BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Schieland op 25 February 2023, 17:50:41
-
Ik ben een beginner en bezit een marklin baan van zo’n 20 meter met een MS3. Ik wil het geheel via de pc laten rijden (en automatisch stoppen) zonder stroomloze secties. Met een 3 tot 4-tal treinen en 1 tot 2 stations. Welke centrales kan ik dan het beste kiezen? Voor de hand ligt CS3, maar uit de documentatie daar van begrijp ik dat die uitgaat van secties die stroomloos worden gemaakt bij een stopsein. Ik vond de Z21 interessant, maar als ik het goed begrepen heb kan die niet met ac spanning van marklin omgaan. Ik heb voor de software gekeken naar Itrain. Graag jullie advies in deze.
-
Als je
Ik wil het geheel via de pc laten rijden (en automatisch stoppen) zonder stroomloze secties.
kun je prima kijken naar een CS3. Of laat ik het anders zeggen: op je lijst zetten met centrales waar je een keuze uit gaat maken.
Voor de hand ligt CS3, maar uit de documentatie daar van begrijp ik dat die uitgaat van secties die stroomloos worden gemaakt bij een stopsein.
Dat is de Märklin-filosofie van digitaal gestuurd rijden met treintjes. Als je met iTrain gaat werken (of een ander programma) hoef je helemaal geen stroomloze secties te maken, zoals Märklin bedacht heeft. Het stoppen van treintjes wordt via de centrale door iTrain gedaan.
Het enige wat je wel moet doen is het maken van blokken (onderverdeeld in secties) op basis van massadetectie (S88N). Zodat de software weet waar welke trein is. Zodat hier eventueel acties uitgevoerd moeten worden.
-
IiTrain en een CS3 gaan goed samen. Het is wat Bas zegt, stoppen in een blok is een kwestie van programeren geworden. Daarmee passeer je in het software programma even wat Märklin had meegegeven met het CS3.
-
Dat is de Märklin-filosofie van digitaal gestuurd rijden met treintjes. Als je met iTrain gaat werken (of een ander programma) hoef je helemaal geen stroomloze secties te maken, zoals Märklin bedacht heeft. Het stoppen van treintjes wordt via de centrale door iTrain gedaan.
Een cs3 kan precies hetzelfde als je voor ieder sein een gebeurtenis aanmaakt. Deze gebeurtenis leg je in de afloopfunctie van een lok vast. Via een volgende afloopgebeurtenis kun je dan een willekeurige lok deze gebeurtenis laten uitvoeren. Klinkt ingewikkeld maar is het niet. De CS3 weet op deze manier welke lok welke gebeurtenis triggert. Je hebt geen remmodules, railcom achtige melders e.d. nodig.
Je moet alleen omdenken en de pc manier vergeten. Een pc gokt waar een trein zich kan bevinden op basis van het programma. De cs3 leest melders uit en welke loks zich hierbij melden. Of het makkelijker is of flexibeler dan een programma? Nee, niet bepaald. Maar het kan wel.
Bart
-
Ik vond de Z21 interessant, maar als ik het goed begrepen heb kan die niet met ac spanning van marklin omgaan
Dat heb je niet goed begrepen ;). Je kan een Z21 prima gebruiken icm een 3-rail spoor.
Hoewel cs3 prima werkt met iTrain, vind ik het zelf een slechte keuze omdat je 90% van de functionaliteiten van dat ding niet ga gebruiken en je lapt er wel flink voor. + wat een cs3 kan, kan iTrain ook maar beter en meer. Dus je keuze voor iTrain = (y)
Voor iTrain gebruik heb je een centrale nodig die slechts deze 2 dingen doet. DCC (en in jouw geval ook MM2) signalen uitsturen naar de baan en terugmelders uitlezen en doorsturen naar iTrain. De rest is allemaal extra... dus die rijregelknoppen en touchscreen van een CS3... extra. Je hebt het niet nodig, maar misschien vind je er iets van fijn?
