BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: everh003 op 09 January 2023, 14:55:52
-
https://www.rtvoost.nl/nieuws/2183177/prorail-zoekt-knappe-koppen-om-overlast-door-spoortrillingen-te-verminderen (https://www.rtvoost.nl/nieuws/2183177/prorail-zoekt-knappe-koppen-om-overlast-door-spoortrillingen-te-verminderen)
Bron RTV oost
-
Als in "Er goed uitzien" of slim zijn?
Want met dat laatste maak ik weinig kans.
-
Ik heb hier op het forum (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105589.0) geleerd dat ze om het even kurk of foam kunnen gebruiken, zolang ze maar niet ballasten met verdunde houtlijm ;).
-
Of zoals bij de Franse metro:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20230109-164729-Chrome-63bc37815c05f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20230109-164729-Chrome-63bc37815c05f.jpg)
Gaat waarschijnlijk niet werken bij goederentreinen!
-
En hier kun je je inschrijven:
https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/283001/details (https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/283001/details)
Kurk en foam als middel om trillingen te reduceren bestaat dus al.
Omschrijving
Ballastmatten worden toegepast onder de aanwezige ballast van
het spoorbed en bestaan uit (in)verend materiaal dat wordt aangebracht onder het ballastbed, eventueel in een betonbak. De
ballastmat fungeert op deze wijze als een vering die onderhoud
aan de baan en trillingen reduceert.
Eigenschappen
Reductie 5-15 dB.
Kosten De maatregel is bij nieuwbouw van spoor relatief
eenvoudig toe te passen; toepassing onder bestaand spoor leidt tot omvangrijke renovatie en
dito kosten.
Principe Enkelvoudig massa-veer systeem
-
Het ergste bij treinen is niet alleen het geluid, direct als de trein voorbijrijdt.
Het is de trillings-/geluidsgolf in de bodem, vooruitlopende op de combinatie, die verreweg het meeste overlast veroorzaakt.
Enigszins te vergelijken met een aardbevingstrilling.
Kostbaar: de sporen in een betonnen bak. Dan blijft veel binnen boord.
Maar ze willen goedkoop uiteraard.
Ronald Visser
-
Er zit ook een verschil tussen 'Goedkoop' en 'Haalbaar kwa kosten' uiteraard.
Niet alles kan uitgevoerd worden ten koste van elke prijs.
-
Gaat waarschijnlijk niet werken bij goederentreinen!
Wel bij vrachtwagens :angel:
-
Kostbaar: de sporen in een betonnen bak. Dan blijft veel binnen boord.
Maar ze willen goedkoop uiteraard.
Rijden op rails, direct in een betonnen bak geeft veel meer herrie dan op de ouderwetse, maar nog steeds de beste onderliggen, houten bielzen. En daar komt nog eens bij dat, moet er vervangen worden, het veel meer werk is.
-
Nee,
de constructie is een wijde en wat diepere betonnen bak. Wanden net iets boven het maaiveld uit laten komen.
Daarin het zandbed (cunet bij wegen) en daarop de betonnen bielzen met rail afgedekt met ballast.
Regenwater dient dan gedraineerd te worden en via een reinigingsvoorziening op openwater te worden afgevoerd.
Dus geen viaduct oplossing waarbij de rails direct op het beton wordt bevestigd.
Dit systeem heb ik 35 jaar geleden in Bangladesh laten toepassen op een slechte ondergrond. De bakken zijn daar 25 m lang en ter plaatse van de moten (met rubbermanchet) palen gefundeerd. Totale lengte was 275 meter. Of het er nu nog ligt??
Ronald Visser
-
Dus geen viaduct oplossing waarbij de rails direct op het beton wordt bevestigd.
Dat maakt het e.e.a duidelijker. (y)
-
Of zoals bij de Franse metro:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20230109-164729-Chrome-63bc37815c05f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20230109-164729-Chrome-63bc37815c05f.jpg)
Gaat waarschijnlijk niet werken bij goederentreinen!
Je kunt het ook omdraaien. Een gleuf in de spoorstaaf waar een hardrubberen strip ingelaten is, die iets boven de spoorstaaf uit steekt.
De wielen lopen nog op het staal, maar trillingen worden gedempt door het rubber.
Bart
-
Wel bij vrachtwagens :angel:
Oh die dingen op rubberbanden die zich in lange rijen van west naar oost en vice versa over de A15 wringen, terwijl noord daarvan een brok zeer dure railinfra ligt waar af en toe een trein overheen rijdt ;D
-
Je kunt het ook omdraaien. Een gleuf in de spoorstaaf waar een hardrubberen strip ingelaten is, die iets boven de spoorstaaf uit steekt.
De wielen lopen nog op het staal, maar trillingen worden gedempt door het rubber.
Bart
Ik vrees dat dat niet echt werkt met de vormgeving van conische wielen en spoorstaven die op elkaar afgestemd zijn vanwege bogen etc.
Plus dat de spoorstaaf kop met een gleuf in het midden van de kop wel enorm aan stevigheid verliest, en de vraag is hoelang rubber het in die toepassing zou blijven volhouden. Er komen heel wat wielen met een druk van plusminus 15-20 ton overheen met geweld immers :p
-
Ik weet niet eens of het wel helpt tegen trillingen, maar een experiment zou ik er wel mee aandurven met een model of op een testbank.
Misschien is er wel een andere railkop voor nodig, of een ander wielprofiel. Toen ze bij de DB 200 gingen rijden met de 103 kregen deze ook een aangepast profiel en demping op de draaistellen om weven tegen te gaan. Maar wielen wil je niet anders profileren lijkt me.
De houdbaarheid van rubber is dan het minste waar ik me zorgen om maak.
Ik bedoel ook niet een rubber loopvlak, maar eerder een strip van pakweg 20mm of zoiets breed.
Bart
-
Ja, maar die druk je dan met elke wielpassage in elkaar, en redelijke kans dat je de stalen randen van de sleuf ook al snel platwals natuurlijk.
Aanpassen van een wielprofiel is nog nieteens zo bijzonder, het is niet zo dat er maar één profiel is wat toegepast word maar daar zijn er meerdere van afhankelijk van asdrukken, maximale snelheden etc...
-
Ja, maar die druk je dan met elke wielpassage in elkaar
Dat is het hele pricipe van het idee. In een gummivering of demper van een ketting/kettingwiel gebeurt dit ook voortdurend.
Het enige probleem wat ik hierin zie is eigenlijk het "lang" walsen van het gummie-element. Maar dat is wel op te lossen. Gewoon de subsidie aanvragen ;D
Bart