BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Mike op 26 December 2022, 21:07:55
-
Nu ik onlangs de DH2, of beter bekend als wadloper, in de vitrine heb staan, herinnerde ik mij dat enkele treinstellen vroeger naast het NS logo een naam op de trein had staan. De ICM als koploper, de SGM als sprinter en meen ook als city pendel voor de Zoetermeerlijn. Ik vraag me af of iemand hier meer over kan vertellen en vooral waarom enkele andere treinen vanuit die tijd geen naam hadden (IRM, mat64, SM90, DM90, mDDM) En dan doel ik niet op bijnamen als apenkop voor de mat64, of alle WNF dieren op de DDM stuurstand rijtuigen.
Kortom, waarom hadden er naar 3 type NS treinstellen een officiële bijnaam en de rest niet? ???
-
Was SM90 geen Railhopper? DM90 had Buffel als bijnaam, dus die hoort zeker niet in het rijtje ;)
EDIT: en had IRM niet de (weliswaar weinig ingeburgerde) Bison als bijnaam?
-
Ja, deze bijnamen zijn mij zeker bekend. Ik wil alleen graag weten waarom deze treinen geen naam op de zijkant hadden staan naast het NS logo, zoals dit wel het geval is bij de Sprinter, Koploper en Wadloper. Ik heb dit in mijn openingsvraag ook niet duidelijk benoemd., maar het gaat mij dus om de bijnaam naast het NS logo
-
Dat is puur beleid vanuit NS. Nu is het beleid ook om bijvoorbeeld geen stadswapens meer te willen.
Waarom NS dat niet wil, weet ik niet precies, maar het zal ongetwijfeld te maken hebben met eenduidigheid van naamgeving.
-
Overigens hebben de SM’90 stellen nog wel hun bijnaam Railhopper naast het NS-vignet gekregen. Alleen zonder de verticale streep.
Jeroen
-
Dat dit een beleid is vanuit de NS begrijp ik wel. Maar de NS had in de jaren 90 een duidelijke huisstijl.. Stoptreinen en sneltreinen geel met reclame banen, intercity geel met doorlopende blauwe streep. Met uitzondering van DM90, die miste de reclame banen. Nu schrijf Daan dat het beleid omtrent stadswapens op de treinen zijn aangepast, dit is dan ook mijn vraag. Als de NS zo’n eenduidig huisstijl had, waarom maar 3 type treinstellen een naam naast het logo?
-
@ Jeroen, Dat wist ik niet, dank (y)
-
IRM had volgens mij ook nog een vrij officiële bijnaam: Regiorunner
Maar geen idee of deze er op heeft gestaan. Er was zelfs een wedstrijd voor om een naam te verzinnen. Of was dat voor een andere trein?
Ik vond het wel wat hebben die bijnamen op de trein 8) Maar misschien was het iets typisch jaren '80/'90 en heeft het te maken met bepaalde PR mensen die toen aan het roer stonden?
Mvg,
Robert
-
Die bijnamen kwamen in de jaren ‘80 / begin ‘90 op het op dat moment nieuwe materieel. De SpitsPendels en CityPendels waren daar een uitzondering op, maar dat concept was toen wel nieuw. Dat de rest van het materieel die bijnaam niet had, kwam dus voort uit het gegeven dat het materieel geen officiële NS bijnaam had gekregen of al ouder was.
Dat DM’90 geen reclamebanen heeft gekregen, kwam omdat NS voor de komst van DM’90 had besloten te gaan stoppen met reclames op de treinen. De reclamebanen hadden dus geen nut meer. mDDM kreeg ze nog wel, om bij de DD-AR rijtuigen te passen die toen al een paar jaar in dienst waren.
DD-IRM kreeg inderdaad de officiële bijnaam Regiorunner, maar dit kwam niet meer op de treinstellen te staan. Alleen de 8201 en 8204 hadden de naam tijdelijk op de kopbakken, maar dat was toen in een ander lettertype dan de teksten Sprinter, Wadloper, Koploper, Railhopper.
Jeroen
-
DM90 had Buffel als bijnaam, dus die hoort zeker niet in het rijtje ;)
Buffel was de officiële naam voor DM'90:
https://www.flickr.com/photos/140884891@N03/48827241312
-
Het was een goed opgezette NS-marketingsactie bij de introductie van nieuw materieel, verbonden met een prijsvraag.
