders een chaos in hun hoofd wordt, ik heb dat gelukkig niet nodig en ben eigenlijk zelden iets kwijt.
-
Als ik naar mezelf kijk dan hoor ik zeer zeker bij de chaotische categorie. In mijn geval komt dat mede door het gebrek aan een eigen knutsel plek.
Nu staat mijn "projecten" voorraad boven, terwijl het knutselen op de eettafel dient te gebeuren.
Of op 1 van de 3 buro's maar die deel ik weer met de rest van het gezin.
Ieder zijn eigen plekje. dus even wat laten liggen zit er niet in waardoor mijn eigen werkplek al vaak er uit ziet als oorlogsgebied.
Maar wellicht is het ook een stukje discipline.. niet teveel hooi op je vork nemen zeg maar
Zo zwerven er om mij heen nu talloze projecten in een stapel van on uit gesorteerde ideeën (de meesten noemen dat een hoop troep ;D)
Bij mij komt het doordat ik wisselende interesses heb of bijvoorbeeld een opmerking hier op het forum lees.
oh, Paul is met een pec bezig.. ja, daar was ik ook nog een aan begonnen.. vervolgens worden de spullen daarvan bij elkaar gegraaid en
is de avond alweer voorbij.. dus het gaat weer op de stapel ;D
en dan verdwaal in nieuwe ideeën ;D
Inmiddels ben ik bezig met een nieuwe werkplek in de garage. ik hoop dat ik daar wat systematischer aan de gang kan en daarmee mijn productiviteit kan verhogen.
Want het is wel heel herkenbaar dat de productie een stuk lager ligt dan ik zou willen.
maar het kan er ook mee te maken hebben dat ik gewoon alles leuk vind en me overal in verdiep ;)
Nu ik hier over nadenk realisseer ik me dat ik een onderscheid moet gaan maken tussen projecten en gebruiksmaterialen.
dus wellicht een kast met daarin per project een doos oid. en het buro meer als werkplek met gereedschappen voor de pak.
en dat lukt nu nog niet echt. en aan de beschikbare spullen ligt het niet ;D
-
Mijn werkplek -->
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1680863045-img-4097.jpeg)
Rob
-
Mijn eerste gedachte was dat het vandaag zaterdag was, maar het is vrijdag. #hebjeniksaan
Ik geef je bij deze de tip de 5S-methode te volgen, succes:
5S een is een Lean-tool en een stappenplan voor een opgeruimde werkplek en om o.a. verspilling op de werkvloer tegen te gaan. Het zorgt voor overzicht, rust en structuur. De 5 letters S staan voor Scheiden, Schikken, Schoonmaken, Standaardiseren en Stand houden.
De vijf stappen uit het 5S programma
5S gaat dus over het slim organiseren van uw werkomgeving en werkzaamheden. Veilig, doelmatig en professioneel. Het is de basis voor het creëren van een cultuur van continu verbeteren. Het 5S programma bestaat uit vijf stappen:
Scheiden: geen onnodige dingen op de werkplek;
Schikken: alles heeft een vaste plek;
Schoonmaken: voortdurend zorgen voor een nette en geordende werkplek;
Standaardiseren: visuele afspraken maken, procedures en regelingen vastleggen;
Standhouden: borgen van standaarden en discipline.
https://www.symbol.nl/lean-six-sigma-consultancy/lean-transformatie-met-continuous-improvement-maturity-model-cimm/creeer-een-solide-fundament/5s-werkplekorganisatie/
Ik stuur geen factuur, screenshot van een gulle donatie aan een goed doel (iets met dieren) kan voldoende zijn.
-
@Rob, volgens mij speel je vals. Je hebt de boel opgeruimd voordat je de foto maakte. ;D
-
Dank voor alle reacties! 5S ken ik van kantoor, maar is wellicht hier nog veel zinvoller. Vooral standhouden is de uitdaging! Ik ga er maar eens de paasdagen mee vullen. Iets met dieren komt helemaal goed. Er worden hier regelmatig egels gered :-)
Dingen opbergen per project is ook redelijk effectief! Ik heb een aantal iPaddozen van mijn werk die stuk voor stuk een project bevatten met alle rommeltjes en onderdelen die daarbij horen.
groeten, Paul
-
Leuk die 5s'en, maar dat is gericht op productiviteit, efficiëntie en veiligheid.
Als modelbouwer ben ik natuurlijk een creatieve artiest die geen baat heeft bij regels, hokjes en procedures. :angel:
-
Ja, en welk woord uit je bijdrage, beginnend met een "p", noem je ook in je bijdrage van 11:41u?
Als je maar wilt kun je er echt wel iets uithalen. dus: succes! Ik stuur geen factuur, screenshot van een gulle donatie aan een goed doel (iets met dieren) kan voldoende zijn.
-
Ik ben bij je thuis geweest Steef en ik was diep onder de indruk van de systematiek. :)
Verek! Das waar ook ::)
-
Probeer get aantal lopende zaken te beperken.
Zie je nieuwe project als beloning voor je lopende project.
Zo hou ik mezelf leuk aan de gang.
Groeten
Hendrik Jan
-
Is het ook niet gewoon een stukje motivatie? De één vind dit leuker en de ander dat.
