BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland) op 10 November 2022, 19:42:14
-
Beste Forumleden zowel mannen als vrouwen.
Onlangs ben ik begonnen met ballasten. Hiervoor houtlijm gebruikt wat ik heb verdunt met water. Tot zover is het daarmee goed lijmbaar. In dat mengsel moet ook een druppel afwasmiddel. Waarom is dat noodzakelijk? Wat gebeurt er als er geen afwasmiddel wordt gebruikt?
Met vriendelijke groet. Klein Bruntendijk, Friesland.
Kees.
-
Hallo Kees,
Die druppel breekt de oppervlaktespanning van het water, de cohesie tussen de watermoleculen onderling wordt kleiner waardoor het water lijm mengsel beter vloeit en niet op het oppervlak van je ballast blijft liggen.
Dit fenomeen is mooi te demonstreren met een glas water en een punaise (zonder plastic kapje).
Vul een glas bijna tot de rand met water, pak de punaise bij het steeltje en leg hem voorzichtig op het wateroppervlak.
Als je het goed doet, zal hij blijven drijven.
Voeg nu een druppeltje afwasmiddel toe aan het water en de punaise zinkt rap naar de bodem van het glas.
Die oppervlaktespanning zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat "Schaatsenrijders" (water insect) over het water kunnen rijden/lopen.
-
Deze heer legt het duidelijk uit:
https://youtube.com/v/eH7rxTgbGmk
-
Het gaat ook prima met een druppel handzeep, douchespul of shampoo.
Leef je uit!
Hendrik Jan
-
Is die druppel zeep of shampoo ook nodig bij Ballastlijm?
-
Ik heb het sterke vermoeden, dat fabrikanten redelijk wetenschappelijk onderbouwd zijn en het truukje met zeep kennen. Dus ik denk niet, dat het nodig is voor ballastlijm.
Maar bekijk het filmpje en vergelijk het met het indruppelen van de ballastlijm. Als het verschil groot is, kun je altijd nog een drupje toevoegen.
Aanvullend op de opmerkingen van Erik B: Deze oppervlaktespanning is ook de reden, waarom plat op het water vallen zo zee doet. ;D
-
De rol van de massatraagheid is daarbij veel groter hoor Cor ;)
-
Ik heb het sterke vermoeden, dat fabrikanten redelijk wetenschappelijk onderbouwd zijn en het truukje met zeep kennen. Dus ik denk niet, dat het nodig is voor ballastlijm.
Op de site van koemo staat bij de beschrijving van de ballastlijm: Schotterkleber mit Fließverbesserer. Er zit dus al iets in om de lijm goed te laten vloeien. maar dat is geen garantie dat het bij alle soorten ballastlijm zo is. Ik gebruik boekbindlijm, verdund met water en dan een drupje afwasmiddel er bij.
-
Is die druppel zeep of shampoo ook nodig bij Ballastlijm?
Proefondervindelijk kan ik zeggen: ja.
Ik heb een haat-liefde verhouding met de verdunde houtlijm methode (mengt niet altijd even prettig/spuitje verstopt/ ::)). Dat ligt overigens ongetwijfeld aan mijzelf en niet aan de methode. Enfin, ik wilde nu eens de ballastlijm van Noch proberen. Misschien is het afhankelijk van de fijnheid van de ballast, maar zonder de waternevel met druppel zeep vooraf klonterde de ballast weer ongewenst samen. En met die druppel zeep gaat het goed.
-
Het is niet alleen de fijnheid van de ballast, maar ook het materiaal. Ik heb wel eens ballast gehad, dat waren plastic korrels. Dat is hopeloos spul want het gaat drijven als je het indruppelt. Echte steen is beter, dat blijft tenminste liggen.
Helaas zijn fabrikanten niet altijd duidelijk over wat voor materiaal het is. Maar als je het koopt kun je het wel voelen aan het gewicht.
-
Beetje ballast in een glas water. Steen zinkt. Plastic drijft.
-
Is het ook verstandig de houtlijm puur zonder verdunning langs de rails te spuiten en dan de ballast er overheen te strooien? Voor smalle stroken bedding is dat volgens mij een uitkomst. Als de ballast vast zit dan er even bij langs met een kruimeldief.
Met vriendelijke groet,
Kees.
-
Woodland Scenics "leightweight ballast" (
kurken kunststof korrels (correctie) ) >
https://www.engelsmodelspoor.shop/merken/woodland-scenics/woodland-scenics-ballast.html
In dit W.S.-demo-filmpje : +/- 3.20 min. : er zit reeds een anti-oppervlaktespanningsprodukt in hun Scenics Cement-vloeistof....
Ooit waren de W.S.-ballastkorrels dé mooiere oplossing en we gebruikten een drupje Agfa-Wetting Agent Agepon-bevochtigingsmiddel ,
uit de foto-doka. We lezen op het rood-witte etiket van het 250ml-flesje, hier in de hand: "om bij de (eind-)spoeling gelijkmatig van het fotomateriaal af te lopen". De zwaardere gemalen, échte steentjes waren niet zo bekend of nauwelijks verkrijgbaar ...
-
Woodland is kunststof.
Het is niet alleen de fijnheid van de ballast, maar ook het materiaal. Ik heb wel eens ballast gehad, dat waren plastic korrels. Dat is hopeloos spul want het gaat drijven als je het indruppelt. Echte steen is beter, dat blijft tenminste liggen.
Het is daarom zaak bij kunststof korrels het vocht geleidelijker toe te voegen dan bij echte steenslag kan. Dan gaat het spul niet drijven.
