BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: bask185 op 12 October 2022, 22:00:06

Titel: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 12 October 2022, 22:00:06
Beste modelspoorder,

Speciaal voor diegene die geen kaas hebben gegeten van programmeren. Heb ik een grafisch programma gemaakt, genaamd 'Function BloX' om je Arduino te vertellen wat hij moet doen zonder dat je code hoeft te neer te kalken.

Function BloX werkt met zogenaamde 'logische poorten' uit de digitale techniek. Sommigen van jullie zullen dit herkennen omdat dit iets is wat op sommige middelbare scholen wordt gegeven als onderdeel van het vak Natuurkunde. Deze digitale techniek vind je bijvoorbeeld ook terug in de wereld van pneumatiek.  Pneumatiek kent OF ventielen en EN ventielen en Function BloX kent OF poorten en EN poorten.

Ik heb op mijn zeer prille en nog-in-ontwikkeling website een uitgebreide pagina (https://train-science.com/FunctionBlox/) gemaakt waarin alles wordt uitgelegd met een paar filmpjes. Onderin deze pagina wordt uitgelegd hoe makkelijk het is te installeren en te gebruiken. Een filmpje van het gebruik zet ik ook hier neer.

https://www.youtube.com/v/O_fTdzTvBJY

Het is mijn hoop dat dit mensen verder kan helpen met arduino projectjes die niet van de grond komen. Het zou natuurlijk leuk zijn als meer mensen dingen rondom hun modelbaan kunnen laten bewegen en lichteffecten kunnen geven  :angel:.
(https://modeltrainelektronics.files.wordpress.com/2022/10/mainscreen.png?w=1024)

Dit is de eerste release. Ik heb elk blokje afzonderlijk en in een combinatie getest, maar ik heb nog niet echt grote programma's gebruikt. Dat AHOB voorbeeld op mijn site.. die zou moeten werken.. en ik denk dat hij ook werkt, maar of hij echt werkt dat weet ik nog niet... maar ik denk het wel  :P

Mvg,

Bas


Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: C-rails op 13 October 2022, 07:18:05
Ik vind dit een leuk initiatief. Ik denk, dat er ook veel meer gebruik gemaakt gaat worden van de Arduino. Ik heb gezien, dat jij er ook lekker mee bezig bent.
Ook bij de buren is er iemand, die de Arduino gebruikt voor steppermotoren (https://www.youtube.com/watch?v=dpmn7QVsy34) om wissels om te zetten. De Arduino wordt dan aangestuurd met iTrain. De houders (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84892.0) maakt hij mbv. een 3D-printer.

Wat zou het mooi zijn als we hier ook .ino zouden kunnen uitwisselen.
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: meino op 13 October 2022, 09:52:32
Cor er zijn diverse draadjes op het forum waarin delen en ook vaak complete .ino bestanden zijn gepubliceerd. Daar zitten ook het aansturen van stappenmotors en koppelingenvia DCC tussen. Of bedoel je dat een complete .ino bestand in de vorm van een plaatje, als een soort aanhangsel gepubliceerd kan worden?

Groet Meino
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 13 October 2022, 10:33:33
[offtopic]
Die stappenmotoren heb ik thuis ook liggen. Ik heb er eentje aan de praat gekregen, maar ze hebben echt weinig koppel. Iemand wilde ze gebruiken voor peco wissels maar met de veer er nog in... dat ging hem niet worden. Zonder veer denk ik dat het wel een succes is zoals op het filmpje. Ik heb wel ook een SMD print ontwerp liggen voor deze motoren met DCC interface, maar die staat niet hoog op mijn todo lijst.

Ik heb laatste een nieuwe servo beugel ontworpen en geprint om met microswitches de punstukken te polariseren. Ik denk dat dat een groter succes wordt.
[/offtopic]

Ik heb omtrent stappenmotors wel plannen voor in Function Blox. Hoewel dat hier nog niet relevant is, ben ik een universele print aan het maken met o.a. een H brug. Die print van het filmpje is versie 1, versie 2 is besteld, versie 3 is ontworpen en 4 moet nog worden uitgewerkt  ::). Met deze print kan je 2 analoge pwm regelaren mee maken, je kan hem dan ook als DCC booster gebruiken of je kan er een stappenmotor mee aansturen (zonder microstepping). En behalve de H brug, heb ik nog 8 servo connectoren, 8 ingebouwde relais, 16 ingangen met of zonder stroomdetectie te gebruiken, 2 analoge ingangen voor bijvoorbeeld potmeters en versie 4 wil ik een loconet-B interface geven.

Behalve een paar standaard .ino bestanden die je er zo in kan schieten voor bijvoorbeeld een pwm regelaar die je kan bedienen met een multimaus. Wil ik deze print ook kunnen 'programmeren' met een aangepast versie van Function BloX. Dan kan je de print gebruiken als loconet terugmelder,  loconet  servo decoder,  loconet relais decoder, 2 kanaals loconet booster <--  of deze 4 dingen tegelijk. Je moet nu ook denken aan een loconet rijregelaar. Met de H brug en de ingangen zou je er ook een draaischijfdecoder van kunnen maken (hoewel dat ik deze nog uitvogelen).

En om het dan nog makkelijk te houden, wil ik op voorhand dan een paar standaard Function BloX programma's bij leveren met de bovengenoemde functionaliteiten.

@ Cor,
Als je voor iets een .ino nodig heb, moet je me mailen. Daar kan ik je bij helpen.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: MartinH0 op 13 October 2022, 11:14:41
Tjee Bas, dit zou voor mij een uitkomst zijn. Ik heb een blind spot voor programmeren maar die digitale functies ken ik nog uit mijn middelbare school tijd al is dat alweer een paar jaar geleden.

Ik ga het proberen en meld me als ik ergens tegenaan loop.

