BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: JurgenPos op 21 October 2022, 16:05:36
-
Nieuwe H0 baan van 70m2
Modelspoorvereniging De Drijfstang in Nunspeet is een vereniging voor jong en oud. Wij hebben de beschikking over een eigen verenigingsgebouw waar naast een aantal algemene ruimtes zoals de kantine, keuken, vergaderruimte een drietal modelspoorbanen staan. Een H0 baan van 7 x 10 meter, een N- baan van 4 x 7 meter en een kinderbaantje waar kinderen zelf met een treinen kunnen rijden. Tweemaal per jaar – in de voorjaarsvakantie in februari en de herfstvakantie in oktober - houden wij onze showdagen, wij openen dan onze deuren voor bezoekers. Onze vereniging wordt jaarlijks door circa 2000 mensen bezocht.
En wij zoeken hulp!
Wij hebben het idee opgevat om een volledig nieuwe baan te gaan bouwen! Maar om te analyseren of het onder andere financieel mogelijk is willen we starten met het creëren van en een nieuw ontwerp. Wij zitten zelf vol ideeën over wat we terug zouden willen zien op onze nieuwe baan alleen het ontwerpen in AnyRail is een klus waar we jullie hulp bij vragen.
En niet omdat we niet weten hoe AnyRail werkt – want dat weten we goed - maar omdat we weten dat er mede hobbyisten zijn die niets liever doen dan sporenplannen creëren en wij simpelweg erg nieuwsgierig zijn naar jullie ideeën! Heb je geen AnyRail, elk systeem is goed ook dat van het oude vertrouwde papier.
Wat gaan we doen met de ontwerpen?
Wij hopen natuurlijk dat jullie massaal willen helpen en dat er veel sporenplannen worden opgestuurd zodat we wat te kiezen hebben. Misschien maken we een combinatie van de beste ideeën, wie weet. We willen uit de geselecteerde plannen sowieso de ontwerpers uitnodigen bij ons op de vereniging om het plan door te nemen. Als we een keuze hebben gemaakt voor een plan of combinatie van plannen gaan wij als vereniging verder met onder andere de begroting om uit te vinden of onze plannen ook financieel haalbaar zijn.
We willen toewerken aan een definitieve ja of nee in april 2023.
Met onze clubleden hebben we een aantal uitgangspunten opgesteld voor de baan en de ruimte waar de baan in komt te staan, het sporenplan en de scenery, die uitgangspunten staan hieronder. Omdat wij verwachten dat wanneer wij vooraf veel randvoorwaarden en/of eisen meegeven dat dit creativiteit van het ontwerpen niet ten goede komt hebben wij ervoor gekozen om slechts beperkt een aantal randvoorwaarden mee te geven zodat er juist ruimte komt voor creativiteit.
Kunnen we rekenen op jullie hulp?
Als er vragen zijn, stel ze gerust aarzel niet.
Gegroet!
Jurgen Pos
Bestuurslid MSV De Drijfstang
Uitgangspunten nieuwe H0 baan
Ons clubgebouw heeft diverse ruimtes waaronder de ruimte waar onze huidige baan in het midden staat. Onze huidige baan is een rechthoek van 7 x 10 meter waarbij het publiek buitenlangs loopt. Voor foto’s zie www.dedrijfstang.nl Ook zijn wij te vinden via Facebook, Instagram en zijn er ook diverse filmpjes op YouTube te vinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Ho-baan-6352a71317ac7.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Ho-baan-6352a71317ac7.png)
Ruwbouw/Ruimte
- Er zijn diverse opties over de basisvorm van de baan, we laten het aan jullie creativiteit over hoe de baan in de ruimte komt te staan. We kunnen de baan in het midden houden van de ruimte, zoals het nu ook is. Maar we kunnen de baan ook ‘omdraaien’ zodat de baan richting de wanden wordt gebouwd waardoor het publiek in het midden van de ruimte is. Alles is mogelijk.
- Aan de achterzijde van de ruimte zijn twee nooduitgangen. Die moeten natuurlijk wel bereikbaar blijven.
- Ruimte voor 2x Werkplekken. We hebben 2 ‘verkeersleidingsposten’ 1x voor het Car system en de ander voor de treinen. 1 werkplek heeft ongeveer de grote van een standaard bureau waar minimaal 2x 24 inch beeldschermen geplaatst kunnen worden.
- Circa 40-45 m2 moet overblijven voor het publiek.
Baanplan
- Meerdere Niveaus -2/-1/0/1/2/3
- Enkelsporig nevenlijn(en)
- Meerdere onafhankelijke circuits (niet zoals Zandvoort maar wel dat treinen in een grote mate onafhankelijk van elkaar kunnen rijden.
- Smalspoorlijn (industrie lijntje)
- Verhouding van circa 50% baan (spoor) en 50% scenery.
Scenery
We zouden graag de volgende onderdelen willen terug zien in het ontwerp.
- Trambaan
- Carsystem
- Hefbrug van circa 100 cm lang.
- (Binnen)haven
-
Wellicht een idee?
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/Rottershausen.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/Rottershausen.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
-
??? ??? Deze stond 5 minuten voor jouw post ook al bij de buren. Das toevallig.
-
Zelfde persoon toevallig?
-
Wellicht een idee?
Ik zou bij zo'n royale afmeting toch echt voor mooie ruime bogen gaan... ipv die haakse bochten.
En als je dat goed aanpakt, dan ook gelijk al die parallel aan de bakrand verlopende rechte stukken... ;D
Zomaar een idee. ;)
Grtzz,
Karst
-
Dus DB69 (bij de buren) = Ronald69 (hier). Weer een mysterie opgelost. ;D
-
Eens met Karst. Zo'n ruimte vraagt om in het zicht grote bogen (min 80 cm) en uit het zicht i.v.m. bedrijfszekerheid ca 50 cm.
Een baan in U-vorm en het publiek binnen de U.
-
Hallo,
Zou alleen R5 en R6 gebruiken. IK heb dat ook op mijn baan en dat is erg plezierig.
Succes met de baan
Jandcargo
-
Hoi,
Doe het eens anders. Praat eens met één van de heren van CoMoBo: COLLECTIEF MODELBOUWERS (https://modelbaanbouwen.nl/). Wil je eens een leuk (orgineel) ontwerp hebben dan kunnen die dat wel maken. Ze kunnen ook wel wat adviezen geven.
Groet Ronald.
-
Bel Evan Daes......draait ie zn hand niet voor om ;)
-
Wat inspiratie:
- Bad Driburg/Ottbergenhttps://www.youtube.com/watch?v=d9s0-HzOsYo (https://www.youtube.com/watch?v=d9s0-HzOsYo)
- Hochschwarzwald (Neustadt): https://www.youtube.com/watch?v=CuC_LPDG6uw (https://www.youtube.com/watch?v=CuC_LPDG6uw)
- Berlin: https://www.youtube.com/watch?v=jHw2AYpGyc0 (https://www.youtube.com/watch?v=jHw2AYpGyc0)
- Gouda: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3496.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3496.0)
Wat deze banen redelijk gemeen met elkaar hebben is een meer dynamische vorm die een station en omgeving volgt, geen rechthoek die de ruimte vult. Daarnaast gaan deze banen om een middelgroot station (of verkleinde versie) waar voldoende ruimte in de lengte is voor inpassing van de wisselstraten en ruime bogen. Begrijp dat waarschijnlijk het plan een ander thema is, maar de invulling van de ruimte en ontwerp baanplan kan als inspiratie dienen. Algemene regel die misschien helpt: less is more, niet in genoemde wensen maar meer wat je in een kleine ruimte propt. Bijvoorbeeld een ingekorte versie van station Apeldoorn die je over de schuine zijde van de oppervlakte kan uitbeelden, een schaduwstation eronder en wat uitlopers vanuit het station met de andere benoemde scenery onderdelen.
