BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Mispoes op 29 December 2022, 10:12:32
-
Op verzoek van enkelen hier nog wat meer foto's van de door mij tussen 1995 en 2000 gebouwde DE1 en DE2 in H0. De bouw hiervan is beschreven in jaargangen 1996-1999 RailMagazine, dat is alweer een tijdje geleden. Mocht er belangstelling voor zijn, dan wil ik ook nog wel een korte bouwbeschrijving met tekening en bouwfoto's plaatsen. En met belangstelling bedoel ik niet dat men meteen aan het bouwen moet slaan. ;D
Dat ik méér heb gebouwd dan alleen mijn eigen park, blijkt wel uit onderstaande familiefoto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DSC-0156-63ad591f1c83c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DSC-0156-63ad591f1c83c.jpg)
Van voor naar achter en van links naar rechts: 170, 26+21, 90, 34+25, 165, 96 en 36.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DSC-0158-63ad5944432be.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DSC-0158-63ad5944432be.jpg)
Van links naar rechts: 170, 21, 90, 25, 165, 96, 36, 26 en 34.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/0414-63ad5973e3d12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/0414-63ad5973e3d12.jpg)
De enige echte Blauwe Engel: 41
-
Ik ben wel benieuwd hoe je het een en ander hebt gedaan en welke materialen/ onderdelen je hebt gebruikt.
Groet Cor Lageweg.
-
:) Frank,
Mooi.
Interessant met de diverse varianten.
De line-up dus allemaal in de huisstijl van 1970.
Op een paar na met blauwe banen.
Je rijdt alleen met blauwe engelen?
Top.
Ronald
-
Je rijdt alleen met blauwe engelen?
Volgens mij zijn ze circa 1,8 keer te groot voor hem om mee te rijden. ;)
Bor
-
Dit draadje vraagt om uitbreiding naar meer handywork van de kat uit die tijd. Heb je nog zo’n dikke plan U op basis van de Lima Hondekop Frank?
-
Mooi hoor.
Ik zie zelfs dat je het beroemde "deukje" hebt nagebootst op de "96"
-
Ik zal mijn oude RailMagazines eens tevoorschijn halen. Heb bijna alle nummers nog liggen vanaf RailKroniek en ModelKroniek.
-
Schitterend werk, Frank!!!
Heel fraai gebouwd! Mocht je nog meer van die pareltjes hebben, dan mag je ze hier zeker laten zien!!!
Jeroen
-
Prachtig die nostalgische zelfbouw Frank (y)
Daar mag je zeker meer over vertellen en laten zien!
Ik zie zelfs dat je het beroemde "deukje" hebt nagebootst op de "96"
Zie ook hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6908.msg265582#msg265582) :)
-
Geweldig en Keimooi, in mijn mcn tijd vanaf 1978 veel met de De1 en ombouw De2 gereden...Nostalgie....
-
heel knap gemaakt (y)
-
Wat een bijzondere lineup.
En wat een werk is dat geweest over de jaren heen.
Respect !!!
-
Ik vind het echt prachtig!
-
Mooi werk Frank! (y)
Wel nieuwsgierig wat je nog meer gemaakt hebt en vooral: hoe?
Grtz,
Niels
-
Nou Frank, ik geloof dat het tijd wordt je hele oeuvre weer eens te laten zien ;D
-
Er werd laatst in een ander draadje gekletst over het wel/niet opruimen van tijdschriften. Opvallend veel mensen gooiden alles weg of knipten specifieke artikelen eruit. Nogal confronterend voor iemand die ongeveer twee meter rail magazine heeft staan.
Maar als ik hier lees dat de hele verbouwing al netjes in rail magazine heeft gestaan.... dat heb ik vast geïnteresseerd gelezen. Maar geen flauw idee meer. Hoog tijd om alles weer eens door te bladeren en alleen de interessante artikelen eruit te bewaren. Dan heb ik er veel meer aan dan aan 2 strekkende meters zware tijdschriftmappen :)
Maar goed: ja, interesse in je bouwmethode!
Reinout
-
Dank voor de vele enthousiaste reacties. :D
Mijn hele oeuvre ga ik niet nog eens overdoen, anders zit ik de komende jaren alleen maar hier i.p.v. in de werkkamer. ;D
Bovendien moeten degenen die in de loop der tientallen jaren een aantal meters aan RailMagazines bij elkaar geabonnementeerd hebben, het gevoel blijven houden dat het ergens goed voor is geweest… Wel heb ik wat voornemens voor het nieuwe jaar: ik ga de bouw van de mat 46-vier hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90222.msg3222058781#msg3222058781) weer oppakken, verder bespreken en voltooien. Ook krijgt mijn DE5, die eind 1988 gereed kwam en eigenlijk mijn eerste gelukte verbouwing is, een grote opknapbeurt, laat ik ook hier zien.
Je rijdt alleen met blauwe engelen?
Volgens mij zijn ze circa 1,8 keer te groot voor hem om mee te rijden. ;)
Idd, rijden gaan we in 1:160 doen, H0 is voor de stilstand & mooi wezen. ;)
Heb je nog zo’n dikke plan U op basis van de Lima Hondekop Frank?