Inmiddels je site en uitleg even doorgenomen maar het is toch wat complexer zo op 't 1e gezicht  :o
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 13 October 2022, 11:32:14
Je moet natuurlijk wel wat kunnen met je arduino  ;D. Als ik het strikt digitaal had gehouden, kon je helemaal niks doen met pwm, servo's en analoge sensors   :police:
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: MartinH0 op 13 October 2022, 11:53:24
De 1e paar YT filmpjes zijn helaas zonder geluid en ik had meteen een 1e vastloper in je programma maar we strompelen verder.
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: MartinH0 op 13 October 2022, 11:59:28

Je moet natuurlijk wel wat kunnen met je arduino  ;D . Als ik het strikt digitaal had gehouden, kon je helemaal niks doen met pwm, servo's en analoge sensors   :police:

Gelukkig heb ik aanvullend nog een hbo opleiding erachteraan gedaan  ;D
Maar ook dat is alweer een tijdje geleden.
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: MartinH0 op 13 October 2022, 12:10:24
Bas, ik mis lampjes en schakelaars om te testen?
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 13 October 2022, 12:20:16
Bedankt voor je input Martin!

Dat zijn de input en output blokjes. Linker kolom.

De inputs maken standaard gebruik van hun interne pull-up weerstanden. Dus als je niks aansluit is de input standaard 'hoog'. Met een schakelaar kan je de input aan de ground verbinden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-6347e4afacbf3.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-6347e4afacbf3.png)
Citaat
De 1e paar YT filmpjes zijn helaas zonder geluid
Dat klopt, die zijn ook zonder geluid opgenomen. Ik had toen ook nog geen webcam. Ik dacht de textuele uitleg met een klein beetje visualisatie (pff moeilijke woorden vandaag  ::) ) voldoende was.

Als je programma vastloopt, crasht het dan? of doet het simpelweg niks meer. Dat laatste heb ik zelf ook wel eens, maar dat komt dan doordat ik per ongeluk ergens onder in een blokje klik en dan moet ik een nummer aanpassen. Zolang ik dan niet op enter drukt, kan ik dan niks doen.

Ik denk dat het wel mogelijk is, om dat aan te passen. Als je een nummer aangepast heb, dat je niet perse hoeft te "enteren" maar gewoon elders kan klikken.. Dat is misschien nog wel makkelijker ook  :police:. 

Mvg,

Bas


Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: KNed op 13 October 2022, 12:23:29
Ik heb er niet inhoudelijk naar gekeken maar het idee klinkt goed. Leuk om het zo voor anderen laagdrempeliger te maken.
(al blijf ik zelf gewoon lekker programmeren :) )
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: jerrytrein op 13 October 2022, 12:31:47
 (y)
Ik heb het gedownload ,en het komt in beeld
Ik ga het weekend weer eens lekker stoeien hiemee
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: Eric v C op 13 October 2022, 12:43:17
Function BloX werkt met zogenaamde 'logische poorten' uit de digitale techniek. Sommigen van jullie zullen dit herkennen omdat dit iets is wat op sommige middelbare scholen wordt gegeven als onderdeel van het vak Natuurkunde. Deze digitale techniek vind je bijvoorbeeld ook terug in de wereld van pneumatiek.  Pneumatiek kent OF ventielen en EN ventielen en Function BloX kent OF poorten en EN poorten.
Bas

Bas ,

Dit ziet er veelbelovend uit.
Ik ga dit volgend weekend eens bekijken, hoewel Arduino programmeren me inmiddels wel enigszins lukt.
Maar als het slimmer  en sneller kan met meer documentatie (wat je zo ook impliciet doet) lijkt het handiger.

Dank alvast voor het delen. Eric
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: MartinH0 op 13 October 2022, 12:51:18
Bas, ik ga er nog verder mee stoeien en zal al mijn vragen en opmerkingen bij elkaar rapen. Hopelijk komen anderen ook nog met opmerkingen.


Misschien kun je achteraf de YT filmpjes nog van geschreven commentaar of opnieuw inspreken voorzien?
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 13 October 2022, 12:56:48
Met mn nieuwe WC ( = afkorting voor Web Cam niet Water Closet  :P ) kan ik dat nu  ;)

Vanavond is wel modelspoorclubavond, dan ben ik niet zo actief hier.
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: C-rails op 13 October 2022, 14:19:41
Of bedoel je dat een complete .ino bestand ...., als een soort aanhangsel gepubliceerd kan worden?

Ik bedoel heel simpel, dat het bestand .ino kan worden toegevoegd, zoals je her en der ook .JPEG, .PDF of .PNG kunt toevoegen, zoals bij de buren.

Zelf heb ik ook een steppermotor gekocht om eens te experimenteren en dat lukt redelijk, maar ik wil ook een soort van reset hebben, dat als alles zonder stroom komt te staan bijvoorbeeld de wissel automatisch bij het inschakelen op rechtuit gaat en niet 'onderweg' blijft hangen.
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: meino op 13 October 2022, 14:59:38
Ik (en bas denk ik ook wel) wil daar wel op reageren, maar het lijkt me beter om dit in een nieuw draadje te doen. Je kunt me ook een PB sturen, maar dan blijft het verborgen voor anderen.

Groet Meino
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: MartinH0 op 14 October 2022, 14:06:56
Even terug on topic  ;)

Bas, ik heb je uitleg nu een paar keren gelezen en ik vind het geweldig mooi wat je gemaakt heb. Ik ga het ook doorgeven aan de collega op mijn werk die graag met Arduino's speelt maar zijn weg er nog niet zo in heeft gevonden net als ik.

