BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Piko => Topic gestart door: rhberk op 26 January 2023, 20:32:29
-
Ziet er niet verkeerd uit........
https://www.piko.de/DE/index.php/de/piko-news/modellvorstellungen/1936-h0-expert-diesellok-nohab-52480ff.html
-
Jammer dat Piko de CFL 1600 vergeet terwijl er thans nog drie van de vier machines bestaan.
-
Wie zegt dat ze die vergeten zijn?
Komen misschien ook nog wel.
En er zijn nog wel meer varianten te maken.
Ze zullen heus niet alles tegelijk op de markt gooien.
-
Nu niet genoemd dus nu vergeten. Het enige verschil tussen de NMBS en de CFL is de kleur. En NoHab in Belgische kleuren is nog geen Belgische bolle neus. Daar is meer voor nodig.
-
Dus nogmaals, waarom vergeten?
Heb jij inside information dat ze die nu ook zouden uitbrengen?
Gokje, waarschijnlijk niet dus kan je ook niet beoordelen of ze die vergeten zijn :angel:
Wie weet wat er nog meer komt.
-
Vergeten in de folder terwijl de niet aangekondigde NSB wel wordt genoemd.
Voor mij hoeft de CFL trouwens niet te komen. Ik doe spoor 0 en heb het model van NMJ.
-
Nu niet genoemd dus nu vergeten. Het enige verschil tussen de NMBS en de CFL is de kleur. En NoHab in Belgische kleuren is nog geen Belgische bolle neus. Daar is meer voor nodig.
Als je nou even goed naar de foto's had gekeken, dan had je gezien dat er aardig wat verschillen zijn tussen de modellen van de Belgische loc en de andere locs. De Luxemburgse uitvoering zijn ze niet vergeten natuurlijk, die komt simpelweg later.
Bor
-
Vergeten in de folder terwijl de niet aangekondigde NSB wel wordt genoemd.
Voor mij hoeft de CFL trouwens niet te komen. Ik doe spoor 0 en heb het model van NMJ.
Dus gewoon zeuren om het zeuren :angel:
Gebeurd wel vaker hoor dat fabrikanten e.e.a. aankondigen en uiteindelijk bij aflevering toch net wat anders doen.
Heeft niets met vergeten te maken.
Misschien kwam het beter uit om de modellen productie technisch in een andere volgorde uit te brengen.
So what.
Wat Bor zegt, het zijn nu ook al drie verschillende uitvoeringen.
-
Piko gaat natuurlijk niet ineens al z’n kruit verschieten, lees: alle uitvoeringen van die loc in één keer in de markt zetten. Geduld, da’s ook beter voor je portemonnee….. ;)
Rob
-
Komt vast goed. Vergeet niet dat Piko rond 1960 ook de allereerste was met een Nohab loc in H0, al vóór Fleischmann ('62) en Märklin ('64). Ze zijn het aan hun stand verplicht om er wat van te maken en ik vind vooral de Belg er heel fraai uitzien.
-
De allereerste NOHAB in HO was van het Deense Long:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/CRW-4411-20150419-lhb-63d35f56bd420.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/CRW-4411-20150419-lhb-63d35f56bd420.jpg)
Ik heb een hele grote collectie van NOHAB modellen en ik kijk uit naar het nieuwe Piko model. De foto's zien er heel goed uit.
Als ik het eenmaal in mijn bezit heb, zal ik het wel eens gaan vergelijken.
Groeten van een grote NOHAB liefhebber.
Lolke
-
Rond 1956 al, https://www.nohab-gm.de/modelle/spur-h0/long
-
NOHAB:
52480/81/82 Diesellok BR M61 MÁV IV
NOHAB:
52483/84/85 Diesellok My 1100 DSB IV
A. F. B. : ( NOHAB )
52486/87/88/89 Diesellok Serie 52 SNCB/NMBS IV
(+ CFL-locs)
Einige Informationen zu Vorbild und Modell:
Für die Staatsbahn Belgiens wurden weitere Exemplare durch den Hersteller Anglo-Franco-Belge gefertigt.
-
Aardig:
https://www.kvv73.dk/Long/Long.htm
-
De allereerste NOHAB in HO was van het Deense Long:
Die is gaaf! Ik dacht dat ik alles wel gezien had, maar dit merk vheb ik zelfs nooit van gehoord. Hoe oud is deze?
-
Zie bericht #11 ;)
-
,🙈😄
-
Op 7 februari 1954 kwam de eerste NOHAB (MY 1101) per boot naar Denemarken. Precies 69 jaar later bracht Fedex de Piko MY 1147.
Even tijd voor een paar snelle plaatjes. Ik zal later wel meer details plaatsen.
The DSB MY 1147 was de eerste MY die de bekende rood/zwarte kleuren kreeg en wel in 1972. In 1979/80 werden er diverse veranderingen aangebracht; sneeuwploeg en handgrepen op de neus. Dit plaatst de Piko loc in het tijdperk 1972-1979.
Statie portret, zo uit de doos:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0005-20230208-lhb-63e43ad230c6c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0005-20230208-lhb-63e43ad230c6c.jpg)
Ik heb de analoge versie gekocht en heb zelf inmiddels een Loksound 5 decoder geplaatst. Om bij de speaker behuizing te komen moet de printplaat even los. Die plaatje laat ook mooi zien, dat er een gravering van de EMD 16-567 in het frame is gemaakt. Een heel mooi detail.