Succes
-
Dag Ronald,
Wij zijn bekend met het collectief Modelbouwers, Martin Domburg en Bentink zijn geen vreemden van ons.
Natuurlijk zouden we naar een (commerciele) partij kunnen stappen, zelf vind ik de mening en ideeen van onze mede hobbyisten eigenlijk nog belangrijker.
Grote inspiratiebron is een duitse partij: Brima.
Daar kan je ook uren kwijt zijn met kijken naar de prachtige banen die gebouwd worden.
Groeten Jurgen
-
Aan welk thema denken jullie?
-
Wij rijden nu heel gevarieerd (lees; stoom, diesel en elektrische tractie door elkaar) maar met een Nederlands tintje,
Geen tijdperk 3 of 4, gewoon het heden.
We hebben wel de gedachte om van het vlakke landschap af te stappen en richting Zuid Limburg te gaan, anders kan je moeilijk meerdere niveau's kwijt.
Dus bijvoorbeeld een grensstreek, beetje heuvelachtig zoals NL-DE dan kan je 'logisch' wat verschillende landschappen en materieel kwijt.
-
Ik heb zelf het begrip baanplannen ge-engineerd en waarschijnlijk over-ge-engineerd ::) En dat heb ik verwerkt in mijn website.
Het zit vol met de fouten en de goede ideeen die ik over de jaren heen heb opgepikt of zelf bedacht heb.
Het was aanvankelijk bedoeld voor de gemiddelde thuiszolder, maar misschien staan er voor jullie ook nog interessante constructies tussen. Ook het begrip treinenloop wordt uitvoerig besproken. Als ik komende weken de tijd kan vinden, wil ik wel een plannetje neerkalken in anyrail.
https://modeltrainelektronics.wordpress.com/out-of-the-box-baanplannen/ (https://modeltrainelektronics.wordpress.com/out-of-the-box-baanplannen/)
Mvg,
Bas
-
Hallo Bas,
Ik heb even goed op je website zitten kijken en daar kwamen een aantal zeer herkenbare dingen naar voren.
Zo willen we het aantal individuele circuits maximaliseren. In de introductie hebben we een aantal uitgangspunten opgeschreven en die daar staan er ook een aantal van op je site.
Waar wij helemaal achter staan is: less is more
Liever geen 'duitse' baan waar je alleen maar spoor ziet.
Op de website van de vereniging www.dedrijfstang.nl staan foto's en filmpjes en kan je een indruk krijgen van onze baan.
Erg fijn om te zien dat wanneer je tijd hebt je een plannetje kan maken.
Groeten Jurgen
-
Met zo'n ruimte wel eens een andere schaal overwogen, b.v. spoor 0?
-
Hebben we nooit overwogen, omdat onze clubleden in schaal N en H0 rijden.
In ons verenigingsgebouw hebben we ook een N-baan van 4x7 en dan onze H0 baan van 7x10.
Het rijdend materieel op deze beide clubbanen is van de leden en daarom is wisselen van schaal niet aan de orde.
-
Wij zijn bekend met het collectief Modelbouwers, Martin Domburg en Bentink zijn geen vreemden van ons. Natuurlijk zouden we naar een (commerciele) partij kunnen stappen, zelf vind ik de mening en ideeen van onze mede hobbyisten eigenlijk nog belangrijker.
Tja... dan krijg je vaak het standaard "rondje" met wat andere standaard zaken. En bijvoorbeeld met de haakse hoeken. Terwijl het Collectief Modelbouwers vaak net iets andere ideeën heeft over ontwerpen. Ze hebben ook ervaring hebben met grote ruimtes en daarin een modelbaan ontwerpen. Zeker omdat jullie wat eisen hebben met betrekking tot de ruimte e.d. Jullie gaan uit van "overblijven" voor publiek. Volgens mij mag je juist andersom gaan rekenen. 1 meter rondom een baan is niet veel. Voor thuis misschien nog te doen maar niet voor "publiek". Als je dan rustig wil kijken zit iedere keer iemand je in de nek te hijgen dat hij er langs gaat of langs wil. De brandweer zal van 1 meter breedte mogelijk ook niet gelukkig worden. Zeker niet als het er nooduitgangen zitten. Mogelijk loop je tegen nog meer dan dit soort kleine dingen aan.
Over het ruimte beslag: Even heel grof zonder de ruimte gezien te hebben: Looppaden van minimaal 2m breedte = 4 m. Rondom de baan. Ruimte 9,5m breed. Lengte zaal 12,4m. Werkbaar oppervlak baan: 5,5x8,4m. een werkplek is minimaal 2,5x1m aan bureau, dan nog iets daarachter zit je op 2,5 x 2 meter aan benodigde ruimte. Met twee ben je dus 5x2 meter aan oppervlakte kwijt.
Wat ik al aangeef: Even een keer praten over ontwerpen met een paar profs levert meer op ... Dat je het zelf wil uitvoeren is natuurlijk aan jullie en de afspraken / opdracht die je iemand meegeeft.
-
Brandweer is zeker niet content als je maar 1 van die 2 nooduitgangen beschikbaar houdt voor familie?
Mvg,
Bas
-
PM gestuurd.
-
Ik was dit voorjaar bij de Modellbundesbahn Ottbergen op bezoek.
Erg fraaie baan.
En ook slim gebruik van de beschikbare ruimte:
Deels langs de wand, deels in het midden van de ruimte.
Mooi out of the box ontworpen.
Doe er je voordeel mee ;)
Hendrik Jan
-
Grote inspiratiebron is een duitse partij: Brima.
Daar kan je ook uren kwijt zijn met kijken naar de prachtige banen die gebouwd worden.
Met groot respect voor Brima; die banen lijken bijna allemaal zo uit een standaard railplanboek te komen van een van de grote merken.... denk dat je dat ook niet wilt. Wat RonaldK al aangeeft, kijk wat je echt kwijt kunt en plan daar zelf een mooie baan in die niet propvol ligt met spoor en "buit" de grote ruimte juist uit om iets ruims op te zettenw aarbij de trein van ondergeschikt belang is :)
-
Tja... dan krijg je vaak het standaard "rondje" met wat andere standaard zaken. En bijvoorbeeld met de haakse hoeken. Terwijl het Collectief Modelbouwers vaak net iets andere ideeën heeft over ontwerpen. Ze hebben ook ervaring hebben met grote ruimtes en daarin een modelbaan ontwerpen. Zeker omdat jullie wat eisen hebben met betrekking tot de ruimte e.d. Jullie gaan uit van "overblijven" voor publiek. Volgens mij mag je juist andersom gaan rekenen. 1 meter rondom een baan is niet veel. Voor thuis misschien nog te doen maar niet voor "publiek". Als je dan rustig wil kijken zit iedere keer iemand je in de nek te hijgen dat hij er langs gaat of langs wil. De brandweer zal van 1 meter breedte mogelijk ook niet gelukkig worden. Zeker niet als het er nooduitgangen zitten. Mogelijk loop je tegen nog meer dan dit soort kleine dingen aan.
