BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: PeterC op 31 March 2008, 11:31:52

Titel: Mehano Lint
Bericht door: PeterC op 31 March 2008, 11:31:52
Geachte medespoorders,

Ik ben sinds kort in het bezit van deze trein. Wat mij opvalt is dat deze in 1 richting minder gevoelig lijkt te zijn voor de bezetmelders waardoor er te laat gereageert wordt door de bezetmelders met alle minder prettige gevolgen.
Het lijkt erop dat alleen maar 1 gedeelte van de trein de bezetmelders activeert. De trein is onlangs nieuw gekocht.
Hebben meerdere deze ervaring en/of is hier ook iets aan te doen? Met de multimeter gemeten meet ik op de alle assen, welke aan beide uiteinde van dit treinstel zitten, dezelfde waarde. De trein is voorzien van een 21 polige Uhlenbrock 76330 decoder. Ik rijd DCC in de schaal HO met een combinatie van het omgebouwde HCCM systeem en bezetmelders van Viessman(Conrad). Op beide systemen is de reactie, in 1 richting, dus te laat. Met de andere treinen welke bij mij rondrijden heb ik geen problemen.
In afwachting van een reactie:

Peter.
Titel: Re: Mehano Lint
Bericht door: Remunj op 31 March 2008, 12:41:03
Hallo Peter,

Ik ken de interne bedrading van de Lint niet, maar ik vermoedt dat er maar op een paar assen stroom afgenomen wordt in het motordeel. Als het andere deel geen stroom afneemt zal deze ook niet gedetecteerd worden en dan krijg je het verschijnsel dat jij hebt. Pas als de motorwagen stroom afneemt wordt dit gedetecteerd.
Je kunt dit oplossen door alle assen mee te laten doen voor de stroomafname. Heft ook als voordeel dat een kleine vervuiling niet direct merkbare gevolgen heeft omdat er genoeg assen oveblijven voor de stroomafname. Ook prettig op wissels.

Gr.
Eric
Titel: Re: Mehano Lint
Bericht door: PeterC op 31 March 2008, 22:30:39
Hallo Eric,

Bedankt voor je reactie, ik vind het jammer om meteen aan een nieuwe trein te moeten sleutelen maar als dat de enigste oplossing is zal dit wel moeten. Ik had gehoopt dat er ook iemand zou reageren die ook deze trein heeft en hoe deze dit probleem heeft opgelost.

Peter

Titel: Re: Mehano Lint
Bericht door: santerdam op 31 March 2008, 22:36:33
Met een beetje weerstandslak kun je wielstellen ook 'zichtbaar' maken voor bezetmelders. Alleen weet ik niet hoe de assen van deze trein gemonteerd zijn, dus kan niet zien of dat in dit geval toepasbaar is en of je dan wellicht niets uit elkaar hoeft te halen.
Titel: Re: Mehano Lint
Bericht door: PeterC op 18 May 2008, 22:38:40
Beste lezers,

Het blijkt dat deze trein wordt aangedreven door 2 assen, op beide assen zijn alle wielen voorzien van een antislipbandje. Volgens mij is dit de oorzaak dat de bezetmelder niet reageert als de trein met deze assen voorop in het detectie gedeelte komen, wat kan ik hier het beste aan doen om dit te verhelpen?
Ik neem aan dat ook andere bezitters van deze trein hier ook last van hebben en dat ik niet de enige ben.

PeterC
Titel: Re: Mehano Lint
Bericht door: santerdam op 18 May 2008, 23:17:21
Nee, het hoeft niet perse deze oorzaak te hebben. Recent is dit hier aan de orde gekomen. Het kan liggen aan het feit dat jouw Lint z'n voeding blijft trekken uit het stuk rails voor het detectie-stuk. Op dat stuk staat een iets hogere voedingsspanning. De oplossing is de gewone rails te voeden via een paar diodes.

