BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Voske op 22 March 2023, 17:15:50
-
Beste medespoorders
Ik heb al enkele malen gelezen dat als koolborstels nat zijn geweest met olie dat ze dan worden heet gemaakt door een soldeerbout.
Nu is de vraag werkt dit echt of is het beter om de koolborstels te vervangen.
EN hoe warm moet het soldeerijzer dan wel zijn zonder schade te maken aan de koolborstels
-
Volgens mij kan je beter jezelf een paar andere vragen stellen:
- Wat kosten nieuwe koolborstels?
- Wil ik voor dat geld gaan zitten klooien met het risico dat het toch niet goed werkt?
Grtz, Ton
-
Voor HAG koolborstels wil je wel klooien met soldeerbout.
Mvg Johan
-
Het gaat mij niet speciaal om het geld wand ze zijn nog te vinden en ze kosten maar 4€ dus voor het geld moet ik het niet doen, maar ik stel mij gewoon de vraag omdat dit onderwerp wel veel voorkomt.
-
Beter is om nieuwe in te zetten.
Maar als je verlegen zit is verwarmen en olie verbranden een optie.
Ik haal HAG koolborstels aan omdat die een vermogen kosten.
Als je 12 loks hebt vervang je die alleen als het echt nodig is.
Mvg Johan
-
Volgens mij is dat verhittingsverhaal één groot fabeltje.
Ik maak ze gewoon schoon in wasbenzine als ze "verzopen" zijn en heb nog nooit negatieve gevolgen van het niet uitgloeien kunnen vaststellen.
Bart
-
Volgens mij kan je beter jezelf een paar andere vragen stellen:
- Wat kosten nieuwe koolborstels?
- Wil ik voor dat geld gaan zitten klooien met het risico dat het toch niet goed werkt?
Grtz, Ton
Relatief erg veel en dus ja. Daarnaast heb ik de oude koolborstels al, op de nieuwe zou ik moeten wachten.
De enige keer dat ik dit heb gedaan was ook met een nieuwe loc, die reed daarna weer probleemloos.
Volgens mij is dat verhittingsverhaal één groot fabeltje.
Ik maak ze gewoon schoon in wasbenzine als ze "verzopen" zijn en heb nog nooit negatieve gevolgen van het niet uitgloeien kunnen vaststellen.
Dat is ook niet waar het om gaat. :-*
-
Das raar. Waar gaat het dan wel over? ???
Bart
-
Je zou ook i.p.v. nieuwe koolborstels overwegen om het motortje te vervangen door een klokankermotor. De "koolborstels" in deze motortjes slijten nagenoeg niet. Faulhaber is duur, maar er zijn wel aardig wat goedkope alternatieven. Vroeg of laat moet ik er ook aan moeten gelovern. Ik heb o.a. twee oude gedigitaliseerde Fleischmann locs uit de jaren 80 met een gietijzeren kap. Die rondmotoren zijn goed te vervangen door wat minder lawaaiige.
Bovendien, als je fijn motorriek je een beetje in de steek laat is het vervangen van koolborstel een lastige klus.
Hartelijke groet,
Joop
-
De "koolborstels" in deze motortjes slijten nagenoeg niet.
Je zet "koolborstels" terecht tussen aanhalingstekens. De borstels in een klokankermotor zijn niet van kool maar van metaal. Die slijten wel degelijk, maar dat kan heel lang duren omdat ze gesmeerd worden. Maar als ze eenmaal doorgesleten zijn, dan is het einde verhaal, want nauwelijks te vervangen.
-
Waarmee zijn ze gesmeerd Klaas ?
Mvg Johsn
-
@Johan, de collector is een open kooi waar een kloddertje vet in zit. Door de centrifugale kracht wordt dat vet geleidelijk naar de buitenkant geslingerd.
-
Das raar. Waar gaat het dan wel over? ???
Het uitgloeien van koolborstels die vol met olie zitten, als je dat met wasbenzine er al uit hebt gekregen hoef je ze niet nog eens uit te gloeien. De wasbenzine dampt er vanzelf wel uit.
-
Ik heb al enkele malen gelezen dat als koolborstels nat zijn geweest met olie dat ze dan worden heet gemaakt door een soldeerbout.
Ik had hier nog nooit van gehoord (ik heb wel koolborstels met wasbenzine gereinigd). Maar ik vraag me af hou je voorkomt dat er soldeer van de hete bout (waar meestal toch wat restsoldeer aan zit) aan de koolborstel gaat zitten, dan ben je nog verder van huis.
Groet
Fred
-
je hoeft de punt niet te gebruiken maar het punthuis heeft ook heel warm bij een gewone bout
-
Het uitgloeien van koolborstels die vol met olie zitten, als je dat met wasbenzine er al uit hebt gekregen hoef je ze niet nog eens uit te gloeien. De wasbenzine dampt er vanzelf wel uit.
Heb je ooit een koolborstel onder een microscoop bekeken? Wie zegt dat deze poreus zijn?
Het is een gesinterd iets, maar dat is hardmetaal of keramiek ook. En deze stoffen zijn niet zo heel erg poreus..; zacht uitgedrukt.
En wat is het bindmiddel van een koolborstel? Hars, was, etc? Je weet het niet.
Door die dingen nou te gaan verhitten kun je best wel onbedoelde effecten creëren.
Misschien zit er wel iets van een smeermiddel in? Wat als je de structuur van het bindmiddel verandert? Koolborstels zijn niet ontworpen voor een bedrijfstemperatuur van pakweg 200 graden.