Over het ruimte beslag: Even heel grof zonder de ruimte gezien te hebben: Looppaden van minimaal 2m breedte = 4 m. Rondom de baan. Ruimte 9,5m breed. Lengte zaal 12,4m. Werkbaar oppervlak baan: 5,5x8,4m. een werkplek is minimaal 2,5x1m aan bureau, dan nog iets daarachter zit je op 2,5 x 2 meter aan benodigde ruimte. Met twee ben je dus 5x2 meter aan oppervlakte kwijt.
Wat ik al aangeef: Even een keer praten over ontwerpen met een paar profs levert meer op ... Dat je het zelf wil uitvoeren is natuurlijk aan jullie en de afspraken / opdracht die je iemand meegeeft.
Ik schat onze mede hobbyisten wat hoger in. Heb je zelf ook ideeen voor een sporenplan?En natuurlijk zijn er de bekende rondjes, scherpe bochten etc. die voor bij kunnen komen. En ook een modelbouw collectief put uit voorbeelden die je via Google kan opzoeken.
Voor wat betreft de 1 meter rond de baan: dit doen we al 22 jaar met elk jaar een keuring van de politie en brandweer voor onze vergunning om de showdagen te organiseren. Heeft nog nooit een probleem opgeleverd.
-
Met groot respect voor Brima; die banen lijken bijna allemaal zo uit een standaard railplanboek te komen van een van de grote merken.... denk dat je dat ook niet wilt. Wat RonaldK al aangeeft, kijk wat je echt kwijt kunt en plan daar zelf een mooie baan in die niet propvol ligt met spoor en "buit" de grote ruimte juist uit om iets ruims op te zettenw aarbij de trein van ondergeschikt belang is :)
Ik geef toe je ziet vaak delen terugkomen. Maakt de plannen niet minder mooi en heeft naar mijn mening goede indrukken hoe je kan werken met een een aantal niveaus en het gebruik van nevenlijnen.
Overigens vind ik het nog wel meevallen dat de banen veel lijken op die van de grote merken. Die vind ik altijd nogal ‘Duits’ aandoen: ontzettend veel spoor en weinig scenery.
-
Welke functie moet de baan krijgen?
Oftewel: wat willen jullie eigenlijk?
Moet het een baan worden met veel rijlengte, paradebaanvakken, scenery?
Wil je treinen vooral testen?
Wil je veel rangeeracties?
Is de baan voor de club, met 2x per jaar publiek?
Wil je de baan iedere zaterdag voor publiek open?
Heeft allemaal gevolgen voor de bediening en de bezetting.
Er moeten ook machinisten en treindienstleiders zijn!
En een storingsmonteur...
Hoeveel bouwtijd is er?
Wat mag het kosten?
Wie draagt die kosten?
Kortom: de uitgangspunten zijn me nog niet duidelijk.
Groeten
Hendrik Jan
-
hoi,
Ik schat onze mede hobbyisten wat hoger in. Heb je zelf ook ideeen voor een sporenplan?
Nee, ik heb geen sporenplan. Ideeën? tja.. heb ze wel. Tijd is het probleem ;D
En ook een modelbouw collectief put uit voorbeelden die je via Google kan opzoeken.
Denk je dat? Er bestaat meer dan "google".
Voor wat betreft de 1 meter rond de baan: dit doen we al 22 jaar met elk jaar een keuring van de politie en brandweer voor onze vergunning om de showdagen te organiseren. Heeft nog nooit een probleem opgeleverd.
De baan die nu staat is dus eigenlijk voor "eigen" plezier. Die wordt alleen met de open dagen voor publiek toegankelijk. Dan kan ik mij voorstellen dat de brandweer een oogje dichtknijpt. Nu is de vraag: Is de meter gemakkelijk? Nu je toch aan het verbouwen gaat is het toch handiger voor het publiek om bredere gangpaden te hebben? (en of wat werkruimte is ook fijn) Of ga je toch voor "zo'n groots mogelijke baan" in een kleine ruimte? Of ga je voor twee kleinere banen met verschillende thema's? Dat zijn allemaal afwegingen.
-
En ook een modelbouw collectief put uit voorbeelden die je via Google kan opzoeken.
Kan je deze opmerking wat toelichten voordat het een eigen leven gaat leiden? Zal vast niet verkeerd bedoeld zijn, maar ik moet zeggen dat het me moeite kost een perspectief te vinden waarin ik me niet aangesproken voel.
Zover ik weet maken wij baanplannen uit eigen creativiteit en inspiratie. En niet uit baanplannen uit boekjes en internet.
Overigens heeft iedere bouwer een compleet andere visie op sporenverloop en hoe een baan eruit moet zien. De een bouwt een landschap, de andere een modelbaan.
Mijn advies zou zijn om eerst te bepalen wat je voor baan wilt. Verzamel plaatjes en maak een soort van "mood board" met inspirerende foto's van de leden. Dat maakt de zoektocht naar een mooi baanplan een stuk gemakkelijker.
Groetjes en succes deze week
-
Ach, ik heb een baanplan van een van mijn stations wel uit een boekje. Titel '60 plans for small railways', uitgave Peco, dat ik omstreeks 1962 kocht. Het is het toenmalige sporenplan van St. Ives in Cornwall wel aangepast aan de beschikbare ruimte. Als je iets echt wilt hebben bouw je toch iets uit de werkelijkheid na?
Een die ene meter rond de baan: diverse keren een open dag in Nunspeet bezocht maar die ene meter is veel te krap; schuifelen en hijgen!
-
Kanonnen wat een ruimte :angel:
Ik had bedacht om die brug tamelijk hoog aan te leggen zodat het publiek met niet al te veel bukken er onder door komt. Het is wel een brug van 300cm. Daardoor ben je niet gelimiteerd aan de binnenvierkant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-635798e1a1a6e.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-635798e1a1a6e.png)
Ik ga in de loop der week nog even verder spelen. Ik wil dat emplacement bij de aftakking naar de haven verplaatsen naar een lager gelegen gebied dichterbij het schaduw station.
Mvg,
Bas
-
Dag Jurgen
Moedig om hier inspiratie te vragen. iedere modelbouwer zal je willen helpen. Iedereen kijkt natuurlijk op zijn of haar manier naar onze hobby. Dus hopelijk krijg je toch meer antwoorden dan opnieuw vragen bij jullie mooi project.
Ik dacht ook even na... een baanplan bezorg ik je niet, maar ik schets wel even naar een andere manier vd ruimte in te delen. Het publiek kan meer meters afleggen en wordt telkens gelokt naar nieuwe/andere taferelen die om de hoek te zien zijn. Een verbinding tussen de 2 delen kan natuurlijk mbv een brug waaronder het publiek kan stappen (niet op deze schets).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/idee-1-63579f8911016.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/idee-1-63579f8911016.jpg)
Eventueel een optie is het bouwen in 2 niveaus waardoor jullie nagenoeg het dubbele vd oppervlakte kunnen benutten.
Veel plezier!
-
Ik schat onze mede hobbyisten wat hoger in.
Dank u..dat zien we hier ook dagelijks voorbij komen.
-
Leuk, een serieuse grote-kleine-treinen-competitie! Met alle respect... :angel:
Ik zou ook voor 'eilanden' gaan, maar het iets dynamischer houden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/70m2-6357d5e900437.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/70m2-6357d5e900437.jpg)
-
Welke functie moet de baan krijgen?
