BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Klaas Zondervan op 04 October 2022, 11:22:21
-
Op OntraXS liep ik bij
3D scaleworks Modelspoordesign tegen dit doosje aan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DSCI4184-50-633bf939adcc6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DSCI4184-50-633bf939adcc6.jpg)
Er zaten schakelkasten in die volgens het bijschrift B-keus waren en daarom voor een heel aantrekkelijk prijsje werden aangeboden. Ik had even snel geteld en vroeg toen of ik de hele doos mocht kopen, en dat mocht.
Mooie aanwinst om de spoorbaan op te leuken.
Maar toen kwam de vraag: welke kasten plaats je en waar? Bij mij in de omgeving, met een dubbelsporige lijn met bovenleiding, staan bij de meeste overwegen 3 kasten: een relaiskast, een hoogspanningskast en een batterijkast (die laatste zitten overigens niet in het doosje).
Maar omdat mijn spoorbaan een enkelsporige diesellijn is ben ik in streetview eens gaan kijken wat er langs de lijn Zutphen-Winterswijk-Zevenaar staat. Tot mijn verrassing staan daar bij elke overweg 6 of 7 kasten.
De vraag is dan: wat doen al die kasten daar?
-
leuke vangst! ik ben ook wel benieuwd hoe het precies zit met die kasten :)
-
Staat hier (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Scenery_naast_het_spoor) ook bij wat je zoekt?
-
De pagina waar Jeronimos naar linkt heb ik zelf toevallig ook voor m'n eigen website beschreven. Van heel wat overwegen heb ik ook foto's genomen en kwam toen wel een beetje tot de conclusie dat er maar weinig eenheid lijkt te zitten in de plaatsing van de kasten. (en toevalligerwijze zijn behoorlijk wat foto's van de lijn Zutphen-Winterswijk, gemaakt toen ik daar op vakantie was)
Ik heb me ook afgevraagd wat al die kasten daar doen, vooral omdat de plaatsing steeds anders is. Vanwege de assentellers zal er sowieso meer elektronica zijn denk ik.
Ik ben nu op vakantie en kan dus niet bij de betreffende bestanden, anders had ik ze wel even online gegooid.
-
hoi,
Heb daar op ontraxs ook van de b keuze kasten gekocht , maar welke kleuren (RAL) hebben die kasten
mvgr Evert en Bas
-
De truc zal ook zijn dat niet alle kasten voor de overweg ansich zijn maar voor de baan beveiliging, en als je die bij de overwegen kunt plaatsen zijn ze wel beter bereikbaar :)
-
De vraag is dan: wat doen al die kasten daar?
Staan? ;D
-
Enkelsporige diesellijn (https://www.google.nl/maps/@51.953108,6.1998047,3a,64.4y,239.62h,83.7t/data=!3m7!1e1!3m5!1s5h2iMQVt0iarIh4CnPfR6A!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3D5h2iMQVt0iarIh4CnPfR6A%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D331.55212%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192?hl=nl), Ringweg Wehl, lijn Arnhem-Doetinchem-Winterwijk.
Nog wat andere overwegen in die lijn bekeken, maar die verschillen behoorlijk van elkaar, zowel in aantallen als typen kasten.
-
kijk even bij deze link
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Scenery_naast_het_spoor
ook nico split heef verschillende fotos en beschrijvingen
vriendelijke groeten
gerard
-
Op OntraXS liep ik bij 3D scaleworks tegen dit doosje aan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DSCI4184-50-633bf939adcc6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DSCI4184-50-633bf939adcc6.jpg)
Leuk dat de kastjes bij een forumlid terecht zijn gekomen, wel 1 kleine opmerking. Deze heb je bij Modelspoor Design ( mij ) en niet bij 3Dscaleworks gekocht, 3Dscaleworks stonden 2 stands verder ;)
Maar toen kwam de vraag: welke kasten plaats je en waar? Bij mij in de omgeving, met een dubbelsporige lijn met bovenleiding, staan bij de meeste overwegen 3 kasten: een relaiskast, een hoogspanningskast en een batterijkast (die laatste zitten overigens niet in het doosje).
Maar omdat mijn spoorbaan een enkelsporige diesellijn is ben ik in streetview eens gaan kijken wat er langs de lijn Zutphen-Winterswijk-Zevenaar staat. Tot mijn verrassing staan daar bij elke overweg 6 of 7 kasten.
De vraag is dan: wat doen al die kasten daar?
Kan je een foto maken van de verschillende kasten die in het doosje zitten, dan kan ik even kijken welke je hebt en welk doel ze bij het spoor hebben.
Met vriendelijke groet,
Wesley
-
Deze heb je bij Modelspoor Design ( mij ) en niet bij 3Dscaleworks gekocht, 3Dscaleworks stonden 2 stands verder ;)
Is aangepast in het startbericht.
Als ik een goed voorbeeld heb kan ik uit dat doosje wel de bijpassende kasten kiezen. Maar de kern van mijn vraag is: waarom staan er aan die enkelsporige diesellijn 7 kasten per overweg, terwijl ergens anders 3 kasten voldoende is?
-
maar jullie hebben het wel over kasten bij overwegen ,maar zien de wisselkasten er net zo uit of zit ik helemaal mis
intussen de kleuren gevonden op de site van Modelspoor Design (De relaiskasten zijn met Vallejo Model-Air IDF Green 71.126 en Vallejo Model-Air Concrete 71.131 op kleur gebracht)
mvgr Evert en Bas
-
Het zijn standaard kasten in verschillende formaten, afhankelijk wat nodig is voor de inhoud.
Dat kan de besturing van een overweg zijn, maar ook de baanbeveiliging die de seinen en wissels aansturen.