Gewoon even afspoelen met wasbenzine dus als ze erg vet zijn. Of nieuwe erin.
Bart
-
Wat een gedoe over een paar koolborstels! Gewoon in een wc papiertje de "natte"door olie besmeurde koolborstels schoonboenen. Koolborstels zijn vettig van zichzelf. Die moet je niet smeren. Maar doordat de motor draait zal er zich overal vet en olie heen werken. Ik maak alles schoon door het in wasbenzine te laten weken. Daarna alles weer droog maken. En dan moet het goed zijn. Nieuwe koolborstels zijn niet nodig als de oude nog goed zijn. En met goed bedoel ik dat ze niet zodanig scheef afgesleten zijn dat het allemaal niet goed contact meer maakt. ;) Het is wel belangrijk dat de motor schoon blijft vooral als er kolengruis van de koolborstels op de collector tussen de groeven komt. Dat geeft kortsluiting waardoor de werking van de motor minder wordt. Sterker nog er ontstaat extra warmte. Vandaar dat goed reinigen van de motor noodzaak is. Meer is echt niet nodig.
-
Precies mijn ervaring dit laatste bericht
Hoop gedoe om koolborstels.
Hier op advies ook tijd terug hele bende in de wasbenzine en daarna laten drogen ,
In elkaar zetten en loopt als nieuw.
Mijn E19 van fleischmann schokte dat is hiermee verholpen
Mijn 85 sound van roco maakte kortsluiting dit bleek vuil in de collector raar maar waar bij een relatief nieuwe lok maar dit was wel verholpen door wasbenzine.
-
Heb je ooit een koolborstel onder een microscoop bekeken? Wie zegt dat deze poreus zijn?
Het is een gesinterd iets, maar dat is hardmetaal of keramiek ook. En deze stoffen zijn niet zo heel erg poreus..; zacht uitgedrukt.
En wat is het bindmiddel van een koolborstel? Hars, was, etc? Je weet het niet.
Door die dingen nou te gaan verhitten kun je best wel onbedoelde effecten creëren.
Misschien zit er wel iets van een smeermiddel in? Wat als je de structuur van het bindmiddel verandert? Koolborstels zijn niet ontworpen voor een bedrijfstemperatuur van pakweg 200 graden.
Gewoon even afspoelen met wasbenzine dus als ze erg vet zijn. Of nieuwe erin.
Keramiek kan ook poreus zijn....
In ieder geval heb je een heel verhaal opgehangen terwijl hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90702.0), hier (https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=11078), hier (https://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=1047591), hier (https://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=678785) en hier (https://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=729710) onder andere tips en uitleg worden gegeven over het uitgloeien, nergens waarschuwt iemand over de beren die jij op de weg ziet.
Wat als wasbenzine (een oplosmiddel) het smeer- of bindmiddel van een koolborstel aantast? :o
-
In een koolborstel zit geen extra smeermiddel. De koolstof is zelf het smeermiddel.
En wat voor bindmiddel zou er in kunnen zitten dat oplosbaar is in wasbenzine? Ik kan me daar geen voorstelling van maken.
-
Koolborstel kunnen wel vuil worden en dan kan je ze even over eer fijn schuurpapiertje halen.
Natte koolborstels, nooit van gehoord.
Het leuke is, dat het helemaal geen borstel is, maar een staafje grafiet.
Groetjes
Wil
-
Waar wordt een koolborstel vuil van Wil?
Mvg Johan
-
Meestal van eigenaren die flink doorklodderen met olie zodat het uit de lagers terechtkomt op de collector en zo. Dan vermengd de olie zich met het afgesleten koolborstelmateriaal en gaat lekker tussen de lamellen van de collector zitten en kan je met wasbenzine en een tandencocktailstokerprikker alle smurrie er uit peuteren.
Daarom dus niet teveel olie overal in sproeien :)
Ik maak ook koolborstels schoon met wasbenzine en een papiertje (toiletpapier is erg handig daarvoor, wel nieuwe rol pakken :P Gebruikt toiletpapier werkt erg matig) Soms is schoonmaken gewoon makkelijker en sneller dan eerst een passende nieuwe zoeken, zeker bij niet standaard motoren.
Mvg,
Robert
-
toiletpapier is erg handig daarvoor, wel nieuwe rol pakken
Mag een aangebroken rol ook? ??? :angel:
-
Als het maar niet al eerder gebruikt is :-X
-
In een koolborstel zit geen extra smeermiddel. De koolstof is zelf het smeermiddel.
En wat voor bindmiddel zou er in kunnen zitten dat oplosbaar is in wasbenzine? Ik kan me daar geen voorstelling van maken.
Er zijn koolborstels wat extra smeermiddel aan toegevoegd is maar die zullen niet in onze treintjes zitten.
Het genoemde hars en was worden aangetast door wasbenzine, al zullen die niet meer aanwezig zijn na het sinteren. Ik kan me niet voorstellen dat de temperatuur van een soldeerbout problematisch is als de koolborstel eenmaal gesinterd is. Mocht dat uiteindelijk toch zo zijn dan kan er alsnog een andere in.
Meestal van eigenaren die flink doorklodderen met olie
Of de fabrikant zelf, helaas.
-
ja de meningen gaan nogal naar verschillende kanten, maar ik stel vast dat de meeste toch maar wasbenzine gebruiken
dus dat weten we dan ook weer
dank voor antwoord aan iedereen