Die Z21 heeft geen scherm, die verstop je ergens onder je baan en je hebt er geen omkijken meer aan. Je redt trouwens ook met een witte z21 alleen ben je gelimiteerd aan 'slechts' 192 (IIRC) terugmelders en dat moeten perse R-bus terugmelders zijn. Voor velen is dit meer dan toereikend, voor sommigen niet. De Z21 kan je ook nogvoorzien van can bus en loconet terugmelders.
Z21 werkt heeft ook een XpressNet en Loconet bus. Je kan er dus meerdere soorten bekabelde handregelaren op aansluiten en via WiFi ook draadloze. Dat kan handig zijn als je geen iTrain pro licentie heb. Maar ook dit is dus `extra`.
Dat marklin systeem bestaat uit niks meer dan een simpele link tussen een terugmeldcontact en een schakeldecoder die dan of met een relais een stuk spoor uitschakelt of een trein langzaam laten stoppen/afremmen dmv een remmodule. Opzich een erg goed en mooi idee, een zelf bedienend bloksysteem waarbij treinen langzaam stoppen en remmen, alleen de uitwerking is nodeloos duur en vooral omslachtig. Ik had daar zelf iets beters/veiligers/goedkopers (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105407.msg3222364140#msg3222364140) voor bedacht. Dit heeft echter geen enkele drol te maken met iTrain ::).
Dus heb je een kleine tot middelgrote baan, zou ik kiezen z21. Heb je een erg grote baan in de planning zou ik Z21 kiezen.
Mvg,
Bas
-
stoppen in een blok is een kwestie van programmeren geworden.
Configureren ;)
-
Een centrale die geen mfx ondersteund is ouderwetse meuk in een marklin omgeving. Ik wil geen 5 adressen per lok moeten gebruiken om alle functies te kunnen aansturen.
Eerlijk gezegd is er niet echt iets te koop dat een doorgeefluik is tussen baan en pc.
CS, ecos, IB2 met MFX...allemaal overkill (te duur dus) voor een pc besturing.
Beste lijkt ne dan nog een Tams redbix.
Bart
-
Bedankt voor de reacties, daar heb ik wat aan.
Ok, ik heb nu begrepen dat er meer mogelijkheden zijn en dat beide Z21 en CS3 geen stroomloze secties nodig hebben. Dan blijft bij mij de vraag hoe een Z21 de AC spanning voor de rails kan leveren.
Moet er dan nog een apparaatje tussen?
-
Voor slechts 3 - 4 treinen in automatisch bedrijf is een CS3 errug duur, evenzo de iTrain licentie. Het loopt dan al richting de €1000 in aanschaf en dan moet je wel echt een diehard Marklinist zijn. Maar ze bestaan want ik ken ze, bij naam en toenaam. ;D
Handiger is dan DCC te gaan rijden, desnoods door die paar decoders te vervangen als die geen DCC aan boord hebben en een goedkope (desnoods 2e hands) DCC centrale aan te schaffen in combinatie met een gratis PC besturingsprogramma.
Gr, Ben.
-
Lees je eens in in het digitaal besturen van een modelspoorbaan. Je snapt daarna dat het oude AC verhaal niet meer van toepassing is.
Zie bijvoorbeeld de Beneluxspoor encyclopedie: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Digitale_baanbesturing (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Digitale_baanbesturing)
Tom
-
Bedankt voor de reacties, daar heb ik wat aan.
Ok, ik heb nu begrepen dat er meer mogelijkheden zijn en dat beide Z21 en CS3 geen stroomloze secties nodig hebben. Dan blijft bij mij de vraag hoe een Z21 de AC spanning voor de rails kan leveren.
Moet er dan nog een apparaatje tussen?
neen, er moet niks tussen;
mvg,
Michel
-
Misschien heb je wat aan deze videoserie: https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR56iqWCG9EGT7UBeJerOHHw (https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR56iqWCG9EGT7UBeJerOHHw)
Welke centrale je kiest heeft vooral te maken met welke protocollen je wilt gebruiken om je treinen te laten rijden.
Als je het MFX protocol wil blijven gebruiken zijn de mogelijkheden wat beperkt.
Een aantal mogelijkheden (waarbij ik zeker weet dat ik niet volledig ben):
Je kunt eventueel een stukje hardware in je MS2/3 (laten) bouwen waardoor je deze via het netwerk met je PC (met Rocrail of iTrain) kunt verbinden.