Oftewel: wat willen jullie eigenlijk?
Moet het een baan worden met veel rijlengte, paradebaanvakken, scenery?
Wil je treinen vooral testen?
Wil je veel rangeeracties?
Is de baan voor de club, met 2x per jaar publiek?
Wil je de baan iedere zaterdag voor publiek open?
Heeft allemaal gevolgen voor de bediening en de bezetting.
Er moeten ook machinisten en treindienstleiders zijn!
En een storingsmonteur...
Hoeveel bouwtijd is er?
Wat mag het kosten?
Wie draagt die kosten?
Kortom: de uitgangspunten zijn me nog niet duidelijk.
Groeten
Hendrik Jan
Veel vragen hebben we wel een antwoord op. Deze hebben we eerlijk gezegd bewust niet genoemd omdat wij de aanname deden dat we dan te veel de creativiteit zouden beperken.
Wij denken, dat we met onze oppervlakte, eigenlijk wel veel zouden moeten kunnen. Er kunnen parade baanvakken zijn, we kunnen rangeren etc. In de uitgangspunten (pagina 1 van dit topic) hebben we een aantal uitgangspunten gedefinieerd. Zoals ook het uitgangspunt 50/50 voor scenery en rail.
Je laatste vragen zijn eigenlijk niet relevant voor een baanplan maar om je toch een antwoord te geven: De baan blijft zoals nu 2x per jaar 3 dagen geopend voor publiek. Daar zijn we als vereniging op ingesteld, nemen leden vrij voor hun werk etc. We hebben niet de behoefte om vaker open te gaan. De vereniging draagt samen met sponsoren en giften de kosten van deze baan, die makkelijk richting de €20.000,- zouden kunnen gaan, verspreid over een x aantal jaren van bouwen.
-
Dag Jurgen
Moedig om hier inspiratie te vragen. iedere modelbouwer zal je willen helpen. Iedereen kijkt natuurlijk op zijn of haar manier naar onze hobby. Dus hopelijk krijg je toch meer antwoorden dan opnieuw vragen bij jullie mooi project.
Ik dacht ook even na... een baanplan bezorg ik je niet, maar ik schets wel even naar een andere manier vd ruimte in te delen. Het publiek kan meer meters afleggen en wordt telkens gelokt naar nieuwe/andere taferelen die om de hoek te zien zijn. Een verbinding tussen de 2 delen kan natuurlijk mbv een brug waaronder het publiek kan stappen (niet op deze schets).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/idee-1-63579f8911016.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/idee-1-63579f8911016.jpg)
Eventueel een optie is het bouwen in 2 niveaus waardoor jullie nagenoeg het dubbele vd oppervlakte kunnen benutten.
Veel plezier!
Kijk hier wordt ik vrolijk van. Dit is een origineel indeling waar we niet zo 1,2,3aan zouden denken. Dank je wel!
-
Leuk, een serieuse grote-kleine-treinen-competitie! Met alle respect... :angel:
Ik zou ook voor 'eilanden' gaan, maar het iets dynamischer houden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/70m2-6357d5e900437.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/70m2-6357d5e900437.jpg)
Ook deze is erg leuk om te zien! Al moeten we dan nog wel iets met de nooduitgangen ;)
Dank je wel voor deze!
-
Kan je deze opmerking wat toelichten voordat het een eigen leven gaat leiden? Zal vast niet verkeerd bedoeld zijn, maar ik moet zeggen dat het me moeite kost een perspectief te vinden waarin ik me niet aangesproken voel.
Zover ik weet maken wij baanplannen uit eigen creativiteit en inspiratie. En niet uit baanplannen uit boekjes en internet.
Overigens heeft iedere bouwer een compleet andere visie op sporenverloop en hoe een baan eruit moet zien. De een bouwt een landschap, de andere een modelbaan.
Mijn advies zou zijn om eerst te bepalen wat je voor baan wilt. Verzamel plaatjes en maak een soort van "mood board" met inspirerende foto's van de leden. Dat maakt de zoektocht naar een mooi baanplan een stuk gemakkelijker.
Groetjes en succes deze week
Dag Martin,
Was zeker niet aanstootgevend bedoeld, je kent onze vereniging ook.
En als je meer context zou willen hebben dan wil ik je dat wel persoonlijk komen toelichten. Dat ga ik niet via dit forum bediscussiëren.
Het moodboard vind ik een goede suggestie. We hebben onze ideeën wel verwoord maar niet of nauwelijks in beeld gebracht.
We gaan deze week eindelijk na twee Corona jaren weer onze showdagen hebben!
-
Dat vermoeden had ik ook al wel hoor. Maar toch, her gaat anders zo'n eigen leven leiden. Ieder leest de aanname op hun eigen manier.
Ik vraag mijn klanten altijd om foto's van mooie scènes die hun aanspreken.
Dit kunnen plaatjes zijn van andere modelbanen, maar ook foto's van de werkelijkheid.
Standaard wil iedereen teveel. Vaak hebben ze maar 4 meter en willen daarop een groot station, depot, industrie, stad, dorp, haven etc...
Om te filteren probeer ik dan een alternatief te laten zien gebaseerd op hun inspiratie.
Het gaat me dan voornamelijk om de sfeer van de foto's
Je zou dit voor de leden kunnen doen door een ieder die betrokken is bij de baan een 5 tal foto's aan te laren leveren.
Sowieso weet ik al iemand die dan met tram foto's aan komt zetten ;)
Veel plezier de komende dagen!!
-
Even hele snelle schets (5 minuten, omdat ik eerst even moet lezen voor cursus examen) maar ik zou voor de organische vorm gaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/6EF5C9D0-F3E8-48D8-98E7-871F01B5D1B9-63583597b5533.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/6EF5C9D0-F3E8-48D8-98E7-871F01B5D1B9-63583597b5533.jpg)
Kleinste doorgang naast de baan 1 meter maar daar buiten dus meer ruimte om langs elkaar te kunnen lopen (en voldoende ruimte bij de deuren). Onderste niveau hoofdbaan met groot station aan achterzijde (verrassings effect als je om de baan loopt. Daar waar deze laag uit zicht is aansluiting naar schaduwstation zodat je zowel rond kan rijden als van schaduw station naar schaduw station. Op 2 laag voldoende ruimte voor kopstation zijlijn, industrie met spoor etc. Is ook nog wel 3e en 4e laag aan toe te voegen.
Komende week alleen geen tijd om verder uit te werken
-
Ook deze is erg leuk om te zien! Al moeten we dan nog wel iets met de nooduitgangen ;)
Dank je wel voor deze!
Iets betere bereikbaarheid van die nooduitgangen en 'achtergrond' om delen te scheiden...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/70m2a-635844e6b8acf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/70m2a-635844e6b8acf.jpg)
-
Ik ga mij niet toeleggen op een baanplan, maar zou aan zoiets denken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/77F62DBD-B983-4FB7-A98B-0168D71F7329-6358493daa282.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/77F62DBD-B983-4FB7-A98B-0168D71F7329-6358493daa282.jpg)
-
Kijk hier wordt ik vrolijk van. Dit is een origineel indeling waar we niet zo 1,2,3aan zouden denken. Dank je wel!
Erg leuk om dat te lezen!
