BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Fidoboy op 07 November 2022, 19:41:21
-
Ik ben me ervan bewust dat ook deze kleine donders van treintjes (N-spoor) in staat zijn om aardig kabaal te maken op een houten plaat. Daarvoor wordt ook door bijna iedereen een geluiddempend medium aangebracht onder de rails. Maar... als je de rails daarna met ballast overgiet, en daarna de zaak impregneert met houtlijm, vraag ik me werkelijk af wat voor zin dat überhaubt heeft. Je verlijmt de rails indirect muurvast met de onderplaat en daarom zullen mijns inziens de trillingen gewoon via die weg overgebracht worden op de plaat. Mijn baan moet 100% portabel worden, en ben daarom ook zeer gebaat bij een muurvaste verbinding, dus is het geen optie om b.v. mijn ballast niet buiten de marges van het geluiddempende materiaal te laten vallen zodat het bovenstaande niet optreed.
-
Ik gebruik sinds een tijdje de ballast van SpurenWelten, die verkopen ook de flexibele lijm erbij. En de rails leg ik op kurk voor een realistische bedding.
Het gebruik van goede flexibele lijm geeft echt een groot verschil in demping als houtlijm. Dus als je echt wat aan het geluid wilt doen zou ik adviseren om flexlijm te gebruiken.
-
Als je de “herrie” een probleem vindt: onder de dempende bedding een dempende laag over de hele baan en in plaats van houtlijm (die wordt inderdaad kei-hard) een flexibele lijm gebruiken.
Hoor ze op mijn baan bijna niet aankomen…. (Wel h0).
-
Ik stoor mij er niet aan ik ben toch doof ;D
Mvg Johan
(Hoor servo s ook niet brommen ;) )
-
Ergens is het heel irritant als je ze niet hoort rijden.
Ik heb in mijn klimspiralen de rails kaal op het hout met houtlijm. Daar hoor je ze rijden.... vervolgens rijden ze de schaduwlagen op welke op kurk liggen en met flexlijm.....
Iedere keer weer vloeken, kut ding staat zeker weer stil.... bukken, auw rug en erachter komen dat hij vrolijk rond rijd :police: (y)
-
Maar dat zie je toch ook op je bezetmelders? Hoef je niet onder je baan te duiken om te kijken ;D
-
Touche.... je pakt me met mijn eigen woorden. Netjes (y) (y) (y) (y)
Verweer: ADHD, eerst doen dan pas denken ;D ;D ;D
-
Ik gebruik sinds een tijdje de ballast van SpurenWelten, die verkopen ook de flexibele lijm erbij. En de rails leg ik op kurk voor een realistische bedding.
Het gebruik van goede flexibele lijm geeft echt een groot verschil in demping als houtlijm. Dus als je echt wat aan het geluid wilt doen zou ik adviseren om flexlijm te gebruiken.
Klinkt goed, maar droogt deze flexlijm ook zo goed als transparant op?
En waar is dat bijvoorbeeld te koop? Ik zag het bij DTS even zo vlug niet staan, wel de ballast van mijn dromen ;-)
Er staat daar wel Spurenwelten 702 Ballastlijm, maar niets over flexibiliteit.
-
Ik heb de strijd tegen de rijgeluiden inmiddels opgegeven. Zoals gezegd, je kunt de rails op een dempende ondergrond leggen, maar zodra je gaat ballasten verdwijnt de demping weer.
Ik heb mijn rails op ondervloer liggen, en wel de zwarte variant van Kwantum. Dat is geschuimd polystyreen van 5 mm dik. De ballast verlijmd met boekbindlijm, dat is flexibel. Desondanks veel herrie.
De situatie bij Martin Domburg, die zijn schaduwsporen op kurk heeft liggen, is niet representatief. Die sporen zijn zeer waarschijnlijk niet geballast.
Wat ik wel heb gemerkt is dat de dikte van de dragende laag een rol speelt. ik ben in de loop van de tijd steeds lichter gaan bouwen en dat betekent dat mijn sporen op 6 mm triplex liggen. Dat werkt sterk als een klankbord. Bij mijn volgende baan wil ik 9 mm multiplex gaan gebruiken, eens kijken of dat verschil maakt.
-
Ik heb mijn rails op ondervloer liggen, en wel de zwarte variant van Kwantum. Dat is geschuimd polystyreen van 5 mm dik. De ballast verlijmd met boekbindlijm, dat is flexibel. Desondanks veel herrie.
De situatie bij Martin Domburg, die zijn schaduwsporen op kurk heeft liggen, is niet representatief. Die sporen zijn zeer waarschijnlijk niet geballast.
Wat ik wel heb gemerkt is dat de dikte van de dragende laag een rol speelt. ik ben in de loop van de tijd steeds lichter gaan bouwen en dat betekent dat mijn sporen op 6 mm triplex liggen. Dat werkt sterk als een klankbord. Bij mijn volgende baan wil ik 9 mm multiplex gaan gebruiken, eens kijken of dat verschil maakt.