Voor meer info: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74762.0 (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74762.0).
Je kunt de MS2/3 ook gebruiken met de modules van http://www.can-digital-bahn.com/modul.php?system=sys3&modul=46#GB (http://www.can-digital-bahn.com/modul.php?system=sys3&modul=46#GB).
Je kunt een tweedehands Tams Redbox kopen, dan kun je het MFX protocol omzetten naar het M3 protocol van Tams. Dat heeft bij mij prima gewerkt met de voorloper van de Redbox , de MasterControl. Let wel even goed op welke uitvoering je koopt. Je hebt ze met en zonder ingebouwde booster.
De fa. Tams brengt ook een nieuwe centrale op de markt, de MC2 die ook werkt met het M3 protocol.
Uhlenbrock brengt een nieuwe centrale uit die ook MFX ondersteunt, kijk op de website voor meer info.
Een (tweedehands) CS2 koop je voor rond de € 250,-
Er zijn meerdere centrales die wel het Märklin Motorola protocol en het DCC protocol ondersteunen waaronder de Roco (zwarte) Z21 en de (witte) z21. Voor deze laatste heeft de firma Digikeijs een bezetmelder voor de R-bus waar je meerdere S88N bezetmelders op kunt aansluiten. Dat is een stuk goedkoper.
Als je al je locomotieven aan kunt sturen met het DCC protocol dan heb je veel meer keuze.
Ik kan je verder alleen maar aanraden om je goed te (laten) informeren voordat je wat koopt. Op 23 maart is er in Houten een beurs waar ook de HCC staat met 1 of meerdere banen. Die kunnen je veel meer vertellen.
-
Beste forumleden.
Ik ben blij met jullie reacties, hoewel ik zelf mogelijk wat weinig verdere info heb gegeven. Ja, mijn c-rail baan bevat meerdere mfx locs. De bedoeling is dat ik nu de kale baan (nog geen seinen etc., maar wel een 12-tal marklin wissels met reeds ingebouwde decoders) dus ombouw naar een volledig digitale baan met nog aan te schaffen seinmateriaal e.d.
Gezien mijn leeftijd (75) wil ik niet meer teveel experimenteren met knutselconstructies. Dus eerst wil ik kiezen voor een digitaal systeem zoals de Z21 of CS3, maar ook een ander kant en klaar systeem kan natuurlijk. De Z21 spreekt mij nog wel het meeste aan, na een aantal reacties van jullie kant. De andere merken die ik voorbij heb zien vliegen zijn mij nog niet bekend.
-
Ik weet dat de Ecos ook geschikt is voor 3-rail gebruikers. Zelf rijd ik 2-rail maar wilde op mijn 65-ste niet weer een computerprogramma moeten leren kennen. Daarom koos ik voor de (prijzige) Ecos waar met twee fysieke rijregelaars bijna oneindig veel treinen zijn te bedienen en waarbinnen ik ook alle schakelconfiguraties doe.
Rian
-
Een centrale die geen mfx ondersteund is ouderwetse meuk in een marklin omgeving.
Ik ben het met Bart eens dat een centrale die niet met mfx overweg kan, op een hedendaagse drierailbaan op zijn minst onhandig is.
Wellicht ten overvloede, maar termen als mfx, Motorola of DCC slaan op het gebruikte protocol, zeg maar de talen die centrale en decoders kennen. Centrale en decoders moeten hetzelfde protocol kunnen gebruiken.
Die z21 van Roco praat Motorola en DCC, geen mfx.
Alle locdecoders voor mfx kunnen ook met Motorola overweg. Maar Motorola kent belangrijke beperkingen. Het wordt bijvoorbeeld erg onhandig, zo niet onmogelijk, de hedendaagse uitgebreide licht- en geluidfuncties te gebruiken. De rijeigenschappen zijn wat minder wegens minder rijstappen.
Met DCC kan dat allemaal wel, maar pas de laatste jaren bouwt Märklin locdecoders in locs die ook DCC begrijpen. Ik weet niet of je zin hebt oudere locs om te (laten) bouwen.