-
ja, dat snap ik. Maar dat verklaart nog niet het aantal kasten. De hoogspanningskast en de batterijkast zijn duidelijk, die dienen voor de voeding van de apparatuur en zie je bij elke overweg staan. De relaiskast lijkt me ook duidelijk, daar zit de besturing van de overweg in. Soms staat er nog een kleinere relaiskast. Daarvan veronderstel ik dat die dient voor seinen die in de buurt staan.
Maar als er nog meer kasten zijn, wat zit daar dan in? Ik was echt verbaasd toen ik op streetview zag dat er soms wel 7 kasten staan. En dat bij een overweg waar verder geen seinen of wissels in de buurt zijn.
-
De moderne kasten zijn er in drie varianten. De enkele kast type 44 met een deur aan beide zijden en de dubbele kast type 45 met twee deuren aan elke zijde. Deze kasten worden inmiddels zo'n 40 jaar toegepast. Iets recenter (ik schat een jaar of dertig in gebruik) zijn de kasten type 42. Dit is een lagere versie van de kast type 44. Deze kast wordt alleen gebruikt voor de besturing van ovewegen, is standaard opgebouwd en wordt daarom ook de Lage Standaard Overwegkast (LSO) genoemd. Als er een rijtje relaiskasten bij een overweg staat, dan staat de LSO-kast meestal het dichtst bij de weg. Deze kast mag de eventuele klap opvangen bij een aanrijding op de overweg omdat hij meer standaard is dan de andere kasten en daardoor makkelijker te vervangen.
Voor de relaiskasten type 42, 44 en 45 waren er kasten die aangeduid werden met cijfers tussen 1 en - uit mijn hoofd - 25. Niet alle nummers werden gebruikt maar de variatie was in ieder geval wel groter. Volgens mij was type 17B ook een overwegkast.
Hoeveel kasten er bij een overweg staan, is afhankelijk van wat er allemaal met de kasten verbonden is: de overweg (soms zo groot dat meerdere kasten nodig zijn voor de aansturing), seinen, spoorstroomlopen en assentellers. Bovendien speelt de geschiedenis van de installatie ter plekke een rol. Relaiskasten en de inhoud daarvan kunnen lang mee. Als een kast volraakt wordt er vaak voor gekozen om een nieuwe kast bij te plaatsen als er uitbreiding nodig is in plaats van de bestaande kast te vervangen door een grotere nieuwe. Als er meerdere LSO-kasten staan, staan er ook meerdere batterijkasten (hondehokken). Ook kunnen er nog meerdere HS-kasten staan op een plek waar twee spoorlijnen parallel lopen.
Naast deze types zijn er ook nog minder toegepaste kasten, zoals de Rittal-kasten op de Hanzelijn en de Betuweroute en de veel grotere betonnen straatkasten en de overwegkasten bij de overwegen van Scheidt & Bachmann.
Groeten,
Peter
-
Dit wordt al wat concreter. Maar het verklaart nog steeds niet waarom er bij overwegen in de lijn Zutphen-Winterswijk-Zevenaar zo veel kasten staan. Het zijn allemaal bescheiden overwegen en in de verste verte is er geen sein te bekennen.
De betonnen kasten van Scheidt und Bachmann ken ik, er staat een aantal in het Sloegebied.
-
Hoeveel kasten er bij een overweg staan, is afhankelijk van wat er allemaal met de kasten verbonden is: de overweg (soms zo groot dat meerdere kasten nodig zijn voor de aansturing), seinen, spoorstroomlopen en assentellers.
Bij een overweg of langs de baan zijn het voor de assentellers zogenoemde kabelkasten. De werkelijke systemen voor de assentellers staan vrijwel altijd opgesteld in Relaishuizen of straatkasten (de grotere betonnen varianten). Ik zou niet graag de kasten met de electronica in weer en wind buiten hebben staan.
Dit wordt al wat concreter. Maar het verklaart nog steeds niet waarom er bij overwegen in de lijn Zutphen-Winterswijk-Zevenaar zo veel kasten staan. Het zijn allemaal bescheiden overwegen en in de verste verte is er geen sein te bekennen.
De betonnen kasten van Scheidt und Bachmann ken ik, er staat een aantal in het Sloegebied.
Klaas, qua kabelkasten zou dat best kunnen voor de assentellers, op de betreffende lijn staan nog meerdere systemen van het type AzL90 en is het mogelijk dat er kabels lopen van 2 verschillende AzA's (Assentellersysteemkast) om een stukje overlap qua beveiliging te krijgen. Dit heeft te maken met de beperking van het aantal telpunten per seriƫle bus waarvan er 2 per kast zijn.
Bovendien zijn er per overweg al 4 telpunten nodig bij enkelspoor en 8 bij dubbelspoor. Dat is bij het oude systeem al gelijk een kwart tot de helft van het systeem.
Jeroen
-
Het heeft dus te maken met het feit dat ze daar met assentellers werken.
Toen ik op streetview inzoomde kon ik de opschriften op de kasten lezen. Enkele heten RK, dat zal relaiskast betekenen. Er zijn er 3, twee heten RK...A en RK...B.
Een KK is dan een kabelkast? Er staat ook een VK, wat betekent dat dan?
-
VK = voedings kast
-
Het is me duidelijk.
Intussen heb ik ook mijn plan getrokken. Mijn spoorbaan werkt niet met assentellers maar met stroomdetectie. De fictieve werkelijkheid werkt ook niet met assentellers maar met kortsluitdetectie. ik ga dus de 3 standaardkasten plaatsen: de RK, de HS en de batterijkast.
En als op een tentoonstelling iemand komt vertellen dat het niet klopt dan mag die haarfijn uitleggen wat er fout is. ;D