Zo kreeg de 3231 als eerste in oktober 1988 de naam Wadloper opgeplakt, bedacht door familie De Boer uit Leeuwarden.
De 4083 was in juni 1989 de eerste met de naam Koploper, bedacht door dhr. De Maat uit Eindhoven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1-63aa2640b84f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1-63aa2640b84f2.jpg)
grtz,
Wim
-
Allen dank voor jullie antwoorden, Leuk artikel van Wim. Dus zoals Jeroen al aangaf is dit vooral van 1980 t/m 1996. Aangezien de eerste DD-IRM treinstellen in 1996 op het spoor kwamen en deze uiteindelijk de naam 'regiorunner' niet op de trein hebben gekregen. Echter zijn de SGM treinstellen al in 1975 op het spoor gekomen, terwijl toen nog niet al het mat'64 materiaal in dienst was. Hadden de SGM stellen toen gelijk 'sprinter' naast het NS logo staan, of gebeurde dit pas na 1981 toen (als ik het goed heb nagezocht) de tweewagenstellen te verlengen tot 3 wagen stellen?
En het dubbeldekmaterieel (DD-AR en mDDM) is uitgeleverd rond 1991. Hebben deze treinen dan geen naam gekregen omdat dit beschouwd wordt/ werd als losse rijtuigen? (dit is mijn eigen invulling) ???
De DM'90 heeft dan waarschijnlijk wel een bijnaam gekregen, maar toen ging de NS over op nieuwe stijl/ beleid en is dit net als de DD-IRM niet op het rijtuig gekomen, net als de reclame banen?
Trek ik dan nu een goede conclusie?
-
Van Blauwe Engel naar Rode Duivel.
Dat blijft toch de leukste, gerelateerd aan de livrei van de DE-1 en DE 2.
Groeten
Hendrik Jan
-
En 'De Kameel' en 'Ome Keesje' om het verder nog even aan te zwengelen?
-
:)
om door te gaan: Buffels, Beelen, Blokkendozen en Stofzuigers.
Muizen, Hondekop, Sik...
Ronald
-
Maar dat was allemaal onofficieel.
-
Dat zijn bijnamen die in de loop der tijd zijn ontstaan door personeel of desnoods hobbyïsten. Ook vaak lang niet altijd erg algemeen gebruikt.
Allen dank voor jullie antwoorden, Leuk artikel van Wim. Dus zoals Jeroen al aangaf is dit vooral van 1980 t/m 1996. Aangezien de eerste DD-IRM treinstellen in 1996 op het spoor kwamen en deze uiteindelijk de naam 'regiorunner' niet op de trein hebben gekregen. Echter zijn de SGM treinstellen al in 1975 op het spoor gekomen, terwijl toen nog niet al het mat'64 materiaal in dienst was. Hadden de SGM stellen toen gelijk 'sprinter' naast het NS logo staan, of gebeurde dit pas na 1981 toen (als ik het goed heb nagezocht) de tweewagenstellen te verlengen tot 3 wagen stellen?
Van meet af aan. Maar dat was dus voordat bij NS werd bedacht er een gewoonte van te maken. De Koplopers hebben aanvankelijk naamloos rondgereden.
-
Maar daar heb je een punt, Eelco. (zie post 15)
R
-
Overigens hebben de SM’90 stellen nog wel hun bijnaam Railhopper naast het NS-vignet gekregen. Alleen zonder de verticale streep.
Jeroen
Ech wel met streep, zie b.v. https://www.flickr.com/photos/120261694@N07/50895268583
-
Van Blauwe Engel naar Rode Duivel.
Dat blijft toch de leukste, gerelateerd aan de livrei van de DE-1 en DE 2.
Een vaak gemaakte fout :)
Blauwe Engel was specifiek voor de DE1 en DE2 stellen.
Rode Duivel voor de DE3 stellen plan-U.
-
Niet waar ik woon. 8)
Groeten
Hendrik Jan
-
Kamper uien ;D
-
;)
-
Een vaak gemaakte fout :)
Blauwe Engel was specifiek voor de DE1 en DE2 stellen.
Rode Duivel voor de DE3 stellen plan-U.
Even terug naar die (goeie ouwe?) tijd lang voor Internet e.d. ...
Mijn eerste bron van informatie, had geen reden om die niet voor waar aan te nemen, waren de boekjes van G.J. Nieuwenhuis.