Die heb ik niet meer sinds (1996) ik voor mijzelf een Plan U op Fleischmann Plan V-basis bouwde met verlaagde daken. Maar die is er ook al niet meer, met dit (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62471.msg3222359136#msg3222359136) illustere viertal meeverkocht in 2001. Bevindt zich nu bij Stg. Doorreis als ik het goed heb.
Mooi hoor.
Ik zie zelfs dat je het beroemde "deukje" hebt nagebootst op de "96"
Klopt, ik heb daar zelfs een heel artikel aan gewijd in RM, inclusief scheef gezakte zwarte plakcijfers; "iets met minder fraai" geloof ik.
Goed, al deze compilmenteuze reacties verdienen een uitgebreide beschrijving. :angel: Alvorens met de inleiding te starten, eerst nog even dit om een misverstand te voorkomen: ik heb alleen de vier stellen (25, 34, 96 en 165) teruggekocht die ik zo’n 25 jaar geleden voor mijzelf heb gebouwd. Deze dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DSC-0159a-63a774f4b9128.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DSC-0159a-63a774f4b9128.jpg)
-
Tja, en dan heb je ook nog het vaste kleine clubje wat gaat roepen "dan maak je het toch zelf?"
Dat is precies wat ik heb gedaan toen eind 1994 DKM (Holland Rail) de DE2 op de markt bracht. ;D Wat een tegenvaller was dat zeg. :( De twee jaar eerder uitgebrachte 2400 stemde mij erg optimistisch qua verwachting voor de DE2. Ik had er vier besteld: twee om tot DE1 verbouwd te worden, de overige twee zouden DE2 blijven. Het heeft niet zo mogen zijn, ik heb mijn winkelier er mee laten zitten, want ik kon alleen de verpakking gebruiken. Ik heb zelfs in de winkel nog gezegd ‘dit kan ik beter’…
Waarom ik de DKM DE2 zo slecht vond & vind?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Dit-meen-je-niet-63af453a0fcac.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Dit-meen-je-niet-63af453a0fcac.jpg)
Doe het weg! Doe het weg!
Al in de jaren zestig werden veel beter lijkende NS-treinstellen uitgebracht zoals de Märklin TEE en de Hondekop van Trix.
Een jaar na het DKM-debacle was het proefmodel, DE1 36 met blauwe banen, gereed. De basis van het model was Lima mat. ’46. Hiervan heb ik de onderplaten, draaistellen, koppen en een klein stukje van de zijwanden gebruikt (bagageruimte). De zijwanden voor de reizigersafdelingen kwamen uit Lima Hondekoppen die verbouwd waren met Mastica, dit was nog eens recycling. Deze zijwanden werden verlaagd door 3mm van de onderzijde te verwijderen. Het dak kwam van een Lima Plan E-rijtuig. De koppen werden dienovereenkomstig verlaagd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/0421-63af45d13e95d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/0421-63af45d13e95d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/0422-63af45d5ba9be.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/0422-63af45d5ba9be.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/0423-63af45da8468c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/0423-63af45da8468c.jpg)
-
Waarom ik de DKM DE2 zo slecht vond & vind?
[foto]
[tekst over DE1]
Vertel...
In vergelijking met een Artitec DE2 staat de HR te hoog op de draaistellen (relatief eenvoudig op te lossen) en staat de kap 1mm te hoog op het onderstel (ook nog wel op te lossen) is de stang naar de koppeling te dik (eenvoudig op te lossen) en de ruiten horen geen afgeronde hoeken te hebben (groter karwei). Zijn er verder echt grote zaken die niet kloppen?
De frontseinen kunnen wel fijner maar dit lijkt mij eerder een tijdgebonden puntje, zie ook de lima mat46.
Nadat ik de HR met te Att heb vergeleken kwam ik tot de conclusie dat de proporties niet echt verkeerd zijn maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Wat is het dat jou stoort?
-
Ik kan mij nog wel herinneren dat ik een artikel las over het stel met de deuk in de neus, dat deed je met een verwarmde bolkop schroef :D . En de raampjes waren van een Roco tram dacht ik.
Leuk om dit terug te zien (y)
Mvg,
Robert
-
Ik kan mij nog wel herinneren dat ik een artikel las over het stel met de deuk in de neus, dat deed je met een verwarmde bolkop schroef :D .
Dat heb je na al die jaren goed onthouden… (y)
Wat is het dat jou stoort?
Zo! Nu kan de kat pas echt los… ;D
Plastic look, bijzonder grof gedetailleerd, ronde afbuiging van de schortplaten, slordige afwerking, te hoog op de poten, veel te licht grijs en totaal misvormde koppen. Wat dat laatste betreft: neem nou het cabineraam naast de deur. In werkelijkheid kan de machinist er zijn hoofd door steken, bij HR (=DKM) kunnen Preisers er met zijn drieën tegelijk door naar binnen.