Zoals Albert al schrijft, je moet bedenken welke protocollen je wilt gebruiken. Met mfx is de keuze beperkt (misschien ook weer een voordeel :)) en aan de dure kant.
-
Ik denk ook zeker dat je met een kant en klaar te koop zijnde centrale het beste af bent. Laat je iig goed voorlichten voordat je definitief gaat kopen. Zowel hier als in een goede winkel doen ze dat graag. Denk dat je met een Z21 goed af bent :)
-
Laat je iig goed voorlichten voordat je definitief gaat kopen
Je kan je beter hier laten voorlichten in draadjes zoals deze dan door een dealer. Het zijn niet allemaal Domburgs, mijn lokale treinenboer zou de TS geheid een nieuwe CS3+ aansmeren ;D
-
Dat bedoelde ik ook eigenlijk :) Ik ken de CS3 niet, heb er 2 seizoenen GKTC kennis mee gemaakt en vond het... een onding. Maar misschien omdat ik een systeem gewend ben dat veel gebruiksvriendelijker is. Kon er eerlijk gezegd het bedrag wat het ding kost nog niet aan afzien.
-
Het grote probleem van de CS3...het ding kan ontzettend veel. Maar marklin zelf zegt al dat de mogelijkheden zo divers zijn dat ze het niet kunnen (willen :police:) uitleggen.
Alles is dus zo'n beetje trial and error. Als digitale beginner (van 75) moet je er niet eens aan willen beginnen. Al is het maar dat je lotgenoten moet vinden (meestal op stummiforum) die of technisch zeer onderlegd zijn, c.q. bij marklin zelf in de ontwikkeling zitten.
Als je het ding snapt zou je zelfs door het indrukken van een enkele functietoets van een lok het complete automatisme op een baan kunnen veranderen. Inclusief functies en macro's van alle loks die op de baan rondrijden.
Oftewel..je bent meer softwareontwikkelaar dan "machinist".
Een cs3 met een los programma is dan heel andere koek; maar dat kan een oudere cs2 net zo goed.
Bart
-
Forumleden, ik zie dat ik nog meer info moet geven.
Op dit moment rijdt ik met 4 locs op de baan die ik nu bestuur met een Marklin MS3. Tussen de locs zitten een paar hele oude locs die perfect op de MS3 reageren, maar minder functies hebben dan de nieuwe locs, die alles aan boord hebben.
Nu is het zo dat ik niet helemaal 2 linkerhanden heb. Mijn werkverleden omvat deels (oude digitale) electronica en daarnaast ben ik een fors aantal jaren binnen de automatisering actief geweest (waaronder het ontwikkelen van software). Dus ik kijk tegen de Marklin CS3 juist aan als tegen een gestructureerde en eenvoudige basis. Alleen ben ik een leek binnen de door de modelspoor fanaten (waar ik ook graag toe wil behoren) gebezigde termen.
Daar loop ik tegen mijn beperkingen aan.
En inderdaad zal mijn dealer mij graag een CS3 aansmeren. Maar ik wil iets verder kijken dan mijn neus lang is, vandaar dat ik dit topic heb gestart. Ik heb mij in de CS3 al behoorlijk ingelezen, maar als centrale vond ik dan de Z21 flexibeler. Dat ik voor Marklin heb gekozen is jeugdsentiment.
Johan
-
Ik zou zeggen: zet je ms2 (een 3 bestaat niet ;D) eens op dcc en probeer je nieuwe loks dan eens te laten rijden. Lukt dit, dan luisteren ze naar het dcc protocol en staat de aanschaf van een z21 (minder) in de weg.
P.s. Standaard dcc adres is 3, dus hierop zouden ze moeten reageren. Tenzij het 2e handsjes zijn en het adres is ooit veranderd.
Bart
-
....... Ja, mijn c-rail baan bevat meerdere mfx locs.
Dan zou ik het toch houden bij een centrale die dat protocol ook spreekt: ESU ECOS, Uhlenbrock NEO, Märklin CS3
en dus niet een z21
-
P.s. Standaard dcc adres is 3,
Dat is alleen zo bij een los verkochte decoder. Als de decoder eenmaal in een loc is ingebouwd, dan weet je het niet.