Vragen die nu in me op komen:
1) Ik stoei nog met de volgende functies SAVE PROGRAM CLEAR en QUIT.
Misschien wil je hier apart een definitie van maken in je uitleg op je website?
Met PROGRAM stuur je wat je gemaakt hebt naar de arduino. Dát hard- en software gedeelte moet ik eerst eens installeren om na te kunnen spelen. Heb je trouwens voor de chinese Arduino's een speciaal stukje software nodig om je USB poort aan te sturen?
Met QUIT sla je het programma op en sluit je af maar ik zie nergens de mogelijkheid een filenaam aan te geven. Je wilt toch je frutsels niet steeds overschrijven maar bewaren lijkt me. SAVE is tussendoor opslaan zonder af te sluiten?
CLEAR is een gevaarlijke. Alles wat je gemaakt hebt is meteen weg. Er is geen UNDO knop dus kan deze CLEAR knop niet verder weg van de PROGRAM of eerst de vraag "weet u het zeker" ofzo voordat je werk wordt verwijderd.
Een UNDO knop is overigens altijd erg handig.


2) Verder zijn de blokjes erg mini als je informatie wilt invoeren. Voor mij als senior  ;D  mogen ze wel wat groter.
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: Robkop op 14 October 2022, 17:52:14
Interessant voor mij als geïnteresseerde maar onwetende op het gebied van arduino’s.
Ik ga dit draadje volgen en wellicht binnenkort ‘s zo’n arduinootje zien te bemachtigen.
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 14 October 2022, 21:15:32
Vragen die nu in me op komen:
1) Ik stoei nog met de volgende functies SAVE PROGRAM CLEAR en QUIT.
Misschien wil je hier apart een definitie van maken in je uitleg op je website?
Ja dat is een goed idee...  ::)

Eerst was er de 'save' knop. Met save kon ik het programma opslaan in een .csv zodat je bij het openen weer verder kon gaan waar je gebleven was.
Vervolgens kwam de 'PROGRAM' knop omdat ik natuurlijk het arduino programma moest maken.

Toen ervaarde ik dat ik nog wel eens per ongeluk het programma afsloot met escape.. dat kon ik er uit slopen maar toen had ik geen methode om het programma te sluiten (hoewel ALT-F4 ook werkt) + ik zou aanvankelijk een borderloze (dus zonder kruisje rechts bovenin) maken. Dus toen kwam QUIT in het leven.

Maar toen had ik al gauw met regelmaat dat ik op QUIT drukte zonder op te slaan... super vervelend natuurlijk. Dus toen deed quit meteen alles maar... die 2 regeltjes.

Citaat
Heb je trouwens voor de chinese Arduino's een speciaal stukje software nodig om je USB poort aan te sturen?
Dat verschilt wel eens per computer maar idd. De Chinese kopieen maken gebruik van een andere usb chip en die driver staat niet standaard op elke computer. Dat is de CH340 driver.  Die kan je o.a. hier (https://sparks.gogo.co.nz/ch340.html) vinden. Het ziet er erg chinees en sketchy uit, maar deze werkt.


Citaat
Met QUIT sla je het programma op en sluit je af maar ik zie nergens de mogelijkheid een filenaam aan te geven. Je wilt toch je frutsels niet steeds overschrijven maar bewaren lijkt me.
Nee dat klopt helemaal en dat moet ik ook nog doen.

Citaat
SAVE is tussendoor opslaan zonder af te sluiten?
Ja dat klopt, maar aangezien Quit het ook doet, is die een beetje.. overbodig op dit moment. Maar vanwege het vorige puntje, laat ik hem er wel in staan. Dan kan je tussentijdse programma's nog opslaan onder een andere naam

Citaat
CLEAR is een gevaarlijke. Alles wat je gemaakt hebt is meteen weg. Er is geen UNDO knop dus kan deze CLEAR knop niet verder weg van de PROGRAM of eerst de vraag "weet u het zeker" ofzo voordat je werk wordt verwijderd.
Een UNDO knop is overigens altijd erg handig.
Added to todo list  ;)

Citaat
2) Verder zijn de blokjes erg mini als je informatie wilt invoeren. Voor mij als senior  ;D  mogen ze wel wat groter.
Ik kan wel inzoomen en uitzoomen, maar wat ik nog niet kan is 'panning' (<= het verplaatsen van je scherm om een ander deel te kunnen zien). Daar was ik mee bezig maar dat panning blijkt tricky te zijn. Ik had wel wat succesen, maar ik sloopte telkens iets anders. Nieuwe blokjes aanmaken was ruk, blokjes werden anders getoond dan dat ze stonden.. Toen bedacht ik me, omwille van mijn mentale gezondheid, om eerst het file systeem te gaan maken om met meerdere bestanden te werken.

Omtrent die teksten.  Ik kan het zoomen wel terug zetten, dan worden de blokjes groter (of kleiner  :P), maar je kan minder blokjes kwijt. Ik kan ook de ingevoerde nummers weergeven bovenin het scherm. Dan kan je tenminste zien wat je precies aan het tikken ben.

Ik zal van de week weer ff aan de slag gaan, op naar v1.1.0.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: MartinH0 op 15 October 2022, 12:35:34
Bas, we zien het graag tegemoet  :laugh:
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: Eric B op 15 October 2022, 12:44:15
Krijg ik zo waarlijk Siemens S5/S7 flashbacks  ;D

Ik volg ...
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: BrightonBelle op 15 October 2022, 12:57:48
Hier ligt al tijden een arduino stof te verzamelen..... :-[
De onvermijdelijke (beginners-) vraag; doet de Linux download het ook op de Mac?

Grtz Gerard
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 15 October 2022, 14:34:11
Nee maar ik kan ook een Mac binary exporteren. Alleen de Windows versie heeft embedded Java. Mac en Linux gebruikers moeten zelf er voor zorgen dat ze Java 8 hebben (als dat er standaard nog niet op zit)

Het laden en opslaan van meerdere bestanden werkt inmiddels. Ik kan ook gebruik maken van die standaard schermpjes  ;D

Mvg,

Bas

EDIT:
Mac lijkt een opstakel te zijn  :-\  Ik eh... moet ff dingen op internet opzoeken..