Dit bedoelde ik nog met de manier waarop de oppervlakte verdubbeld. Of toch ongeveer, want het inbouwen van klimspiralen neemt ook plaats in. Door de uitneembare achterzijde is het mogelijk om langs beide kanten aan de scenery te werken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/idee-2-6358d61c0091c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/idee-2-6358d61c0091c.jpg)
Groeten!
Hans
-
Geinig! :)
-
Goeievoormiddag,
Zo'n 'dubbeldekkers' kan je terugvinden in de verschillende ModelRailRoad-Planner - boekjes . (Kalmann-Publ. USA (of Kallman ?))
Vereist 'n ver doorgedreven voorontwerp en prima schrijnwerkers in de club ;)
-
Goeievoormiddag,
Zo'n 'dubbeldekkers' kan je terugvinden in de verschillende ModelRailRoad-Planner - boekjes . (Kalmann-Publ. USA (of Kallman ?))
Vereist 'n ver doorgedreven voorontwerp en prima schrijnwerkers in de club ;)
Doe maar Kalmbach: https://www.kalmbach.com/ Uitgever van veel hobbyboeken, tijdschriften en veeeeel meer. De getoonde constructie van de dubbeldekker wordt ook wel "Mushroom of Multideck" genoemd. In de getoonde ruimte zou dat voor de TS een mooie oplossing zijn. Maar dat vraagt wel een stukje studie over hoe je zo een modelbaan gaat bouwen. De Mushroom/Multideck doet het het beste in de Amerikaanse grote kelders en kan je zomaar dubbel zoveel modelbaan opleveren. Wil je er publiek bij hebben wordt een Mushroom al snel onoverzichtelijk en dat wil je denk ik niet als vereniging.
Mushroom is veelal de meerdere dekken omgekeerd boven elkaar terwijl de Multideck meestal alles aan dezelfde kant heeft. Eerstgenoemde heeft als voordeel dat je elkaar niet in de weg loopt bij de bediening van de gezamenlijke dekken.
Goed boek over Multideck of ushrooms: https://kalmbachhobbystore.com/product/book/12837
(https://kalmbachhobbystore.com/-/media/images/books/model-trains/12837prelim_w800.jpg?mw=610)
Mushroom grafisch weergegeven:
(http://siskiyou-railfan.net/e107_plugins/coppermine_menu/albums/userpics/cutaway.jpg)
Is een doorsnee van de voormalige nu afgebroken Mushroom layout van Joe Fugate, baan was gebaseerd op de voormalige Siskiyou Lines van de Southern Pacific.
Multideck grafisch weergegeven:
(https://www.trains.com/wp-content/uploads/2020/10/heightperspective.jpg)
Dit plaatje komt van Model Railroader en stelt hun editir David Popp voor.
Hoop dat ik duidelijk was en ben :) Het is zeker een bouwmethode die heel interessant kan zijn. JAmmer genoeg wordt dit hier te lande niet veel toegepast, we denken hier toch meer in de vlakke plaat helaas ;)
Succes!! (y)
-
Even hele snelle schets (5 minuten, omdat ik eerst even moet lezen voor cursus examen) maar ik zou voor de organische vorm gaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/6EF5C9D0-F3E8-48D8-98E7-871F01B5D1B9-63583597b5533.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/6EF5C9D0-F3E8-48D8-98E7-871F01B5D1B9-63583597b5533.jpg)
Kleinste doorgang naast de baan 1 meter maar daar buiten dus meer ruimte om langs elkaar te kunnen lopen (en voldoende ruimte bij de deuren). Onderste niveau hoofdbaan met groot station aan achterzijde (verrassings effect als je om de baan loopt. Daar waar deze laag uit zicht is aansluiting naar schaduwstation zodat je zowel rond kan rijden als van schaduw station naar schaduw station. Op 2 laag voldoende ruimte voor kopstation zijlijn, industrie met spoor etc. Is ook nog wel 3e en 4e laag aan toe te voegen.
Komende week alleen geen tijd om verder uit te werken
Ik vind de suggestie (deze maar ook van anderen) om de baan in een organische vorm te bouwen ook leuk om te zien en geeft wel stof tot nadenken.
Dank je wel voor dit idee!
-
Het idee van een dubbeldekker baan zoals een aantal suggereren hebben we in onze gedachten wel voorbij laten komen. Dit idee hebben we vooralsnog even ‘geparkeerd’ omdat van onze bezoekers circa 40-50% kinderen zijn en dan leent zo’n baan zich niet zo goed voor kinderen.
Al hoewel het natuurlijk erg aantrekkelijk is om op een dergelijke manier zo veel vierkante meters te creëren komt het de overzichtelijk niet ten goede en dachten wij dat dergelijke banen voor de die-hard hobbyisten super gaaf zijn maar hebben wij er twijfels over of deze baan bij ons zou passen
-
Is het thema Zuid Nederland / Duitsland iets definitiefs? Dit thema kom je al zo ontzettend vaak tegen. Ook hierin kun je met wat meer out of the box denken tot een hele verrassende baan komen. Denk eens aan een Franse, Poolse, Italiaanse, Noorse of Tsjechische baan, om maar iets te noemen.
De clubleden kunnen dan bijvoorbeeld vakantieherinneringen aandragen om die in de baan te verwerken. Neem als voorbeeld even Frankrijk: het landschap is uiterst divers, je treft daar normaalspoor, maar ook smalspoor aan. Elektrisch, diesel, stoom, het kan allemaal. Heuvels, bergen, waterpartijen, grote steden en bijna verlaten dorpjes, ook in dat opzicht is er van alles mogelijk. Op zo’n baan kun je ook veel makkelijker in verschillende (evt gescheiden van elkaar) niveau’s werken, waardoor er veel meer uit zo’n baan te halen valt dan het toch wel platte Nederland.
Met een ander land als thema kun je dan als vereniging je ook met elkaar gaan verdiepen in zo’n land. Ook dat kan erg leuk zijn.
Ps. Mochten jullie daadwerkelijk voor Frankrijk kiezen, dan sluit ik graag bij jullie vereniging aan als dat mag 😂👍
Jeroen
-
Jeroen, bij Zuid Nederland kun je ook aan België denken. Zeker zo leuk, minder gekozen en fantastisch materieel!
-
Goeievoormiddag,
Wàt is origineel ?
Er zijn ook Engelsen die een Duitse baan bouwen en Duitsers die absoluut Brits willen rijden. ( zie Continental RailRoader )
En Nederlanders die een Ardeense baan plannen. Of Vlamingen die Amerikaans dan wel Cubaans gaan, bijvoorbeeld
Op het end zijn zo'n 'exotische' banen dan toch ook weer niet zo exclusief, wellicht. Wat een perfecte uitvoering niet uitsluit, uiteraard. ;)
-
Het idee van een dubbeldekker baan zoals een aantal suggereren hebben we in onze gedachten wel voorbij laten komen. Dit idee hebben we vooralsnog even ‘geparkeerd’ omdat van onze bezoekers circa 40-50% kinderen zijn en dan leent zo’n baan zich niet zo goed voor kinderen.
Al hoewel het natuurlijk erg aantrekkelijk is om op een dergelijke manier zo veel vierkante meters te creëren komt het de overzichtelijk niet ten goede en dachten wij dat dergelijke banen voor de die-hard hobbyisten super gaaf zijn maar hebben wij er twijfels over of deze baan bij ons zou passen
Dat is zeker zo. Maar als je van het hele jaar maar 2 x 2 of 3 dagen publiekelijk open bent moet je jezelf afvragen waar je de baan voor bouwt; voor jullie zelf of een paar bezoekers per jaar.