Echte steen heeft weer als nadeel dat het verkleurt na behandeling met plantenspuit en lijmmengsel. Het wordt altijd een tint donkerder. Is meestal niet erg. Behalve als je per se de moderne, lichtgrijze ballast in recent gelegd spoor wilt nabootsen, zoals ik. :)
-
We kunnen hier 9 pagina's over gaan discussiëren. Of we doen gewoon standaard die ene (!) druppel even er doorheen. Baat het niet dan schaadt het niet :)
-
Ja, zo is het.
-
We kunnen hier 9 pagina's over gaan discussiëren. Of we doen gewoon standaard die ene (!) druppel even er doorheen. Baat het niet dan schaadt het niet :)
Goed idee (y)
-
Dit forum is er juist voor bedoeld om te discussiëren Pauldg en Ronald H. Als er maar niet van het onderwerp wordt afgeweken. Er zit veel meer achter die druppel, als die niet als laatste overloopt. Als jullie 9 pagina's van deze discussie te veel vinden, zijn jullie vrij in het kiezen van een ander draadje. Overigens zijn we nog maar net op pagina 2 beland. ::) ;)
Met vriendelijke groet,
Kees.
-
Kees, er is op het forum genoeg te vinden over ballast en het verlijmen daarvan. Jou vraag was wat de druppel afwasmiddel doet en die vraag is simpel; de oppervlaktespanning verlagen. That's it.
Verder vind ik persoonlijk je toon in je voorlaatste zin erg onvriendelijk. Ook ik wil je graag helpen net als ieder ander maar ik denk dat ik dat in dit geval dus niet meer doe. Succes.
-
Sorry Ronald. Ik was inderdaad wat cynisch. Ligt aan mij hoor. In de toekomst zal ik zeker niet jouw hulp willen missen. Daar heb ik in het verleden al heel wat steun aan gehad. Laten wij er een op nemen en zeg ik proost.
Met vriendelijke groet,
Kees.
-
Laat ik dan mijn opmerking ook even nuanceren: je vraag is heel valide en het is goed om die te stellen. Er kwam daarna echter een compleet dekkend antwoord op, daarna nog wat aanvullingen, aanpalende vragen en adviezen. Op een gegeven moment gaat er dan een sfeer ontstaan als: 'en als ik het nu bij volle maan niet doe wat gebeurt er dan' (waren we overigens nog niet aanbeland). Dan denk ik: niet langer over nadenken, drupje er in en lekker gaan ballasten. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat gaat gebeuren :)
-
Ik heb tegen Ronald al sorry gezegd maar dat geldt ook voor jou. Ik was te cynisch. Het laatste wat ik niet wil is mot op dit overigens geweldige forum. Wil jij nog een pilsje met mij te drinken, Paul?
Met vriendelijke groet,
Kees.
-
Ik heb ook nog een aanvulling ;D
Vaak doe ik ook eerst even wat isopropylalcohol in een spuitflesje en spray dat na het aanbrengen van de lijm even er overheen.
Als het dan nog niet vloeit, vloeit het nooit meer. (y)
Ook met begrassen is dit een zeer beproefde methode.
-
Sorry Ronald. Ik was inderdaad wat cynisch. Ligt aan mij hoor. In de toekomst zal ik zeker niet jouw hulp willen missen. Daar heb ik in het verleden al heel wat steun aan gehad. Laten wij er een op nemen en zeg ik proost.
Tis je vergeven ;) en wat Paul zegt, het wordt een soort brij van info terwijl het vrij simpel is. Gewoon wat drupjes erbij doen en als je het niet vertrouwd; gewoon een proefstukje maken en daar je product testen ;)
-
Dat is precies wat ik bedoelde met de aangehaalde YouTube video.
-
OK jongens:
morgen naar de beurs en om 12 uur bijpraten aan de forum tafel.
Met koeken erbij...... (y)
Ronald Visser
-
Proef/teststukjes maken is altijd een goed idee. Kan je hier ook mee proberen Kees, neem 2 afvalstukjes rails. 1 ballasten met afwasmiddel en 1 ballasten zonder. En vergeet niet je ervaringen te delen.
-
Ja! Erik stelt de wetenschappelijke onderzoeksmethode voor. Helemaal goed. We horen graag de resultaten.
Hoewel in dit draadje al genoeg resultaten van zowel met een drupje als zonder drupje zijn beschreven.
Maar eigen onderzoek overtuigt wellicht sneller.
-
Ik heb tegen Ronald al sorry gezegd maar dat geldt ook voor jou. Ik was te cynisch. Het laatste wat ik niet wil is mot op dit overigens geweldige forum. Wil jij nog een pilsje met mij te drinken, Paul?
Absoluut Kees, doen we op de volgende beurs! (y)
-
Persoonlijk ben ik hier erg van onder de indruk. Die erz gebirgs meneer maakt ook indruk alleen al door zijn bouw tempo, maar bij deze zijn de ruimtes tussen het spoor zo realistisch. Kijk zelf maar eens een keer....
https://www.youtube.com/v/ldK7_I2LFsc
Succes....
O ja, als ik reageer op dit soort draadjes doe ik net alsof er niet gezeurt wordt want daar hebben we er in nederland genoeg van.
Dit was ook niet de vraagstelling. Het verbaasd mij hoe het toch iedere keer weer mogelijk is dat het hier op uit loopt. Misschien naast een druppel lijm ook eens een korrel zout......
Ik bedoel, reageer niet overal op maar geef eens een tip of advies voor wat gevraagd wordt. Dit zal de vraagsteller toch werkelijk aan zijn re#t roesten?
Groet Jeroen