BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Gerke op 08 November 2022, 14:53:40
-
Hoi,
Afgelopen weekend tijdens een try-out ben ik drie keer met een communicatieprobleem tussen Z21/TP-Link/tablets geconfronteerd. Van het ene op het andere moment was bediening niet meer mogelijk. (ook de noodstop niet) Niet met bekabelde muizen, niet via de tablets. Volgens de info op de tablets was er wel verbinding met de TP-link/Z21. Kortstondig de Z21 uit- en weer aanzetten loste het probleem op. Ik moet tijdens tentoonstellingen wel uit kunnen gaan van betrouwbare communicatie. Ik probeer er nu achter te komen wat het probleem geweest kan zijn.
Netwerk fout?
Z21 fout?
Ik lees her en der dat de bijgeleverde TP Link niet de beste router is. Zou het kunnen dat het signaal gestoord werd door een veel sterker, in het gebouw aanwezig WIFI signaal waardoor de communicatie verstoord werd? (Wij stonden vrijwel pal onder een WIFI versterker/extender die aan het plafond hing) De bekabelde muizen werkten dus ook niet, dat zou de TP Link uitsluiten, maar de niet werkende tablets weer niet. Dus...: ???
Zou de oplossing in een kwalitatief betere router kunnen schuilen? Zo ja, wat dan aan te schaffen? Of is alles beter dan de bijgeleverde TP Link? Getuige de nieuwprijs lijkt mij dit een absoluut instapmodel.
Ik lees graag jullie mening.
-
TP link zijn wel aardige routers maar het witte ding dat ze bij de z21/Z21 leveren is niet je-van-het. Koop een goeie router, Fritzbox bv. Hele sterke router met weinig problemen. Ben er eigenlijk van overtuigd dat je dan geen problemen meer hebt.
-
Ok, Fritzbox... En welke? Volstaat bijvoorbeeld een 7430? Die staat hier in het durp toevallig te koop.
-
Vraag Ronald Koerts even via pb, dat is de router-man :)
-
Als de bekabelde muizen ook niet werken lijkt het probleem in de centrale te zitten en niet in het netwerk. Een herstart van de centrale heeft m.i. ook geen invloed op het wifi netwerk.
Tom
-
Nee, klopt. Maar ik sluit niks uit...
-
Over het algemeen hebben we met de bijgeleverde TP Link router nooit problemen, en ook nagenoeg geen meldingen van problemen. Maar dit zijn vaak thuis situaties, als je daar wel problemen mee ondervind thuis is het zinvol dit te onderzoeken. Het kan aan de WiFi module in het mobiele device liggen. Maar ook op een probleem tussen de router en de Z21. Denk ook bijvoorbeeld aan de kabel tussen de twee apparaten in.
Mobile device: Welke Android gebruik je, we hebben met voornamelijk oudere modellen wel eens last gehad met het behouden van de verbinding. Bij de huidige generatie blijft de "internetloze" verbinding in stand. Bij oudere versies wilde de telefoon wel eens overschakelen naar een verbinding met internet.
Kabel: Vervang deze eens voor een andere netwerkkabel, en gebruik ook eens een andere gele poort op de router
Kortom, het WiFi signaal van de TP-Link is gewoon goed en stabiel. Genoeg om verder te kijken dan de router als er een probleem is.
Beursgebruik is een heel ander verhaal. De router kan heel gemakkelijk down gaan door aanwezigheid van sterkere signalen. Dit hebben we zelf ook met regelmaat meegemaakt, vandaar dat we bij beursgebruik eigenlijk altijd bekabelen en WiFi als een extra zien.
-
Beursgebruik is een heel ander verhaal. De router kan heel gemakkelijk down gaan door aanwezigheid van sterkere signalen. Dit hebben we zelf ook met regelmaat meegemaakt, vandaar dat we bij beursgebruik eigenlijk altijd bekabelen en WiFi als een extra zien.
