BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Marco Staartjes op 21 August 2022, 19:18:27
-
Enthousiast geworden door alle messing bouwers wil ik dat ook wel eens proberen.....
Maar, zoals bij elk begin, zijn er vele vragen...
Een gewone soldeerbout heb ik wel, maar een regelbaar soldeerstation is natuurlijk wel handig.
Welk soldeerstation gebruiken jullie, en waarom? Wat zijn de pluspunten van jou soldeerstation?
Verder lees ik dat soldeer met harskern beter niet gebruikt kan worden bij messing bouwkits? Waarom is dat?
Welke typen soldeer gebruiken jullie dan?
Verder zal ik zaterdag in Houten eens langsgaan bij Piet Peetom (hier meermaals aanbevolen) om me verder te laten informeren. En zonodig wat benodigdheden aan te schaffen.
En oja, mochten jullie nog ongebruikte h0 messing bouwkits naar NS voorbeeld hebben liggen, denk aan mij :angel:
Marco.
-
Ik gebruik een Velleman.
Die heb ik al 15 jaar en soldeer er alles mee van elektra zoals smd componenten solderen tot messing en witmetalen bouwkits.
Hij was toen volgens mij destijds rond de 100 euro.
Diverse stiften hiervoor in alle vormen bestel ik bij Conrad.
Harskernsoldeer is eigenlijk meer voor elektronica dat oxideerd niet , maar ik heb er ook Sommerfeldt bovenleidings portalen mee gesoldeerd.
Dat ging daarmee razend snel.
Voor heel fijn soldeerwerk is harskern in mijn ogen minder geschikt , je heb dan gauw te veel soldeer.
Je gaat dan de boel onderklonteren
Casmir
-
Geen bouwkits, maar ik heb wel een paar messing modellen zelf gemaakt. Altijd gesoldeerd met harskernsoldeer, ik zou niet weten wat daar verkeerd aan is.
Het teveel aan soldeer kun je voorkomen door van tevoren een afgepast stukje soldeer af te snijden en dat op de soldeerplek leggen. Dan de bout er tegenaan.
Voor het grove werk heb ik een ongeregelde 80W bout.
Het zeer grote werk doe ik in de oven. Onderdelen met klemmetjes of boutjes op hun plaats houden. Dan op strategische plekken een beetje soldeerpasta smeren en daar een stukje soldeer mee vastplakken. Dan het geheel in de oven, op de hoogste stand zetten en wachten tot het soldeer begint te vloeien.
-
Ik gebruik naar volle tevredenheid de Weller PU81 (ooit bij Conrad gekocht). Hiermee kan ik fijne elektronica, witmetaal (DJH) en messing (kits) solderen. Er zitten allerlei duurzame, verwisselbare stiften bij.
Andries
-
Marco,
Volgens mij is het belangrijkste dat het soldeerstation voldoende vermogen heeft (toch gauw 50W) en een groot temperatuurbereik. Voor wat betreft dat laatste: sommige messing kits hebben witmetalen onderdelen erbij. Veel soldeerstations hebben een minimum bedrijfstemperatuur van 150 Celcius en dat is te hoog voor kleine witmetalen onderdelen. Dus een bereik vanaf 75 Celcius is aan te raden.
En los van de bedoelde onderdelen, heb je dan gelijk de mogelijkheid om een compleet witmetalen kit te bouwen. Je weet maar nooit. :D
Zelf gebruik ik al meer dan 20 jaar een Antex 660TC en daar ben ik zeer tevreden mee. Makkelijk in gebruik, verschillende stiften die makkelijk te verwisselen zijn, voldoende vermogen en een temperatuurbereik van 75 - 425 Celcius.
Helaas is dit model niet meer in de handel, maar Piet Peetoom heeft de opvolger liggen (en nog wat alternatieven).
Goed idee om bij Piet informatie in te winnen. Hij geeft het graag en is zeer behulpzaam. Vraag vooral naar zijn boekje "Solderologie".
Tenslotte voor wat betreft de messing kits: ook die zijn er meestal wel te vinden in Houten.
