BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Wilma1970 op 04 November 2022, 10:46:41
-
ik heb net een stationnetje gebouwd met 2 perrons, het is een eind perron, maar ik vraag me af hoe laat je de trein netjes stoppen op het station vlak voor het einde van de perron, zonder dat ie door de winkelpleintje heen gaat . Wat heb je er allemaal voor nodig, ik heb een Ecos, welke decoders, kastjes heb je allemaal nodig en waar plaats je deze, ik ben nog niet zo bekend met deze materie, of kan je trein alleen maar gefaseerd laten stoppen met behulp van een Itrain of iets dergelijks .
-
Kijk in de handleiding van de Ecos: http://www.tsdbvba.be/handleidingen/ECoS-NL-2017.pdf
Hoofdstuk 18, pendelen met 2 terugmeldcontacten.
Gr, Ben.
-
Hi Wilma, je kan een trein langzaam tot stilstand brengen en weer weg rijden in digitale mode met een ABC unit, een automatisch braking circuit. een goed product is van DCC concept in engeland en werkt erg goed. Ook Lenz heeft een product op de markt. Je moet wel je decoder programeren in misschien CV27 of 51 , afhankelijk van het merk decoder. Ik gebruik deze units op mijn baan hier in Austalia om bijvorbeeld een trein langzaam te laten stoppen voor een rood sein of zelfs een pendelbaantje te laten rijden. Het beste is om op Google ABC braking mode te lezen. Ik ken geen Nederlandse websites die het in het Nederlands kunnen uitleggen, aangezien ik al 42 jaar hier Down Under woon. Ik gebruik wel Digikeijs Dr5000 en een booster wat ik gekocht heb in Houten in 2018. Ik hoop dat dit je in de juiste direction stuurt.
Groten Frits959
-
Zoals gezegd: met ABC.
En dat kan op een "primitieve" , maar wel goedkope manier of op een uitgebreider, maar duurdere manier.
De keuze hangt af van een aantal factoren:
- rijd je ALTIJD met de loc voorop het stationnetje binnen: kan de goedkope manier toegepast worden, MAAR....
rijd je met verlichtte wagons, dan alleen de duurdere methode
- rijd je met stuurstand voorop, of trek/duw combinaties of dubbeltractie of multitractie, of dus ook met verlichtte wagons: alleen met de duurdere methode mogelijk
Voor beide mogelijkheden geldt: de hele trein moet in de rijsectie van het stationsbaanvak passen. Zo'n baanvak is dus ingedeeld in een rijsectie en een stopsectie.
De goedkope methode: 5 diodes per stopstuk (bij Lenz de BM1)
Duurdere methode: BM2 of BM3 van Lenz, voor elk stationsspoor één . Weet je zeker dat er maar 1 trein tegelijk op je station mag komen, dan zou je het kunnen vereenvoudigen door maar 1 BM2/3 toe te passen en deze om te schakelen naar het spoor van keuze. Dat zou misschien iets zijn om mee te beginnen en daarna pas een tweede te overwegen.
-
een goed product is van DCC concept in engeland en werkt erg goed.
Ja, maar is alleen een uitgebreidere "primitieve" methode en de werking is niet gegarandeerd voor normale Europese decoders. Sommige features zoals "langzamer rijden" zullen helemaal niet werken: de trein rijdt gewoon door.
Het is specifiek bedoeld voor gebruik met DCC concept decoders.
-
Hoi Wilma,
Misschien heb je hier wat aan om je in de materie te verdiepen:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR56iqWCG9EGT7UBeJerOHHw (https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR56iqWCG9EGT7UBeJerOHHw)
Om treinen te laten stoppen heb je in ieder geval melders op je baan nodig en een module die deze meldingen doorgeeft aan de centrale.
De melder op je baan is meestal een stuk rails waarvan 1 van de spoorstaven over een bepaalde lengte geïsoleerd is en verbonden met de melder module.
In dit plaatje wordt weergegeven hoe dat werkt: https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_1082.pdf (https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_1082.pdf)
Ik ga er dan van uit dat je 2-rail rijdt.
Wil je het echt goed (en eenvoudiger) laten werken dan is een programma als Rocrail (gratis) of iTrain (tegen betaling) wel een must.
Mocht je geïnteresseerd zijn, ik heb nog een ESU Detector te koop staan op marktplaats.
-
Hallo Wilma,
Kijk hier eens word het ABC uitgelegd.
https://youtu.be/fXBvkFr2xb0
Succes,
Bertus
-
Om treinen te laten stoppen heb je in ieder geval melders op je baan nodig en een module die deze meldingen doorgeeft aan de centrale.
Wil je het echt goed (en eenvoudiger) laten werken dan is een programma als Rocrail (gratis) of iTrain (tegen betaling) wel een must.