Bij mij in ieder geval wel. Ik heb nog steeds vooral de kinderlijke lol aan rijdende treintjes. Treintjes die uit tunnels komen en dat dan het sein op rood springt als een trein passeert en dat soort dingen.
Dus ik ben best snel met het bouwen van het technische deel. Op mijn baan kunnen de treinen al jaren geautomatiseerd en behoorlijk natuurgetrouw rondrijden.
Op twee komt het op orde houden van de modellen en de door mij gewenste aanpassingen aan treintjes. Maar dat ligt vaak op een projectjesstapel.
De scenery komt altijd achteraan. Wat ik maak oogt nog best aardig, maar het krijgt geen prioriteit. Afgelopen kerst wilde ik gaan ballasten. Maar ja, je kan ook rijden en ik heb de stapel projectjes wat lager gemaakt. Mijn oude Rivarossi 1300 heeft nu eindelijk ledverlichting in plaats van dat vage gloeilampje en de Electrotren 1300 heeft driepuntsverlichting gekregen en nog zo wat.
Gebeurt allemaal nog best systematisch. Ik volg een rijschema waarbij ik een paar weken met treintjes uit de jaren vijftig rij, dan tijdperk 3c en zo verder tot tijdperk heden. Ik neem de gelegenheid te baat om een paar van de treintjes op de baan aan te passen. Als binnenkort de Wadloper dh1 komt, dan stap ik door naar tijdperk 4 en ga ik de Wadlopers naar mijn zin aanpassen. Na de zomer richting tijdperk heden schat ik zo in.
Alleen wanneer de treinen eindelijk ballast gaan zien is nog onbekend. :)
-
Ik denk dat bijna iedereen zich wel in een of meerdere punten kan herkennen in de openingspost. Ik ben geen chaoot, maar kan soms wel een half uur zoeken naar een tool. Dan is tijd om op te ruimen en dan ga ik dat eerst doen. Anders blijf je maar sukkelen. Verder spreek ik met mezelf steeds een klein klusje af to do aan de baan. Zo van: vandaag sluit ik 1 wissel aan.
-
Het zou mooi zijn wanneer ik wat truukjes had om, zeg 15 procent effectiever aan projecten te werken.
15% minder tijd steken in fora en ander internet geneuzel.
-
Das andere tijd. ;)
-
Verleden tijd, tegenwoordige tijd of toekomstige tijd? Meestal is het zonde van je tijd. ;D
-
Geen plek, geen tijd... ik koop af en toe wat met het oog op de toekomst. Over een jaar of vier gaat de oudste uit huis, dan komt er weer ruimte beschikbaar om rustig te bouwen zonder dat de grijpgrage handjes van de jongste vrij spel hebben.
En die kleine handenbinder zorgt er nu voor dat ik zelden tijd heb. Maar ik ben nog jong, die tijd komt wel weer ;D
-
Verleden tijd, tegenwoordige tijd of toekomstige tijd? Meestal is het zonde van je tijd. ;D
Ja, maar als ik om tips vraag is het vaak wel zinvol bestede tijd. Daarnaast komt er in zeldzame gevallen nog wel eens iets inspiratiefs voorbij. Daar heb ik een hoop geouwehoer voor over. ;)
-
Ah, ik zie dit draadje nu pas. Leuke vraag Paul, maar je krijgt uiteraard een keur van antwoorden, even divers als de gebruikers op dit forum ;D .
Ik moet zeggen dat ik ook geen ei van Columbus gevonden heb, maar als je genoeg passie voor je onderwerp hebt en daar in principe elke week nog blij van wordt heb je je eerste gangmaker al gevonden.
De tweede is; zorg voor een papieren fase, documenteer je onderwerp zodanig dat je van elke vierkante cm weet wat er gebeurt ('niks' is ook een antwoord), maak een tekening vooraf en houd je daar strak aan. Geeft een tekening je te weinig inzicht maak dan een maquette ervan in 1:10 ofzo. Dus als je naar aanleiding van de tekening een module maakt waar alles op moet passen verander dan niet van gedachten (ook niet na allereli adviezen op dit forum). Dan hoef je ook niet 'opeens' een onderdeel middendoorzagen omdat het anders niet past en daarna spijt krijgen omdat het oorspronkelijke plan zoveel beter blijkt te zijn.
De derde op-gang-houder is; werk maar aan één deelproject tegelijk, verspreiden van aandacht maakt je zoveel minder effectief ( 30% tijd voor aspect A, 30% voor aspect B en 40% twijfel ;D ) . Toen ik me met het stationsgebouw bezighield was dat ook het enige tot ie klaar was. Gemetseld viaduct idem. Zet m als ie klaar is op een opvallende plek en....
(Vierde gangmaker:) ... verheug je op het eindresultaat van elk van de deelprojecten.
-
De rode draad is steeds weer afleiding door andere leuke projecten.. Toen ik de modulebaan voor Schoonhoven bouwde had ik optimale omstandigheden: geen andere modelspooractiviteiten, tijdelijk geen werk maar wel een afkoopsom, en ruimte op zolder.