Maar kun je achter komen door hem uit te ;lezen met een centrale die dat kan, of simpelweg zelf een adres inprogrammeren.
-
Marklin loks worden met dcc adres 3 uitgeleverd.
Bart
-
Dan zou ik het toch houden bij een centrale die dat protocol ook spreekt: ESU ECOS, Uhlenbrock NEO, Märklin CS3
en dus niet een z21
Nee joh, nog steeds z21 aanschaffen dat scheelt honderden euro's :P, je hebt 80 (of meer tegenwoordig?) MM2 adressen waarmee die mFx loks zo wegrijden en toeteren en dat allemaal zonder problemen (y). Voordat marklin mFx treinen DCC kregen, hadden ze altijd een MM2 backup adres. Die kon je vinden in de handleiding, en die handleidingen kan je online vinden als je de papieren versie niet meer heb. Die gooi ik altijd weg :-X. Dat adres was meestal geen 3. Althans niet bij mijn RE460.
en vond het... een onding
Nog iets waar we het over eens zijn ;)
Ik zou zeggen: zet je ms2 (een 3 bestaat niet ;D) eens op dcc en probeer je nieuwe loks dan eens te laten rijden. Lukt dit, dan luisteren ze naar het dcc protocol
Bart, je vertelt het een beetje verkeerd. DCC staat standaard al aan in de fabrieksintellingen meen ik. Als je wilt kijken of mFx loks kunnen rijden op DCC/MM2, is het van belang dat je mFx in de MS2/3 uitzet. mFx decoders negeren namelijk alles van DCC en MM2 als ze merken dat de centrale ook mFx uitstuurt. Heeft te maken met rangorde in protocollen waarmee ik de TS niet wil vervelen ::)
Mvg,
Bas
-
Ik vertel niks verkeerd. Jullie kunnen niet (begrijpend) lezen.
Als ik schrijf "zet de ms op dcc; dan bedoel ik dcc. Niet motorola, mfx of een mix van dit alles. Hier staat het ding standaard op.
Net zoals bij dcc en adres 3. Standaard dcc adres bij marklin is 3.
Bart
-
Nog iets waar we het over eens zijn ;)
Dank je :) gewoon niet gebruiksvriendelijk en erg ... onnodig complex. Ik ben helemaal geen M* man maar om mij heen al vaak dezelfde geluiden gehoord. Het was misschien allemaal minder erg als 't ding goedkoper was. Maar de prijs is gewoon absurd te noemen, je betaald hier echt alleen voor het merk ;)
-
Forumleden
Ik ga vandaag proberen de MS2 (Klopt het is een MS2) om te zetten.
Maar ik lees in de reacties vaak dat de prijs van de CS3 absurd hoog is. Nou is de hobby altijd duur, maar de Uhlenbrock en de Esu zijn ook niet voordelig. De Z21 is wat voordeliger, maar daar gaat het mij niet om. Dan sla ik wel eenmalig de koop van een loc over.
Als je als leek aan deze hobby (her)begint, dan zijn er onduidelijkheden die alleen maar groter worden zodra je een winkel binnenstapt. Ik wil een baan die ik geautomatiseerd kan aansturen, maar ook in een landschap is geïntegreerd.
Dus ik moet het nu goed doen, want als ik later toch nog een extra baanvak nodig heb in een rail onder een “berg” dan heb ik een probleem. Dus ik begin andersom als de meesten, ik wil eerst het systeem goed bepalen en van daar uit werken met de componenten die daarbij horen. De rails liggen er inmiddels, een aantal locs zijn er, waarvan 3 nieuw (mfx) en 2 oude waar sentiment aan hangt. Het geheel ligt nu op een (deels aangepaste) Noch baanplan (waarvan de hellingen toch wel steil zijn) en dat alles binnen de beperkte ruimte die ik heb.
Johan
-
Het was lange tijd zo netjes en hulpvaardig!
Maar ik heb wat geruzie dat in een ander draadje ook al gebeurde (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106385.0) toch maar afgesplitst.
Reinout-als-moderator
-
Forumleden
Ik ga vandaag proberen de MS2 (Klopt het is een MS2) om te zetten.