En dan heb ik het nog maar niet over de elastiekjesaandrijving, alleen een veer met een opwindsleuteltje is bedenkelijker. Eerlijk gezegd denk ik dat ze zich in Meppel rot zijn geschrokken toen ze de eerste doos met modellen opentrokken.
Als het er niet uit ziet als een DE2, niet klinkt als een DE2, niet smaakt als een DE2, is het geen DE2…
Een vriend van mij heeft een mooi thema: sloperij Koek in Mijdrecht. Hij kreeg kort geleden een paar HR kappen aangeboden voor zijn sloperij. “Wat zou jij er mee doen als je mij was?” “Met deze kappen haal je je goed gedetailleerde sloperij naar beneden, ik zou ze bij het plastic afval doen.” Was mijn antwoord. Of hij dat werkelijk gedaan heeft, weet ik niet. De kappen hebben in elk geval niet zijn modelbaan gehaald.
Spoedig na het uitkomen van de HR DE2 verscheen in RailHobby een recensie waarin het model helemaal de hemel werd ingeprezen. In die tijd meed ik het blad omdat het een artikel van mij had gestolen, maar omdat die recensie zò lachwekkend was, heb ik die RailHobby gekocht. Nog steeds, af en toe, na een rotdag en als ik door mijn afleveringen van Shaun het Schaap heen ben, lees ik die nog wel eens een keertje door en ben daarna weer vrolijk. Gelukkig zitten er tegenwoordig andere mensen bij de RailHobby.
In 1995 begon ik bij RailMagazine de deur plat te lopen vanwege modelbouwartikelen en vroeg ik eens aan Len de Vries wanneer hij de HR DE2 zou gaan bespreken in het blad. “Dat doen we niet, dat zou dan zo’n slechte recensie worden dat we het weer sneu zouden vinden voor De Kleijne, dat willen we ze niet aan doen.”
Inmiddels had ik de DE1 36 gebouwd, het bouwartikel was geplaatst in RM 133. Bij een kennis, die op de hoogte was van mijn afkeer van het HR-model, kwam ik een keer onverwachts langs. Hij kreeg zijn HR DE2 niet snel genoeg van tafel gemoffeld en stamelde met een rood hoofd “tja, euh… er is niets anders… maar wat heb jij een mooie DE1 gebouwd!” Kwam mij er daar eentje uit de kast zeg…
Tot zover mijn column over de HR DE2 van DKM, verder met de eerste, DE1 36.
Het glaswerk voor de reizigersafdelingen kwam ook uit de Mastica ombouwset van Plan E en het klinkt misschien wat vreemd maar uit het 1e klasse rijtuig. De ramen uit het rijtuig 2e klasse zijn te smal. Plan X had als bijzonderheid relatief brede ramen en smalle spijlen. Zijwanden en glas van Mastica Plan E 2e klas gebruiken zou een voor de handliggende vergissing zijn geweest. De ronde hoeken in de Hondekop zijwanden moesten niet alleen haaks uitgevijld worden, het raam moest ook nog eens breder gemaakt worden tot het ruitje van de 1e klas er in paste.
Hoe ik er op ben gekomen om al deze verschillende materialen samen te brengen weet ik niet meer, waarschijnlijk héél erg graag een fatsoenlijke en betaalbare Blauwe Engel willen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/0441-63b000936dab5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/0441-63b000936dab5.jpg)
Nadat deze DE1 eind 1995 gereed was, was ik er best tevreden over, ondanks een paar tekortkomingen. Zo liepen de onderplaten rond af i.p.v. haaks (dit had de HR DE2 overigens ook) en had het dak nog wel wat platter gemogen, iets wat vooral bij de koppen te zien was. Toch was ik er m.i. in geslaagd een goed concept neer te zetten voor een toekomstige vloot aan DE-stellen.
Binnenkort meer over de vervolgstellen.
-
Spoedig na het uitkomen van de HR DE2 verscheen in RailHobby een recensie waarin het model helemaal de hemel werd ingeprezen. In die tijd meed ik het blad omdat het een artikel van mij had gestolen, maar omdat die recensie zò lachwekkend was, heb ik die RailHobby gekocht. Nog steeds, af en toe, na een rotdag en als ik door mijn afleveringen van Shaun het Schaap heen ben, lees ik die nog wel eens een keertje door en ben daarna weer vrolijk. Gelukkig zitten er tegenwoordig andere mensen bij de RailHobby.
Wie wil meelachen, het gaat om het eerste nummer van 1995.
Overigens worden er ik het artikel nog best wat kritische noten gekraakt, maar de afdronk is positief en die van Frank niet. ;D
Mij boeide het toen niet erg, want reed schaal n.
-
En bedankt ...
Wat een mooie beeldspraak, maar die moet je dus niet lezen als je onder invloed van een virusje bent ::)
Met name van In werkelijkheid kan de machinist er zijn hoofd door steken, bij HR (=DKM) kunnen Preisers er met zijn drieën tegelijk door naar binnen.
kreeg ik dus even een spontane aanval van de noord Alkmaarse blafhoest :(
Maar kijkend naar de foto's heb je absoluut gelijk (y)
-
Diepe buiging voor al dit noeste werk heer Poes! Ik wou dat ik een fractie van je doorzettingsvermogen had in dezen.