-
Is het thema Zuid Nederland / Duitsland iets definitiefs? Dit thema kom je al zo ontzettend vaak tegen. Ook hierin kun je met wat meer out of the box denken tot een hele verrassende baan komen. Denk eens aan een Franse, Poolse, Italiaanse, Noorse of Tsjechische baan, om maar iets te noemen.
De clubleden kunnen dan bijvoorbeeld vakantieherinneringen aandragen om die in de baan te verwerken. Neem als voorbeeld even Frankrijk: het landschap is uiterst divers, je treft daar normaalspoor, maar ook smalspoor aan. Elektrisch, diesel, stoom, het kan allemaal. Heuvels, bergen, waterpartijen, grote steden en bijna verlaten dorpjes, ook in dat opzicht is er van alles mogelijk. Op zo’n baan kun je ook veel makkelijker in verschillende (evt gescheiden van elkaar) niveau’s werken, waardoor er veel meer uit zo’n baan te halen valt dan het toch wel platte Nederland.
Met een ander land als thema kun je dan als vereniging je ook met elkaar gaan verdiepen in zo’n land. Ook dat kan erg leuk zijn.
Ps. Mochten jullie daadwerkelijk voor Frankrijk kiezen, dan sluit ik graag bij jullie vereniging aan als dat mag 😂👍
Jeroen
Je bent van harte welkom hoor, iedereen mag komen.
Waar we als vereniging aan gebonden zijn is dat 95% van de treinen in bezit is van de clubleden. Deze treinen (250+) hebben nagenoeg allemaal een Nederlands/Duits tintje omdat onze huidige baan een Nederlandse baan is. We kunnen dus niet - hoe jammer misschien ook - voor enkel Frans of iets dergelijks gaan.
Zelf ben ik wel gecharmeerd van een (fictief) drie- of vier landenpunt. Dan bereid je je mogelijkheden fors uit.
-
Dat is zeker zo. Maar als je van het hele jaar maar 2 x 2 of 3 dagen publiekelijk open bent moet je jezelf afvragen waar je de baan voor bouwt; voor jullie zelf of een paar bezoekers per jaar.
Tja je hebt helemaal gelijk hoor. Wij zijn nu eenmaal een vereniging waar we samen kunnen werken aan een baan. Onze leden hebben verschillende disciplines (spoorse infra, CAR system, scenery etc.) en projecten doen we samen. Daarnaast houden we bij alles rekening met ons publiek.
-
Ik ga mij niet toeleggen op een baanplan, maar zou aan zoiets denken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/77F62DBD-B983-4FB7-A98B-0168D71F7329-6358493daa282.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/77F62DBD-B983-4FB7-A98B-0168D71F7329-6358493daa282.jpg)
Om nog voort te borduren op de afbeelding van Geert met een aantal kleine aanpassingen:
- Bereikbaarheid van nooduitgang linksboven
- Toevoegen van rode lijn = achterwand/scheidingswand voor creeren van een stuk paradebaan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/voorbeeld-635acf88f2126.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/voorbeeld-635acf88f2126.jpg)
mvg,
Matthijs
-
Goeievoormiddag,
Wàt is origineel ?
Er zijn ook Engelsen die een Duitse baan bouwen en Duitsers die absoluut Brits willen rijden. ( zie Continental RailRoader )
En Nederlanders die een Ardeense baan plannen. Of Vlamingen die Amerikaans dan wel Cubaans gaan, bijvoorbeeld
Op het end zijn zo'n 'exotische' banen dan toch ook weer niet zo exclusief, wellicht. Wat een perfecte uitvoering niet uitsluit, uiteraard. ;)
Met het origineel bedoel je onze huidige baan?
Dat is en rechthoekige baan van 7x10 meter, geen niveaus met een Hollands landschap.
Via https://www.youtube.com/results?search_query=drijfstang+nunspeet (https://www.youtube.com/results?search_query=drijfstang+nunspeet) is er genoeg beeldmateriaal te vinden.
-
Ha Matthijs,
Dank je wel voor deze aanvullingen.
Het idee van een tussenwand is vaker voorbij gekomen en dat moeten we even zien wat we daar mee kunnen doen.
Gegroet!
Jurgen Pos
-
@JurgenPos: Wat vind je van de aangedragen voorstellen? Er zitten een aantal tussen die niet alledaags zijn maar wel interessant spoorbedrijf kunnen geven. En als het echt bedoeld is voor maar 2 - 3 open dagen dan zou ik voor bijvoorbeeld het idee van Matthijs gaan.
Trouwens: Ik zie op de video's nog wel wat palen in de ruimte staan. En ik zie een LGB-baan tegen het plafond. Wil je daar goed bij kunnen zal je dus ook rekening mee moeten houden. Dat maakt het ontwerpen weer wat lastiger. Daarom zou je iemand eigenlijk over de vloer moeten hebben om het een en ander goed in te schatten.
Groet
-
De aangedragen voorstellen hebben nieuwe inzichten gegeven over de vorm van de baan, zoals ik ook heb gereageerd op de voorstellen.
Zo zijn de organische vormen niet onze eerste gedachten, maar wel interessant om verder over in gesprek te gaan op de vereniging. Hiernaast zijn er vooral ideeën aangedragen die gaan over de vorm van baan en niet zozeer baanontwerpen of delen hiervan. Vooralsnog is er alleen een basis ontwerp op hoofdlijnen aangedragen door Benelux795.
Wij hebben bewust de palen en de LGB baan niet benoemt. De LGB baan kan zeer eenvoudig veranderd worden en ook voor de palen vinden we wel een oplossing.
Het ontwerp wordt leidend, al het andere kan veranderd worden.
En iedereen is welkom hoor bij onze vereniging aan de Bloemhofweg 99 in Nunspeet!
-
Met het origineel bedoel je onze huidige baan?
ik bedoelde "origineel" (niet het origineel) ) in de betekenis van "bijzonder, apart, ànders, niet doorsnee . . ." .
Met de bedenking of een Beierse baan door een Brit, een Zwitserse door een Vlaming of een Luxemburgse door een Nederlander, heden-ten-dage nog wel voldoende origineel kunnen zijn. Bijna alles is wel eens uitgedacht & uitgewerkt .
-
Hiernaast zijn er vooral ideeën aangedragen die gaan over de vorm van baan en niet zozeer baanontwerpen of delen hiervan. Vooralsnog is er alleen een basis ontwerp op hoofdlijnen aangedragen door Benelux795.
Wat natuurlijk wel logisch is. Een goed baanplan maken begint bij de vraag hoe je de totale baan in je ruimte gaat plaatsen zodat je weet welke vorm en afmeting je tot beschikking hebt. Daarna maak je een vlekkenplan om de belangrijkste onderdelen van de baan een logische plaats te geven (zoals stations, werkplaats en bv industrie). Al je daar een goed gevoel bij hebt ga je het het principe verloop van de sporen bedenken die je in laatste fase uitwerkt tot het feitelijke baanplan.
Het is net als het ontwerp van een gebouw (waar ik dagelijks mee van doen heb)….. je moet het proces logisch opbouwen en niet meteen als eerste plaatje een uitgewerkt plan willen hebben.
Gr Frank
-
Waar we als vereniging aan gebonden zijn is dat 95% van de treinen in bezit is van de clubleden. Deze treinen (250+) hebben nagenoeg allemaal een Nederlands/Duits tintje omdat onze huidige baan een Nederlandse baan is. We kunnen dus niet - hoe jammer misschien ook - voor enkel Frans of iets dergelijks gaan.