Na voltooiing evolueerden de projecten van Oud-Hollands TpIIIa naar Fleischmann Retrobahn met uitsluitend materialen en materieel uit de jaren '60, intussen wat NS TpIV uit mijn jeugd ingeroosterd terwijl een N-spoor projectje NS jaren 80 mee ging doen, intussen had ik mijn spoor 0 al opgeborgen en wat Engels spul opgeruimd.
Toen kwam het verzoek om Schoonhoven nog eens uit de motteballen te halen en ben ik dat aan het reviseren, digitaliseren en materieel aan het bijbouwen.
Uiteraard ten koste van alle andere projecten.
Resumé: Mijn hart ligt toch het meeste bij de modulebaan met alles wat ik er aan gedaan heb, dus dat krijgt nu al mijn onverdeelde aandacht.
-
Ik geef je bij deze de tip de 5S-methode te volgen, succes:
5S een is een Lean-tool en een stappenplan voor een opgeruimde werkplek en om o.a. verspilling op de werkvloer tegen te gaan. Het zorgt voor overzicht, rust en structuur. De 5 letters S staan voor Scheiden, Schikken, Schoonmaken, Standaardiseren en Stand houden.
Zelf ken het principe hieboven beschreven maar al te goed.
Zolang het funktioneel is op een werkplek, kan het goed werken.
in mijn werkomgeving werd het principe heel theoretisch, zonder voeling met de praktijk doorgedrukt.
gevolg: iedereen met de hakken in het zand, ontzettend veel waardevol materiaal verdwenen.
De veroorzaker met de noorderzon vertrokken en de collega's met de gebakken peren.
Dus mijn idee hierover, doe er iets mee als je dat leuk vindt en laat het anders aan je voorbij gaan.
Ik heb er niks mee....en zeker niet thuis !
Hier ligt van alles aan "waardeloze rommel" op voorraad, maar ik weet wel (ongeveer) waar 't ligt.
Het enige dat ik orden is m'n gereedschap in zo'n insteektas, zodat ik weet dat niks achterlaat als er ergens een klus is geklaard.
Verder is modelspoor één van m'n hobbies en dat is leuk om mee bezig te zijn, en dat hoeft vooral niet efficient ! Het is tijdverdrijf.........ontspanning.
-
5S, LEAN, ik had er vaak een hekel aan. Heb bij een organisatie gezeten die LEAN opvoerde als het tegengaan van verspilling. Toen dat werd geïntroduceerd paar zaken aangehaald die ik al meermaals had geopperd en uitgewerkt en die zonder al te veel moeite konden worden ingevoerd: "start maar een LEAN op". Als je nagaat dat je eerst mensen bij elkaar moet krijgen en de eerste sessie alleen maar mocht gaan over het benoemen van de verspilling, en dan niet hoeveel en zeker niet de mogelijke oplossing dan was de motivatie snel heel laag.
Collega opperde eens hoeveel minder er verspild zou worden als zou worden gestopt met al die LEAN's.
Ik kwam ook niet verder dan de "green belt", en ik vind dat ook niet zo erg geloof ik.
5S: Iedere maand controle van de afdeling (door een andere afdeling) met checklist, score in percentage. Ieder kwartaal uitreiking van de wisselbokaal aan de afdeling die het hoogst had gescoord. Toen ik dat later bij een andere organisatie vertelde kwamen een aantal niet meer bij.
-
Scheiden: geen onnodige dingen op de werkplek;
Schikken: alles heeft een vaste plek;
Schoonmaken: voortdurend zorgen voor een nette en geordende werkplek;
Standaardiseren: visuele afspraken maken, procedures en regelingen vastleggen;
Standhouden: borgen van standaarden en discipline.
Das prachtig, maar door ruimtegebrek gaat dat hier gewoon niet. Ik woon nog altijd bij m'n ouders en moet m'n ruimte delen met spullen voor videobewerking, audio-speelgoed (DJ-spul), de modelbaan en vooral veel zaken/apparatuur voor elektronica.
Dan heb ik ook nog een immer uitdijende website. Die laatste neemt weliswaar geen fysieke ruimte in, maar kost wel veel tijd. Omdat zeker de elektronicaprojecten steeds complexer worden, worden mijn artikelen dat ook.
Ik heb gewoon de ruimte niet om alles gescheiden te houden. Ik ben nooit iets kwijt (bijna dan) op m'n bureau waar het 1 bende is. In de kasten moet apparatuur vechten om de ruimte en m'n bureau wordt steeds voller door labvoedingen en meet-apparatuur.
Naast gebrek aan ruimte is het ook een probleem van beide hoofdhobbies: zowel in de elektronica als modelbouw moet je nog wel eens op iets wachten en zeker in de modelbouw, als ik iets met de airbrush te lijf ben gegaan wat dan uit moet harden, vind ik die 24 uur wachten echt een soort weggegooide tijd. Ik ga er niet op zitten wachten en kan wel 10 andere dingen bedenken die ik in de tussentijd kan doen. Ik loop graag in 10 sloten tegelijk...
Op m'n werk is het een heel ander verhaal (daar ben ik wettelijk verplicht m'n tafel schoon te houden), maar daar scheelt dan ook dat er ruimte te over is in de kasten, alles genummerd is en vaste plekken heeft. Dat ik daarnaast een kar met gereedschap heb waar het gereedschap in de lades in schuim-inleg ligt, maakt het opgeruimd houden erg makkelijk.