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-634aab49279ce.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-634aab49279ce.png)

Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 15 October 2022, 17:04:30
Ik heb een update gedaan. Versie V1.1.0  (y)

De changelog
Citaat
commit a0eb3c1299a65baeb9ba31b47919cbcb5fbf47d3 (HEAD -> master, tag: V1.1.0)
Date:   Sat Oct 15 15:26:07 2022 +0200

    - enabled zooming with middle mousewheel (N.B. panning does not work)
    - adjustable numbers like pin numbers and times are now visable in the texts on top of the display
    - loading and saving files of choise is added. It works using the OS's windows
    - added changelog.txt to deployed new versions.
    - clear button has been removed

Ik heb ook de website aangepast met een paar nieuwe filmpjes (met audio deze keer  :P)


Ik weet niet of dit iemand nog interesseert maar ik leg wel uit hoe het versie beheer ongeveer werkt. Dus je kan hier stoppen met lezen  ;D

Een versie nummer bestaat uit drie getallen. Het eerste getal is de hoofd versie, het 2e getal is de revisie met feature update en het laatste getal zijn de bug fixes.

Als ik op versie 1.2.3 zit, en ik los een bug op, wordt dat versie 1.2.4. Als ik een feature toevoeg, zou het 1.3.3 worden. Als het een dusdanige wijziging betreft dat de nieuwe software niet meer backwards compatibel is dan gaat het eerste nummer omhoog en wordt de rest gereset.

Als ik dus dingen toevoeg waardoor je niet langer je bestaande programma's kan openen, dan zou ik versie 2.0.0 hebben.

Ik beheer mijn software in git. Git is een versie beheer software waar een groot deel van alle programmeurs mee werken. Er zitten handige tools in om je software mee te beheren, je kan opsporen wanneer een bepaalde bug zijn entree gedaan heb, je kan versies vergelijken met elkaar etc.

Een van de features is de zgn ' git tag'. Met een tag release ik een versie. Dan moet ik een naampje invullen. In mijn geval zijn dat die hierboven besproken nummers.

Dit is een grafische weergave van hoe mijn 'boom' er uit ziet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-634ac87501f2a.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme-634ac87501f2a.png)

Elk zo'n bolletje is een 'commit'. De wijzigingen liggen opgeslagen in de commits. Je kan met git heel makkelijk wisselen tussen commits om te bekijken hoe het vroeger precies zat.

Ik heb voor mezelf en voor werk eerder een scriptje gemaakt waarmee je nieuw software versie kan releasen. Dat scriptje heb ik nu aangepast en met dit script wordt een boel voor me gedaan.

Als ik dit script uitvoer dan moet ik eerst een versie nummer intikken, dan moet ik tekst invoeren van wat ik allemaal uitgespookt heb (de release notes/changelog). Dit versienummer wordt vervolgens toegevoegd aan de broncode van FunctionBloX en daarna wordt het project opnieuw gecompileerd om het versie nummer in het programma zelf te krijgen. Dat zijn die zware nummers onder in.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme1-634ac9dfe7791.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/deleteme1-634ac9dfe7791.png)

Ik maak ook gebruik van git om de changelogs te maken. Voor een commit moet ik toch invoeren wat ik doe. Het script neemt alleen de commits waar een tag aan is geplakt, en gebruikt die om de changelogs aan te maken. In de changelog staan daarom de tags, het commit nummer, de datum en de beschrijving. (Er staat dan ook nog in welke op welke 'branch' de commit zit)
commit a0eb3c1299a65baeb9ba31b47919cbcb5fbf47d3 (HEAD -> master, tag: V1.1.0)
Date:   Sat Oct 15 15:26:07 2022 +0200

Dan laat het script processing de 'binaries' (<= de applicatie die ik jullie laat downloaden) uitpoepen, dan worden er nog wat dingetjes zoals de plaatjes en de changelog naar gekopieerd en alles wordt dan in 2 zipjes gestopt voor windows en voor linux. En als laatste worden de zipjes getransplanteerd van mijn werk folder naar de dropbox folder toe om voor jullie te downloaden.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 15 October 2022, 17:10:54
@BrightonBelle
Processing kan niet meer van windows of linux naar mac converteren. Dit kon wel ooit. De schuldige in dit verhaal is mac. Apple moest weer moeilijk doen op een gegeven moment.

Andersom werkt het wel, je kan dus op een mac pc wel processing programma's converteren naar windows en linux.. waar men gewoon makkelijk doet  :P

Op de download pagina van processing (https://processing.org/download) kan je zelf ook processing installeren. Dat stelt weinig voor, je haalt een zipje oid binnen, die zet je waar je wilt en je kan direct projecten openen en runnen.

Als je dan processing werkend heb, heb je alleen mijn broncode nodig en die kan je ook als zipje downloaden.

Ik zal hiervan ook even een filmpje maken. <-- DONE Het werkt namelijk voor windows en linux niet anders.

https://www.youtube.com/v/lYxcaTHD8Sc

Mvg,

Bas

Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: BrightonBelle op 15 October 2022, 19:04:58
Top Bask! Dat van Apple die moeilijk doet komt me bekend voor!
Ik ga er morgen ff voor zitten.  Heel erg bedankt al vast!

Grtz Gerard
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 30 April 2023, 22:56:11
Ik heb vandaag nog een todo'tje van mijn lijst kunnen scrappen  ;).