Grtz, Ton
-
Ik gebruik ook een PU81 van Weller, al een aantal jaar bouw ik daar m’n kits mee en erg tevreden over. Belangrijk is vooral het vermogen (wat Ton al benoemde) en de mogelijkheid om stiften uit te wisselen (ook beschikbaarheid op de lange termijn).
Voor kitbouw ben ik geen fan van harskernsoldeer, vanwege het schoonmaken daarvan; het maakt je modellen vies en vet. Ik gebruik voornamelijk soldeerverf van Piet Peetoom.
Voor starterkits, probeer MK komende Houten of die van Gerard van Weerd (seinarm). De kits van Werps zijn wat ervaring voor nodig. Succes!
-
..... Veel soldeerstations hebben een minimum bedrijfstemperatuur van 150 Celcius en dat is te hoog voor kleine witmetalen onderdelen. Dus een bereik vanaf 75 Celcius is aan te raden.
En los van de bedoelde onderdelen, heb je dan gelijk de mogelijkheid om een compleet witmetalen kit te bouwen. Je weet maar nooit. :D
Bedankt! Dat is een tip die ik meeneem in de overweging!
Marco.
-
Ik werk zelf al jaren met een 60 Wat Weller (W61 220V), met een punt van 425 graden. Deze bout is ook geschikt voor andere punten, met lagere temperaturen.
Het voordeel van deze wellers, is dat ze zelf de temperatuur regelen, en nooit te warm worden. Gebruik niet een bout met een te laag vermogen, dan duurt het te lang voor de temperatuur in je onderdeel komt, waardoor ergens anders onderdelen er af gaan vallen. Met een zwaardere bout is dit veel minder het geval.
Ik ben zelf echt een fan van soldeerverf van Piet Pietoom of MK, dit maakt messing kitjes bouwen gewoon leuk.
Af en toe gebruik ik ook gewone soldeer met soldeerwater van Piet, de naam van dit zuur ontgaat me even, maar dit werkt mooi om naden dicht te vloeien.
Voor het zwaardere werk heb ik een soldeerbrander van Proxxon, let erop dat je een brander koopt met een zelfstart. Dat is echt aan te raden.
Groeten Arjen
-
dat siswater is verdund fosforzuur.
-
Ik ben begonnen met de bekende blauwe soldeerstation van 48 watt te koop tussen de 20 en 25 euro.
Solderen van messing kits hiermee was voor mij een uitdaging.
Op advies van Hans Sprinter een Weller WSD 80 watt gekocht. Snel warm en voldoende vermogen.
Ik soldeer met soldeerverf of verdund fosforzuur met loodhoudende soldeer van Piet. Piet heeft overigens dezelfde Weller.
Voor profieltjes op wanden gebruik ik de proxxon brander.
Een GTU kolenwagen van MK is een goede kit om mee te beginnen.
mvg, Frank
-
Dit bericht is weer een herhaling van de vele malen dat dit al besproken is.... Even ZOEKFUNKTIE gebruiken met zoekterm "soldeerstation"
bv. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98750.msg3222227653#msg3222227653 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98750.msg3222227653#msg3222227653)
Maar we hebben er (mogelijk) weer een nieuwe soldeerder bij...prima ;D
FritsT
-
Ik doe alles met een simpele bout met diverse soldeerstaven: plat en punt. Voor voorkomend werk gebruik ik een brandertje van Proxxon. Soldeer met harskern. Soms vloeibaar soldeer. En soms een vloeimiddel.
Succes! Het bouwen met messing/witmetaal is superleuk.
Groet
Huup
-
Een GTU kolenwagen van MK is een goede kit om mee te beginnen.
MK heeft voor zover ik weet nooit een GTU gemaakt, Werps wel. (En Artitec ook, maar niet als messing kit.)
Misschien bedoel je de GTG van MK? ;)
Grtz, Ton
-
Idd een GTG, art M-134
Frank
-
Uiteindelijk is de keuze gevallen op de Antex 690D bij Piet.