Als het "een veel gemaakte fout" is, dan maakte hij die ook al in 1981. Letterlijk citaat:
"Dit materieel was oorspronkelijk lichtblauw, wat de naam "Blauwe Engelen" opleverde. In de zestiger jaren is dit materieel rood geschilderd, waardoor de naam wijzigde in "Rode Duivels"."
Voor Plan U heb ik nooit een naam gezien.
-
Kamper uien ;D
Meer de steur :D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Mvg, Johan
-
Voor Plan U heb ik nooit een naam gezien.
https://railwiki.nl/index.php?title=U_-_Treinstellen_Plan_U (https://railwiki.nl/index.php?title=U_-_Treinstellen_Plan_U)
https://www.allesopeenrij.nl/kennis/verkeer-ruimte/namen-treintypes-nederland/ (https://www.allesopeenrij.nl/kennis/verkeer-ruimte/namen-treintypes-nederland/)
https://www.nicospilt.com/index_bijnamen.htm (https://www.nicospilt.com/index_bijnamen.htm)
https://martijnvanvulpen.nl/materieel/dieseltreinstellen/plan-u/ (https://martijnvanvulpen.nl/materieel/dieseltreinstellen/plan-u/)
I rest my case ...
-
De rangeerlocs uit de 900 serie hadden de bijnaam 'Calimero' vanwege de witte afgeronde cabine en de zwarte huif....
-
Hoe zit het met de beruchte, verguisde V250, die als bijnaam Albatros had?
En de "klompentrein" , we weten waar die naam vandaan komt.
-
Allemaal bijnamen, waar nou net dus de vraag hier niet over ging ;)
-
https://railwiki.nl/index.php?title=U_-_Treinstellen_Plan_U (https://railwiki.nl/index.php?title=U_-_Treinstellen_Plan_U)
https://www.allesopeenrij.nl/kennis/verkeer-ruimte/namen-treintypes-nederland/ (https://www.allesopeenrij.nl/kennis/verkeer-ruimte/namen-treintypes-nederland/)
https://www.nicospilt.com/index_bijnamen.htm (https://www.nicospilt.com/index_bijnamen.htm)
https://martijnvanvulpen.nl/materieel/dieseltreinstellen/plan-u/ (https://martijnvanvulpen.nl/materieel/dieseltreinstellen/plan-u/)
I rest my case ...
Allemaal leuke verhalen.
Het gaat mij nu om de oudst bekende bron.
Want in treinartikelen praat men elkaar vaak maar wat na.
In 1980, toen Zwolle nog een dieselparadijs was, hing ik tijdens tussenuren regelmatig als puistige puber rond op het station. Daar sprak ik dan met de spoorhazen ter plekke, die de DE1 en DE 2 toen Rooie Duvels (sic) noemden.
Nieuwenhuis beschreef ze in 1981 ook als Rode Duivels.
Als iemand een oudere geschreven bron heeft voor de DE 3 als Rode Duivel houd ik me aanbevolen.
Ik vermoed, dat alle rode dieselpassagierstreinen in die tijd als duivels werden betracht, wegens het gebrul en de allesverstikkende zwarte zwaveldampen mooi was dat). Maar laat ik dit draadje niet verder vervuilen.
Overigens: waar komen de namen Hippel en Sik eigenlijk vandaan? En zijn die ooit door NS erkend?
Ajuus
Hendrik Jan
-
Sik komt van het mekkerende geluid als een geit dat de Sik maakte
Hippel is wel grappig. Hippel is een oud Nederlands woord voor 'klein werktuig' of gereedschap en werd als zodanig ook gebruikt voor bepaalde rangeerstoomlocomotieven. Toen zij werden vervangen door de 500/600/700-en bleef die bijnaam in gebruik. Bakkie daarentegen ontstond toen de eerste van mobilofoon werd voorzien en hoewel niet elke Hippel een Bakkie werd is dat dus ook wel door elkaar gebruikt (net als die Rode Duivels en de Klompentreinen....)
-
Babylon is er niks bij.
-
600 werd in Venlo Kikker genoemd.
Mvg Johan.
-
En ook dat lijkt me weer een overlevering vanuit de stoomtijd :)
-
Sik komt van het mekkerende geluid als een geit dat de Sik maakte
als de fluit van de sik bedient werd?
-
ja
-
De oorspronkelijke fluit was dacht ik aangesloten op de uitlaat. Dat leverde een nogal wisselende druk op.