Het mijne ligt op 15mm populieren multiplex, ook wel vederplex genoemd, maar het viel me op hoe aanwezig het geluid op de plaat was.
-
Zo dik als 15 mm wil ik beslist niet gaan. En als dat ook niet helpt weet ik het ook niet meer.
Het enige wat hoorbaar helpt is langzamer rijden.
-
Ik denk dat je meer resultaat behaalt door ontdreuningsplaten (zoals onder de spoelbak van de keuken) onder je baan te plakken, bij voorkeur in het midden van een module/sectie. Helaas is daar in het algemeen weinig vrije ruimte voor beschikbaar door bekabeling, servo's etc.
Groet, Michel
-
Michel, heb je ervaring met ontdreuningsplaten onder de spoorbaan, of is het een veronderstelling?
-
Hoi,
Ik heb dit Cel Rubber Band (https://www.rubbermagazijn.nl/celrubberband-nbr-zk-30x3mm-l-10m_zwart_17676.html) ( klik voor details )
... als strip onder de rails.
De strip is zelfklevend en geplakt op 4cm XPS schuim.
De rails liggen met zwarte Polymax op het celrubber.
En de ballast doe ik met gewone voorstrijk uit de bouwmarkt. Blijft ook flexibel.
Het is niet muisstil, maar ik denk wel een dB-tje of 6 minder als direct op het XPS.
Grtzz,
Karst
-
Zo dik als 15 mm wil ik beslist niet gaan. En als dat ook niet helpt weet ik het ook niet meer.
Het enige wat hoorbaar helpt is langzamer rijden.
Ik denk dat dit grotendeels ligt aan het lichte karakter van Populierenhout. Als je met je nagels over zo'n plaat gaat, klinkt het al als een klankbord. Maar het moest verzeulbaar blijven, vandaar mijn keus en ook omdat ik wist dat ik geluiddemping kon gaan gebruiken indien nodig. (Het bleek helaas dus echt nodig)
Sterker nog, ik denk dat de dichtheid van de plaat zaligmakend is. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom je hem bijna niet eens hoort rijden op een plaat marmer. ;-)
-
Kan je niet gewoon twee lagen kurk gebruiken? Een laagje voor ballastbed en daaronder nog een bredere en evt. dikkere laag zodat het ballast nooit iets anders dan rails en kurk aanraakt. En als je dan ook nog geen schroeven of spijkers gebruikt dan moet je toch ver komen met geluidsdemping, lijkt me?
Mvg,
Bas
-
Massa zal wel wat uitmaken maar op moment dat je starre verbinding maakt met de houten basisplaat dan is het effect van je dempende laag vrijwel helemaal weg.
Ik heb zelf een hele lichte basis constructie van 9 mm populieren multiplex met daarop over volledige oppervlak 20mm xps. Deze zijn wel met houtlijm op elkaar gelijmd. Daarop heb ik dan stroken kurkbedding gelijmd (4 mm dik). Ben zelf dik tevreden… treinen zoeven mooi voorbij. Gebruik wel de flexibele ballast-lijm van Koemo.
Schaduwstation is uiteraard niet geballast. Hier ligt de kurkbedding direct op de 9 mm multiplex. Ook prima wat betreft geluid.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/28777F75-F8ED-44E7-89FD-FAAFC0C79FAC-6369791bbcd83.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/28777F75-F8ED-44E7-89FD-FAAFC0C79FAC-6369791bbcd83.jpg)
(Voorgrond zichtbare deel op xps laag, daarachter niet zichtbare klimspiraal met kurk direct op multiplex)
-
Kan je niet gewoon twee lagen kurk gebruiken? Een laagje voor ballastbed en daaronder nog een bredere en evt. dikkere laag zodat het ballast nooit iets anders dan rails en kurk aanraakt. En als je dan ook nog geen schroeven of spijkers gebruikt dan moet je toch ver komen met geluidsdemping, lijkt me?
Ehm... Mijn doelstelling is een ultra-realistisch diorama, met dat verschil dat het bij mij gewoon een volledig functionele treinbaan is. Hierin pas zo'n oplossing uiteraard niet. Ik heb hier al zoveel planning inzitten, ik kan geen concessies meer maken vrees ik. No way back. Dit wordt waarschijnlijk mijn laatste project waar ik een jaar voor uitgetrokken heb om het te realiseren. The mother of all projects, zoals het steeds meer blijkt te zijn, ondanks de planning kom je steeds voor nieuwe eh.. uitdagingen" te staan die weer een oplossing behoeven.
Met alle respect, en begin ook te begrijpen wat de reden daarvoor is, maar ik ga niet eindigen als zo'n treiner met wat rails op een kale houten plaat ergens in een hoekje op zolder, terwijl hij in fora hoog van de toren blaast hoe geweldig digitaal rijden wel niet is en op foto's vol trots met een voelermaatje laat zien hoe realistisch de afstand tussen zijn rails wel niet is... (zoals ik al zei: "met alle respect").