Wie zijn Holland Rail kappen bij het plastic afval wil doen mag z ook aan mij geven. Ik wil altijd al eens proberen hoeveel moeite het kost om er een fatsoenlijk ogende DE2 van te maken.
Mvg, Paul
-
Overigens worden er ik het artikel nog best wat kritische noten gekraakt,
Verdrongen/vergeten/overheen gelezen... :laugh:
Wat een mooie beeldspraak, maar die moet je dus niet lezen als je onder invloed van een virusje bent
Met name van kreeg ik dus even een spontane aanval van de noord Alkmaarse blafhoest
Dat laatste was niet mijn bedoeling, wij wensen u beterschap! :angel:
Ik wil altijd al eens proberen hoeveel moeite het kost om er een fatsoenlijk ogende DE2 van te maken.
Dat zou ik een prestatie van formaat vinden. (y)
-
Wie zijn Holland Rail kappen bij het plastic afval wil doen mag z ook aan mij geven. Ik wil altijd al eens proberen hoeveel moeite het kost om er een fatsoenlijk ogende DE2 van te maken.
Je was toch bezig met een DE1 in 0?
-
Dat laatste was niet mijn bedoeling, wij wensen u beterschap! :angel:
Het zij u vergeven ;D en dank u :)
-
Je was toch bezig met een DE1 in 0?
Zeker! Je eerste liefde (h0), vergeet je echter nooit helemaal ;)
-
Ik had als tiener dolgraag een DE1 of DE2 in h0 gehad. Werd het nooit. Philotrain was te duur, Trawos te exotisch, Holland Rail om te huilen en toen Artitec met de aankondiging kwam was ik net overgestapt naar 0.
-
Ik wil altijd al eens proberen hoeveel moeite het kost om er een fatsoenlijk ogende DE2 van te maken.
Hmm, dat zie ik als een uitdaging. Om van een lelijk eendje iets meer acceptabel te maken. Ik heb nog zo een ding liggen waar ik een verbeterde aandrijving in heb geknutseld.
Ergens op het forum was een draadje waarin iemand de draaistellen opgepimpt had. De mat 46 kopjes liggen bij mij ook nog in de rommelbak.
Dan nog een draadje over iemand die een DE3 spitsstel aan het maken was.
Allemaal positieve dingen voor het nieuwe jaar.
Wie doet er mee?
Rob
-
Ik ga verder met de gele DE2 ;D
Begin 1996 begon de bouw van de gele DE2 165 die pas 1½ jaar later klaar was. Het stond een tijdje stil o.a. vanwege het vraagstuk hoe de gebogen voorruit van de verbouwde DE2 te construeren. Na een jaar was ik er uit: een transparante dop van een bus deodorant bracht uitkomst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/0444a-63b04cba26453.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/0444a-63b04cba26453.jpg)
Principe van bouwen blijft hetzelfde, bij een DE2 wordt de vlakke kopwand met vouwbalg van mat 46 gebruikt en verlaagd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/0444b-63b04cbd73ebf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/0444b-63b04cbd73ebf.jpg)
De opvallende dakkoelers werden met dakblokjes van Lego gemaakt, de ideale vorm…
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/0445-63b04db014a1e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/0445-63b04db014a1e.jpg)
-
Mooi werk. Waar ik naar benieuwd ben, is welke lijmsoorten je gebruikt hebt en hoe die zich over zo'n periode gehouden hebben? De oude RM's en RH's heb ik allemaal opgeruimd - die kan ik er niet meer op naslaan.
Andries
-
Dank! :)
Voor het lijmen van de bakdelen (koppen, dak, zijwanden) heb ik secondenlijm gebruikt. Het inlijmen van de Masticaramen deed ik met 2-componentenlijm. Het heeft zich al die jaren goed gehouden.
-
Ik ga dit draadje steeds leuker vinden (y)
-
In de jaren 90 dat Mispoes(Frank) deze bouwde ,droomde menig een dat ie ook zo kon bouwen.
De bouwverslagen meermaals doorgelezen toendertijd...
Heb ook nog een model van Frank hier staan..ooit een lima hondekop omgespoten naar een kunstrai ....patroon stond toen in de Railmagazine....nu een piko hiervan in de collectie
-
Ik heb de DKM'S verlaagd, en van nwe ruiten voorzien. En die aandrijving.... Man. De vierde uit de winkel kwam vooruit....
Wat hielp was een asb-tje en een geleiding om aflopen te voorkomen. Maar goed is t nooit geworden.
Overigens ook een DE-I gebouwd. En verlaagd, ruiten rondom etc.
Blij met Att.
Frank, die verzameling op je eerste foto hier doet me denken aan Zl 🙂🙂
-
Ha Frank, beste wensen voor 2023 ;) leuk om die verhalen hier te lezen. Dankzij jou liefde voor de DE heb ik destijds de DE41 van Artitec gekocht. Na het zien van de foto's en de video's moest ik ook zo'n ding hebben :o
-
Ha die Lars! :)
De 41 als museum DE1 past mooi in je tijdperk. Heb jij je thema hier ergens beschreven?