-
Oorspronkelijk hadden de locomotoren een elektrische signaalhoorn, later is voor een luchtfluit gekozen, die door het ontbreken van een compressor op de uitlaatgassen werkte.
-
Dus geen "hondekop" als benaming opnoemen . De "hondekop" viertjes werden niet allemaal verbouwd van binnen en die behielden hun banken . Er zijn er die wel verbouwd en vernummerd zijn naar serie 17xx . Die hadden de stoelen in coachopstelling gekregen . Ze waren van buiten te herkennen aan de blauwe baan in de lengterichting ( over de ramen ) . Ze werden "vliegtuig" genoemd vanwege de stoelen in coachopstelling .
Nu gebeurde het bij het spoorwegpersoneel eens dat een nieuweling het klokje wel had horen luiden maar niet wist waar de klepel hing . In het groepje zag hij een "hondekop"4 aankomen en zei . We moeten nu een "straaljager" schoonmaken . Het andere personeel keek eerst naar boven en zeiden ik zie niets in de lucht , maar er komt een "vliegtuig" aangereden .
Zo heb ik dat ook eens meegmaakt in het zuiden dat een zeer jonge spoorweghobbyist de lokomotor aanduide met "geitje" . Ik heb hem verteld dat de benaming "sik" is en niet anders .
In mijn woonplaats was de DE rangeerlok 529 thuis en die werd kortweg aangeduid met "bok" . Al het personeel wist waarover werd gesproken .
-
Ik denk dat Hondekop toch héél héél veel meer ingeburgerd is dan 'vliegtuig' voor de coach-stellen. Ik ontken je verhaal niet, maar ik heb er nog nooit van gehoord ;D
Geitje en Bok ken ik inderdaad, mijn vader vertelde dat ze de Sik bij hem in Wormerveer Siepertje noemden.
-
Ja personeel plaatselijk hebben vaak een andere aanduiding ervoor .
-
Werden de vierwagenstellen serie 501 niet geïntroduceerd als trein TT?
Trein Toekomst.
Het leverde nog een titel op van een Alkenreeksboekje bij 125 spoor: Van Arend tot TT.
Ronald
-
In de jaren 1930 was "diesel" het modewoord, dat voor alle stroomlijntreinstellen, dus ook de elektrische, werd gebruikt. Ik heb geen idee of in diezelfde modetrend de gestroomlijnde stofzuigers ook "diesel" werden genoemd (ik bedoel dus echte stofzuigers om je vloer mee te stofzuigen, niet de Mat'24 blokkendozen die ook stofzuiger werden genoemd)
-
Echte stofzuigers met naam Diesel?
Ik zou het niet weten, wel Diesel fietsen, met afbeeldig van zilveren NS dieseltreinstel.
Lekker off-topic allemaal :)
Ronald
-
En ook een wasmiddel. :D
Peter
-
[We gaan wel off-topic zo]
Diesel denim, Vin Diesel ;D
-
Ik vind het wel leuk al die oude herinneringen.. misschien had ik de topic naam ook iets te breed gesteld, maar mijn vraag is grotendeels beantwoord. De enige vraag die ik blijf houden is waarom de mDDM/ DD-AR geen officiële bijnaam naast het NS logo had staan. Maar ik vermoed omdat dit als losse rijtuigen werd/ word gezien ipv een treinstel? Aangezien deze stellen wel op de baan kwamen in de periode dat de NS officiële bijnamen op de trein plaatste. Misschien dat iemand dit nog kan bevestigen?
Voor de rest mag van mij iedereen zijn oude herinneringen ophalen.. Volgens mij heb ik de mat’24 mC 9002 oftewel de ‘Jaap’ ook nog niet voorbij zien komen..
-
Hi Mike,
Officiële bijnaam?
Is dat geen contradictio interminus?
Me dunkt er zijn officiële namen, zeg Sprinter, en bijnamen, zeg vlaflip.
Kwam de Spitspendel al voorbij?
Groetjes,
Ronald
-
Zijn de StrandPendel en de StrandSprinter al genoemd?
Van de -Pendel weet ik niet zeker of dat ook werkelijk op de stellen stond, van de -Sprinter wel.
-
Sprinter gebruik ik nooit.
Mij kameraad werkte jaren bij het spoor als brugwachter.
Hij sprak altijd over de stopper en de snelle.