Ik heb een DCC blokje toegevoegd aan FunctionBloX  :police:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/deleteme-644ed4cf25902.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/deleteme-644ed4cf25902.png)

Het blokje zelf werkt tamelijk simpel. Je kan in het blokje een getal invoeren, dat is het DCC adres. Als dat adres wordt aangestuurd, verandert uitgang Q naar hoog of laag afhankelijk van of de wissel recht of krom wordt geschakeld. Recht is hoog, en krom is laag. Website (https://train-science.com/2022/10/06/function-blox/) is up-to-date

Het werkt zover op mijn testplankje. Je kan niet zomaar je arduino aan DCC hangen daar heb je een optocoupler voor nodig. Ik heb daar een minimalistische printje voor ontworpen. Weinig soldeer werk  (y)
(https://i.imgur.com/dvjP089.jpg)

Mvg,

Bas
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: jerrytrein op 01 May 2023, 11:27:42
Ik heb nog 2 optocouplers van arduino liggen
Kan het daar ook mee
En hoe sluit je dat aan
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 01 May 2023, 11:56:12
(https://trainsciencecom.files.wordpress.com/2022/12/afbeelding-17.png?w=1024) (https://train-science.com/digitale-modelspoor-elektronica/#dcc)
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: jerrytrein op 01 May 2023, 16:51:48
Komt dan DCC A en DCC B op de rails
en pin 2 met ground op bijv een relais
deze heb ik 2 X

https://nl.aliexpress.com/item/1005005479502187.html?spm=a2g0o.productlist.main.37.447121342vvUe3&algo_pvid=1e692642-7169-4369-ace3-4bc2b1197b99&algo_exp_id=1e692642-7169-4369-ace3-4bc2b1197b99-18&pdp_npi=3%40dis%21EUR%210.72%210.72%21%21%21%21%21%402100b0d116829528212843868d0742%2112000033251904306%21sea%21NL%21894233904&curPageLogUid=VYwak8whOYFq
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: jerrytrein op 06 May 2023, 23:06:56
Ik krijg het niet voor elkaar om knop save/een naam ingeven OK
Dan program
sluiten scherm met -
dan naar arduino ino
open dit bestand maar er staat enkel wat er bij een nieuwe schets staat
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 07 May 2023, 10:24:31
https://www.youtube.com/v/JBXbS4ZrCTQ

Ik was trouwens vergeten om de DCC library toe te voegen aan het project. Ik heb ze zojuist toegevoegd aan mijn dropbox folder. Je moet wel eerst een nieuwe zip ophalen voordat je kan compileren.

Dat DCC test programma heb ik getest en werkt nog steeds  (y). Ik kan met wissel 123 nog steeds mijn arduino led aan of uit zetten.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: jerrytrein op 07 May 2023, 17:18:45
Hij laad nu de schets
Nu uitvinden welke pin op spanning komt
En de opto pinnen van de tlp 281 4 channel ik hoe moet aansluiten
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 07 May 2023, 21:11:08
Die optocoupler op breakout is helaas ongeschikt.

Die weerstanden voor de IR leds is slechts 220R. Met een DCC spanning van ~18V zou er ongeveer 75mA door heen moeten gaan. De 'absolute maximum ratings' dicteren niet meer dan 50mA. Heeeeeel misschien dat je er mee weg komt omdat die led 50% van de tijd uit staat.

Probleem 2 is dat er geen reverse diode is opgenomen in het circuit. De 'absolute maximum ratings' dicteren dat de reverse spanning niet hoger mag zijn dan 5V. Dus die 18V DCC spanning zal heel waarschijnlijk lijden tot het vroegtijdig sneuvelen van je optocoupler.

Dan is de schakeltijd ook nog relatief traag in de order van een paar microseconde. Ik denk nog wel snel genoeg voor DCC, maar eh... dat zullen we nooit weten. De optocoupler die we meestal gebruiken voor DCC, de 6n137 schakelt tussen 7 en 23 nanoseconde

(https://www.netram.co.za/31694-medium_default/4-channel-optocoupler-isolation-module.jpg)

Dus nogmaals ik heb hier nog in elkaar gesoldeerde (werkende  ;)) optocoupler print liggen. Ik zou wel eerst kijken of je iets aan de praat krijgt dmv FunctionBloX. Begin lekker simpel koppel een input aan output 13 (dat is de led op de arduino) en hang een schakelaar aan je input.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: jerrytrein op 07 May 2023, 22:26:05
Ik zie de afbeelding niet
Maar het werkt wel
een puls generator
2 outputs
de generator aan beide gekoppeld
2 poorten opgegeven
knippertijd
program
en even save gedaan
naar ino bestand
uploaden naar nano

en 2 leds knipperen

denk om dan een programmatje te maken dat de verlichting
Huisjes aan
gewone verlichting uit
moet enkel even zoeken hoe je i.p.v seconden uren kan ingeven

even zoeken maar je kan dan in de schets de tijd aanpassen
geweldig mooi programma
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 07 May 2023, 23:06:24
Alle tijden vul je in in millisecondes. Dat is simpweg hoe het werkt. Als je bijvoorbeeld een delay wilt van daadwerkelijk 1 uur dan moet je 60 minuten * 60 seconde * 1000ms = 3,600,000 invullen.

Nou is het zo, dat ik een of andere reden de waardes heb begrenst tot slechts 65000 terwijl de arduino tot 4.3 miljard kan tellen. Dit geldt voor het delay blokje als voor het map blokje. (langere getallen passen ook niet in de blokjes en dat ziet er dan verknipt uit).

Ik zal eerdaags die limieten aanpassen en een aparte character toon als het getal niet meer past in het blokje.

Mvg,

Bas

Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: jerrytrein op 08 May 2023, 11:36:49
Wat ook handig is,dat je een programma naam kan invullen ergens
In de schets staat dat boven in
Dan zie je direct ook of je met de goede schets bezig bent
Of een ander herkennings teken

En voor die tijd
Kan je dat ook doen door een reken regel te maken
bijv 3 X 3600
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 09 May 2023, 23:41:40
Citaat
Kan je dat ook doen door een reken regel te maken
bijv 3 X 3600
Nee, je zou wel meerdere delay blokjes achter elkaar kunnen hangen. Met ongeveer 60 delay blokjes van 60 seconden elk, zit je ook op een uur  ::)

Maargoed, ik had me net even boos gemaakt en het eerste gedeelte zit ingebakken. Je kan nu voor zowel het map als delay blokje grotere waardes invullen tot iets van 4 miljard. Dat houdt je wel een paar weken zoet  ;)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/deleteme-645abc5533586.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/deleteme-645abc5533586.png)

Ik moet alleen nog iets creatiefs versieren om die getallen iets in te korten. Misschien dat ik ze kan laten verbergen wanneer ze te groot worden en weer laat tonen als je je muis boven het blokje houdt oid.