Ik heb de DKM'S verlaagd, en van nwe ruiten voorzien.
Eerlijk gezegd ben ik hier wel benieuwd naar.
Frank, die verzameling op je eerste foto hier doet me denken aan Zl
Mij ook en wel aan mijn bezoek op 25 mei 1985 aan de Lijnwerkplaats waar ik bijna per saldo al het Plan X-materieel aantrof als op de foto: DE1 21, 22, 36 en 41. Rode DE2 95 en 96 en gele DE2 168 en 183 (!). Ik kwam dus één DE1 tekort op die dag om de modelopstelling van vorige week te evenaren... Om de dieselmaterieelshow compleet te maken op de 25e mei waren ook nog geel-grijze en bruine (2456 en 2490) 2400'en, idem 2200'en (2275) èn de 2530 aanwezig. En het was niet eens bedoeld als materieelshow...
Ik ga dit draadje steeds leuker vinden (y)
We doen ons best! :D
In de jaren 90 dat Mispoes(Frank) deze bouwde ,droomde menig een dat ie ook zo kon bouwen.
Ik had dat in de jaren '80 zoals bij het Hondekopvier ombouwverhaal van Carel van Gestel in de RailHobby (01-1985).
-
Verder bouwen aan de diesels...
Niet lang na de 165 zag DE1 21 het levenslicht die ik bouwde voor een vriend. Ik had intussen een flinke tijd tegen de eerste DE1 36 aan zitten kijken en bepaalde zaken wilde ik toch anders zoals gespoten blauwe banen i.p.v. de opplaksetjes van ATB, lagere uitlaten, een subtiele verspringing van de gele biezen aan de onderzijde zodat de verlaagde instap van de DE-stellen gesuggereerd werd. Die biezen waren bij de 36 nog opgeplakt (Reitsma), spuiten werd de nieuwe methode van aanbrengen.
De middeninstap aan de onderzijde met traptreden moest nieuw gecreëerd worden, wilde ik van de te smalle instap zoals bij de 36 verlost worden. Dat was een compromis omdat de mat 46 bodemplaat net niet helemaal goed uitkwam. Ook werd er nog een vulopening met tankdopje naast de instap geplaatst.
Al deze aanpassingen werden in de 21 verwerkt zodat deze DE1 de (ver)nieuw(d)e standaard werd voor mijn, nog te bouwen DE-stellen. In de planning stonden twee rode eentjes zonder blauwe banen en twee rode tweetjes: één zonder blauwe banen en één met blauwe banen. De reden om niet een DE1 met blauwe banen te kiezen was voor mij om er niet teveel een materieelshow van te maken (van elke variant één exemplaar). Ik vond (en vind nog steeds) het “sterker” overkomen van een bepaalde variant minstens twee exemplaren te hebben.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0156c-63b176da9a8c8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0156c-63b176da9a8c8.jpg)
-
iets met verlaagde dkm stellen
Eerlijk gezegd ben ik hier wel benieuwd naar.
Kan even duren. Zijn ingepakt.
-
Je let even niet op.... ;D (y) (y)
-
Die biezen waren bij de 36 nog opgeplakt (Reitsma), spuiten werd de nieuwe methode van aanbrengen.
Zou je daar wat meer over kunnen vertellen? vooral het afplakken van die dingen lijkt me een uitdaging ;)
-
Dat is minder moeilijk dan het lijkt: de bakken (en in dit geval ook een klein deel van de schortplaten rond de middeninstap) werden na de primer in zandgeel gespoten waarna ik afplaktape in lange biezen van 0,5 mm (boven) en 1 mm (onder) heb gesneden. Daarna aangebracht op de juiste plek en het rood spuiten op de bak, grijs op de daken, schortplaten en bij de DE2 de vlakke kopwanden.
Het verwijderen van de afplakbiezen is best spannend: is het gelukt? Moet er nog bijgewerkt worden? Bij secuur afplakwerk en de juist tape (ik gebruik altijd Tamiya) gaat het meestal wel goed.
-
Ik heb alle RM`s en RH`s ( Peter zijn artikelen)Met bouw artikelen stukgelezen.
Altijd dromend van het ooit zelf doen.
Nu is bijna alles te koop.... wat zijn we eigenlijk verwend he ;)
-
Dat is minder moeilijk dan het lijkt: de bakken (en in dit geval ook een klein deel van de schortplaten rond de middeninstap) werden na de primer in zandgeel gespoten waarna ik afplaktape in lange biezen van 0,5 mm (boven) en 1 mm (onder) heb gesneden. Daarna aangebracht op de juiste plek en het rood spuiten op de bak, grijs op de daken, schortplaten en bij de DE2 de vlakke kopwanden.
Het verwijderen van de afplakbiezen is best spannend: is het gelukt? Moet er nog bijgewerkt worden? Bij secuur afplakwerk en de juist tape (ik gebruik altijd Tamiya) gaat het meestal wel goed.