Johan,
Wat bedoel je daarmee? Omzetten naar wat?
Ik heb hierboven al aangegeven wat mijn advies is maar dat is misschien een beetje verloren gegaan in het zinloze geruzie.
Gezien het prijskaartje dat er aan hangt kan ik je alleen maar gelijk geven dat je eerst gaat kijken wat je aanschaft en wat daar de consequenties van zijn.
Succes.
Albert.
-
Hi Schieland
Volgens mij ben je heel goed bezig en bijna daar waar je wil zijn. Mijn tip: maak op basis van wat jij wil een wensenlijstje. De vraag die het meest objectief is, is dan: kan een centrale dat? Als er dan een centrale tussenzit die iets niet kan, dan valt die sowieso af.
Dat je daarna een vraag stelt wat de ervaringen zijn (dus wat iemand vindt) met argumenten erbij is prima. Dan kan je zelf bepalen of jij dat een steekhoudend argument vindt, of dat ook voor jou geld etc. Bijvoorbeel, wat jij gestructureerd en overzichtelijk vindt, is voor de ander super gecompliceerd.
De reden dat ik dit zeg is tweeledig: als je vraagt wat er aangeraden wordt dan krijg je vaak de oplossing die mensen zelf thuis hebben staan. Dat hoeft niet de beste keus voor jou te zijn. Tweede punt: op dit forum worden meningen nogal eens verkocht als feiten. Meningen hebben net zoveel waarde als feiten, maar voor jouw keuze is het wel handig om dat in het achterhoofd te houden.
Martijn
-
Ik had even een tabel in elkaar geflanst met relevante opties.
Feitelijk, alles werkt met iTrain.
Je hebt een knoop door te hakken op wel of geen mFx. Als ik dan naar de prijzen kijk, zou ik zonder mFx nog steedsw z21 nemen en met mFx komt de tams redbox als goedkoopste uit de bus. Het scheelt gewoon €400.
Andere knoop: hoewel je met iTrain wilt rijden, is het misschien wel of niet leuk of handig om er iets van een fysieke rijregelknop er naast te hebben. Zowel z21 als redbox hebben geen fysieke knoppen en daarbij dien je een (2e hands €60,-) multimaus in de XpressNet bus te pluggen. Die Tams heeft dan nog de mogelijkheid om je MS2 daarvoor te gebruiken met een sniffer apparaat. Alleen kost dat ding net zoveel als een multimaus ::)
Als je zo'n bakkie wilt met 2 mooie mooie knoppen -> IB2 NEO. Je kan overigens ook nog 2e hands IB II zonder mFx vinden op MP voor €150~€250
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/deleteme-63ff12fbca15a.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/deleteme-63ff12fbca15a.png)
Toevoeging die zwarte Z21 is tegenwoordig ook alweer €600+. Onproportioneel duur geworden, zo geweldig is die ook weer niet ;)
Ik zag ook nog een goedkope Cs1 voorbij komen voor €150,- Volstaat ook ;D
Wat bedoel je daarmee? Omzetten naar wat?
TS ging proberen om mFx uit te zetten op de MS2 om te kijken welk van zijn mFx treinen op DCC rijden.
Ik kan behalve een z21 ook een redbox uitlenen, maar dat is een zonder booster en zo'n booster heb ik niet los liggen. Een oude marklin booster uit 6021 tijdperk werkt er ook op.
Mvg,
Bas
-
Aangezien je aangeeft dat je wel ervaring in elektronica en programmeren hebt, wil ik eens een andere toer op gaan, die in een fors lagere prijsklasse: SRSEII. Dat is een toevoeging aan de gleisbox zoals je al hebt, waarmee je dit een uitgebreide centrale maakt. Hobby makers.nl hebben een goede beschrijving staan, het voegt voor mij weinig toe die hier nogmaals op te gaan schrijven.
https://hobbymakers.nl/blog/modelspoor/centrale/srseii/
-
Ik had even een tabel in elkaar geflanst met relevante opties.