Met name door het iets grotere vermogen dan de andere die hij had staan.
Kan geen kwaad voor een normaal huis-tuin-en-keuken soldeerklusje...
Iedereen dank voor de gegeven tips!
@TonM: was leuk even kennis te maken!
Groet, Marco.
-
@Marco,
Wederzijds.
En veel plezier met het apparaat. (y)
Grtz, Ton
-
ondertussen eens wat geprobeerd met mijn nieuwe soldeerstation.
Temperatuur ingesteld op 145 + 25 = 170 graden .
Vervolgens smelt de 145 graden soldeer wel en de 188 graden niet. Da's mooi.
Temperatuur ingesteld op 188 + 25 = 213 graden .
Vervolgens smelt de 188 graden soldeer wel en mijn harskern soldeer niet. Da's ook mooi.
Temperatuur hoger gedraaid naar 350 graden.
Harskernsoldeer smelt en reageert zoals deze reageert op mijn oude vertrouwde (niet te regelen) Weller.
Met de laatste als testje een draadje vertint en deze op een smalle strip messing gesoldeerd.
Prima, mooi soldeerkloddertje op de messingstrip met een draadje erin...
Volgende test, eens kijken of ik ook wat 145 graden soldeer op deze messing strip weet te krijgen.
Dus drupje vloeimiddel op strip gelegd, bout ingesteld op 170 graden en beetje 145 soldeer aan de bout gedaan.
Vervolgens de bout in de druppel gestoken (hoop gesis) maar er vloeit geen soldeer naar de (vooraf opgeschuurde) messing strip.
Ik zal ongetwijfeld iets fout doen, maar op deze manier kan ik dus niet 2 messing delen aan elkaar solderen...
ik ben dus nog steeds op zoek naar het geheim van messing solderen...
wie kan het mij vertellen?
Marco.
-
Je maakt de fout die alle beginners lijken te maken, helemaal niet erg.......je kijkt naar de display/stelknop van het station, maar dat bepaald NIET hoe warm de soldeerplek wordt.
Stelrtegel: soldeer moet vloeien
1. Soldeer je een 1 mm draad op een smalle strip messing, dan zal de soldeerplek snel warm worden en is bv 145 graden instelling voldoende
2. Soldeer je een 1 mm draad op een groot blok messsing dan zal je zien dat er niets gebeurd. Warmte word snel afgevoerd en dan vloeit er niks.
Dus......de in te stellen temperatuur hangt van je werkstuk af.
Mijn soldeerstation staat ALTIJD (tenzij witmetaal) op MAX. circa 450 graden. De bout houd ik net zo lang/kort bij de soldeer tot ik de soldeer zie vloeien en dan...WEGWEZEN. Dat "soldeermoment"kan dus ook in tijd verschillen. Hoe korter, hoe beter.
En dat heet nou ervaring opdoen.
Blijf proberen.
Wil je getrapt solderen dan heb je 70 graden (low melt) soldeer, 145, 188 en 220 graden zilversoldeer. 240 graden moet je al weer stoken met een hele grote brander, maar het kan.
En schuur de te solderen oppervlaken ALTIJD eerst even met een glasvezeltje/schuurblokje. Het laagke oxide (messing-roest) belemmert een mooie soldering. Alleen vloeimiddel kan wel eens net niet genoeg zijn.
-
Marco,
Eens met Frits.
Je hoeft het station misschien niet op de maximale stand te zetten, maar wel een ruimere marge nemen dan 25 graden.
En rekening houden met de hoeveelheid messing die je aan het warmstoken bent.
Grtz, ton
-
Nog een leuke om te weten:
Soldeer loopt altijd naar de warmte toe.
Zet je de punt van je bout op de "klodder" soldeer, dan gebeurd er wel iets, maar je bent niet aan het solderen. Zet je punt net iets van de soldeerplek af en je zal zien......warmte + vloeimiddel doen wonderen...je ziet het als een riviertje naar je bout lopen. En wedden dat het dan vast zit....