In 10 sloten tegelijk lopen is daar ook verboden, dat scheelt ook nogal...
-
Zeker niet om 5S te verdedigen, wel om aan te geven dat ik er ook een steeds grotere hekel aan kreeg:
"door ruimtegebrek gaat dat hier gewoon niet" > dat werd uitgelegd als een "showstopper" want er was altijd een weg om het toch voor elkaar te krijgen, aldus de procesengineer. Wat heb ik die man soms gehaat.
-
Mijn antwoord op de vragen uit het eerste bericht:
*elke dag even iets laagdrempeligs doen met je hobby;
*dagelijks: rondslingerend gereedschap opruimen;
*idem voor materialen die niet meteen nodig zijn;
*elke paar weken in ieder geval de werkbank en hobbyruimte grondig opruimen en schoonmaken;
*projecten gaan in hun eigen doosje (ijsbak o.i.d.);
*het helpt echt om na te denken over wat je allemaal wilt doen;
*heb je eenmaal keuzes gemaakt, denk dan na over bouwvolgordes;
*deel je bouwresultaten op dit forum. Voor mij hielp dat erg bij het afmaken van dingen (zie mijn draadje Frans loodsje etc.): een milde stok achter de deur;
*ik verzamel goede ideeën en inspiratie in een paar tijdschriftencassettes;
*van mijn locomotieven heb ik alle handleidingen/bijsluiters in een ringband;
*halveer je leestijd op het forum en verdubbel je bouwtijd;
*toets regelmatig of je je klus nog leuk vindt. Zo niet, stop dan met de klus.
Groet,
Wolter
-
Iedereen veel dank voor alle bijdragen en persoonlijke ontboezemingen. Ik heb eigenlijk drie deelproblemen: a) selectie en focus (wat doe ik allemaal tegelijk), 2: werkplekmanagement, hoe organiseer ik de werkplek en 3: projectmanagement. Op allerlei heb ik goede en zinvolle suggesties gehoord. Ik ga eens wat opruimen en weggooien. Tot later!
Paul
-
Wat ik me nu pas realiseer: ik heb nu sinds een half jaar of zo een klein (40 x 60 cm of zo) whiteboard hangen waarop ik enkele zaken neerkalk: wat moet ik er nog voor aanschaffen, wat moet ik nog doen enz. Het voelt wel prettig om, als iets klaar is, dat lekker uit te halen met het bordenwissertje.
Ik hou me er lang niet altijd aan, maar voor sommige zaken waarin ik het overzicht even kwijt ben geraakt, is het erg handig.
-
Ik heb eigenlijk drie deelproblemen: a) selectie en focus (wat doe ik allemaal tegelijk), 2: werkplekmanagement, hoe organiseer ik de werkplek en 3: projectmanagement. Op allerlei heb ik goede en zinvolle suggesties gehoord. Ik ga eens wat opruimen en weggooien.
Ik ben hertrouwd, dat loste alle drie die problemen op (y). Alleen met dat laatste heb ik nog steeds veel moeite ;D
-
Ik ga eens wat opruimen en weggooien. Tot later!
dat werkt niet, dan komt er gewoon wat anders ;D
Gewoon structureren en sorteren. en dat bij houden.
komt op discipline aan. je weet dat ik dat prima kan. dus jij ook ;D
Maar naar aanleiding van jouw topic wel is even mijn 3d printert verhuisd naar de garage..
Kan ik wat dingen printen waarmee ik weer wat dingen van de stapel af kan maken.
-
Opruimen is ook een soort van sorteren toch? Wat je in het ronde archief wil hebben en wat niet?
Enne....van relatie wisselen is praktisch, maar niet heel goed voor de cashflow. Ook een manier om het probleem op te lossen ;)
-
Laatst kwam ik qua opruimen een tip tegen die me aansprak: kijk wat voor "opruimtype" je bent. De stereotype goede opruimer heeft alles netjes en leeg en schoon, met ordners en hangmappen en nette bakjes achter gesloten deuren. Maar dat past niet voor iedereen. De twee keuzes zijn zichtbaar/onzichtbaar en gedetailleerd/grof.
- Liever alles netjes achter deuren in een kastje? Onzichtbaar. Liever open bakken zonder deksel? Zichtbaar.
- Word je blij van die compleet onderverdeelde verf+kwast+enz lasergesneden opbergdingen met voor alles een plekkie? Gedetailleerd. Gelukkiger met een eenvoudige oude beker met alle kwasten erin? Grof.
Dus het is prima om een paar verhuisdozen neer te zetten. Als het voor jou dan werkt om de boel er na afloop in te gooien en als het geen probleem is als je bij het eruithalen even moet zoeken: prima. Een wand met kleine ladekastjes om elk soort weerstandje individueel op te bergen meer je ding? Dan kost opruimen meer moeite maar vind je het eerder terug. Ook goed.
Enfin, ik vond het zelf wel een leuke manier om er op die manier over na te denken.
Reinout
(Bron: zoek op youtube naar 'clutterbug'. Tenenkrommend Amerikaans naar mijn smaak. En met een zuurstokluchtje. Maar de theorie sprak me wel aan.)
-
Ik probeer altijd eerst een project af te maken voor dat ik aan de volgende begin.