Op http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16_sd_1.htm kun je hiervan een plaatje zien, onder aan de pagina.
En Wim Ros geeft een vergelijkbare oplossing, zie bijna onderaan op deze pagina : http://people.zeelandnet.nl/rosoft/S88SD16BS.htm

Groeten,

Sander
Titel: Re: Mehano Lint
Bericht door: Hans sprinter op 18 May 2008, 23:53:05
Sander, ik betwijfel eerlijk gezegd of dat de oorzaak is.
Ik heb zelf twee van deze lintjes, en 1 draaistel van de drie is volledig uitgerust met anti-slipbandjes. (probeer maar eens analoog volle kracht weg te rijden, dan staat dit draaistel direct naast de rails ;D ;D). Gezien deze anti-slipbandjes van rubber zijn zullen deze geen stroom afnemen, en dus is de trein niet te "zien". Hoe je deze wil detecteren is lastig. Het beste is het draaistel voorzien van stroomafname en de slipbandjes eraf.
Je hebt dan we een bijverschijnsel: Hij rijd voor geen meter meer. :-| :-|
I ben bang dat je probleem dus wat lastiger is op te lossen.
Ik heb er zo een, twee, drie niet een. Sorry!! :-[
Groetjes Hans

Titel: Re: Mehano Lint
Bericht door: PeterC op 19 May 2008, 00:06:48
Hallo Sander,

Bedankt voor je reactie, deze situatie is mij bekend. Het is zo dat dit te laat reageren niet ligt aan het door jouw beschreven oorzaak omdat ook het volgende blok waar de trein uiteindelijk stil gaat staan ook gedetecteerd is en dus ook voorzien is van de schakeling met de 4 diodes. Het is volgens mij zo dat de trein pas wordt "gezien" als deze met de middenassen op het stopgedeelte komt en dan dus pas begint met afremmen. Dit zou dus moeten gebeuren zodra de voorassen deze stopsectie bereikt. Als de trein andersom rijdt werkt het prima.

Bedankt Hans voor jouw reactie, tijdens het typen van het bovenstaande kwam jouw bericht binnen. Ik denk dat er niets anders opzit dan 1 of beide assen aan 1 zijde te voorzien van een wiel zonder slipband. Ik weet inmiddels dat er iemand hier de omgeving (nijmegen) dit zou willen doen.

PeterC
Titel: Re: Mehano Lint
Bericht door: santerdam op 19 May 2008, 00:31:45
Hans, natuurlijk heb je wel wielen nodig zonder slipbandjes. Anders wordt je nooit gezien. De oplossing is om niet op volle kracht weg te rijden. Dat doen ze in het echt ook niet.

Peter, als je de door mij genoemde situatie al kende, dan was -achteraf gezien- mijn reactie overbodig.
Alleen ik begrijp jouw zin "omdat ook het volgende blok (...) ook gedetecteerd is en dus ook voorzien is van de schakeling met de 4 diodes" niet.

Het gaat juist om 'niet gedetecteerde' stukken, waar de diode-schakeling nodig is.
Titel: Re: Mehano Lint
Bericht door: henk op 19 May 2008, 10:06:24
Het beste is het draaistel voorzien van stroomafname en de slipbandjes eraf.
Je hebt dan we een bijverschijnsel: Hij rijd voor geen meter meer. :-| :-|


Eeeh, waarom niet?
Zoveel trekkracht is er niet nodig.
Titel: Re: Mehano Lint
Bericht door: PeterC op 20 May 2008, 21:07:22
Sander,

Ik bedoelde dat zowel voor als na de stopsectie er detectie plaats vindt en dat dus ook daar te trein geen hogere voedingsspanning krijgt, misschien had ik het zo beter kunnen vermelden, sorry voor de onduidelijkheid.
Inmiddels zijn van deze trein een aantal wielen verwisselt en rijdt hij nu tenminste zoals gewenst door mij, toch jammer dat eraan gesleutels moest worden maar het is nou eenmaal niet anders.

PeterC
Titel: Re: Mehano Lint
Bericht door: santerdam op 20 May 2008, 21:21:04
Helemaal duidelijk, Peter.

Je kunt het jammer vinden dat je eraan moest sleutelen. Maar in feite heb je een productiefout opgelost - als de fabrikant had nagedacht had hij rekening gehouden met bezetmelders.

Gelukkig is je probleem opgelost.

Groet, Sander