Het klinkt zo simpel ;) maar ik heb al zo vaak gehad dat er verf onder de tape kroop. maar goed, we gaan het toch maar weer eens wagen (als mijn spullen voor mijn hobby hok binnen komen)
Ik ben blijkbaar niet de enige die een openhaard wil bouwen ;D
-
Goed materiaal gebruiken en de tijd nemen is een vereiste. Met Tamiyatape heb ik bijna nooit last van onderkruipsels...
Nu is bijna alles te koop.... wat zijn we eigenlijk verwend he ;)
In H0 ja, maar in N moeten we dit mooie materieel nog ontberen. Ik zie mij dit niet (meer*) in N bouwen. En dat wat er te koop is/was van kleinseriefabrikaat voldoet niet aan mijn maatstaven.
Bouw van de Grote Drie
Na de bouw van de 21 bleef het lange tijd stil, maar ineens, aan het eind van 1998, had ik er zin in. Geheel volgens de nieuwe normen bouwde ik eerst DE2 96 met blauwe banen, daarna volgden de twee rode eentjes 25 en 34, beide zonder blauwe banen. Aangezien deze in de periode van de herfst 1984 werden geplaatst, kwamen de fraaie Allan-neusvleugels te vervallen en i.p.v. de geëmailleerde nummerplaten, moesten mijn stellen het doen met zwarte plakcijfers, helemaal niet mooi.
De 96 kreeg in de kop van de ABk zelfs het beroemde deukje. Waarschijnlijk voor velen, die licht-vervuilen al te ver vinden gaan, onbegrijpelijk, want dit heeft een nogal hoog wie-dit-leest-is-gek-gehalte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0435-63b1e102cd9cf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0435-63b1e102cd9cf.jpg)
Zijwanden van Lima Hondekop naar DE2 96. De wanden zijn precies onder elkaar neergelegd, op de zijwanden in het midden is goed te de horizontale snijlijn te zien waarmee de zijwanden worden verlaagd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0438-63b1e0ad6fadf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0438-63b1e0ad6fadf.jpg)
December 1998: drie treinstellen in verschillende bouwstadia. Links: het bouwmateriaal van DE1 34, midden: DE1 25 heeft de primerfase bereikt, rechts: DE2 96 is gereed.
*ooit begon de zelfbouw bij mij in 1983 met een DE1 in N...
-
Bedoel je niet Wim is gek ;D ;D
-
;D ;D ;D Met je geheugen is niets mis! (y)
-
Ha die Lars! :)
De 41 als museum DE1 past mooi in je tijdperk. Heb jij je thema hier ergens beschreven?
Dat was natuurlijk ook de reden om 'm aan te schaffen. Heb nog geen draadje hier, zit nog in de verzamelmodus. Al gaat het minder hard dan pakweg 10 jaar geleden. Hoop binnen 2 jaar dan toch met een baan te kunnen starten..
Vind het knap wat je allemaal gebouwd hebt! Leuk om de verschillende fasen van de bouw te zien, dat geeft een indruk hoe je het allemaal hebt gemaakt.
-
Ik ben geen poes maar ik heb er ook wel een mening over :angel:
Zo! Nu kan de kat pas echt los… ;D
Ik bespeur enige frustratie...
Maar goed. Er ligt hier een HR DE2 en die zou ik wel eens willen verbeteren, vandaar de vraag wat er aan mankeert. Dank voor de genoemde punten.
-
Dank voor de genoemde punten.
Dat is meer dan graag gedaan... :angel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0429-63b2b336af20a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0429-63b2b336af20a.jpg)
Hier de zijwanden van DE1 34 nader bekeken. De bovenste moet nog geschuurd worden, de onderste is klaar voor inbouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0439-63b2b3866694c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0439-63b2b3866694c.jpg)
De kap van DE1 25 spuitklaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0456-63b2b6e9bf360.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0456-63b2b6e9bf360.jpg)
En toen was ineens alles klaar en konden we naar Lensdijk voor de staatsieportretten. DE1 25 + DE2 96. Kennelijk heb ik later nog wat gedaan aan de kieren, want die zijn verdwenen. Het kleurverschil in rood is opzet: de 96 had een heldere rode en glanzende kleur gekregen na een schilderbeurt in 1982.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0455-63b2b7bfb3357.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0455-63b2b7bfb3357.jpg)
-
Heerlijk dat analoge vakwerk van weleer... als ik zie hoe tegenwoordig in 3D en met de plotter snaarstrakke basisonderdelen worden gefabriceerd die weinig nabewerking meer vragen denk ik toch meemoedig terug aan de tijd van snijden, zagen, vijlen, lijmen, plamuren en hopen dat het past ;D
-
De weemoed kwam bij mij ook gemakkelijk naar boven toen ik zat te zoeken naar de bouwfoto's van die tijd. Ik kwam allemaal sneeuw- en ijsfoto's tegen van DE3 tussen Zutphen en Hengelo en bij Nijverdal, dat er 15 jaar later onherkenbaar uit zag... Ik zou het nu niet meer kunnen opbrengen zo'n dieseltje te bouwen, al was het maar omdat Artitec 10 jaar geleden prachtige modellen wist neer te zetten van de DE1 en vooral van de DE2.