Helaas gaat deze vlieger niet altijd op, maar probeer dan wel het liggende project hierna op te pakken.
Ik hoop ook dat ik dit jaar een tuinhuis achter in de tuin kan gaan plaatsen waar mijn nieuwe baan in komt. :laugh:
Dan kunnen de dames eindelijk weer hun benen ( wielen ) strekken.
Ook dit project zal veel afleiding gaan bieden waardoor er voor de model trein bouw weinig tijd zal zijn.
Kees.
-
Ik doe een beetje zoals Wolter, reactie #31.
Maar dan minder gestructureerd en minder consequent.
Grondregel: ga elke avond even naar je hok. Al is het maar 10 minuten. Soms worden die 10 minuten een uur, soms blijft het bij 10 minuten. Rij een treintje, verf een raampje of snij in een stukje karton. Een avond oeverloos YouTube filmpjes -, of erger nog: televisie kijken is erg onbevredigend. Maar ben je daarentegen een half uur in je treinenhok geweest is het plotseling een zinvolle avond geweest.
Albert
-
Grondregel: ga elke avond even naar je hok. Al is het maar 10 minuten. Soms worden die 10 minuten een uur, soms blijft het bij 10 minuten. Rij een treintje, verf een raampje of snij in een stukje karton. Een avond oeverloos YouTube filmpjes -, of erger nog: televisie kijken is erg onbevredigend. Maar ben je daarentegen een half uur in je treinenhok geweest is het plotseling een zinvolle avond geweest.
Albert
Zo doe ik het ook ongeveer.
Ik zet vaak even een podcast op van een halfuurtje, als ik nog zin heb om verder te knutselen luister ik er nog één of twee achteraan.
-
Voila.
Het één hoeft het ander niet uit re sluiten.
Zo luister ik tijdens het modelklooien naar BBC Radio Scotland of een lekker stukje muziek. Bach, Duke Ellington, Johnny Guitar Watson. Ofzo. (Mijn muzieksmaak is even eclectisch als mijn treintjesverzameling)
-
Goed draadje dit, qua dit soort dingen (ik noem t maar modelbouwpsychologie) bepaalt volgens mij 90% van wat je feitelijk bouwt, de technische vragen die hier meestal staan de andere 10%. Heb je de motivatie een beetje op orde dan druk je daar meestal zelf wel doorheen
Denk dat ik er wel wat zinnigs over te zeggen heb als iemand die wel es wat gebouwd heeft zegmaar...
Paar puntjes om eens op te kauwen, in t algemeen:
- wil je eigenlijk wel modelbouwen? Of wil je een modelbaan gebouwd hebben? Of een beetje LARPen dat je modelbouwer bent met n prachtige werkplaats met alle verfjes en gereedschap maar t feitelijk dingen bouwen eeuwig uitstellen? (en waarom?)
- prioriteiten zijn heel belangrijk. Je kan modelbouw vrij hoog op je prioriteitenlijstje hebben staan, zeg op plaats vier, maar je komt door t aantal uren in een dag nooit verder dan prioriteit 2 of 3, uh ja, dan kun je wel nagaan hoeveel je aan t eind van t jaar gedaan hebt. Kinten. Honten. Begin er niet aan.
- als mensen zien wat ik gemaakt heb zeggen ze nogal es "daar moet je veel geduld voor hebben!" maar dat is echt de allergrootste misvatting die er is, want ik heb geen geduld. Paul, waarom heb je er vrede mee dat je een maand niet verder kunt aan die DE1 omdat je geen boor-sleutel hebt? Gewoon uit puur chagrijn met grimmige kop op de fiets springen en 3 van die sleutels halen bij de ijzerwarenzaak. (meteen even M2-boutjes en moertjes en 0,5mm-boortjes halen, want dat spul moet je altijd op voorraad hebben). ZO. NOUST KLAAR. HET IS ONGELOOFLIJK WAT HIER GEBEURT. VEEL GEWELD LEIDT SOMS TOT GELD. effectief modelbouwen is heel vaak ook gewoon dingen op chagrijn erdoor beuken.
- opruimen een beetje op dezelfde manier: in principe niet, tot je je kont letterlijk niet meer kan keren of je met een nieuw (deel)project aan de slag gaat of tot je dr ongeduldig van wordt. Goed, dit is in principe persoonlijke voorkeur, maar denk dat ik t levende bewijs ben dat dagelijks opruimen met managementterminologie niet noodzakelijk is voor productief bouwen. Is een beetje een variant op t punt van prioriteiten.
- zorg dat je altijd door kunt. Modelbouw werkt naar mijn idee als een soort vliegwiel: Valt t stil, moet je dr een hoop energie in steken om t weer op gang te krijgen. Is dat eenmaal gelukt, kost t daarna weinig energie om t draaiend te houden en kun je dr ook aardig wat energie uit halen.
Geldt voor de werkplek (zorg dat je n werkplek hebt waar je de troep kan laten liggen, dus geen drempel om eea weer op te pakken),
materialen (hou je basismateriaal altijd goed op voorraad. Standaard bij elke modelbouwzaak waar je komt alle auhagen dakplaten integraal opkopen, basisassortiment verf meer dan 1 potje in huis hebben, belangrijkste gereedschap dubbel hebben)
en planning (leg een project nooit aan de kant als je tegen een hobbel aan loopt, druk dan nog even door tot je die hobbel hebt opgelost en t project hebt vlotgetrokken. Leg je t weg omdat t moeilijk is dan wordt de kans heel groot dat t voor eeuwig blijft liggen.)