Uit ervaring weten wij dat de bijgeleverde router erg gevoelig is voor meerdere signalen er omheen.... beurzen dus. Met een wifi analyzer op je telefoon kun je even checken of je thuis niet toevallig kanalen in de buurt hebt.
-
Zomaar even een nieuwe router kopen is mijns inziens niet de juiste benadereing. Allereerst zal moeten worden vastgesteld of het wel daadwerkelijk aan de WiFi kan liggen. Zoiets is alleen goed vast te stellen met behulp van een programma wat de signalen analyseert zoals bijv een Wireshark. Ik heb situaties meegemaakt dat ik bij wijze van spreken aan de antennes hing en toch geen goed signaal had. Wireshark maakte toen duidelijk dat we met 300 man op een paar kanalen zaten, net zo gek dus.
Maar mocht je uiteindelijk toch voor een nieuwe router kiezen ga dan gelijk voor een goeie zoals de Flitsbox 4060 en niet zo'n tweedehands dingetje als de 4030. Je komt dan echt van de regen in de drup.
-
hoi,
Als de bekabelde muizen ook niet werken lijkt het probleem in de centrale te zitten en niet in het netwerk. Een herstart van de centrale heeft m.i. ook geen invloed op het wifi netwerk.
Inderdaad. Ik verdenk ook de centrale. Hoeveel apparaten zijn er op aangesloten tijdens een beurs? 4 / 8 / 10 stuks?
Beursgebruik is een heel ander verhaal. De router kan heel gemakkelijk down gaan door aanwezigheid van sterkere signalen. Dit hebben we zelf ook met regelmaat meegemaakt, vandaar dat we bij beursgebruik eigenlijk altijd bekabelen en WiFi als een extra zien.
Klopt beurzen zijn andere koek met betrekking tot WiFi. Daar zijn veel meer storende elementen. Het is de vraag als een reset van de centrale helpt het aan de router of de centrale ligt. Ik verdenk een beetje de centrale. Ik zie trouwens dat de nieuwste firmware 1.42 met wat LAN verbeteringen. Daarnaast met ook nieuwe firmware voor de muizen...
Groet Ronald.
-
Er hangen 4 tablets (Android 8) en twee Wlan muizen aan. Die zijn nog 1.09. De 1.10 had ik nog niet opgemerkt. Het betreft overgens de Z21, de zwarte dus. Mij schiet te binnen dat ik zaterdag, bij de eerste opstart problemen had om de tablets op het netwerk aangemeld te krijgen. Ze zagen het wel, maar verbinden lukte in eerste instantie niet. Na wat uit- en aanzetten van de router lukte dat wel.
Op de bouwlocatie hebben we nog nooit een dergelijk probleem gehad. Zelfde bedieningsconfig., al een jaar of 3 operationeel.
Ik kan nu natuurlijk niks reproduceren, maar een andere router is nu het snelst aangeschaft. Kan ik dan gaan uitvogelen hoe ik daar de Z21 mee aan de praat krijg. Is het router verhaal iig. uitgesloten. Voor €20,- durf ik die gok wel te nemen.
-
Je zult dan ook de freishaltcode aan moeten schaffen à 30 euro. Anders krijg je hem niet gekoppeld aan de z21. Dan kan je beter het WiFi pakket kopen, ben je goedkoper uit.
Maar ik denk echt niet dat de router de oorzaak is.
-
@Martin: Bij een zwarte Z21 is dat net niet nodig ;) Goed, met een Fritzbox kan je wel wat testen. Al zou een volgende beurs het eerste echte testmoment zijn. Als het later op de middag problemen geeft kan het "vollopen van geheugen" bij langdurig en veel gebruik een probleem kunnen zijn. In theorie zou dat reproduceerbaar moeten zijn.
-
Ik verdenk ook de centrale…
Heel andere vraag: wat hangt er aan LocoNet en wat aan het XpressNet ( beide bekabeld ) ?