Als er weer een release is, hoor je het.

Succes  (y),

Bas
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: jerrytrein op 10 May 2023, 12:38:29
OK
Ik vogel nog even verder met probeersels
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 11 March 2024, 22:38:35
Ik heb geleidelijk nog een beetje werk verricht aan FunctionBloX de afgelopen tijd.

En ik heb een paar leuke/handige features bedacht voor de volgende release.

Toevoeging 1 is dat je straks een Arduino kan programmeren zonder de IDE te hoeven gebruiken. Arduino heeft naast de IDE ook een command line versie (CLI). Doet hetzelfde, maar het werkt wat makkelijker met scriptjes op de achtergrond enzo.

Ik heb daartoe een knop toegevoegd genaamd: 'Upload program'. Het programma kan ook originele arduino's en die kopieën met CH340 usb chippie vinden op de USB poort. En zo kan FunctionBloX zelf het juiste COM poort voor jou selecteren. Je moet alleen nog zelf aanvinken of je een Arduino Mega, Nano, Nano met oude bootloader of UNO wilt programmeren.
(https://i.imgur.com/7iWh96l.png)
(als je andere arduino-achtige boards wilt programmeren, dat kan maar dan moet je gewoon de oude wijze blijven gebruiken)

Toevoeging 2. Kleurtjes.
Tijdens het maken van voorbeeld programma's was ik me continu rot aan het zoeken naar al die blokjes.... en dan heb je het zelf gemaakt  ::). Dus om een beetje onderscheid te maken, heb ik bepaalde dingen gegroepeerd en een willekeurig kleurtje gegeven.
(https://i.imgur.com/qX2Pwj4.jpeg)

Toevoeging 3. Voorbeeld programma's.
Je moet ergens beginnen. En handige methode om iets te leren, is om bestaande dingen aan te passen. Dus heb ik demo programma's om een AHOB en verscheidene soorten DCC decoders te maken. Dus als je nog suggestie heb? be my guest
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-65ef747f7af12.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-65ef747f7af12.png)

Toevoeging 4.
panning (=rond bewegen van je scherm). Ik kon al een tijdje in en uitzoomen. Dat was niet zo lastig. Je had er alleen weinig aan omdat je scherm niet kon verplaatsen. En straks kan dat wel. Ik ben er nog steeds mee bezig. Je ziet ook in bovenstaande plaatje dat de rechter elementen niet staan waar ze horen te staan. Dat was 1 van de kleine bugjes. Na niet twee maar drie pogingen, heb ik eindelijk een werkende oplossing. Je kan nu inzoomen naar andere gebieden. En je kan nu dus in alle vier de windrichtingen je scherm bewegen tot.. best ver. Zo kan je grotere programma's kwijt en dingen verder uit elkaar zetten enzo.

Toevoeging 5.
Teksten. Je kan met een druk op 't' toets. Een tekst toevoegen. Hij verschijnt onder je cursor maar je kan hem plaatsen waar je wilt en invullen wat je wilt. Zo kan je voor jezelf wat geheugensteuntjes en commentaar toevoegen. De teksten worden ook opgeslagen in de csv bestandjes.

Ik weet nog niet wanneer de release plaats zal vinden. All in good time

Ik heb voor in de verre toekomst ook nog een paar ideeën waarvan ik denk dat ze mogelijk zijn.
- simuleren. Je kan in FunctionBlox zelf simulatie mode starten en dan kan je zelf inputs bedienen met je muis en toetsenbord
- ingebouwde seriele terminal. Je kan dan zelf berichten van en naar Arduino afhandelen in FunctionBlox zelf.
- live meekijken met de Arduino. Idee is dat je kan inloggen bij een Arduino die dan alle statussen van blokjes opstuurt zodat je kan bekijken wat er gaande is.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: Eric v C op 12 March 2024, 09:55:51
Bas,

Goed bezig.
Als ik het wat rustiger heb ga ik me er eens in verdiepen wat je allemaal hier produceert.

Vooral "- live meekijken met de Arduino. Idee is dat je kan inloggen bij een Arduino die dan alle statussen van blokjes opstuurt zodat je kan bekijken wat er gaande is." klinkt heel mooi.

Eric
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: Sam op 12 March 2024, 13:27:24
Met interesse heb ik dit onderwerp doorgelezen. Lijkt me echt iets voor mij om een start te maken met Arduino.
In post 1 en Post 27 staat een link naar de onderliggende documentatie/bestanden. Allebei de links werken niet (meer).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-12-13-25-58-Pagina-niet-gevonden-Train-Science-65f04a0b747eb.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-12-13-25-58-Pagina-niet-gevonden-Train-Science-65f04a0b747eb.png)

Kunnen deze een update krijgen?

Ook op de website werkt de link niet (verwijst naar dezelfde niet werkende link https://train-science.com/2022/10/06/function-blox/):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-12-13-29-15-Train-Science-It-ain-t-rocket-no-science-65f04ae49d943.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-03-12-13-29-15-Train-Science-It-ain-t-rocket-no-science-65f04ae49d943.png)
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 12 March 2024, 16:19:33
Citaat
Kunnen deze een update krijgen?
Jazeker. Vandaag of morgen.

Vraag me af hoe dat gebeurt. Ik heb het vaker gezien. Je maakt een site met werkende links en dan verander je iets en dan plots zijn je links of inhoudsopgave kapot. :-\

Bas
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 12 March 2024, 20:08:08
Site is weer geupdate, bedankt voor het melden  ;)
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: onmogelijkhier op 12 March 2024, 20:13:38
Maar de link hierboven werkt nog steeds niet.
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 12 March 2024, 21:20:14
De url van de eerste post hier, heb ik zojuist uitbesteed aan de mods. Die kan ik niet zelf (meer) aanpassen.