Deze was ik nog vergeten te plaatsen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0459-63b2e2241c759.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0459-63b2e2241c759.jpg)
DE1 34 +25 te Lensdijk
-
Als er geen nieuwe DE modellen meer komen dan zal men toch weer zelf moeten bouwen. Ik zie heel bijvoorbeeld zelden een gele DE2, dus in zo’n geval moet je toch weer creatief zijn als je die wilt hebben voor een normale prijs. En de markt lijkt me nog niet klaar voor een heroplage van de hele serie.
-
Gezien de prijzen die voor Artitec Plan X modellen betaald worden op de tweedehands markt durf ik dat laatste te betwijfelen; er is wel degelijk markt voor nieuwe oplages. ;)
De vraag is; gaat Artitec dat nog doen? Of is het wachten op de aankondiging van een andere speler?
-
Ben niet zoon volger van die sites, maar word nu wel nieuwsgierig. Om welke bedragen gaat het dan?
-
Honderden Euro's... Een paar maanden geleden zag ik een gele DE2 op Catawiki (!) van eigenaar wisselen voor bijna €800,= (+9%). Twee weken geleden heb ik mijn gele Att DE2 geruild tegen het viertal hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105471.msg3222360742#msg3222360742) op de foto. Bij die vriend ontbrak nog een gele DE2 terwijl ik nog een 'Syntus-kneus' had liggen die ik ooit voor € 100,= had gekocht. Er viel overigens weinig 'kneus' aan te bespeuren, prima modelletje. Ik deed er toch niets meer mee en samen gaan we er een mooie gele NS DE2 van maken.
Verder met mijn eigen gele DE2...
Nadat ik de 96, 25 en 34 had gebouwd ging ik voor bovenstaande vriend de DE1 26 (inclusief het ontbreken van de gele bies aan de onderzijde bij de bagageruimte (zie de eerste foto aan het begin van dit topic)), rode DE2 90 met blauwe banen en gele DE2 170 bouwen. De 21 had hij al. Nadat die klaar waren vond ik het tijd om mijn eigen gele DE2, de 165 op te knappen. Het model was voor wat verbeteringen vatbaar. Het was een beetje slordig in elkaar gezet, met golvende en niet helemaal passende zijwanden. Als zelfbouwer weet je heel goed wanneer je je er een beetje gemakkelijk van af hebt gemaakt. Voordat ik dit stel helemaal uit elkaar ging halen, heb ik eerst een proefje genomen met een bril rond de cabineramen want die ontbrak nog. Als aardigheidje heb ik er ook nog een 183 van gemaakt (één bak) met donkergrijze snor. Edwin Langeveld van Kleinspoor had net de transfers gereed, mooie gelegenheid om dit eens uit te proberen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0411-63b6b53c7c899.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0411-63b6b53c7c899.jpg)
De 165 in vermomming, dat ik al met de onttakelwerkzaamheden begonnen was, is te zien aan het raam dat recht ontbreekt. Lang heeft deze versie dan ook niet bestaan.
-
Die fraaie snor maakt de rest er niet beter op.
Kill your darlings (y)
Ajuus
Hendrik Jan
-
Nu de belangstelling voor deze Blauwe Engelen wat geluwd is, is het mooi tijd om af te sluiten met een foto van de gele 165 na zijn opknapbeurt. De geplande rode DE2 81 werd nooit meer gebouwd en de bouw van de sloop-21, de laatste (eigenlijk niet-af)gebouwde Blauwe Engel, ga ik binnenkort uitgebreid bespreken op de Facebookpagina van Plan X.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0166-63bd5a88ee40d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DSC-0166-63bd5a88ee40d.jpg)
Tijdens het zoeken naar bouwfoto’s van de Blauwe Engelen, kwam ik ook foto’s tegen van andere stroomlijnstellen zoals DE3 en mat.’36. Het ene project was wat succesvoller dan het andere, het was een periode van experimenteren waarbij ik veel ervaring heb opgedaan met een nieuw type grondstof: materieel '46 van Lima. Een deel hiervan zal ik de komende tijd hierna plaatsen. Deze modellen heb ik eveneens in de jaren ’90 gebouwd. Ik geef geen uitgebreide bouwbeschrijving meer. De treinstellen zijn dus samengesteld uit Lima mat.’46, waarbij ik de zijwanden versneden heb en soms (bij DE3 en mat.’35 en ’36) voorzetneusjes van Spoorcuriosa heb gebruikt.
-
Ik hoop en verzoek dat je de bespreking van de 21 ook hier doet. Geen facebook.