Beide zijn dus nou net niet waar bij gebruik van het ABC systeem. Het is een stand-alone systeem, dus:
-- er hoeven geen meldingen doorgegeven te worden aan de centrale
-- er is geen enkel programma nodig om het goed te laten werken
-
Kijk hier eens word het ABC uitgelegd.
Niet dus, hier wordt alleen het ABC-diode-systeem (diode-ABC-systeem) behandeld, dus alleen het primitieve systeem.
Voor uitleg over het uitgebreidere systeem zou je eens op de Lenz site kunnen kijken:
https://www.lenz-elektronik.de/digital-plus/abc.php (https://www.lenz-elektronik.de/digital-plus/abc.php)
-
Denk dat er wat meer informatie nodig is Wilma. Is er nog meer baan dan alleen het stationnetje? Waar komen de treinen vandaan die op het station moeten stoppen? Stuur je ze er met de hand naar toe of moet dat ook automatisch?
Eenvoudige automatisering kan op verschillende manieren, zoals uit de antwoorden blijkt. :)
De Ecos heeft wat ingebouwde automatiseringsmogelijkheden. Dat is een mogelijkheid. De centrale moet dan weten waar de treinen zijn en daarvoor heb je een terugmeldschakeling nodig. Ik geloof dat de Ecos met de vrij goedkope S88 overweg kan. Verder alleen wat stroomscheidingen.
-
Lenz gold and ESU V4 en V5 kunnen geprogrammeerd worden met respectievelijk CV51 en CV27 . Het werkt bij mij prima. Inderdaad even op youtube kijken waar het erg goed wordt uitgelegd. Een simpeler schakeling met 5 diodes in series and een anti parralel werkt ook goed voor sommoge devoders.
-
Ik krijg het gevoel dat dit klusje op een analoge baan een stuk eenvoudiger kan worden opgelost, maar daar heeft de TS natuurlijk niets aan. :)
-
Digitaal is het ook makkelijk op te lossen. Wilma heeft een Ecos, daar zitten draaiknoppen op waarmee je een trein sneller of langzamer kunt laten rijden.
-
Ik krijg het gevoel dat dit klusje op een analoge baan een stuk eenvoudiger kan worden opgelost
Ben benieuwd wat de inhoud is van dat gevoel.
-
Nou, dat je met analoog alleen maar de spanning op de rails in dat blok hoeft te manipuleren. Dan werkt het voor alle treinen die langs komen en in alle richtingen zonder uitzonderingen. Ik heb een modelspoorboek uit 1977 waar dit vraagstuk al in wordt behandeld. Ik zal eens kijken wat daar de strategie was.
-
Nou, dat je met digitaal alleen maar het signaal op de rails in dat blok hoeft te manipuleren. Dan werkt het voor alle treinen die langs komen en in de gevraagde richting zonder uitzonderingen.
;)
-
Digitaal is het ook makkelijk op te lossen. Wilma heeft een Ecos, daar zitten draaiknoppen op waarmee je een trein sneller of langzamer kunt laten rijden.
Bingo, Klaas ;).
Maar de Ecos heeft (maar) twee regelaars. Overigens kun je dat wel (minder ergonomisch) 'uitbreiden' met de multistand per regelaar.
Of een app (EcosCab) op de mobiel installeren die met de Ecos communiceert en een onafhankelijke interface kan presenteren. Goedkoper dan de Ecos mobile control hardware van Ecos zelf.
-
Maar de Ecos heeft (maar) twee regelaars.
Ja en? Je ziet de trein aankomen en wijst die toe aan één van de regelaars.
Maar misschien wil Wilma iets heel anders.
-
Klaas, zie je nu echt niet in dat de TS wilt dat de trein automatisch moet stoppen?
-
In Wilma's geval van een eind/kop-station moet er zo-ie-zo worden gestopt. Als Wilma met meer dan twee treinstellen rijdt zou ik (als tevreden Ecos gebruiker) de optie van Ben (reactie #2) adviseren. Dit vermijdt het iedere keer wisselen in de Ecos regelaar(s). En deze software instelling voorkomt het separaat aanleggen van ABC en het afregelen daarvan.
-
Klaas, zie je nu echt niet in dat de TS wilt dat de trein automatisch moet stoppen?
Dat zie ik wel, maar ik geef alleen maar aan dat het eenvoudiger kan.
-
Er moet, vanwege de kopsporen, inderdaad altijd gestopt worden.
Maar waar lees ik terug, dat er automatisch gependeld moet worden ??? Heb ik slechte ogen ?