Het moet zijn
https://train-science.com/FunctionBlox/ (https://train-science.com/FunctionBlox/)
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: jerrytrein op 12 March 2024, 22:15:38
zou het hiermee ook moeten lukken een moedrbord van een 3d printer te programeren
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 12 March 2024, 22:26:35
nee, onmogelijk
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: NTeering op 13 March 2024, 10:27:03
Voor een alternatief: https://www.visuino.com/ (https://www.visuino.com/)

mvg
Nico
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: onmogelijkhier op 13 March 2024, 13:59:37
Als ik het programma wil gaan gebruiken krijg ik de volgende melding.

An error occurred while starting the application.

Deze versie van %1 is niet compatibel met de windows-versie die wordt uitgevoerd.
Controleer de systeeminformatie van uw computer en neem vervolgens contact op met de uigever van de software.

Bij deze neem ik dus contact op :-)
Ik werk met Windows10 op een 32Bit computer.
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 14 March 2024, 00:21:51
Die 32 bit het probleem. Ik wist niet dat dat nog voorkwam in de natuur  :P.

Van wat ik tot nu toe aan output zie, ziet het er somber uit. Van een oud project tijdens processing 2 of 3, vond ik nog de export folders. Once upon a time kon dat wel.. en toen kon Mac weer niet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-65f2328120b86.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-65f2328120b86.png)

Tegenwoordig in Processing 4, staan de 32 bits niet eens meer vermeld als optie  :( en ik zie er weer mac opties tussen.
Starting with 4.0, the --platform option has been removed
because of the variety of platforms and architectures now available.
Use the --variant option instead, for instance:

variant        platform
-------------  ---------------------------
macos-x86_64   macOS (Intel 64-bit)
macos-aarch64  macOS (Apple Silicon)
windows-amd64  Windows (Intel 64-bit)
linux-amd64    Linux (Intel 64-bit)
linux-arm      Linux (Raspberry Pi 32-bit)
linux-aarch64  Linux (Raspberry Pi 64-bit)

Nu zitten we weer op Processing 4 en nu werkt mijn applicatie niet op jouw PC en dat heet dan 'voorruitgang'  :(.

Je kan wel zelf nog processing 3 downloaden en het programma proberen te runnen dan kan je het zelf builden. Dat klinkt ingewikkeld, maar in praktijk is het op een van .pde bestanden klikken, dan opent processing met het project en dan hoef je alleen op een pijl te drukken. Voor zover ik weet gebruik ik geen 'nieuwe features' van P4 dus ik hoop eigenlijk dat de code kan compileren onder 3.

Wel erg jammer dit, behalve niet updaten, kan ik er weinig aan doen. :-\

Mvg,

Bas
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: onmogelijkhier op 15 March 2024, 14:05:57
ik heb gezocht maar kan Processing 3 niet vinden.
Kan je mij een link geven daar heen?

Marcel
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 18 March 2024, 08:35:56
Deze link:
https://processing.org/releases (https://processing.org/releases)

Dan op het + drukken onder version 3.5.4 en daar staat windows 32 bit onder.

Ik ga het zelf ook downloaden en installeren om te kijken of mijn programma kan builden in processing 3.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: onmogelijkhier op 19 March 2024, 14:50:21
geprobeerd maar mij lukt het niet.
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 19 March 2024, 17:06:29
Ik heb even getest op m'n werk PC en het werkt nog  ;)

Als je processing 3.5.4 gedownload heb, moet je de folder unzippen. Dan is het meteen 'geinstalleerd' en je kan direct de applicatie starten door op Processing.exe te klikken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme1-65f9ae57da085.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme1-65f9ae57da085.png)

Voor FunctionBloX zelf moet je de source code ophalen van github.
https://github.com/bask185/functionBloX (https://github.com/bask185/functionBloX)

Je ziet een groene knop genaamd code. Daar moet je op klikken en dan op download zip
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-65f9ae57dabf7.png)

Dit zip bestand moet je ook unzippen. En eenmaal unzipped moet je de folder hernoemen naar 'functionBloX'. Het hoofdprogramma en de folder zelf moeten dezelfde naam hebben.

Dan kan je processing openen, dan 'File' -> 'Open' -> navigeren naar de net gedownloade 'functionBlox' folder en dan kan je een van de .pde bestanden openen.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-65f9b666c5b05.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-65f9b666c5b05.png)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme1-65f9b666c7310.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme1-65f9b666c7310.png)

Ja en dan kan je op die grote 'Play' knop drukken en dan moet het werken. Het kan er misschien wel een beetje verknipt uitzien kwa resolutie. Ik heb hier drie beeldschermen, dat geeft me vaker 'aparte' problemen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-65f9b6f46e459.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-65f9b6f46e459.png)

Die nieuwe knop 'upload program' die werkt nog niet bij jou. Je kan gewoon op make program drukken en dan het programma openen in de Arduino IDE. Dit gedeelte is nog volgens de handleiding op mijn website.

Mvg,

Bas

P.S. bovenstaande methode werkt ook op Linux en Mac
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: onmogelijkhier op 22 March 2024, 14:37:47
Hoera het werkt  ;D
Verschillende computers dus ook verschil in de schermen, PDE staat er bij mij niet achter maar als ik jou tekst en afbeeldingen volg werkt het.
Ga nu eerst voor mijzelf een handleiding maken zodat ik het makkelijk weer kan laten werken.

Bedankt voor al de moeite die je hebt genomen.
Marcel
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: fleischmann1 op 27 March 2024, 17:19:18
Beste Bas,
FB geïnstalleerd en servosturing gemaakt maar de "program" knop werkt niet.
Graag je advies
alvast bedankt
Groeten
Gerard
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 27 March 2024, 18:22:53
Heb je in de Arduino IDE settings het vakje external editor aangevinkt?