Nog eentje:
Soldeer moet TUSSEN de te verbinden delen komen . Als je na de soldering nog soldeer ziet...dan had je te veel en dat betekent schoonmaken en grote kans op beschadigingen. Je zal zien dat je verrasend weinig soldeer nodig hoeft te hebben.
Oefenen.
-
OK, duidelijk.
Temperatuur hoger opdraaien dus.
Ga ik proberen.
Maarrr, hoe kan ik dan verschillende temperatuur-soldeer samen gebruiken?
Beide zullen toch gaan vloeien als mijn soldeerbout in de buurt komt?
Marco.
-
Zo min mogelijk, ik gebruik altijd het normale soldeer en soldeerverf en als het niet anders kan 70gr.C. soldeer wat dan als laatste moet.
Met natte watten kun je evt. vlakbij liggende delen koelen maar meestal is dat niet nodig omdat het soldeermoment met een flink hete bout maar kort is.
Zelfs met een goed strak vlammetje (Action bruleebrander) kan je heel plaatselijk solderen.
Mijn bout is trouwens een goedkope 60W Skandia (evt. gedimd voor 70gr.C. soldeer met een goedkope dimmer met een halogeenlamp, omdat gloeilampen niet meer verkrijgbaar zijn, parallel via een stekkerdoos voor een betere instelbaarheid)
Stephan.
-
Maarrr, hoe kan ik dan verschillende temperatuur-soldeer samen gebruiken?
Beide zullen toch gaan vloeien als mijn soldeerbout in de buurt komt?
Marco.
Eerst de hoogst smeltende. Daarna de lagere temperatuur soldeer.
Bedenk dat de TIJDSDUUR dat je bout op de soldeerplek zit, de temperatuur op die plek bepaald. De hoger smeltende soldeer krijgt dan gewoonweg niet de kans om te gaan vloeien.
-
Inderdaad, de temperatuur een stuk opdraaien doet wonderen (y)
Ik krijg nu een mooi uitgevloeid plekje soldeer op mijn teststrookje.
Het verbaast me hoeveel soldeer er op mijn teststrookje komt als ik één mm soldeer afsnijd.
Doseren zal nog enige oefening/ervaring vergen...
Mijn electronica solderen was altijd een mooi 'kloddertje' rond het component, dan zat het goed vast.
Nu zal ik zo min mogelijk soldeer moeten gebruiken om eea toch goed vast te zetten.
Wel lastig vindt ik nog een smal stripje ergens op solderen (bijv een omgevouwen klinknagelstrip).
Het wordt nog een rommeltje met de soldeerverf. Het lijkt wel of niet alle soldeerverf smelt...
Zal een kwestie van (iets) langer verwarmen zijn, vermoedelijk....
Maar dat ga ik nog een keertje oefenen, voordat ik me aan het zandwagentje van Maykel Kastelijn waag...
Marco.
-
Plet eerst met een tang het uiteinde van je soldeerdraad en knip dan een klein stukje daar van af. Ook dat kan nog wel eens teveel zijn.
Bedenk dat je soms met soldeer kunt/moet "plamuren" om een gat dicht te krijgen ("solmuren"). Dan heb je niks aan die kleine stukjes. ;D
-
Wel lastig vindt ik nog een smal stripje ergens op solderen (bijv een omgevouwen klinknagelstrip).
Het wordt nog een rommeltje met de soldeerverf. Het lijkt wel of niet alle soldeerverf smelt...
Zal een kwestie van (iets) langer verwarmen zijn, vermoedelijk....
Dat klinkt inderdaad alsof een van beide componenten niet heet genoeg wordt. Vergeet niet dat de soldeerverf met beide stukken messing moet reageren en dat ze dus allebei voldoende moeten worden verhit.
Zelf gebruik ik soldeerverf alleen in combinatie met een weerstand-soldeerapparaat. Daarmee krijg je snel meer hitte.
Wat je kan proberen is, om de achterkant van het stripje te vertinnen met gewone soldeer en dan op het andere stuk messing aanbrengen.
Of, als je toch soldeerverf wilt blijven gebruiken, beide kanten met soldeerverf vertinnen, vloeimiddel ertussen en aan elkaar bakken.