Dan nog zou ik het niet via de Ecos regelen, want: stel je voor dat ik na elkaar 2 treinen op het stationnetje wil laten binnenlopen. Terwijl de eerste een automatische pendeltrein is met ingestelde vertrektijd na binnenkomst ? En mijn 2e trein onderweg naar het station ? Interessante dienstregeling.
Dat kan uiteraard wel, als je alleen de tweede trein als pendeltrein instelt en a/ de tweede trein pas later laat vertrekken, handmatig, of b/ de stoptijd van de tweede trein (pendel) zodanig instelt, dat die een stuk later vertrekt dan trein 1.
Allebei pendelen kan natuurlijk ook, lijkt me alleen een heidens karwei om die op elkaar af te stemmen.
En deze software instelling voorkomt het separaat aanleggen van ABC en het afregelen daarvan.
Is niet geheel juist, want je zult ook separaat bezetmelders moeten aanleggen, met bedrading en al naar de Ecos. Dat is bij de diode methode zowel als de geavanceerde methode niet nodig: apparatuur direct naast/onder de baan.
Bovendien: je zult de decoder in de loc toch ook moeten afregelen (stoppen binnen een bepaalde afstand, remvertraging), dus dat maakt geen verschil.
Afregelen
-
Is niet geheel juist, want je zult ook separaat bezetmelders moeten aanleggen, met bedrading en al naar de Ecos.
Klopt Veronique. Maar er hoeven in het geval van een Ecos pendelinstelling geen locs op ABC te worden afgeregeld. In theorie zou dat laatste eenvoudig moeten zijn maar bij mij (5 locs, allen met ESU V5 decoders) betekende dit toch een individueel verschillende instelling van een combinatie van verschillende CV's). Of dit veroorzaakt wordt door de verschillende motoren in de locs weet ik niet maar het was een tijdrovend werkje. Bij een pendelinstelling hoeft volgens mij alleen de CV4 (en mogelijk CV 254) bij de ESU decoder ingesteld te worden.
-
Bij Lenz decoders alleen CV4 (remvertraging) en CV51 (aan/uit ABC of andere reminstellingen). Zonder pendelen.
Dus de vraag blijft: de vraagsteller vraagt iets over stoppen, dus waarom moet er nu verder over pendelen gesproken worden ? Zolang als de vraagsteller niet zegt, dat dat voor hem misschien ook een optie is, is het een nuttige tip om daar ook eens naar te kijken. Overigens is dat ook met 10 diodes te realiseren (bij Lenz decoders tenminste), bij 2x 2 eindsporen dus 20 diodes.
En het gemak blijft voor mij (instellen is nagenoeg hetzelfde) het ontbreken van allerlei poespas en bedrading. 10 diodes en 20 cm draad (ruim geschat)
-
ik bouw een grote station met 5 sporen en een kleine station met 2 sporen. 1 spoor gaat er gependeld worden, de overige sporen niet, 2 sporen worden een soort Betuwelijn maar dan voor snelle IC's.
Tot nu toe ben ik ook druk bezig met de bochten en overige sporen richting de hoofdstation, onderweg heb ik 4 sporen, 2 voor de Betuwelijn en 2 sporen voor de gewone treinen.
ik zal de advies om een pendellijn via Ecos aan te leggen van harte aannemen, ben nog even kijken naar de juiste en beste bezetmelders, tijd lang dacht ik aan digikeijs, maar deze word flink afgekraakt hier op de forum en door verschillende winkels, las laatst iets over een nieuwe merk, maar weet niet of deze ook bezetmelders heeft, verder heb ik NS seinen van NSparts, maar kan je ergens vinden op welke plek je seinen plaatst? vertrekseinen is duidelijk, maar de andere 2, dwergseinen en hoofdseinen word al weer ingewikkelder.
Het is voor het eerst dat ik deze technieken ga gebruiken, dus word wel spannend.
-
soort Betuwelijn voor snelle IC's = HSL ;) ;D
Mvg, Erich
-
Pendelen dus. Met de Ecos. Dat is duidelijk. (y)
Maar daar heb je op het kleine station geen 2 sporen voor nodig. Wil je daar dus andere treinen gedwongen laten stoppen zonder in de winkelstraat te eindigen kun je op het niet-pendelspoor toch 5 diodes installeren. Kost bijna niks en je krijgt er heel wat voor terug. Al was het alleen maar enige ervaring met ABC. :)
-
ik heb de eerste opzet van de baanplan verplaatst naar de menu baanplannen
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=104734.new#new
-
Wat ik me dus wel afvraag is als je een terugmelding module plaatst in de 2e station, heeft dan de sneltrein die er voorbij raast er geen last van?
-
??? ??? Hoe bedoel u ?
Het eerste plaatje laat niks zien van een tweede station, en wat bedoel je met je bovenstaande vraag ? Wie moet waar en onder welke omstandigheden waarvan last van hebben ?