De program knop maakte het Arduino programma aan. Je hebt alleen (nog) geen visuele feedback dat hij zijn ding ding doet.

Staat allemaal in getting started op de site.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: fleischmann1 op 28 March 2024, 13:02:11
Hallo Bas,

Ik kan het vakje external editor niet vinden, als ik arduino open dan zie ik wel wat ik in FB heb aangemaakt.
static        Pulse d1 = Pulse(500) ;
static   ServoMotor a1 = ServoMotor(3) ;
static        Delay a2 = Delay(30) ;
static          Map a3 = Map(40,120,0,0) ;
Graag advies
Groeten
Gerard
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: fleischmann1 op 28 March 2024, 13:13:26
.
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 28 March 2024, 13:47:15
Ik zie dat dat nog niet goed op de website staat uitgelegd, my bad  :-X. Ik zet hem in de todo lijst.

Voor nu. Klik op file (of bestand als ie op NL staat) en dan preferences (of voorkeuren). En dan moet je het boxje kunnen zien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-6605664183c4d.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-6605664183c4d.png)


'use external editor'
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme1-66056643cc678.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme1-66056643cc678.png)

Mvg,

Bas
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: fleischmann1 op 28 March 2024, 14:05:55
Hallo Bas,
Ik heb gedaan zoals je uitlegt en ik ook het blad maar ik mis de volgende keuzemogelijkheden"enable code folding"  "use external editor" en " save when verifying or uploading".
Deze staan wel op jou voorbeeld.
Heb ik wel de goede arduino? Ik heb Arduino IDE 2.3.2

Groeten
Gerard
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 28 March 2024, 14:12:48
ehm volgens arduino forum (https://forum.arduino.cc/t/can-we-still-use-an-external-editor/899078) over IDE 2.x.x

Citaat
Arduino IDE 2.x uses a more standard and intuitive approach to this. Just open the sketch up in an external editor and edit away. The changes will immediately appear in the IDE's editor.

Als je dus op program drukt, moet je je aanpassingen live aangepast zien worden in de IDE. Ik heb per toeval ook IDE 2 op deze computer en het lijkt inderdaad te werken. Als ik program druk, zie ik een instant wijziging.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-66056c8178e91.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/deleteme-66056c8178e91.png)

Mvg,

Bas
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: fleischmann1 op 28 March 2024, 16:18:39
hoi Bas,
Ik heb nog steeds geen knop "use externe editor" in het blad preference.
Ik ben het spoor een beetje kwijt, wat kan ik nog doen
Groeten
Gerard
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: Rsd1000 op 28 March 2024, 17:07:59
In de map [FunctionBloX] en dan [arduinoProgram] het INO- bestand arduinoProgram openen. Lukt dat? Dat is het juiste bestand. Dan werkt het bij mij. Ik kan "use external editor" ook niet aanklikken. Maar op deze manier zie ik de wijzigingen die ik maak.

Top dit Bas! Bedankt voor je werk.  (y)

Vriendelijke groeten,

Arno
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: Menno op 28 March 2024, 20:58:29
Let op: ik ken dit programma niet, maar ik vermoed dat dit het punt is:
Ik gok dat je de die external editor nog in moet stellen: steeds meer programma's hebben tegenwoordig een optie om iets specifieks buiten het betreffende programma te regelen, gekoppeld of niet. Uit een dropdown menu volgt dan 'Edit in external editor'. Maar wát die external editor dan is, moet je het programma wel eerst vertellen. Ergens moet je dus de locatie opgeven van welk extern programma je wil gebruiken. Geef je niets op, dan kun je dat vaak ook niet kiezen.
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 28 March 2024, 22:51:58
Citaat
Heb ik wel de goede arduino? Ik heb Arduino IDE 2.3.2
Bij arduino IDE 2.3.x bestaat die optie ook meer, omdat die niet meer nodig is. Als je met FunctionBloX op program drukt, dan maakt hij een nieuw .ino bestand en dan zie je dat live geupdate worden in de Arduino IDE. Maar als je dan net met je ogen knippert, dan zie je het niet verder gebeuren. Dus als je op program druk, doe dan gewoon je programma uploaden met de IDE en bekijk je wijziging.

Citaat
Ik gok dat je de die external editor nog in moet stellen:
Nee, vroeger bij Arduino 1.8.x moest je dat boxje aanvinken omdat je anders externe input niet automatisch werd geupdate. Dat was eigenlijk een groot nadeel. Als je external editor aanvinkt, dan word je IDE grijs en kan je niet meer code tikken in de IDE zelf. Als je dan je bestand aanpaste in een ander programma en op save drukte, werd de IDE live geupdate.

Dat gedrag is nu standaard geworden in IDE 2.x.x daarom is dat boxje verdwenen.

Bas
Titel: Re: Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
Bericht door: bask185 op 06 May 2024, 10:52:18
Citaat
Ik weet nog niet wanneer de release plaats zal vinden. All in good time]Ik weet nog niet wanneer de release plaats zal vinden. All in good time
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=104404.msg3222459168#msg3222459168 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=104404.msg3222459168#msg3222459168)

Die good time is nu. Ik heb een release gedaan voor FunctionBloX V2.

(https://trainsciencecom.files.wordpress.com/2024/05/afbeelding-4.png)


Ik heb tevens de website (https://train-science.com/functionblox/) aangepast.

N.B. ik heb getest op een tweetal andere computers. Het blijkt dat bij sommige PCs de resolutie een beetje verrampineerd is. Dit kan je tijdelijk oplossen door de terminal te gebruiken totdat ik een permanente oplossing heb. Het staat uitgelegd op m'n website
(https://trainsciencecom.files.wordpress.com/2024/05/afbeelding-6.png?w=1024)

Mvg,

Bas