- al eerder genoemd door anderen hier: t bevalt mij heel prima om elk project af te maken voor ik aan t volgende begin. Dat heeft een belangrijk voordeel: van elk project doorloop je dan alle stappen en dus leer je bij elke stap wat en wordt je volgende model in elk aspect beter dan t vorige. Er stranden ook een stuk minder projecten, want heb je 12 treinen in aanbouw staan, tja, hoe groot is de kans dat die eerste ooit nog af komt? Ze staan geen van allen in de verf, dus dat kun je nog steeds niet en wordt dus steeds enger om aan te beginnen, de eerste trein is nog van karton gebouwd, halverwege trein 3 ben je overgeschakeld op styreen en de achtste is van messing, hoeveel zin heb je nog om dat oude kartonnen kadaver ooit af te gaan werken? t ligt er nu al 5 jaar en dr zijn onderdeeltjes kwijt etc.... 10 jaar werk, en wat is t resultaat? wat dozen half afgemaakte troep.
- variant op t vorige punt: hou zeker in t begin je projecten bescheiden. Je leert nog snel bij, dus meteen de zolder vol leggen met spaanplaat en een enorm project beginnen is garantie voor iets waar je later ontevreden mee gaat zijn, omdat je gewoon nog niet de ervaring had om een goed plan te maken en je halverwege gaat merken dat je alles dat je in t begin gebouwd hebt eigenlijk wilt overdoen omdat je t ondertussen beter kunt... Ben zelf pas na twee decennia fanatiek hobby- en 8 jaar professioneel bouwen met een groot ambitieus project begonnen dat meer dan n paar jaar duurt en waar allerlei druk op ligt qua dat t "voor t eggie" is en ook echt goed moet worden, in plaats van nog enigszins vrijblijvend gerotzooi met kleinere projectjes
- een beetje discipline qua nieuwe projecten beginnen. Ik heb minstens zo'n lijst ideeën in mn achterhoofd als elke andere modelbouwer, maar tenzij t een dingetje is dat je in een avond in elkaar rotzooit doe ik er voorlopig helemaal niks mee. Al die ideeën liggen een beetje te marineren in mn achterhoofd, soms maak ik es een schetsje misschien, verder niks. Pas als een idee het jaren volhoudt in mn achterhoofd ga ik er misschien feitelijk iets mee doen, want blijkbaar is t interessant genoeg.
- kun je je bek schrobben in de batkamer? En kun je er eens per maand onder de douche? dan is de batkamer nog prima en kun je gewoon modelbouwen, geen gezeik. Emmert je wederhelft er toch over, dan zou ik zeggen dat wederhelftlief na zoveel jaar emancipatie maar lekker zelf tegeltjes kan gaan bikken. zoek het uit.
-
Interessant draadje.
Wat ook mij helpt is om heel geregeld bezig te zijn, al betreft het maar een heel kleine verrichting.
Dat houdt de gang erin.
En rond projecten (of projectjes) af en ruim op, voor je met iets nieuws begint.
Wil het niet (direct) lukken, ruim op en schuif het dan terzijde.
In een later stadium krijg je misschien nieuwe ideeën, moed en/of inspiratie.
Bij grotere klussen is een gedegen voorbereiding van belang, zodat je niet halverwege strandt met je project.
Groet, Bas
-
Ik ga eens wat opruimen en weggooien. Tot later!
Paul
En dat doe je bijvoorbeeld door een etsplaat aan te bieden die ik echt niet nodig heb maar toch stiekem wel zou willen waarmee mijn probleem van teveel projecten weer toeneemt, je wordt bedankt ;D ;D
-
Dat dus Bessel, dat.... ;D
-
We zijn een groot waterbed van teveel projecten Bessel ;D
Goeie reacties weer allemaal. Teveel om alles en iedereen op te noemen, maar het relativeren van opruimen (en dat er verschillende opruimtypen zijn) prioriteren en gewoon de eigen motivatie onderzoeken: waar sta je, wat drijft je en wil ik dit eigenlijk wel is belangrijk. Kinderen en relaties zijn altijd grotere prioriteiten. Badkamer verbouwingen begin ik niet meer aan. Drie maanden overal cement, herrie en indringers in je huis voor een andere skin van je badkamer met een douche waar je net zo nat van wordt als de vorige! :D
-
Ik heb een buurman die regelmatig zijn klushok uitmest door oude modelbouwzut en radio onderdelen bij mij te parkeren. In de volgende ronde krijgt hij het weer terug! ;D
-
Wat me wel heeft geholpen trouwens is de hoogte van de zolder gebruiken om rijen planken op te hangen waarop een heleboel nette witte Ikea dozen gesorteerd staan met diverse inhoud. De spullen voor minder urgente projecten staan wat hoger, de actuele zet ik binnen handbereik.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20230408-115500-356-64313a1accd13.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20230408-115500-356-64313a1accd13.png)
Inmiddels is de overige diversiteit aan doosjes ook vervangen door nette witte exemplaren met duidelijke inhoudsopgave
-
een douche waar je net zo nat van wordt als de vorige! :D
ik denk dat Floris zijn avatar daar een prima oplossing voor is ;D ;D
scheelt meteen ook weer douchetijd waardoor je meer tijd overhoud voor hobby ;D
Edit: Je hebt bij mij trouwens ook wel wat wakker geschud ;D
Dus gisteren letterlijk mijn 3d printer afgestoft en weer aan het werk gezet.