Zelf ben ik wel gecharmeerd van een (fictief) drie- of vier landenpunt. Dan bereid je je mogelijkheden fors uit.
Dat is natuurlijk de vraag. Als alle leden het leuk vinden om één of twee (bijvoorbeeld) Franse treinen te kopen, ben je er ook. Het kán juist een legitieme reden zijn om naast ieders eigen verzameling voor de vereniging een ‘exotisch’ model aan te schaffen. En dat zou voor een aantal ook nog eens juist dat model kunnen zijn waar ze in het 1 op 1 iets speciaals mee hebben beleefd.
Het is natuurlijk wel zo, als de leden daar geen trek in hebben, houdt het op.
Zo’n drie- of vierlandenpunt kan inderdaad ook erg leuk zijn!
Ben het tenslotte zeker met de Frank 123 eens. Kijk eerst wat de meest ideale opstelling van de baan kan worden. Kolommen van het gebouw heb je liever niet midden in je landschap. Vluchtwegen moeten goed bereikbaar zijn. De baan moet overal goed bereikbaar zijn. Er zijn alleen al aan de opstelling genoeg eisen en wensen. Vul dat eerst in, dat baanplan komt wel.
Jeroen
-
Een drielandensituatie had ik ook op mijn tentoonstellingsbaantje Without. Het stationnetje Without was gesitueerd in Nederlands Limburg, dus er stopten DE-2'tjes. Maar er kwamen ook Duitse treinen door die naar België gingen en Belgische treinen naar Duitsland. Zelfs de TEE kwam er voorbij als die wegens werkzaamheden was omgeleid. Als je er zo een verhaal bij hebt is alles mogelijk.
-
Ben het tenslotte zeker met de zFrank 123 eens. Kijk eerst wat de meest ideale opstelling van de baan kan worden. Kolommen van het gebouw heb je liever niet midden in je landschap. Vluchtwegen moeten goed bereikbaar zijn. De baan moet overal goed bereikbaar zijn. Er zijn alleen al aan de opstelling genoeg eisen en wensen. Vul dat eerst in, dat baanplan komt wel.
Inderdaad. Helemaal gelijk wat Frank en Jeroen aangeven. Eerst bepalen van de vorm inclusief alle "beperkingen en obstakels". Dus inclusief de kolommen. Dat is je basis. Je hebt nu een paar basisvormen gekregen. Die moeten nu verder uitgewerkt worden. En het baanplan is "fijn". Van Grof naar fijn.
Als je verwacht dat je meteen een compleet baanplan krijgt dan verwacht je mensen hier op het forum ontzettend veel tijd gaan besteden aan een gedetailleerd ontwerp. Dat mogelijk niet uitgevoerd gaat worden. Is dat een redelijke vraag? Je bent helaas niet alleen degene die over het ontwerp gaat. De rest van de vereniging heeft een stem en een mening in het geheel. Dat is een langdurig proces. Daarom gaf ik in het begin al aan dat een professioneel ontwerper de vereniging daarbij kan helpen. Die kan ook een deel van dat proces begeleiden. Dat zal nog wel wat tijd kosten.
Groet Ronald.
-
Kolommen van het gebouw heb je liever niet midden in je landschap.
Maar waar dan wel? Midden in de looppaden is volgens mij nog onhandiger.
-
Reagerend op de eerste post: lekker, zo'n ruimte! Ik heb jullie huidige baan wel eens gezien en ja, tijd voor een nieuw ontwerp! Mijn tip: tracteer jezelf op minimum radius van 1m, en op de "paradebaan" natuurlijk veel meer. Daarop komen treinen veel beter tot hun recht, oude messing locs kunnen dan ook hun benen strekken.
-
Een gedetailleerde plattegrond zou handig zijn waarop in ieder geval onderstaande punten staan:
- Kolommen en andere (mogelijke) obstakels
- Nooduitgangen en mogelijke aanwezige brandblussers e.d.
- Stroompunten
- Lichtpunten
Met behulp van deze plattegrond bepalen van de vorm van de modelbaan. Ik weet niet wat voor kolommen het precies zijn maar misschien kunnen deze ook deels als onderdeel van de constructie gebruikt worden voor de modelbaan.
En wanneer de vorm bepaald is dat er dan naar het sporenplan gekeken kan worden. Dit kan eerst schematisch van waar er mogelijk een station, stad, industrie moet moet komen en daarna gedetailleerder dat er dan gekeken wordt naar het sporenplan.
mvg,
Matthijs
-
Goedemiddag allen,
Kennelijk is er een grote behoefte aan hoe de ruimte is ingedeeld, terrwijl dit eigenlijk helemaal niet belangrijk is.
Wij vragen jullie hulp voor een baanplan en dat kan dus in elke vorm zijn, zoals we een aantal organisch vormgegeven banen hebben gezien (heel leuk!)
Wij hebben een grote ruimte beschikbaar en waren juist nieuwsgierig met welke ontwerpen onze mede hobbyisten zouden komen.
We hebben nu een aantal voorstellen langs zien komen die ons aan het denken hebben gezet.
Om toch aan jullie behoefte te kunnen voldoen even een korte reactie op het bericht van Mattijs: stroompunten en lichtpunten zijn niet relevant want wij kunnen alles zeer eenvoudig aanpassen.
De nieuwe baan is leidend en daaraan zullen wij - indien nodig - de ruimte, stroom- en lichtpunten op aanpassen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Ho-baan-6365066863aba.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Ho-baan-6365066863aba.png)
Ook voor wat betreft de kolommen: een baanplan kan je eenvoudig om kolommen (10x10cm) heen 'vouwen'. En zoals de LGB baan die aan de wand zit hoeven jullie je geen zorgen te maken.
Doe alsof die LGB baan niet bestaat.
Er is een ruimte met een aantal randvoorwaarden zoals in mijn openingsbericht van dit draadje, omdat we van een aantal zaken niet kunnen doen alsof ze niet bestaan.
Verder hebben jullie een leeg vel papier.
Gegroet!
Jurgen pos
-
Ook voor wat betreft de kolommen: een baanplan kan je eenvoudig om kolommen (10x10cm) heen 'vouwen'.
Ben ik helemaal met je eens. Maar een kolom in een looppad is heel onhandig. Dus uit dat oogpunt is het wel handig om te weten waar ze staan.
De vrije loopruimte rondom houd je nog steeds op iets meer dan een meter. Ik denk dat dat veel te smal is. Je zou de opstelling tegen de linkerwand kunnen zetten, dan heb je rechts ruim 2 meter. Veel handiger. En voor en achter maak je de gangpaden ook 2 meter, dan wordt de maat van 7 meter verkleind naar 5 meter. Nog steeds een aanzienlijke afmeting, breder dan een doorzonwoonkamer.
-
Die loopruimte van een goeie meter lijkt ook mij echt te weinig; denk aan rollators, rugzakken en buggy's. Ik ben in het verleden een aantal keren in Nunspeet geweest en vond de ruimte echt te krap; wachten op mensen voor je die uitgebreid staan te kletsen e.d.
-
Hallo, ik ben nieuw hier! Nog volledig in de fase van bedenken wat ik wil qua banenplan en spullen, maar ik vond dit zo'n leuk onderwerp dat ik er een half jaar later toch nog even op wil reageren.