Dat zit bij mij nu ook degelijk ingesleten 😂
Mvg Johan
-
Hi Mike,
Officiële bijnaam?
Is dat geen contradictio interminus?
Me dunkt er zijn officiële namen, zeg Sprinter, en bijnamen, zeg vlaflip.
Kwam de Spitspendel al voorbij?
Groetjes,
Ronald
Hallo Ronald, hier ging mijn complete vraag over, zie openings post. Robert (Biesje), Jeroen en Wim (Sneek) hebben mij op de eerste pagina goede antwoorden gegeven. Het gaat mij om de bijnamen die de NS zelf op hun treinstel zette naast hun NS logo. Dit is dus periode gebonden van jaren 80 t/m begin jaren 90. Dus een sprinter beschouw ik als een officiële bijnaam van de NS (deze stond immer op de trein), de vlaflip is door derden verzonnen.
De enige vraag die ik dus blijf houden, waarom hadden de DD-AR en mDDM stellen geen naam naast het NS logo, aangezien deze ten midden van de periode op het spoor kwamen.
groet,
Mike
-
DD-AR stamt uit 1992/1993 en mDDM van 1997 dus dat valt niet midden in die periode :)
Verder denk ik dat 'ruggenbreker' of 'betonbankenexpress' ook niet zo mooi zouden hebben gestaan op de zijkant.
-
Het zijn natuurlijk wel scrabblewoorden Sicco, maar beetje te lang om bij een overweg in sneltreinvaart te lezen :)
Zijn die zo oncomfortabel?
Ronald
-
Ik denk juist dat DD-AR en DD-IRM een "nieuw" tijdperk moesten inluiden vanaf de jaren '90.
Waren toch een beetje op kantoor verzonnen mode termen als je het mij vraagt;
DubbelDekker-AggloRegio &
DubbelDekker-InterRegioMaterieel
Staat toch een stuk interessanter bij de presentatie dan Stoptrein en Sneltrein.
Het gaat ook weleens "mis". De gemoderniseerde DD-AR werd als NID gepresenteerd, maar heet toch echt overal gewoon DDZ. Bekt lekkerder denk ik en heeft gevoelsmatig nog een link met voorganger DD-AR (en DDM)
DDARm had zo lullig gestaan ook ;D
Mvg
Sander.
-
Zijn die zo oncomfortabel?
Een deel was voorzien van banken die zo hard waren als beton. Omdat je dat niet gewend was (aanvankelijk) en ze niet allemaal zo waren, brak je dan telkens je rug als je neerplofte. Uitgerekend de laatste treinstammen bevatten veel rijtuigen met deze banken.
-
:)
R.
-
Het gaat ook weleens "mis". De gemoderniseerde DD-AR werd als NID gepresenteerd, maar heet toch echt overal gewoon DDZ. Bekt lekkerder denk ik en heeft gevoelsmatig nog een link met voorganger DD-AR (en DDM)
DDARm had zo lullig gestaan ook ;D
Sander.
Dat zat iets anders in elkaar, NID was de naam van het ombouwproject, en DDZ de naam die de trein als product daarvan uiteindelijk kreeg :)
-
De enige vraag die ik dus blijf houden, waarom hadden de DD-AR en mDDM stellen geen naam naast het NS logo, aangezien deze ten midden van de periode op het spoor kwamen.
Ik denk dat het DD-AR te saai en te simpel was voor een bijnaam. Het was in eerste instantie ook een beetje een overhaaste bestelling omdat er snel nieuw stoptreinmaterieel nodig was.
Edit: als aanvulling op de berichten op de eerdere pagina's, wij noemen de Sik ook wel geit ;)
Enne, een Sik is ook een klein trekdier... voila :laugh:
-
Het is natuurlijk lastig om te bedenken waarom de NS die dubbeldekkers geen naam hebben gegeven (waarom niet “Dubbeldekker”? Zo noemde ik ze altijd.)
Misschien zit het ‘m in het idee dat ze in eerste instantie geen treinstel waren maar een lok met rijtuigen.
-
Heel Nederland noemde DDM al dubbeldekker en DD-AR dus ook. Het gewone publiek zag het verschil ook niet. Een overweging kan dus zijn geweest dat er toch niets aan die gewoonte viel toe te voegen.