en zojuist dacht ik: hmm misschien maar eens kijken of ik wat kan printen om op te ruimen
Maar natuurlijk was ik niet de eerste. dit filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=kN8-9mgatTo)lijkt me een leuk begin, ik zal wel laten weten hoe dat gaat.
-
Mijn werkplek -->
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1680863045-img-4097.jpeg)
Rob
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1680086831-img-3509.JPG)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1680208964-1666187899-img-3031.jpg)
Uiteindelijk komt er toch iets uit mijn handen ;) Het eindresultaat is een opgeruimde werkkamer met een functionerende modelbaan. Kortom het managen heeft bij mij geen prioriteit. Ik grijp dan ook nooit mis in mijn puinhoop. Staat iets in de lijmtangen, kies ik voor iets anders, toch!
Rob
-
Interessant draadje Paul, het maakt heel wat los. (y)
Even een woordje aan hen die ook hier weer vinden dat men eens wat minder op het internet zou moeten rondstruinen. In plaats daarvan aan het modelbouwen zou moeten gaan. Met de nadruk op moeten.
Vandaar dat ik het kort zal houden. Ik ga al. Dat ik nu heel wat inspiratie zal missen die ik online opdoe, en internetverkopers heel wat minder om zouden zetten als iedereen dat deed, dat is dan het effect zal ik maar zeggen.
-
Tuurlijk niet.
Je bent hiet binnen de kortste keren terug om je vorderingen te tonen 8)
Hup, bouwen!
Hendrik Jan
-
Ik geef je bij deze de tip de 5S-methode te volgen, succes:
De vijf stappen uit het 5S programma
Scheiden: geen onnodige dingen op de werkplek;
Schikken: alles heeft een vaste plek;
Schoonmaken: voortdurend zorgen voor een nette en geordende werkplek;
Standaardiseren: visuele afspraken maken, procedures en regelingen vastleggen;
Standhouden: borgen van standaarden en discipline.
Daar gebruik ik geen enkele S van, ik gebruik alleen de S van Schrappen: Alles wat ik de komende 30 jaar niet af kan krijgen doe ik niet, schaf ik niet aan of doe weg.
Stephan.
-
ok, ik weet het.. alweer een youtube filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=ra_9zU-mnl8) maar deze moet je zien als je:
1) een 3d printer hebt of iemand kent die dingen voor je wil printen.
2) het hier genoemde probleem dat je spullen overal liggen en daar een oplossing voor zoekt.
3) je gewoon een leuk filmpje over zelf gemaakte storage wil kijken.
waarschuwing: deze man gaat redelijk snel ;D
-
Zelf je opruimfaciliteiten printen wow... :D
-
Wat is uiteindelijk het antwoord op de vraag van het onderwerp ?
effectief modelbouwen ......???
iedereen heeft daar een eigen visie op.
....................
laten we dat maar hoog in het vaandel houden.
Fijne Pasen allemaal
-
Dat klopt als een zwerende vingert, alleen Paul vroeg advies/handreikingen. Dat heeft hij ook gekregen en zoals ik het lees is hij er nog blij mee ook. Dus het delen van ieders eigen onderbouwde visie heeft toch zo zijn nut ;)
-
Precies. Iedereen heeft daar een eigen visie op en dingen die voor die persoon werken of niet. In de sfeer van Pasen: iedereen moet op zijn eigen manier zalig worden. Ik hoop dat ik niet de enige ben die blij is met alle antwoorden. Het forum strekt tot nut van het collectief! :)
-
Effectief = doeltreffend/het verlangde effect opleverend/waardoor het beoogde doel bereikt wordt. Maar het zegt niets over de manier waarop of over een tijdspanne en ook zegt het niets of je modelbouw activiteiten dan ook efficiënt moeten zijn.
Midas Dekkers heeft ooit gezegd dat de natuur wel effectief is, maar niet efficiënt. Zaadjes, vruchten e.d. zijn in bovenmatige getallen aanwezig, maar zijn wel effectief in de voortplanting.
Wanneeer ik uiteindelijk een model klaar heb, dan is dat het door mij gewenste doel/effect. Dan is het toch effectief?
Ook al heb ik er jaren over gedaan en heb ik tussendoor nog allerlei andere projecten aangepakt en/of afgerond en is niet alles wat ik gedaan heb erg efficiënt geweest. Ik heb er intussen veel plezier aan beleefd en dat is voor mij belangrijk.
De manier waarop, is zoals door meerderen beschreven heel individueel; de een werkt heel gestructureerd en de ander houdt meer van een wat lossere aanpak; ieder zal daar zijn/haar weg in vinden en doen waar die zich het meest prettig bij voelt.