GreetzZzz, FidoBoy
-
Waarom zou dubbele laag demping dan niet werken voor realistisch beeld?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/EDD3C413-DC84-42B8-AB89-6C9684F6A071-63697ba95164b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/EDD3C413-DC84-42B8-AB89-6C9684F6A071-63697ba95164b.jpg)
Dit is met 2 lagen demping (ballastbed en doorlopende laag er onder)
-
Klinkt goed, maar droogt deze flexlijm ook zo goed als transparant op?
En waar is dat bijvoorbeeld te koop? Ik zag het bij DTS even zo vlug niet staan, wel de ballast van mijn dromen ;-)
Er staat daar wel Spurenwelten 702 Ballastlijm, maar niets over flexibiliteit.
Jawel hoor, je hebt hem al gevonden zelfs. :)
Die 702 is flexibele ballastlijm.
-
Ik heb de strijd tegen de rijgeluiden inmiddels opgegeven. Zoals gezegd, je kunt de rails op een dempende ondergrond leggen, maar zodra je gaat ballasten verdwijnt de demping weer.
Ik heb mijn rails op ondervloer liggen, en wel de zwarte variant van Kwantum. Dat is geschuimd polystyreen van 5 mm dik. De ballast verlijmd met boekbindlijm, dat is flexibel. Desondanks veel herrie.
De situatie bij Martin Domburg, die zijn schaduwsporen op kurk heeft liggen, is niet representatief. Die sporen zijn zeer waarschijnlijk niet geballast.
Wat ik wel heb gemerkt is dat de dikte van de dragende laag een rol speelt. ik ben in de loop van de tijd steeds lichter gaan bouwen en dat betekent dat mijn sporen op 6 mm triplex liggen. Dat werkt sterk als een klankbord. Bij mijn volgende baan wil ik 9 mm multiplex gaan gebruiken, eens kijken of dat verschil maakt.
Dat verbaasde me juist met die ballastlijm van Spurenwelten, de demping bleef daarmee intakt.
Wel gebruik ik het bij exhtsteen ballast en niet bij imitatie ballast. Geen idee of dit ook wat uitmaakt?
Groetjes
-
Waarom zou dubbele laag demping dan niet werken voor realistisch beeld?
Dit is met 2 lagen demping (ballastbed en doorlopende laag er onder)
Ik snap wat je bedoelt. Jij hebt een statische baan, om het maar zo te zeggen, maar de mijne komt in een kist van 121 x 77 x 20 cm. Deze dient tegen een stootje te kunnen tijdens vervoer. Waar ik bang voor ben is dat er teveel beweging in het ballastbed zit, of met de tijd komt, en dat de stukken ballast je later om de oren vliegen om het maar zo te zeggen. Maar ik begrijp je oplossing, welke ook deugt, maar misschien niet voor zo'n portabel iets als de mijne.
Jawel hoor, je hebt hem al gevonden zelfs. :)
Die 702 is flexibele ballastlijm.
Bedankt voor je tip, ik ga er even mee aan de slag. Het klinkt als "DE" oplossing... (maar dat heb ik al vaker gezegd :D)
GreetZzz, Fidoboy
-
Even een Off-Topic...
Hoe kan ik foto's plaatsen hier?
Nee maar, reeds gevonden...
-
Even een fragment, helaas nog niets om trots op te zijn... Dit is de kist, althans een deel daarvan met een onder de rijplaat aangebrachte bedradingsruimte waarin alles wordt aangesloten, zoals mijn zelfgemaakte voedingen (ringkerntrafo) en servo's etc.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221107-230916-63698560f1b0d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221107-230916-63698560f1b0d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221107-230846-6369856cdea2f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221107-230846-6369856cdea2f.jpg)
Het geheel wordt voorzien van een deksel en een uitklapbare zijkant welke meer dan 90 graden opent en zo het controlepaneel vormt. Ook dat heb ik reeds ontworpen en een proefdruk van binnen. Deze zal bestukt worden met handenvol LED's welke door terugkoppellende microswitches welke meelopen met de servo, worden bediend zodat onmiddellijk zichtbaar is hoe de wissels staan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/final-final-final-version-6369883d1698d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/final-final-final-version-6369883d1698d.jpg)
OS staat voor Ontkoppelingsstation, RS staat voor Rangeersein en W voor wissel. "Licht" schakelt alle gebouwverlichtingen aan/uit.
De rede dat de rijplaat 5cm korter is dan de buitendimentie van de kist is omdat de klep/controlepaneel, hier nog niet aangebracht, met alles erop naar binnen toe klapt, en daar is ruimte voor nodig.
Afgezien van de voedingen, zal alles op de onderkant van de rijplaat worden gemonteerd, vandaar dat deze als een motorkap open kan klappen om dit te faciliteren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Baan-layout-6369884f7de50.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Baan-layout-6369884f7de50.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221019-155806-63698baf57068.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221019-155806-63698baf57068.jpg)
Waar ik wel een beetje trots op ben is mijn eerste fabriekje, zelf ge-weathered en verlicht. Helaas is de andere kant interessanter, maar kon er geen foto van vinden ;D (de grondplaat hiervan zal grotendeels verdwijnen in de bodem)