Verder heb ik wel de indruk dat enkele van die officiële bijnamen als Wadloper en Koploper nog aardig bij het grotere publiek zijn aangeslagen. In ieder geval meer dan de al of niet later verzonnen officieuze bijnamen. Behalve Hondekop natuurlijk, maar dan voor alle treinen met zo’n neus. :)
-
Het is natuurlijk lastig om te bedenken waarom de NS die dubbeldekkers geen naam hebben gegeven (waarom niet “Dubbeldekker”? Zo noemde ik ze altijd.)
Misschien zit het ‘m in het idee dat ze in eerste instantie geen treinstel waren maar een lok met rijtuigen.
Ik kan het mis hebben, maar de komst van de eerste dubbeldekkers - rijtuigen dus - was een noodgreep.
Wellicht is men niet aan naamgeving toegekomen...
Er dreigde een probleem toen de regering royaal de "studentenkaart" zou invoeren om "thuiswonen" te stimuleren. Ook toen al tekort aan woonruimte voor starters...
Het gevolg zou zijn dat er niet alleen veel woon-studiereizigers bij zouden komen maar ook dat veel studenten gingen Tienertoeren met hun kaart.*
Dit zou resulteerden in volle lange treinen.
De perrons zouden te kort worden.
Vervolgens kwamen in de media de plannen voor de aanschaf van treinen die naar analogie van tram en bus in mn het VK met dubbeldekkersin werden aangeduid.
Nota bene werd in het eerste dienstregelingsboekjes nadien apart vermeld welke ritten er met deze trekduwstellen werden gereden.
Ze waren een attractie! :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221230-094343-63aea6811a21b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221230-094343-63aea6811a21b.jpg)
Met afbeeldingen van dieren...
Ronald
*Prins Bernard jr. zette zelfs koeriersbedrijfje op met als vervoerders spoorstudenten.
-
Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens.
De OV-studentenkaart is in gevoerd in 1991 en het bestellen van DDM1 begon al in 1980 ;)
Daarbij werd er juist uitgebreid aandacht besteed aan het ontwerp en de keuzes daarbij, waarbij ook nog een aantal buitenlandse dubbeldekkers op proef in Nederland geweest zijn.
De bestelling van de DDAR stammen, sluit wel aan bij invoering van de OV-studentenkaart en is daarmee ook een snelle doorontwikkeling van DDM1.
Maar DDAR is dus niet het eerste dubbeldekker type in Nederland geweest ;)
-
Ze waren een attractie! :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221230-094343-63aea6811a21b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221230-094343-63aea6811a21b.jpg)
Met afbeeldingen van dieren...
Ze waren zeker een attractie. Ik ben met mijn ouders speciaal van Alkmaar naar Den Helder en weer terug gereisd om die nieuwe dubbelcekkers te ervaren. Heen onderin en terug bovenin (y)
Eelco
-
Dat zat iets anders in elkaar, NID was de naam van het ombouwproject, en DDZ de naam die de trein als product daarvan uiteindelijk kreeg :)
Thom,
in mijn beleving was dat verhaal precies andersom.
Het project was Dubbel Dekker Zonering en de trein zou Nieuwe Intercity Dubbeldekker gaan heten.
Niet dat het veel uitmaakt natuurlijk.... zal eens kijken of ik er nog iets van kan opduikelen.
Mvg
Sander.
-
Zoals jij dat zegt, staat het mij ook bij. DDZ was dusdanig ingeburgerd dat besloten is het DDZ te blijven noemen.
-
Het kostte enig graafwerk, maar ik heb een stukje intern- en persbericht gevonden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Screenshot-20221231-133854-Samsung-Internet-63b034451d73e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Screenshot-20221231-133854-Samsung-Internet-63b034451d73e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Screenshot-20221231-125211-Samsung-Internet-63b0344584831.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Screenshot-20221231-125211-Samsung-Internet-63b0344584831.jpg)
Ook bijzonder dat er voor Flirt geen eigen naam verzonnen is:
SprinterSpoedBestelling
SprinterKorteTermijn
SprinterNoodBestelling
SpoedBestellingFlirt
Mvg
Sander.
-
Wat dacht je van Tussensprinter? 8)
-
... :) ik vind het allemaal goed. Gaat nu achteraf toch niet meer gebeuren en ingeburgerd raken.
GlibberGlijBak zou ook een goeie zijn nog. ;D
Mvg
Sander.
-
Check, ik ben overtuigd :)
-
...was ik ook pas helemaal toen ik het terugvond ;D
Mvg
Sander.
-
Haha ;D