Die Redbox is ondertussen bij Tams niet meer leverbaar Bas. In plaats daarvan heeft Tams een Mastercontrol 2 in de aanbieding. Met alweer een heel ander prijskaartje van tegen de €600. Puur op basis van de specificaties lijkt het wel een aardig apparaat.
https://tams-online.de/epages/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/Categories/Produkte/Digital/EasyControl/mc2 (https://tams-online.de/epages/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/Categories/Produkte/Digital/EasyControl/mc2)
-
Jawel ze hebben er nog een paar. Ik zag er vandaag 1 te koop staan voor 250 op tams hun website
-
Slotpleidooi mijnerzijds.
Wat ik nog steeds niet zie terugkomen is dat een CS3 de enige centrale is die autonoom een geautomatiseerde baan kan draaien. Het enige dat je nodig hebt zijn terugmelders.
In de aanschafprijs van de andere centrales mis ik soft- en hardware. Een pc met beeldscherm bijvoorbeeld om i-train op te draaien.
Tel je alles bij elkaar op dan is een cs3 opeens veel minder duur t.o.v. de concurrentie.
Bart
-
Tel je alles bij elkaar op dan is een cs3 opeens veel minder duur t.o.v. de concurrentie.
De vraagsteller wil met de PC gaan rijden zegt hij en hij overweegt iTrain. Dan heeft de ingebouwde functionaliteit ten aanzien van de ingebouwde automatisering van het CS3 geen meerwaarde. Da's mijn slotpleidooi. ;)
-
Amen to that ;D ;)
-
Slotpleidooi mijnerzijds.
Wat ik nog steeds niet zie terugkomen is dat een CS3 de enige centrale is die autonoom een geautomatiseerde baan kan draaien. Het enige dat je nodig hebt zijn terugmelders.
In de aanschafprijs van de andere centrales mis ik soft- en hardware. Een pc met beeldscherm bijvoorbeeld om i-train op te draaien.
Tel je alles bij elkaar op dan is een cs3 opeens veel minder duur t.o.v. de concurrentie.
Bart
Hallo Bart,
Dit is niet zo'n nuttig slotpleidooi voor de TS. De vraagsteller heeft er niets aan want het sluit helemaal niet aan bij zijn vraag. Lees ff het topic door en met name bericht no.1.
-
Ik heb een tijdje terug mijn TamsMC (de voorloper van de Redbox) verruild voor een ESU Ecos en daar ben ik dik tevreden over.
Natuurlijk is de centrale de interface tussen Rocrail en mijn baan maar heeft ook zeker een aantal mogelijkheden waar ik dankbaar gebruik van maak.
- Twee grote draaiknoppen om treinen te laten rijden.
- Treinen selecteren op basis van afbeeldingen en categorie in plaats van een veel te korte naam
- Het programmeren van locomotieven op het programmeerspoor gaat een stuk makkelijker dan met de Tams.
- Daarnaast heb ik ook de draaischijf toegevoegd waardoor ik deze zonder Rocrail kan bedienen.
- Dat geldt ook voor een aantal wisselstraten.
Dus als je puur beschouwt als interface dan is het overkill. Mijn ervaring is dat ik de extra mogelijkheden vanzelf ga gebruiken.
Hoe was het ook al weer: elk aanbod schept zijn eigen vraag. (Wet van Say)
-
Forumleden,
Ik ben te rade gegaan bij een bezitter van een z21, een stukje rail meegenomen en een mfx loc.
Nadat de z21 bezitter de zaak had ingeregeld reed de trein, alleen een groot aantal functies deed het niet en bleek ook niet aanroepbaar.
Mijn besluit staat daarna vast, ik heb (tegen een heel mooie prijs) de CS3+ besteld.
Dit omdat ik na het lezen van het large manual Controlling Digitally wih the Central Station 3 van Marklin de opzet van de centrale heel gestructureerd en logisch vind. Daarnaast verwacht ik wanneer ik binnen het merk blijf niet tegen verrassingen aan te lopen.
Ik dank jullie voor jullie meedenken en soms wat minder subtiele inventiviteit bij sommige forumleden die ook positief hebben bijgedragen aan mijn inzicht hierin. Ik blijf dit forum dan ook met interesse volgen.
Johan
-
Veel plezier ermee!
-
Veel plezier ermee. Kleine controlevraag: Heb je ook een voeding meebesteld? ;)