-
Hoi Karst,
L-Net: bezetmelding via Blücher, 2 stuks. XpressNet: is dat de X-bus? Daar hangen de 4 bekabelde muizen aan. (uitgang aan de achterzijde)
-
@Martin: Bij een zwarte Z21 is dat net niet nodig ;) Goed, met een Fritzbox kan je wel wat testen. Al zou een volgende beurs het eerste echte testmoment zijn. Als het later op de middag problemen geeft kan het "vollopen van geheugen" bij langdurig en veel gebruik een probleem kunnen zijn. In theorie zou dat reproduceerbaar moeten zijn.
Ik geloof je direct. We hebben in al die jaren nog nooit de router hoeven te vervangen en hier heb ik ook geen ervaring mee.
Ik ben voor deze storing even onze helpdesk archief ingedoken. We verkopen per jaar heel vaak de Zwarte Z21. Het is een zeer populaire centrale naast de centrales die we gebruiken in de banenbouw. We hebben dus best wel een representatief archief aan storingen.
Als ik kijk naar de statistieken zie ik dat hiervan maar 17 zijn terug gekomen met een intern defect. Dit was vaak de Booster die defect ging. Dit was vooral in de periode 2020/2021 toen Roco echt last had van de lockdown in Vietnam en transport issues. Slechts 1 van de defecten kwam voort als communicatie problemen, dus wat Karst schrijft is zeker plausibel om te onderzoeken.
De storingen die we hebben over het gebruik van de app verbinding zijn er best veel. Meer dan 50, welke in 4 gevallen werden veroorzaakt door een lamme Lan verbinding. Veruit de meeste storingen werden veroorzaakt door oude Android software.
Hieruit kwam vaak als oorzaak en oplossing:
- WiFi zonder internet en mobiele data konden niet naast elkaar leven
- WiFi zonder internet werd automatisch vervangen.
Mijn advies zou zijn om alles eens even te updaten en te werken met een Android versie 12. Kijk eens of dit werkt.
En verder ben ik wel benieuwd naar het idee van Karst, benieuwd wat hier uit komt.
Groetjes
-
Hoi Karst,
L-Net: bezetmelding via Blücher, 2 stuks. XpressNet: is dat de X-bus? Daar hangen de 4 bekabelde muizen aan. (uitgang aan de achterzijde)
Boosters ??
-
Digikeys, 1, via de sniffer verder niet. Dus niet via de X-bus of L-net
-
No further questions your honour ;)
maw: geen idee. Maar als zowel de kabelmuizen als het netwerk het niet doen, kan het alleen maar de centrale en/of de firmware zijn.
-
Mja, vreemd wel, hè? Kortstondig de Z21 uit- en weer aanzetten was voldoende om de zaak weer op orde te krijgen. No big deal, maar irritant is het wel. Ik zal de updater app er zo eens op loslaten.
Dank zover, heren!
-
Zo, even een update. De Z21 was al op de laatste stand qua firmware. Gisteren had ik wederom problemen met ingelogd raken op het netwerk. (TP-Link) Ik heb de router daarop een reset gegeven en opnieuw alle Roco instellingen gegeven. Met de handleiding erbij ging dat vrij vlot.
Vandaag de z21 aan de updater gehangen en deze bleek een oudere firmware te bevatten. Wist ik al, want gisteren mislukte de update steeds. Vandaag ging alles van een leien dakje. Daarna via de z21 de Wlan muizen naar 1.10 gebracht. Ook zonder verdere problemen.
Dat is nu dus gelukt. Alles heeft nu de laatste update gekregen. Ik ga wel voor de zekerheid de router wisselen voor een wat stabieler exemplaar. Ook ga ik met wat hulp de TP-Link nog iets anders instellen. De TP-Link gebruik ik dan hier thuis en de nog aan te schaffen router tijdens tentoonstellingen.
Dank zover!