Mee eens dat een meter ruimte krap is. Ook: 10x10 meter betekent dat de binnenste 8x8 meter eigenlijk onbruikbaar is, want dat is voor de kijkers moeilijk te zien en voor de bouwers onmogelijk te bereiken (zonder extra maatregelen).
Mijn eerste gedachte was: waarom niet het spoor langs de wanden. Dan heb je in het midden van de ruimte plek om rond te lopen. Voordeel is ook dat je dan makkelijk horizon en lucht als plaatje op de muur kan plakken voor meer gevoel voor diepte.
Volgende gedachte: wat nu als je het één doet maar het ander niet laat? Dus een half metertje langs alle wanden en wat meer ruimte in de hoeken, en dan in het midden nog altijd 8x8 meter. Of liever eigenlijk een organische vorm zoals eerder gesuggereerd, maar in elk geval met de rechte hoeken er vanaf, dus een achthoek.
Dan heb je dus vier aparte gebieden:
- het midden
- links langs de wand
- rechts langs de wand
- "boven" langs de wand (tussen de twee nooduitgangen)
Ik heb wat van de video's zitten kijken, en het viel me op dat de setup best "druk" is met veel verschillende dingen dicht op elkaar. Ik zou zeggen: handhaaf die stijl in het middendeel.
De drie stukken langs de wanden kan je dan gebruiken voor wat "rustigere" zaken. Ik zou zeggen:
- het Nederlandse spoor, uiteraard te beginnen met station Nunspeet met z'n bosrijke omgeving, en dan verderop koeien in de polder en kleine stationnetjes a la wat je ziet tussen Dordrecht en Goes.
(Wat me erg leuk lijkt is een ondergronds station zoals schiphol. Of, beter nog: Antwerpen Centraal.)
- Duits/Zwitsers: beginnend met laagland en dan uiteindelijk de alpen in, met een station in een dal en een station in de bergen met wellicht een skipiste. En dan met die leuke glooiende Zwitserse dalen met die karakteristieke dorpen.
- last but not least: iets heel anders: de Amerikaanse prairie, waar 100 jaar geleden stoomlocs de dienst uitmaakten en nu die enorme Amerikaanse diesels met anderhalve kilometer vracht op sleeptouw. Aan de ene kant vlak naast de nooduitgang een berg. Aan de andere kant ook een berg, maar daarna nog een vlak stukje met wat opstelsporen en stoom-infra. (Maar als je aan de andere kant van die berg blijft zie je dat niet dus kan je je net zo goed in het heden wanen.) Dan spoor over het vlakke deel en ook tussen die bergen, met nog een leuke spoorbrug.
Als er nog interesse is wil ik dat Amerikaanse stuk wel verder uitwerken.
Wat me overigens in de video's opviel is de TL-balken boven het spoor. Natuurlijk heb je dan wel het vaak grijze Nederlandse weer, maar sfeervol is anders. Spots die voor zonlicht zorgen en aparte (kleur-instelbare) lampen voor het blauwe hemellicht kunnen voor meer levensechte schaduwen zorgen. En dan een aparte spot met geler licht voor de ondergaande zon. En uiteindelijk donker blauw van boven waarbij het licht van de modellen goed uitkomt alsof de zon net onder is.
-
Een update vanuit onze kant omdat wij merken dat er een aantal forumleden nieuwsgierig zijn geworden wat we uiteindelijk gaan doen.
Ik had gezegd dat we als vereniging zouden toewerken naar een besluit in april 2023.
Uiteindelijk hebben we in de laatste week van april besloten om verder te gaan ontwerpen aan een nieuwe baan!
Om een beetje gevoel te krijgen bij de verwachte kosten en mogelijkheden, hebben we op basis van alle suggesties en ontwerpen die wij van jullie hebben mogen ontvangen, een ontwerp op hoofdlijnen gecreëerd.
Gezien de omvang van het project, niet alleen financieel maar ook qua tijd, hebben we in onze jaarvergadering het onderwerp behandeld met de uitkomst dat de eerste schetsen zeer veel van onze wensen kan vervullen.
Zo hebben we een ontwerp op 5 niveaus (van -1 naar +4) met 10 onafhankelijke lussen en verdubbelen we het aantal meters spoor t.o.v. de huidige baan. Er is een smalspoorlijn en een haven met genoeg rangeermogelijkheden
Om ervoor te zorgen dat het bouwplezier niet beperkt blijft tot het clubgebouw gaan we zo veel mogelijk demontabele scenery maken.
Met andere woorden: stel je hebt een dorpsplein, een straatje huizen, een pompstation of tuincentrum dan worden deze gebouwd op een uitneembare plaat hout. Die plaat hout zal een keer of tien worden “gekopieerd” zodat je kan variëren met scenery en clubleden kunnen dan thuis bouwen.
We schaven nu aan een eerste goede versie van het plan waarin we naast de sporen ook ruimte moeten geven aan ons carsystem, zoals het er nu naar uitziet gaan we het aantal meters carsystem minimaal verdubbelen.
Zodra het plan weer een volgende fase ingaat (binnen nu en een paar weken) zal ik hem met jullie delen.
Groeten Jurgen Pos
-
Zo hebben we een ontwerp op 5 niveaus (van -1 naar +4) met 10 onafhankelijke lussen en verdubbelen we het aantal meters spoor t.o.v. de huidige baan.
Van -1 naar +4 zit er ook nog een niveau 0 tussen. Dat maakt 6 niveaus.
Overigens haak ik af bij dit soort projecten. Wat mij betreft over the top.
Ik denk dat je over 10 jaar kunt laten zien wat het geworden is.
-
Dat is het gevaar van zulke grote projecten.... lange, lange bouwtijden. Goed voorbeeld zijn de oudere US bouwers die 30 jaar aan een kelderimperium bouwen. Ze doen dat vaak wel met meerdere personen maar dan nog duurt het erg lang voordat er ook maar iets rijdt.
Maar ik ben wel benieuwd naar het uiteindelijke plan :)
-
Een van die Amerikaanse bouwers was destijds Bruce Chubb in de Model Railroader in de jaren 80.
De hele familie incl vrienden was er bij betrokken ,ook bij het rijden ermee.
De baan liep ook nog door een deel van hun huis (Zou ik niet hoeven te doen) ::)
Peter
-
Klein typefoutje want niveau -1 hebben we uit het ontwerp gelaten.
We hebben 5 niveaus van 0,1,2,3 en 4
Ten aanzien van de bouwtijden nog wat opmerkingen voor de context: Vanzelfsprekend is dit een project van de lange adem, minimaal 5 jaar. Maar dat is ook niet erg.
Als vereniging hebben we ervaring met grote projecten die we door goed te plannen en te organiseren vrij snel kunnen afronden. Zo is bij ons de digitalisatie van de H0baan, van volledig analoog naar volledig digitaal met kilometers nieuwe bekabeling, aansturing, nieuwe sporen, inclusief inmeten, testen en inregelen van al het rijdend materieel en een zomervakantie in 7 maanden afgerond. Een enorme klus.
Voor dit plan hebben wij bijvoorbeeld voor de onderbouw de mogelijkheid om deze via 1 van onze donateurs met een CNC houtfreesmachine te maken. Dat scheelt veel tijd tijdens de bouw.
Hiervoor af gaat natuurlijk het nodige ontwerp werk maar daar hebben een aantal leden zich in gespecialiseerd, ook beroepsmatig.