Grtz, Ton
-
Plet eerst met een tang het uiteinde van je soldeerdraad en knip dan een klein stukje daar van af. Ook dat kan nog wel eens teveel zijn.
Ander mogelijkheid: met een Stanleymes dunne plakjes van de draad afsnijden.
Grtz, Ton
-
Gaat het dan nu goed?
Nee, eigenlijk nog niet...
Overal lees ik: mini stukje soldeer aan de bout, even in het vloeimiddel, wachten tot de soldeer netjes vloeit, en dan bout weghalen.
Ten eerste is nu de punt van mijn bout (gedeeltelijk) zwart (kan deze al verbrand zijn door even te proberen met 450 graden?).
De tin hecht nog maar aan een klein stukje (het niet-zwarte gedeelte).
En het sist lekker als ik mijn bout in het vloeimiddel stop.
Maar na afloop is het vloeimiddel weg, en is er eigenlijk nog niks gebeurd.
Kleine stukje u-profiel vooraf ingesmeerd met soldeerverf zit nog steeds niet vast...
En onder het u-profiel zit nog steeds grijze smurrie soldeerverf....
En een tweede poging:
drupje vloeimiddel op mijn messing teststrip
mini stukje soldeer aan mijn bout
zodra ik de bout in de druppel steek, begint het vloeimiddel te schuimen, en gebeurt er verder eigenlijk niks....
als ik nu mijn bout lang genoeg op de messing strip houdt, begint op een gegeven moment de soldeer wel te vloeien, en hecht het aan de messing strip.
Wat doe ik fout?
(wanneer is er ergens een cursus messing solderen ???)
Marco.
-
Ten eerste is nu de punt van mijn bout (gedeeltelijk) zwart (kan deze al verbrand zijn door even te proberen met 450 graden?).
De tin hecht nog maar aan een klein stukje (het niet-zwarte gedeelte).
Boutpunt schoonmaken.
Vuil / aanslag vormt een barrière tussen de bout en het werkstuk, wat de hitte-overdracht van de bout naar het werkstuk belemmert. Zo te lezen wordt de boel wel heet genoeg om het vloeimiddel te laten verdampen, maar niet heet genoeg om het tin te laten vloeien.
(wanneer is er ergens een cursus messing solderen ???)
Volgens mij zijn er dit weekend tijdens OnTraxs demo's bij Mitropa.
Grtz, Ton die ook door schade en schande wijzer is geworden
-
Volgens mij zijn er dit weekend tijdens OnTraxs demo's bij Mitropa.
Dat had ik ook gezien in de aankondigingen. Helaas ben ik dan niet in de gelegenheid om daar heen te gaan. :-[
Ik zal eens kijken of ik de punt kan herstellen. Kan/mag ik de zwarte aanslag met schuurpapier verwijderen?
Marco.
-
Kan/mag ik de zwarte aanslag met schuurpapier verwijderen?
Marco,
Wie ben ik om te zeggen dat het niet mag?
Maar als je dat doet bestel dan gelijk een nieuwe punt voor je bout, want dan gaat deze niet lang meer mee. ;)
Zelf maak ik de punt altijd schoon door hem af te vegen aan een stuk keukenpapier. Als de aanslag hardnekkiger is aan speciale reinigingskrullen en als dat niet meer werkt de hete punt in een potje "tip tinner and cleaner" prikken.
Voor die spullen kan je met Google verschillende aanbieders vinden, bijvoorbeeld soldeerbout-shop.nl of Conrad.
Grtz, Ton
-
Ik strijk al jaren over een natte spons (die niet wegsmelt) of nat keukenpapier en als dat na lange tijd niet meer helpt..Tippy.
https://www.conrad.nl/nl/p/stannol-ecoloy-tippy-soldeerpuntreiniger-inhoud-12-g-588267.html?refresh=true (https://www.conrad.nl/nl/p/stannol-ecoloy-tippy-soldeerpuntreiniger-inhoud-12-g-588267.html?refresh=true)