Over het plaatsen van de decoder later meer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0014-20230208-lhb-63e43ad393f57.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0014-20230208-lhb-63e43ad393f57.jpg)
Even een vergelijkingsplaatje met diverse soortgenoten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0012-20230208-lhb-63e43ad24b687.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0012-20230208-lhb-63e43ad24b687.jpg)
vlnr:
- Roco MY 1124
- Trix MV 1102
- NMY MY 1148
- Piko MY 1147
Het ontbreken van de diverse handgrepen op de neus is duidelijk zichtbaar. De andere drie locs vertegenwoordigen model uit een ander tijdperk.
Tot zo ver van uw NOHAB reporter. Later meer.
Groeten,
Lolke
-
Op het eerste gezicht lijkt tie weinig van de Roco te verschillen, behalve de balk op het dak; ben vergeten aan welk type of uitvoering dat gekoppeld is.. Draaistellen lijken fraaier. Maar die bevestiging van de dakluiken lijkt weer wat grof/aanwezig..? Of zijn er meer grote cosmetische verschillen?
En ik denk altijd dat het zijraampje te diep ligt, maar klopt met 1:1 :)
PS lampen zijn ook kleiner dan die van Roco
-
Draadje op DSO: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?10,10344261
Er worden 2 Belgische versies met elkaar vergeleken, ook worden de vele verschillen tussen de grote voorbeelden benoemd.
-
Dank; leuk leesvoer.
Opvallende die niet genoemd wordt volgens mij; Roco heeft er 'scharnierende' ruitenwissers op gezet. Als ik foto's 1:1 bekijk moeten dat vaste zijn, zoals op de Piko.
-
Er zijn twee grote problemen met de Roco loc:
- De koplampen; de onderste koplampen (frontseinen) moeten kleiner zijn dan de bovenste. Maar bij Roco hebben ze allemaal dezelfde grote. Tevens heeft de bovenste niet de juiste afschuining (als dat een woord is).
- Zijramen; de zijramen kloppen niet en de goot boven de ramen zit veel te laag.
Verder is het een prima loc. De detaillering van 20 jaar geleden kan nog prima meer.
Over de "balk op het dak"; dat is de geluidsdemper die standaard op de MY levering van 1964/65 zit (1145-1159).
De NMJ loc (MY 1148) heeft deze demper ook.
Even een leuke nostalgische vergelijking. Het huidige Piko is in 1992 ontstaan toen de voormalige VEB Piko Sonneberg werd geprivatiseerd. In de jaren zestig bracht Piko ook al een model van de NOHAB uit. Op de foto de MY 1110 uit de jaren zeventig. Dit model heeft een verbeterde aandrijving (de versies uit de jaren zestig hadden een aandrijving door middel van elastiekjes).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0025-20230209-lhb-63e5c1ba30fc3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0025-20230209-lhb-63e5c1ba30fc3.jpg)
Terug naar het 2023 model. Ik heb mijn model inmiddels van een ESU decoder voorzien. De beschrijving kan je lezen op mijn website: http://lolkebijlsma.com/piko_dsb_my1147.html
Groeten,
Lolke
-
Had 't gelezen van die ramen en lampen. Gevalletje: valt op als je het weet... ;D Ik vind zelfs die iets stompere neus bij Roco stoerder. Voor mij allemaal niet storend, maar DSB is voor mij dan ook bijzaak. Meen mij te herinneren wel eens gelezen te hebben dat de Roco een Belg in DSB kleuren is..? Of is dat onzin? Of waren die machines inderdaad identiek?
-
Er zijn twee grote problemen met de Roco loc:
- De koplampen; de onderste koplampen (frontseinen) moeten kleiner zijn dan de bovenste. Maar bij Roco hebben ze allemaal dezelfde grote. Tevens heeft de bovenste niet de juiste afschuining (als dat een woord is).
Ik ben het niet geheel met je eens. De bovenste lamp bij de roco is groter dan de onderste. Neemt niet weg dat de onderste te groot zijn.
Wat betreft de piko: De afschuining van de derde pit is bij de piko niet aanwezig. Er steekt gewoon een soort van buis uit de neus..niet mooi. Ik vind de derde pit op de piko eerder ook te klein.
Bart
-
In Modell eisenbahner een reportage over de Nohabs
Op de cover zelfs een in Santa Fe beschildering !
-
Meer over de NoHABs: www.nohab-gm.de
-
De Piko is het elfde NOHAB model in HO. Te beginnen met het Long model uit de jaren vijftig. Alle elf staan op de foto:
(https://live.staticflickr.com/65535/52684962411_9b4e2238d0_b.jpg) (https://flic.kr/p/2ogAcNT)
All HO scale NOHAB models (https://flic.kr/p/2ogAcNT)
Tot het einde van de jaren negentig van de vorige eeuw was er weinig keuze als je een model van een NOHAB op jouw baan wilde hebben. De Märklin versie was de enige die er een beetje op leek. Helaas is het duidelijk een AFB model, dus er zijn heel veel details verkeerd. Toen kwam NMJ met een Superline model, maar dat was een beperkte oplage en duur (messing model). Maar toen kwamen Heljan en Roco met nieuwe modellen. Later heeft Märklin een heel nieuw model op de markt gebracht, op de foto te zien als de Trix MV 1102. NMJ kwam met de Topline serie en dat zette opnieuw een nieuwe standard. Van Biervliet kwam ook met een model, maar helaas weer een AFB model in DSB kleuren. En nu als laatste het nieuwe Piko model.
Het is werkelijk een prachtig model dat weer een volgende standard heeft gezet.
Inmiddels heb ik de Piko van geluid voorzien, de details zijn de zien op mijn website: http://lolkebijlsma.com/piko_dsb_my1147.html
Groeten,
Lolke