-
Nee jôh, helemaal niet nodig. Ik heb hier nog veel uitgebreider de bouw van de gewone stellen laten zien. De mensen daar hebben wat met de 21 zonder ABD-kop. Ieder zijn deel... ;)
Toe! Blijf nog wat zitten en kijk eens wat ik voor u heb meegebracht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0473-63bd713a4db4b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0473-63bd713a4db4b.jpg)
-
Gaaf! Een omBC met Lima plan-E deuren! (y)
Ik ben ook ooit eens aan zo'n ding begonnen op basis van Lima mat'46. Ik heb het karkas verkocht aan een vriend van Floris Dilz op Rails 2006 of zo.... Geen flauw idee of die ooit nog is afgebouwd.
-
Had nog een foto van mijn 1tje beloofd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230110-153627-edit-471522115671279-63bd7966a2207.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230110-153627-edit-471522115671279-63bd7966a2207.jpg)
Mooie ombc trouwens!!
-
En zie nu pas dat ding volkomen gecommunistiseerd is: geen 1e klasse!
(y) :angel:
-
Had nog een foto van mijn 1tje beloofd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230110-153627-edit-471522115671279-63bd7966a2207.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230110-153627-edit-471522115671279-63bd7966a2207.jpg)
Mooie ombc trouwens!!
Gaaf zo naast elkaar!
-
Gaaf! Een omBC met Lima plan-E deuren! (y)
Goed gezien! Het is mij toen nog niet gelukt goede smalle deurtjes te vinden.
Had nog een foto van mijn 1tje beloofd.
Mooie ombc trouwens!!
Tja, ook als DE1 blijft een verder onbehandelde DE1 voor mij afschuwelijk. Het contrast kan bijna niet groter naast een Artitec DE1. Alleen naast een Att DE2 met die verfijnde neus zijn de verschillen nog groter.
Dank!
Nog wat foto's gevonden van de klap-vouwdeurtjeskant en de dakpartij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0469a-63bda27604d0f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0469a-63bda27604d0f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0470-63bda27869373.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0470-63bda27869373.jpg)
-
Frank, tuurlijk. Tegen een Att kannie echt niet op. Indertijd was ik er blij mee. Ok. Beetje dan.... ;D
-
Er is van alles aan te merken op de kopvorm van de Holland Rail, maar veel slechter dan een combispoor (te hoge cabineramen) een Trawos (de vorm is het net niet) en de bekende voorzetneusjes is het echt niet. Het is niet goed, maar niets was dat én het is vrij redelijk op te lossen! :)
-
Goed gezien! Het is mij toen nog niet gelukt goede smalle deurtjes te vinden.
Ik zou het gaan zoeken in Zwitserse Lima rijtuigen. Die hebben smalle deuren met mooie ronde raampjes. Die dingen liggen natuurlijk niet huizenhoog opgestapeld op Nederlandse beurzen, maar er is vast wel aan te komen.
-
Mooi werk, deze zelfbouw.
Voor wie het nog in Railmagazine na wil lezen: ik kwam het DE1 artikel tegen in nummer 133, april 1996
En DE2 in nummer 150, december 1997
Koen
-
Dank voor de aanvulling en het compliment.
Voor Railmagazine 201 (januari 2003) had ik nog een artikel geschreven over de rode DE2 96.
Ik zou het gaan zoeken in Zwitserse Lima rijtuigen. Die hebben smalle deuren met mooie ronde raampjes. Die dingen liggen natuurlijk niet huizenhoog opgestapeld op Nederlandse beurzen, maar er is vast wel aan te komen.
Dat zou een beter alternatief zijn geweest dan de deuren van Plan E, maar het versmallen van de deuren uit de mat.'46 was nog beter geweest. Mijn collega modelbouwer Marcel Lauwers heeft dit inmiddels fraai gedemonstreert voor een elektrisch vijfwagenstel.
Nog meer deurenconcessies, gelukkig of minder gelukkig:
in 1994 bouwde ik uit enkele Lima mat. '46 stellen een DE3 type 1934. Ik heb de schuifdeuren door laten gaan voor klapdeuren, zou ik nu ook niet meer doen. De DE3 is een aparte, namelijk met 2 ABk's waarvan er één in Bk werd gewijzigd. Kennelijk had NS in 1963 teveel ABk's en ik 31 jaar later een overschot aan 1e klas zijwanden...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0493-640c336fcd097.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0493-640c336fcd097.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0492-640c33774bcef.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0492-640c33774bcef.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0491-640c337aa186f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0491-640c337aa186f.jpg)
Excuus voor de stoffige negatieven. :angel:
-
Heb je die koppeling nou in een NEM schacht gepropt? Ik sildeerde m aan een plaatje wat met een boutje in de rijtuigbodem werd gemonteerd. Niet bij een DEIII overigens, helaas....
Groet
Huup
-
Heb je die koppeling nou in een NEM schacht gepropt?
Nee, gelijmd...
-
;D
Maar waarom zo? Dat kon toch fijner?
-
We hebben het over 1994, al doende leert men, ook ik...
-
Precies! Natuurlijk zou je nu een aantal dingen anders doen. Die eierkopf neusjes zou je ook niet meer gebruiken, maar dit is wat er toen voorhanden was. :)
-
Ik soldeerde m onder een plaatje messing wat ik aan de bodem schroefde. 1985. Vandaar.