Overigens is het leuk en leerzaam al deze verschillende reacties en meningen te lezen en zullen anderen verder kunnen helpen: zeer effectief.
-
Leuk onderwerp. ;)
Er zijn altijd wel mensen hier waarin je jezelf herkent. :D
Peter
-
We zijn in wezen ook allemaal niet zo verschillend ;D
-
Yes, we are all individuals!
-
I'm not! ;D
-
in mijn werkomgeving werd het principe heel theoretisch, zonder voeling met de praktijk doorgedrukt.
gevolg: iedereen met de hakken in het zand, ontzettend veel waardevol materiaal verdwenen.
De veroorzaker met de noorderzon vertrokken en de collega's met de gebakken peren.
Dat was dan geen 5S maar zeemeeuwenmanagement: schreeuwen, krijsen, de boel onderschijten en wegvliegen ;D
Verder laat ik dit topic weer rusten, geen management fratsen in mijn hobby(ruimte)
Waarbij ik meteen moet denken aan de meest nutteloze functieomschrijving die ik ooit gelezen heb ... vrijetijdscoach, geen wonder dat we personeelstekorten hebben als mensen daar hun arbeidspotentieel aan verspillen :) ;D
-
Ik worstel zelf ook met de mogelijkheden om eens iets te doen, ik heb vaak vrije tijd genoeg maar, zit vaker bij de pc dan dat ik wat aan bouwen doe.
Dan kun je makkelijk zeggen, zet die pc uit en ga wat bouwen.
Dat is waar maar, soms heb ik ook de energie niet om wat te bouwen, dan kom ik thuis uit het werk en, dan wil ik 's avonds even lekker zitten of, ontspannen.
Bovendien heb ik ook nog een arm die niet altijd mee wil werken, waardoor ik dan soms te bang ben om te veel te doen.
Telkens nam ik mij dan voor, dit weekeind ga ik iets doen, ik heb genoeg tijd en, ga lekker prutsen.
Helaas een hele middag of, een hele dag wat doen lukt mij dan niet, ik leg de boel aan de kant en, ga maar weer wat anders doen.
Uit het topic Frans loodsje et cetera, haalde ik een leuke tip en, daar ben ik reuze blij mee. (y)
Hij maakt gebruik van korte momenten of, verloren uurtjes op de dag.
Door tussendoor telkens twintig minuten, een half uurtje of een uurtje te gaan prutsen, kan ik telkens kleine stapjes maken.
Kleine stapjes zijn ook vooruitgang en, daar doe ik het voorlopig even mee. (y)
-
Hoi Andre ,
Ik ken dat gevoel. Toen ik nog werkte had ik overdag bij mijn baas plannen om " vanavond " dit of dat te gaan doen.
Als je dan 's avonds gegeten had ,had je bijna geen zin meer om nog wat te gaan doen. Later op de avond kwam de zin meestal wel weer terug.
Peter
-
Gewoon een beetje tijd voor reserveren. Heb 2 vaste avonden in de week waarop ik uur of 2 per avond aan mijn baan (sorry banen tegenwoordig) bouw. In het weekend variërend afhankelijk van gezins-agenda, andere klussen die in en rond het huis gedaan moeten worden en het weer.
En probeer het zo efficiënt mogelijk te doen door op verschillende hoeken tegelijk bezig te zijn maar dan wel in andere opbouwfase. Hierdoor voorkom ik wachten op drogen van lijm of verf. Daarom ook op de anderen dagen even kwartiertje of halfuurtje de hobbyruimte in om even snel de 2e laag gras of de grondverf ergens op te zetten. Op die manier kun je best veel in een week doen.
-
Tijd is mijn (voornaamste) probleem niet. De uitdaging is om binnen de beschikbare tijd tot zaken te komen en zowel de werkplek als de projecten goed te organiseren. Daarbij bouw ik niet aan een baan, maar aan materieel. Dat loopt sneller stuk op een relevant stuk gereedschap niet kunnen vinden. De tip, meermalen hier genoemd en eigenlijk ook door jou, om elke dag iets laagdrempeligs te doen, neem ik ter harte. Zoiets heeft ook wel eens in Railmagazine gestaan. Al die kleine stukjes maken uiteindelijk toch een project.
Groeten, Paul
-
Wat dat betreft nog een heel stom handigheidje:
Mijn fietsenmaker heeft zijn werkbank ook helemaal vol met gereedschap liggen. Naar allemaal in dezelfde richting, dus dwars op de werkbank.
En dan wordt het ineens makkelijker om dat ene stuk te vinden dat je nodig hebt.
Is geen oplossing voor alles, maar een klein stapje dag een klein beetje kan helpen.
Groet,
Tjalling
-
Grappige tip! Er zit wel iets in :)
-
Dankzij dit draadje keek ik weer even naar mijn georganiseerde werkwijze
(https://rangeerbanen.files.wordpress.com/2023/04/p1080078-1.jpg?w=1200)
Mijn werkplekje
(https://rangeerbanen.files.wordpress.com/2023/04/p1080073-1.jpg)
Mijn gereedschapslade
Het gaf dan ook weer wat voer voor een blogje (https://rangeerbanen.wordpress.com/2023/04/11/mijn-werkplek/) :)
Groet,
michel
-
(y)